Linkse Theaterunie Aalst
debuteert
met 'Café Terminal'
Miniatuurbouwer Alfons Vidts een kunstenaar apart
Voorjaarsexpo
van Georges Teugels
te Affligem
Kosi met curiosa
Groepstentoonstelling en
boekenbeurs bij VTB Burst
Gratis LP van PLB System
Aalstenaar Geert Bauwens
expozeert in Brussel
Kunstenaarstrio in 't Hof te Puttens te Lede
14 - 6.4.1990 - De Voorpost
Aalst. Een typisch werk van Georges Teugels
Op zaterdag 14 april zet het Kultu-
reel Centrum Affligem zijn deuren
breed open voor de voorjaarsexpo
van werken van kunstschilder Geor
ges Teugels uit Lebbeke. Vernissa
ge te 19 u. Deze tentoonstelling is
toegankelijk tot en met 1 mei op
zaterdagen en zondagen van 14u30
tot 20 u. Ook op paasmaandag. Het
betreft hier vooral een representa
tieve staalkaart van zijn recent
oeuvre.
Als kunstschilder van de landelijk
heid bij uitstek ontpopte deze ui
terst realistisch picturale Vlaamse
kunstschilder zich tot een autoriteit
op nationaal maar tevens op inter
nationaal niveau.
Zijn originele visie wordt gedragen
door een naar de perfektie neigend
vakmanschap.
Zijn ingeboren teken- en schilders
talent ontsproten in het landelijke
Lebbeke kwam tot volledige bloei in
Brussel en Parijs.
Doorgedreven tekentechniek ge
paard aan ontwikkelde schilder-
Nu in het Oosten heel wat werd
gesloopt, instellingen en regimes van
de kaart worden geveegd, veel op de
helling staat, het Westen hét van hét
zou zijn geworden, reageert Aalst
relativerend met het oprichten van
L.T.U. wat dan staat voor 'Linkse
Theaterunie'.
Anton Cogen en de pas opgerichte
Unie stellen zich vragen over de aan
gang zijnde wijzigingen en niet in het
mist over de situaties in het Westen
waar 'geen armoe meer zou worden
geleden'.
De L.T.U. pakt dan ook uit met een
teaterstuk naar 'Nachtasiel' van
Maxim Gorki. Maar dan wel totaal
'ont - Rust'. Het stuk en de aktie
werden inderdaad in 'Café Terminal'
- een heel veel suggererende titel -
inderdaad overgeplaatst naar Aalst.
'Café Terminal' wordt gebracht in de
gelagzaal van de Mikisklub die van
de franje, die deze dan toch enigs
zins bezit, totaal wordt ontdaan.
Het wordt 'een lach, een traan, men
selijke gevoelens tussen hoop en
wanhoop, vreugde en verdriet, haat
en liefde in een asiel waar normen
vervagen, waar iedereen zich vast
klampt aan zichzelf, waar men in de
marge wordt gedrukt door de geves
tigde orde'.
Dat dit allemaal voltooid verleden
tijd zou zijn, wil Anton Cogen die
'Nachtasiel' be- en verwerkte niet
gezegd hebben. Uit de opvoering
moet inderdaad blijken dat de mate
rie nog steeds brandend aktueel is.
Toneelmatig betreft het hier wel een
experiment. Het wordt gebracht
door mensen die nog nooit teater
hebben gespeeld, 'tenminste niet op
een scène...'. Een typisch 'armenca-
fé' met dagdagelijkse doch indrin
gende problemen.
U kan het meemaken op vrijdag 4 en
zaterdag 5 te 20,30 uur en op zondag
6 april maar dan te 15 uur. Inkom
150 fr. Reservatie tijdens de werk
uren via 053/21.13.27. Uiteraard in
De Bathyscaaf, Meuleschettestraat
74 te 9300 Aalst.
Tegelijkertijd loopt er een tentoon
stelling van werken uit de omvang
rijke Russische literatuur. Die wer
ken zijn er ter inzage.
Vooraf wordt het stuk 'Café Termi
nal' op zijn waarde getoetst in een
try-out op woensdag 25 april. Ge
routineerde toneelliefhebbers van
andere Aalsterse toneelverenigin
gen, mensen uit de welzijnssektor en
persmedewerkers zullen het stuk
met argusogen meemaken.
LH
Alfons Vidts uit de Maanstraat te
Aalst legt zich in zijn vrije tijd toe op
het bouwen van allerlei schaalmo
dellen. Paardemolens, orgels, hij
bouwt ze nagenoeg getrouw na.
Stuk voor stuk kunstwerkjes van de
bovenste plank. Neem nu zijn kar-
roisel. Een juweeltje op zich, dat bij
vele al wat oudere mensen nog vele
herinneringen zal oproepen aan de
tijd toen de kermis nog echt kermis
was. Hij begon eraan op 13 maart
1985 en vier jaar later was het model
klaar. Liefst 3.780 werkuren steken
er in dit unieke kunstwerk. Alfons
maakte alle stukken eigenhandig.
Draai- en freeswerk, paswerk, hout
snijwerk, verven en schilderen, Al
fons deed het allemaal op zijn dooie
eentje. Op de paardemolen van zijn
jeugdjaren staan liefst 24 paardjes
en 4 koetsen of gondels. De kope
ren stangen die men er op ziet, zijn
vervaardigd uit vierkante messing
van 4 mm en zijn getorst. Het orgel
op de karrousel is een schaalmodel
van een gavioli orgel met 89 toetsen.
Het geheel kan ook draaien en een
motor van een oude fotokopieer
machine zorgt voor dat effekt. Voor
de verlichting heeft hij 87 lampjes
gebruikt van 6 volt, die parallel ge
schakeld zijn aan twee transforma
toren. De afwerking van het geheel
duurde 4 maand. Zeg nu nog eens
dat er geen mensen zijn met enge
lengeduld.
Aalst. Alfons De Vidts expozerde zijn mooie miniaturen in het Apostelken (c
Mede door het ongewoon lente
weertje bleef de belangstelling voor
de door KOSI (Kuituur, Ontspan
ning, Sport en Inspraak) georgani
seerde tentoonstelling in 't Apostel
ken onder de verwachtingen. Dat
was reeds te vermoeden bij de open
ing toen de belangstelling voor de
openingstoespraak door voorzitter
van het Provinciaal Verbond van
Heemkunde Oost-Vlaanderen Ro
bert Ruys.
Er werd alleszins een uitgebreide
gamma curiosa getoond uit privé-
kollekties allerhande. Maquettes
van het Belfort van Aalst en de
OLV-kerk Mijlbeke waren mooie
staaltjes hobbywerk. De carrousel
met de op- en neergaande paarden
als in de tijd van toen was dat zeker
niet minder. Verder een reeks oude
speelkaarten uit de jaren 1900, een
rij tinnen gildekannen, een verza
meling bierattributen met flessen,
glazen en bierstampers, tinnen kan
delaars, oud Vlaams koperwerk,
koperen kookketels en koffiepot
ten, een prachtig ensemble kristal
Val Saint-Lambert, ouderwetse
stekkepotten, fototoestellen uit
grootvaders tijd e.d.m.
LH
technieken brachten hem tot oog
strelende pareltjes die doen terug
denken aan werken van oude Mees
ters.
Zijn clair-obsurtechniek verleent
majestueuse diepte aan zijn lande
lijke taferelen die de kijker onver
mijdelijk aangrijpen. Georges Teu
gels brengt met groot respekt voor
rationele waarden portretten van
volkse figuren, boerderijen, neer
hoven, kleine landelijke tafereel
tjes, stillevens en veldbloemruikers.
En dit met steeds meer diepgang
waaraan zijn werk een blijvende di
mensie verleent.
Vooral Teugels' paarden zijn wijd
en zijd bekend: spontaan maar der
mate gedétailleerd dat alleen diep-
faande kennis van de anatomie van
et Brabantse trekpaard zulks mo
gelijk maakt. Twee- en driespan
nen, zelfs vierspannen waardoor
Teugels zich als rasecht kunstenaar
blijft waar maken.
LH
De afdeling Burst van de VAB-
VTB, onder leiding van L. Van
Ruyskensvelde heeft voor deze zo
mer opnieuw heel wat aktiviteiten
gepland en naast de traditionele uit
stappen start men het voorseizoen
met een groepstentoonstelling met
vijf schilders. Een keuze werd ge
maakt uit de werken van Willy De
Vuyst (Herzele), Karei Govaert
(Hillegem), Chris Van Den Spiegel
(Aalst), Denise Verbeken (Oorde-
gem) en de plaatselijke kunstenaar
André Schouppe uit Aaigem. Al de
ze werken kan men bezichtigen in
het «Lijsternest» te Burst op zater
dag 14 april van 15 tot 21 uur en op
zondag 15 april van 10 tot 21 uur
Terzelfdertijd kan men er ook te
recht voor een bezoek aan de boe
ken- en geschenkenbeurs. Hie
biedt men een unieke keuze aai
romans, verhalen, kook-, hobby-ei
striplektuur, land-, streek- ei
toeristische gidsen, posters en nq
veel meer.
De opening van deze aktiviteit gaa
door op vrijdag 13 april om 20 urn
met als gastspreker Geroges Dt
Langhe, burgemeester van Erpe
Mere.
Aalst. Kosi organizeerde een geslaagde tentoonstelling (a
PLB System maakt furore in. de
VTM Top 30 en voor onze lezers
reserveerden we enkele LP's van de
remix van PLB System. PLB System
is een Aalsterse groep die ontspro
ten is aan het brein van Dimitri
Lambrecht en Geert De Wolf. De
groep heet voluit Perfect Low Beat
System.
Een vijftal jaar geleden begonnen
Dimitri en Geert met hun muzikale
loopbaan. Geert had zijn eigen
rockbandje "Diarrow" en Dimitri
zorgde in de komische "Eindejaar-
shows" voor de muzikale omlijsting.
Drie jaar gingen voorbij en Dimitri
was ondertussen aan de slag als la
bel manager van Target Records.
Toen Geert op een bepaalde dag
kwam opdagen met een "DiarroW
opname, zorgde Dimitri ervoor da
het nummer op plaat kwam
"Wounded Refugee" ging evenwe
de mist in. De new beat had immei
zijn intrede gedaan en al het overige
werd afgewezen. u,cc
Geert en Dimitri voelden aan dal13,31
hun muzikale aspiraties verder reik 14 0<
ten en lieten de rock voor watk;
was. Met volle overgave gaven a
zich over aan de nieuwe muziek
vorm. Het duo trok de studio in ei
op 4 september 1988 verscheen hf
nummer "Just like this". Het w»
een song met een repetitief ritme ei
met een in het geheugen nazinde
rend refrein. "Just likte this" gin
als allereerste "hard beat-ack
Ver<
Fair
nati
Nlev
21.0
ica
O.OG
bad
8.30
wall'
-jDoki
hi 16 01
Mag-
be -
Téléi
I9.3C
laur
dina:
28.21
Het Auditorium Hamoir aan de Ha-
moirlaan te Brussel organizeert 5
tot 30 april een tentoonstelling van
de werken van Geert Bauwens, een
Aalstenaar die op 3 juli 1961 werd
geboren.
Van kindsbeenaf was hij bezeten
door tekenen en schilderen. Het
was voor hem een dagelijkse bezig
heid, zodanig dat hij heel vlug, met
hulp van zijn ouders, de "gepaste"
scholen bezocht waar veel aandacht
aan plastische kunsten besteed
werd. Zo kwam hij op de kunstaka-
demie te Aalst terecht waar hij de
richting "sierkunsten" volgde om
dat deze het mest veelzijdig was.
Va,af dat ogenblik wijdde hij zich
helemaal aan de schilderkunst. Via
het figuratieve, wat hem niet vol
doende vrijheid bood, is hij geëvo
lueerd naar het non-figuratieve, het
abstrakte waarin ondefinieerbare
vormen en een uitbundig kleuren
palet de belangrijkste gegevens zijn.
de kleuren vertolken gevoelens en
leiden een eigen bestaan. Schilde
ren is zijn medium, zijn manier om
iets te vertellen. Het is spontaan
gehoor geven aan de impulsen van
zijn lichaam en geest.
Geert Bauwens is niet aan zijn
proefstuk toe. Hij heeft reeds ver
schillende individuele en groep
stentoonstellingen op zijn aktief.
Onder meer te Aalst, Brussel, Gent,
Mechelen, Den Haan, Antwerpen,
Middelkerke, enz.De tentoonstel
ling in Brussel is toegankelijk van
maandag tot donderdag van 8.30 tot
17.30 uur en op vrijdag van 8.30 tot
16.00 uur. Tijdens de weekends is
het Auditorium gesloten, (jmh)
Aalst. PLB System, de Aalsterse groep uit de VTM top dertig
Ben van den Akker is een artiest uit
Mechelen die zich al meer dan acht
jaar toelegt op kindervariete. Hij is
bekend in België, Nederland,
Groot-Brittannië en Denemarken.
Reeds meerdere keren was hij te
zien op de Nederlandse televisie
met onder meer een goochelnum-
mer, een illusie en een buikspreek-
nummer. Hij heeft een show die
anderhalf uur duurt en hij weet de
kinderen te boeien. In het program
ma komen onderdelen voor als een
kwis, snelschilderen en al schilde
ren een verhaal uit de bijbel voor
dragen, goochelen, buikspreken,
muziek. Kinderen vinden zijn pro
gramma gewoon "fantastisch". Ben
van den Akker brengt zijn program
ma op woensdag 11 april om 15.00
uur in het kultureel centrum De
Werf aan de Molenstraat 51 te
Aalst. De toegang bedraagt 50 fr,
vanaf het derde kind van het gezin
gratis. Groepen bestaande uit meer
dan 10 personen betalen maar 20 fr
per persoon. Deze namiddag wordt
georganizeerd door de Evangeli
sche Gemeente van Aalst. Voor in
formatie kam men terecht bij W.
Goossens op het nummer 054/
32.30.93.
Van 6 tot 29 april expozeren drie
kunstenaars hun werk in Kunstcen
trum VAB-VTB Galerij 't Hof te
Puttens aan de Wichelsesteenweg
20-22 te Lede. Het zijn Johan Van
Vlaenderen, Marika Messeley en
Paul Messely. De tentoonstelling is
te bezichtigen op vrijdag van 19.00
tot 22.00 uur en op zaterdag, zondag
en de feestdagen van 14.00 tot 19.00
Johan Van Vlaenderen is iemand
die in staat is om de kleuren ook te
laten leven in de "dode" partijen
van de schauwen. Hij laat het licht
doordringen in de diepe tinten van
paars, bruin, blauw en Karmijnrood.
Hij speelt met de kleuren en weet
aan elk onderwerp een nieuwe di
mensie te geven.
Marika Messely schrijft poezie met
het penseel. Zij is een zeer verfijnde
akwareliste. Haar werk verraadt de
vrouwelijke hand. En Paul Messely
vindt zijn inspiratiebron in de
schoonheid van de schepping. Zijn
werk is dan ook een hymne aan het
zuivere en onvervalste.
Aalst. Ben van den Akker met zijn
sprekende pop
Café Parlé bij SW
"De buitenhuiswerkende vrouw" is
een tema dat Annemie Van Win-
ckel tijdens een voordracht in het
kader van het Café Parlé van de
Socialistische Vooruitziende Vrou
wen zal houden op 9 april in het
stadhuis van Dendermonde. Anne
mie Van Winckel vertelt vanuit
haar jarenlange ervaring opgedaan
bij het BRT 1 magazine "Het
Kraaienest" over de buitenhuis-
werkende vrouw. Zijn er belemme
ringen voor de vrouw om karriere te
maken Gaat de echtgenoot voor
Hebben alleenstaande vrouwen het
gemakkelijker of niet Kortom
wordt de vrouw als volwaardige col
lega beschouwd, of moet deze rol
nog doorbroken worden De voor
dracht vangt aan om 19.30 uur en
toegang bedraagt 75 fr.
nummer de geschiedenis in. Hfl
duurde enige tijd eer het grote pu
bliek de smaak te pakken had, maai
de kenners waren er vanaf het eer
ste moment van overtuigd "Jusl
like this" was degelijk werk. In df
herfst van 1989 verscheen dan "Ar
tificial Defence". Dat werd van zo-
dra het op de markt kwam een grotf
sukses. Het is een nummer in is
typische en dus eigenzinnige PLE
System sound. Deze twee nummer»
vormen de basis van een 20 minuter
durende show, ontdaan van alledi
chés die Geert en Dimitri, bijje
staan door de lieftallige en pitt#
danseressen Annabelle en Kristel
op een zeer originele wijze wetenK
presenteren. Het viertal heeft hc
geheel in een Belgisch kleedje gt
stoken, want optreden doen ze intk Butter
nationale klueren rood-geel-zwafl amMii
Die kledij hebben ze trouwens zf
ontworpen.
Van de zopas verschenen re® -
"Artificial Defense Esta Loca" lij 8oo
gen enkele eksemplaren te wachtel jj* so r>
voor onze lezers. Haast je zo snt
mogelijk naar de redaktie van "D Mann\
Voorpost", Dr. De Moorstraat 61 j^ndei
Aalst, waar de platen liggen. D 30
eersten zullen de gelukkigen zijr
(jmh)
11.00 1
leben
'4.15 I
mei E:
Deltal
Hens -
lerwef
Sports
3poits
Duckti
Der Vt
Nieuw
burg,
23 001
«Ir Sp
jeiunoi
Nieuws