"Ik zou het Passiespel
zelfs liturgie durven noemen."
Met geweldige belangstelling
m
Een gesprek
met Kristusfiguur Eddy Muys
en met regisseur Guido Van Doorslaer
In de marge van het Passiespel "Kristus aan de Schelde" te Mariekerke
Een interview met Kardinaal Godfried Danneels
Het Passiespel
De Voorpost - 27.4.1990 - 31
I De kardinaal tekende ook het Gulden Boek van het Passiespel (Aimé)
Kardinaal Danneels op de tribune (Aimé) Een gezellige babbel met Meivis-voorzitter Jan Joos Bert Peleman en
Guido Van Doorslaer (Aimé)
assoMBm
Het is de allereerste keer dat een
kardinaal het Passiespel te Ma
riekerke bijwoont. Twintig jaar
heeft het moeten duren eer het
eindelijk zo ver kwam. Daarom
mochten zij deze unieke kans
niet laten voorbijgaan om aan
W Monseigneur Danneels te vra
gen naar zijn indrukken over het
spel.
OKaBee: Monseigneur, wat is
uw algemene indruk; zo onmid-
bisschop en als kardinaal? Is dit
voor u theater, een mooi open-
luchispektakel? Of is het meer?
Voor mij is dit helemaal géén
theater! Dit is een viering. Ik zou
het zelfs liturgie durven noemen.
Dat het geen theater is, ligt op de
eerste plaats aan de spelers zelf:
het zijn professionele akteurs,
maar volksmensen die klaar
blijkelijk met hart en ziel opgaan
in hetgeen ze vertolken. Je voelt
werkelijk dat er iets gebeurt tus
sen die mensen. En die sterke
uitdrukkingskracht wordt on-
weerstaanbaar overgedragen
dellijk na de opvoering van Bert op de aanwezigen. Daarom is
Pelemans "Kristus aan de het niet zomaar een spel. Ik ben
chelde"? er van overtuigd dat Kristus hier
'rachtig, gewoonweg prachtig! aan de Schelde wordt beli-
jua sfeer en kleur doet deze chaamd, er wordt daadwerkelijk
Jevende schildering mij denken iets beleefd.
I an de doeken van Jordaens. OKaBee: En het feit dat het
ergisteren woonde ik het Pas- evangelie wordt getranspo-
iespel bij in de Begijnhofkerk te neerd naar het Mariekerke van
1'echelenmaar hier spelen ook begin deze eeuw, vind u verant-
iatuurlijke elementen een be- woord?
ingrijke rol. Dat maakt het zo Zeker. Precies omdat hier met zo
drukwekkend. De wind en het veel overtuigingskracht een
'isen van de takken van de kas- Boodschap wordt verkondigd,
•njetaar, de kerkberm die er wel vergeet de toeschouwer dat ai-
'oor lijkt aangelegd, de kerk- les zich in Mariekerke afspeelt,
nuur en de sfeer van het Schel- "Vergetenis mischien wat sterk
aeland met de machtige stroom uitgedrukt. Je kan er natuurlijk -
lie hier vlakbij traag voorbij- niet omheen: het is Mariekerke, oKaBe^'rfiirinSï'rio
llijdt... het ziin mensen van hier en rii UKaBee- Guido, waarom die
lok de klankmontage heeft me tekst van Bert Peleman herinnert me?''deZafewmtaY?
'i/zonderaangesproken. Nietal- er ons voortdurend aan. Maar Zaligsprekin
gen de uitmuntende keuze van wat ik bedoel is dat je door deze
van hier kan je nergens anders
vinden. Als passiespel is "Kristus
aan de Schelde" dus wel een
unikum. Het enige waarmee ik
het niettemin graag zou willen
vergelijken, is met "Het kindeke
Jezus in Vlaanderen" van Felix
Timmermans. Ook daar gebeurt
die transpositie naar onze stre
ken, maar ook daar overstijgt de
universaliteit van het verhaal de
louter lokale kleur. Ligt het aan
onze volksaard? Ik weet het niet.
De kristelijke boodschap, ik zei
het reeds, is universeel. Maar
soms denk ik: het Vlaamse heeft
toch iets typisch Vlaams. Ik heb
af en toe het gevoel dat Kristus
eens vanuit de hemel moet heb
ben neergekeken en gedacht:
"Daar zou ik nog eens willen ko
men,zie".
DIEDERIK
Na de opvoering van zaterdag 6
april troffen we in het parochie
huis twee spilfiguren aan van het
Mariekerkse Passiespel: Eddy
Muys, de nieuwe Kristusfiguur,
kontrast te scheppen, wordt het die wijze gestalte te geven, Ed- persoonlijk was het een terug-
vervolg des te diepzinniger. Een dy? Hoe kwam je er eigenlijk keer naar mijn "roots" miinwor-
.„„o tels hier in Mariekerke'. Want mijn
vader was afkomstig van Marie
kerke, mijn moeder uit Sint-
Amands, en tot mijn tiende heb ik
hier de gemeenteschool be
zocht. Later ben ik in het Ant-
tweede reden is van meer inhou- tóe?
deiijke aard. In Oberammergau Omdat ik er door Guido toe aan-
bijvoorbeeld begint het Passie- gezocht werd, zo eenvoudiq is
en Guido Van Doorslaer, regis- spel met het jubelende Hosanna dat. Het was wel een uitdaging
van Palmzondag, de intrede van Eerst weet je natuurlijk niet waar
t/lijdt... het zijn mensen van hier en dé kaurao, waarom aje Kristus in Jeruzalem. Zo'n scène aan je begint. Je leest de tekst,
mbok de klankmontage heeft me tekst van Bert Peleman herinnert "„fjf§2- 1 va" de {f? onn"°9diijk in Mariekerke. en de eerste indruk is: dat wordt werpse gaan wonen, maar blijk-
Jgkiizonderaangesproken. Nietal- er ons voortdurend aan. Maar „fS Zaligsprekin- Het spel van Bert Peleman is op moeilijk, verzen op rijm. Vervol- baar zijn de affektieve bindingen
^en de uitmuntende keuze van wat ik bedoel is dat ie door rievn H de eerste plaats een tekstge- gens treden enkele puur techni- met deze streek al in mijn kinder
beu ren, een sfeerschepping scheaspekten op de voorgrond: jaren gelegd. Onlangs kreeg ik
Haendel, maar ook het tech- pen, de interaktie met het'pu- *an?e(f^n", woorden en niet zoveel ak- een stemproef voor de mikro- de kans het geboortehuis van
lisch aspekt verdient alle lof. bliek is zo groot dat de kristelijke S? „LfS? "W™. tie. Vandaar ook de Bergrede. En foon, het tempo niet te snel en mijn vader hier in Mariekerke te
Overal waar ik kom lijken luid- verrijzenisboodschap in al haar ™on,e be9lr'f pf Zaligsprekingen verschijnt toch niet te traag, een goede kopen. De deelname aan het
prekers wel gemaakt om te kra- universaliteit tot uitdrukking ff,fff] Krlstus nle'9root ornaat, Hij is diktie, maar zonder het volkse Passiespel heeft er zeker toe bij-
Jen en te piepen, behalve hier in komt. Het is Mariekerke, maar - geenyorstJfnstus staat daar aan karakter van het spel teniet te gedragen dat mijn liefde voor het
tariekerke De stemmen zi^ ui- hét had ook R~ééeiloof 5^3^ Te
erst goed verstaanbaar en de ergens in Afrika kunnen zijn. Is netvnlnlndflJfJfi uJhZk
fuziek komt tot haar volle recht, dat trouwens niet het prachtige vpigende tafereel, Het Laats-
l ert Peleman wens ik uitdrukke- van de Blijde Boodschap van het
k te feliciteren, ook ter oelenen- Kristnnrinm H=t veei beter tot uiting. Door
ik te feliciteren, ook ter gelegen- Kristendom, dat ze universeel
le/d van zijn 75 ste verjaardag, door de hele mensheid kan ver
vaar vooral voor zijn hoogwaar- staan worden?
Iige verzen Poëzie die beslist OKaBee: Heel konkreet, Mon-
let epitheton kristelijke kunst seigneur, is dit Passiespel van
prdient. De wijze waarop hij het Mariekerke met iets anders te
Passieverhaal schilderde in dit vergelijken?
ekor van het Scheldeland is Met een ander passiespel zeker
'erfelijk ontroerend. niet. Een tweede kerkberm als
IKaBee: Maar hoe staat u te- deze, een tweede Mariekerke
pnover deze uitbeelding, als aan de Schelde en deze mensen
ook
een
de Schelde in alle eenvoud,
dicht bij de mensen, de Goede
Herder...
OKaBee: Vind jij het dan niet
moeilijk om die Kristusfiguur op
doen. En ik had nooit eerder aan
toneel gedaan! Stilaan raak je
dan in de ban van die wonderlij
ke tekst van Bert Peleman en de
sfeer die hij oproept. Voor mij
Scheldeland snel weer is gaan
opflakkeren.
DIEDERIK
Wat in een andere gemeente niet is kunnen voortbestaan
I hebben ze hier in Mariekerke wel gedaan.
1 Kuituurkring De Meivis heeft het Passiespel van start doen gaan
en is met de opvoering "Kristus aan de Schelde" doorgegaan.
Koude regen en wind hebben ze moeten trotseren
^5om onder leiding van Guido Van Doorslaer hun rol te leren.
-fEn op de kerkberm met het mooie kerkje als achtergrond,
hebben ze aan de mensen het spel getoond.
IOok het Kerkelijk Gezag heeft na twintig jaar begrepen
dat ook hier mensen wonen met een kristelijk geweten.
te hoogste gezagsdrager, Kardinaal Danneels was van de
artij
•n zat samen met de andere mensen in de rij.
Ilemaal zijn het 'vertolkers van hier
'n daarom zijn wij allen zo fier.
Vant Mariekerke heeft weeral eens getoond
lat kameraadschap altijd wordt beloond.
Ic Aubroeck
p Mariekerke
Misschien was het wel voorspelbaar, die
ongekende publieke belangstelling voor
de zes opvoeringen van het driejaarlijks
Passiespel 'Kristus aan de Schelde' op
de Mariekerkse kerkberm.
Zeker, de plaatselijke en de nationale
persorganen hadden ter gelegenheid
van deze jubileumuitgave, het 20-jarig
bestaan, de nodige aandacht aan het
gebeuren geschonken En zelfs beeld
makers als B RF T en V.T.M. konden er
niet naast kijken en brachten aandacht
op voor het gebeuren
Of al deze publiciteit (graag meegeno-
delliikl refaïestondo? de ónaewoSi ^«"f^f^'suripuntenwaaropdit gevoerd, terwijl zondag 15 april 1990 na
qrote WanasteBina vS noeÏÏS Passieverhaal sleunt en daaruit voort- de slotvertoning een algemene receptie
stelen AfhSikXthiti?vloeiend de beste waarborg voor de toe- plaats vond ir
in het Mariekerkse Parochie
komst. huis Een warm aandoende gebeurtenis,
Dit passiespel draagt de kenmerken van vooral na de bijwijlen natte en tamelijk
het eigene, van het landschap en van de frisse weersomstandigheden bij de
wijze waarom het passieverhaal in het laatste drie opvoeringen Vooral deze
leven van iedere dag en van onze Vlaam- van Goede vrijdag was enig in zijn soort,
se mensen Mariekerkenaars verankerd Ondanks de soms tempeestende re-
's- genbuien en windvlagen, bleef het pu-
bruikenrhe\"doonrvooid firn vlc*slaa'9e" Vnjdag 13 april Kwam daarbij de huldi- Somrrtgen'zonder btÏÏp van een re-
aen voNrsmensprT npzp g1"9.™" diCh'? Bert Pelemans'ee" 9e" Senscherm of van het meest eenvoudl-
gen volksmensen. Deze elementen ziin beurtenis in alle volkse gezelligheid uit- ge hoofddeksel.
Buiten deze publicitaire meevallertjes,
blijft echter de kwaliteit en het volkse
(maar daarom niet minder degelijk) van
het gebeuren Een passiespel ontdaan
van alle bombast, pralerigheid of extra
koloriet. Een passiespel dat vooral schit-
Ook achter de schermen van het passiespel wordt gewerkt: de kuis-
ploeg. Een kiekje waard, dachten we (Aimé)
Na de voorstelling van vrijdag 13 april werd auteur Bert Peleman
gehuldigd (Aimé)