"Of ik niets hoor Of ik die muziek niet hoor Ze komt toch uit mezelf." (Elektra - R. Strauss) Kon. Ballet van Vlaanderen: ruime keuze uit het wereldrepertoire Musical KBvV: 1ste lustrum met twee wereldkreaties Hedendaagse dans Monnaie Dance Groupmark Morris: Muziek - Opera - Ballet 1990-1991 II Kon. Ballet van Vlaanderen - Mark Morris Monnaie Dance Group - Danza Antiqua - et les autres 32 - 10.8.1990 - De Voorpost Robert Denvers artistiek direkteur van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen Wie van ballet houdt, geniet vast nog na van de schitterende danspre- statie van o.m. Béatrice Coppieters uit Dendermonde in de mooie pro- duktie "Camelot" van het Ballet van Vlaanderen en van Robert Den vers. Ditzelfde Koninklijk Ballet van Vlaanderen toerde onlangs nog door Taiwan en was te gast in Hong kong, waar het staande ovaties oogstte bij elke voorstelling. De groei van dit gezelschap onder Jeanne Brabants - en haar verdie nsten voor de danskunst in België kunnen moeilijk onderschat wor den! -, Valery Panov en zeker nu onder de rasechte Antwerpenaar - en hij praat nog steeds een soort Amerikaans Antwerps - Robert Denvers is onmiskenbaar. Ons Bal let van Vlaanderen heeft een plaats verworven op de internationale dansscène! Vooral te danken aan twee faktoren: het prachtige werk dat verricht wordt in het unieke Ste delijk Instituut voor Ballet van de gezusters Brabants te Antwerpen én het inventief en kreatief werk van Denvers. Tijdens het seizoen 1990-1991 pakt het Koninklijk Ballet van Vlaande ren uit met drie grote balletproduk- ties in de Vlaamse Opera te Ant werpen. De programma's bieden een zeer ruime keuze uit het wereldrepertoi re en omvatten vele genres van de danskunst. Het seizoen vat aan op 28.09 in het Gentse Sportpaleis met een gloed nieuwe balletavond vol afwisseling; dit in het kader van het Festival van Vlaanderen. Dit programma ont leent zijn titel aan een van de be kendste werken van grootmeester George Balanchine, een ideeënbal- let uit 1946 op 'Thema mit Varia- tionen" van Hindemith. Hij voert hierin vier menselijke temperamen ten ten tonele: melancholie, onstui migheid, onverstoorbaarheid en drift. Op hetzelfde programma nog drie wereldkreaties. Van de jonge Franse koreograaf Thierry Maland- ain het gevoelig-poëtische "Petite Lune". Van de Vlaming Mare Bo- gaerts een moderne versie van "Roodkapje", waarin de Freu diaanse en erotische kontekst bena drukt wordt. Van de eigen Danny Rosseel "Solid Ground", een dans werk op muziek van Arvo Part. "Napoli-divertissement" van Bour- nonville, een van de hoogtepunten van het Deens repertoire, dat alle solisten laat schitteren, rondt dit Ërogramma af. •e tweede balletavond, die in pre mière gaat op 31 januari '91, is een wereldkreatie: "Cinderella", de tweede reeds door het KBvV van een werk van de Amerikaanse ko reograaf Stuart Sebastian. "Cinder ella" is een avondvullend ballet op een muzikale suite van Franse en Russische komponisten, een ro mantisch dansspektakel met hu mor, poëzie en hart, met schitteren de ensembles en adembenemende pas-de-deux. Dit werk met grote be zetting, dat aan alle dansers de mo gelijkheid biedt hun technische vir tuositeit en hun akteertalent te to nen, wordt begeleid door het orkest van de Vlaamse Opera o.l.v. Rudolf Werthen. Als derde programma brengt het KBvV de herneming van het groot se balletstory-ballet "Camelot" van Stuart Sebastian op een muzikale suite van werken van Sibelius. Het ballet vertelt over de legendarische koning Arthur en de zes personages die zijn leven bepaalden: zijn mooie vrouw Guinevere, de wijze tovenaar Merlijn, de boze fee Morgana en haar zoon Mordred, de misterieuze Viviane, Vrouwe van het Meer en Sir Lancelot, de belangrijkste van de Ridders van de Ronde Tafel. Stuart Sebastian leidt ons langs de gevoelens van liefde en verdriet, macht en onmacht, trouw en ont rouw en de eeuwig tegengestelde krachten van goed en kwaad, naar de fascinerende Finale van dit boeiend ballet. In "Camelot" zijn de pas-de-deux schitterend en emotio neel, de ensembles stijlvol en graci eus voor de danseressen, krachtig en virtuoos voor de dansers. De her neming van "Camelot" heeft vel gend seizoen plaats vanaf 10 april '91. Met het klassiek-romantische "La Sylphide" reist het KBvV naar Noord-Ierland en Nederland. De drie genoemde produkties wor den in abonnementsverband ge presteerd in de Vlaamse Opera te Antwerpen. Het is zelfs mogelijk om deze balletvoorstellingen te kombineren met musicalvoorstel lingen. Op deze manier kan men een eigen ballet-en-musicalkalen der vastleggen, met programma's, dagen en zitplaats naar keuze. En uiteraard is er een flinke korting. Een informatiefolder met alle gege vens over de verschillende abonne menten kan verkregen worden bij de promotiedienst van het KBvV, Keizerstraat 14, 2000 Antwerpen (tel. 03/234.34.38). Voor abonne menten kan men terecht bij de kassa van de Vlaamse Opera, Frankrijklei 3 te 2000 Antwerpen (tel. 233.66.85). Tijdens dë voorstelling van het komende seizoen in de Musicalaf deling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen had voorzitter Marcel Van der Bruggen gevoelens van vreugde en zorg. Vreugde. Omdat in de voorbije vijf jaar alle verwachtingen werden overtroffen: de afdeling werd uitge bouwd tot een professioneel vol ume; de produkties sloegen op één na alle aan; de doorbraak in Neder land overtrof de stoutste verwach tingen zodat de suksesprodukties een ongekend aantal voorstellingen konden brengen voor meer dan een half miljoen mensen. Het resultaat bevestigt de juistheid van de in 1985 gemaakte keuze om eerst het instru ment stevig uit te bouwen en te trai nen met een bestaand repertoire en pas dan met eigen kreaties uit te pakken. Het vijfjarig bestaan nu is daar de gedroomde aanleiding voor. En het wordt wellicht een zeer sterk seizoen. Nooit eerder werden zo veel voorstellingen zo lang voor af verkocht zodat de 200 zullen overschreden worden. Zorg. De echte zorgen zijn nog steeds eigen gebouwen en de daar bij horende infrastruktuurdie ballet en musical volledig professioneel kunnen laten produceren. Het KBvV heeft een verbeten strijd ge voerd om het voormalige Bunge-in- stituut te verwerven, een eigendom van het Min. van Onderwijs zonder bestemming. Er was een oplossing in de maak: het kompleks zou over gedragen worden aan het Min. van Kuituur dat het ter beschikking zou stellen van het KBvV... maar het werd verkocht aan Fabrimetal voor 63 miljoen. Intussen repeteert de musicalafdeling in de stadsschouw burg te Tilburg tegen een dagelijkse kostprijs van 100.000 BF... Het KBvV is tussen de grote arti stieke instellingen in Vlaanderen de enige die niet alleen over geen eigen teater, maar ook niet over een over- heidsinfrastruktuur beschikt om produkties te maken. Het zit met 200 mensen gedrongen in gebou wen die berekend waren op 100 en bovendien moet het er eind '92 uit. Wie zou denken dat jaar in jaar uit werken binnen de toegekende sub sidies, met een maksimaal eigen in komen en met een nauwelijks te vergroten publiek, een bijzondere waardering oplevert, moet zijn me ning dringend herzien... O ja, er komt ook nog een nieuw seizoen. En eentje dat niet onopge merkt zal voorbijgaan: tijdens het seizoen 1990-'91 wordt immers het eerste lustrum gevierd van deze in 1985 bij het KBvV gehechte afde ling. Er worden vier produkties gespeeld die elk een ander genre uit het musi calrepertoire belichten. Op 15.09 is er in de Vlaamse Opera te Antwerpen de wereldkreatie van de Vlaamse musical "Dear Fox", een kompleet nieuwe en eigentijdse muzikale versie van het beroemde middeleeuwse dierenepos "Van den Vos Reynaerde". Het kreatieve team ervan: Dirk Stuer (tekst, muziek, arrangemen ten en muzikale leiding), Daniël Ditmar (tekst, dramaturgie), Achiel Van Malderen (regie), Yen Stolk (koreografie), Karina Lambert (de- kor) en Erna Siebens (kostuums). In januari '91 staat de tweede krea- tie klaar: "Broadway Baby". Een in tieme musical, waarvan het verhaal -geschreven door Bob Van Laer- hoven, handelt over de aangrijpen de levensgeschiedenis van een be roemde fotografe. De mooiste lovesongs van 1930 tot 1990 zijn erin verwerkt. Vijf ak- teurs-zangers-dansers bewegen zich in een regie en koreografie van de Nederlander Barrie Stevens. En dan nog twee hernemingen. Vanaf 18.12 staat de wervelende en swingende musical "Chicago" op nieuw op de affiche; muziek van John Kander, libretto van Fred Ebb en Bob Fosse en regie van Jaak Van de Velde. En aan het einde van een feestelijk seizoen hoort een feeste lijke topper. "West Side Story", in 1957 ontstaan uit de perfekte sa menwerking tussen L. Bernstein, Jerome Robbins, Arthur Laurents en Stephen Sondheim, kent nog steeds een fenomenaal sukses. Ook de KBvV-produktie krijgt een den derende ontvangst. Stefan Janski regisseerde, Yen Stolk koreogra- feerde, Max Smeets heeft de muzi kale leiding, Lee Preedy tekende dekor en Latte Buytaert de kost uums. Vanaf 22.03.'91. Al deze produkties kunnen beke ken worden in abonnementsver band, eventueel samen met ballet- produkties. Een folder met alle in formatie en de verschillende abon nementsmogelijkheden kunt u ver krijgen bij de promotiedienst van het Koninklijk Ballet van Vlaande ren, Keizerstraat 14, 2000 Antwer pen (tel. 03/234.34.38). Anne Teresa De Keersmaeker van "Rosas" "Er is veel geschreven over de dan- sexplosie van de laatste jaren en waarom precies dans in dit tijdvak zo goed schijnt te kunnen gedijen. De laatste tien jaar heeft hij zich als jonge en dynamische kunst in de voorste gelederen van de artistieke avant-garde geplaatst en voortdu rend aan terreinverkening en -ver ruiming gedaan. Dans heeft zijn au tonomie als volwaardige kunstvorm verworven en heeft uit dit emanci patieproces onbetwistbaar een ver- noogd elan geput." (de Singel-po cket, pg. 37). België barst van talentvolle jonge danskunstenaars. Alleen hebben ze het zo verdomd moeilijk om de toch broodnodige materiële en financië le middelen bij elkaar te bedelen om te kunnen/mogen werken en tonen wat ze waard zijn. Het grootste ge deelte van hun tijd dienen ze te besteden aan het zoeken van spon sors, subsidiënten, podia voor hun kunst. Men verplicht onze artiesten om schooiers te worden... Maar we waarderen ze!!! Soms. Nadat ze in het buitenland overladen geworden zijn met ovaties, aanbiedingen, prij zen. Soms. En dan nog... Natuurlijk wil men nu in onze "kulturele cen tra" wel Vandekeybus en De Keers maeker en Vanrunxt. Soms. Men snapt er wel niks van, maar je moet toch houden van hedendaagse dans. Of niet? En dan vooral van de "grote namen"... In Dendermonde al eens gehoord (we durven zelfs niet vragen of u er al eens een voorstelling - waar trou wens? - gezien hebt) de Dender- mondse van Rosette De Herdt? Nochtans wordt ze toegejuichd in Leuven (Klapstuk), Antwerpen (Festival De Beweeging), het Fran se Mulhouse (waar ze door organis atoren uit de VS, Canada en diverse Europese steden wordt uitgeno digd) of het Canadese Montreal (waar "The Gazette" op 30.11.'88 titelde "Flemish dancer stuns like a seismic shock in her Montreal pre mière")... Het probleem voor een rubriek als deze is dat onze dansers en ensem bles- door al hun materiële proble men - moeilijk lang vooruit kunnen plannen en moeten hopen dat er in de programmatie van een of ander kultureel centrum een gat valt, zo dat ze aan het werk kunnen... Toch willen we nu reeds twee pro dukties onder uw aandacht bren gen. Eerst "The Weight of a Hand" van Wim Vandekeybus en Thierry De Mey op muziek van dezelfde De Mey en Peter Vermeersch en onder de muzikale leiding van Georges- Elie Octors. Te zien in de Singel te Antwerpen op 28, 29 en 30 novem ber '90. En dan is er de nieuwe produktie (voorlopig nog zonder ti tel) van Anne Teresa De Keersmae ker op muziek van György Ligeti en Eugène Ysaye. Te zien ook in de Singel op 9,10, 11 en 12 januari '91 en in de Munt te Brussel op 27 en 28 november '90. Het vorige stuk van Rosas "Stella" is eveneens in Brussel van 14 tot 23 februari '91. Wie houdt van hedendaagse dans, en ook wil kennismaken met de nog-niet-zo-beroemde namen en hun werk, moet maar eens de over zichten in de kranten volgen! Brigitte Derks vertolkt Leona, de leeuwin in de wereldkreatie "Dear Fox in hd KB.v.V Mark Morris: "België is een eigen aardige en zeer sombere maat schappij, erg racistisch, seksistisch, homohatend, konservatief en zelfs met fascistische aspekten". De Morgen: "Mark Morris: kitsch en naïviteit als vermomming". Knack: "Het is onmogelijk alle ver wijten op te sommen, waarmee deze koreograaf beladen wordt, van vul gariteit tot een totaal gebrek aan techniek, van kunstverkrachting tot démolisseur van de Europese kui tuur. Ach kom!". U merkt het, lieve lezer, het minste wat men kan zeggen is dat deze Amerikaanse koreograaf, door Ge rard Mortier in de Munt ingehuurd om het idool van de Brusselse dat niet gehinderd wordt door enige kennis van de hedendaagse dans! Op tijd en stond vond Mortier het uiteraard nodig zijn Morris te ver dedigen, zijn woorden en reakties wat af te zwakken. Maar de heisa bleef, vooral in de Brusselse persen bij het Brusselse publiek. Morris blijft tot eind juni'91 in De Munten wat er daarna met de dans in de Munt zal gebeuren, hangt af van Mortiers opvolger Bernard Foc- croulle. Wij hebben er geen goed oog in... Voorlopig blijft hij dus nog. Hij geeft wat reisvoorstellingen; hij ver leent koreografische medewerking bij de kreatie van de nieuwe opera "The Death of Klinghoffer" van John Adams. En hij heeft vanaf 12.01.'91 een groot projekt dat in première gaat: Tsjaikovski's "No tenkraker", in dekors van Adrianne Lobel, kostuums van Martin Pakje- dinaz en onder de muzikale leiding van Sylvain Cambreling. Wat het wordt kan u gaan bekijken in de Munt op 13,15,16,18,19,20,22,23, 24, 25 en 26.01.'91. Reserveren kan in het Bespreekbu reau van De Munt, Koninginne straat, 1000 Brussel (tel. Of 218.12.11 of 218.12.02 of 219.63.41)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 32