Kultuurcentrum De Werf Aalst
Dik uur met Fats Domino op eenzame
heuvels...
Tentoonstelling in De Werf:
'De Verborgen Camera' en de Apartheid
Ernst in De Werf
Jazz in de Crazy bal club Aalst
Start van Europese tournee te Aalst
Riemers "Met mes en vork"
Zeventiende jaarboek "Ken uw Dorp
14 - 23.3.1990 - De Voorpost
Zondag 1 april: kindernamiddag
'Mouchette' door Oud Huis Stekel-
bees
'Mouchette' van de Franse schrijver
Bernanos, waarin de konfrontatie
tussen het jonge meisje en de man
met een boeventronie centaal staat,
werd door Arne Sierens omge
vormd tot een bizar liefdesverhaal.
De ontmoeting tussen beiden vindt
plaats in een landschap dat gedom
ineerd wordt door polders en boer
derijtjes die tegen de zware indu
strie van een kanaalzone aanliggen.
Vanuit een oneindige eenzaamheid
groeien ze toch naar elkaar toe
doorheen een netwerk van leugens
en grootspraak.
Deze kinderteatervooi stelling, op
tekst van Arne Sierens en geregis
seerd door Johan Dehollander, is
geschikt voor kinderen vanaf zes
jaar.
Volwassenen betalen 120 bfr, kinde
ren 100 bfr (voor reservaties 053/
76.13.11).
Vrijdag 6, zaterdag 7 en zondag 8
april: Jos Brink en 'Er wordt ge
strooid'
'Wedden dat' je het boegbeeld van
deze vrolijke bende enkel kent in de
gedaante van een goedlachse,
schalkse presentator van populaire
Nederlandse TV-shows?
In Jos Brink gaat evenwel nog een
ander personage schuil: dat van het
ontembare en briljante podium
beest.
Na bijna tien jaar musical en dui
zenden voorstellingen, keerde hij
terug naar zijn oude liefde: het ka-
baret.
Met zijn ensemble 'Tekstpiere
ment' strooit hij gretig met een
kompilatie van mooie liedjes, gekke
scènes en conferences. Het publiek
krijgt nauwelijks de tijd om bij te
komen van het schaterlachen. Jos
Brink, Frank Sanders (Jos' vriend),
Lucie De Lange en Bas Groenen-
berg - samen Tekstpierement - krui
pen in de huid van bekende mensen
om ze op een vaak sublieme manier
voor schut te zetten. Nadien hullen
ze zich in met praalveren opgedirk
te glitterkostuums die de glorietijd
van de oude Broadway-musicals
evoceren. Andere vermommingen
herinneren dan weer aan de barok
ke pruikentijd.
Het kabaretprogramma is vooral
een kijkstuk geworden, een visueel
spektakel, waarhij de dekors elek
trisch aan en af rijden, waarin veel
prachtige kostuums te zien zijn
(gouden pakken, zilveren pruiken,
glitter en glamour).
Toch is het meer dan dat. In de
meeste teksten wordt vaak vrij diep
gespit to the point, het kritische ge
luid wordt allerminst geschuwd
maar staat soms wel haaks op de
vormgeving. Vraag blijft hoe de
meeste Vlamingen tegen nogal wat
boven-Moerdijkse toestanden en
allusies aankijken;
Zijn Frank Sanders, Lucie de Lange
en Bas Groenenberg bij een Vlaams
publiek wellicht minder bekende
namen, ze zullen dit vast niet meer
zijn na dit kabaretprogramma.
Want dat is het in feite toch: een
spitse kabaretproduktie met de
aankleding van de grote shows.
Het is een 'show' waarbij velen bij
ons hun mening over de gladde en
tertainer Brink zullen moeten her
zien. Anderhalf jaar toeren ze er
mee rond in Nederland en Vlaande
ren. Na eerdere voorstellingen in
Hasselt (oktober '89) en Antwer
pen (februari) zijn ze in april voor
telkens drie voorstellingen in Brug
ge, Turnhout, Beringen en De Werf
in Aalst. Hier speelt Tekstpiere
ment 'Er wordt gestrooid' op vrij
dag 6 en zaterdag 7 april om 20 uur
en op zondag 8 april om 15 uur.
Tickets aan 850 bfr kunnen gereser
veerd worden op nr. 053/76.13.11.
Zaterdag 7, zondag 8 en maandag 9
april: 't Land van Riem en Ayck-
bourns 'Met mes en vork'
In een regie van Jean-Pierre
D'Hondt speelt 't Land van Riem
op zaterdag 7, zondag 8 en maandag
9 april om 20 uur in de Teaterzaal
'Met mes en vork' van Alan Ayck-
bourn.
Ayckbourn werd geboren in 1939 in
Londen. Zoals veel mggerne En
gelse auteurs begon hij zijn' 'teater-
carrière als akteur.
Hij begon met het schrijven van to
neelstukken in 1959, toen hij deel
uitmaakte van het gezelschap van
het 'Theatre in the Round' in Scar
borough. Van 1965 tot '70 verliet hij
het gezelschap en was hij werkzaam
bij de radio als producer op de dra
matische dienst van de BBC.
Het eerste stuk van hem dat in Lon
den gespeeld werd, was 'Mr What
not' dat gekreërd werd in het Arts
Theatre in 1964.
Ayckbourn kreeg verscheidene on
derscheidingen voor zijn toneelwer
ken: o.a. de Evening Standard Best
Comedy Award in 1973 voor 'Ab
surd Person Singular', de Plays and
Players Award voor het beste stuk
van 1974 voor 'The Norman Con
quests' en de Evening Standard
Best Play Award in 1977 voor 'Just
Between Ourselves', ook in Vlaan
deren vaak opgevoerd.
Alan Ayckbourn is artistiek direk-
teur van het Theatre in the Round
in Scarborough en na Shakespeare
de meest gespeelde Britse auteur.
Vandaag de dag is de denigrerende
toon, die vele kritici in het begin
tegenover Ayckbourn hanteerden,
al lang verdwenen. Gewoon omdat
men ingezien heeft dat zijn 'kome
dies' niet zo maar banaliteiten zijn,
waar men ze in het begin voor had
gehouden.
Het publiek kan er wel luidkeels bij
lachen, maar de lach verschrompelt
dikwijls tot een schamper grinni
ken, bij het herkennen van de eigen
of vertrouwde situaties. Dolkomi
sche situaties a la Feydeau verble
ken in een mum van tijd tot koel-
menselijke scènes met een humor
die, zoals Esslin over Pinter schrijft,
zo ver gaat dat het niet langer meer
grappig is. Maar zijn we hier niet bij
de échte, zuivere humor: de bitter
heid, de gal met toch het kluchtige,
het frivole erdoorheen? Is het niet
dat wat Shakespeare bedoelt wan
neer hij in 'Midsummernight's
Dream' spreekt over 'tragische vro
lijkheid'.
Voor een toegangsticket voor een
van deze voorstellingen betaalt u
150 bfr (120 voor houders van een
CJP of voor 60-plussers). Voor
meer informatie tel. nr. 053/
21.04.71.
L.
Aalst. Er wordt gestrooid, de kabaret-show van Jos Brink, Frank Sanders en Henk Bokkinga. V.Lrur. Bas Groenenberg
Jos Brink, Frank Sanders, Lucie de Lange (foto Jan Swinkels)
Voor ruim 2000 enthousiastelingen trad verleden maandag Fats Domino in de Keizerhallen te Aalst op als begin
van zijn tournee door "Europe". Omdat Aalst als eerste aan bod komt en slechts konkurrentie krijgt van Hasselt
waarmee de rondreis doorheen Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken na drie weken optredens
wordt afgesloten kwamen mensen opzetten uit zowat alle Vlaamse regionen. Ook uit Nederland en Noord-Frank
rijkwaar Fats niet mee te maken zal zijn. Geen jong publiek dat men in soortgelijke omstandigheden zou kunnen
verwachten. Eerder veertigers en vijftigers, studenten die decennia terug de foto van hun idool boven hun bed
hangen hadden. Voor velen dan ook duidelijk een veijongingskuur. Reeds van bij het op het podium treden van
Fats, die zijn 62-jarige leeftijd bezwaarlijk kon verstoppen, kwam er vuur en vlam in de zaal. Voor een bezoekje
aan de dancing aan de Verenigde Natiënlaan die zyn naam draagt, had Fats, eigenlijk Antoine, geen tijd.
Dadelijk na het optreden liet hij zich in een luxueuse limousine met zijn special guests overbrengen naar
Amsterdam want zijn volgend optreden was in Alkmaar.
Van 24 maart tot en met 29 april
loopt op niveau +1 van het Kui
tuurcentrum De Werf te Aalst de
tentoonstelling 'De Verborgen Ca
mera'.
Na de talrijke anti-apartheidsaktivi-
teiten van de afgelopen jaren in het
kader van de kampanjes 'Steunt uw
bank apartheid?' en 'Pluk geen
vruchten van apartheid', meenden
de mensen van De Werf, verant
woordelijk voor de programmatie,
dat een dergelijke tentoonstelling
welkom was als aanvulling bij het
bestaande arsenaal van akties en
sensibilizeringsprogramma's.
Deze wat prestigieuze tentoonstel
ling biedt ae mogelijkheden om een
nieuw publiek aan te boren met een
nieuw sensibilizeringsmiddel. De
tentoonstelling 'De verborgen ca
mera' is opgezet in het kader van
een kulturele anti-apartheidshap
pening in Nederland. Achtendertig
Zuidafrikaanse fotografen brach
ten hun werk samen dat onder an
dere in de Amsterdamse Nieuwe
Kerk werd tentoongesteld. Niet
minder dan 260 foto's getuigen van
diverse aspekten van het leven on
der en de strijd tegen de apartheid.
Vooral op een ogenblik dat de
Zuidafrikaanse censuurmaatrege- borgen camera' de toeschouwer
len veel van deze beelden met suk- met de alledaagse realiteit van de
ses uit het openbaar leven hebben apartheid.
weggevlakt, konfronteert 'De ver- l.
Zaterdag 31 maart om 9u30 in de Schouwburg: C.V.P.-Kongres.
Zaterdag 31 maart om 20u00 in de Schouwburg: Karnaval-videofilm
'90. Première van de unieke beelden van de karnavalstoeten en de
typisch Aalsterse straatkarnaval. Een reportage afwisselend gebracht
met panelgesprekken tussen bekende karnavalfiguren. De presenta
tie is in handen van Keizer Kamiel Sergeant (informatie: 053-77.11.11
toestel 277)
Zaterdag 31 maart om 14 u. in de Studio: voordracht Menière-patiën-
ten. De vereniging voor Menière-patiënten wil de personen, die aan
deze ziekte lijden, uit hun sociaal isolement halen door samenkom
sten te organiseren, de maatschappij en het medisch korps te informe
ren en te sensibiliseren voor de medische en psycho-sociale aspekten
van deze ziekte. De klachten van een Menière-patiënt zijn in grote
lijnen draai-duizeligheid, vergezeld van evenwichtsstoornissen, ge-
hoorverlies en oorsuizingen. (Informatie: 02-267.66.76).
Dinsdag 3 april om 19u30 in Vergaderlokaal 2: vooraracht 'Welke
sporten zijn er voor mijn kind?' door de vzw Zit Stil (informatie:
052-21.25.88)
Donderdag 5 april om 20 u. in de Studio: infoavond over bergbeklim
men Jn^ericht door Avontuurlijke Sport Promotie (informatie: 053-
L.
Niet herkenbare Keizershallen
Organisator O.M.P.; Oiljsterse Mu-
ziekpromoties onder de bezielende
leiding van Willy Van Mosselvelde
wist de eerder kale en akoestisch
minder valabele Keizershallen om
te toveren tot een koncertzaal die er
mocht zijn. Voor de gewone bezoe
ker een totaal onverwachte lokatie.
De muren waren netjes met klank-
absorberende stoffen bekleed en
niemand zat verder dan 18 m van het
podium of had last van slecht zicht
wegens een toevallige "lange" voor
zich. O.M.P. liet inderdaad vanuit
Nederland een in no time monteer-
en demonteerbaar hellend tribune-
stel met ruim 2000 zitjes overko
men. Het werd wel even kantje-
boord want de vrachtwagens die de
ze immense akkomodatie naar
Aalst moesten brengen, werden aan
de landsgrens door douaniers te
gengehouden. Het was reeds
maandagmiddag toen de vracht uit
eindelijk de Keizershallen bereikte.
Gespecialiseerde vaklui demon
streerden hun kunnen door derge
lijk gevaarte in enkele uren te instal
leren. Het podium stond aan de
kant van de ingang en wie op de
laatste stoelenrij er tegenover zat
was niet ver meer van de zoldering.
Een stunt die stadswerklui met ver
bluffing zagen realiseren.
Géén "provinciestadje"
Andermaal werd door O.M.P. dat
reeds met "Béebopalula" en "Allei-
jong" nationale interesse geniet en
in juni uitpakt met een hopelijk
openluchtfestival over twee dagen
het door de BRT-speaker aange
bracht podium "Aalst, een provin
ciestadje" ontkracht. De belangstel
ling van buitenuit was dermate dat
Aalstenaars en mensen uit de eigen
regio eerder de uitzondering vorm
den. De manier waarop O.M.P.
vroegere organisaties reeds annon
ceerde, promootte en uiteindelijk
vlekkeloos organiseerde, zal daar
wel voor heel wat hebben tussenge-
zeten. Reeds van bij de inkom was
de stemming met de New Orleans
Trainjazzband uit Lokeren die met
trompet, sax-tenor in plaats van kla
rinet ("de sax maakt meer 'lawijt' in
dergelijke grote ruimte"), trombo
ne, banjo, bas new-look en twee
drummers. Ook tijdens de pauze en
na de sessie hielden ze er de jazzy
stemming duidelijk in. Toch één
schaduwzijde. Aan een verfrissend
pintje geraken in de pauze was ge
woon niet haalbaar. Tenzij men de
moed opbracht in lange files te gaan
staan met de kans er voor zijn moei
te aan te zijn bij het hernemen van
het programma en het op het po
dium komen van Fats, "het moment
suprème" niet mee te kunnen ma
ken. Met een paar tapkasten meer
aan andere kanten van de zaal is aan
deze schoonheidsfout makkelijk te
verhelpen.
Ronny Nightingale
and the Haydocks
Met deze vier Nederlanders als op
warmers in het voorprogramma
lukte O.M.P. een voltreffer. Aan
vankelijk minder enthousiast -want
niet gekend- onthaald, groeide het
sukses geleidelijk. Stuk voor stuk
prima muzikanten die virtuositeit
paren aan gedegen showtalenten.
Vooral dan de basgitaar die, een
maal overgeschakeld naar de con
trabas, het einde van zijn showmo
gelijkheden buiten ongehoorde
grenzen liet uitdeinen. En ook al is
de rockdreun in alle opeenvolgende
nummers quasi identiek en de evo
luties van het kwartet min of meer
stereotiep, toch brachten de Hol
landers met hun nummertjes die de
gang der jaren opvolgde de zaal
quasi in trance en tot een waarachti
ge verbroedering. Ritmisch voetge-
stamp en swingend gewiegel wer
den gelukkig degelijk ondervangen
door de oersterke tribune, ook als
de 2000-koppige groep rechtveert,
zingt, wiegelt en groet ten afscheid.
Ronny Nightingale and the Hay
docks zorgden inderdaad voor een
deugdelijk voorfestijn.
De witte neger
Als de vergrijzende neger met het
goedlachs gezicht, een beetje bon-
homme na een luidruchtige intro op
het podium verschijnt in witte pan
talon met lila jasje en witte schoe
nen worden alle remmen losge
gooid. Men voelt het. Men heeft te
maken met een "monument" en on
vermijdelijk denken we terug aan
dat ander groot sukses in de Kei
zershallen toen de zaal in vervoe
ring kwam. De man die decennia
terug de jeugd en de minder jongere
in zijn ban hield, staat hier nu voor
hen. Een monument a la Elvis Pres
ley of Michael Jackson. Reedsvanaf
zijn tweede nummertje "Blueberry
Hill" wordt dapper meegezongen
en begeeft het muzikaal evenement
zich op eenzame hoogten. Gerouti
neerd pianist en volle stem worden
valabel aangevuld door een elfkop-
pige band waar niet minder dan vier
saxo's-tenor bijbehoren plus een
oerdegelijke sax-bariton. Zonder
enige tussenruimte schakelt Fats
Domino steeds over naar een vol
gend suksesjaar en een volgend
nummer uit die periode. Zowat een
representatieve staalkaart van zijn
hits waarvan er liefst 13 miljoen een
koper vonden. Met uitschieters als
'There goes my heart again" en een
begeesterend "Jambalaya". Maar
tot dan hebben heetgebakerde da
mes niet gewacht om het podium te
Zaterdag 31 maart om 21.00 uur
heeft in de Graaf Van Egmont aan
de Grote Markt te Aalst een jazz-
koncert plaats met de groep Prowi-
zorka uit Polen. Het is een kwintet
dat jazzmuziek brengt uit de derti
ger jaren, maar dan met een ver
bluffende frisheid en originaliteit.
Dat is in de eerste plaats te danken
aan de zanger en hobophoonspeler
Tomasz Sacha. "Zingend" in een
brierglas, voorzien van een mond
stuk levert hij de meest virtuoze en
knappe improvizaties af. Na de
stichting in 1983 en het winnen van
de zoi fel begeerde Gold Wash-
baord prijs, volgden vlug vele optre
dens op belangrijke Westeuropese
festivals. Op het beroemd Eding-
burgh Festival verwierven ze van de
pers de titel van de beste band. Pro-
wizorka is in vele opzichten een uit
zonderlijke band met een uitsteken
de presentatie en een repertoire dat
reikt van Satchmo tot Parker, alles
in een eigen bewerking. Vanzelf-
Koninklijke Zang-, Toneel- en Letterkundig
Gezelschap 't Land van Riem Amore et Spe
koos deze keer, gehoorgevend aan de wens
van vele toeschouwers, voor een modem
blijspel. Het werd "Met mes en vork" van
niemand minder dan Alan Ayckbourn. Al
leen deze naam reeds staat borg voor kwali
teit en de Riemers doen dan wel hun best op
de planken. In een regie van dr. G.Versele
ziet U aan het werk: Jos De Sloover, Laurent
Van Keer, Anne-Marie Merckx, Martine
Mallefroy, Luc Noël en Kathleen Van den
Bruele. Dit stuk in twee bedrijven wordt
beklimmen, een ruiker te overhan
digen en kussen in ontvangst te ne
men. Of jongeren dol op een naam
tekening van het idool van hun ou
ders. Ook de groep van Fats paart
muzikale akrobatie aan virtuoos
spel, alles zonder enige partituur de
schijn verwekkend van enige impro
visatie doch door de insider her
kend als resultaat van urenlange re
petities.
Eén uur
Ruim een uur verbleven we in de
sfeer van Fats. Daarna hield hij het
sprekend komt hun klassieke scho
ling in hun jazzinterpretaties om de
hoek kijken. Zeker in de knap tot
jazz getransformeerde komposities
uit het populaire, klassieke reper
toire. Kortom deze musici hebben
veel in huis om op hun verrassende,
muzikale wijze, hun publiek swin
gende jazz te presenteren. Kaarten
in voorverkoop te verkijgen in Cafe
Windsor, Albert Lienartstraat 28 te
Aalst (053/78.61.35) aan de prijs van
200 fr. Aan de kassa betaal je 250 fr.
(JM)°
Zopas liep het zeventiende jaar
boek "Ken uw Dorp" van de Leedse
Heemkundge Kring "Heemschut"
van de pers. Het boekje bevat een
vijftal bijdragen over zeer verschil
lende facetten van de rijke historiek
van Lede. Vooreerst wordt hulde
gebracht aan wijlen Jozef De Neef,
een van de stichters en aktieve me
dewerker van de heemkundige
kring "Heemschut". Bart Van
Langenhoven brengt in een uitge
breide bijdrage de geschiedenis van
de Leedse (Overimpe) brouwerij
gebracht in de theaterzaal van De Werf op de
le verdieping op zaterdag 7, zondag 8 en
maandag 9 april, telkens te 20 u.
Broer en zus zijn getrouwd. Annie blijft al
leen over met hun bedlegerige moeder. Tij
dens het weekend wil Annie er eens uit.
Broer en echtgenote komen "babysitten".
Ayckbourn zou Ayckbourn niet zijn als hij
met zo een eenvoudig verhaal geen plot zou
maken met allerhande verrassingen en dolle
situaties.
LH
"De Zwaan", opgericht in het begin
van deze eeuw door Alfons Van
Pamel. Notaris Jean-Claude Buys
handelt over het gedwongen huwe
lijk van Graaf van Wakken met de 12
jarige Honorata Bette. Gabriel Van
den Nest stelt een selektie voor uit
het licentiaatstesis "Sagen en legen
de tussen Schelde en Dender" van
wijlen burgemeester Jules Hende-
rickx, met een inleidende situatie
schets door zijn broer Ghislain
Henderickx. Bart Van Langenhove
laat in zijn tweede bijdrage de 90
jarige Wies Govaert aan het woord.
Hij haalt herinneren op over de
teelt van vlas, een gewas dat thans in
Lede volledige verdwenen is. De
laatste getuigen ervan zijn de zoge
naamde "roten".
Het 52 bladzijden tellende boekje
kan besteld worden door storting
van 150 fr op tekeningnummer 001-
0286204-33 van de Heemkundige
Kring, Keiberg 26 te 9310 Lede.
voor bekeken. Toch nog op "we
want more"-geroep een spranke
lend "Hello Josephine" nadat het
einde kon vermoed worden met
'The saint go marching..out". Scho
ne liedjes hebben inderdaad nooit
lang geduurd. "Le temps due durent
les roses". Of we Fats nog ooit in
Aalst meemaken, lijkt wel een groot
vraagteken.
Beebopalula-tweedaagse
Intussen wordt het uitkijken naar de
tweedaagse Beebopalula achter de
Keizershallen in openlucht als de
weermaker hen genadig is en anders
in de Keizershallen zelf. Dit op vrij
dag 29 en zaterdag 30 juni, het laat
ste weekend van juni en ook het
einde van het schooljaar. Zijn alvast
reeds van de partij "Marmelade1"
"Dave Dee Dozy Beaky Mick
Tisch", "The Troggs", Herman's
Hermits" en "The Searchers". Inj
optie zijn "The Rubettes", "The
Tremclocks", The pretty things" enj
"Earth Fire".
LH