Aaigemnaar Anton Cogen bezieler van de schone schijn 32 - 17.8.1990 - De Voorpost Als voltijds lid van het dramatisch gezelschap bij de BRT, is Anton Cogen ook nog bedrijvig met toneel en cabaret in en rond het Aalsterse. Sedert een paar jaar stichtte hij een nieuw gezelschap 'De Schone Schijn' dat aktief is in 'Het Narrenschip' te Heldergem, net aan de grens met Aaigem, waar deze Gentenaar nu al een tiental jaren woonachtig is. Een gesprek met deze rustige figuur die op het toneel het tegendeel is, handelde uiteraard over zijn nieuwe liefde, met name het café-chantant. Stichter van PACT Tien jaar geleden stichtte Anton Cogen het gezelschap PACT te Aalst, kreeg er de leiding en speelde mee in sommige stukken. Van al wat in zijn tijd gespeeld werd - hij stopte ermee een drietal jaren geleden - deed hij de regie en stond boven dien ook nog in voor het dekor, programmaboekje en zoveel dingen meer. Op een bepaald ogenblik was dit te veel, vooral gezien vanuit het artistieke oogpunt. Bovendien was het merkbaar - hier was iedereen van de groep het mee eens - dat de ploeg mensen als dusdanig, een be etje op mekaar uitgekeken waren. Er heerste een onderling vertrou wen en er waren alleszins nauwe vriendschapsbanden wat positief kan zijn maar volgens Anton Cogen wordt dan de noodzakelijke afstand om echt artistieke prestaties te ma ken, veel te klein. Hij bedoelt hier mee dat de artistieke gezagspositie moet inboeten door het feit dat men soms psychisch te dicht bij de men sen, in quasu de spelers komt te staan. Volgens hem leidt dit vroeg of laat tot spanningen van allerlei aard en op een gegeven moment werd het van kwaad tot erger want firivacy en toneel waren nog nauwe- ijks van elkaar te onderscheiden: 'Op een keer, zelfs na een suksesrij- ke opvoering van 'Het gezin van Pamel' ben ik er mee gestopt'. Gedurende een drietal jaren heeft het Aalsters gezelschap Pact het zonder A. Cogen moeten stellen maar daarna is men komen aandrin gen om opnieuw te willen regiseren. Men heeft hem kunnen overtuigen om een toneelwerk over Priester Daens op de planken te brengen, wat trouwens door Cogen zelf ge schreven was. Toen volgde vorig jaar het stuk over de familie De Vis dat nog meer sukses had bij het toneelpubliek. Het werken met de mensen van Pact blijkt nu weer op het niveau te zijn van de beginperiode. Dit is vooral te danken aan nieuw bloed dank zij andere akteurs en medewerkers. Hiermee is er ook nieuwe inspiratie en volgend speelseizoen brengt men 'August' op de planken en zijn ervaringen met Pact besluit A. Cogen: 'Er is in feite nooit een breuk geweest met Pact maar wel een soort van indigestie'. De Schone Schijn Na het tijdelijk verlaten van Pact heeft Anton Cogen het gezelschap van 'De Schone Schijn' opgericht. Het was in feite een voortvloeisel uit Pact waar hij echter hoopte spe cifieke dingen te doen. Het was de bedoeling om dat soort toneel te spelen dat praktisch nergens anders aan zijn trekken komt. Het ging er bij de aanvang om specifieke au teurs aan bod te laten komen en daarnaast ook zelf zoveel mogelijk toneel te maken. Het programma sprak echter niet erg aan bij de to neelliefhebber en men schakelde over naar het cabaretgenre met meer volkse inslag wat een positie ver resultaat opleverde. Het was daarnaast ook de bedoeling om er een reizend gezelschap van te ma ken, geïnspireerd op de werken van Michel de Guelderode 'want ik ben geobsedeerd door het werk van de ze schrijver. Ik ben zelfs een fanaat van hem en het 'de Guelderodejaar' heeft in feite de doorslag gegeven'. In het kader rondom de persoon van de Guelderode heeft men een wereldfestival georganiseerd en A. Cogen heeft er een produktie voor gemaakt. Hierin vond men alles wat men over de Guelderode moet we ten. Het was een montage waarin enerzijds zijn leven getoond wordt en anderzijds fragmenten uit zijn oeuvre en nog meer specifiek de achtergronden van zijn werk. De produktie kwam op het toneel on der de titel 'de Guelderode? Con- naït pas!' A. Cogen beklaagde zich er over dat de Guelderode overal in de wereld bekend is behalve in Bel gië maar desondanks was het een geslaagde produktie alhoewel er nauwelijks belangstelling voor was, tenzij van specialisten. De naam van het gezelschap dat A. Cogen stichtte, werd ontleend aan 'Les Apparences' van M. de Ge lderode, dat echter vertaald werd als 'De Schone Schijn'. Dit was al leszins de start van het nieuwe ge zelschap maar al dadelijk had men ondervonden dat men een genre moest brengen dat dichter bij de mensen kwam. Toch tracht men za ken bij de Guelderode te vinden om onder het volk te brengen zoals 'De Blinde', de eenakter die De Schone Schijn opvoerde tijdens de Bonds- feesten te Aaigem en dat enorm sukses oogstte als wagenspel of openluchttheater. Men voelde dat de nieuwe manier van werken, of het meer populaire genre althans, beter over kwam bij het groot publiek en men is die weg verder ingeslagen met o.a. muzikaal kabaret als 'De Familie Flop' en 'Ons Kind is een Grap' eveneens zelf door A. Cogen geschreven. Het is een stuk dat handelt over de mi lieuproblematiek en werd samenge steld in opdracht van de KWB om op kongressen en dergelijke op te voeren. Een enorm sukses heeft De Schone Schijn met 'Armande de-Molière' van H. De Prins. Het is een soort verhaal over het privé leven van Molière dat gekruid wordt met acht liedjes in Zuid-Amerikaanse stijl en daarbij zijn dan nog fragmenten verwerkt uit de toneelwerken van de Franse auteur. Volgens A. Cogen is dit een mengeling van wat kennen als een 'bonte avond' en de 'Comédie Franqaise'. Het gezelschap van De Schone Schijn is in principe samengesteld uit een kern van een twaalftal men sen die er rechtstreeks en continu bij betrokken zijn. Een achttal akte- ren regelmatig en de andere doen de administratie of vervullen een technische taak. Men kan echter re kenen op bijkomende hulp voor grotere aktiviteiten in het café- chantant. Ook mensen van Aaigem zijn in het gezelschap vertegen woordigd en het is in feite een Erpe-Mere. Anton uit Aaigem, akteur, zanger, animator en bezieler van De Schone Schijn (jv) Erpe-Mere. De leden van de Schone Schijn die animatie brachten met een wagenspel en de uitvoering van marktzarigerliederen (jv) Erpe-Mere. Anton Cogen met op de achtergrond een schilderij van de rolzanger waarmee hij het marktzangerslied opnieuw onder het volk wil brengen (jv) smeltkroes van akteurs, zowel van amateurs als van professionelen. Café-chantant Het begrip en de animatie van een café-chantant is nog alleen bekend bij de reeds oudere generaties. Het enige wat er nog van overgebleven is is de naam 'cafe'. In de huidige kon- stelllatie is het nog moeilijk te bren gen in al zijn originaliteit, vooral dan op een dorp waar men dit slechts met de kermissen kon mee maken. Bovendien zijn de jongeren niet meer zodanig geïnteresseerd in café-chantantmuziek maar toch vindt A. Cogen het belangrijk als 'gadget'. Het vergt altijd een zekere aanpassing omdat het publiek kan verschillen naar gelang het optre den hier of daar. Een optreden in openlucht is aan te raden ook al zijn er storingen van buiten uit die soms vervelend kunnen zijn. Het basisprincipe waarmee men het café-chantant te Aaigem-Helder- gem opgezet heeft, komt van de veelvuldigheid die men het volk wil aanbieden. Men vondt het dus noodzakelijk dat er van alles wat moet inzitten, gaande van de meest ernstige dingen tot de meest ludieke en dat met een vrolijk afwisselend frekwentie. Uiteraard is er ook de materiële faktor en bijgevolg moet men ook aan een zekere bron van inkomsten denken opdat de zaak alleszins niet verlieslijdend zou zijn. Bovendien gaan de prijzen die men aan het publiek vraagt niet omhoog met de kwaliteit en vandaar moet men het grotendeels hebben van de opbrengst van drank die er tussen door geschonken wordt. Anders uitgedrukt is dit de intrensieke kwa liteit van wat gebracht wordt: 'Bijge volg is men hoe dan ook verplicht wat er gebracht wordt af te wisselen met dingen die rechtstreeks het po pulaire circuit bewandelen, juist daarom past dan het café-chantant- achtige met liedjes en volkse balla den. Hiermee bereikt men alleszins een ruim publiek, ook dit van Hel dergem zelfs'. Dit laatste is bedoeld op het feit dat er zo weinig inwoners van Helder gem geïnteresseerd zijn in de aktivi teiten van de Schone Schijn. A. Cogen en zijn gezelschap hebben de indruk dat de mensen onnodig wan trouwig zijn en zich afvragen wat er in werkelijkheid bij de Schone Schijn gebeurt. In feite komt het er op neer dat ze een zekere drempel vrees hebben wat alleen kan opge lost worden door het volk zelf en dit namelijk door toch maar eens een kijkje te gaan nemen. Nochtans stellen de mensen van De Schone Schijn alles in het werk om iedereen aan te trekken maar een initiatief, dat vorig jaar startte heeft deze theorie duidelijk geïllustreerd. Men organiseerde een buitens choolse aktiviteit voor alle kinderen van het dorp, nl. de speelschool. Het waren echter alleen kinderen van een bepaalde sociale sektor die er op af kwamen, kinderen van ou ders met een zekere culturele baga ge en die dus klaar beseffen dat er met de jeugd iets kan gedaan wor den op creatief vlak. Toch zijn er al mensen die zich ondertussen afvra gen wat de bedoeling is en hoewel ze er geen graten in vinden, staan ze nog twijfelend tegenover. Er is al leszins geen reden om wantrou wend te zijn want het betreft dood gewone kinderaktiviteiten die zo wel aktief als passief kunnen be leefd worden. Vorig jaar was er een poppenkastnamiddag en onmiddel lijk daarna gevolgd door een kort verhaal, verteld door iemand uit het gezelschap van De Schone Schijn. Na een kleine pauze liet men de kinderen hun eigen creativiteit uit en aan de hand van wat zij tijdens de namiddag gezien en gehoord had den. In feite is het dus een zekere vorm van volksopvoeding voor kin deren. Bij mooi weer gaat men zelfs naar een nabij gelegen weide waar men de kinderen op allerlei manieren bezig houdt in openlucht. Het staat trouwens nu al vast dat er ook in de toekomst belangstelling is voor na schoolse aktiviteiten zodat men in september opnieuw start met de 'kinderschool' met de zoete hoop dat men in Heldergem en ook even tueel in Aaigem anders gaat reage ren en men er nog meer kinderen zal kunnen bij betrekken. Men vraagt niets beter dan dat er kinde ren naar toe komen uit alle sociale standen zodat men de organisato ren niet zou verdenken van sektaire tendenzen, wat trouwens geenszins de bedoeling is van De Schone Schijn. Het Narrenschip De Schone Schijn heeft het café- chantant omgedoopt tot het Nar renschip dat tevens als logo ge bruikt wordt. In werkelijkheid is het een nar van Dürer die in de spiegel kijkt en er een afschuwelijk ver wrongen wezen in bemerkt. De overstap met die nar naar het Nar renschip is dus gebaseerd op het fameuze schilderij waarbij een aan tal zotten op een boot worden ge zet, de zee ingeduwd om er van af te zijn: 'Het Narrenschip is voor mij het idioom van een boot waarop allerhande mensen zitten die zich op een interessante manier willen amuseren en eigenlijk is de huidige naam niet zo ver gezocht want vroc- fer was de café gekend als "t chuit'. Het is trouwens de bedoeling om in de nabije toekomst de gevel van het huis, door een artiest uit Aalst, om te vormen tot de voor- en achter boeg van het Narrenschip. De interesse voor de huiaige aktivi teiten vanwege de bevolking van Heldergem zelf is niet denderend want het grootste gedeelte van het publiek dat naar de Schone Schijn of haar nevenaktiviteiten komt kij ken en/of luisteren komen uit de buurtgemeente Aaigem, of zelfs van veel verder zoals Gent, Zottegem, Antwerpen. Het zijn mensen die speciaal voor een bepaald thema komen. Toch hoopt men dat ook de lokale inwoners langzamerhand de weg naur het Narrenschip zullen vinden -toant het ligt in de bedoeling om de sektor uit te breiden om naast het vast publiek ook de massa te bereiken. Men wil het uitbouwen als kultureel centrum maar dan zon der dat het die allures wil hebben. Het programma leent er zich trou wens toe want men verwacht een tropische Tee-Dansantavond en een orkest dat slechts uit twee muzi kanten bestaat maar vermits ze alle instrumenten bespelen... met een modern middel uiteraard, is dat mo gelijk. Daartussen komt ook nog wat poëzie en men gaat er van uit dat men volkse dingen moet bren gen en dit combineren met het meer hoogstaande. Programma Gedurende een paar maanden heeft men het café-chantant uitge test en dit schijnt zowat in de smaak te vallen bij het groot publiek zodat dit een vaste waarde wordt voor het winterprogramma van september af. Men gaat de originaliteit zoveel mogelijk trachten te benaderen met liederen van vroeger en dan liefst met teksten die vroegere gebeurt enissen, als moorden en ongeluk ken, weer in het leven roepen. Dit gebeurt wel te verstaan met een re gelmatige vernieuwing van het re pertorium dat afgewisseld wordt met een sketch. Het werkschema van De Schone Schijn vermeldt ook nog een op erette van P. Speeckaert die de titel j zal dragen van "t Weveke van de j Muide'. Zij zullen het echter bren- gen onder een meer aangepaste ti- v tel 'Een Weefken of een Teefken'. j Het is een eenvoudige geschiedenis aiJ"j: met een lach en een traan. De tekst f wordt gezongen op de wijze van di verse operettemelodiën. In dit stuk zal men ook nog andere liederen steken, liefst dan lokale die de men sen nog aanspreken. Deze liederen worden er op een theatrale manier; ingebracht zoals bijvoorbeeld een volkszanger die een lied zal vertol ken bij de trouw van 't Weefken. Voor dit volkse optreden kan men in het Narrenschip terecht van no vember tot zelfs na Nieuwjaar maar exacte data moeten vastgelegd wor den. In december zal Anton Cogen zelf een monoloog brengen met Chris tmas Carol' van Ch. Dickens. Dit wordt waarschijnlijk een Kersta vondviering maar dan op een sub tiele basis want men zal er kunnen aanzitten aan een echte Engelse Kerstavondmaaltijd. Intussen loopt de monoloog door of zal men kun nen luisteren naar kerstliederen uit gevoerd door het koor van Aaigem onder leiding van A. .D'Hondt. Hiervoor moeten echter nog afspra ken gemaakt worden om een volle dig programma uit te werken. Van het koor weet men trouwens dat de leden in het verleden al meerdere mooie kersttochten verzorgden. In het komend seizoen brengt De Schone Schijn ook een jeugdthea terstuk met 'Vadertje Langbeen' dat zowel door ouders als door kin deren kan bijgewoond worden want het is tevens opgevat voor volwasse nen. In het kader van de kinderschool heeft men in Aalst relatie gemaakt met mensen van een vroegere pop penkast die echter niet meer op treedt. Het ligt in de bedoeling van het Aaigems gezelschap om het de- kor en de poppen te bezigen om in Heldergem op te treden op zondag namiddag. Het blijft uiteraard een experiment zowel voor De Schone Schijn als voor het publiek. Men zal trachten alle dingen zelf te doen ook al is nog niet honderd procent vertrouwd met de techniek van een poppenkast die niet zo eenvoudig is. Net zoals aan de familie Daens wordt er ook meer aandacht be steed aan de familie De Vis van Aalst. Anton Cogen is nu druk bezig met het uitschrijven van een toneel werk over De Vis maar dan in ro manvorm. Daarnaast is er ook ie mand bezig met een stripverhaal over deze familie. Wie dus De Schone Schijn aan het werk wil zien en een aangename avond wil doorbrengen met toneel, zang en muziek, kan terecht in Het Narrenschip te Heldergem, dicht bij de grens van Aaigem in de nabijheid van de Engele molen. Het gezel schap brengt er alleszins hoogstaan de op- en uitvoeringen die zeer volks zijn van concept. JV den een De diei hee chh dez HU mei gro ten erg het hui ciei ling sen ten kaa in c rijk var

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 32