«Of ik niets hoor? Of ik die muziek niet
hoor? Ze komt toch uit mezelf»
(Elektra - R. Strauss)
Mare Clémeur tekent eigen profiel voor de Vlaamse Opera
De Munt: een seizoen van 16 maand met 2 kreaties en Wagners «Ring»
Desingel: "Een jaar vol romantiek, vol konfrontaties, vol spanning"
Muziek - Opera - Ballet 1990-1991 1
De Vlaamse Opera - De Munt - Desingel
De Voorpost - 10.8.1990 - 31
René Jacobs leidt Handels "Alcina in de Vlaamse Opera te Antwerpen
«Een cultuur is altijd in opbouw. Zij is geen statisch, onveranderlijk
gegeven, maar een levende stroom, die momenten van vertraging en
vernauwing kent, maar ook tijden van innerlijke vernieuwing en krachtige
opbloei.» Zo schreef Max Wildiers in zijn inleiding tot «Het verborgen
leven van de cultuur». En nog: «Historisch gezien is het een merkwaardig
fenomeen dat een volk, dat schijnbaar opgehouden had te bestaan, on
danks alle tegenslagen en moeilijkheden langs vreedzame weg de eigen
identiteit heroverde en met een vernieuwd zelfvertrouwen weer aansluiting
zocht bij de glansperiodes uit zijn geschiedenis. Maar het volstaat niet de
draad met het verleden weer op te nemen. Het gaat er vooral om weer
aansluiting te vinden bij het Europese geestesleven en op onze beurt iets
bij te dragen tot de ontwikkeling en innerlijke verrijking daarvan.»
België, en vooral Vlaanderen, ligt opnieuw goed in Europa: niet alleen is
het een politiek en ekonomisch knooppunt, ook artistiek gaan er impulsen
van uit die in Europa waardering en bewondering opwekken. Het gaat ons
op artistiek gebied goed, we hebben heel wat mensen die in hun vakgebied
aan de top staan... maar wij zijn wat masochistisch. Dus geven we deze
mensen de middelen niet om degelijk te kunnen blijven werken. We
eksporteren ze: Jan Hoet naar Kassei, Gerard Mortier naar Salzburg,
Philippe Herreweghe naar Parijs, Ivo Van Hove en vele andere teaterma-
kers naar Nederland, de Van Cauwenberghes naar Londen...
Er schuilt een massa talent. Alhoewel onze overheden met alle middelen
(nou ja...) proberen te beletten dat talent ontluikt, tocht lukt het.
Gelukkig blijven er nog velen hier, zodat onze podia er toch telkens weer
in slagen topniveau te presenteren! Onze operahuizen en orkesten hebben
niet alleen aansluiting gevonden bij de Europese toppers, niet zelden geVen
ze er zelf impulsen aan en staan ze op de eerste ry te pronken met
kwalitatief hoogstaande produkties!
Het seizoen 1989-'90 dat deze dagen
op zijn einde loopt met de schitte
rende produktie van 'Jevgenij
Onegin' van Tsjaikovski, was uitge
tekend door Gerard Mortier, een
seizoen dat aantoonde dat de Vlos
over nogal wat artistieke troeven
beschikt én over het vertrouwen van
een publiek dat de inspanningen en
de resultaten naar waarde wist te
schatten.
Het seizoen 1990-1991 is het eerste
dat door de nieuwe intendant Mare
Clémeur en zijn ploeg zelf inge
kleurd werd, op één realisatie na. In
de programmatie van het nieuwe
seizoen zitten nog Mortier-kracht-
lijnen - waarom wat goed is over
boord gooien? - maar toch ook
reeds een duidelijk profiel naar de
toekomst toe.
De Gentse Opera heropent in sep
tember '91, maar... «Wij zijn er om
opera te produceren, niet om ge
bouwen te restaureren». Indien de
overheid niet voldoende ^ver de
brug komt met geld, zullen de pro
dukties voorrang krijgen op de ver-
bouwings- en herstellingswerken.
Men neemt nu immers al 30 miljoen
van de beloofde gelden weg!
Tweede belangrijk feit: de Zwitser
Silvio Sarviso wordt vast gastdiri-
gent naast Werthen; Sarviso zal zijn
aktiviteiten dus verdelen tussen
«hoofdzakelijk Wenen, München,
Berlijn en de Vlos».
En dan is er nog de nieuwe pro
grammatie. Ook nu een wereld-
kreatie: «Van Gogh - Un Malheu-
reux vêtu de Noir» van Jan van Vlij
men, een opera in 9 scènes op een
libretto van Johan Thielemans in
regie, dekor en kostuums van Axel
Manthey en o.l.v. Reinbert de
Leeuw, die het Schönberg Ensem
ble en o.m. de solisten Guy De Mey
en David Pit'tman-Jennings dirige
ert (07.12). En een barokopera, nog
een ergenis van Mortier: «Alcina»
van Handel in regie van Geoffrey
Layton en gedirigeert door René
Jacobs met als solisten o.m. Nelly
Miricioiu, Lena Lootens en Guy De
Mey en als orkest Concerto Köln
(18.06).
Een tweede aksent in de program
matie is de start van een Puccini-cy-
clus met «Manon Lescaut», gediri
geerd door Varviso en geregisseerd
door Robert Carsen, een co-pro-
duktie met de Opéra de Paris Bastil
le (06.01).
Er wordt ook weer aangeknoopt bij
de bestaande Wagner- en Straus-
straditie met produkties van Wag
ners «Parsifal» (regie Bill Bryden,
leiding Silvio Varviso, co-produktie
met het Royal Opera House Covent
Garden Londen; 17.03 en Straus'
«Elektra» (regie Nuria Espert, mu
zikale leiding Stefan Soltesz, co-
produktie met de Munt en Gran
Teatre del Liceu Barcelona; 09A0).
Van Puccini komt er een koncertan-
te uitvoering van «Edgar» o.l.v.
Thomas Fulton met als solisten o.m.
Emil Ivanov, Marcel Vanaud en
Chris De Moor (31.05).
José Van Dam als Figaro in "Le Noz-
ze" in de Munt
Nog niks gehoord van Werthen? Hij
leidt twee operatieprodukties:
«Macbeth» van Verdi in regie van
Gilbert Deflo (hiermee aan zijn
derde Verdi-regie) (16.11) en «La
Cenerentola» van Rossini, waar
mee de steengoede teaterregisseur
van de Blauwe Maandag Compag
nie Guy Joosten een kans krijgt om
kennis te maken met het opera-
werk. Vrij veel jongere zangers uit
binnen- en buitenland krijgen in de
Vlos een kans dit seizoen.
Alles samen een seizoen dat erg
beloftevol oogt. En indien de Vlos
op zijn elan verdergaat, zullen de
beloftes wellicht ook ingelost wor
den!
Ook op het koncertpodium wil het
Vlos-orkest zijn kwaliteiten demon
streren. Deze koncerten sluiten
vaak aan bij de operaprodukties:
o.m. «Drei Hölderlin-Hymnem» bij
«Elektra», Verdi-ouvertures en
Puccini-intermezzi bij «Macbeth»
en «Manon Lescaut», Rossini's «La
Petite Messe Solennelle» bij «La
Cenerentola» en Wagners «Wesen-
doncklieder» bij «Parsifal». Daar
enboven treedt het ensemble op in
Parijs en Amsterdam.
Een nieuw initiatief zijn de lucht-
koncerten op woensdag in de foyer
van de opera in Antwerpen en op
vrijdag in de Sint-Pietersabijd te
Gent (12.45 tot 13.45 uur).
Het abonnementenaanbod werd
uitgebreid tot 13 series; er is voor
het eerst een koncertabonnement
zowel te Antwerpen als te Gent, en
het initiatief van het Gentse opera
abonnement gekoppeld aan de ope-
ratrein van Oostende over Brugge
en Gent naar Antwerpen wordt her
haald.
Voor inlichtingen en reservering:
Vlaamse Opera, Abonnementen
bureau, Frankrijklei 3, 2000 Ant
werpen (di./za/11-18 u.) of Konink
lijke Opera, Schouwburgstraat 3,
9000 Gent (di./vrij. 10-16 u.).
Mortier verdwijnt, de opera en de
Munt blijven. Het eerste is zeker,
het tweede zal nog moet bewezen
worden door Bernard Foccroulle
(°1953, klavecinist, organist, kom-
ponist, docent en 'leek' in het ope
ravak). Op 1 januari 1992 volgt hij
Mortier op, maar eigenlijk is hij al in
dienst van 1 mei 11., zodat hij onder
Mortier de knepen van het vak kan
leren.
Vermits 'goede rekeningen goede
vrienden maken', en het begrotings
jaar in de Munt eindigt met het ka
lenderjaar, zal Mortiers laatste sei
zoen dan ook duren tot 31 december
'91,16 maanden dus.
En wat had hii in petto voor zijn
laatste seizoen? Twee kreaties, vier
voor de Munt nieuwe produkties,
twee hernemingen en twee koncer-
tante opera's. En verder natuurlijk
dansprodukties, koncerten, recitals
en muzikale ontmoetingen.
En nu konkreet. Eerst de kreaties.
Op 28.10.90 krijgt u de Belgische
kreatie van 'Stephen Climax' op
tekst en muziek van Hans Zender
(°1936 en in de Munt geen onbeken
de). Een wereldkreatie komt er op van zijn overlijden herdenkt. Zo Over de dansprodukties van de
19.03 met 'The Death of komt er een nieuwe versie van 'Die Munt hebben we het op een volgen-
Klinghoffer' op tekst van Alice Zauberflöte', gedirigeerd door de pagina. Het Muntorkest blijft
Goodman en op muziek van John Cambreling en geregisseerd door koncerteren in het PSK en in de
Adams (°1947), ja dezelfde van 'Ni- de Herrmanns, een co-produktie Singel, hier ligt de klemtoon in de
xon in China' een paar jaren gele- met de Internationale Stiftung Mo- 1
den. Kent Nagano dirigeert, Peter zarteum en het landestheater uit
Sellars regisseert en Mark Morris Salzburg; première op 26.4. En
zorgt voor de koreografie, deze pro- Mortier besluit zijn carrière bij de
duktie gaat nadien naar Glynde- Munt met een nieuwe produktie
bourne, Lyon en de V.S. van 'Le Nozze di Figaro' in regie van
Ook vier nieuwe produkties. Het Luc Bondy en ook weer gedirigeerd
programmatie op Haydn (alle Lon-
dense symfonieën) en op 20ste
eeuwse komposities.
Als gastorkesten treden het Or-
chestre Philh. de Liège (24.2) het
Sinfonieorchester Baden-Baden
meest in het oog springt natuurlijk door Cambreling met José van Dam (5.5) en het nsemble Inter Contem-
de programmatie van Wagners als Figaro, van 17 tot en met 31.12.91!
'Ring', die in vier cycli van vier voor- Twee hernemingen:'Jenufa'van Ja-
stellingen aangeboden wordt. 'Das nacek, gedirigeerd door Ingo Metz-
Rheingold', 'Die Walküre', macher en geregisseerd door Adolf
'Siegfried' en 'Götterdammerung' Dresen met o.m. Anja Silja (12.02)
worden muzikaal geleid door Syl- en'L'Incoronazione di Poppea'van
vain Cambreling en geregisseerd Monteverdi, in regie van Luc Bon
door Herbert Wernicke, die ook de-
kor en kostuums voor zijn rekening
neemt. Vanaf 8.10.91. Nieuw voor
de Munt is ook de enscenering door
Gilbert Deflo van Verdi's 'Simon
Boccanegra', die dit seizoen in de
Vlos te zien was, première op 9/9.
Natuurlijk ook Mozart in 1991, wan-
porain met Pierre Boulez (20.11.91)
aan in het PSK.
Tijdens de 'Muzikale
Ontmoetingen' op vrijdagmiddag
(tussen 12.30 - 13.30 uur) wordt
beurtelings aandacht besteed aan:
Belgische kamermuziek (1ste vr.),
du, gedirigeerd door Cambreling in Joseph Haydn (2de vr.), Italiaanse
een realisatie van Ph. Boemans kamermuziek (3de vr.) en kamer-
(vanaf 8/6).
Oo-
muziek uit Centraal Europa (4de
)ok twee koncertante uitvoerin- vr.).
gen: 'Mefistofele' van Arrigo Boito
o.l.v. Emil Tchakarov met o.m. José Tijdens de vokale recitals treden
Van Dam (5.12) en 'La Favorita'van aan: Guy De Mey (29.9), Ann Mur-
Donizetti o.l.v. G. Masini met o.m. ray (3.11), Anne
Les Arts Florissants en W. Christie op 30 maart in de Singel
Josef Protschka (13.1.91), René Ja-
of ie von Otter cobs (14/4), Maijana Lipovsek
neer de hele wereld de verjaardag Agnes Valtsa/Alicia Nafé (17.11.91). (24.11), Siegfried Jerusalem (9.12), (01.05) en Alicia Nafé (8.9).
Voor meer gedetailleerde informa
tie: De Munt, Leopoldstraat 4,1000
Brussel, tel. 02/217.22.11.
>d eink
Tien jaar geleden bestond de Singel
niet eens. Nu is het kunstcentrum
aan de Desguinlei te Antwerpen
veruit het belangrijkste centrum
van die aard in België, en zelfs een
stuk hierbuiten.
En dit is niet in de eerste plaats te
idanken aan fabuleuze financiële
steun van de overheid, maar wel aan
de kreativiteit, de inventiviteit, de
artistieke frisheid en de onvermoei
bare werkkracfitvan zijn jong team
ntoesiastelingen rond direkteur
jrie Leysen!
De Singel is uitgegroeid tot een cen
trum dat niet alleen aansluiting
heeft bij het kunstleven in Europa,
maar zelf bijdraagt tot de ontwikke
ling van de diverse kunstvormen.
Een niet geringe verdienste, die
voor volgend seizoen resulteert in
een verhoging van de financiële
middelen door de Vlaamse over-
j heid én een provinciale subsidie.
|Met 200.000 bezoekers per jaar
Ivoor overwegend hedendaagse po-
Idiumkunsten bewijst de Singel dat
I er in Vlaanderen een publiek is voor
artistieke realisaties, waarbij je niet
alleen ogen maar ook een hart en
verstand nodig hebt...
U verwacht van ons hopelijk niet
1at we u een volledig en gedetail-
eerd overzicht brengen van wat de
iingel u in het komende seizoen aan
te bieden heeft. Het is immers onbe
gonnen werk u het "pocketie" in
extenso af te drukken; het telt niet
minder dan 196 pagina's...
Yuval Trio, Guild Trio, Borodin
Trio en Trio de Paris. "Hoogdagen"
zijn er rond Kerstmis met het Koor
en Orkest van het Collegium Voca
le en Herreweghe, en het Collegium
Aureum en Tölzer Knabenchor;
rond Pasen William Christie met
Les Arts Florissants en Concerto
Köln en Currende met René Ja
cobs. De serie "Uit de Munt" blijft,
met vooral Haydn (alle Londense
simfonieën) en veel 20ste-eeuwse
komposities. Ook aan de "Nieuwe
Muziek" blijft men aandacht beste
den met hedendaags werk uitge
voerd door 1 orkest, het Sjostako-
vitsj Kwartet, het Nieuw Belgisch
K.O., het Ensemble Interculturel
en Champ d'Action.
Architektuur
Vier architekten in de kijker: Frank
opties: het Singelprogramma is dan daags^drmproduktiT ltöos de S?n- kacsKwartet Ned.Bachvereniging
ook uniek in zijn samenhang en di- ht. Ai,nr(,0,.rafpn 8 unieke La Petite Bande en The Academy of geen Lieoaut (öj en jean iNouvei
versiteit! ®SL£"fÜ?Ancient Music). Er zijn natuurlijk (Fr.).
Fiamminghi met Haydns "Die Schöpfung" in deSingel op 7 oktober
Toch enkele krachtlijnen en namen. Zuidelijk Toneel, Toneelgroep
De programmatie houdt het bij tea- Amsterdam, Théatre du Rideau
termuziek, dans en architektuur. (Fr.), Grand Magasin en Frank Ca-
Aan de basis van deze verschillende storf (DDR),
programma's liggen echter eenzelf- Dans
de filosofie en dezelfde artistieke m he[ ruime aanbod yan heden.
Singel telt 48 koncerten, verspreid
over 8 abonnementen. Er is een se
rie rond "Haydn" (met het Silezisch
Strijkkwartet, I Fiamminghi, het
Nieuw Belg. Kamerorkest, Haydn
Trio, Münchner Baryton Trio, Ta-
Teater
Het teaterprogramma van het kom
ende seizoen is geen eksklusief aan
bod van regisseurs- of akteurstea-
ter, bekende namen of jong talent,
tekst- of dansteater, Nederlandsta-
werelden. Binnen deze werelden te
kenen zich twee belangrijke stro
mingen af: het Amerikaanse post
modernisme en het Europese dan
steater. De acht: The Cholmonde-
leys (GB), Trisha Brown (VS), Fr.
Verret Association 1 B (Fr.), Wim
lige of anderstalige produkties, ^"^^us epJnnnPn?m!fi7/ ^.O. van Noorwegen, Nieuw Bel- jongeren, maar ook dans, en enkele
maar wil eerder een konfrontatie /r- V V tt ^ecouiie/ oUrh Kampmrifpct AppaHpmia Rï. nrmpwpn hïp t» maippn Vi»»Khp.n mot
zijnvanaldezeaspekten binnen één La La La Human Steps
seizoen. Een programma met 11 ff"')' S"a Baus,c,h het Tanz"
produkties: namurïijkDeTijdmet4 thcater Wuppertal (D.).
r Je., J
produkties, Stuart Sherman, In- Muziek
gmar Bergman, Needcompany, Het nieuwe koncertseizoen van de
Ancient Music). Er zijn natuurlijk
de "Lieder" met Andreas Schmidt,
Oliver Widmer, Zeger Vanderstee-
ne, Songmakers' Almanac (Nancy
Argenta, Adrian Thompson, Ri
chard Jackson en Graham Johnson)
en Dinah Bryant. In de serie "Ka
merorkesten" krijgt u Sinfonia,
gisch Kamerorkest, Accademia Bi-
zantina. In "Piano" hoort u T. Nico-
laeva, H. Hendrickx en Levente
Kende, David Lively, Deszö Ranki
en Herbert Henck aan het werk. En
de reeks "Pianotrio" programmeert
Jonge helden
Wie de serie "Jonge Helden" verge
lijkt met die van de voorbije seizoe
nen, kan meteen twee opmerkelijke
veranderingen vaststellen. Deze se
rie bevat nu niet meer enkel teater-
voorstellingen voor kinderen en
projekten die te maken hebben met
muziek of plastische kunsten. En
bovendien gaat het overwegend om
werk van buitenlandse kunstenaars,
wat tot vorig seizoen in veel minde
re mate het geval was. Zodoende
komt de programmatie meer in de
lijn te liggen van de algemene pro-
grammatiepolitiek van een interna
tionaal en multidisciplinair kunste
ncentrum als De Singel. Cie des
Mutants (teater N), Tuerlings
(dans), Teatro dell' Angolo (t zon
der tekst), Spinach Ballet (dans),
Peter Zegveld (geluidst. zonder
tekst), Het Gevolg (T, N), Paraply-
teatret (t, N), Jozef van den Berg (t,
N), Max Vandervorst (koncert),
O.H. Stekelbees (t, N), Raatikko
Tanssiteatteri (dans), Theater Ar
temis (t).
Vorig seizoen steeg de abonne
mentsverkoop met 20%; de gemid
delde zaalbezetting ligt rond de
70%. Wees dus vlug, indien u inter
esse hebt voor een van de 15 moge
lijke abonnementen. De prijzen van
de abonnementen en tickets blijven
op het niveau van vorig jaar. Jonge
ren en 65-plussers komen nog goed
koper dan vroeger in de Singel.
Nieuw is dit seizoen de Singelkaart
die 500 BF kost en een heel seizoen
lang 100 BF korting geeft op alle
Singelevenementen; en natuurlijk
blijven de Kinderstrippenkaart, de
Singelkaart tot 16 of 19 jaar en de
Singelvriendenkaart behouden.
Ook zijn er schoolabonnementen.
Wie de programmapocket wenst
met alle gedetailleerde informatie,
kan terecht bij de Singel, Jan Van
Rijswijcklaan 155,2018 Antwerpen;
tel. op 03/248.38.00.
Doen!