Open monumentendag te Aalst op 9 september
Schilderijen van Edgar
Heirman te Affligem
Therese Elens
in 't Hof te Puttens te Lede
Marleen Reyntjens
expozeert in Affligem
OPEN MONUMENTENDAG
Volgend jaar 'Kastelentocht' doorheen groot-Aalst
9 SEPTEMBER 1990
De Voorpost - 17.8.1990 - 11
Een duizendtal monumenten worden op zondag 9 september in het Vlaams
en Brussels gewest op 9 september opengesteld in 209 gemeenten. Aalst is
er één van en koppelt de monumentendag aan de traditionele Kunst- en
Ambachtenmarkt.
Onder de monumenten die Aalst toegankelijk maakt voor het publiek ook
een paar kastelen. Als dit initiatief sukses kent wordt allicht volgend jaar
geopteerd voor een Kastelentocht doorheen ook de Aalsterse deelgemeen
ten.
Europees karakter
De Monumentendag staat in het te
ken van het Europees Jaar van het
Toerisme, van de Campagne Indus
trieel Erfgoed en van Koning Bou-
dewijn die 60 wordt en 40 jaar rege
ert.
De open monumentendag krijgt
een nieuw logo dat verwijst naar
Europa: het embleem van 1975 ge
vat in de Europese sterrenkrans.
Voor het eerst zal de Open Monu
mentendag plaatshebben tegelij
kertijd in Vlaanderen, Wallonië en
in Brussel in een coördinatie van
drie afzonderlijke stuurgroepen.
Hij wordt bovendien een blikvanger
verwijzend naar Koning Boudewijn.
De stuurgroepen doen uiteraard
beroep op plaatselijke komités. Te
Aalst bestaat dat komité uit een af
vaardiging van het kollege van bur
gemeester en schepenen, een aantal
stadsdiensten, een delegatie van
kuituur-historische verenigingen,
individueel geïnteresseerden en uit
eraard ook de eigenaars en/of be
heerders van de dit jaar opengestel
de monumenten.
Wegwijzer
Het parkoers in het stadscentrum
werd uitgestippeld als volgt: het
oud-Theresianenklooster, de tus-
senoorlogse danszaal 'de Gillade',
het huis de Bethune, de tuin van het
domein Schelfhout in de Zonne-
straat, het stadspark, de Sint-Marti-
nuskerk waar er nu geen koncert
plaatsheeft, het kasteel Terlinden
en het tegen 9 september gerestau
reerde kasteel Van Muylem, Gent-
scstccnwcg 380.
Tussen 10 en 18 uur kan iedereen in
de opengestelde monumenten en
parken terecht. De Sint-Martinus
kerk, waar heel uitzonderlijk de
kerkschatten (o.a. de monstrans
van Joos Lesteens) zullen worden
tentoongesteld, is slechts openge-
stelu van 13.30 tot 17 u., rekening
houdend met de eucharistievierin
gen. Het Kasteel Van Muylem is
gesteld monument of landschap
moet u naar dat monument of land
schap zelf.
In de binnenstad wordt de wandel
route tussen de monumenten en
landschappen met wegwijzers aan
geduid. Er zullen ook wegwijzers
geplaatst worden naar de 2 kaste
len, een 3-tal km. uit het stadscen
trum.
De Open Monumentendag wordt
dit jaar opnieuw gekombineerd met
de Kunst- en Ambachtenmarkt, wat
voor de nodige animatie en afwisse
ling zorgt. In het kader van de Open
aan de Oude Vismarkt. Verder
doorlopend: tentoonstelling van
kerkschatten in Sint-Martinus, ten
toonstelling Neo-gotiek contra wit
te stad in huis de Béthune, kruiden
tuin in het voormalig Theresianen-
klooster, kunst- en ambachten
markt, oude volksspelen, degustatie
van streekbieren en -gerechten en
teken- en kleurwedstrijd voor kin
deren.
Kasteel Van Muylem
En ter gelegenheid van de Boude-
wijnfestiviteiten in dit kasteel ver
sjes van Annie M.G. Schmidt en
pareltjes uit de pianoliteratuur, te
kenwedstrijd, tentoonstelling over
de historiek, de stijl en de restaura
tie van dit kasteel en zonneterras
met snacks en exclusief desserten-
buffet.
En in kasteel Terlinden gebruikers-
stand georganiseerd door de Vrien
denkring van het stadspersoneel.
Monumentendag willen we toch
vnog even de aandacht vestigen op
langer opengesteld, daar kan men de aktiviteiten in het Kasteel Van
vanaf 9u.30 tot 18u.30 een bezoek Muylem waar ter gelegenheid van
brengen. de Koningsfeesten een pianorecital
voor kinderen doorgaat, afgewis
seld met vrolijke versjes. Er wordt
Gidsen
Wat vindt U op de diverse plaatsen?
Oud-Theresianenklooster, Pont
straat 51 en een tussenoorlogse
danszaal: monumentale barokke in
gangspoort (18e eeuw), charmante
binnenkoer met geïmproviseerde
kruidentuin, bijgebouwen met
Net zoals vorig jaar zullen de toeri- ook een tekenwedstrijd eeoreani- F"1?6""""» oijgeoouwen met
oïHsen itp in Hp "=K.enweusiri]u georgdni fraaie barokke deuromlijstmg. Een
stische gidsen de bezoekers in de Seerd met als tema 'Een koning en vermaarde danszaal uit He marina
monumenten opwachten om hen op zijn kasteel'. Verder mag U ook de Rentte met winketouitie?19°2Ï en
gestelde tijdstippen een deskundige uitzonderlijke tentoonstelling van deïn^vH
toelichting te geven. In het stads- de kerkschatten in de Sint-Marti- "ccugcvei.
park en in het domein Schelfhout nuskerk niet missen. Tevens zijn er Huis de Béthune, Pontstraat 35:
staat een natuurgids de geïnteres- enkele interessante tentoonstellin- groot neo-gotisch herenhuis (1875)
seerde wandelaars te woord. Hou gen in het huis de Béthune, 'Neo- van het zuiverste soort met origi-
bij een bezoek wel rekening met een gotiek contra Aalst-wittestad', en in neel smeedwerk, glasramen, schou-
middagpauze voor de gidsen van het Kasteel Van Muylem over de wei}> schrijnwerk en plafondschil-
12u.30 tot 14 u., uitgezonderd in de stijl, de historiek en de restauratie deringen, alles ontworpen door de
Sint-Martinuskerk waar de gids van het kasteel. Op de binnenkoer vermaarde Jean Béthune (Jan Go
'-30 op van het voormalig Theresianen- 4
klooster (Koninklijk Lyceum)
wordt speciaal voor de Open Monu
mentendag een kruidentuin aange
legd naar het model van de vroegere
kloostertuinen.
vanaf de openstelling om 13u.3U op
post is. In het stadspark zijn er enkel
rondleidingen (1 a 1,5 u.) om 10 u.,
14 u. en 16 u.
Rondleidingen en teksten
Na de rondleidingen wordt een ge
detailleerde tekst per monument of
landschap overhandigd. De zeven
teksten kunnen verzameld worden
in een voorgedrukte map die alle
praktische informatie bevat. De
map kan U in elk monument verkrij
gen, zodat U volledig vrij bent waar
U uw tocht wil starten. Voor de
gedetailleerde tekst over een open-
tiek), geestesgenoot van Guido Ge-
zelle, voor zijn broer Paul.
Tentoonstelling over 'Neo-gotiek
contra Aalst-witte stad' en over de
illustere ex-bewoners van het huis.
Aktiviteiten
Te 11 u. en te 15 u. zijn er op de
Grote Markt koncerten door Ko-
Tuin domein Schelfhout, Zonne-
straat 25: aangelegd tussen 1850 en
1870, deels naar net model van de
Engelse landschapstuinen. Deze
tuin van ongeveer 1 ha is momen-
ninklijke maatschappijen. Te 14 u. teel de belangrijkste groene parkzo-
hrpnnt 'Rlnp A I Taan L-111111 rp»p»l cpn_J. l:I A11 -
brengt 'Blue 4 U' aan kultureel cen
trum De Werf jazz en blues. Even
eens te 14u.30 hoort U Boliviaanse
muziek door Jawar Mallku in het
binnenplein van het Oud-Hospitaal
ne in de binnenstad. Aangelegd in
de nabijheid van een groot heren
huis, heeft hij de allure van een kas
teelpark.
Stadpark, hoek Parklaan en Burge
meestersplein: één van de meest
verzorgde mooiste open en geva
rieerde parken van Vlaanderen,
met een 200-tal verschillende
boomsoorten, aangelegd in 1916
naar een ontwerp van J. Breydel.
Hierbij werd veel aandacht besteed
aan de belevingswaarde voor de
wandelaar.
De zichten werden zo uitgebouwd
dat men steeds een gedeelte van een
vijver, een bomengroep, een brugje
en een heestergroep ziet. Heden,
meerdere generaties na de aanleg
van het park, wordt werk gemaakt
van de noodzakelijke verjonging
van het bomen- en struikenbestand
van dit beschermde landschap.
Sint-Martinuskerk, Priester
Daensplein: een voorbeeld van Bra
bantse laatgotiek met indrukwek
kend ruim interieur, periodisch op-
Pebouwd en hersteld vanaf 1480.
'raai versierd met meer dan 400
kunstschatten waaronder meerdere
waardevolle meesterwerken van
schilders, beeldhouwers, orgelbou
wers, edelsmeden en wevers. Een
aantrekkelijk geheel waar men ze
ker naar terugkeert.
Uitzonderlijke tentoonstelling van
de kerkschatten met o.a. de mon
strans van Joos Lesteens (1631) en
enkele opmerkelijke gewaden.
Het Kasteel Terlinden en Park Ter
linden, Square Geerinckx: het Ka
steel Terlinden, met de onheilspel
lende bijnaam 'Kasteel der
Verdoemenis', werd in 1775 opge
richt als U-vormig kasteel in zand
en baksteen op een rechthoekig ei
land in een rechthoekig aangelegde
vijver, helemaal buiten het toenma
lige stadsleven tussen boevenbosjes
en meersen.
De Jansenistische pater Quesnel,
'aanhanger van Satan', schreef er
zijn kettersboek 'Motif de droit du
père Quesnel'.
De inkomhal is ingericht in neo-
Vlaamse renaissancestijl, het inte
rieur van de andere kamers is een
voudig maar verzorgd.
Het kasteelpark, aangelegd in
landschappelijke stijl, is 2 ha groot
en vormt met zijn statige, volgroei
de beuken, linden, eiken en paarde-
kastanjes een oase van rust.
Verbruikersstand van de Vrienden
kring van het stadspersoneel.
Kasteel Van Muylem, Gentsesteen
weg 380: het kasteeltje van Guillau-
me Van Muylem dateert van 1897.
Het harmonieuze gebouw in eclec
tische stijl, met art-nouveau ele
menten en aanbouw in neo-Vlaam-
se renaissance werd in 1981 be
schermd als monument en hierdoor
gered van de slopershamer. Pas
door de recente verkoop aan de hui
dige eigenaar kwam er een eind aan
het jaren durende verval. Na enkele
maanden intensieve werkzaamhe
den kan het kasteel in de eindfase
van de restauratie aan het publiek
fetoond worden.
'entoonstelling over de historiek,
de restauratie en de stijl van het
kasteel. Grote tuin en zonneterras
met snacks en exclusief desserten
buffet. Tekenwedstrijd voor kinde
ren van 6 tot 11 jaar. Vrolijke versjes
en pareltjes uit de pianoliteratuur
voor kinderen van 6 tot 12 jaar.
Een dag om alleszins niet te missen.
Voor nadere informatie kan u te
recht bij de dienst Leefmilieu, Gro
te Markt 3, tel. 053/77.11.11, toestel
253.
Daar is ook reeds van nu af een
volledige aktiviteitenkalender van
alle deelnemende steden en ge
meenten verkrijgbaar. Op 9 sep
tember is het centraal informatie
punt gevestigd in het Koninklijk Ly
ceum, Pontstraat 51 te 9300 Aalst,
053/77.11.55 en 77.95.23.
(l.h.)
Lede. 't Hof te Puttens. Opening van de tentoonstelling met werk van Therese
Elens door Joris De Smedt (jmh)
Nog tot 26 augustus loopt een ten
toonstelling met werk van Therese
Elens in 't Hof te Puttens te Lede.
Deze kunstenares, geboren in Else-
ne, geniet een internationale faam.
Tijdens de vooropening van deze
tentoonstelling wees Joris De Smet
op het specifieke van haar werk.
"Allereerst doet het zeer impressio
nistisch aan. Verder maakt ze ge
bruik van een zeer apart koloriet.
Als tema's zagen we marines, zuid
franse landschappen en vijvers".
Therese Elens behaalde de Belgi
sche gouden medaille aan de Euro
pese Akademie voor Schone Kun
sten en werd voorzitter van de
kunstkring van Grez Doiceau. Het
is vooral onder impuls van haar
echtgenoot dat ze met eigen werk
naar buiten treedt. Therese Elens is
een zeer zelfkritisch iemand en van
daar ook dat ze zich als kunstenaar
niet wil laten verleiden tot het pro
duceren van werk op zicht.
Volgens haar moet je eerst "be
roerd" geraken over iets alvorens
men het expressief kan uitwerken.
Elk schilderij is een uitdrukking van
iets wat Elens aansprak.
De tentoonstelling kan men bezoe
ken elke vrijdag van 19.30 tot 22.00
uur en tijdens de feestdagen, de
weekend en op maandag van 14.00
tot 22.00 uur.
(JM Heyman)
Lede. Na de vernissage van de tentoonstelling met werk van Therese Elens in
't Hof te Puttens te Lede, werd een diner aangeboden. Aan het fornuis niemand
minder dan Lieven De Smet, de privé kok van ons koningspaar (JMH)
Tot 26 augustus kan U in het kultu
reel centrum Afflig m andermaal
een tentoonstelling i ïeemaken van
schilderijen van Edgar Heirman, de
nu 70-jarige Waaslander die o.m.
met zijn „Heirmanklok" internatio
nale renommée haalde. Edgar
Heirman is immers een all-round
kunstenaar want naast zijn techni
sche begaafdheid en inventiviteit
die hem toeliet een klok a la Zim-
mer te realiseren en naast zijn pla
stische talenten is hij een gevierd
verteller en een literator die o.m. de
schoonheid van zijn „Waasland"
bezong. Naast zijn technische knob
bel is hij een zwerver, een romanti
cus en diepgelovig man. Maar in het
kultureel centrum benadert U hem
als schilder.
Reeds ruim een halve eeuw is hij als
schilder aktief en het aantal ten
toonstellingen van zijn werken is
niet meer bij te houden. Heirman
zegt geen invloeden van andere
schilders te hebben ondergaan,
doch heeft alleszins diepe bewon
dering voor Magritte, Denvaux en
Dali. In de realiteit is zijn werk met
de werken van die beroemdheden
toch enigszins verwant. Dit alhoe
wel de gehanteerde technieken niet
altijd dezelfde zijn. Heirman werkt
inderdaad met paletmes en borstel
en werkt pas daarna zijn kreaties
met doorschijnende kleurlagen af.
En steeds gaat een tekening aan een
schilderij vooraf. Zijn kontrasten
tussen licht en donker, zijn clair-ob-
scur, vormen een element in ieder
van zijn werken en als onderwerpen
domineert bij Heirman de natuur in
haar voortdurende beweging en
verandering, ook in de tijd waarbij
zowel plant als dier aan bod komen.
Opvallend daarbij is de beleefde
melancholie die de kringloop in de
natuur beheerst
U kan in „Zalen B" voor deze ten
toonstelling terecht op zaterdagen
van 14.30 u. tot 20 u. en op zondagen
van 11 tot 12 u. en van 14.30 tot 20 u.
Op 15 augustus als op zondagen.
L.H.
Hekelgem. Een werk van Marleen Reyntjens
Marleen Reyntjens (Kortrijk, '48)
stelt haar schilderijen en etsen ten
toon in het Kultureel Centrum Af
fligem, Abdijstraat 6 te Affligem,
van zaterdag 1 tot zondag 16 sep
tember. Toegankelijk voor het pu
bliek op zaterdagen en zondagen
van 14.30 tot 20 u. Vooropening op
vrijdag 31 augustus met als inleider
Victor Van Frachen.
Marleen Reyntjens woont te Hore-
beke in de Vlaamse Ardennen. Aan
de Koninklijke Akademie te Oude
naarde haalde ze onder leiding van
E. Hublau, met grootste onder
scheiding, het diploma Hoger
Kunstonderwijs etsen en grafiek.
En nog tijdens hetzelfde jaar de re
geringsmedaille.
Vaardigheid en innerlijke bewogen
heid houden bij Marleen Reyntjens
mekaar in evenwicht. De diepdruk
veronderstelt beheersing in het
trekken van lijnen, het vullen van
vlakken, het krassen bovenop of in
het metaal, het nemen van afdruk
ken. Die noodzakelijke handvaar
digheid heeft Marleen Reyntjens
gestadig verworven door academi
sche leiding, met eigen zoektocht en
nog zichtbare verkenningen.
Zij hanteert hierbij twee technie
ken: de ets en de droge naald. (Hoe
een ets tot stand komt leest men
hierna). Bij de techniek van de dro
ge naald wordt rechtstreeks in de
metalen plaat gekrast; hoe dieper
de kras is, des te zwarter zal de lijn
zijn op de afdruk. Er wordt geen
zuurwater gebruikt. Die stugge
techniek leent zich niet gemakkelijk
tot fijnheid, tot schakeringen of tot
natuurlijke hetzij anatomische juist
heid. Daarin is Marleen Reyntjens
nu precies wel geslaagd. Qua tech
niek ontwaart men in haar grafische
werken onmiskenbaar een vrouwe
lijke zachte hand. Maar de innerlijk
heid, die in haar werken verborgen
ligt, is nog veel vrouwelijker: het
raadsel, de dialoog met zichzelf, de
nostalgie, de ingetoomde levens
vreugde, het poëtisch realisme.
Haar onderwerpen zijn zeer uiteen
lopend: de natuur, vruchten, de
mens, menselijke prestaties, geom
etrische strukturen, abstrakten. In
de kunst van de afdruk kan men niet
veel verbergen. Als men in die
kunstvorm er toch in slaagt te fanta
seren, zijn gevoelens weer te geven,
een boodschap te brengen, dan
heeft men iets waardevols bereikt.
Sprekend met Marleen over haar
werk voelt men duidelijk haar inge
houden kracht. Ze wenst haar le
vensinhoud te uiten in haar werk en
niet in woorden. Haar menselijke
diepgang is inderdaad voelbaar in
haar oeuvre. En die relativiteit
maakt haar gelukkig.
Dat ze van de grafiek de stap heeft
gezet naar de schilderkunst, ligt in
de lijn van haar betrachtingen: meer
expressiemogelijkheden voor de ei
gen gevoelswereld en meer kansen
tot nuanceren in kleurenschakerin-
gen en in perspektief.
Reeds tien jaar is ze doende aan
verfijning en verdieping.
Haar drang naar artisanale vervol
making gaat daarbij gepaard met
intense ontvankelijkheid voor es
thetische indrukken en voor besten
dige gevoelsgeladenheid.
Haar onderwerpen en themata ont
leent ze aan de eigen verbeelding en
romantische gevoelswereld waarin
naast de natuur de mens centraal
staat.
Bij Marleen Reyntjens primeert au
thenticiteit op vernieuwing, het fi
guratieve op het abstrakte en de
eerbied voor de vorm.
Haar bewondering voor de Oude
Meesters impliceert dat ze zeer kri
tisch staat tegenover het eigen
oeuvre.
LH