Koninklijke Harmonie
Sint-Cecilia Oordegem viert
150-jarig bestaan
Kuituurcentrum De Werf Aalst
"Geo-Art", unieke
openluchttentoonstelling te Aalst
'Lentekoncert' en 'Kleine Zes'
14-18.5.1990 - De Voorpost
Met een tweedaagse viering herdenkt de Koninklijke Harmonie Sint-Ceci-
lia Oordegem haar honderdvijftigjarig bestaan.
Op zaterdag 26 mei brengt ze haar lentekoncert in de mooi versierde zaal
van André De Deurwaerder, Grote Steenweg 51 te 20 u en op zondag 27 mei
beslaat de viering de hele dag. Bij het feestmaal in zaal De Deurwaerder
zorgt de Kon. Harmonie Voor God en Vaderland Bottelare voor een
aperitiefkoncert. U kan aanzitten van 12 tot 13.30 u aan een barbecue met
ook voor- en nagerecht. Volwassenen betalen 450 fr en kinderen tot 12 jaar
300 fr.
Vanaf 14.30 u treden vijf verbroederde maatschappijen op met een rond
gang in de gemeente waarna ze individueel optredenin de zaal. Doorlopend
tentoonstelling over de 150 jaar aktiviteiten van de harmonie.
Dit gebeuren staat in het kader van de jaarlijkse verbroederingsfeesten
van De Kleine Zes opgericht destijds door dr De Ganck tot promotie van
harmonie- en fanfaremuziek in de regio.
Lentekoncert
Het lentekoncert onder leiding van
Rony D'Herck vangt aan te 20 u.
Toegang kost 100 fr. De ruim dertig-
koppige harmonie brengt heden
daagse muziek. Een zeer gevarieerd
programma met o.m. Glasnost, The
final countdown, een selektie uit
Hair, Un poco Espagnol, Queens
Past Melody, I'm on my way, Stany
Soul, The young Amadea, Memo
ries for band, Marcia Magic, The
birds in concert, Happy Music en
Une voice.
150 jaar harmonie
Toen zowat 30 jaar op het Dorp te
Oordegem wegens wegeniswerken
een woning werd gesloopt, 'den
Bazaar', ging voor vele Oordege-
mnaren een stukje historie verlo
ren.
Het was inderdaad in die herberg
dat de basis van de nu jubilerende
muziekmaatschappij werd gelegd.
Bij Thomas Uyttenhove was immers
het eerste repetitielokaal.
Stichter van de maatschappij was
Baron Malcamp de Virelles die in
het kasteel Oud-Klooster op de
Dries verbleef en de bewoners ruim
deelachtig maakte aan de weelde
van zijn bezittingen. Vóór 1840 was
er nergens in archieven enig spoor
te vinden van een vroegere muziek-
formatie.
De maatschappij zag het levenslicht
in 1840. Een Zegenwensch en Opge
wekt draagt die datum en is te zien
in de tentoonstelling. Het is keurig
bewaard achter glas en ingelijst.
Een dokument van waarde want
ook andere maatschappijen staan
erop vermeld. In die tijd zouden in
de regio alleen nog maar muziek
verenigingen hebben bestaan in
Herdersem, Sint-Lievens-Houtem,
Woubrechtegem en Aspelare. Dat
eerste Oordegems muziek luisterde
naar de zoete benaming Musikale
Maatschappij ofte harmonie van
Ste-Cecilia Oordegem onder toe-
zigt en leertugt van d'heer en mees
ter Joseph, Eugene Van Ruymbeke,
musiekmeester te Wetteren.
Onder het motto 'Eendragt, musiek
en soet geschal, verheugden
mensch op 't aerdsche dal' wilde
men enerzijds de jeugd de kans bie
den zich muzikaal te bekwamen en
via de muziekbeoefening anderzijds
vreugde en blijdschap verschaffen
aan de gemeenschap.
Reglement van 1867
Volgens een oud reglement date
rend van 1867 en gevonden bij de
kinderen Schelstrate zou de maat
schappij zich uitsluitend bezighou
den met de muziekbeoefening. Niet
in de minste mate met politieke
aangelegenheden.
Sekretaris Matthijs had een regle
ment opgesteld dat er niet om loog
en dat te Wetteren geregistreerd
werd.
Zo werd o.m. gesteld
- in muzikale vergaderingen en re
petities zullen de leden van de
sociëteit zich in hunne achting en
respect houden en zulks bloots
hoofds
- zij zullen niet mogen smoren,
vloeken noch onbetamelijke of
onzedige gesprekken voeren op
pene van een boete van 50 cen
tiem
- zij zullen niet mogen spelen of
klappen wanneer observatiën of
voorstellen zullen gedaan worden
- zij zullen zich moeten mijden van
haat, nijd, kommeeren en bla-
meeren, hoerderij en dronken
schap.
De start was alleszins voorbeeldig
want er werd reeds gekoncerteerd
in Aalst in 1842 en in Zottegem in
1844.
Opvallend was wel de afwezigheid
van de harmonie op een groot te
Oordegem georganiseerd festival
waar elf verschillende muziek- en
zangmaatschappijen optraden al
hoewel ook Sint-Cecilia Oordegem
er op uitgenodigd was.
In uniform
In 1880 kreeg de harmonie een voor
die tijd prachtig uniform. Op het
Dorp, rechtover 'De Drij Koningen'
kreeg het een muziekzaal. Kwalita
tief moet het peil wel goed geweest
zijn want de herinneringsmedailles
aan de vlag getuigen van optredens
te Deinze, Herzele, Wichelen,
Nieuwerkerken, Wetteren, Gent,
Sint-Jans Molenbeek, Scheldewin-
deke, Heusden, Oostende en
Grembergen. Verre verplaatsingen
met zeer elementaire vervoermid
delen. Eens brak een wiel van een
boerenkar. De herstelling moest
door een smid gebeuren want ook in
die tijd moest de show reeds door
gaan.
Momenteel heeft de harmonie in
haar archief nog veel muziek dat
destijds gespeeld werd. Muziek van
klassieke meesters. Veel uittreksels
uit opera's en later uit operettes.
De familie De Brauwer speelde een
belangrijke rol in het verder bestaan
van de harmonie. O.m. Alfons De
Brauwer die naast gemeentesekre-
taris ook drukker was en Alfred De
Brauwer die veldwachter was en
zelf heel wat muziekstukken kom-
poneerde. Nu nog speelt de harmo
nie van 'de champetter' de treur
mars 'Rust in vrede' en toen de pro
cessie te Oordegem nog uitging ook
verschillende processiemarsen van
zijn hand.
De familie De Brauwer kende late
re telgen waarvan er verschillende
beroepsmuzikant waren, speelden
bij het regiment Gidsen of professor
werden aan conservatoria of mu-
ziekakademies.
Wereldoorlog II
Deze betekende ook voor de har
monie volledige non-aktiviteit. Pas
ervoor was er gestart met een aantal
jonge leerlingen. Twee ervan spelen
nog steeds mee in de harmonie: Flo-
rent Jacobs, een gevierd bugel-solo
en Jozef De Brauwer, ondervoorzit
ter en koorleider. In 1945 stak men
echter terug van wal. Pioniers uit
die tijd waren Emiel De Mulder, de
latere voorzitter, Jozef Leroy, Ri
chard Casteels, Jules De Groote,
Edward De Kegel, Alfred Van We-
semael (de huidige ouderdomsde
ken) en dirigent Alfred De Brau
wer.
Onder de leiding van Emiel De
Mulder die Cyriel Bogaert als voor
zitter had opgevolgd, bloeide de
harmonie terug op. Op een bepaald
moment had de familie De Brauwer
zelfs 11 muzikanten in de rangen van
de harmonie.
De oude uniformen hadden hun be
ste tijd gehad doch voor nieuwe was
er (nog) geen geld. In 1950 kwam er
wel een groen-witte uniformpet.
Nieuwe élan
In 1959 kwam er met het aantrekken
van Jos Muylaert uit Meldert als
dirigent een nieuw élan. Er werd
overgeschakeld van harmonie naar
fanfare en men richtte zich op kwa
liteitsverbetering. De deelname aan
de Provinciale Muziektornooien
was daartoe een geschikte motive
ring.
Onder impuls van dr De Ganck
kwam er ae verbroedering van zes
muziekmaatschappijen die men 'De
Kleine Zes' ging noemen. Het wa
ren naast Oordegem, Bottelare,
Massemen, Oosterzele, Schelde-
windeke en Velzeke. Ieder jaar had
er een verbroederingsfeest plaats
met optreden van elke maatschap
pij. Dit jaar dus te Oordegem bij de
jubileumviering op zondag 29 mei
a.s.
Ondertussen kwam er o.l.v. Gode-
lieve Galmaert een trommelkorps
tot stand en later ook een majoret-
tenkorps.
In 1964 haalde de maatschappij in
het provinciaal muziektornooi
reeds de tweede afdeling. Tweejaar
later klom Oordegem op naar eer
ste afdeling en in Oosterzele en Vel
zeke werd Oordegem telkens in Uit
muntendheid geklasseerd door een
beroepsjury. Het feit dat burge
meester Roger De Cuyper in 1970
erevoorzitter werd van de maat
schappij was een enorme stimulans
voor verdere groei. Maar met het
plotseling overlijden van voorzitter
Emiel De Mulder op Pasen 1972
onderging de vereniging een zware
aderlating.
Jubileumjaar
Het 140-jarig bestaan van de harmo
nie werd o.m. herdacht met de aan
koop van een nieuw vaandel. Pa
stoor Bontinck wijdde het en meter
en peter waren mw. De Deurwaer
der en Albert Van Achter. Na een
kwarteeuw de leiding te hebben ge
had over de harmonie en die tot een
hoog peil te hebben opgevoerd
werd in 1984 afscheid genomen van
dirigent Jos Muylaert. In Guido
d'Hane had hij een waardig opvol
ger, een beroepsmuzikant bij de
Gidsen. Er werd weer met sukses
deelgenomen aan het provinciaal
tornooi doch een verkeersongeval
werd hem noodlottig te 1988 te Er-
ondegem.
Momenteel is een kollega van Gui
do, Rony D'Herck de dirigent van
Sint-Cecilia Oordegem.
Nevenaktiviteiten
Naast het muzikaal gedeelte, uiter
aard de hoofdbrok, organiseerde de
maatschappij ponykoersen, aller
hande uitstappen, tochten naar
Duitsland waar karnavaloptochten
werden opgeluisterd en vooral de
Molenfeesten onder impuls van
o.m. Robert De Mulder en met de
bereidwillige medewerking van
André De Deurwaerder. Dit jaar
hebben deze terug plaats op 10, en j
12 augustus.
LH
groots opgevatte projekt. Ook het
bedrijfsleven sponsort, want er wa
ren belangrijke financiële middelen
noodzakelijk o.a. voor de uitvoeri
ge, rijkgeïllustreerde katalogus, de
prachtige affiches, het transport en
de verzekering.
De organisatoren, een kleine groep
van instellingshoofden uit het ge
meenschapsonderwijs die zich ver
enigd hebben in de vzw Geo-Art
(kunst in het Gemeenschapsonder
wijs) zijn erin geslaagd voldoende
fondsen bijeen te krijgen om deze
tentoonstellingen te organiseren.
Meer dan een jaar zijn ze met de
voorbereiding van dit projekt bezig
geweest. Gelukkig konden ze be
roep doen op een aantal bekwame
medewerkers zoals Marc Van Gij-
segem, kunsthistoricus en direkteur
van de Gemeentelijke Academie
van Wetteren, Freddy Huylen-
broeck, graficus en Jo Horrie, leraar
plastische opvoeding, die o.a. de
kunstenaars selekteerden en de
prachtige katalogus samenstelden.
De bedoeling van de organisatoren
is duidelijk: enerzijds willen ze on
derwijs en kunst integreren, door
kunstwerken in de scholen bij de
jeugd brengen, anderzijds willen ze
Vijf direkteurs van de instituten van
het gemeenschapsonderwijs sloe
gen de handen in elkaar en reali
seerden een unieke tentoonstelling
monumentale beeldhouwkunst met
28 exposanten. 25 gerenommeerde
kunstenaars en 5 jongeren die hun
kans kregen. Tot eind november dit
jaar is de tentoonstelling achtereen
volgens in een van de scholen van de
initiatiefnemers te bewonderen. In
R.M.S. Berlare werd het als opener
een voltreffer. Op 19 mei komt KTA
II Dendermonde aan bod. Op 23
juni volgt dan R.M.S. De Haan en
op 31 augustus komt Aalst gevolgd
van 27 oktober tot 20 november
door RBS Zwijndrecht. Te Aalst
zullen de tentoongestelde stukken
in openlucht in de omgeving van het
RIBSO te bezien zijn. Tijdens
weekends zelfs verlicht. Niet min
der dan vijfentwintig gerenom
meerde Vlaamse beeldhouwers,
waaronder Jacky De Maeyer, Frans
Van den Brande, Leo Camps, Paul
Van Gijsegem, Roland Monteyne,
samen met een vijftal talentrijke
jongeren, nemen aan deze expositie
deel met vijftig werken. Heel wat
van de deelnemende kunstenaars
hebben speciaal voor deze tentoon
stelling een werk gemaakt. De beel
den zullen niet alleen tentoonge
steld worden op de schooldomei-
nen maar ook op publieke plaatsen
in de verschillende gemeenten,
want ook de gemeentebesturen ver
lenen hun medewerking. Daarnaast
steunen ook het Ministerie van On
derwijs, Dienst Bijschoolse Aktivi
teiten en het Ministerie van de
Vlaamse Gemeenschap, Dienst
Beeldende Kunsten en Musea dit
het gemeenschapsonderwijs door
deze hoogstaande manifestatie gro
te uitstraling geven. Het dient trou
wens gezegd dat de ARGO, de Au
tonome Raad voor het Gemeen
schapsonderwijs, volop dit projekt
steunt. Het is een uniek experiment
dat hopelijk voor uitbreiding en
herhaling vatbaar zal zijn, wat de
wens is van de organisatoren.
LH
Dinsdag 22 en woensdag 23 mei:
Jeugdteaterfestival «Signaal '90»
«Signaal» werd in 1986 opgestart
binnen de FeVeCC (Federatie van
Vlaamse Erkende Culturele Cen
tra). De vraag naar meer en kwalita
tief hoogstaand kinder- en jeugd-
teater lag aan de basis van het op
starten van «Signaal», maar niet
minder belangrijk waren én zijn de
boeiende ontwikkelingen binnen
het Vlaamse kinderteater. «Si
gnaal» moest een kwaliteitsmeter
en een stimulans worden door
Vlaanderens jeugdteater.
De «Signaal»-jury, bestaande uit
dertien FeVeCC-leden en specialis
ten op het gebied van het jeugdtea
ter, bekijkt ieder seizoen (dit jaar
tussen 24 mei '89 en 9 april '90)
tientallen voorstellingen, maakt
een rapport op, selekteert een aan
tal stukken en reikt tenslotte de Si
gnaal-prijs uit.
Op dinsdag 22 en woensdag 23 mei
as. is De Werf gastheer voor de
vijfde Signaal-editie.
Voor deze vijfde uitgave werden
vier voorstellingen geselekteerd.
Helemaal niet verwonderlijk is dat
Oud Huis Stekelbees met twee
voorstellingen op het appel is: «B is
A in Bubbels» en «Moucnette». Ste
kelbees staat dan ook al jaren in de
vuurlijn bij de verdediging van kwa
litatief hoogstaand jeugdteater! De
andere twee produkties zijn «De
eerste Held» van Herwig De
Weerdt en «Binocchio... V» van het
Frans-Brusselse Andante Théatre
(dat echter ook Vlamingen en Ne
derlanders in zijn rangen telt), dat
van dit stuk echter ook een Neder
landse versie maakt.
T.g.v. van deze Signaal-dagen wordt
ook het Signaal-rapport voorge
steld, waarin de nieuwe tendenzen
en trends in het jeugdteater van het
voorbije seizoen worden onder de
loep genomen.
Het B.R.T.-kinderprogramma
«Het Station» zal rechtstreeks ver
slag uitbrengen van de uitreiking
van de Signaal-prijs.
Uiteraard richt het festival zich in
de eerste plaats tot organisatoren
en teatermensen, maar ook scholen
en individuele bezoekers zijn wel
kom, zeker op de voorstelling van
een van de vier geselekteerde stuk
ken. Voor meer informatie en re
servaties: 053/76.13.12.
Zaterdag 26 mei: De Tijd speelt «Ja-
kov Bogomolov» van Gorki
Ik heb «Jakov Bogomolov» van Ma
xim Gorki door het teatergezel-
schap De Tijd niet gezien. Op 3 april
11. ging het in de Antwerpse Singel in
première in regie van Ivo Van Ho
ve. Voor hem betekent het een
(voorlopig?) afscheid aan Vlaande
ren, want in nederland krijgt hij
meer artistieke én financiële moge
lijkheden om te werken. Hij stapt
over naar het Zuidelijk Toneel in
Eindhoven, waar de artistiek direk
teur ook al een Vlaming is. De uit
verkoop gaat rustig door... En De
Wael, hij ploegde voort!
Aalst. Jan Caeyens, stichter en
dirigent van het Nieuw Belgisch
Kamerorkest
Vermits we de voorstelling nog niet
zagen, kunnen we u geen persoon
lijke mening erover geven. Toch wil
len we u twee meningen niet ont
houden: «Mij werd niet duidelijk
waarom dit gebeuren merkwaardig
zou zijn... Een treurige afdronk».
(Wim Van Gansbeke in De Mor
gen) en «Jakov Bogomolov is een
subtiele teatervoorstelling over
twijfels aan liefde en vooruitgang.
Een schitterend afscheidscadeau
van een regisseur die naar Neder
land verhuist». (Edward Van heer
in Knack). U ziet: zo veel hoofden,
zo veel zinnen... Waarover het
gaat? Een weemoedig en hevig Rus
sisch liefdesdrama, waarin rond de
drie hoofdfiguren een veld van ver
liefdheden openbreekt.
De in het leven ontgoochelde Boek-
ejev wil zijn landgoed omvormen tot
een kuuroord. Daarvoor nodigt hij
ingenieur Bogomolov uit om de
werken te leiden. De ware reden om
Bogomolov naar zijn landgoed te-
halen, is eigenlijk zijn heimelijke
liefde voor Olga, het pittige vrouw
tje van Bogomolov dat meer dan
één hoofd op hol doet slaan. Ze
maakt de harten los en rond haar
persoon ontwikkelden zich enkele
liefdesintriges. Maar Gorki is cy
nisch genoeg om die spelletjes met
een sisser te doen aflopen.
Op de achtergrond is er de dreiging
van een nakende opstand der arbei
ders, die naar water helpen zoeken,
omwille van de erbarmelijke werk
omstandigheden.
De akteurs zijn: Dirk Buyse, Mieke
De Groote, Rita Wouters, Johan
Van Assche, Damiaan De Schrijver,
Pierre Callens en Els Olaerts. De
toegangsprijs bedraagt 300 BF; re
servatie op 053/76.13.12.
Zondag 27 mei: Schumann, Schu
bert en Verhaegen door het Nieuw
Belgisch Kamerorkest o.l.v. Jan
Caeyers
Een vertrouwde gast in De Werf is
nu al het nieuw Belgisch Kameror
kest van Jan Caeyers. Terecht want
dit amper zes jaar oude orkest heeft
het in deze korte periode geschopt
tot een van onze beste ensembles
dat ook in het buitenland reeds een
fel gegeerde gast is. Het Nieuw Bel
gisch Kamerorkest werd in 1985 op
gericht onder impuls van de dirigent
Jan Caeyers. In korte tijd heeft het
zich sterk geprofileerd door zijn
suksesvolle optredens in de meeste
Belgische steden en door jaarlijkse
koncerten in het kader van het Fes
tival van Vlaanderen. De 35 tot 4(
leden van het ensemble - met een
gemiddelde leeftijd van 26 jaar - zijn
talentrijke, professionele musici
met een stevige technische basis. Ze
behoren tot de beste uitvoerders in
Belgié.
In het pianoconcerto van Schuman
is de soliste Joanna Trzeciak. Deze
in Krakau geboren musica begon op
haar 7de jaar piano te studeren. Na
pianostudies aan het Muzieklyceyra
van haar geboortestad, behaalde ze
haar diploma aan de Muziekakade-
mie van Warschau bij professor J.
Ekier. In 1977-78 kon de het Minis
terie van Kuituur haar een beurs toe
om haar in staat te stellen haar stu
dies voort te zetten aan het Conser
vatorium in Moskou bij prof. L. Vla-
senko. Ze won het «Festival van
Poolse pianisten» in 1980. Seder
tdien gaf zij recitals en koncerten
met orkesten in Polen, evenals in
België, Italië, de Sovjet-Unie, Ne
derland, Engeland, Zwitserland,
Joegoslavië en West-Duitsland. In
november 1988 ondernam ze haar
eerste oernee door de Verenigde
Staten. Inmiddels heeft ze ook drie
platen opgenomen in Polen, België
en West-Duitsland. Dit koncert
opent met de wereldkreatie van
«Synfonietta», een werk van de Vla
ming Mare Verhaegen. Verder nog
op het programma het «Concerto
voor piano en orkest in a, opus 54»
van Robert Schumann (1810-1856),
de kroon van zijn pianomuziek. In
1841 komponeerde hij het eerste
deel als «Phantasie» voor piano en
orkest; de uitgever weigerde echter
dit zelfstandige «Allegro affettuo-
so» te drukken, waarom Schumann
vier jaar later het «Intermezzo» en
de «Finale» komponeerde. De zeer
oorspronkelijke inzet voor piano al
leen, de prachtige, edel dwepende
melodieën en het meesterlijk toe
rnooi tussen solist en orkest maken
het werk tot een der geliefdste kon
certen. Hoofdbrok op het menu
wordt wellicht de verklanking van
de «Simfonie nr. 9 in C groot» uit
1828 van Franz Schubert (1797-
1828). Dit werk werd in 1838 door
Schumann gevonden bij Schuberts
broer Ferdinand en door hem ge
roemd om haar «hemelse lengte».
Door sommigen wordt ze als de
voornaamste symfonie van Schu
bert beschouwd. Zeker is ze een
hoorn des overvloeds, een verruk
king van Olympische vreugde, doch
ze mist de kontrasten, die bij deze
lengte vereist zijn, en de bezonken
heid van de beroemde 7de ofte de
«Unvollendete».
Het orkest staat o.l.v. Jan Caeyers.
De toegangsprijs bedraagt 500 BF;
reservaties 053/76.13.12.
L.