Abend in Wien »;Met Monique, Herman en Walter in 't Kapittel Pleidooi voor de jeugdliteratuur 2 int-Annazaal 201 ialst. De organizatoren van de Abend in Wien (a) Vertolkers ;cnB (atrien Gallez en Willy D'Heere iorgden voor de vertolking van heel :bon rat van deze liederen. De regie van ure|( le avond was in handen van Freddy diui 5rey die ook instond voor de hele nne irganizatie. Jef Batens, viool, en Net Tony Bauwens, piano, zorgden voor e|on Je passende muzikale begeleiding, [ogc Catrien Gallez startte haar profes- Hciionele loopbaan pas in 1986. Zij Stadverkte ondertussen mee aan een 'isse 10-tal verschillende operettes en lite nusicals. Zo was ze te beluisteren in ge )ic lustige Witwe, Die keusche Su- 10reanne, lm weissen Rössl, Viktoria jund ihr Hüsar. Begin dit jaar kreeg |e e, e de hoofdrol in Hello Dolly toe ft mfertrouwd in de stadsschouwburg aa an Kortrijk. In september van vor- >iek< Jaar bracht Katrien Gallez een den CD op de markt met een selektie s0 fan Stolzmelodieën. ïore MUy D'Heere kreeg een opleiding Inte piano en notenleer aan het conser- pU ratorium te Gent. Willy D'Heere Aalst. Genieten van "Ein Abend in Wien" (a) volgde zangscholing bij de alombe- kende Van de Rieck, leraar van de Belgische internationale vedette.. Rita Gorr. Hij vervolmaakte zich verder bij Mariette Lietar. Hij was er onder meer klasgenoot van Koen Crucke. Hij is laureaat van de wed strijd Pro Civitate en in 1976 werd hij winnaar van de grote internatio nale opera-zangwedstrijd in Ant werpen. En freddy Grey is reeds vele jaren bekend als zanger. Hij is nu ook een gewaardeerd producer van diverse showmanifestaties met internationale allure. Zeer recent verzorgde hij met veel sukses de regie van zijn produktie "Wenen- Londen-Panjs" in het Kultureel Centrum De Werf te Aalst met als eregasten Marco Bakker en Jeanni- ne Martony. Hoe droeg toen als vo- kalist zijn steentje bij tot het welsla gen van dit totaalspektakel, (da) P Aai 'n de keldergalerie van 't Kapittel, dei de financiële instelling tegenover hu.de ingang van de Sint-Martinus- df kerk, Priester Daensplein 2 expo- eert het echtpaar Herman Muys- donique Muylaert samen met Wal- LH er Brems tot en met zondag 8 april. )e vernissage had verleden vrijdag avond plaats. De tentoonstelling is oegankelijk op zaterdagen en ondagen van 14 tot 19 u. Van maan- ot vrijdag op afspraak via 053/ fó.95.61. lerman Muys (Sint-Amands aan Ie Schelde, 1944) en Monique Muy- Mufiert (^erksken, 1946) vormen een •ctie- :hel- erk- ffes til* i de 4.T. >300 merkwaardig artiestenpaar. Beiden zijn ze keramiekers, skulpturele ke ramiek dan. Beiden hebben ze zin voor raffinement in hun vormge ving en verrassen door hun schitte rende glazuren. En van beiden geeft hun oeuvre blijk van frappante per soonlijkheid en openheid voor de bezoeker. Aan iedere kijker de mogelijkheid latend elk werk naar eigen inzicht te interpreteren. Maar op het vlak van figuratie en non-figuratie gaan ze wel ieder de eigen weg. Wandreliëfs van Monique bieden een subtiel spel van tinten, raffine ment en breekbaarheid. Figuren van Herman wijzen op es sentiële verscheurdheden van de mens of boeien door de mateloze détails. Herman studeerde monumentale kunst. Wegens omstandigheden (een opdracht) haalde bij hem kera miek de bovenhand. Hij kreërt ge woon beeld- en skulpturale stukken in gebakken aarde, langzaam opge bouwd met reepjes gebakken klei, gebakken, geglazuurd en opnieuw gebakken. Naast zijn ontegenspre kelijke technische vaardigheid ver tonen zijn werken een dubbel ritme: een fundamentele basisbeweging met ernaast de nevenritmes. Moni que blijft schijnbaar tweedimensio- neel in haar wandreliëfs of wan- dskulpturen. Toch gaat vanuit de basisvlakte een golvende beweging doorheen haar werk en rijzen struk- turen op die het halfverhevene van haar reliëfs geweld aandoen. Naast dat tastbaar doorbreken kreëren te kens in roerloos zand of in blauwe schaduwen verhevenheden en diep te die aan haar werk een monumen tale dimensie meegeven. Beiden zijn ze leraar aan de Akade- mie voor Schone Kunsten te Aalst, haalden ze prestigieuze prijzen en stelden tentoon in binnen- en bui tenland. LH In 1989 werden er 22 katolieke missiona rissen gedood en tussen 1980en 1989 kwa- men er 107 missionarissen om het leven, onder wie 3 bisschoppen, 73 priesters en een aantal kloosterzusters. De automobielfederaties en -clubs zijn te gen de verhoogde inschrijvingstaks voor auto's. De auto zorgt via fiskale weg voor 200 miljard in de schatkist of een gemid delde van 57.000fr per automobilist. nbjHet ACV organizeerde in samen- ajtjj ferking met de CM en KBG een ,>!«iaanH*» avond met Weense mu- Abend in Wien", zo luid- het tema, die plaats vond in de en op het program- ontbraken de liederen van Ro ert Stolz, Carl Millöcker, Nico Do- ital, Johann Strauss en anderen liet. Aalst. Een van de werken uit de tentoonstelling in 't Kapittel De Voorpost - 30.3.1990 - 5 Jeugdboekenweek in Erpe-Mere Naar aanleiding van de jeugdboekenweek heeft het beheersorgaan van de plaatselijke openbare biblioteek van Erpe-Mere enkele suksesrijke aktivi- teiten op het getouw gezet waarmee aangetoond werd dat de jeugd veel belang stelt in de literaire wereld. Naast een kennismaking met een paar jeugdschrijvers heeft men voor de schoolgaande jeugd tevens een didakti- sche tentoonstelling en kon men deelnemen aan een opstelprijskamp. De ruime belangstelling kan een stille wenk zijn om het boek nog meer te promoten via dergelijke initiatieven. Gedurende een paar dagen werd het Administratief Centrum van Er pe-Mere overspoeld door leerlin gen van de plaatselijke scholen. Dank zij de samenwerking van alle leerkrachten, zonder onderscheid van déontologie, met het bestuur en het personeel van de POB is deze manifestatie uitgegroeid tot een waar boekienfestijn. Tentoonstelling Ter gelegenheid van de jeugdboe kenweek dit jaar heeft men uiter aard het jeugdboek in de belangstel ling gebracht maar de organisato ren hebben daarnaast gezorgd om de jeugd kennis te laten maken met andere aspekten van het boek in het algemeen. In een didaktisch gerich te tentoonstelling werden niet al leen zomaar boeken uitgestald maar aan de hand van bijgaande teksten kon men zijn weetgierigheid bevredigen en heel wat boekenmys- teries van vóór de jeugdboeken- weerk zijn thans opgelost want de jeugd kent nu ook de betekenis van een «paperback», een gebonden of genaaid boek, een anastatische druk en zelfs het boek met braille schrift was er aanwezig. Een andere, meestal onbekende be zienswaardigheid, waren de twee verzamelingen van het ex-libris, of beter gekend als het «eigendomseti ket» van de bezitter van een boek. Een prachtig ingelijste kollektie van het Willemsfonds stal misschien de show maar de verzameling, ter be schikking gesteld door A. D'hoker van de heemkundige kring, belicht te een speciaal aspect van het ex-li bris, dat van de heemkundigen. Tenslotte werden een paar vitrines gevuld met boeken geschreven door auteurs van eigen bodem, een tema dat trouwens voor uitbreiding vat baar is bij een volgende jeugdboe kenweek. Het initiatief van het be heersorgaan zorgde er voor dat ge durende een paar dagen de wandel gangen van het Administratief Cen trum Stéënberg van hun ruw uit zicht verstoken bleven. Nadat de jeugd zelf met een paar auteurs van jeugdboeken kennis ge maakt hadden, werd de jeugdboe kenweek besloten met de uitreiking van de prijzen aan de laureaten van de opstelprijskamp evenals met een panelgesprek waarvoor men drie bekende schrijvers uitgenodigd had: Maria Heylen, Jo Briels en de Erembodegemnaar Patrik Ber- nauw, die de zieke P. Kustermans verving. In zijn inleiding stelde voorzitter E. De Temmerman dat het de schrij vers niet te doen was om voor eigen winkel reklame te maken maar dat het gesprek vooral gericht was op de belangstelling van de jeugdlitera tuur en de impulsen van en voor het onderwijs. Op zijn vraagstelling of er wel degelijk jeugdliteratuur in Vlaanderen bestaat, antwoordde M. Heylen bevestigend maar voeg de er toch aan toe dat een goed boek voor de kleinen ook leesbaar moet zijn voor anderen en liefst voor ie dereen. De zaak liegt enigszins an ders met de «literatuur» voor peu ters waar men moet rekening hou den met de moeilijkheid van taal en stijl. Hier mag men het kind-lezer niet afschrikken en moet men inte gendeel komen tot een graad van initiatie, aanzetten tot lezen wat trouwens de bedoeling is van elke boekenschrijver, zoals veronder steld wordt. Jo Briels daarentegen schrijft voor een «leeftijd» en niet voor iedereen tegelijk waaruit blijkt dat een boek leeftijdsgebonden zou zijn en het verschil in leeftijd bijge volg een grote rol zou spelen. P. Bernauw, die als schrijver voor volwassenen debuteerde maar naar het jeugdboek overschakelde, zal alleszins raakpunten bij beide soor ten maar toch was hij de mening toegedaan dat ze niet mogen ver mengd worden. In de literatuur voor volwassenen is trouwens meer toegelaten dan bij de jongere lezers waar voor elke leeftijd afzonderlijk strengere eisen moeten gesteld wor den. Moderator De Temmerman stuur de de drie gasten in de richting van een eventueel te kiezen procedee bij het schrijven met raakpunten als techniek en methode. M. Heylen in dit verband, schrijft nooit een boek zonder voorbereiding noch «zo maar» want ze kiest een onderwerp dat ze totaal beheerst en dat haar daarenboven aanspreekt. Dit komt er op neer dat ze nooit met tegenzin schrijft en goed weet wat ze neer pent omdat ze haar eigen ervaring inschakelt en telkens een reden zoekt die gegrond is. Toch mag er van de nodige fantasie gebruik ge maakt worden als men voor de jon geren schrijft maar dan alleszins zonder een speciale techniek aan te wenden. Over de modetrend, waaraan Jo Briels zich wel eens liet verleiden, liet men maar weinig los omdat blijkbaar alle schrijvers er maar wei nig mee begaan zijn. Hijzelf houdt bij een deugdelijk reisverhaal dat hij bovendien zelf meegemaakt heeft en het als dusdanig meer getrouw kan navertellen en het in boekvorm gieten. Ook kwam hierbij de «verge lijking» of het afwegen van film en boek ter sprake maar erg veel heeft men daarvan niet kunnen opsteken. Alleen stelt men vast dat het ver haal kent als men het boek leest ofwel als men de film ziet maar het blijkt dat beide elkaar niet aanvul len. Het is dus interessant - op kom- mercieel vlak althans - dat wie het eerst «verschijnt» het meest sukses zal kennen maar hierbij vergat men dat de meeste scenario's van een film gebaseerd zijn op een reeds bestaand boek. De meeste auteurs gaan akkoord dat het verhaal een belangrijk ele ment is en bijgevolg kan het vaak een aanleiding zijn om een boek te schrijven. Patrick Bernauw is de mening toegedaan dat een boek ei genlijk geen boodschap hoeft te hebben maar dat een goed verhaal tevredenheid brengt. In verband met de tematiek in de jeugdliteratuur, zoals konfliktsitua- ties, drankgebruik e.a. liggen de me ningen uit elkaar maar toch tracht elke auteur deze tema's uit zijn boe ken te bannen en ze zeker niet te laten primeren. Maria Heylen heeft er in het verleden zelfs tegen gezon digd en betreurt dit nu ten stelligste. Zij houdt er trouwens een andere mening op na: «Ik blijf nu mezelf; het zijn de kinderen zelf die u aan een verhaal of een thema helpen want via hun brieven storten zij hun hart uit. In feite hebben we niets aan een staatsprijs als het bekroonde werk niet door de kinderen gelezen wordt. Daarom is het waardevol dat, men dingen schrijft die zij graag hebben, nl. een boek waarin ze kun nen wegkruipen». Voor Jo Briels moeten er attraktie- punten zijn in een reisverhaal en we kiezen een bepaald land omdat we er meer over weten maar toch moet het verhaal van een jeugdboek zich in elk land kunnen afspelen. Dit is bovendien ook de geschikte manier om de lezende kinderen meer over het land in kwestie te leren. Hij legt echter wel de nadruk op de juistheid van het historisch moment ook al kan men het historische in een an der dekor plaatsen. Iedereen heeft uiteraard zijn eigen visie en gebruikt een eigen «meto de» en P. Bernauw heeft bij het schrijven als enige bedoeling iets op papier te zetten wat hem intrigeert over dingen die wel moraliserende raakpunten kunnen hebben. Hij loopt steeds met de idee dat de jeugdige lezer zijn boek van de eer ste tot de laatste bladzijde leest en dit steeds met evenveel voldoening. Dit gebeurt bij herm zonder veel denkwerk voor en over thema's want het moet spontaan uit de pen vloeien. Opstelwedstrijd De jeugdboekenweek heeft het suk ses eveneens te danken aan de me dewerking van alle basisscholen van Erpe-Mere. De organisatoren zijn er uiteindelijk in geslaagd om het volledig onderwijsnet te bewegen tot samenwerking, niet alleen om even langs te komen en kennis te maken met de POB of met schrij vers van jeugdboeken, maar ook om aktief aan de manifestaties deel te nemen, o.a. via een opstelprijs kamp. Ruim tweehonderd leerlingen stuurden een bijdrage in en tijdens de slotplechtigheid ontvingen de laureaten een rijk gevuld boeken pakket. Het betreft alleen de leer lingen van de vijfde en zesde leerja ren met als gelauwerden: Jouri Bau- che, Katrien Huygens, Maarten Prové, Vanessa Van Hoecke, Ilse Roels, Dirk Bieseman (Vrije Ges. B. School Erpe); Deb. De groot, Val. Dullaerts, Sofie Rottiers, Sa rah De Jonghe, Ilse Bucqué, Annel. De Gooman, Sophie Egerickx, Lien Vonck (Vrije Ges. B. school Mere); Deb. De Rijck, Katr. Eeckhout, Ilse Vermassen, Kathl. Lievens, Stef. De Koker, Krist. Frangois (Vrije Ges. B. school Aaigem); Kevin De Cock, Ellen De Vuyst, Luc Van Sande, jessie Beurms (Gemeente school Burst); Isabel Van Eggelen, Van de Perre, Koen Bastaerts, Liesb. Timmermans (Vrije Ges. B. school Burst); Marl. Standaard, Joeri De Vlieger, Kenny De Rijcke, Ginny Sienaert (Rijksb. school Er pe-Mere); Natacha De Mil, Olaf, L. Van Delsen, Krist. Van den Eeck hout (Gemeenteschool Eronde- gem). JV Aan Medunsa, de zwane medische univer siteit van Zuid-Afrika, worden geiten ge kweekt. Hei is een projekt van een Vlaamse firma met wereldfaam en de bedoeling is via de geitenmelk een oplossing te bieden aan het proteïne gebrek in Afrika. Een geit kost weinig en geeft in verhouding met de kostprijs meer melk dan een koe. Aalst. In de Mikisklub werd de eerste les toneel druk bijgewoond (a

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 5