Kon. Fanfare De Morgenster Buggenhout-Opstal
'Contrasts in Brass'
Familie De Proft blies
verzamelen
Bernice Coppieters (Dendermonde) en
Chris Roelandt (Aalst) schitteren in
«Camelot»
32 - 23.3.1990 - De Voorpost
Lebbeke. De familie De Proft. De jongere generatie (foto Guy)
'Contrasts in Brass': dit is het tenia van het jaarlijks Lentekoncert, dat
de Koninklijke Fanfare De Morgenster uit Buggenhout-Opstal op zater
dag 31 maart verzorgt in haar lokaal, Zaal Beukenhof aan de Broekstraat
te Buggenhout-Opstal. Voor het eerst ook een gastsoliste in de persoon
van trompettist Paul Lauwers. En voor dirigent Henk De Loose meteen
ook lustrum: hij staat immers vijf jaar als muzikaal leider bij zijn
Morgenster!
Contrast in Brass
Het tema van dit koncert is ont
leend aan het openingswerk en wil
de aandacht vestigen op de rijke
variatiemogelijkheden die ter be
schikking staan van een koperblaa-
sensemble, dit zowel wat repertoi
rekeuze als samenstelling van het
instrumentarium betreft.
De Morgenster neemt met dit
standpunt enkele verstrekkende
opties naar de toekomst toe. We
laten sekretaris Frank De Raes zelf
aan het woord.
'Nu eens als begeleidingsorkest
voor een solist, dan weer als auto
noom ensemble, wil de fanfare met
een gediversifieerd programma in
het licht stellen dat koperblaasmu-
ziek nog een toekomst heeft. De
keuze om met een professioneel
musicus in een solistische rol samen
te werken, kan niet anders dan in
spirerend en kwaliteitsverhogend
werken voor de amateuristische ko
perblazer. Anderzijds helpt deze
formule zeker de kloof te overbrug
gen tussen de amateuristische en de
professionele muziekbeoefening.
Het ligt trouwens in de bedoeling
van De Morgenster jaarlijks een
professioneel muzikant uit te nodi
gen om samen te koncerteren. Uit
eraard zal worden getracht jaarlijks
een ander instrument in de kijker te
stellen. Voor 1991 wordt dit vermoe
delijk de trombone ofte de bazuin.
Er wordt ook duidelijk geopteerd
voor een nauwe samenwerking met
musici die aktief zijn in het muziek
onderwijs om ook op deze wijze te
komen tot een wisselwerking tussen
de amateuristische koperblaasmu-
ziek en de plaatselijke muziekaka-
demies.
Al deze initiatieven en opties kade
ren in het streven van De Morgen
ster om te bekomen tot een heuse
'koncert-band', waarin ook plaats
dient te zijn voor niet-zo-traditione-
le fanfare-instrumenten. Dit is ge
woonweg een zaak van overleven
voor de amateuristische koperblaa-
sensembles. Ook het intensifiëren
van de samenwerking met de lokale
muziekakademie dient een priori
taire zorg te zijn voor wie begaan is
met de amateuristische muziekpa-
radijs. Dit gebrek aan een ernstige
samenwerking ligt trouwens ook
voor een goed deel aan de 'oubolli
ge, traditiegebonden' (en volgens
ons misplaatste) fanfaretradities.
Een fanfare moet hendedaagse,
kwalitatief gerichte koperblaasmu-
ziek voor amateurs betrachten!
Folkloristisch-ondermaatse toet -
en blaastoestanden zijn voorbijge
streefd, of zouden het moeten zijn!
De tijd van de fanfare die het dorp
Stratford is het de beurt aan de hele
bariton- en tubasektie om te schitte
ren in 'Happy Baritons' van H. De
Haes, de solisten zijn Marcel Van
Eycken, Mare Bosman en Pieter
Pannecoeck (tuba's). Het overbe
kende 'What a Wonderful World'
van G.D. Weiss en G. Douglas
wordt vertolkt in een arrangement
van Willy Hautvast.
Gastsolist van de avond is trompet
tist Paul Lauwers, leraar aan de Ge
meentelijke Muziekakademie te
Buggenhout. Na eerste prijzen
trompet, notenleer, kamermuziek
en transpositie behaald te hebben,
aan het Antwerps Conservatorium,
was hij lange tijd verbonden aan het
Groot Harmonieorkest van de Gid
sen en het Orkest van de Opera
voor Vlaanderen te Antwerpen.
Buggenhout. De Kon. Fanfare De Morgenster onder leiding van dirigent Henk Deze Paul Lauwers is trompetsolist
De Loose (arch) in: 'De Posthoorn', een virtuoos
werk voor trompet en orkest va
Koenig in een bewerking van S.Pj
Van Leeuwen, en ook in 'Solitaiii
van Neil Sedaka, een moderne p<
psong, gearrangeerd en bewei
voor trompetsolist en fanfare.
Wie de laatste koncerten van dc
Koninklijke Fanfare De Morgen
ster heeft bijgewoond, herinnei
zich wel de grote muzikale vooruit
gang die deze muziekvereniging dc
laatste tijd heeft gemaakt. Dez
kwaliteit én de bijdrage van iemani
als Paul Lauwers kunnen ervooi
zorgen dat dit koncert voor de 'jubi-
lirende' dirigent Henk De Loose en
het waarschijnlijk wel weer talrijke
publiek een aangenaam muziekbe I
leven wordt!
Het koncert begint om 19u30. Een L-
toegangsticket kost 80 fr.
opvrolijkt met 'opgewekte klanken'
(wat dit ook moge betekenen) is -
misschien tot spijt van enkelen - ver
leden tijd. Nostalgie en verkeerd
begrepen traditie mogen geen basis
vormen voor onze amateur-korp
sen. Het komt er wel op aan in te
pikken op de signalen van deze tijd,
zeker wat de amateuristische mu
ziekbeoefening betreft!
Programma
Het koncert van zaterdag 31 maart
wordt in één ruk afgeblazen: een
werkje voor trommeïkorps, negen
komposities voor fanfare en twee
koncertwerken voor trompetsolist
met fanfarebegeleiding. Alles on
der de muzikale leiding van dirigent
Henk De Loose.
En hier dan de titels: het reeds ge
noemde, vierdelige 'Contrasts in
Brass' van Stuaert Johnson. 'Take
my Breath Away' van Giorgio Mo-
roder wordt gespeeld in een bewer
king van Frank Bernaerts, Steven
Van Eycken is de solist in deze te-
makompositie uit de film 'Top
Gun'. Ook in 'Recuerdo' van Jan
Hadermann is trompettist Steven
Van Eycken de solist. Na 'Honky
Tonk Ragtime' van Willy Faust is
een arrangement van Johan De
Meij, klinkt 'Dreaming', een kom
positie van Jacob De Haan.
Bugelspeler Frank De Raes speelt
de solopartij in 'Ne partez pas sans
moi' van N. Martinetti en A. Seref-
tug, bewerkt door Frank Bemaerts.
Na het swingende 'Patsy' van Dizzy
Vorige week zaterdag blies de Lebbeekse familie De Proft. in zaal
verzamelen. Alle afstammelingen van stamvader Pieter De Proft
stammoeder Marie De Plecker werden uitgenodigd op deze reünie en
waren met zo'n 150-tal present.
Van de twaalf kinderen die het echtpaar De Proft-De Plecker op
wereld zette, waren er vier aanwezig: Irma (Zuster Irma), Jan, Albert
Clement. Van de 228 van hun nakomelingen waren er meer dan de helft
dit familiefeest present, (pvr)
Dendermonde Speelmansavond in Oudegem. Hei Jekokoor zong onder Dendermonde; Speelmansavond in Oudegem. De Denderkantorij zong ook Hamme. Kunstschilder Romain Malfliet expozeert in Galerij De Beule (vlij
leiding van Veerle Vlaeminck (foto Piel Hermans) enkele mooie nummers (foto Piet Hermans)
- hui
Koninklijk Ballet van Vlaanderen viert twintigste verjaardag
Vorige week vrijdag vierde het Koninklijk Ballet van Vlaanderen zijn
twintigste verjaardag met de wereldkreatie van «Camelot», een story-bal-
let in twee bedrijven van Stuart Sebastian op muziek van Jean Sibelius.
De koning en de koningin woonden samen met een hele rits notabelen deze
wereldpremière bij. Twee klassieke dansers uit onze streek schitterden in
de hoofdrollen: Bernice Coppieters uit Grembergen - Dendermonde en
Chris Roelandt uit Aalst.
Wereldkreatie «Camelot»
Ter gelegenheid van de 20ste ver
jaardag van het Koninklijk Ballet
van Vlaanderen wou artistiek direk-
teur Robert Denvers tonen wat zijn
ensemble in die drie jaar geworden
is. Hij bouwde drie jaar, voerde
druppelsgewijs zijn ideeën en opties
in, beschouwt zijn groep nu als een
hecht instrument dat deze ideeën
kan uitvoeren en toont nu het resul
taat van dit alles: een avondvullend
story-ballet, opgebouwd dus rond
één tema. Voor de realisatie van dit
alles deed Denvers een beroep op
de Amerikaanse koreograaf Stuart
Sebastian, die hij vroeg eens te ko
men kijken naar het K.B.V.V. en
een balletkoreografie ervoor te ont
werpen. Sebastian kwam, raakte in
de ban van het jeugdige, entoesias-
te, technisch sterke ensemble... en
stemde toe. Maar dan moest hij wel
kunnen beschikken over solisten als
Bernice Coppieters en Chris Roe
landt...
Stuart Sebastian koos voor «Came
lot», een verhalend story-ballet
over de legendarische koning Ar
thur, gebaseerd op het boek «La
Mort d'Arthur» van Sir Thomas
Malory (1469-'70). Hij baseerde zijn
koreografie op een aantal muzikale
komposities van Jean Sibelius. In
zijn dansidioom worden de klassie
ke danspatronen zodanig gekombi-
neerd dat een frisse, nieuwe bena
dering ontstaat die een hedendaags
publiek zeker aanspreekt. Zijn taal
is zeer muzikaal, soms komisch,
vaak echt ontroerend door zijn ek-
spressiviteit en goed opgebouwd tot
een klimaks die je rillingen bezorgt!
Scenografie, belichting en kostume
ring staan op het niveau dat je van
deze produktie mag verwachten: in
ventief, technisch verzorgd én we
zenlijk element van het geheel. En
dan de dansprestaties....
Bernice Coppieters
en Chris Roelants
In de homogene cast - zowel tech
nisch als stilistisch - toont het
K.B.V.V. zijn ensemblegeest: jong,
dinamisch, mooi, krachtig. Denvers
heeft inderdaad een hechte dans
groep gevormd!
En aan de drie sterdansers met de
Deense jonge god Kenneth Greve
als koning Arthur, vroeger lid van
o.m. het Koninklijk Deens Ballet,
het New York Ciry Ballet, het Ame
rican Ballet Theatre en het Ballet
van de Opera van Parijs. Hij veren
igt in zich al wat een groot danser
kenmerkt: techniek, présence, li-
chaamsbeheersing én een dansers-
fysiek die uitzonderlijk is. Sinds vor
ig jaar is hij lid van het K.B.V.V.
En dan zijn er onze eigen Vlaamse
dansers - van de 50 leden van de
groep zijn er 21 Belgen.
Als Guinevere zagen we een schit
terend gracieuze Bernice Coppie
ters uit ons Grembergen - Dender
monde. Deze nu 19-jarige danseres
studeerde af aan het Stedelijk Insti
tuut voor Ballet te Antwerpen. Ze
won in '86 de zilveren medaille tij
dens het Concours de Danse Classi-
que in het Franse Houlgate en de
2de prijs in '88 in de Prix de Lausan
ne. Ook in '88 volgde ze een stage
aan de American Ballet School in
New York. In '88 werd ze lid van het
K.B.V.V. en promoveerde er in au
gustus '89 tot half-soliste en sinds
deze maand is ze soliste! Tot haar
voornaamste rollen behoren parti
jen in «Allegro Brillante», «Varia
tions», «Capriccio», «Simfonie in
D», «Continuo» en «Don Quicho-
te». Wat zij in deze «Camelot» laat
zien is de vrucht van veel talent,
maar vooral van veel inspanning,
van hard werk. Maar ze staat ermee
op internationaal niveau: gracie,
precisie, soepelheid; het zijn de
kwaliteiten van de echt groten.
Even fascinerend in deze «Came
lot» is wel Chris Roelandt, de even
eens 19-jarige uit Aalst. Ook hij stu
deerde aan het Stedelijk Instituut
voor Ballet te Antwerpen. In mei
'87 kwam hij bij het K.B.V.V., waar
mee hij in datzelfde jaar de grote
toemee door China meemaakte.
Twee jaar geleden promoveerde hij
tot half-solist en vorig iaar tot solist.
Op ziin palmares treffen we mooie
vertolkingen aan in «Symphony in
three Movements», «Don Quicho-
te», «Simfonie in D», «Serait-ce la
Mort»?, «Allegro Brillante», «Go!
Said Max», «Distant Mirror»,
«Danses qu'on Croise», «A Dance
for you», «Great galloping Gott-
schalk» e.a. In zijn sterrol als Lance
lot was hij een model van racht,
ekspressiviteit, lichaamsbeheersing
en présence.
Wie deze «Camelot» nog wil zien,
kan dit nog in de Koninklijke
Vlaamse Opera te Antwerpen op
19,22,23,24,25 en 26 mei om 20 uur
en op 20 en 27 mei om 15 uur. Voor
reservaties, bel nr. 03/233.66.85.
L.
Lebbeke. De familie De Proft, zo te m