I
Sarah De Leeuw uit Dendermonde eerste laureate
Karei De Boeck in Galerij
Palet te Dendermonde
Feniks Opwijk wint vijfde
PW jongerenkwistornooi
*Jazz-aperitief met
2ASLK Combo en Eddy House
in Herzele
i* ir'ji
De Voorpost - 23.3.1990 - 31
Cantabile Pianowedstrijd voor de Jeugd 1990
Dendermonde. Sarah De Leeuw, eerste winnares van de Cantabile wedstrijd
voor de jeugd
Beni
Kunstgalerij Palet aan de Frans
Courtensstraat te Dendermonde
bestaat bijna twintig jaar en gedu
rende die twee decennia hebben er
tal van tentoonstellingen plaats ge
vonden. Ook van mensen van bij
ons, uit de eigen streek en stad. Een
van die eigen kunstenaars is Karei
De Boeck die nog tot en met 10 april
expozeert.
Karei De Boeck is een kunstenaar
die oog heeft voor het mooie in de
natuur en in de mens. Hij vindt zijn
tema's in de hem omringende we
reld. Landschappen en stillevens,
bloemen en nu ook portretten, hij
weet ze te brengen met een onge
looflijke fijnheid. Opvallend in zijn
werk is de rijkdom aan koloriet. De
zuivere tinten waarbij het oker een
overwegende toon heeft. En toch is
zijn werk niet donker van kleur. De
Boeck is een schilder van het licht
en hij speelt dan ook in zijn werk
met ae schakeringen van wit die hij
vaak subtiel weet aan te brengen.
Elk werk, of het nu om een pittoresk
hoekje van het Dendermonds be-
jjnhof gaat, een eindeloze dreef in
lerfstkleuren, een winterlandschap
of een marine, elk werk is het rOsul-
taat van vele uren studie. Geen de
tail wordt uit het hoog verloren.
Toch overdrijft de schilder niet
door te veel details te willen be
klemtonen zodat het geheel zou
kunnen verloren gaan. Karei De
Boeck weet die aksenten te leggen
die zijn werk aantrekkelijk maken.
Startte hij nog niet zo heel lang gele
den met schilderen, het is ondertus
sen duidelijk dat hij heel wat in zijn
mars heeft. Hij is de entoesiaste
schilder van de schoonheid van de
natuur, van veldbloemen die men
zo van het schilderij zou kunnen
plukken. Hij maakt veelvuldig ge
bruik van het paletmes en dat geeft
aan zijn werk een eigen, zeer sterk
persoonlkijk kachet. De jongste tijd
legt hij zich toe op portretten en ook
die gaan hem goed af. En zoals
steeds maakt hij heel wat voorstu
dies. Ook in zijn portretten vergt hij
het uiterste van zichzelf. Niet afieen
de gelijkenis is van belang, hij wil
aan zijn werk ook een stuk van de
persoonlijkheid en eigenheid van
de geportretteerde meegeven.
U kan in Galerij Palet nog terecht
tot 10 april om het werk van Karei
De Boeck te bewonderen. Open
elke werkdag van 10.00 tot 12.00 en
van 13.30 tot 18.00 uur en op zon- en
feestdagen van 14.30 tot 18.00 uur.
Heerlijke pianoklanken waaien ons
tegemoet wanneer we aanbellen in
de Hullekensstraat te Sint-Gillis.
Sarah De Leeuw oefent aan de pia
no voor de grote finale van de Can
tabile Wedstrijd (middelbare
graad) zondag in de Blauwe Zaal
van de Singel te Antwerpen.
Ze is pas veertien (Dendermonde,
25.08. 75) maar is met deze wed
strijd niet aan haar proefstuk. Vier
jaar geleden was ze bijna in de finale
van dezelfde Cantabile Wedstrijd
(lagere graad toen). Twee jaar gele
den nam ze te Brussel deel aan de
Gunther Wedstrijd en miste ze, ook
weer op een haartje, de eindstrijd.
Hierdoor was ze wat ontgoocheld
maar het was tegelijkertijd een sti
mulans om wat harder te studeren.
Vorig jaar was er dan de Bach Wed
strijd; ze was bij de acht finalisten en
eindigde als vierde laureaat! En
toen was ze wèl tevreden; haar stu
die had resultaat afgeworpen.
Cantabile 1990
Vorige zondag was dan de grote
dag. Voor de middelbare graad
hadden zich niet minder dan 39 kan
didaten aangeboden. Met slechts 3
hadden ze de finale bereikt.
En het programma was niet zo een
voudig: «Dat deze nacht u zacht
weze» (het origineel werk van Em
manuel Durlet, hetzelfde van de
schiftingsproef), het verplicht werk
«Toccata» van Wim Henderickx
(laureaat van de Cantabile-kompo
sitiewedstrijd 1989) en haar eigen
keuzewerk «Fantaisie Impromptu,
opus 66» van Chopin.
In de jury zat het kruim van onze
muziekwereld: Eugène Traey
(voorzitter), mww. M.N. Damien,
W. Appermont, H. De Caluwe,
J.Duijck, J. Esser, L. Kende (leden)
en mw. A. Durlet (sekretaris).
De Cantabile Pianowedstrijd, die
om de twee jaar gehouden wordt,
legt telkens de Idemtoon op het
werk van Emmanuel Durlet (Ant
werpen 1893-1977). Van over heel
Vlaanderen komen de kandidaten
voor de drie graden.
Sarah De Leeuw: 1ste laureate
In de middelbare graad waren 39
pianoleerlingen ingeschreven; 33
boden zich aan voor de schiftingen
op 11 februari 11. Drie slechts werden
toegelaten tot de finale van vorige
zondag. Om 15.30 uur was het de
beurt aan Sarah. Zij zelf was na
afloop helemaal niet zo opgetogen
met was ze gepresteerd had. Maar
na deliberatie van de jury werden de
resultaten meegedeeld: ze werd uit
geroepen tot Eerste Laureate, ex-
aequo met Yves Comelis uit Oos
tende. Grote vreugde natuurlijk bij
Sarah. Fierheid bij de leraar.
Natuurlijk een diploma, een
prachtige erepenning en tal van
prijzen. Misschien nog belangrijker
is echter het laureatenkoncert dat
in de Singel te Antwerpen georgani
seerd wordt op 16 november om 20
uur, waar ook Sarah weer op het
odium en achter de vleugel mag.
>e finale van vorige zondag werd
opgenomen door B.R.T. 3 en wordt
uitgezonden op zaterdag 31 maart
as. op B.R.T. 3 om 13.10 uur. Wie
echter niet zo lang kan wachten om
haar aan de piano te horen, moet
overmogen, zondag om 11 uur naar
de Honky Tonk Bunker, waar Sarah
De Leeuw het «voorprogramma»
speelt vóór het optreden van klave-
ciniste Marianne Verstegen.
Sarah beseft echter heel goed dat ze
nog lang geen pianiste is die het al
gemaakt heeft. Bescheiden als ze is,
weet ze dat ze nog heelwat te leren
heeft voor het ooit zo ver is. Toch
bewijzen de onderscheidingen die
ze op jonge leeftijd reeds wist te
behalen, dat ze barstensvol muzi
kaal talent zit en dat ze het met
volgehouden inspanning - ver kan
brengen.
Gefeliciteerd, Sarah!
Vorige week, nog voor de finale
dus, hadden we een korte babbel
met haar.
Waarom doe je als pianoleerlinge
mee aan een wedstrijd?
In de eerste plaats om me eens te
meten met anderen. Ook omdat je
op die manier naar iets toe kunt
leven; je hebt een konkreet doel om
voor te studeren. Het optreden zelf
is eveneens positief: je leert spelen
voor een echt publiek. En je legt
kontaken met andere leerlingen; je
praat over de muziekstukken maar
ook over hoe de pianostudie te
kombineren valt met de dagelijkse
schoolpraktijk.
Sinds wanneer volg je
muziekonderricht?
Ik was 8 jaar toen ik in de Muziek-
akademie van Dendermonde begon
met notenleer en 9 jaar toen ik be
gon piano te studeren. Dat was toen
bij meneer Dooms, bij wie ik tot
vorig jaar les volgde.
Wie is nu je leraar?
Nu krijg ik les van meneer Vermeu
len in de Muziekakademie «August
De Boeck» te Asse. Die les duurt
een uurtje. Hij kiest voor mij een
stuk en speelt het voor; hij wijst dan
op de vingerzetting en de techni
sche problemen. Later bespreken
we dan de interpretatie, maar het is
zeker zijn bedoeling mijzelf te laten
interpreteren. Indien deze niet
goed is, zal hij natuurlijk opmerkin
gen maken, maar indien mijn inter
pretatie goed is - al zou hij het mis
schien anders doen - zal hij het wel
aanvaarden. Het is toch niet de be
doeling dat ik hem volledig naspeel.
Meneer Vermeulen is wel streng: ik
moet hard werken en hij is veelei
send. Nu oefen ik elke dag ander
half tot twee uur en in het weekend
kan dat wel eens oplopen tot twee
uur en een half. Thuis oefen ik op
een gewone buffetpiano.
Je speelt echt graag piano?
Vroeger ging ik naar de muziekaka
demie, zoals ik naar school ging.
Mijn ouders hebben me gemoti
veerd, maar indien ik niet wou, dan
moest ik echt niet. Het was dus geen
verplichting. In het begin was het
zoals op school; ik deed het wel
graag, maar ik leerde vlug mijn lesje
en het was gedaan. Het was vroeger
geen passie. Nu wel. Ik speel nu heel
graag piano. En natuurlijk luister ik
ook graag naar muziek, pianomu
ziek uiteraard maar ook heel graag
kamermuziek.
Geen popmuziek?
Helemaal niet! Voor mij geen Prin
ce of Michael Jackson. Bij muziek
moet je rustig kunnen worden, je
moet je kunnen ontspannen. Dit
kan ik bij klassieke muziek. Van
popmuziek krijg ik alleen maar
hoofdpijn.
hoofdpijn.
Hoe reageren je school
vriendinnetjes hierop?
Er zijn er slechts weinig die ook een
instrument bespelen. De meesten
houden alleen maar van popmu
ziek. Misschien denken ze wel dat ik
«een rare» ben maar dat stoort me
helemaal niet.
Je zit in de 3de Lat.-Wisk. in het
St.-LodewijkskoIlege te Lokeren.
Geen zin om kunsthumaniora te
volgen?
Misschien zou ik het wel doen, in
dien ik echt alleen zou mogen kie
zen. Mijn ouders vinden dit niet zo
best: het is te vroeg een te grote
specialisatie. Want eigenlijk maak
je dan al de keuze: ik volg later
conservatorium. En zo lang ik mijn
humaniora kan kombineren met de
akademie, kan ik het maar beter zo
laten; Dan kan ik na de humaniora
nog kiezen.
Ik denk wel dat mijn ouders gelijk
hebben, zij zijn wijzer dan ik. Want
indien zou blijken dat ik op 18 jaar
misschien wel talent heb maar toch
geen goede koncertpianiste zou
kunnen worden, zou dat dan toch
een ontgoocheling zijn!
Wat denk je nu datje later
zou willen doen?
Ik weet nog niet of ik wel conserva
torium ga volgen maar ik zou het
NU wel graag doen. In de eerste
plaats om koncertpianiste te wor
den maar ook wel om les te geven?
niet omdat ik zo graag in de belang
stelling wil staan, maar ik treed
graag op. En als je alleen maar les
geeft, bestaat het gevaar dat je als
pianiste afstompt.
Van welke komponist speel je
het liefst muziek?
Op dit ogenblik houd ik het meest
van Chopin en vooral van Bach. Ik
zou niet zo goed kunnen uitleggen
waaropm maar ik speel die muziek
heel graag. Ik droom er wel eens van
om ook klavecimbel te kunnen spe
len voor al die oude muziek en die
meerstemmigheid
Wat is je programma voor het
aperitiefkoncert van overmorgen in
de Honky1 Tonk Bunker?
Waarschijnlijk het programma van
de finale van vorige zondag, vermits
ik daar de laatste weken erg mee
bezig was. Het kan wel zijn dat ik
een van de opgelegde werken ver
vang door de Tweestemmige Inven
ties van Bach.
L.
Dendermonde. Karei De Boeck expozeert zijn werk in Galerij Palet (foto Piet
Hermans)
Voorde vgfde keer organizeerden de PW jongeren van Dendermonde hun
kwistomooi waarvoor 20 ploegen hadden ingeschreven. Dit keer werden de
teams afkomstig uit Roeselare, Mechelen, Bornem, Buggenhout, Schoon-
aarde, Dendermonde en omliggende gemeenten niet verwacht in het
stadhuis, maar in de zaal Roxy.
Door het te lang op zich laten wach
ten van drie ploegen, ging de kwis
met enige vertraging van start, de
aldus opgelopen achterstand op het
voorziene tijdschema leek nadien
niet meer in te halen.
Na de eerste ronde van 20 vragen
bleken de kwisteams nog aan elkaar
gewaagd te zijn. Misschien dat de
sneltombola en de eerste pauze
enig soelaas brachten, feit is dat er
zich tijdens de tweede ronde een
leiderskwintet vormde met Flora
Melle, Feniks Opwijk, Buddy's Ap
pels Veir, Juventus Schoonaarde en
taarn in het eindklassement met een
prachtig prijzenpakket huiswaarts
ging, legden de PW jongeren ook
net publiek in de watten met een
aparte zaalkwis. Terwijl het zoeken
naar 20 in een letterpuzzel verbor
gen dranken veel werk vereiste,
zorgde de schiftingsvraag voor heel
wat animo aan de zaalkwissers
werd gevraagd het aantal vaak
kleine en vinnige visjes op te geven
die zich bevonden in het reuzeaqua
rium dat midden in de zaal was op
gesteld. Tot slot werden er speciale
attenties voorzien voor de verst
komende ploeg Roeselare, de verst
komende deelnemers uit Minneso
ta USA en het meest ludieke ant
woord. Alles bij elkaar een zeer ge
slaagde vijfde editie van de PVV
jongerenkwis. Volgend jaar komt er
in elk geval een zesde uitgave.
De uitslag
1. Feniks Opwijk 103 ptn; 2. Flora
Melle 93 ptn; 3. Buddy's Appels
Veir 90 ptn; 4. Juventus Schoon
aarde 8/ ptn; 5. Polderpeinzers
Dendermonde 83 ptn; 6. t Voet
licht Lebbeke 80 ptn; 7. The Kwis-
stones Grembergen 77 ptn; 8. De
Loskes Dendermonde 76 ptn; 9.
Briel I Bornem 67 ptn; 10. PW
iix
Naar aanleiding van het 15 jarig bestaan van de vzw Gamma te Herzele
zorgt de ASLK met Pol Quintens voor een uniek optreden op zondag 25
maart in Taverne Ippon aan de Stationsstraat te Herzele.
Als Mechelaar volgde Pol Quintens
op zeer jeugdige leeftijd notenleer
aan het stedelijk conservatorium.
Muziek zat in het bloed van de fami
lie, want ook zijn vader had reeds
een muzikale karriere uitgebouwd.
Pol werd pianist ofschoon hij voor
bestemd was om viool te spelen. In
1948 behaalde hij zijn eerste prijs
voor piano en harmonie.
Hij legde zich helemaal toe op de
(populaire muziek en de dansmu
ziek. Vanaf 1958 werd hij een vaste
waarde in het pas opgericht dansor-
kest Theo Mertens. Ook werd hij
een fel gegeerd begeleider van vele
Vlaamse zangers en zangerssen uit
"die tijd van toen". Hij komponeer-
de ook voor Louis Neefs en schreef
liedjes voor Nicole en Hugo
(Goeiemorgen, morgen", en Tonia
(un peu de poivre, un peu de sel)
waarmee ze meedongen aan het
Eurovisie Songfestival. Hij slaagde
erin om met zijn komposities inter
nationale erkenning en prijzen mee
naar huis te nemen Festival Costa
del Sol, Caracas, Parijs, Tokio,
Athene. Zijn grootste suksessen
schreef hij voor stadsgenoot Louis
Neefs (Jennifer Jennings, Iris, Ik
heb zorgen).
Pol Quitens is ook een prima jazz
muzikant. Dat bewees hij de laatste
jaren tijdens optredens met Theo
Mertens, Toots Thielemans, Dave
pike, Eddy house en vele anderen.
Onlangs kompneerde hij nog de
muziek voor het stuk "Den dronk
aard" van het MMT. Zijn grote be
trachting is zijn jarenlange, stille
droom te realizeren, namelijk de
musical "de verjaardag van Prins
Konstantijn" op de planken te bren
gen.
Wie hem en het ASLK Combo van
Eddy House aan het werk wil zien,
kan dat op 25 maart om 11.00 uur.
Het combo bestaat voor de gelegen
heid uit Eddy House (klarinet en
Rits
de Polderpeinzers uit Dendermon
de. Het zou dan de derde ronde zijn
die de uiteindelijke selektie zou
doorvoeren. Mede door hun grote
regelmaat en het gepast inzetten
van hun joker, trad de ploeg Feniks
uit Opwijk als glansrijk overwinnaar
naar voor. Ploegleider Eddy Van
den Abbeele en zijn medespelers
Luc Sollie, Frans Neukermans,
Theo Jacobs en Johan Verbesselt,
kunnen volgende zomer dan ook
lekker gaan luieren onder de Ita
liaanse zon of verre bergwandelin
gen maken in de Oostenrijkse Al
pen.
gedurende de hele kwisavodn wer
den er ook enkele opmerkelijke so
lo's opgetekend. Zo bleek in de ru
briek aktua de huidige leider in eer
ste provinciale West-Vlaanderen
Handzame voor velen een onover
komelijke hindernis. Ook de nieu
we premier van Litauwen en Bolas,
de derde Dendermondse basketbal
club, bleken voor heel wat hoofd
brekens te zorgen.
Naast het feit dat ook de rode lan-
chelen 60 ptn; 14. 't Peirt Dender
monde 59 ptn; 15. P.D. Laan den
dermonde 54 ptn; 16. PW jonge ren
Gijzegem 43 ptn; 17. The Four
Brains Hamme 35 ptn en 18. Denk
eens diep na Dendermonde 33 ptn.
Dendermonde. PW Kwis. Juventus Schoonaarde werd uiteindelijke vierde na
een spannende strijd (foto Piet Hermans)
Dendermonde. PW kwis. De Loskens, als enige vrouwelijke ploeg aan de start
(foto Piet Hermans)
con
trabas), Marceau Van de Velde
perkussie en zang) en Pol Quintens
(piano). Kinderen tot 14 jaar kun
nen er gratis binnen. In voorver-
De Osstvlaamse Provincieraad zal 6,5 mil
joen frank betaalbaar stellen aan het
NCOS. Het bedrag werd berekend op basis
van de door de gemeentelijke komitees in
gezamelde gelden in 1989. Het ligt een half
koop betalen Gammaleden 100 fr en
niet-leden 150 fr. Aan de kassa 200
en voor de voorverkoop kan men
terecht bij het ASLK kantoor, Ip
pon of bij de leden van de werk
groep Gamma. Ook telefonisch op
net nummer 053/62.82.81.
miljoen hoger dan vorig jaar.
Het Test-Aankoop nummer van maart
klasseert de supermarkten en doet dat aan
de hand van een uitgebreid en dubbel aan
kooppakket. Men komt tot de vaststelling
dat het een vooroordeel is te denken dat een
merk minder goed zou zijn omdat het goed
koper is of omgekeerd. Test-Aankoop is
verkrijgbaar op het adres Hollandstraat 13
te 1060 Brussel.
Dendermonde. PW kwis. Kwissers hebben soms honger en daarom hadden
deze vrolijk kijkende dames gezorgd voor broodjes met wat erbij (foto Piet
Hermans)