Etienne Le Compter geduldig bouwen aan een rijkgeschakeerd oeuvre Achttien kunstenaars tonen hun werken in drie Aalsterse lokaties Minister Dewael: "Waakzaamheid blijft geboden in zicht van Europa". In Terjoden 6 - 8.6.1990 - De Voorpost Met haar initiatief "Kunst te Aalst" wist de Lebbeekse vzw "Kunst voor Kenners" een niet-alledaagse stunt te realiseren. Mare Chanet en zijn staf slaagden er inderdaad in het stadsbestuur van Aalst voor een tentoonstel ling van werken van "kunstenaars" van wie slechts de kleine helft Aalste- naars waren, optimaal voor hun wagen te spannen. Ze kregen inderdaad een maand lang (tot 30 juni) de beschikking over de prestigieuze Belfort- zaal, onder de stemmige Belfortkripte en over het stedelijk museum Oud-Hospitaal. Bovendien blijkt uit de drukwerken dat de regio Aalst ook uitgebreide sponsoring leverde voor een initiatief waarvan vóór de aan vang niemand ons kon zeggen, ook niet insiders, welke de eigenlijke band was die deze 18 exposanten bindt Dat de vzw er tenslotte nog in geluk te kuituurminister Patrick Dewael de tentoonstelling live te laten openen, is bovendien een pluspunt op haar rekening want bij diverse andere omstandigheden, als bvb. de plechtige opening van kuituurcen trum De Werf, liet de gemeen schapsminister van kuituur verstek gaan. En met de benaming "Kunst voor Kenners" zette de vzw ook nog zij die bij sommige tentoongesteld werk twijfels zouden durven oppe ren gewoon buiten spel. "Die zijn dus géén echte kenners"... Uiteraard lag het in de bedoeling een aantal kunstenaars uit de streek de kans te bieden met hun werk naar buiten te komen. En om de reeks van minder gevestigde namen een supplementaire dimensie te verlenen werden gereputeerde ar tiesten als Roger Raveel, Wilhelm Mechnig, Herwig Van Holsbeeck en Rik Slabbinck aangesproken om door hun werk het niveau van de expositie op een hoger peil te hef fen. Heterogeen In de drie tentoonstelling is zowat van alles te zien. Furguratief en non-furguratief, wit-zwart tekenin- fen en werken komend uit een veel- leurig palet, schilderijen en gra fiek, werken van traditionele make lij en non-konformistische, kera miek, potten en amforen, sieraden en juwelen. Het hele gamma is in diverse facetten mee te maken. Werken van: (in alfabetische volgorde) Geert Bauwens (Erembodegem), Leon Boel (Nieuwerkerken), Ingrid Boon (Aalst), Raoul Cnanet (St.- Truiden), JP Gits (Aalst), Thessa Goossens (Aalst), MP Grusen- meyer (Gent), Herwig Van Hols beeck (Affligem), Wilhelm Mech nig (Aalst), Roger Raveel (Zulte), Anima Roos (Gent), Rik Slabbinck (Brugge), Guy van den Eeckhaut (Hofstade), Mieke Van den Boom (Gent), Marijke Van der Eist (Erembodegem), Philippe Van Hoof (Keerbergen), Arnold Verhé (Sint-Amandsberg). Krachten bundelen Voor een zeer talrijk publiek onder wie minister Dewael, ourgemeester De Maght en schepenen Doorns, Redant en De Smedt, stelde orga nisator Mare Chanet dat jonge kun stenaars best hun krachten bunde len om tot een konfrontatie met een breed publiek te komen. Groot schaligheid bundelt de krachten en reduceert de kosten. Hij durft dan ook verhopen dat de zowat 180 ten toongestelde werken heel wat be kijks zullen bekomen van een breed publiek wat voor de jonge (en min der jonge) kunstenaars een reële aanmoediging zal zijn. Ook burge meester De Maght looft de organi satie die een aantal jongeren een stuk zelfvertrouwen en geloof in ei gen kunnen kan bezorgen. De rela tie kunstenaar-kijker noemt ze zeer belangrijk, het stadsbestuur ver leende naar medewerking aan dit initiatief dat zich vooral karakteri seert door een grote verscheiden heid. Met het inschakelen van geve stigde waarden wordt uiteraard het fehalte van deze expo danig opge- rikt. In deze jonge kunstenaars ziet ze mogelijke opvolgers van Aalst, dat toch reeds internationaal ge kende schilders als Pieter Coekce en Valerius de Saedeleer op haar gebied telde. 'Terloops" vroeg ze aan minister Dewael bij volgende aankopen door het ministerie van kuituur van kunstwerken ook eens te denken aan Aalst wat deze dan graag beloofde. Gaarne te Aalst Patrick Dewael zegde graag naar Aalst te zijn gekomen. Hij had er nog een en ander goed te maken en stelt dat Limburg banden heeft met Aalst via karnaval. Als hij beide op dat vlak vergelijkt komt er wel enige hilariteit wegens zijn vermeend chauvinisme als karnavalliefheb- bende Limburger van het Alaaf-ty- pe. De minister betreurt dat kuituur nogal eens achterna hinkt en dat haar vaak heel wat middelen wor den onthouden. Mecenaat en spon soring zijn daarbij dan lofwaardige vervangmiddelen, die mogelijk ma ken wat anders onmogelijk zou blij ven. Hedendaagse kunst Hedendaagse kunst is zeer belang rijk ook al wordt die niet steeds gewaardeerd. Een kuituurminister moet méér zijn dan een bewaarder van het verleden. Hij moet tevens oog hebben voor de opvolging, voor het aanzwengelen van het eigen kul- turpatrimomum. In die optiek looft hij dan ook figuren als Jan Hoet. Hij noemt die wel kontroversieel maar stelt vast dat die meer in het buiten land dan in de eigen streek gewaar deerd wordt. In het zicht van Euro pa staat Vlaanderen er goed voor wat betreft de ekonomie. Wat be treft kuituur is er de taalbarrière. Het is dan ook voor Vlaanderen van levensbelang dat er een innige kui tuurwerking komt in samenwerking met Nederland.Waakzaamheid op kultureel vlak blijft dan ook gebo den. De tentoonstelling is te bekijken tot en met 30 juni e.k. LH Aalst. Enkele kunstenaars die deelnemen aan de tentoonstelling "kunst voor kenners (a) Aalst. Op meerdere plaatsen van de tentoonstellingsruimte was er heel wat belangstelling voor de expo "kunst voet kenners (a) Er zjjn kunstenaars die door niets uit hun evenwicht te brengen zijn, zelfs niet wanneer schilderijen van Picasso en Van Gogh voor astronomische bedragen worden geveild. Zo'n voorbeeld van uiterlijke onverstoorbaar heid is Etienne Le Compte. De nu b(jna zestigjarige Aalsterse autodidakt is inderdaad een eerder introverte figuur, die zijn innerlijk bewogen gevoelsleven perfekt beheerst en die geestelijke impressies optimaal in zijn kunstwerken transponeert. Om ongehinderd over zijn kunst te kunnen nadenken en ermee te eksperimenteren, schermt hjj zich zoveel mogelijk af van invloeden van buitenaf. Op die manier heeft hij zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een veelzijdig kunstenaar die diverse disciplines schijnbaar moeiteloos beheerst. Geen wereldvreemd individu Die beheersing van de materie is er echter niet zonder inspanning geko men en vereist van de scheppende kunstenaar een voortdurende kon- centratie, de wetenschap dat het steeds mogelijkheden blijven om zich te vernieuwen. Net als een pro fessionele sportbeoefenaar met zijn sport, moet een kunstenaar volledig kunnen opgaan in zijn kunstbele- eindpunt nooit is bereikt en dat er ving en leven voor zijn kunst alléén. De Brugse essayist en kunstkritikus Jaak Fontier formuleerde dit gege ven op volmaakte wijze: "De moei lijkst te veroveren en te handhaven vrijheid is de kreatieve: de uitdruk kingvan de eigenheid, de oorspron kelijkheid, de autenticiteit, de per soonlijke specificiteit. Ze moet wor den opgedolven uit het zelf en ge vrijwaard tegen de buitenwereld, die een ononderbroken stroom van indrukken en invloeden op het indi vidu loslaat." Kunst is en blijft in derdaad de allerindividueelste ek- spressie van de allerindividueelste gevoelens en om die zo goed moge lijk tot uitdrukking te brengen zoekt de artiest vaak rust in een psychisch isolement. Etienne Le Compte is Aalst. Een skulptuur uitgevoerd in brons Aalst. Een brons van Etienne Le Compte geen wereldvreemd individu dat vanuit zijn ivoren toren op de ande ren neerkijkt, hij is veeleer een ge drevene voor wie kunst even onont beerlijk als ademen is om in leven te blijven... "...het ongerepte netvlies van kin deren.." Als jongeman was hij onder het pseudoniem Lode Stevenberg ge ruime tijd suksesvol bezig als schrij ver van jeugdboeken. Naast poëzie is jeugdliteratuur ongetwijfeld de meest veeleisende discipline van het hele schrijverschap. Als volwas sene is het immers vaak onmogelijk zich opnieuw in de onbevangenheid van de kinderziel in te leven. De 81-jarige wereldberoemde toneel schrijver Eugène Ionescu, met Sa muel Beckett de grondlegger van het absurd teater, begon zowat tien jaar geleden te schilderen, omdat hij het als schrijver niet meer zag zitten. Ooit was hij de slechtste te kenaar van zijn klas en dus startte hij als zeventigjarige op het absolute nulpunt. Momenteel produceert de hoogebejaarde man naïeve schil derijtjes in een wonderlijk fris en jeugdig koloriet. In een interview met Vrij Nederland van 2 juni 1990 gaf hij daarover deze uitleg: "Ik ben altijd op zoek naar een bepaalde lucht, bepaalde velden, een intens iteit van kleuren zoals zij voor het ongerepte netvlies van kinderen verschijnen." Bij Etienne Le Comp te is die kinderlijke zuiverheid nooit weggeweest. De onbezoedelde ver wondering van het kind bij het zien van wat rondom hem gebeurt en dat de alwetende volwassene volkomen ontgaat is hem altijd bijgebleven. Die wonderbaarlijke gave om het reeds geziene toch telkens opnieuw anders te bekijken en zich steeds te blijven vernieuwen heeft enorm veel bijgedragen tot het opbouwen van een bewonderenswaardig oeuv re. Het kunstminnend publiek krijgt in het Parochiehuis van Terjoden een boeiend overzicht te zien van het rijkgeschakeerd oeuvre van de Aalsterse kunstenaar. De rusteloze, onvermoeibare ontdekkingsreizi ger Etienne Le Compte heeft een evolutie doorgemaakt die de aan dachtige beschouwer van zijn werk ongetwijfeld zal aanspreken en blij vend fascineren. C.T. All-round kunstenaar Etienne Le Compte (°Aalst, 4 april 1931) stelt zijn werk tentoon in de Parochiezaal van Teijoden, Geraardbergse- steenweg 79 in Erembodegem-Terjoden. De tentoonstelling omvat het hele gamma van zijn kunstenaarsschap: schilderijen, gouaches, brons, zilveren kleinskulpturen en sieraaddesign. Deze expositie wordt georganiseerd door de "Vlaamse Kring Terjoden" en de VTB- VAB. De vernissage gaat door op vrijdag 8 juni om 20.30u. en wordt ingeleid door voormalig Schepen van Kuituur van de stad Aalst de heer Herman Roels. De tentoonstelling is open van vrijdag 8 juni tot en met maandag 18 juni 1990; op weekdagen van 14 tot 19 uur, zaterdag en zondag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 19 uur. Aalst. Een bronzen masker

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 6