Bart Kaëll De Voorpost De "Witte Wimpel" Aktie voor veiliger verkeer Gezochtzang,- teater-, dans- en tekentalent Van Gregoriaans tot Beethoven weet van wanten TV-Ekspres. Het tv-programmablad dat blijft boeien Uitgeverij De Cuyper n.v. Volgende week in TV-Ekspres HEBT U EEN HUIS TE KOOP? Koningsvicring 60/40 Houdt Armand Pien het écht voor gezien? Alles wat je over 'de Buren' wil weten! 16 -17.8.1990 - De Voorpost WMkblad vsa D«a4«r - Damt - n tetoltMtrwk Onafhankelijk weekblad voor Dender-, Durme- en Scheldestreek Oude Vest 34 D330 Dendermonde Tel. 052/21.40.60 Telefax 22.54.64 HRD 33.579 BTW 419.120.172 Hoofdredakteur: S. Dewachter Sportredaktie: M. De Backer Abonnementendienst: tel.: 052/21.40.60 jaarabonnement 2.200 F 6 maand 1.100 F 3 maand 550 F los nummer 44 F Bankrekening: 442-8601481-36 Lid van de Nationale Federatie der Informatie weekbladen vzw Aangesloten bij de Verantwoordelijke uitgever: D. De Cuyper Drukkerij A. De Cuyper-Robberecht Drukkerijstraat 11 9140 Zele Telex 25765 Is uw prijs tussen 700.000 en 4 miljoen? Is er een tuintje aan? Er mogen kosten aan zijn! Bel dan WOONBEMID- DELING 053/78.99.36 en na 18 u. 053/62.44.62. U stelt de voorwaarden en wij garanderen een snel le en discrete service zonder kosten. 16/762-AS Op 3 september e.k. dag waarop de meeste Vlamingen terug de weg op gaan naar school of naar het werk, start de campagne "De Witte Wim pel" een niet-kommercieel, totaal belangeloos initiatief van VTM voor een veilig wegverkeer. Doel van deze sensibilizeringsaktie is alle weggebruikers aan te sporen een agressief rijgedrag bewust en kor daat om te ruilen voor een algeme ne hoffelijkheid. De statistieken zijn ontstellend. Uit de brochure van het Belgisch Insti tuut voor de Verkeersveiligheid blijkt dat sedert 1986 mede door de forse toename van het verkeer, het aantal verkeersongevallen en -slachtoffers weer in stijgende lijn gaan. Ofschoon in het voorbije de cennium het aantal letselongeval len toenam, hebben duidelijke maatregelen (snelheidsbeperking, verplicht dragen van de autogordel en sensibilizeringsaktie) tot een da ling van het aantal verkeersdoden en zwaargewonden geleid. Wel blijkt dat deze daling voor zowat alle weggebruikers geldt, behalve voor de bestuurder van personenauto's. Dat aantal nam met 2 procent toe. De zwakke weg gebruikers vertegenwoordigen 25% van de slachtoffers. Volgens leeftijd ingedeeld, ziet het aantal doden en dodelijk of ernstig gewonden er in 1988 als volgt uittussen 0 en 24 jaar 8.095 met 2.965 voor 15 tot 19 jari gen en 3.609 voor 20 tot 24 jarigen. Tussen 25 en 59 8.151 slachtoffers met 2.204 voor 25 tot 29 jarigen en 1.539 voor 30 tot 34 jarigen. En in de leeftijdskategorie 60 en meer 2.452 slachtoffers. België is in vergelijking met andere Europese landen "gevaarlijk" te noemen met 20 doden op 100.000 inwoners ten overstaan van 19,4 in Frankrijk, 18,8 in Oostenrijk, 14,5 in Zwitserland, 13 in West-Duitsland en 10,1 in Nederland. Aan alle weggebruikers wordt ge vraagd duidelijk zichtbaar een witte wimpel aan te brengen. Voor auto mobilisten betekent het dat ze een witte wimpel aanbrengen aan de an tenne of zijspiegel; fietsers en mo torfietsers hangen de wimpel aan hun boekentas, handtas of jas; auto buschauffeurs bevestigen het aan de zijspiegel of hangen het goed zichtbaar vooraan in de bus. Kort om iedereen zoekt een veilig plekje waar de witte wimpel vrolijk en op vallend kan wapperen. Waarom een witte wimpel Het is het symbool van "ontwapening", met andere woorden de bestuur ders laat weten dat hij zijn voertuig niet als een dodelijk wapen zal ge bruiken. Bestuurders die de witte wimpel aanbrengen, beschouwen zichzelf dus als redelijk en voorzich tige weggebruikers. Dat geldt na tuurlijk ook voor voetgangers, fiet sers en anderen die zich in het ver keer mengen. Het is overigens de bedoeling dat de witte wimpel min stens een week lang blijft wapperen. 232 te Gent. Kandidaten kunenn zich dringend melden bij het pro vinciaal sekretariaat 60/40 in het ^Provinciehuis (091/23.38.11.) De "repetities (waarvoor het vervoer wordt vergoed) hebben plaats vanaf oktober. Ook plastisch talent komt aan bod jongeren tussen 15 en 18 jaar kun nen voor 1 november e.k. in het Provinciehuis een hoesontwerp in dienen voor de CD en single die Johan Verminnen met medewer king van Tars Lootens komponeert rond dezelfde tema's. De winaar zal zijn ontwerp zien prijken op 10.000 CD's en 3.000 singles. Bij voldoende bruikbare inzendingen zal een an dere gelukkige zijn of haar ontwerp op een ruim verspreide affiche ge drukt zien. De ontwerpen mogen op gelijk welk materiaal worden inge diend, op formaat 40 op 40 centime ter. Tussen september 1990 en juli 1991 viert ook Oost-Vlaanderen mee met de Koningsviering naar aanlei ding van de 60e verjaardag van ko ning Boudewijn en de 40e veijaar- dag van zijn troonsbestijging. De Bestendige Deputatie lanceert een dringende oproep: voor het totaal spektakel dat de happening van 9 maart 1991 in vuur en vlam moet zetten wordt jong talent gezocht, tussen 15 en 18 jaar, met gevoel voor ritme, expressie, perkussie en de- korbouw. Onder professionele be- feleiding van Tëater Taptoe, het peelteater van Eva Bal, Johan Verminnen en Dirk Brossé, krijgen jongeren later dit jaar de unieke kans hun boodschap rond de twee Oostvlaamse tema's van demokra- tie en toekomst zingend, dansend en akterend voor te bereiden. Daar voor hebben audities plaats. Voor de perkussie is van op 26 september van 18.00 tot 22.00 uur in het Pro vinciaal Instituut voor Haartooi- en Schoonheidszorgen in de Savaan- straat 23 te Gent. Voor het Speel- teater in Gent op 22 september van 14.00 tot 18.00 uur in het Provinci aal Instituut voor Verpleegkunde aan de Nonnemeersstraat 21; in Ni- nove op 22 september van 9.00 tot 13.00 uur in het Provinciaal Tech nisch Instituut, Centrumlaan 160 en in Oudenaarde op 19 september van 14.00 tot 18.00 uur in de Stede lijke Muziekakademie, Woeker 3. Voor Teater Taptoe zijn er audities op 19 september van 14.00 tot 18.00 uur in het Auditorium van de Mu ziekakademie in de Hofstraat 35 te Sint-Niklaas en op 22 september van 14.00 tot 18.00 uur in de Studio van Radio 2 aan de Martelaarslaan Festival van Vlaanderen - Brugge De witte wimpel als symbool voor meer verkeersvriendelijkheid en -veiligheid e' AVE ieeri ich OU 1 lirk eer ntus WO DOOR WC 0 Liwstcb VA v UCSÖ zc \mm jet «cm OP 9' Treurige Portugese koorzang en klaviertrio's van van Beethoven, een Gregoriaans klank- en lichtspel en strijdlustige battaglia's op orgel: in het Brugse festival van de oude muziek zit een rijke verscheiden heid. Venance Fortunat en 'Gezangen uit de Cisterciënserabd(jen' Dit jaar wordt het negende eeuw feest van de geboorte van Sint-Be- mardus (1090-1153) gevierd. Het programma van het Ensemble Venance Fortunat werd ontleend aan tal van Europese bronnen (de handschriften uit Las Huelgas- Spanje, Wolfenbüttel-Duitsland, Firenze en Milaan voor Italië en aan meerdere koorboeken uit Fran se Cisterciënserabdijen). Grego riaanse en vroeg-polyfonische ge zangen (afwisselend een Alleluja en een ander werk) van de 9e tot de De eeuw werden vertolkt door een sex tet (2 sopranen, alt, tenor, bariton en bas) in lange uniforme gewaden. Ons deed het geheel denken aan fien show, een handig klank- en ichtspel waarin de effekten niet ge schuwd werden. Al klonken de stemmen vaak erg mooi, wat de hele bedoening te maken had met 'au- tentieke uitvoeringspraktijk' blijft voor ons een raadsel! bij de muzikanten heel weinig aan dacht voor elkaar: zo domineerde de mezzo soms volledig de tenor in de duetten, was de kohesie tussen klavecimbel en gamba volledig zoek in de 'Ricercadas voor viola da gamba' van Diego Ortiz... The Tavemer Choir en 'Luister van de Sixtijnse Kapel' De leden van het Tavemer Choir o.l.v. Andrew Parrott zijn te Brugge vertrouwde gezichten. Ook dit jaar waren ze present, nu met een pro gramma met 'Muziek van de Sixtijn se Kapel'. Het programma dat vorige vrijdag in de Onze-Ueve-Vrouwekerk ten gehore gebracht werd, wou zo dicht mogelijk de uitvoeringspraktijk die rond 1600 een hoogtepunt kende, benaderen. Een programma met Gregoriaans werk maar ook met komposities van Palestrina, Mora les, Desprez en G. Allegri. Andrew Parrott en zijn Taverner Choir zorgden voor een typisch Brits festivalkoncert: technisch van hoog niveau, afwisselend, maar toch misten we dat tikkeltje intens iteit dat het geheel écht uitzonder lijk en onvergetelijk maakte. Eeuw van Portugal is ook vandaag nog bij vele muziekliefhebbers vrij onbekend. Deze muziek onderging sterk de invloed van de Romeinse Palestrina en van sommige 16e eeuwsde Spaanse komponisten. Toch was de komponeertrant in Portugal voor die tijd reeds verou derd. De Duitse organist Karl Maureen speelde een aantal nummers (van Padre M.R. Coelho, Yepes, da Cruz, Puxol, Torrelhas, de Aruajo) uit de Portugese orgelliteratuur. Een bloemlezing die niet direkt ver rassend bleek te zijn; en dat was de vertolking evenmin - vele Vlaamse organisten doen het minstens even goed, zo niet beter, en met meer bezieling. Wél een verrassing bleek de Studium Chorale, een vokaal en semble uit Maastricht o.l.v. Eric Hermans. L. Werthen-Springuel-Huys en van Beethovens Klaviertrio's opus 1 De drie trio's van van Beethovens opus 1 (1793-'94) behoren tot de eer ste werken die hij schreef na zijn aankomst te Wenen in 1792. Van Beethovens leraar Haydn beweerde dat ze te modern waren voor 'die Wiener', een uitspraak waarmee de komponist helemaal niet gelukkig was. Wij waren evenmin helemaal geluk kig met de verklanking die we zon dag te horen kregen in de Sint-An- nakerk. Er viel immers een duidelijk weinig homogene vertolking te no teren. Welke materiële aanpassin gen het duo Werthen-Springuel ook aanwendde, de eenheid met de meer historisch-interpreterende Johan Huvs op fortepiano was dui delijk zoek. Stilistisch klikte de eer der 'romantische' speelstijl van viool en cello niet met de meer hi storische benadering van de forte piano. Orgelist Karl Maureen en Studium Chorale Maastricht en 'De Portuge se Gouden Eeuw Aalst. Aan de Immerzeeldreef Hof Zomergem, staat deze gedenkplaat. De De muziek uit de Gouden (1/e) Tèfo/ door het wegvallen van heel wat letters haast een puzzel geworden (a) The Camerata of London en 'De Spaanse Gouden Eeuw - Muziek uit Spanje en Napels' Met de 'Spaanse Gouden Eeuw' wordt natuurlijk de 17e eeuw be doeld waarin Spanje, door zijn over heersing van een groot deel van Eu ropa en Zuid-Amerika, een rijke en machtige natie was. De Spaanse muziek uit deze periode vertoont door wederzijdse bevruchting heel wat vreemde invloeden: vooral Vlaamse en Italiaanse muzikale stijlkenmerken laten hun invloed gelden. Op zijn beurt droeg de Spaanse muziek veel Iberische ken merken over op de Napolitaanse muziek van de 17e eeuw. Vandaar dus op dit koncert muziek uit Span je (de Cabezon, del Encina, Ortiz, Milaan, Fuenllana, Pisador/Vas- quez en enkele anoniemen) en Na pels (Falconieri, Pico, Montesardo, Mayone en Rossi). The Camerata of London bestaat uit Glenda Simpson (mezzo), San dra Naglia (tenor), Penelope Cave /klavecimbel), Richard Boothy (gamba) en Barry Mason (luit en barokgitaar). Dat het ensemble al meer dan tien jaar bestaat, was don derdag in de Sint-Annakerk eigen lijk niet zo best te horen. Er bestond Nog meer boeiende reportages en exclusieve interviews, met onder meer Marlène neemt de benen., naar Waalre' Romain Deconinck afscheid mei een lach en een traan! Confetti-Peter' Renkens Ik was een niemendalletje1' Ed Asner en Lou Grant één en dezelfde eerlijke vent! Vanaf deze week: En de absolute pluspunten van TV-Ekspres de meest volledige en extra overzichtelijke tv- en radioprogramma's de unieke service van TV-Ekspres alle films en tekenfilms, sportprogramma's, pop- en hitparades, verzameld in superhandige weekagenda's met ruim 200 video-streepjeskodes Zo kies je gemakkelijk en snel al je favoriete programma's

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 16