I En toen kwam Rosa En weldra begint ze aan Europa... Speels Podium prima met "Hora Est" Dansgroep Eos presenteert dubbel-premiere Juul Keppens tachtig De Voorpost - 30.3.1990 - 31 De Konstminnende Jonckheyt brengt onderhoudende komedie Met de produktie van 'En toen I kwam Rosa', een komedie van het Franse duo Barillet en Gredy, sloot de Koninklijke Rederijkerskamer op overtuigende wijze het toneel seizoen 1989-'90 af. 'En toen kwam Rosa', te Lebbeke geregisseerd door Sjarel Branckaerts, is immers een onderhoudend stuk theater, dat bij de Vrede gediend werd door een meer dan knappe vertolking van het hoofdpersonage door Leontine Pi- sane. 'En toen kwam Rosa' is inderdaad geen dijenkletser, de humor zit hem immers in de sprankelende dialo gen waarin de pikanterie niet ge schuwd wordt, vol van woordspelin gen vaak, die - naar we zondag avond konden vaststellen - niet al tijd door het publiek geapprecieerd worden. 'En toen kwam Rosa' vertelt het verhaal van Rosa, een huis-, keu ken- en tuinsloor, die door haar man, een voorbeeld van een stre ber, onder de knoet gehouden wordt, maar naarmate het stuk vor dert, zich ontpopt als een vrouw die van wanten weet en haar omgeving naar haar pijpen laat dansen. Die evolutie in het karakter van Ro sa werd door Leontine Pisane fijn tjes in de verf gezet. Zoals het hoort, niet met de bruuske middelen, maar langzamerhand en dus geloofwaar dig. Wat zc in deze zware rol - een dat het dekor tegelijk tunktioneel en knipogend was. Verleenden verder hun medewer king aan deze produktie: Frans Bourgeois (dekorontwerp en -bouw), Rik De Pauw, Robert De Ruysscher, Leo Menten, André Ra- vijts, Leo Callaert, Frans en Hans De Leener (dekorbouw), Erik Hey- vaert en Kris Laurent (belichting), Jean-Marie De Craim en Filip Hiel (klank), Leo Callaert (rekwisieten! Hilde Van Schoor (toneelmeester), Jozepha Pisane (tekststeun) en Ma ria De Mulder en Herman Bosteels (kapsels). 'En toen kwam Rosa' wordt nog opgevoerd op zaterdag 31 maart en maandag 2 april, telkens te 20 u., in zaal Ons Huis langs de Leo Dubois- straat te Lebbeke. Wie zin heeft in een genoeglijk avondje toneel mag één van deze voorstellingen niet missen. Pierre Van Rossem lig. dikke boterham met heel veel be leg- kwa akteerprestatie neerzet hadden we van haar niet vermoed. Hoewel alomtegenwoordig laat ze echter de kans aan haar tegenspe lers zich eveneens van hun beste zijde te laten zien. Ze monopoli seert niet, maar verdeelt en heerst, als een echte politica. Daarom ook dat Stefaan Wesemael -knap gecast en knap geakteerd als de linkse burgemeester Bastin- Hilde Vermeir (de sekretaresse van de baas), Ria Vermeulen (de doch ter), Karei Jacobs (de bazige echt genoot) en Philip Stallaert (de zoon, die ook al in de juiste toon zat), ruim de kans kregen hun ak- teerkapaciteiten te demonstreren. Voegen we daar nog aan toe, dat regisseur Sjarel Branckaerts zijn ak- teurs een strak tempo oplegde en Lebbeke. vrede. Leontine Pisane en Stef Wesemael in een "intieme" dialoog (foto Guy) Zaterdag 7 april presenteert de ondertussen genoegzaam bekende Den- Voor "Levenslijn" dermondse dangroep Eos haar dubbel-premiere waarbij Teru-Ko een oud r-. - Japans sprookje en Colores een evokatie van de vier seizoenen aan een pansëroeP E°s zal een deel van de uitgebreid kennerspubliek zal gepresenteerd worden. toegangsgelden afstaan aan de aktie r K Levenslijn kom op tegen kanker die in Vlaanderen al ruim 160 mil- kenden Georgette Doms en Irene joen heeft opgebracht. De premiere Roovers. Het dekor werd technisch van 7 april krijgt ook de medewer- Het vorige Eos programma "Tover- zicht" kende het voorbije jaar heel wat sukses en werd op meerdere plaatsen met grote bijval gepresen teerd, weg en gerealizeerd door Luc Triempont. king van het stadsbestuur van Den- B0_rdermonde en dansgroep Eos mag Eos gaat op de ingeslagen Toegangskaarten zijn te verkrijgen zich verheugen in de hoge bescher- .0 wil elk jaar opnieuw de uit- t»ij de leden van Dansgroep Eos en ming van de gemeenschapsminis- daging aangaan om met een nieuw bij de dienst kuituur en toerisme ters De Batselier en Lenssens. Voor programma uit te pakken. Dat aan de Grote Markt 1 te Dender- meer inlichtingen en reservaties wordt op zaterdag 7 april in de monde. Kaarten kosten in voorver- kan men terecht bij Leo De Man, sporthal van Appels zowaar een koop 200 fr en aan de kassa 250 fr. algemene leider van de Dansgroep tweeledige premiere die aanvangt Wie jonger is dan 18 jaar betaalt 150 Eos, Ros Beiaardstraat 26 te 9330 om 20.00 uur en waarvan het einde fr- Dendermonde 052/21.44.18. voorzien is omstreeks 23.00 uur. Eos start deze premiere met een schitterend oud Japans sprookje Teru-ko of het verhaal van het bam- boemiesjes of het meisje van de maan, want zo wordt ze in het land van de rijzende zon ook wel eens genoemd. Het is het verhaal dat ge bruikt wordt als voorwendesel om een prachtig en betoverend dekor voor te stellen. Het Japanse sprook je wil dat de Blauwe Draak op het Drakeneiland een kanjer van een diamant verborgen houdt. Het is de maandiamant die de draak heeft ge stolen. Het gevolg is dat de maan 's nachts bijna geen licht meer geeft en dat ook de sterren niet meer te tien zijn. Jö-ga, de maandgodin, stuurt haar jongste dochter Teru-ko naar de aarde om de edelstenen terug te bemachtigen. Sanu-ki, een oude bamboesnijder, beleeft de ver- Dendermonde. Eos. Teru-Ko, het meisje van de maan en haar gezellinnen rassing van zijn leven als hij op een nacht aan de voet van een dikke bamboe een minuskuul lichtgevend meisje vindt. Het vreemde wicht groeit op en ja hoor, ze wordt de mooiste van het land. Dat wat de eerste premiere betreft. Het tweede luik omvat het pro gramma "Colores" en brengt een leurrijke collage van kleur, klank en sterk uiteenlopende muziekgen res. "Colores" wordt een tocht door de vier seizoenen, een werkstuk met een vleugje humor, een tikkeltje iro nie en ernst. "Colores" is een brui sende cocktail geserveerd door de 35 jonge dansers van Eos die in een razend tempo non-stop rechtdoor met orkaankracht 10 aan de slag gaan. naast werk van huiskoreograaf Maurice Nobels zijn enkele gastko- reografieën opgenomen van Jetty KesteleynUaVoor d? kostumS^e- Dendermonde- Eos- Sneeuwpret, een leuke scene uit het deel "Colores" De Dendermondse toneelvereniging Speels Podium mag terecht fier terug blikken op de eerste voorstelling van "Hora Est" een lang niet eenvoudig stuk dat Aalstenaar Paul Coppens enkele jaren geleden terug schreef en z(jn premiere beleefde in een van onze nationale schouwburgen. Regisseur Hendrik Peleman en z(jn groep gingen de uitdaging aan om dit met humor doorspekte tragische stuk voor het voetlicht te brengen en wat meer is, Speels Podium maakte er een van zijn allerbeste voorstellingen van. Lebbeke. Vrede, de vredeploeg die een knappe vertoning van "En toen kwam Rosa"bracht (foto Guy) Maurice Van den Eede maakte de toeschouwers erop attent dat "Hora Est" de tweede produktie is van het toeneelseizoen van Speels Podium. En men wilde op het afgesproken uur ook van start gaan, uit respekt voor de inhoud van het stuk. Die laat immers geen enkel uitstel toe. In het stuk komt het leven van een alledaags gezin naar voor, gekon- fronteerd met een dreiging van elke dag een kernoorlog die er ook komt. De vraag is hoe de leden van het gezin op deze dreiging zullen reageren gelaten, opstandig, be zield met de wil te overleven of be rustend in het lot dat uitmondt in de dood In het stuk vindt men alles terug dat men in het dagdagelijks leven kan meemakende humor, de spot, de ironie, de levensblijheid en -moeheid, de konflikten tussen de generaties, de verhouding tussen man en vrouw, de kijk van een men taal-gehandicapte op de ernstige dingen van het leven. "Hora Est" is zonder meer een ver rassend stuk. De ontspannende mu ziek op de radio wordt onderbroken voor een lakoniek bericht Russi sche duikboten patroilleren in Zweedse territoriale wateren en het leger wordt in paraatheid gebracht. De vrees voor een oorlog is reeel. Of toch niet, want opa Julien lacht die vrees weg. Zijn dochter begint met hamsteren, zeer tot ongenoe gen van haar man en kleindochter Bea heeft helemaal geen oren naar de dreigende oorlog. Zij is op vrij ersvoeten. Haar broer Guido is mentaal gestoord en kijkt totaal on verschillig tegen de situatie aan. Tot er een bom valt en de toestand ern stig wordt. Op hetzelfde moment ontploft er in het gezinnetje ook een bom Bea gaat met haar verloofde op reis naar Australië. Tot groot ongenoegen van haar vader die trouwens van oordeel is dat zijn dochter zich te extravagant kleedt. Dan komt de ommekeer. Grootva der Julien, de eeuwige optimist, ziet maar een uitweg. Hij wil zijn gouden huwelijksjubileum veel eerder vie ren dan voorzien. Achter het mom van een feest verbergt hij een drama hij wil zijn gezinnette de vrees voor een atoomoorlog besparen. Zijn schoonzoon wordt in het komplot betrokken en die kan het allemaal moeilijk verwerken. Het drama kan beginnen. Wordt het ook uitge voerd Door wie Is er iemand die het hele opzet overleeft? Valt uit eindelijk ook de gevreesde bom Aktueel stuk "Hora Est" is en blijft een aktueel stuk. De dreiging van een atoom oorlog is reeel. Ook nu nog, of schoon er zich in het oostblok diep gaande en positieve wijzigingen af tekeken. Toch blijft er altijd een zweem hangen van "het zou wel eens kunnen gebeuren". De auteur heeft zich de vraag gesteld hoe de kleine man zou reageren op deze feitelijkheid. Met humor zoals grootvader Julien, met bitterheid zoals grootmoeder Roza, met de overlevingsdrang van dochter Mar tha, met de overschilligheid van schoonzoon Alex, met de zorge loosheid van kleindochter Bea of met de onwetendheid van klein zoon Guido. Aan de akteurs van Speels Podium de niet zo eenvoudi ge opdracht om die rolverdeling in te vullen. Het pleit in hun voordeel dat zij daar volkomen in geslaagd zijn. Door het stuk voor een deel in het dialekt te laten spelen, ook met de dialektische fouten zoals "nooit geen" wanneer men alleen "nooit" bedoelt, wint "Hora Est" heel wat aan spankracht. Door het invoeren van vaak cynische humor, gegrepen uit het leven van elke dag om de kleine huiselijke konflikten aan te tonen, wordt een heel herkenbare toestand geschapen die ook herken baar wordt gebracht. Dat het pu bliek spontaan reageert en na net zangnummertje van opa Julien en schoonzoon Alex met een spontaan applaus reageert, bewijst ten volle dat men de toeschouwers weet te boeien. Eenzelfde verschijnsel doet zich voor op het einde van het stuk. Het wordt helemaal donker en dan ontploft de bom, nadat in het gezin ook de bom voor dood en vernieling heeft gezorgd. Speels Podium brengt "Hora Est" in een bezetting met Willy Machiels als Julien, Roza Machiels als zijn vrouw Roza, Mare Van Herreweg- he als schoonzoon Alex, Gerda Van Weyenbergh als dochter Martha, Brigit Heuvinck als kleindochter Bea en Guv Colman als de klein zoon Guido. Maurice Van den Eede is de nieuwslezer van dienst die men alleen via de radio hoort. Achter de schermen werken mee Francois Cooreman die het dekor uittekende en Stan Goossens, Ma- thieu Deckers en Freddy Boon die het uitvoerden, Frank Joos die waakt over de techniek, Scarlett De Croock die instaat voor de grime, Rita De Cock die als teksthulp wei nig werk zal gehad hebben en Ma- riane D'Hondt en Marleen Arijs die de nodige rekwisieten bij elkaar haalden. "Hora Est" kan men nog gaan bekij ken in zaal "De Klok" op zaterdag 31 maart en maandag 2 april telkens om 20.00 uur. Dendermonde. Speels Podium. Willy en Roza Machiels met toneelkleindoch ter Brigit Heuvinck (foto Piet Hermans) Dendermonde. Speels Podium. "Hora Est" werd een van de betere voorstellin gen (foto Piet Hermans) Lebbeke Juul Keppens, de Lebbeekse kunstschilder wiens faam al jaren de gemeen tegrenzen overschreden heeft en die zelfs in het buitenland ruime erken ning geniet, wordt op 1 april tachtig. Hg werd immers geboren te Lebbeke op 1 april 1910, liep er school bij de 'Broeders' en behaalde in 1929 het diploma van onderwijzer te Oostakker. In 1930 werd hij leerling aan de aka- demie voor Schone Kunsten te Dendermonde, in de schets- en te kenklas van de leraars Ferdinand Willaert en Felix Gogo. Vijf jaar later werd hij laureaat, met in zijn bezit alle eerste prijzen en de ere medaille van de stad Dendermonde voor 'Tekenen naar Levend Mo del'. In datzelfde Dendermonde zou hij, in de akademiezaal overi gens, zijn eerste grote tentoonstel ling beleven. Via kontakten met Prof. Dr. Jozef Muls wordt werk van zijn hand aan gekocht door de staat. In 1945 orga niseert hij zijn eerste grote tentoon stelling te Brussel. De kritieken, zo wel in de nederlandstalige als in de franstalige pers, zijn bijzonder lo vend. In de loop van 1956 wijdt de BRT een uitzending aan zijn werk; Mar cel Duchateau levert het kommen- taar. Voor BRT-radio geeft Jos De Haes een uitvoerige bespreking. Tijdens zijn artistieke karrière werd Juul Keppens diverse malen gelau werd. Zo behaalde hij in 1966 de eremedaille van de stad Brussel, ontvangt hij in 1970 het ereteken van 'Kuituurkring Bomem', wordt hem een jaar later de zilveren me daille van de beroepskunstenaars toegekend en roept de gemeente hem in 1980 uit tot 'Ereburger van Lebbeke. Lebbeke. Juul Keppens en zijn echtgenote (foto Guy) Juul Keppens werken zijn verspreid r zowel in het binnen- als in het bui tenland. Totnogtoe werden drie van zijn werken aangekocht door de staat. Nog altijd zo graag schilderen... Juul Keppens, pas hersteld van een griep, voelt zien goed enkele dagen voor zijn tachtigste verjaardag: Tachtig? Dat betekent dat je niet langer oud 'wordt', maar dat je het 'bent'. Hoewel ik tevreden ben dat ik na mijn griep opnieuw kan wer ken. Zo'n periode van ziekte laat je trouwens sterker aanvoelen datje al van hoge leeftijd bent. Neen, evenveel werken als vroeger doe ik niet meer. Vooral 's morgens ben ik nu aan de slag, maar na de middag wordt het al vlug drie uur vooraleer ik opnieuw naar mijn ate lier trek. En nu we net een periode uitzijn dat de dagen maar amper open gaan... De Lebbeekse ereburger legt er trouwens voor een tijdje de riem af. Hij heeft zijn tijd immers nodig om de tentoonstelling voor te bereiden die hij tijdens de paasdagen, in het eigen atelier langs het Konkelgoed, organiseert. In het najaar zet 'Pionier' een re- trospektieve rond het werk van Juul Keppens op. Ook andere aktivitei- ten rond 'Juul Keppens 80' zijn ge pland. Een aktieve ereburger die tachtig wordt, mag je inderdaad op meer dan één manier in de bloeme tjes zetten. Pierre Van Rossem

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 31