"Anne, Bonsai-tentoonstelling op Dendermonds stadhuis De Voorpost Mozart - Caldara/Scarlatti/Bach - Venetiaanse Muziek I als we jou zien...' HEBT U EEN HUIS TE KOOP? k Koning Boudewijn de stille kracht Over Kylie Minogue en andere lieftallige 'Buren'! TV-Ekspres. Het tv-programmablad dat blijft boeien 27ste Internationale Muziekdagen Brugge schitterend afgerond 16 - 24.8.1990 - De Voorpost Dendermonde. Bonsaitentoonstelling. Een prachtige tentoonstelling die ook heel wat belangstelling kreeg (foto Piet Hermans) Twee dagen lang heeft de Vlaamse Bonsaivereniging vzw het stadhuis van Dendermonde omgetoverd tot een wereld van groen en feest. De hele bovenverdieping werd ingenomen door de bonsai-telers die hun mooiste eksemplaren showden. En het moet gezegd, er waren pareltjes te bewonde ren. Dat zullen de vele honderde bezoekers met hun eigen ogen hebben kunnen vaststellen. De Vlaamse Bonsaivereniging is een nog jonge vereniging. Ze werd pas in 1977 opgericht maar telt on dertussen al aardis wat leden, naast het nationaal sekretariaat dat in Brugge is gevestigd, zijn er verschil lende afdeling, waaronder de afde ling Dender die haar kontaktadres heeft op Sint-Annastraat 49 te 9308 Hofstade (053/78.96.59) en die bie- zonder aktief is en onder meer in stond voor de organizatie van deze tweedaagse tentoonstelling op het stadhuis van Dendermonde. Het stadhuis van de Ros Beiaard- stad is trouwens een uniek kader Dendermonde. Bonsaitentoonstelling. Even demonstreren hoe een bos met bonsaiboompjes wordt gemaakt (foto Piet Hermans) voor een dergelijke tentoonstelling van wat gemeenzaam minitatuur- boompjes wordt genoemd. Maar bonsai is veel meer dan dat. Beoefe naars van deze kunstvorm -dat is het eigenlijk toch wel- vertellen u er alles over en op deze tentoonstel ling waren de specialisten dan ook aanwezig om de nieuwsgierige be zoeker in te wijden in de allereerste bonsaigeheimen. En wie al wat ge vorderd was, die kon vanop een ge makkelijke stoel kijken naar wat de specialisten in het vak aan demon straties te bieden hadden. Wij zijn maar leken en keken met verbaasde ogen naar wat de ten toonstelling zo vervloedig te biden had. Onze gids Walt Windey die zich toelegt op het kweken van bonsai's overstelpte ons met een massa informatie, vestigde onze aandacht op verschillende kenmer ken, op de verschillen in gebruikte schotels en kommetjes, op de vele kenmerken en vooral op de typische verschijnselen. Bonsai, zo hebben we uit zijn woorden te menen opma ken, is ook voor een stuk de natuur in haar verscheidenheid weergeven. Sommigen gaan nog een stap verder en willen met allerlei zaken, gaande van rotsen tot beeldjes, de aanwe zigheid van de natuur weergeven. Een soort van illusie verwekken. Bonsai en dat zal iedereen onder hand wel weten, is Japans en staat voor boom in pot. Wat nog niet wil zeggen dat elke boom of plant in een pot of schaal een bonsai is. Er steekt veel meer achter, een kui tuur, een idee. Een bonsai gaat in essentie om een of meerdere plan ten die in een schaal gekweekt zijn zodat ze een geminiaturizeerde en gestilleerde impressie oproepen van hun "normale" tegenhangers in de vrije natuur. Dat is natuurlijk een hele brok en laat veronderstellen dat aan de kwekers heel wat eisen worden gesteld. Al zou men bij het bekijken van de tentoonstelling, het tegendeel kunnen denken. Maar wie goed kijkt, z'n ogen open houdt en ook luistert naar wat de bonsai kwekers te vertellen hebben, beseft al vlug dat men inderdaad over heel wat kwaliteiten moet beschikken. Bonsai is een kunst want het is niet aan iedereen gegeven met met wat takken en wat loof die samen een minitatuurboom uitmaken, een ge trouwe zij het verkleidne kopie te geven van de werkelijkheid. Daar voor heeft men ook esthetisch ge voelen nodig. Zo wordt bonsai een echte kunstvorm. Het is doordacht en weloverwogen de groei van een boom volgen, daar snoeien waar het moet. Ook goed de karakteristieken van de bepaalde boom die mei kweekt kennen. Er komt dus ooi studiewerk bij kijken. Wie ervan overtuigd is dat elke bon sai over een respektabele leeftiji moet beschikken, heeft het ook t verkeerd voor. Een bonsai van twintig jaar kan a uitzien als een boom van tweehon derd jaar. Men kan de ouderdon van de boom moeilijk schatten. Eu ook aan de vorm kan men wijzigin gen aanbrengen. Bonsaikwekers ge bruiken om de takken te leiden eet met koper overtrokken draad dij makkelijk plooit en even gemakke lijk kan verwijderd worden. Tenslotte zijn er de verschillende vormen van bonsai, gaande van de chokkan met een recht opgaande stam, de moyogi met een stam mei meerdere bochten, yoseue of meer dere boompjes die samen een bosje vormen, ishizuki waarbij een rots I wordt gebruikt, shakan met een zachtjes naar links of rechts over hellende stam, kengai wat wil zeg gen dat de boom als een waterval over de potrand hangt, en nog vele andere meer. Overigens vindt mei bij de bonsais loofbomen, coniferei en bloeiers terug en zijn er soorti voor binnen en voor buiten. Dat alles en nog veel meer (de kom metjes, potten, schoteltjes en aller lei benodigdheden evenals de nodi ge demonstraties) kon men bewon deren op een prachtig opgezette tentoonstelling in het stadhuis van dendermonde. DE 3 KLOKKEN The London Fortepiano Trio: «Mo zart en zijn Tijd» Dinsdag was in de Sint-Annakerk het London Fortepiano Trio te gast: Linda Nicholson (fortepiano), Eli sabeth Wallfïsh (viool) en Timothy Mason (cello), de kern van het en semble, kregen voor dit koncert de medewerking van altviolist Jan Schlapp en klarinettist Antony Pay. Ze speelden het «Pianotrio in As grote terts Hob. XV nr. 14» van J. Haydn, het «Trio in Es grote terts KV 498» van Mozart, het «Klarinet- trio in Bes grote terts» van L. van Beethoven en het «Pianokwartet in G kleine terts KV 478» van Mozart. En het werd een mooie koncert- avond. De instrumentisten gaven blijk van een fraaie techniek en een verfrissende muzikaliteit; ze speel den mooi gedetailleerd en toch soe pel én met zin voor harmonieuze kohesie. Het publiek dankte dan ook met een ovationeel applaus! Vttkblad tan Dtadar - Dar Ba - ai Scbaldaatroak Onafhankelijk weekblad voor Dender-, Durme- en Scheldestreek Ensemble Les Adieux: «Mozart en zyn Tijd» Fluitist Karl Kaiser, violiste Mary Utiger (in 1984 nog laureate van het Musica Antiqua Concours), altvio list Hajo Bass en cellist Nicolas Selo vormen samen het Ensemble Les Adieux, dat zich tot doel stelt het repertoire van de ensemblemuziek tussen 1760 en 1830 op historische instrumenten opnieuw in de belang stelling van het publiek te brengen. Vorige woensdag brachten ze in de Karmelietenkerk een programma met komposities van «Mozart eri zijn Tijd»: het «Quartett c-moll op. 16 nr. 2» van F.A. Hoffmeister, het «Quartett d-moll op. 56 nr. 2» van F. Danzi, het «Quartett G-Dur KV 285a» van Mozart en het «Quartett G-Dur op.98 nr. 3» van A. Reicha; een programma dat een overzicht bood van de uiteenlopende manier waarop de komponisten op het einde van de 18de en bij het begin van de 19de eeuw de partijen voor fluit behandeld hebben. Hoffmei ster en Danzi stellen de fluit als solo-instrument voorop met bege leidingvan een strijktrio; Mozart en Reicha daarentegen bedelen de fluit een rol toe die ongeveer in overeenstemming blijft met de par tijen van de andere instrumenten. Als nieuwkomer in het Brugse festi val bleeks Les Adieux zeker en vast Volgende week in TV-Ekspres Is uw prijs tussen 700.000 en 4 miljoen? Is er een tuintje aan? Er mogen kosten aan zijn! Bel dan WOONBEMID- DELING 053/78.99.36 en na 18 u. 053/62.44.62. U stelt de voorwaarden en wij garanderen een snel le en discrete service zonder kosten. 16/762-AS Nog meer boeiende reportages en exclusieve interviews, met onder meer Da's weer lachen geblazenIn 'Benidorm'l Ook Luc Sleeno gaal terug naar school Ben 'Kreuner' Crabbé een bijzonder bezige bij En de absolute pluspunten van TV-Ekspres de meest volledige en extra overzichtelijke tv- en radioprogramma's de unieke service van TV-Ekspres alle films en tekenfilms, sportprogramma's, pop en hitparades, verzameld M in superhandige weekagenda's Vmet ruim 200 video- streep/eskodes. Zo kies je gemakkelijk en snel al je favoriete programma's 1 een meevaller. Het was een hecht ensemble, waarin de homogeniteit centraal stond. Technisch erg dege lijk, virtuoos waar het hoorde, steeds musicerend met een vitale dinamiek. Een intiem maar tevens hoogstaand koncert! Gabrieli Consort and Players: «Mu sica per la Serenissima Repubbli- ca» In de 17de eeuw was Venetië fabel achtig rijk. Een van de gevolgen was dat de schone kunsten er bloeiden als nergens anders. Zo werden er een groot aantal musici gesteund die in dienst stonden van de kerken (San Marco was hét centrum), broe derschappen, edellieden, kooplui en de stadsstaat zelf. Vorige donderdag kregen we in de Sint-Jacobskerk een beknopte an- tologie van de Venetiaanse muziek uit het begin van de 17de eeuw, ge centraliseerd rond drie tema's: mu ziek voor de paleizen langs het Ca nal Grande, muziek voor de paro chiekerken en broederschappen en muziek voor het Venetiaans Karna val. Dit gemengd vokaal-instrumentaal programma met werken van D. Ca- stello, C. Monteverdi, G.P. Cima, B. Storace, G.A. Bertoli, A. Grandi, C. Busatti, B. Marini en V. Calestina werd vertolkt door leden van het Gabrieli Consort and Players, o.m. de tenoren Charles Daniels en An gus Smith. Al zijn Daniels en Smith nog geen echt grote solostemmen, toen kwe ten ze zich meer dan behoorlijk van hun taak zowel solistisch als in duet- vorm. De vokale nummers werden afgewisseld met korte instrumenta le sonata's e.a., fraai ekspressieve werkjes (o.m. voor de bas dulciaan, een voorloper van de latere fagot) die reeds de «klassieke sonate vorm» aankondigden. Mooi! Ensemble Contrapunctus: «Tod und Ewigkeit» Vrijdag was in de Sint-Jacobskerk het amper drie jaar oude Duitse Ensemble Contrapunctus o.I.v. Be- mhard Emmer te gast met een pro gramma rond «Tod und Ewigkeit» ofte «Dood en Opstanding». Aangesloten bij de Verantwoordelijke uitgever: D. De Cuyper Drukkerij A. De Cuyper-Robberecht Drukkerijstraat 11 9140 Zele Telex 25765 9330 Dendermonde Tel. 052/21.40.60 Telefax 22.54.64 HRD 33.579 BTW 419.120.172 Hoofdredakteur: S. Dewachter Sportredaktie: M. De Backer Abonnementendienst: tel.: 052/21.40.60 jaarabonnement 2.200 F 6 maand 1.100 F 3 maand 550 F los nummer 44 F Bankrekening: 442-8601481-36 Lid van de Nationale Federatie der Informatie weekbladen vzw Uitslag van de winnende paren op donderdag 16 augustus richting noord-zuid 1. Magda Weymans en Georges Stas; 2. echtpaar Christiaens; 3. Lu- cienne De Visscher en Herman De Cuyper. Richting oost-west 1. Paul Veldeman en Mare Hofmans; 2. Josée Flamand en Paul Van Damme; 3. Rita Janssens en Andrea Van Daele. Bridgeavond elke donderdag om 20.00 uur in het lokaal "De Drie Klokken", Van Langenho- vestraat 1 te Sint-Gillis Den dermonde. Op het programma stonden een «Dies Irae» van Antonio Caldara, het «Stabat Mater» van Domenico Scarlatti en de koraalkantate 127 «Herr Jesu Christ, wahr'r Mensch und Gott» van J.S. Bach, muziek uit het begin van de 18de eeuw dus. Het Ensemble Contrapunctus be staat eigenlijk uit 8 zangers en 15 instrumentisten maar het kan voor bepaalde projekten wel uitgebreid worden. Dirigent B. Emmer opteert voor een uitvoeringspraktijk met kleine bezetting, ook voor het voka le werk. Zo waren de vokale parti jen in Scarlatti's «Stabat Mater» slechts enkel bezet, wat de transpa rantie van het geheel alleen maar kan in de hand werken. Maar dan moet het beschikbare stemmenma- teriaal ook van een hoogstaande en homogene kwaliteit zijn en dit was hier niet het geval! De vertolkingen waren vrij netjes, maar (en dit geldt ook voor het instrumentaal ensem ble) echt groots kon het toch niet genoemd worden. Gabrieli Consort and Players: «Ve netiaanse Vespers ca.1643» Gabrieli Consort and Players waren ook vorig jaar reeds te gast in Brug ge met de uitvoering van drie orato ria van G. Carissimi; ze zorgden toen voor een heel mooie koncert - avond. Zij mochten dit jaar instaan voor het slotkoncert van deze 27ste In ternationale Muziekdagen. Het in 1982 door Paul Mc Creesh gestichte ensemble heeft reeds een reputatie opgebouwd met rekonstrukties van muzikale programma's uit de laa 16de en de vroeg 17de eeuw, voora dan uit de Venetiaanse hoogrenais- sance. In de Sint-Walburgakerï presenteerde het Britse ensemble (18 vokalisten en 15 instrumentis ten) een rekonstruktie van hoe de Eerste Vespers voor het feest van Maria Boodschap op vrijdag 24 maart 1643 zouden kunnen uitge voerd zijn. Paul Mc Creesh stelde een wel zeer uitgebreid vesperoffi cie (met gregoriaanse antifonen, psalmen, een hymne, het Magnifr cat, een reeks beurtzangen en gel den én enkele motetten en insti mentale muziek) samen uit het I oeuvre van A. Rigatti, G. Rovetta, C. Monteverdi, G. Frescobaldi, G. Finetti, F. Cavalli, A. Grandi, B. Marini. Een programma dat twee en eenl half uur duurde maar geen enkel moment verveelde of verzwakte! We kunnen in dit toch beknopte overzicht niet in detail op het rijk afwisselend programma ingaan. So cialistische tussenkomsten (instru mentaal én vokaal) zowel als koor- en instrumentale nummers baad den in een muzikale glans. Uitgeverij De Cuyper n.v. Oude Vest 34

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 12