"Ik zal alles blijven zingen wat voor mij is" p
Koen Crucke of van operazanger tot akteur en schlagerzanger L
30 - 6.7.1990 - De Voorpost
ut het
™ds ve
intigti
abant
i te v(
tere kj
oor d
«onde
t eer:
n de
ktie e
tiling,
rvade
nk vo
isscht
ïooljz
aoie e
inric
erdel
avon<
eorge
tot. E
n hel
iren d
n var
colle
la de
wi var
Jplom;
locht 5
jeynia
Inde?
^sluitc
jSdiplo
Ifornn
Bioolj
ïrick
,zoor
lllietc
ion va
Sroni<
bewel
Koen Crucke voorstellen aan de opera- en belcantoliefhebbers, zou open deuren instampen zyn. In dit genre is
hij al lang bekend. Minder voor de hand liggend is het feit dat hy nu regelmatig te gast is in 'Tien om te zien".
Eind vorig jaar deed zyn plaatje "Vrolijk Kerstfeest" het heel goed en ook nu neuriet jong en oud in Vlaanderen
zijn hit "Van nu af aan".
Wie er vroeg bij was op 15 mei in de tent op de Grote Markt van Dendermonde, waar Radio 2 een rechtstreekse
uitzending verzorgde naar aanleiding van de Ros Beiaardommegang, zal ongetwijfeld genoten hebben van de
warme en volle stem van Koen Crucke. Hij zong er zijn allernieuwste single en bezorgde de Dendermondenaren
een toemaatje door met zyn fraaie tenorstem een vertolking te brengen van het Ros Beiaardlied. Hij was de eerste
die voor de komst van "De Kreuners" echt leven in de tent bracht. Het publiek was duidelijk in zijn nopjes.
Operazanger Koen Crucke die kan terugvallen op een uitgebreid klassiek repertoire, tapt nu ook uit een ander
vaatje en gaat de lichtere toer op. De echte Crucke-adepten zullen moeten toegeven dat ook dit genre hem ligt
en dat hij de balans niet kwijt geraakt Hij zet zijn songs met zo'n ontroerende echtheid neer dat zelfs de grootste
kritikasters niets anders kunnen doen dan even de zielekleppen sluiten. Dat hij van het ene genre naar het andere
probleemloos kan overschakelen bevestigd zijn klasse. Leuk is dat hij bij dit alles zijn artistieke integriteit weet
te bewaren. Diegenen die dachten dat hij alleen maar klassieke melodieën goed kon vertolken, moeten
onvoorwaardelijk bakzeil halen. Zijn populariteit is groter dan ooit De roem is hem zeker niet naar het hoofd
gestegen. Hij is een vlotte, goedlachse, prater die verrast door zijn gevoelen voor humor en zijn ongebreidelde
energie. Hij is gewoon zichzelf gebleven. En dat is wellicht de essentie voor zijn sukses.
Koen Crucke is een rasechte Gente
naar. Hij werd er geboren op 11
februari 1952 en stamt uit een werk
mansgezin dat altijd in Gent heeft
gewoond. Een groot student is hij
nooit geweest. "Ik kon wel goed le
ren, maar leerde niet zo graag", ver
telt Koen die van kindsbeen af
droomde van een loopbaan als zan
ger of artiest. "Achteraf moetje dan
wel hier en daar gaan bijbenen wat
je voordien allemaal verloren hebt.
Mijn moeder maakte me duidelijk
dat men van een vak als artiest niet
kon leven en dat ik iets anders
moest kiezen. Mijn peter was kap
per en zo ben ik, na mijn middelbare
studies, naar de kappersschool ge
gaan. Ik ben er ook niet zo lang
gebleven, want mijn droom om zan
ger te worden bleef mij achtervol
gen. Ik ben dan een auditie gaan
doen in de Gentse opera en werd er
aanvaard in het koor. Na enkele
maanden ben ik er solist gewor
den".
Koen Crucke maakte voordien deel
uit van een lichte genre orkest waar
mee de verschillende balzalen wer
den afgedaan. Hij zat dus eigenlijk
al een beetje in het vak voordat hij
aan de opera begon. Op aanraden
van de mensen van het orkest is hij
dan muziek gaan studeren aan het
conservatorium. Zo kwam hij on
kontakt met een lerares notenleer
die ook koorleidster was in de opera
en zo "sukkelde" Koen Crucke in de
opera.
"Mijn bedoeling was niet direkt
operazanger te worden. Ik hield ei
genlijk meer van de muziek van mijn
tijd. Ik heb er wel nooit spijt van
gehad dat ik de stap naar de opera
heb gezet".
Welke leermeesters en wat brachten
ze bij?
"Ik heb veel leraren gehad, doch de
persoon die me het meest heeft bij
gebracht is de pianiste Yvonne
Vanderiek, die ondertussen 86 jaar
is geworden en onlangs nog optrad
in- de komedie "De indringer". Ik
mocht haar altijd en overal opbellen
om raad te vragen. Alles wat ik ooit
op de scene heb gedaan, heb ik alle
maal met haar bestudeerd. Deze
pianolerares en zangpedagoge
heeft mij eigenlijk het meeste bijge
bracht. Ik ben haar ontzettend
dankbaar. Ik heb ook veel in de
coulissen geleerd, want als men jong
in een opera- of teatergezelschap
binnenkomt, dan moet men veel
rondkijken met zijn ogen stelen. Op
scenegebied (want ik was lang een
tenor-buffo) heb ik veel geleerd van
Mia Clein, de vrouw van Karei Ro-
cufier. Zij was een goede fantaisiste
en in die hoedanigheid heeft ze mij
veel bijgebracht".
Kwaliteiten van een goede opera
zanger
"Men moet natuurlijk een goede
stem hebben, doch men moet ook
goed kunnen akteren. Dat werd
vroeger nog al eens over het hoofd
gezien. Er ging veel aandacht naar
de stem en aan het akteren ging men
een beeetje voorbij. Dat kan niet
meer in deze tijd. De mensen zijn
zoveel gewoon nen zien zoveel
mooie dingen op televisie. Aan het
conservatorium is er ook een grote
nood aan vernieuwing. Er is bie-
voorbeeld geen musicalafdeling,
wat toch een belangrijke kunstvorm
is geworden, evenals operette. Als
men een opera-programmatie be
kijkt en vaststelt dat er geen operet
te op voorkomt, is dat gewoon ver
nederend. Er zijn natuurlijk nog
amateurgezelschappen, maar die
beschikken dikwijls niet over ge
noeg middelen om iets op een goe
de manier te brengen. Daar is geld
voor nodig. Als ik in Wenen naar
een operette ga kijken, ben ik dik
wijls onder de indruk van wat ik heb
meegemaakt. Zo spektakulair, zo
groots. Er is ook in Vlaanderen een
publiek voor de operette, maar dat
wordt verwaarloosd".
Welke rollen
"In het operetterepertoire heb ik ze
praktisch allemaal gedaan. In de
opera heb ik zeer veel rollen ge
speeld, natuurlijk niet de eerste, dat
is niet voor mijn stem. Ik ben geen
lyrische tenor, ik ben een spiel-te-
nor. Ik heb wel alle spiel-tenorrol-
len gedaan en in de Opera voor
Vlaanderen heb ik grote karakter-
tenorrollen gezongen. Onlangs
zong ik in de Munt te Brussel de rol
van Scuratov uit Totenhaus.
Dat is een moeilijke tenor karakter
rol. Ik heb daarvan kritieken gekre
gen uit Duitsland die subliem wa
ren. Ik vind het altijd beangstigend
als men in eigen land, in een grote
schouwbburg niet de kans krijgt om
het daar waar te maken. Ik de tijd
heb ik naar Gerard Mortier twee of
drie brieven geschreven, doch ik
kreeg als antwoord dat er geen
plaats was. De Muntschouwburg
noem ik een huis waar op staat
"Verboden voor Vlamingen". Het
is beagnstigend hoe weinig moge
lijkheden er hier nog zijn. Ook de
Opera voor Vlaanderen, de VLOS,
vertoont dezelfde verschijnselen
er zijn meer vreemdelingen die ko
men zingen dan eigen mensen. Het
koor en orkest staan bol van vreem
de namen. Er isblijkbaar geen
plaats meer. Het ligt aan de top.
Men heeft me een paar weken van
de VLOS getelefoneerd om twee
rollen te doen. Een rol in Strauss die
ik zeer interessant vond doch ik was
niet meer vrij daar ik in het NTG al
een kontrakt had getekend voor
"De Gecroonde leersse". De twee
de rol was die van een Graalridder
in Parsifal", maar dat is twee zinnen
en daarvoor heb ik bedankt. Zelfs al
had ik geen werk, dan deed ik het
nog niet. Opkomen en nadien doo-
valTen, nee, dat doe ik niet meer.
Lesgeven en les volgen
"Ik houd mijn stem nog onder kon-
trole bij de nu 86 jarige zangpedago
ge Yvonne Vanderiek. Zij kontro-
leert mij nog regelmatig. Als er een
probleem is, ga ik dat met haar be
spreken. Ik geef zelf nog les, doch
slechts aan een paar mensen omdat
ik heel weinig tijd heb om dat nog te
doen. Ik moet dan altijd de lessen
verplaatsen en daar houd ik niet
van. Als men zich voor iets engage
ert, moet men het ook goed kunnen
doen. Men had mij ook gevraagd
om les te geven aan het conservato
rium, aan de toneelafdeling, maar
dat kan ik onmogelijk doen
De stem onderhouden
"Door alles te zingen wat voor mij is
onderhoud ik mijn stem. Ik ga bie-
voorbeeld vijf keer op een avond
optreden. Dat is moordend. Een
stem is een broos instrument dat
men goed moet verzorgen en waar
men zuinig moet mee omspringen
en dat doe ik dan ook.
Af van het klassieke genre?
"De eigentijdse liedjes zoals "Van
nu af aan" geven me meer voldoe
ning dan het klassieke genre. Als je
de mensen luid hoort applaudise-
ren en entoesiast zijn, dat geeft je
een ontzettende voldoening. Dat
heb je niet in een opera. Het klassie
ke publiek is eigenlijk niet zo uit
bundig. Dat is meer ingehouden. Zo
heeft elk genre zijn eigen publiek. Ik
heb trouwens een zeer gemeng pu
bliek met mensen van alle leeftijd
en. Ik houd ontzettend veel van kin
deren. In de film "Coco Flanel"
heeft de jeugd met mij kunnen ken
nis maken. De jongeren kijken ook
naar "Tien om te Zien" en ook daar
zien ze mij. Ik ben voor hen nog wel
die operazanger en opera is voor
hen een onbekend terrein. Ze ho
ren daar een man die zingt met een
volle stem. Misschien trekt hen dat
wel aan. Mijn komisch talent zal er
ook wel voor een stuk tussen zitten.
Ik breng de mensen graag aan het
lachen".
Radio- en televisiewerk
"Ik heb elke vrijdag een kursiefje op
Radio Antwerpen, waar ik mijn ver
haal vertel. Ik schrijf ook elke week
een kursiefje in het damesblad
"Flair" en verder doe ik veel radio
werk praatprogramma's, kwissen
en vanaf september krijg ik mijn
eigen tv-programma op de BRT
waarvan er al vier afleveringen zijn
ingeblikt. Ik doe ook veel presenta
tiewerk. Frank Dingenen en met
hem samenwerken vind ik tof. We
hebben samen in "De drie wijzen"
gezeten net als in de film "Blue Be
rry Hill" en ook in "Meester, hij
begint weer". Frank is een super
professioneel iemand."
Het NTG en de akteursopleiding
"Ik heb geen akteursopleidign ge
had. Ergens ben ik misschien een
natuurtalent. Ik heb echter wel in
veel operettes opgetreden en daar
primeert niet alleen de zang, doch
evenzer het akteren. Ik heb er veel
kennis opgedaan. Zeg maar het me
tier geleerd en die kennis heb ik
goed kunnen gebruiken in de films
en het teater. Akteren is eigenlijk
heel eenvoudig je moet alleen
maar jezelf zijn en er niet teveel
gaan achter zoeken of rondweven.
Dat kan alleen alles maar ingewik
kelder maken. Veel akteurs maken
zich druk over zaken waar het pu
bliek helemaal geen weet van heeft.
Waarom doe ik die beweging, waar
om ga ik daar op die stoel zitten
Dat soort dingen vraagt het publiek
zich niet af. Ik schud natuurlijk ook
niet alles zo maar uit mijn mouw. Ik
denk ook na ik speel een type en
die handelt zo en zo. Ik doe dat dan
fewoon. Ik zoek niet naar ingewik-
elde zaken. Daar heeft het publiek
geen boodschap aan.
Gaan zingen en akteren samen
"De technieken blijven dezelfde. Je
werkt als akteur met je middenrif.
De ademhaling is niet dezelfde voor
een akteur die ene langem onoloog
moet zeggen als voor een zanger die
een aria moet zingen. De organen
worden op dezelfde wijze gebruikt.
Er is ook natuurlijk een manier van
spreken. Zo zijn er bievoorbeeld
veel zangers die onnatuurlijk gaan
praten. Er zijn akteurs die hun stem
kapot maken door op de stem te
drukken met als doel ze ruwer te
maken. Daardoor krijzen ze dan
moeilijkheden zoals knobbeltjes op
de stembanden en dat is gevaarlijk.
Ik heb daarnet gezegd dat de stem
een broos instrument is, ook voor
akteurs geldt dat. Ze moeten soms
heel veel roepen op de scene en dat
doet de stem geen deugd".
Groeit de stem mee?
"Ja ze verandert door de jaren heen.
Als ik opnamen beluister van 20 jaar
geleden, dan hoor ik een duidelijk
verschil. Mijn stem is volumineuser
geworden, het timbre is zachter ge
worden. Dat komt natuurlijk ook
door het feit dat men aan zijn stem
werkt. Konkreet kan men stellen
dat de stem met ons lichaam mee
gaat. De stem verslijt ook. Men kan
er nog zo keurig mee omgaang,
docht ze is ook onderhevig aan afta
keling. Dat is natuurlijk jammer
voor mensen die niet willen begrij
pen dat men op een bepaalde leef
tijd moet stoppen als zanger. Als
akteur ligt dat wel anders. Men kan
niet eeuwig blijven zingen. Er zijn
enkele mensen die daar een uitzon
dering op maken, maar die hebben
er dan echt naar geleefd en een
beperkt aantal produkties ge
bracht."
Hoelang nog zingen?
"Misschien nog een 20-tal jaren of
zelfs zolang niet meer. Ik ga niet tot
aan mijn pensioenleeftijd zingen. Ik
ga dan wellicht akteur worden en
nog bepaalde zaken doen, doch niet
meer zo frekwent. Ik ben dat nu al
aan het voorbereiden. Ik maak dat
ik genoeg reserves en mogelijkhe
den heb zodat ik op een bepaalde
dag kan zeggen ik stop ermee. Dan
ga ik misschien naar Spanje wonen
om van het leven te genieten. Ik ga
niet tot mijn 70 jaar hollen van het
ene optreden naar het andere".
En de film?
"Koko Flanel is niet mijn filmde
buut. Ik was al eerder te zien in
"Zware jongens" en in "De Paniek-
aaiers", een kleine rol in "Blue Be
rry hill" en "Het sakrament" van
Cluas. Maar dit wasm ijn eerste gro
te rol, een rom om in te bijten. Mijn
ervaring met Urbanus is dat hij een
groot komiek is en een groot profes
sioneel iemand. Hij is ook een heel
gevoelig man. Bea Van der Maat zat
heel goed in haar rol. Ze is ook zeer
goed gecoached door NTG aktrice
Blanca Heirman. Bea is een mooie
meid die zichzelf is en dat komt
goed over op het scherm".
Tyd voor Koen
"Dat is de titel van mijn tv-program-
ma. Het zal een licht klassiek pro
gramma zijn met operette, muscial,
opera en lichte instrumentale klas
sieke nummers. Zeg maar een be
etje de opvolger van het vroegere
Mezza Musica. Er zullen ook veel
bekende musici en zangers in te zien
zijn".
Bewondering voor wie
"Voor mensen die willen werken in
het leven om vooruit te komen. Die
zich willen inzetten. Zeg maar voor
de gezonde strebers. Daar heb ik
bewondering voor. Men moet voor
alles in het leven werken. Ik heb een
hekel aan mensen die iets in de
schoot krijgen geworden. Ze den
ken dan dat ze er niets mer moeten
voordoen en kunnen dan ook wei
nig waardering opbrengen.
Ik heb een enorme bewondering
voor Pavarotti. Die man heeft een
stem om jaloers op te zijn. Er zijn
ook mensen uit de show-bis die mijn
bewondering verdienen. Will Tura
is er daar eentje van. Ook Walter
Capiau die een doordrijver is die
soms drie shows op een avond op
neemt en steeds even entoesiast en
gemotveerd blijft.
Voor mezelf ben ik heel streng. Ik
laat niets aan het toeval over. Alles
moet in orde zijn mijn uiterlijk,
mijn kledij. Ik zit nu een beetje op
de moderne toer, bij de jeugd, laat
ons maar zeggen. Ik verzorg mij; ik
ben nu al zeven kilo vermagderd en
er moeten er nog eens zeven af. Ik
vind dat ik er gewoon goed moet
uitzien. Ik zorg er wie door dat ik
niet te drastisch vermager.
Vechten voor status
"Ik heb moeten knokken voor alles.
Ik heb nooit iets in mijn schoo
worpen gekregen. Zelfs al is
bekend, dan moet men er nog mP'
voor werken. Men moet zich atn
blijven bewijzen en zich blijvei
zetten. De kleine foutjes wol
het eerst gezien. Men moet 2KZ
blijven aan zichzelf werken, P0?"
pas dan kan men zijn beroep en
uitoefenen. Het gaat natuurlijk c
stuk makkelijker als men al eci
kere bekendheid heeft verwoi e
Maar eer men zover is, heeft m<
heel hard moeten werken. Ik*
mezelf als een werker, een dooi Pa
ver die niet bij de pakken blijfl
ten. Ik ben ook romantisch. Ik\3
nog getroffen door een mooie
een mooi lied. Ondanks al die
mantiek, blijf ik toch nuchter'
weet goed wat er mij aan het ge! J
ren is en ik pas daar voor op on rc
te relativeren. Ik weet ook uccr
goed dat het plots allemaal kal
daan zijn. Soms ben ik bang dl nmr,c
ene grote leegte komt en dat
allemaal voorbij zou zijn. Het i
vallen van het applaus zou voo
een grote leegte zijn."
Lievelingswens
"Ik heb altijd lievelingswcnscn
dit moment zou ik wel eens wct
meemaken dat mijn single "Va ,"ma
af aan" nummer één wordt ii r er!
Vlaamse hitparade. Van dat g Jen
zou ik wel eens willen proeven
Francine Vercammen -°°,rn
judo
Iaat
l'Holl