Een feest met koncerten en dansvoorstellingen T JestrvaL" Viaanijeiun T7IFestivaL/, VlaanixTui 27ste Internationale Muziekdagen: Brugge blijft Brugge Antwerpen: Johan Christian Bach, César Franck en de grote tema's Luciano Pavarotti te Antwerpen Festival van Vlaanderen Internationaal 1990 (I) Brugge - Antwerpen Zat* 14 - 3.8.1990 - De Voorpost Het Festival van Vlaanderen komt er aan! De zomereditie tenminste want twee van de zeven afdelingen, Kortryk en Tongeren, zyn al achter de rug. Van eind juli tot half augustus kent Brugge zjjn Internationale Muziekda gen en van begin september tot eind oktober lopen Antwerpen, Brussel- Leuven, Gent en Historische Steden met Zeeuwsch-Vlaanderen en Meche- len in de kijker. Wijzigingen in organisatie en tematiekvan het Festival zijn er ook nu weer; Vlaanderens hoogfeest van de muziek is immers een levend en dus telkens wijzigend geheel. Organisatorisch liggen de veranderingen vooral in Brussel en Gent Jan Briers sr. wordt als afgevaardigd-beheerder opgevolgd door Jan Briers jr. Serge Dorny (28) werd aangesteld tot artistiek direkteur van het Festival. Het muziekgebeuren heet nu officieel Festival van Vlaanderen Internatio naal. Er is een, voorlopig nog vrij onopvallend, nieuw logo en er komt voor Brussel en Gent een vernieuwde huisstijl "als een nieuwe vertolking van een partituur waarvan de kwaliteiten bewezen zijn en alom geprezen worden". En nog: "Het Festival wil in de jaren negentig een nieuwe toon aanslaan. Er worden nieuwe accenten gelegd en deze koerswijziging moet ook in de vorm, in de programmatie én in de communicatie van het Festival worden doorgezet" Het programmeren rond grote tema's, bewust gekozen of vroeger eerder toevallig ontstaan, wordt verdergezet. Uitschieters dit jaar zijn "Expecting Mozart" en "Nordic Lights" maar vele andere blijven behouden of inge past in de nieuwe. Vorige jaren kon u in ons overzicht van wat het Festival te bieden heeft, per afdeling lezen wat er zo al te gebeuren stond. Behalve voor Brugge en Antwerpen, die een écht eigen programmakeuze en gezicht hebben, stap ten we dit jaar van deze werkwijze af en belichten meer de tema's van de afdelingen. INTERNATIONAAL Johan Huys, jurylid en klavecinist Van 28 juli t.e.m. 11 augustus kan u in Brugge deelachtig zijn aan het feest van de oude muziek, de Inter nationale Muziekdagen, die nu reeds voor de 27ste keer georgani seerd worden in de mooie wereldlij ke en kerkelijke gebouwen die de stad rijk is. Met deze editie sluit Brugge zijn negende cyclus af. Binnen deze driejaarlijkse cyclus staan achter eenvolgens het orgel, het klavecim bel (met sinds 1983 ook de piano forte) en de andere Musica Anti- qua-disciplines centraal. Rond dit instrumentarium draait telkens het hele gebeuren: het concours, de ekspositie, de referaten en interpre- tatiekursussen, de middagkoncer- ten en de avondkoncerten. Een écht festival dus: bijna twee weken kan u van 10 uur tot bijna middernacht baden in de oude muziek. Het Concours Musica Antiqua 1990 staat open voor vokale solisten, voor melodie-instrumenten en ba- Eveneens in het Provinciaal Hof is er de tentoonstelling rond het in strumentarium Musica Antiqua (met bouwers uit drie kontinenten) met instrumenten, edities, boeken en opnames: vrij toegankelijk van 1 t.e.m. 5 augustus van 11 tot 18 uur. Aansluitend hierbij staan tijdens de eerste festivalweek (ma. tot za.) zes refereaten door juryleden en ande re specialisten gepland. Een belangrijke partner van het Brugse Festival is B.R.T.-3 ofte Ra dio 3 geworden. In co-produktie brengen ze niet minder dan 12 mid- dagkoncerten in de mooie Ryeland- tzaal aan het Achiel Van Acker- plein in de Ezelstraat; telkens om 11.30 uur; toegangsprijs 250 BF. Deze matinees gaan onder het tema "De Wereld van de Troubadours": "Fiocco, Handel, Couperin, Benda e.a. "door H.-M. Linde (fl.) en J. Huys (klav.) op 29.07; "Arrests d'Amour; Eléanor d'Aquitaine et sa Cour d'Amour" door het Ens. Sin- fonye en Stevie Wishart op 30.07; Les Enemis Confus /concerteren in rokviool, viola da gamba, blokfluit en traverso, voor luit en ensembles. Vroegere laureaten in deze discipli ne waren o.m. het Huelgas-Ensem- ble van Paul Van Nevel, Les Enemis Confus, Amsterdam Loeki Stardust Quartet, R. Barto en Jan De Win- ne. De jury voor de wedstrijd be staat dit jaar uit Robert Barto (Stuttgart), Johan Huys (Gent), Hans-Martin Linde (Basel), Barba ra Schlick (Würzburg), August Wenzinger (Bazel) en Marie Leon- hardt (Amsterdam). De preselek- ties en nalve finales zijn vrij toegan kelijk in het Provinciaal Hof aan de Grote Markt, iedere dag van 29 juli t.e.m. 3 augustus om 14 uur. De fi nales worden georganiseerd in de Stadsschouwburg op zaterdag 4 au gustus om 17 en om 20 uur. Voor deze wedstrijd schreven niet minder dan 200 deelnemers (110 solisten en 18 ensembles) in. Vroeger kwa men de deelnemers uit zowat heel. Europa, Japan en Amerika. Dit jaar komt er voor het eerst een vrij talrij ke groep uit Oost-Europa, vooral de Sovjet-Unie zal talrijk vertegen woordigd zijn! en Nieuwpoort "La Grande Chanson" in Arabische kontekst door R. M. de Peira (zang) en M. Lopuyt (ud) op 31.07; "Komposities 17de eeuw" door het Ens. Les Enemis Confus op 01.08; "Liederen voor de 4de Kruistocht" door het Ens. Lyra Wien op 02.08; "Le Grand Chant Courtois" door C. Bott op 03.08; "Het vroege Duit se Lied" door B. Schlick (sopr.) en G. Wilson (pianoforte) op 05.08; "Bernard Hagen, the last Great Lu- tenist" door R. Barto op 06.08; "Oft have I sighed - Thomas Champion over vrouwelijk lief en leed" door E. Tubb (sopr.) en M. Fields (luit) op 07.08; 'Transkripties Haydn- simfonieën voor orgel vierhandig" door J. Verdin en Cnr. Verhelst op 08.08; "Intavolatie en improvisatie in de 14de eeuw" door het Ens. Su per Librum op 09.08; "Sonates C.Ph.E., J.Ch. en J.S. Bach" door F. Theuns (tr.) en M. Verstegen (klav.) op 10.08. In de avondkoncerten pakt Brugge uit met. twee tema's: als vanouds "De Latijnse Wereld" en nu ook een drietal produkties aansluitend bij "Expecting Mozart", én een be- gin- en eindproduktie om van te watertanden. Het Festival opent met de "Vespro della Beata Vergine" uit 1610 van Monteverdi (I. Poulenard, H. Kut- charek, J.M. Ainsley, W. Kendall samen met het New College Choir Oxford en The King's Consort o.l.v. Edward Higginbottom) op za. 28.07; en het sluit met "Venetiaanse Vespers in San Marco uit 1640 van Monteverdi, Rigatti, Grandi, Finet- ti en Cavalli" (Gabrieli Consort, Choir and Players o.l.v. Paul McCreesh) op za. 11.08. En dan nu de andere: "Grootmees ters van de Italiaanse Barok" (J. Bowman, The King's Consort en Robert King) op 29.07; "Spaanse Muziek uit de 18de eeuw" (Vokaal Ensemble Ayre Espanol, Instr. Ens. Mateus en Eduardo Lopez-Banzo) op 30.07; "Franse en Italiaanse Ba rok" (tenor Guy De Mey en het Ricercar Consort) op 31.07; "Les Anges et la Lumière: Chants de voütes cisterciennes" (Ensemble Venance Fortunat en Anne-Marie Deschamps) op 01.08; "El Siglo de Oro - De Spaanse Gouden Eeuw" (Vokaal Ensemble Quadriphonia en Les Saqueboutiers de Toulouse) op 02.08; Muziek uit de Sixtijnse Kapel" (Taverner Choir en Andrew Parrott) op 03.08; "Klaviertrio's Opus 1 van L. van Beethoven (Ru- dolf Werthen (vl.), France Spring- uel (cello) en Johan Huys (Pft) op 05.08; "Muziek uit de Portugese Renaissance en Barok" (Studium Chorale Maastricht, Eric Hermans, Karl Mauréen (org.) op 06.08; "Re cital Mozart" (London Fortepiano Trio, Linda Nicholson; Antony Pay (kl.); Jan Schlapp (viola) op 07.08; "Mozart en zijn tijd" (Instrumen taal Ensemble Les Adieux, W. Ha- zelzet (Köln) op 08.08; "Musica per la Serenissima Repubblica, Venetië aanvang 17de eeuw" (Gabrieli Consort and Players, Paul McCreesh) op 09.08; en "Tod und Ewigkeit: Caldara (Dies Irae), Scar latti (Stabat Mater) en J.S. Bach (kantate 127) (Vokaal Ensemble en Barokorkest Contrapunctus uit tie Duitse Bondsrepubliek en Be- rnhard Emmer) op 10.08. Tenslotte patroneert Brugge vier koncerten in Westvlaamse nistori- sche steden. "Motetten, Canzone en Fantasia's uit de 16de en 17de eeuw" worden op 27.07 uitge voerd in de Onze-Lieve-Vrouwe- kerk te Nieuwpoort door het Beau- varletkoor o.l.v. Ignace Thevelein en het Instrumentaal Ensemble Les Enemis Confus o.l.v. Marcel Ketels. Op 03.08 spelen in de Sint-Niklaas- kerk te Diksmuide Karl Mauréen (org.) en Manu Mellaerts (tpt.) wer ken van Purcell, Handel, Bach en Franck. Het Westvlaams Vokaal Ensemble met continuogroep ver tolkt o.l.v. Patrick Peire "Luister van de Vokale Kunst: Schütz, Pur cell, L. Mozart, Monteverdi, Haydn en Mendelssohn" in de Onze-Lie- ve-Vrouwekerk te Oudenburg op 01.09. In de Sint-Walburgakerk te Veurne is op 08.09 het Vokaal En semble Ex Tempore met continuo groep te gast o.l.v. Florian Heyerick met komposities uit de Italiaanse Barok van Caldara, Scarlatti en Du rante. Het Brugse luik van het Festival van Vlaanderen Internationaal houdt het dus bij de vertrouwde ingrediën ten. De wedstrijd is en blijft uniek Tot voor enkele jaren was er in de programmatie van het Antwerpse Festivalluik nauwelijks enige lijn te bespeuren; het had geen eigen ge zicht. Twee jaar geleden kwam hierin ver andering door het programmeren van een koncertcyclus gewijd aan de muziek van Carl Philipp Emanuel Bach, wat meteen een sukses werd. Vorig jaar werd geopteerd voor het oeuvre van Handel. Ook dit jaar worden een reeks kon certen met oude muziek gegroe peerd rond één komponist, name lijk Johan Christian Bach (1735- 1783, een van de 20 kinderen van de Thomascantor). Antwerpen plaatst deze figuur in het kader van het algemeen Festivaltema "Expecting Mozart". Volgens programmator Lieve Schaubroeck is deze keuze niet toevallig: "De jongste zoon van de Thomascantor oefende immers een onmiskenbare invloed uit de op stijlontwikkeling van Mozart, die hem in 1764 een bezoek bracht in Londen... De Londense Bach reageerde ech ter tegen de barokke stijl van de vorige generaties en evolueerde naar een meer eenvoudig, pre-klas- siek idioom, waarbij hij de zangerig heid van de Italiaanse aria in zijn instrumentale composities ver werkte. Met deze melodieuze, ga lante muziek maakte hij niet alleen indruk op de jonge Mozart, maar legde hij mee de grondslag van de Weense klassiek." Vijf koncerten dus rond het oeuvre van J.Chr. Bach en zijn tijdgenoten: het Ensemble Anima Eterna ver tolkt met het Vokaal Ensemble Currende o.l.v. Jos van Immerseel de 4de simfonie op. 18 van J.C.B. en de "Cacilienmesse" van Haydn (14.09). Temenuschka Vesselinova speelt op pianoforte van J.C.B. de 2de sonate op. 5 en de 6de sonate op. 17, van C.P.E. Bach het Rondo in c, van Mozart de Sonate KV 330 en van J.S. Schröter het 3de Con certo op. 5 (15.09). Mozarts vroege kerkmuziek wordt uitgevoerd door het Antwerps Bachkoor en het Bachcollegium o.l.v. Michael Scheck: "Kyrie" KV 33, "Veni Sancte Spiritus" KV 47, 'Te Deum" KV 141, "Miserere" KV 85, "Ergo interest" KV 143, "Regina Coefi" KV 127, "Inter natos mulierum" KV 72 en de "Missa Solemnis" KV 139 (16.09). Een gevarieerd programma met vokale en instru mentale nummers wordt gebracht door The London Baroque van Charles Medlam en de sopranen Lorna Anderson en Olivia Black burn: de 'Trio sonata in g op. 2 nr. 6" van Handel, de "Sonata in G nr. 6" van T. Erskine, het "Trio in A voor viool, cello en klavecimbel", "Canzonette" van J.C.B. en van J.C.B./Mozart het "Klavecimbel concerto in D KV 107/1" (18.09). Deze J.C.B.-reeks wordt op 19.09 afgesloten door II Fondamento o.Lv. Paul Dombrecht m.m.v. Her man Stinders (klav.) en Paul Domb recht (hobo): net "Klavecimbelcon certo in G" van J. Schobert, de "Ou verture in D" van C.F. Abel, en de "Simfonie in g op. 6 nr. 6", het "Ho boconcerto in Fen de "Simfonie in Es op. 6 nr. 3" van J.Chr. Bach. Het tweede tema staat in het kader van de nationale César Franck-her- denking, de Luikse komponist die precies 100 jaar geleden in Parijs overleed. Een gelegenheid die men niet zo vaak krijgt om kennis te ma ken met de boeiendste komposities van Franck, die zeker geen veel- INTKRYATIOVAAI Jean-Claude Vanden Eynden op 28 september te Antwerpen schrijver was. Tijdens het eerste van de vier Franck-koncerten vertolkt het Pia nokwintet Ensemble Arabesque van Franck het "Pianokwintet in f' en van Fauré het "Pianokw artet in c" (26.09). Een bijzonder koncert krijgt u op 28.09 met de uitvoering van "Psyché" en "Variations symp- honiques" van Franck en "La Péri" van Dukas door het Koninklijk Fil harmonisch Orkest van Vlaande ren, verscheidene Antwerpse ko ren, de pianist J.-Cl. Vanden Eyn den o.l.v. de Britse dirigent Grant Llewellyn. Boeiend wordt wellicht het "Salonkoncert rond C. Franck en het harmonium" met komposi ties van Franck, Dvorak, Liszt en Mendelssohn; de uitvoerders zijn Joris Verdin (harmonium), Lena Lootens (sopr.), Maria Lindal (vl), in Box( Peter Van Boxelaere (vl) en Helga Löhrer (cello) (29.09). Thomas Ful ton dirigeert op 08.10 het Orchestre National de Lille in "Les éolides' de "Simfonie in d" van C. Franck de "Symphonie Espagnolle" Lalo; soliste is Erez Ofer op via Naast de programmatie van d< twee tema's worden nog enkele g te vertolkers naar Antwerpen uit| nodigd voor erg verscheiden k( certen. Zo is er op 19 en 22.091 ciano Pavarotti in het Antwerp Sportpaleis, maar hierover meer een aparte bijdrage. Het Alb Berg Quartett vertolkt op 22.09 de Singel de strijkkwartetten nn en 4 van Bartok en het strijkkwan in D KV 575 van Mozart. Barit Robert Holl zingt, aan de pianol geleid door Jozef De Beenhouw op 02.10 in het Rubenshuis "Dit terliebe, op. 48" van Schumai "Mijn Moederspraak" e.a. van B noit en "Vier ernste Gesanj op. 121" van Brahms. Nadat Ballet Lausanne van Béjart eerd triomfen vierden te Gent en Brussel, geeft hij dit jaar in het Ai werpse Sportpaleis twee voorst lingen van "Ring urn den Ring" en 06.10). Het B.R.T.-Filharmonisch Ork< speelt o.l.v. Michel Inoue "Du Griet" van Van der Velden, "Pianoconcerto" van Lutoslaw (solist Robert Groslot) en "The Pi nets" van Holst (06.10). En het Ai werps Festivalluik besluit zijn edt in het teater. Op 9 oktober in Opera met de première van Straus "Elektra" in regie van Nuria Espe onder leiding van Stefan Solteszi met o.m. als solisten Eva Marti (afw. Janet Hardy), Marta Szirmi Sue Patchell, Zeger Vanderstee en Falk Struckmann; dit is een produktie met de Munt en Liceui Barcelona. En ook de voorstellii in de K.N.S. van "Rode Neuzei van Barnes in een regie van Piet Munck gaat op 10.10 in samenwt king met het Festival van Vlaand ren. Het Antwerpse luik van het Festh wordt, mede door zijn mooi geb zen tematiek, van jaar tot boeiender! Voor inlichtingen en ticketverkoa Theaterwinkel, Sint-Jacobsmai 74, 2000 Antwerpen; tel. 233.71.60. 17.00 VTM-S 18.05 Nieuw 20.00 20.50 John- runne 13.OC lijk e 19.OC IS.51 HoIit 21.41 Ronc burg Nieu bij ons met zijn selekte programma en zijn (heel soms onvoorspelbare) jury van specialisten. De middag- koncerten stellen vaak onbekende komposities in de kijker. De avond koncerten bieden grootse én min der bekende bladzijden uit de verre muziekgeschiedenis met veelal te Brugge vertrouwde gezichten maar, toch ook meer en meer, nieuwe en sembles en groepe En dan zijn er ae twee belangrijke konstanten: het onvergelijkelijk mooie historische kader van de stad en de gezellige nestwarmte van de Brugse "festiva lfamilie". Al deze ingrediënten zorgen er telkens weer voor dat de Internationale Muziek dagen van Brugge het gezelligste en, voor mij althans, boeiendste luik van het Festival van Vlaanderen blijft. Welke wijzigingen men in de Koepel ook doorvoert, welke nieu we tema's er ook gevonden worden: Brugge blijft Brugge! Wie de festivalfolder of toegangs kaarten wenst te bestellen, kan hier voor terecht bij de Dienst Toerisme, Burg 11, 8000 Brugge; telefonisch op nr. 050/44.86.86. L. Luciano Pavarotti zingt in het Antwerps Sportpaleis op 19 en 22 september Luciano Pavarotti, Placido Domingo en José Carreras: de drie be roemdste levende tenors. Over wie nu eigenlijk de beste is, de mooiste stem heeft en het grootste charisma, kan men urenlang diskussiëren. Feit is dat niemand hun vokale kwaliteiten kan in twijfel trekken. In België was Luciano Pavarotti live nog niet te beluisteren. De promotoren van de Pavarottikoncerten Worldwide spraken de Festi val-organisatie aan om het geheel te organiseren; Brouwerij Alken- Maes werd bereid gevonden als sponsor op te treden. Vermits Pavarotti alleen nog koncerteert in zalen van minstens 5.000 plaatsen, kwam bijna alleen nog het Antwerpse Sportpaleis in aanmerking. Een internationaal team geluidsingenieurs ontwierp een indrukwek kende geluidsinstallatie die "niet alleen versterkt maar ook bege leidt", waarbij elke echo verdwijnt. ï>p< Op 22 september zou men het Sportpaleis (18.000 plaatsen) moeten kunnen vol krijgen! Wat een uitdaging voor het Festival!... Enkele dagen na aanvang van de ticketverkoop was de zaal uitverkocht. Daarom nu een tweede koncert, namelijk op woensdag 19.09 om 20 uur. Pavarotti zingt, begeleid door een simfonisch orkest o.l.v. Leone Magiera en met solistische medewerking van fluitist Andrea Grimi- nelli, aria's, die afgewisseld worden met instrumentale nummers, van Donizetti, Mozart, Mascagni, Verdi, Massenet, Puccini, Sibella en Denza. Prijzen: van 500 tot 5.000 BF. Reserveren kan op de nrs. 02/512.85.54, 03/326.10.10 of 091/25.77.80. L

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 14