Deep Creek - Bart Peeters - Blue Blot -
Jeggpap - Cotton City - N. Detaeye -
R. Balliu - Lillian Boutté - Manu Dibango - Otis Grands
Festival-Info
Negentiende Honky Tonk Jazzfestival op zaterdag 8 september in Wieze
10 - 24.8.1990 - De Voorpost
Juicht, oude-stijlfanaten, juicht! Honky Tonk zet tijdens z(jn 19de Internationaal Jazzfestival opnieuw de
oude-stijljazz waar h(j hoort in Dendermonde en omstreken: op de ereplaats! Hiervoor staan volgende musici
en bands borg: the Queen of New Orleans Lillian Boutté met haar king Thomas l'Etienne and her Music Friends,
Norbert Detaeye (Every Man a King), de Jeggpap N.O. Jazzband, the Deep Creek Jazzuits, the Cotton City JB
en Rudy Balliu met zijn Society Serenaders...
Natuurlijk komen er ook nog andere genres aan bod: pop met jazzy getinte nummers door Bart Peeters en the
Radio's, onversneden rhythm and blues door de Belgische revelatie van de jongste jaren Blue Blot, saxy
Afrikaanse jazzritmes door de King of African Jazz Manu Dibango en - top of the bill - de blues bigband van
Otis Grand and his Dance Kings...
U merkt het: ook Honky Tonk doet zyn duit in het zakje van dit "koningsjaar": het nodigt nogal wat kings and
queens uit voor haar festival van '90. Maar wees gerust, ook u en ik - gewone stervelingen - blijven welkom op
het Honky Tonk Jazzfestival, het 19de van Honky Tonk, het eerste in Wieze.
19de editie
Honky Tonk Jazzklub bestaat dit I
jaar 25 jaar; uiteraard wordt dit uit-
febreid gevierd. Normaal gespro-
en zou ook haar jazzfestival dit
jaar jubileren: zonder onderbreking
zou begin september de 20ste edtie
plaatsvinden. Maar vorig jaar was er
geen festival: "wegens openbare
werken in de nabijheid van net festi
valterrein".
We zien onszelf nog altijd staan in
1971 op de weide-van het V.P.-ter-
rein, toen o.m. The Dutch Swing
College Band en Max Collie's
Rhythm Aces optraden. Sindsdien
misten we geen enkele festivaledi
tie. We zagen ze dus allemaal, alle
groten uit de oude en andere stijl-
jazz en min of meer aanverwante
muziek: Memphis Slim en Albert
Nicholas, Stéphane Grapelli en
Champion Jack Dupree, Benny
Waters en Mr Acker Bilk, Art Tay
lor en de Pasadena Roof, Chris Bar
ber en Roda Scott, Wallace Daven
port en B.B. King, Bessie Griffin en
Monty Alexander, Dana Gillespie
en Chuck Beny, Bo Diddley en Ray
Charles, Curtis Mayfield en Wen
dell Brunious; en die vele, vele an
deren...
We zagen de hele programmatori-
sche evolutie: van ae pure New Or
leans naar de blues, de R B, de
modernere stijlen, de pop. Na de
grote jazzmusici kwamen de grote
namen en de grote gages.
Twee konstanten lopen echter
doorheen de hele festivalgeschiede
nis: de haast perfekte organisatie en
de familiale gezellige sfeer die op
het festivalterrein heerste; van her
rieschoppers heeft het festival nooit
hinder gehad!
Van Dendermonde naar Wieze
Oorspronkelijk werd het Jazzfesti
val georganiseerd op de weiden van
het V.P.-terrein langsheen de Ge
ntsesteenweg, waar net lange jaren
zou blijven, slechts onderbroken
door een kort intermezzo op Rij
baan Piet. In 1988 verliet Honky
Tonk het V.P.-terrein voor de ge
zellige lokatie naast het Olympos-
bad aan de Leopold Il-laan.
Omdat de Denaermondse stadsma
gistraat geen zekerheid kon bieden
dat er in september geen wegenis-
werken zouden bezig zijn in de
buurt van de nieuwe iestivalweide,
koos het Honky Tonk bestuur het
zekere voor het onzekere en wijkt
voor zijn 19de uitgave dus uit naar
de Oktoberhallen A en B in het
naburige bierdorp Wieze.
Een voordeel al zeker zijn dat het
festival hier geen hinder kan onder-
Dendermonde. Jazzfestival. Lillian Boutté (New Orleans)
vinden van een eventueel septem
ber rotweertje. Of het ook kwa ge
zelligheid zal kunnen wedijveren
met de vele zwoele septemberavon-
den tussen de veelkleurige lam-
Programma
Daniel Zanello (bas), Arthur De
Boer (banjo-vocal), Jan De Backer
(trombone), Hinderik Leeuwe
(trompet), Herman Verspauwen
(klarinet/sax/leader) en Marcel
Kreemers (drums) vormen samen
het nu al 10 jaar jonge Deep Creek
Jazzuits uit Diepenbeek in Lim
burg. Hun voornaamste inspiratie
bron vinden de DC Jazzuits in de
Dixielandmuziek, zowat de blanke
interpretatie van de New Orlean-
sjazz, maar ook aanverwante genres
worden niet geschuwd. In de tien
jaar van hun bestaan hebben deze
jazzuïeten (de favorieten van Jos
Ghysen op Radio 2 - Limburg) be
hoorlijk wat jazz-apostolaat ver
richt in Limburg. Maar ook in Den
dermonde waren ze reeds meer
maals te gast! In Halle A bijten ze
van 15 tot 16.15 uur de spits af.
Om 16.30 uur worden ze afgelost
door Bart Peeters The Radio's.
Deze pure popformatie met nogal
eens wisselende bezetting telt o.m.
ook Robert en Ronny Mosuse in
haar rangen. Enkele jaren geleden
was de Honky Tonkbunker het oe
fenlokaal van The B-Tunes en de
Mosuses; en hier kwam Bart Pee
ters hen ontdekken en wegsnoepen
voor zijn Radio's, waarmee ze
sindsdien furore maakten. Het is
wellicht de enige popformatie in
Vlaanderen die ook enkele jazzy ge
tinte nummers aankan, zegt Honky
Tonk.
Van 18 tot 19.30 uur wordt het mid-
pions en de geur van friet, hambur
gers en bier, durven we betwijfelen.
Maar ook hier zal Honky Tonk wel
licht wel een mouw aan passen?
Halle A en Halle B
Was het Jazzfestival vroeger nog
wel eens gespreid over twee dagen,
de 19de uitgave wordt gespreid
over twee podia: het grote podium
in Halle A en de New Orleans Bar in
Halle B.
In Halle A staat het grote podium,
waar het bijzonderste jazzgebeuren
verwacht wordt. Vanaf 15 tot 02 uur
treden hier niet minder dan acht
groepen aan, verdeeld in drie blok
ken. Het middagprogramma van 15
tot 20 uur is specifiek toegespitst op
de jongeren met groepen als The
Deep Creek Jazzuits, Bart Peeters
en The Radio's en Blue Blot. De
"Dendermondenaars" (The Jegg-
Eap N.O. Jazzband en nadien Nor-
ert Detaeye Friends) maken van
20 tot 22 uur de verbinding naar het
avondgebeuren dat de grote teno
ren op het podium brengt: Lillian
Boutté, Manu Dibango en Otis
Grand. De presentatie is ook nu
weer in handen van Kilimandjaro-
Manuela Van Werde.
Vanaf 20 uur kunnen Honky Tonk-
leden en VIP's ook terecht in Halle
B, de New Orleans Bar, voor "A
Night in New Orleans". En hier is
In voorverkoop kost een toegangskaart amper 400 BF (voor -21-jari-
gen slechts 300); aan de kassa dien je echter 600 BF neer te tellen.
Deze toegangskaarten kunnen besteld worden door storting van het
nodige bedrag op rekening 446-7623301-17 van Honky Tonk, Leopold
Il-laan, Bastion V, 9330 Dendermonde. U kunt echter ook terecht in
alle agentschappen van de Kredietbank in de Denderstreek en bij de
V.V.V.-Dienst Toerisme, Stadhuis Dendermonde (tel. 052/21.39.56
en 21.39.57).
Voor meer festivalinformatie, bel 052/21.63.85 of 21.63.39.
Promotie
De organisatoren vinden hun festival blijkbaar nog niet goedkoop
genoeg. Ze voeren nog een speciale promotie ook! Wie vóór 1 sep
tember telefonisch op nr. 052/21.63.39 of 21.63.85 vier voorverkoop
kaarten bestelt, krijgt er één gratis bij (op aanvraag). U stort dan het
bedrag 14 BF portkosten) en krijgt de kaarten toegestuurd met de
post!
L.
N.O. JB, Norbert Detaeye,
>k
Deep Creek Jazzuits en ook Lillian
Boutté. Het wordt waarschijnlijk
ook het gezelligste en meest sfeer
volle gebeuren, volledig in de oude
New Örleansstijl. Maar: enkel Hon
ky Tonk-leden (U kunt natuurlijk
ook ter plaatse nog lid worden voor
amper 200 BF) en VIP's komen er
in; Aimé zal uiterst streng zijn!
jr. (zang), Lenny North (sax, key
boards), Jan Myers (bass), Bii
"Tall" Luke (gitaar), Michael Schal
(drums), Marty Towsend (gitaar
en Jan Hautekiet (keyboards^
kreëerden een eigen sound door
een smaakvolle mengeling van
blues, jazz, latin, fusion e.a. genres.
Na suksessen op diverse Belgische
festivals (Peer, Marktrock Leuven,
Gentse Feesten, Mallemunt e.;
Dendermonde. Jazzfestival. Manu Dibango uit Kameroen
prezen wordt. Zijn solo-elpee sche Music Friends (leden van Co
("Songs" uit '83 en "Every Man a
King" uit '87) en zijn solo-ceedee
"Arm in Arm with the Moon" tonen
mooi de evolutie van deze vocalist
pianist, die zijn hart verpandde aan
de muziek van the deep south.
Hij wordt (net als op de CD) bege
leid door §tef Minnebo (gitaar en
dsH
ton, Rudy Balliu's Society Sereni
ders, Norbert Detaeye en drumme
Walt Windey).
Na "the Queen of in New Orleans
komt "the King of African Jazz'
Manu Dibango uit Kameroen m«
zijn zwarte danseressen en zij
14 musici; hij was hier ook al zeve 8eri
Hoi
sintesizer), Frans leven (bas) en jaar geleden. En hoe! Hij slaagde
Kristof Steenhaut (accordeon). toen in van de festivalweide ee dra
In Halle B kan U tussendoor naar dansvloer te maken! Zijn muziel f161"
(een van) de oudste New Orleans-
bands van bij ons, The Cotton City
stijl is moeilijk te vatten; hij assim,n
leert voortdurend nieuwe invlo«me'
Jazzband, in 1961 opgericht door den en genres: Afrikaanse muziek °°k
o.m. Rudy Balliu. In Wieze sp<
speelt stijlen met jazzinvloeden en Eur<
The Cotton met Jacques Cruyt
(trompet/vocal), EddySabbe (klari
net/sax), Romain Van Driessche
(trombone), Alain Lesire
Guy Preckler (drums) en Herman
Sobrie (bas). De band koncerteerde je dan met 10 man in een band zit e
in Afrika, Europa en de States en je hoort de "crying vocals" van Eai
begeleidde een aantal grote jazzve-
teranen. We kijken ernaar uit wan
neer ze gaan jammen met de ande
ren hier aanwezig! Ook naar de Ru
dy Balliu's Society Serenaders van
de in Vlaanderen wellicht belang
rijkste oude-stijlmusicus die Rudy
Balliu toch wel is. De band bestaat
op dit moment uit Philippe De Smet
(trombone), Wal ter De Troch (pia
no), Luc Van Hoeteghem (banjo/
vocal), Jean-Pierre Roelant
(drums), Rudi Maeyaert (bass) en
natuurlijk Rudy Balliu (klarinet).
Hun muziek? Zeer fijnzinnig, met
mooi uitgebalanceerde zinnen, een
krachtige struktuur en een ritmi
sche kracht op "New Orleanshart-
Hun repertoire? De N.O.-
Ge
eer
sch
pese elementen. Deze oude leeu i
van de Afrikaanse muziek beloo
een eksplosieve Afrikaanse nacht
"Striemende Texas- en Westcoa:
Blues uit de rokerige nachtbars. AL
spe
- I
Green met op de achtergrond dtW0:
gloeiende gitaar van Otis Grander
dan heb je de uiterst ongewone op>(
komende sensatie-bluesband va
het ogenblik.
Otis Grand en zijn Dance King
(4 blazers, hammondorgel, ritme
sektie en sologitaar) vormen op di
ogenblik dé bluesband nummer 1
Met hem muziek "Always Hot'
zoals de titel van zijn jongste albui
luidt! Hij staat op het podium va:
Halle A vanaf 00.30 uur tot.
Een programma dus dat er best we
zen mag! Tot zaterdag 8 septembe
te Wieze in de Oktoberhallen A ei ,e
B voor het 19de International te'
Jazzfestival van de Honky Toni
Jazzklub!
Dendermonde. Jazzfestival. Otis Grand (USA)
Lokerse Feesten) volgden koncert-
reizen in Nederland, Frankrijk en
Zwitserland!
Hoeven we onze eigen Jeggpap en
onze even eigen Norbert Detaeye
nog voor te stellen? Nou even dan!
Paul Van den Durpel (bass), Miel
Leybaert (drums/leader), Van
Rampelberg (trombone), Philip
Hermans (banjo), Peter Verhas
(klarinet/sax) en Bruno Van Acco-
leyen vormen samen de nieuwe
Jeggpap New Orleans Jazzband.
Een hecht ensemble waarin het res-
pekt voor de lange traditie nu ook
gepaard gaat met nieuwe ideeën,
nieuwe geluiden, nieuwe aksenten.
Het maakt dat Jeggpap, meer nog
dan vroeger, een van de kwalitatief
hoogstaande toporkesten in jazzy
Vlaanderen is. Hun palmares is om
van te watertanden, hun diskografie
om jaloers op te zijn - ie hebt nu
toch al wel hun jongste CD "Along
the Mississippi"? We zijn blijer dan
we hier kwijt kunnen, hen reeds
voor de 19de keer op het Honky
Tonk Jazzfestival te kunnen ho
ren...!
En dan onze ex-Jeggpapper Nor
bert Detaeye, die dit jaar zijn zilve
ren jubileum als jazzartiest zou
moeten vieren maar daar is Norbert
natuurlijk veel te bescheiden voor.
Na vanaf 1966 wel en wee te hebben
meegemaakt van de Jeggpap, koos
hij in 1987 voor een solocarrière, die
steeds gevulder en steeds meer ge-
Dendermonde. Jazzfestival. Blue Blot
klassieken, maar ook ballads en tu
nes regelrecht uit de N.O.-archie-
ven.
Opnieuw naar het grote podium in
Halle A voor de toppers. Eerst een
van onze lievelingszangeresscn: Lil
lian Boutté and her Music Friends.
Gestart als gospelzangeres breidt ze
haar repertoire al snel uit met jazz,
ragtime, rhythm and blues: ze wordt
een pure allround New Orleans ver
tolkster, die beurtelings in de States
en in Europa triomfen viert. We
herinneren ons nog levendig haar
Dendermondse optredens tijdens
de Jazzboottocht ('83), het Jazzfe
stival ('85) en het onvergetelijke
bunkerkoncert op de begrafenisdag
van Bert Heuvinck (januari '85).
Geloof ons: Lillian Boutté alleen al
is de toegangsprijs meer dan waard.
Samen met haar echtgenoot Tho
mas l'Etienne (klarinet/sax) zal zij
Dendermonde. Jazzfestival. Manue
Van Werde (BRT) presenteert het
te Wieze optreden met haar Belgi- festival
Verl