"Of ik niets hoor Of ik die muziek niet hoor Ze komt toch uit mezelf" (Elektra - R. Strauss) Filh. Vereniging Brussel en N.O.B.gepriviligieerde partners Nieuw Belgisch Kamerorkest: vijf jaar musiceervreugde Muziek - Opera - Ballet 1990-1991 (III) K. Filh. Orkest v. Vlaanderen - Filh. Vereniging Brussel - N.O.B. - Nieuw Belgisch Kamerorkest Kon. Filharm. Orkest van Vlaanderen: Tang i.p.v. Neuhold 10-17.8.1990 - De Voorpost Je kunt moeilijk beweren dat het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen een rustig, gezellig jaar achter de rug heeft. Op bepaal de ogenblikken was de heibel zelfs vrij groot. Voorzitter van de Raad van bestuur, Rik Daems, was in aan varing gekomen met artistiek direk- teur Luc Van Ackere. Van Ackere moest gaan, wat leidde tot nogal wat onvrede bij velen. In de nasleep van dit konflikt kwam dan de medede ling dat muziekdirekteur Günter Neuhold, "in gemeenschappelijk overleg", op 1 april zijn mandaat beëindigde. Hij zet zijn medewer king bij het Filharmonisch Orkest echter verder als gastdirigent; ook tijdens het seizoen 1991-1992 zal hij nog regelmatig te gast zijn. Bijna zeker wordt de Chinees Mu- hai Tang (Shangai °1949) zijn opvol- ger- Tang, die studeerde in zijn geboor testad en in München, werkte o.m. met von Karajan en Bernstein. Als artistiek direkteur ad interim fun geert Camiel Swinnen, lid van de raad van beheer, die we vooral ken nen van de kulturele dienst van het Gemeentekrediet, van Jeugd en Muziek en als voorzitter van de Raad van Bestuur van het Festival van Vlaanderen Limburg, alias de Basilica Koncerten. Zijn werk wordt het om, naast het artistiek management en de programmatie, ook te zoeken naar een geschikte opvolger, die dan echt artistiek di rekteur moet worden die samen met de dirigent de programmatie artis tiek moet leiden. Intussen werd ook een dagelijks bestuur opgericht om "snelle beslissingen te kunnen ne men"; voorzitter hiervan is natuur lijk Rik Dacms, ondervoorzitter Jan Briers. Wat de programmatie betreft valt er niet zo veel nieuws te melden. Alles blijft bij het vertrouwde repertoire zonder risiko's met ook nu weer opvallend weinig ruimte voor mo dern werk en komposities van Vlaamse komponisten. Zo is er de kreatie van een opdrachtwerk van Daniël Schroyens en twee werken van Mortelmans. Wel werden nieu we opdrachten gegeven aan drie jongeren: Daniël Schroyens, Frank Houwen en Luc Van Hove. De grote series blijven natuurlijk. Zo is er de reeks van negen koncer ten in de Koningin Elisabethzaal te Antwerpen. Hier komen ze: op 14.09 dirigeert Walter Weller de Wesendonkliederen van Wagner en de 7de simfonie van Bruckner, so praan Iris Vermillion is de soliste; Günter Neuhold leidt Mahlers zes de simfonie op 12.10; "Iscariot" van Rouse, het 2de pianoconcerto van Saint-Saëns, "Een nacht op de kale berg" van Moessorgski en de "Sim- fomsche dansen" van Rachmaninov worden uitgevoerd op 30.11 o.l.v. John Nelson met aan de piano Gül- sin Onay; op 14.12 krijgt u de 3de simfonie van Skrjabin, het "Vioel- concerto in a op. 82" van Glazoe- nov, de suite "Het Zwanenmeer" van Tsjaikovski en de suite "Romeo en Julia" van Prokofjev te horen o.l.v. Vladimir Fedoseev m.m.v. vio list Maxim Vengerov; op 18.01 op nieuw Neuhold met de 9de simfonie van Mahler; en ook op 09.02 Neu hold met een programma dat nog niet samengesteld is; "Also sprach Zarathustra" van Strauss en Treur mars en finale uit "Die Götterdam- merung" van Wagner met sopraan Anne Evans als solisten op 01.03 ook o.l.v. Neuhold; Jan Krenz diri geert "Fra Angelico's dansende engelen" van Mortelmans, het "Pia noconcerto nr. 1 in e, op. 11" van Chopin (Dimitri Alexeev aan de piano) en de 3de simfonie van Tsjai kovski op 12.04; deze serie wordt op 24.05 afgerond met de uitvoering van "Baba Yaga" van Liadov, het "Vioolconcerto in a, op. 99" van Sjostakovitsj, "Valse nobles et sen- timentales" van Ravel en "Images" van Debussy o.l.v. Lawrence Foster met violiste Viktoria Mullova als soliste. Ook de 7 koncerten in de Blauwe Zaal van de Singel blijven behou den. En hier kan u terecht voor: "Erwartung" van Schönberg, de kreatie van het opdrachtwerk van Schroyens en "De Wonderbare Mandarijn" van Bartok op 07.10 o.l.v. Nicholas Cleobury met Lis- beth Balslev als sopraansoliste; Brahms' "Vioolconcerto in D, op. 77" en Bruckners 9de simfonie worden uitgevoerd op 26.10 o.l.v. Neuhold met Igor Oistrakh als so list; op 21.12 dirigeert Michaël Schönwandt "Pelléas et Mélisande" van Sibelius, "Les Illuminations" van Britten en de 1ste simfonie van Sibelius, sopraan Amanda Roo- croft is soliste; op 14.02 worden de "Elegie nr. 1" van Mortelmans, de "Rhapsodie op een tema van Paga- nini" van Rachmaninov en de 5de simfonie van Tsjaikovski uitge voerd o.l.v. Yakov Kreizberg met solistische medewerking van Ger- Jan Caeyers, stichter-leider van het Nieuw Belgisch Kamerorkest KV 271 "Jeunehomme" en de Jupi- tersimfonie van Mozart; tijdens het laatste koncert in deze serie kan u op 07.06 kennismaken met de waar schijnlijk nieuwe dirigent Muhai Tang die "Ma Mère l'Oye" van Ra- vel, het "Celloconcerto nr. 1 in d, op. 33" van Saint-Saëns (soliste Na talia Gutman) en de "Symphonie Fantastique, op. 14" van Berlioz zal dirigeren. Muzikale projekten buiten abonne ment zijn: de eerste drie delen van Weihnachtsoratorium" Bach hard Oppitz; Grant Llewellyn leidt op 23.03 "Epitaffio per Federico Garcia Lorca" van Nono en "Pel léas und Melisande" van Schön berg; op 29.04 speelt Jos Van Im- merseel pianoforte en dirigeert hij de "Serenade voor 8 blazers in c, KV 384a "Nacht Musique", het "Piano-forteconcerto nr. 9 in es, c Shipway m.m.v. het Antwerps Bachkoor, Audite Nova en Thesaurus Musicus (23.12 in Car. Borromeus in Ant werpen); het traditionele Sylvester- fala o.l.v. Muhai Tang (31.12 in de Jisabethzaal); een nieuw projekt, een Belcanto-avond (15.03, Elisa bethzaal); Beethovens 9de simfonie geleid door Neuhold (21.06 in de Elisabethzaal te Antwerpen en op 22.06 in het PSK te Brussel). Eveneens op het programma blij ven de zondagochtendkoncerten om 11 uur in Campo aan de Meir (voor een folder: 03/231.37.37), de promenadekoncerten op zaterdag middag in Elisabeth (info: 03/ 233.84.44) en 3 koncerten "Kinde ren ontdekken muziek" (info: 03/ 233.84.44). Verder maakt het KFOV een toe- rnee door Nederland met twee kon certen o.m. in het Amsterdamse Concertgebouw, en geeft het na tuurlijk gastkoncerten in heel Vlaanderen. Meer gedetailleerde informatie over koncerten, abonnementen prijzen kan u verkrijgen bij het KFOV, Britselei 80, 2000 Antwer pen (tel. 03/231.37.37; ma.-vr. 10-13 en 14-17 uur). "Brussel, hoofdstad van Europa? Zij moet het zijn, en niet alleen op politiek, diplomatiek of bedrijfs- ekonomisch vlak. Brussel is geroe pen om een kultureel kruispunt te zijn, een centrum waarin grote or kesten, gerenommeerde kamermu- ziekensembles, wereldberoemde solisten en dirigenten elkaar ont moeten om hun kunst te beoefenen. Naast een Nationale Opera moeten wij dan ook kunnen beschikken over een Nationaal Orkest met ho ge standing en over een vereniging die koncerten organiseert en die dat intens kultureel verkeer in goede banen weet te leiden. De uitstraling van deze drie instellingen moet over geheel Europa voelbaar zijn." Tot zover Louis Tobback, minister van o.m. de Nationale Wetenschappe lijke en Kulturele Instellingen. In de voorbije maanden werd een hechtere samenwerking tot stand febracht tussen de Filharmonische 'ereniging van Brussel en het Na tionaal Orkest van België. De Fil harmonische Vereniging blijft de belangrijkste koncertorganisator van het land en het N.O.B. heeft dankzij een nieuwe kompetente The Academy of St-Martin-in-the-Fields op 8 april in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel équipe (Fred Brouwers en Ronald Zollman) zijn prestige teruggevon den. Dejjrogrammatie, uitgewerkt door FVB-direkteur Hemé Thys in overleg met het team van het NOB, is dan ook nog rijker en verscheide- ner geworden. Ook naar de buitenwereld toe is de samenwerking duidelijk: alle ge meenschappelijke publikaties dra- fen een blauwe foto met het PSK- oncertpodium en mét de logo's van beide verenigingen. Zo nu reeds de (voortaan ééntalige) jaar- brosjure en zo ook in de toekomst het maandelijkse tijdschrift "Conti nuum", een maandblad dat alle koncerten van de maand voorstelt en op bepaalde belangrijker ge beurtenissen inhoudelijk dieper in gaat. Het wordt bij elk koncert ver kocht maar kan ook als abonne ment aangeschaft worden. Wat het NOB betreft, was het kon- certjaar 1989-1990 een overgangs seizoen maar toch ook een solide basis om de toekomst op te bouwen. Het seizoen 1990-1991 en de verde re toekomst zullen gekenmerkt worden door: een duidelijk muzi kaal profiel wat zich zal weerspiege len in programma's, solisten en gastdirigenten; een vernieuwde programmastruktuur die het moge lijk maakte met een zelfde aantal repetities een beduidend groter aantal koncerten te geven (er is nu al een stijging van de koncerten met 25%); buitenlandse aanbiedingen voor koncerten in een zestal landen; plannen voor 5 CD's; de introduk- tie van middagkoncerten door ka- mermuziekensembles van het NOB; een aktie voor Roemenië, ge groeid uit de orkestmusici. De grote opties van de Filharmoni sche Vereniging zijn: enquête en dialoog met het publiek intensifië- ren; het rekruteringsveld verruimen door een nieuw publiek proberen te bereiken; het repertoire verbreden (Mozart en de kamermuziek, ba rokmuziek, meer en meer heden daagse muziek); konkrete realisa ties voor kinderen, het publiek van morgen. Hoe al deze opties gerealiseerd zul len worden, kan men reeds enigs zins afleiden uit het konkrete kon- certaanbod voor volgend seizoen. In een tiental series worden tussen 7 september en 25 juni niet minder dan 102 koncerten gerealiseerd; een programmatie waarin zich on vermijdelijk wijzigingen zullen op dringen, het raadplegen van de maandagenda is dus aangewezen. We geven u een heel bondig over zicht van de diverse series en moge lijkheden. De "Simfonische cyclus van het N.O.B." biedt 8 koncerten op donderdag; vijf ervan worden ge leid door Zollman, de andere door Michael Schönwandt, Alexander Dmitriev en Gabriel Chmura. Be kende solisten in deze reeks: bas José Van Dam, fluitist James Gal- way. De "Grote Simfonische koncerten" kent ook nu 2 series (vrijdag en zon dag) en presenteert naast het N.O.B. andere Belgische ensembles als: Kon. Filh. Orkest van Vlaande ren, B.R.T.-Filharmonisch Orkest, Orchestre Symphonique de la R.T.B.F. en het Orchestre Philhar- monique de Liège et de la Commu- nauté Fran^aise. Bekende solisten zijn hier o.m. violiste Miriam Fried, violist Don-Suk Kang, sopraan Gre ta De Reyghere, violiste Yuzuko Horigome, pianist Nelson Freire, pianist Robert Groslot, violiste Syl via Marcovici. Het aantal kamermuziekkoncerten werd verhoogd omwille van een steeds groeiend, belangstellend en entoesiast publiek. Een schitteren de reeks met: Ens. Instr. de France, Duo Amadeus, Musica Antiqua Köln en R. Goebel, Kwartet van Moskou, La Petite Bande, Wiener Kammerphilharmonie, Guarneri- kwartet, Takacs-kwartet en W. Boeykens, Bartok-kwartet en het Kamerorkest Franz Liszt van Boedapest met J.-Cl. Vanden Eyn- den. Ook de cyclus "Grote Recitals" oogt weer veelbelovend met: Bar bara Hendrickx sopraan, pianist Vladimir Ashkenazy, violist Gidon Kremer met pianiste Martha Arge- rich, cellist Heinrich Schiff met pia nist Gérard Wyss, bariton Ruggiero Raimondi, Dame Kiri Te Kanawa! Vijf koncerten stofferen de cyclus 56-91 "De tijd van Mozart" met uit voerders als: het Orchestre de Chambre de Wallonië, het N.O.B. (tweemaal), Les Violons du Roy, The Brussels Virtuosi met o.m. flui tist Mare Grauwels. In de cyclus "De Akademies" op maandag staan zes koncerten ge programmeerd: bas W. Van Me- chelen met pianist Marc Deckers met het tema "Het Duits roman tisch Lied"; Ricercar Consort met G. De Reyghere, J. Bowman, G. De Mey en M. van Egmond in onuitgegeven werken van Henri Du Mont; het Arriaga-kwartet; Robert Groslot en Daniel Blumenthal; het Vega-kwintet; het Trio Amati. Zeven koncerten in de cyclus "Reci tals Laureaten Koningin Elisa beth": David Lively, Philippe Hirschhorn, Rolf Plagge, Evelyne Brancart, Pierre Alain Volondat, Miriam Fried, Ulrike-Anima Ma- the. Buiten abonnement worden vooral koncerten georganiseerd i.s.m. an dere organisatoren. Prestigieuze ensembles: Concertgebouworkest Amsterdam, Cleveland Orch., San Francisco Symphony Orch., Or chestre de Paris, De Jonge Filhar monie, Göteborg Symphony Orch., Orkest van de Finse Radio, Nat. S.O. of Washington, Orkest van de 18de Eeuw, Nieuw Belgisch K.O., Orch. Philh. de Liège et de Ia Comm. Fran^aise, N.Ö.B., Wiener Symphoniker, Academy of St. Mar- tin-in-the-Fields. Om de 14 dagen zijn er op dinsdag middag (13-13.45 uur) de kamer muziekkoncerten door kamermu- ziekensembles van het N.O.B. in de Raadzaal van het PSK. Wie een gedetailleerde brosjure wil met alle nodige informatie over koncerten, abonnementen of losse tickets, kan terecht bij het Paleis voor Schone Kunsten, Ravenstein 23,1000 Brussel (tel. 02/512.50.45). Op 7 november 1985 beleefde Vlaanderen de geboorte van een nieuw muziekensemble. In de Sin gel speelde het Nieuw Belgisch Ka merorkest o.l.v. zijn stichter en vast dirigent Jan Caeyers de ouverture tot 'La Clemenza di Tito, KV 621" en het "Concerto voor viool en or kest nr. 5 in A, KV 219" van Mozart en de 1ste simfonie van van Beetho ven. Publiek en pers waren entoe siast. Op 7 november 1990 speelt het Nieuw Belgisch Kamerorkest o.l.v. lan Caeyers in het PSK te Brussel dezelfde ouverture, het 22ste pia- loconcerto en het 4de vioolconcer- :o van Mozart, maar ook de d2ste simfonie van Haydn en het 'Concerto voor piano, viool en itrijkorkest" van Mendelssohn. Met dit koncert vier het dus zijn eerste ustrum, zijn vijfjarig bestaan. Een periode van vijf jaar, waarin lan Caeyers zijn N.B.K.O. door noeilijke materiële en financiële lagen loodste maar waarin hij ook het kwalitatief hoogstaande peil van musiceren wist te konsolideren en te verstevigen, waarin hij zijn orkest een stevige plaats bezorgde in ons vaderlandse koncertleven. Caeyers bewees dat een gedegen muzikologische kennis, gepaard aan de praktische kennis van het zelf musiceren en een jeugdig en- toesiasme en groot geloof in eigen jcunnen nog tot de kreatie van iets moois kunnen leiden. Liep organis atorisch en materieel misschien niet altijd alles gesmeerd, op het kon- certpodium was hiervan niets te merken. Ieder koncert werd telkens weer een uitdaging, van sleur of ver zadiging was mets te merken. Vermits het N.B.K.O. niet over een eigen koncertzaal beschikt, is het afhankelijk van wat de organisato ren te bieden hebben. De Antwerp se Singel, Leuven en het Festival van Vlaanderen zijn zowat vaste Eartners geworden. Voor de rest is et enserpble aangewezen op losse organisatoren in binnen- en buiten land. Zo staan er voor volgend sei zoen nu al koncerttoernees of -op tredens gepland in Duitsland, Frankrijk, Nederland en Italië. Jan Caeyers neemt zelf nog steeds het grootste deel van de koncerten als dirigent voor zijn rekening. Toch wordt de optie verdergezet om het orkest ook onder andere dirigenten te laten musiceren - dit kan alleen maar verrijkend werken. Zo zijn reeds uitgenodigd voor dit seizoen: Jane Glover, Dirk Vermeulen, Al fred Walter, Robert Groslot en Mi chael Stem. Op het repertoire van het komende seizoen prijken nogal wat komposi ties van Mozart; natuurlijk niet ver wonderlijk voor wie weet dat 1991 hét Mozartjaar wordt; iedereen viert immers de verjaardag van zijn overlijden 200jaar geleden. En ver der natuurlijk net gewone repertoi re met werk van Haydn, Rossini, van Beethoven, Prokofiev, Men delssohn, maar toch ook F. Celis. F. Devreese (met de kreatie van een opdrachtwerk), K.A. Hoffmei- ster, Lutoslavski, A. Part en W. Henderickx (eveneens een krea tie van een opdrachtwerk). Als solisten treden o.m. aan: pianis te Karin Lechner, pianist Luc De- vos, violist Andrew Hardy, trompet tist Manu Mellaerts, cellist Lluis Claret, trompettist Hakan Harden- berger, violist Philippe Karl Wider, fluitist Marc Grauwels, fagottist Francis Pollet, pianiste Eliane Ro- drigues, violiste Theodora Geraets, pianist Jan Vermeulen, klarinettis ten An en Walter Boeykens, violist Boris Belkin en Joshua Bell. Vermelden we tenslotte nog dat er plannen bestaan voor diverse CD- opnames en voor TV-projekten. Indien u houdt van fris maar dege lijk en intelligent uitgevoerde mu ziek, woon dan eens een koncert bij van het N.B.K.O. Raadpleeg hier voor best de muziekagenda's in de kranten. Michael Schönwandt dirigeert KF.O.v. Vin de Singel

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 10