j jat er 80 verwacht een iïenderend» seizoen 1990-'91 Hedendaagse kunstenaars uit regio Aalst stellen tentoon in Belfortcrypte te Aalst Claudine Nemerovsky in Hof te Puttens te Lede Steun Aalsterse verenigingen De Voorpost - 12.10.1990 - 5 :ijnn tot I Wanja» van A. Tsjechov in atovivan Filip Lepe/, teld de gepensioneerde professor ortktrjakov met zijn jonge tweede v Jelena op het oude familie led is komen wonen, is het :r ingrijpend veranderd. Voor die het bedrijf beheert en de is van Serebrjakovs eerste is de regelmaat en de fut |Het glansrijk beeld dat hij van •fessor en zijn wetenschap aan gruizelementen, zodat iessie worden. De enige die erkt is zijn nichtje Sonja, :r van zijn overleden zuster, ele leven heeft hij opgeofferd :t beheer van het landgoed dat :ns zijn eigendom is. En dan is k Jelena, haar jeugd, haar nheid... ivrede met het leven dat hij leemt toe, de 47-jarige Wanja r. jt dat het hoog tijd wordt om er v,0^tsvan te maken. Vlucht in het heeft plaatsgemaakt voor om t in drank, dromen, liefde... bij zijn vriend Dr. Astrov. 7lora maan^en later. Een donder- n v?j tiet meer zo heldere hemel mededeling van Serebrjakov ensfn®ez'en n'et °P ^et P'atte" tan aarden en het landgoed te naanfc rentleert om hem een kom- )ele oude dag te verzekeren, nen f'oten heeft het domein te ver- en de opbrengst ervan te be- 6 jft in aandelen. Wat er dan ver- ris I*et Wanja, de oude moeder en ecjemoet gebeuren, is hem een jitteptige zorg. Totale ontnuchte- aistPe wanhopige Wanja wil een :waaPte"en— nsci^ Wanja», met «De Kersen- 'ej en «De Meeuw» één van de Idste stukken van Tsjechov, is H Juk over menselijke eenzaam- "vergeefse pogingen tot kon- desillusies en doorprikte dro- «jy.over de pijn van het leven, tfgf hoe tragisch het gebeuren ÜP de personages ook is, de toe- |S (wer ervaart voortdurend hoe I™ Ich de onvolkomenheid van lenselijk streven is. «Oom Wanja» in januari '84 in ederlands Toneel Gent opge- werd, voerde Jean-Pierre De fm er de regie; assistent van de ^É^ur was toen o.m. Filip Lepez. Filip Lepez voert bij Tejater regie. Wanja» wordt gespeeld in rkcentrum te Aalst op 17,18, 25 en 26 november. Isoek» van Vaclav Havel in re- In Dirk Van Vaerenbergh 0 hoopt-zijn tweede eigen ■ktic van dit seizoen te kunnen jen in het «Kat-Teater», de fcadsschouwburg aan het Vre- jin. Tenminste indien alles ver- |zoals gepland en het stadsbe- |zijn beloften houdt... Bwccde eigen produktie wordt 'soek», een stuk uil 1%8. Dit is i'uk van de huidige president van Tsjechoslovakije, van toen hij nog een dissident schrijver was. In Oost-Europa is de afstand tussen de cel en het presidentieel paleis niet zeer groot in deze tijd... Havel behoorde tot een welgestelde familie wiens eigendommen door de staat waren gekonfiskeerd. Vol gens het regime kwam hij niet in aanmerking voor hogere studies; hij behaalde het diploma van chemisch laborant. Als toneeltechnicus werk te hij in diverse Praagse teaters en werd dramatrug van het Balustrade Teater, dat avant-garde stukken bracht. Na studies aan de Akademie voor Dramatische Kunst schreef hij een reeks toneelstukken waaronder «Poetsoek». Zoals veel dissidente schrijvers, ver pakte hij zijn maatschappijkritiek in een absurdistisch jasje. «Poetsoek» is een parodie van het maatschap pelijk systeem in het oostblok, vóór de recente ingrijpende verschuivin gen. De inhoud laat zich moeilijk resumeren. «Poetsoek» is een machine - welke relatie bestaat er tussen de geleer den, de vrouw, de minnares, de technieker, en... Poetsoek? Een puzzel, een grap, een schater lach! Deze «Poetsoek» wordt in een regie van Dirk Van Vaerenbergh opge voerd eind april/begin mei. Gastvoorstelling: «Huwelijk-Spel» door Area Op 16 maart nodigt Tejater 80 Area uit naar De Werf met een voorstel ling van «Huwelijk-Spel» van Edward Albee; de akteurs zijn Jo De Meyere en Doris Van Caneg- hem. Edward Albee, die grote bekend heid verwierf met zijn vroegere stukken «The Zoo Story» en «Who's afraid of Virginia Woolf», heeft in zijn recentste stuk «Marria ge Play» (1987) opnieuw een famili aal en huiselijk gegeven aangegre pen om zijn visie op de samenleving duidelijk te maken. Nadat man en vrouw reeds meer dan twintig jaar naast en gedeeltelijk met elkaar le ven, komen ze naar aanleiding van een banaal feit, een spelletje eigen lijk, tot de konklusie of misschien eerder tot het besef dat hun huwe lijk zo lang al model staat voor wat ze beiden verachten. Die verach ting, die ze al jaren onderhuids heb ben gevoeld, wordt nu geuit. Ze moeten zelf vaststellen dat hun ei gen uitspraken niet leiden naar een oplossing - wat normalerwijze zou verwacht worden - maar integen deel zelfs naar een nog grotere breuk tussen beide, naar het besef van onmacht. Een besef dat zo groot wordt dat ze tenslotte grijpen naar het geweld van hun lichamen. In «Huwelijk Spel» toont Albee in de eerste plaats wat er gebeurt als wij de gevolgen van onze liefde, on ze haat durven in te zien... Dit stuk, dat in november '88 in première ging in Area, wordt gere gisseerd door Jo Decaluwe en ge- speeld door Doris Van Caneghem en Jo De Meyere. Tejater 80 pro grammeert het op 16 maart '91 in C.C. De Werf. Een abonnement voor een prikje! Ook dit seizoen blijven de toegangs prijzen en abonnementsgelden on gewijzigd. Wie 500 fr. overschrijft op nr. 293-037087-80 van Tejater 80 vzw, Aalst, met vermelding van naam en volledig adres, krijgt toe gang tot de twee eigen én de gast- produktie. De abonnementen wor den dan thuisbezorgd. De gewone toegangsprijs voor de eigen produkties bedraagt 200 fr. (170 met reduktie, 160 voor DF-le- den) en 300 fr. voor de gastvoorstel ling. Groepen van min. 15 personen betalen 160 fr. voor de eigen pro dukties, 240 voor de gastvoorstel ling en 450 voor een jaarabonne ment. L. De drie expozanten die hun werk tentoonstellen in het Belfort (a Nog tot 21 oktober loopt een ten toonstelling met werk van drie streekgenoten, jonge kunstenaars in de Belfortcrypte. Juwelen van Fons Baeyens De hedendaagse juweelkunst kan de vraag naar autenticiteit niet ont lopen. Deze konfrontatie wordt aangegaan door Alfons Baeyens, die het juweel verheft tot het niveau van het skulpturale en bijgevolg het sieraad-behagende overstijgt. Aan zijn klein-skulpturen kan de evidentie van een virtuose techniek niet ontzegd worden; ze legitimeren als dusdanig tevens hun bestaans recht als juweel. Nochtans is het niet zijn bedoeling geweest dat die gene die ze draagt zich een culturele achtenswaardigheid zou kunnen aanmeten, maar veeleer de getuige nis zou uitdragen van de veruitwen- diging der ideeën van hun schepper. De interaktie tussen kulturele in vloeden en de omzetting naar het puur esthetische is bij Alfons Baeyens zeer nadrukkelijk aanwe zig. Er kan niet ontkend worden dat vage referenties van Afrikaanse oorsprong en lyrisch abstraktisme op een a-typische manier hun vorm krijgen in edel metaal. Derhalve veroorzaken de door Baeyens' ont worpen juwelen steeds tweeërlei ge- notsgevoelens opgesplitst in een fy sisch aspekt dat ontstaat vanuit de materie en een cerebraal, opgewekt vanuit het abstrakte. Alfons Baeyens zoekt geen kom- promissen: de rechtlijnigheid van zijn mens-zijn wordt gereflekteerd in een eigen micro-cosmos waarvan zijn artistiek oeuvre een projektie is. Door de aard van hun spannings veld houden zijn juwelen de wacht bij de onbegrensde hartstochten en impulsieve verlangens van het irra tioneel instinkt. Bijgevolg institutionaliseren ze zichzelf zodat toevallige passanten er de dialoog kunnen mee aangaan. Glasskulpturen van Wouter Bolangier Om op de uitdaging van de skulptu rale werken van Wouter Bolangier in te gaan, mag men zeker niet be smet zijn door een intellectuele lui heid. Hij nodigt de toeschouwer stante pede uit tot het ontdekken van een wereld van komplete inner lijkheid verwerkt in een getemati- seerde expressie, waar hij in één ruk de periode van naïef realisme naar expressionisme en estheticisme heeft overgeslagen en een geo metrische abstrakte vormgeving hanteert. Deze skulpturen bevatten in hun kern de symbolen die vertellen over eeuwenoude levensverhalen. Zij zijn eveneens een genuanceerd fa cet van de oerkrachten van de na tuur, niet getemd maar wel gevan gen in de begrensdheid van de ver werkte materie. Immers, Bolangiers' werk getuigt van een zeer grote natuurgetrouwheid, in overweging genomen dat "natuur" dient begrepen te worden in de juis te betekenis, nl. het wezen, de werkelijkheid zelf. Hij sluit de natuur niet op in een menselijke gestalte, noch in afbeel dingen van dieren, bomen of plan ten, maar hij verwerkelijkt ze in een vormexplosie door middel van een driedimensioneel beeld, bezwan gerd met expressie, i.e. in een "Ge- stalt", iets onthullend uit de verbor genheid, zonder zich iets te laten beroven van zij Derhalve blijven Bolangiers' beel den altijd enigmatisch, ze laten zich nooit uitleggen, hoewel ze immer om uitleg vragen. De suggestie van ideeën doen ervaringen ontstaan waarvan de draagwijdte zich pas la ter volledig zal ontwikkelen wan neer de impressie van de sculpturen terug voor de geest zal geroepen worden. Dan zullen zijn vormgegeven ideeën instigeren tot interpretaties die zullen verwerkt worden in de stilte van imaginaire glazen kathe dralen en de aanloop vormen tot contemplatie en meditatie, hetgeen een waarborg biedt om met deze werken te kunnen leven en er oud mee te worden. Schilderijen en tekeningen van Karei Mechnich Het plastisch oeuvre van Karei Mechnig veruitwendigt niet alleen zijn ideeën, maar is eerder een aan schouwelijk beeld van een emotie toestand, id est: de realisatie van zijn emotionele gevoelens ten over staan van de idee. Derhalve is het een kennismaking met therapeutische werken, die de visuele perceptieve waarneming van de toeschouwer turbuleren. Mechnig hanteert de mens als maatstaf van alle dingen doch trapt niet in de val deze maatstaf te iden tificeren als zijn medemens, wat trouwens een infantiele gedachte zou zijn. Hij is er zich terdege van bewust dat de medemens alleen maar zichzelf imiteert en de daaruit voortvloeiende uniformiteit ervaart hij per definitie als een gegeven dat uitmondt in een nachtmerrie. In Mechnigs' visie dient het indivi du zichzelf af te breken om aldus het prototype te vernietigen dat een weergave is van de mens. Hij breidt dit gezichtspunt zelfs uit tot alle le vende wezens. Opdat op het netvlies de continuele confrontatie zou blijven hangen schildert hij een niet-gerenomeerde aanschouwelijkheid. Zijn voor-be wuste onrust is niet gedegradeerd tot een modus die nostalgisch door haar adepten wordt beleefd. Er zich terdege van bewust zijnde dat een schilderij in essentie een effen op pervlak is dat bedekt wordt met kleuren, gerangschikt volgens een beredeneerd kleurpatroon, tracht hij de wisselwerking der zintuigen te prikkelen, met als doel, dit procédé langswaar het eindresultaat, nl. de bewustzijnservaring tot uiting komt, te accentueren. Het gevolg daarvan is dat in zijn doeken niet alleen zijn emoties, maar ook zijn reacties, verdedi- gingswallen en troost vervat zijn voor de zovele penetrante vragen die langs alle zijden op hem afstor men. Hij die deelachtig kan worden aan Mechnigs' innerlijke werkelijkheid, die noch poëtisch noch bitter is, maar zich beperkt tot een indivi dualistisch beleven, snuift de sfeer van de bewustzijnsverruiming. JM Heyman Vrijdag opende de heer Timofeev, Konsul-Generaal van de USSR een tentoonstelling met werk van Claudine Nemerovsky in galerjj Hof te Puttens te Lede. Claudine Nemerovsky Op 9 november werd ze geboren te Khorbine in Mandjoerije uit een Russische vader en een Belgische moeder. Het werk van Claudine Ne merovsky is bijzonder verscheiden. Het zijn zowel portretten als lands chappen, stillevens, stadsgezich ten... maar alles wijst erop dat Clau dine haar hart verloren heeft aan de zee, de schepen... Ik kan geen enkele vrouwelijke kun stenares in de hele wereld van de schilderkunst vinden die zo ten vol le haar penseel aan de zee wijdt. "Is dit hier niet de overlevering van de traditie van de grote Russische ma- rinist uit de 19e eeuw Ivan Aïva- zovsky merkte Konsul-Generaal Ti mofeev op in zijn openingsrede." "Claudine schildert de zee, de sche pen met dezelfde liefde, met dezelf de zeggingskracht zoals haar beken de konfrater." Het lijkt wel of Claudine Nemerovs ky niet met het penseel maar met de beitel werkt, zo plastisch zijn haar verfstreken. Terzelfdertijd zien we een zeldzame harmonie van kleu ren, een lustige vloeiing van tonen, kracht, de sterke lyriek van de mo tieven, een Slavische lyriek, die een zekere raadselachtigheid, een ge heim in zich draagt. Wanneer Claudine Nemerovsky spreekt over de toekomst is ze schil derwijs. Haar filosofie is: 'geen spijt hebben over wat niet meer is; de toekomst is het avontuur van de schilder dat begint bij de dageraad van elke dag'. Na de openingsplechtigheid werd een fijne maaltijd aangeboden in het gezellig interieur van de hoeve van het Hof te Puttens. Lieven De Smet, privé-kok van ons vorstenpaar, serveerde een delici eus souper. Wie de tentoonstelling met werk van Claudine Nemerovsky wil zien kan nog terecht in het Hof te Put- De gemeenteschool van Welle wil via "Pro- jekt 90" een reuzeschilderij maken dat een aparte plaats zal krijgen in de school. Het moet de aanzet vormen tot een openlucht tentoonstelling in het park "Het Broek Op 3 december geeft de Regie der Belgische tens tot 28 oktober, vrijdags van 19 reeks van drie postzegels uit <■)-) j gewild aan Belgische kunstwerken in het tot 22 uur, zaterdag, zondag en buitenlaml De eh bebben em waarde feestdag van 14 tot 22 uur. I0 I4 m 25 J JM Heyman Op 12 november geeft de Regie der Belgi sche Posterijen een speciale postzegel uit voor Kerstmis en Nieuwjaar. De zegel zal een waarde hebben van 10 fren er staat een winterlandschap van Jozef Lucas op. De afschaffing van de subsidies voor socio-kulturele verenigingen was voor velen een doorn in het oog. Niet dat de gesubsidieerde bedragen 'zo hoog waren' dat elke vereniging die het nu zonder subsidie moet stellen gedoemd moet zijn te verdwijnen. Verleden jaar nam Mevrouw Chris Borms, vroegere kuituurschepen van de stad, het heft in handen om zelf een initiatief te nemen voor alle verenigingen ongeacht partij, ideologie... Samen met enkele vrienden van de vereniging 'SAV-steun Aalsterse verenigingen' gaf ze een benefietdag in de Keizershallen, met een onverhoopt sukses. Zater dag 25 mei zal de tweede muzikale benefietdag doorgaan alweer in de Keizershallen. Een info en kontaktvergadering voor ALLE Aalsterse verenigingen gaat door op dinsdag 23 oktober te 20 uur in sportcen trum Tragel Sport, Tragel 6 te Aalst. JM Heyman elei /atei*nu a' enkele jaren gebruikelijk is, stelt Tejater 80 voor z(jn nieuwe unstf" *wee eigen en een gastproduktie voor. Eerst is er Tsjechovs «Oom af ea» in november en eind april/begin mei «Poetsoek» van Vaclav )rdeIl. Als gastvoorstelling werd «Huwelgk-Spel» van Edward Albee door idenSereserveerd. Lede. Hof te Puttens. In de Galerij hangen nu werken van mevrouw Nemerovs- Lede. Hof te Puttens; De tentoonstelling werd ingeleid door de Russische kt tentoon (a) consul in ons land (a

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 5