4
Kuituurcentrum De Werf Aalst
Raamteater kreëert
weinig boeiende "Mevr. Klein"
Muzikale benefietdag voor de verenigingen
Ook oude foto's in
'Heemkundige Kring De Faluintjes'
De fascinatie van zijn
ondoorgrondbare kosmische wezens Boudewijnlaan wordt gemoderniseerd
Roland Monteyne
expozeert
14 - 20.4. l9ao - ue voorpost
Aalst. Het Nieuw Ensemble Raamteater met mevrouw Klein van Nicholas
Wright in De Werf
Vorig weekend ging in het Klein
Raamteater "Mevr. Klein" van Ni
cholas Wright in première een
kreatie voor ons Nederlands taalge
bied.
Voor zijn stuk baseerde de auteur
zich op autentiek feitenmateriaal
uit het leven van de klinische psy
chologe Melanie Klein, die faam
verwierf met haar psycho-analyse
op kinderen. Het stuk speelt in Lon
den, in Melanie Kleins studeerka
mer, kort nadat ze de dood vernam
van haar zoon Hans. Ze vetrekt
naar Budapest om er de begrafenis
van haar zoon bij te wonen. Paula,
een kollega psychologe, zal op het
huis letten en het zetwerk van een
nieuw boek korrigeren. Amper is
Mevr. Klein de deur uit of haar
dochter Mellita duikt op om te we
ten of haar moeder de brief las
waarin Mellita beweert dat Hans
zelfmoord pleegde. Nadat Klein in
Dover de boot "gemist" heeft en
terugkeert, worden de drie vrouwen
met elkaar gekonfronteerd en kan
het psychologische slopingswerk
beginnen.
De moeder-dochter-relatie staat
bol van bitterheid, zowel privé als
professioneel. Melanie Klein is "de
mislukte destruktieve" moeder,
maar ook op wetenschappelijk ge
bied - ook Mellita is psychologe - de
fervente rivale van haar eigen doch
ter.
Van bij de aanvang reeds wordt de
voorstelling een gevecht tussen
"sterke karakters". Je wordt als toe
schouwer overspoeld door een hele
lading psychologische verwijzingen,
die op de duur misschien net niet
belachelijk overkomen, maar wel ir
ritant. De drie aktrices slagen er
nooit echt in hun personage tot le
ven te brengen zodat je geboeid
wordt door hun karakters en de
"tragiek" die er toch zou moeten
deel van uitmaken. Het blijft alles te
veel "Schone schijn" zodat je niet
echt gegrepen en geboeid wordt.
De drie aktrices zijn Julienne De
Bruyn als Melanie Klein, Nora Til-
ley als Melitta en Anke Helsen als
Paula. De niet zo denderende verta
ling was van Patricia Niedzwiecki,
dekor en kostuums (aangepast aan
de periode en de regie van Tille-
mans) van Mare Cnops.
Walter Tillemans, die ons reeds zo
veel teatergenot verschafte, is ons
een revanche verschuldigd.
"Mevr. Klein" wordt in het Klein
Raamteater aan de Lange Gast
huisstraat te Antwerpen nog ge
speeld tot 16 juni. (res. 03/
233.91.48)
Weekend 27 t/m 30 april;
De Catharinisten en «Wat doet mijn
vrouw van twee tot vyf?»
Op vrijdag 27, zaterdag 28, zondag
29 en maandag 30 april speelt het
Aalsterse amateurgezelschap De
Catharinisten het stuk «Wat doet
mijn vrouw van twee tot vijf?» van L.
Fodor. Telkens om 20 uur in de
Teaterzaal van De Werf. De regie is
in handen van Herman Slagmulder.
Dit lichtvoetig blijspel handelt over
de advokaat Ernst Faber die een
suksesvolle praktijk heeft en goed
geld verdient aan de echtschei
dingszaken van zijn rijke klanten.
De rotsvaste overtuiging in de
trouw van zijn eigen echtgerfote be
gint te wankelen door enkele op
merkelijke gebeurtenissen. Het
spookbeeld van deze vermeende
ontrouw doet hem zich afvragen
«Wat doet mijn vrouw van twee tot
vijf?»...
De toegangsprijs bedraagt 200 BF
en reserveren kan op nr. 053/
21.91.09.
Zondag 29 april:
kindernamiddag met «Draken
bestaan!» door Teater Taptoe
Teater Taptoe uit Gent, bekend van
o.a. «Nero en Co» en «Karei en
Elegast», brengt met zijn nieuwste
produktie een bezoek aan de miste-
rieuze drakenwereld.
De onvolprezen Freek Neyrinck
heeft uit een twintigtal boeken over
draken uit de internationale litera
tuur het verhaal gedistilleerd. Lina
heeft, vanuit haar overtuiging dat
draken bestaan, voor een spreek
beurt bewijzen gezocht zowel in de
geschiedenis als in de aardrijkskun
de. Naarmate ze in haar betoog op
gaat, wordt ze opgenomen in de we
reld van de draken en de drakendo
dere en gaat ze daarin een rol vertol
ken.
«Draken bestaan!» is in de traditie
van Teater Taptoe opnieuw een
bonte en perfekte mengeling van
akteurs- en figurenteater.
Auteur is Freek Neyrinck, regisseur
André Vermaercke, vormgeving is
van Nicole Rutten. Deze voorstel
ling is geschikt voor kinderen vanaf
6 jaar. De toegangsprijs bedraagt
voor kinderen 100 BF, voor volwas
senen 120 BF.
Reserveren kan in De Werf op nr.
053/76.13.11.'
Donderdag 3 mei:
Belgische première van de nieuwe
dansproduktie van La P'tite Cie
Na het grote sukses van La P'tite
Cie vorig seizoen in De Werf, is dit
ezelschap er dit jaar weer te gast.
in wel met de Belgische première
van zijn nieuwe dansproduktie!
Voor haar nieuwste kreatie laat My-
riam Hervé-Gil, de vaste koreogra-
fe van het ensemble, zich inspireren
door de ambiance van de populaire
flamenco: de spontaneïteit, de
warmte, de pijn, de blikken, de pre-
ciesie van de bewegingen.
Het eerste deel van het programma
bestaat uit «Maugueriec suite et
fin», een herwerkte versie van
«L'année dernière a Maugueriec»,
vorig jaar reeds te zien in het Aal
sterse kuituurcentrum en nu uitge
voerd door drie mannelijke en drie
vrouwelijke dansers.
Het Kuituurcentrum De Werf pre
senteert niet zonder trots de pre
mière voor België van dit inventieve
en vooral guitige, Franse danstrio.
Dit programma is een koproduktie
tussen De Werf, Limelight Kortrijk,
het kultureel centrum van Moes-
kroen, het Théatre National de
Chaillot uit Parijs en het Jacob's
Pillow Festival uit de Verenigde
Staten.
De dansers in de koreografieën van
Myriam Hervé-Gil zijn Chloé Ban,
Cathérine Lenne, de koreografe
zelf en drie mannelijke dansers.
De toegangsprijs bedraagt 300 BF;
res. 053/76.13.11.
Vrijdag 4 mei: Hans Liberg
Voor het publiek dat een jaar gele
den Libergs «WortelBachLive» bij
woonde in De Werf, moet deze all
round performer zeker niet meer
voorgesteld of geprezen worden.
Voor de anderen, de leken, volgt
hier nog een korte impressie van
wat zijn vierde one-man-show zoal
inhoudt.
Het is zondermeer een verfijnd pro
gramma dat gedijt zoals het leven
van vandaag, boordevol informatie
en met een heleboel herkennings
punten uit de reklame- en muziek
wereld.
Zijn performance in een vakje on
derbrengen is onbegonnen werk,
men noemt het dan ook heel deftig
appropriation-art... Er bestaat ech
ter maar één middel om er echt de
sfeer van op te snuiven en dat is
onderuit zakken in een luie fauteuil
van de Schouwburg in De Werf en
genieten van de virtuoze wervel
storm die Hans Liberg heet!
Toegangsprijs 300 BF; reserveren in
De Werf of telefonisch op nr. 053/
76.13.11.
S.A.V., Steun Aalsterse Vereni
gingen, organiseert ten voordele
van Aalsterse verenigingen die hun
toelagen afgeschaft zagen een mu
zikale benefietdag op zaterdag 9 ju
ni in de Keizerehallen.
In het namiddagprogramma met
100 fr. als toegangsprijs is er te 14.30
u een "Muziekcoctail met sopraan
Katrien Gallez, bariton Willy
D'Heere en Franky Bodet, de Belgi
sche Luis Mariano die naar aanlei
ding van diens overlijden 20 jaar
terug een evokatie aan hem wijdt.
Te 17.30 u "Aalsterse Apotheose",
door de Kamillekes met Kamiel
Sergant in een presentatie van Dirk
Everaert.
Voor het avondprogramma be
draagt de toegangsprijs 200 fr. Te 20
u brengt de bigband "The Falling
Stones" een muzikale hommage
aan de golden sixties en te 22 u
brengt Johan Verminnen met Bert
Candries en Johan Vandendries-
sche, twee multi-instrumentalisten
samen met klaviervirtuoos Tare
Lootens "Twintig jaar liedjes" in
een presentatie van Kamiel Ser
gant. Verenigingen die aan de kaar-
tenverkoop voor deze festiviteiten
ten hunnen voordele wensen mede
te werken worden verwacht op de
kontaktvergadering op donderdag
26 april te 20 u in de Sint-Anna-
kring, Roklijf te Aalst. (LH)
september over eene breedte van
100 meters in zijn dolle woede alles
beschadigd wat hij raakte. Holen
werden in de daken getrokken,
boomen zijn uitgewaaid en afge-
wrongen, takken lagen openge-
spreid en hopstaken werden zooda
nig getroffen dat er geen 20 van de
500 recht bleven. Zelfs was er eenen
met verslenste ranken die wel 50
meters vernet struik en al werd weg
geslingerd. Eenen onzer boertige
buitenlieden dit alles aanstarende
vertelde dat in Amerika zoo eene
windbui een botervat heeft getrof
fen en er zoolang in blies totdat de
melk boter was'.
Nummer 2 van jaargang III van het
driemaandelijks tijdschrift van de
'Heemkundige Kring De Faluintjes'
die reeds ruim 720 leden telt, liep
zopas, netjes en degelijk geïllus
treerd als steeds, van de pers. In het
hoofdartikel stelt Jan C.A. De
Clerck dat onze kroonprins Baarde-
gems bloed in de aderen heeft vloei
en.
Fons Dierickx wijdt een kommen-
taar bij een devotieboekje over 'het
gelukzalig Begijntje van Herder-
sem' en memoreert de storm die 85
jaar terug over de streek woedde.
De 'Volksstem' schreef in 1905:
'Een hevige rukwind heeft 'begin
Fietspad
Toen ieder nog wat tijd had en geen afval
reed er een trein door Moorsel, Baardegem.
'Met de bus zou 't vlugger gaanwerd gezegd.
Er waren goede straten. Alleen: het fietspad?
Slachtoffers?: tussen de faits divers.
Velen zijn het vlugge leven moe en fietsen weer
of wandelen. Alleen: het fietspad? 't Wandelpad?
'Wees voorzichtig op de straat, de drukte wordt het wel gewoon
Het kon nochtans, de trein was weg en 't zou er komen
werd beloofd: 't publiek was heel kontent en 't wacht.
Velen hebben nog geen tijd, wel afval, bergen.
De flora, die het fietspad zou verknoeien, wordt ermee verrijkt.
Maar ach, wie zeurt nog om een fiets- of wandelpad,
als 't erfgoed van weleer, gedéklasseerd
en weggegooid, verwordt tot faits divers? LH
Weinig nieuws onder de zon dus.
De brochure vermeldt verder tasten
naar de etymologie van eigenna
men. Leireken 50 jaar geleden, een
brief uit 1927, een bijdrage van Her
wig Van der Borght, Taalroom van
Frans Fransaer, Sagenonderzoek
ten oosten van het Land van Aalst
van Lies Pauwels en een weelde aan
meestal ongekende oude foto's.
Verwijzend naar de belofte van mi
nister Chabert destijds in verband
met het realiseren van het Leires-
fietspad dat uiteindelijk niet over dé
grens van het kiesdistrikt Brussel
geraakte volgend gedicht van J.D.C.
Van 28 april tot en met 13 mei expo-
„cjnteyhe i t Kapittel
"aan het Priester Daesplein 2 te
"'Aalst (rechtover de M-Martinus-
"'kerk) zijn werk. De
v5van de tentoonstellingieeft plaats
op vrijdag 27 april vaBf 19.00 uur.
a'Bezoekere kunnen erterecht tij
dens de weekends va 14.00 tot
"19.00 uur en tijdens di
e op afspraak (053/78.^1).
Tot 21 april stelt de Affligemse beeldhouwer Alfons Van den Bossche
werken tentoon in de Generale Bank, Nieuwstraat te Aalst. U kan er
terecht tijdens de openingsuren van de bank. Ook op zaterdag van 9 tot 11
u. De werken staan te kijk in de benedenzaal. Ook de niet expogerichte
bankbezoeker wordt er dus mee gekonfronteerd. Alleszins in de zeer
positieve zin dan.
Naast werken in hout, brons, zilver
en tin brengt hij er ook in primeur
schilderijen want Alfons Van den
Bossche wil duidelijk meerdere prij
zen op zijn artistieke boog.
Gestileerde stukken met figuratieve
kracht wisselen in deze tentoonstel-
lingaf met barokke ensembles met
een surrealistische dimensie.
Alfons Van den Bossche, een late
veertiger uit Anderlecht die zijn
woonst en atelier te Affligem heeft
aan de Fosselstraat 48 stelde reeds
tentoon zowat overal in Vlaanderen
maar ook in Wallonië, in Neder
land, Frankrijk en het Groot-Her
togdom. Dat legde hem allerminst
windeieren want ze leverden hem
nationale en internationale onder
scheidingen en renommée op.
Zijn oeuvre karakteriseert zich
door drie fundamentele kenmer
ken. Geladenheid en engagement
die ook aan kleinere realisaties een
monumentale kracht meegeven.
Dynamische vormgeving in zich in
snel tempo voortbewegende mijnen
en vlakken. En niet in het minst het
ritmisch spel van zijn vrouwen in
vaak grillige richtingen.
Drie fasen
In zijn reeds lange loopbaan heeft
Alfons Van den Bossche dit arse
naal van scheppingsmodaliteiten
uitgetest in diverse materies. Aan
leunend bij zijn opleiding in het
Aalsters VTI waar hij houtsnijden,
meubelskulptuur en projektieteke-
nen volgde experimenteerde hij
aanvankelijk met een hem zeer be
kende materie: het hout. Uitgaande
van een geabstraheerde realiteit
komt hij tot wisselende rechte en
golvende lijnen, holle en bolle vlak
ken, massieve en open vormen.
Vluchtende elementen die zich sa
menvoegen in een spanningsveld
van abstrakt en konkreet, van vlak,
vorm en volume.
Maar als zoeker en perfektionist ex
perimenteerde Van den Bossche
ook met andere materies. Hij ging te
rade bij bronsgieters en richtte een
eigen gieterij in zijn atelier in. Dat
werd dan de fase van de bronzen
beelden. Het vormgevend principe
werd daarin behouden, de uitstra
ling bleef quasi identiek doch van
zelfsprekend toonde de grondstof
ander textuur en andere kleur.
In een derde fase kwam hij tot een
syntese van beide vorige. Hij wilde
inderdaad hout met brons kombi-
neren wat resulteerde in een verde
re evolutie zo naar inhoud als naar
vorm.
De realiteit werd gelaten voor wat
ze was. Van den Bossche schakelde
gewoon over naar de eigen verbeel
ding. Hij kreëerde daarbij buiten
aardse wezens en evolueerde in in
terplanetaire konstellaties. Door
toevoeging van brons aan het hout
kregen zijn wezens uit de kosmos
niet enkel ondoorgrondbare ge
daanten doch leidde de metaalkleur
hen zelfs tot ondoorgrondelijke
niet-aardse wezens. Zijn volumes
werden meer stoer, zijn opbouw
strenger, de vormen grilliger. Bui
tenaardse wezens kregen uitsteek
sels, antennes die ons de zintuigen
van de mens suggereren.
Schilderijen
Alfons Van den Bossche toonde
ook in primeur een aantal schilde
rijen. Een totale verrassing want^
een voor hem totaal nieuwe discipli
ne. Toch blijft ook in deze werken
een onderhuidse meetkundige
struktuur te onderkennen. Uitgaan
de van een kern, vaak een wit vier
kantje, bouwt hij een ritmisch stra
mien op van horizontalen en verti-
kalen terwijl op een iets blauwe ach
tergrond zich een struktuur van wit
te en zwarte strepen ontplooit die
elkander loodrecht snijden. Waar
blauw op de vlucht slaat naar de
diepte komen witte en zwarte lijnen
op de toeschouwer af en betrekken
hem in het kunstwerk.
Vanuit de kern ontwikkelt zich via
een aantal spanningen een wereld
van rust. Een openheid voor alles en
allen, een element van berusting en
vrede onder de volkeren.
LH
en van het Vervoer, Direktie Gent 1.
De kostprijs bedraagt 31,2 miljoen
fr. De aannemer is N.V. Deckx uit
Dessel. (LH)
Aalst. De Boudewijnlaan wordt gemodemizeerd (a)
De Boudewijnlaan, een gedeelte
van de Ring rond Aalst, is aan mo
dernisatie toe. De werken werden
door het ministerie Openbare wer
ken verleden dinsdag 17 april aange
vangen. De duur ervan is vastge
steld op 150 werkdagen. Ze zijn in
opeenvolgende fasen ingedeeld
met het oog op een zo gering moge
lijke hinder van het plaatselijk ver
keer. Voor het doorgaand verkeer
wordt wel een omleiding aanbevo
len en gesignaleerd. Het verkeer
van en naar Dendemonde wordt
daarbij omgeleid via de kruispunten
"Vijfhuizen" (Erpe-Mere) en "Mo-
leken" (Wichelen).
De bestaande verhardingen van de
Boudewijnlaan worden volledig op
gebroken. In het nieuwe profiel is
een middenberm voorzien waar
naast elke rijrichting over één rij
strook zal beschikken. De parkeer-
mogelijkheden blijven behouden
terwijl de fietspaden en voetpaden
volledig worden vernieuwd. Ze blij
ven gescheiden van de rijweg door
de parkeerstrook en een opstaande
boordsteen. De rijweg wordt in een
asfaltverharding aangelegd, waar
door de geluidshinder voor de om
wonenden zal verminderd worden.
De werken worden uitgevoerd on
der leiding van het Bestuur Wegen
Solistentornooi
Derde solistentornooi Van Rotaract,
vrijdag 20 april te 20.30 u. in kultureel
centrum De Werf, Molenstraat 5. Rota
ract is de jongerenafdeling van service*
klub Rotary.
Aan dit tornooi nemen 12 jonge musici
deel op piano, viool of dwarsfluit. Toe
gang gratis.
De interesse van het publiek gaat hierbij
in stijgende lijn. In 88 waren er 200 aan
wezigen en in 89 reeds 450. In '90?
Musea
Om een betere dienstverlening mogelijk
te maken naar het publiek toe werd be
sloten de openingsuren van de Stedelij
ke Musea aan te passen aan de meer
algemeen-geldende normen.
Vanaf zaterdag 21 april treden volgende
nieuwe openingsuren in voege:
Stedelijk Museum Oud-Hospitaal, Ou
de Vismarkt 13:
maandag: gesloten
dinsdag: 10 tot 12 en 14 tot 17 uur
woensdag: 10 tot 12 en 14 tot 19 uur
donderdag: 10 tot 12 en 14 tot 17 uur
vrijdag: 10 tot 12 en 14 tot 17 uur
zaterdag: 14 tot 17 uur
zondag: 14 tot 17 uur
Daensmuscum en archief van de Vlaam
se Sociale Strijd tweede verdieping Bel
fort Oud Schepenhuis,
woensdag: 10 tot 12 en 14 tot 19 uur
zaterdag: 14 tot 17 uur.