Podium-uitjes in de Werf Veertig geslaagde restauraties bekroond Verbond van Kringen voor Heemkunde in Oost-Vlaanderen deelt oorkonden uit 4 - 2G.10.1990 - De Voorpost - Kindervoorstelling "Voetstuk" door Het Gevolg (4.11); - Koncert door het Nationaal Orkest van België (2.11); - Balletvoorstelling "The Four Temperaments" door het Kon. Ballet van Vlaanderen (3.11); - Franse chansonnière Sylvie Sivann met "Café Moka" (9.11); - Dansspektakel "Da Capo" door Kunstgroep Vredon (9,10 en 11.11). "Voetstuk", een projekt rond beeldende kunst en teater Na de kinderpoëzietentoonstelling "Met alle vijf' is "Voetstuk" een nieuw projekt rond beeldende kunst (én teater) voor kinderen. Dit projekt is een koproduktie tussen De Brakke Grond uit Amsterdam, de Warande in Turnhout, Westrand in Dilbeek, De Werf in Aalst en De Singel in Antwerpen. Guy Rombouts en Monica Droste die met het "Azart" een eigen alfabet ontwikkelden, ontwerpen een installatie waarin een akteur (Willy Thomas, sinds vorig jaar in Aalst zeker geen onbekende meer) samen met het publiek zijn weg vindt. Mijnheer Felix is verzamelaar, niet van dingen, maar van woorden en verhalen, die hij meebrengt van zijn vele wandelingen. Maar ramp, o ramp! Waar zijn zijn schoenen plots naartoe? Zonder schoenen kan Felix toch niet gaan wandelen, niet vertellen, niet leven. Of weet hij daar toch een mouw aan te passen? Deze voorstelling wordt gespeeld op zondag 4 november om 15u. Ze is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Tekst en regie zijn van Bart Meuleman. Het aantal plaatsen voor deze voorstelling is beperkt zodat snel reserveren aangewezen is. Kinderen betalen 100 fr. of 1 strip, volwassenen 170 fr. of 2 strippen. Tijdens de voorstelling is de tentoonstelling, die van vrijdag 2 t.e.m. zondag 11 november te zien is op niveau 1, niet toegankelijk. Reserveren op nr. 053/76.13.12. Nationaal Orkest van België koncerteert voor Rotary Op uitnodiging van Rotary Aalst-Noord speelt het Nationaal-Noord speelt het Nationaal Orkest van België o.l.v. gastdirigent Dirk Brossé, en met solistische medewerking van pianist Jo Alfidi, op vrijdag 2 november in De Werf een koncert met uitsluitend Amerikaanse muziek. Het Nationaal Orkest van België is met de komst van muziekdirekteur Ronald Zollman en intendant Fred Brouwers aan een remonte bezig als orkest. Meer dan 3000 koncerten gaf het NOB, opgericht in 1931, zowel in eigen land als in het buitenland; en dit o.l.v. zijn muziekdirek- teurs André Cluytens, Michaël Gielen, André Vandernoot, Georges Octors en Mendi Rodan maar ook o.l.v. talrijke gerenommeerde gastdirigenten als Kleiber, Kubelik, Böhm en Markevitsj. De thuisha ven van het orkest is het Paleis voor schone Kunsten te Brussel, waar het ook de Internationale Wedstrijd Koningin Elisabeth begeleidt. Na schitterende muziekstudies trompet en kamermuziek specialiseerde Dirk Brossé zich in het dirigeren, hij is vast dirigent van het Brussels Jeugdorkest, als trompetsolist koncerteerde hij in binnen- en buiten land. Naast het komponeren van liederen, symfonische werken, tea- termuziek en muziek voor tekenfilms is Dirk Brossé sinds geruime tijd als komponist ook aktief in de filmwereld. In de Werf speelt het NOB uitsluitend Amerikaanse muziek, eerst van George Gershwin (1898- 1937): zijn "Cuban Ouverture" uit 1932 en zijn "Piano Concerto in F-major" uit 1925. Dit koncert wordt echter ook, ongewild uiteraard, een hulde aan de pas overleden geniale komponist en dirigent Leo nard Bernstein (1918-1990). Van hem worden "Fancy Free" (balletmu ziek uit 1944) en de "Symphonic Dances from "West Side Story" (1957) gespeeld. Solist in het pianoconcerto van Gershwin is Jo Alfidi, een Amerikaans pianist die op amper 6-jarige leeftijd ging studeren aan de prestigieuze Juilliard School, in 1972 derde laureaat werd van de Koningin Elisa- bethwedstrijd, als pianist maar ook als komponist en dirigent een internationale carrière maakt én les geeft aan het Luikse conservato rium en de Koningin Elisabethkapel. Toegangsprijs 750 fr. info: 053/21.57.48. Koninklijk Ballet van Vlaanderen danst "The Four Temperaments" Op 29 september 11. opende het Koninklijk Ballet van Vlaanderen zijn nieuwe dansseizoen met een gemengd programma onder de titel "The Four Temperaments", dit in het kader van het Festival Van Vlaande ren. En het werd een heerlijke dansavond. "The Four Temperaments" is samengestel uit vijf afzonderlijke ballet ten waarvan er telkens vier opgevoerd worden; drie ervan waren wereldkreaties. Op zaterdag 3 november a.s. opent het KBW in de Schouwburg van De Werf met "Napoli-Divertissement" - een ballet dat niet in Gent gedanst werd - in een koreografie van Auguste Bournonville op muziek van Edvard Helsted en Holger Simon Paulli. "Napoli", dat gekreëerd werd op 29 maart '42, is Bournonvilles bekendste ballet dat de geschiedenis vertelt van Gennaro, een jonge visser, en zijn bruidje Teressina. De Pas de Six, de variaties en de Tarantella zijn uittreksels uit de derde akt van het ballet, een waar feest voor het oog en een kaskade van dans en vreugde. Het zijn pareltjes uit de typische Bournonvilleschool en de Tarantella en de finale behoren tot de meest opwindende momenten van de ballet kunst. Thierry Malandain, vroeger al te gast als KBW-koreograaf, zocht voor zijn "Petite Lune" inspiratie bij het "Strijkkwartet nr.9 - opus 110" van Dimitri Sjostakovitsj, opgedragen "aan de herinnering van de slachtoffers van het fascisme en de oorlog". Een toch wel erg vage en vrijblijvende verbeelding van destruktie, jeugd en oorlog. Een tweede wereldkreatie komt er met "Solid Ground", een koreografie van Danny Rosseel - assistent van artistiek direkteur Robert Denvers - die vroeger al "Distant Mirror" koreografeerde voor het KBW. Dit danswerk, streng en strak gekoncipieerd voor tien dansers, is geba seerd op muziek van Arvo Part ("Silentium", het 2de deel van "Tabula Rasa"). Het bevat vooral formatiewerk met soms "toevallige ontmoe tingen en gebeurtenissen". En dan is er nog "The Four Tempera ments" zelf, een koreografie van de grote Balanchine, dat zijn naam geef aan de hele dansavond. In zijn "Thema mit Variationen", dat Paul Hindemith in 1940 komponeerde, verwijzen koreograaf en kom ponist naar de vier basistypes van de oude psychologie, de vier temperamenten: melancholie, onstuimigheid, onverstoorbaarheid en drift. Hoewel deze koreografie uit 1946 dateert - en het is een van de hoogtepunten uit het dansoeuvre van George Balanchine - blijft het een vrij moderne dansstruktuur tonen: hoewel gebed in een streng klassiek passenvocabularium, blijft "The Four Temperaments" ont roeren door de erg vitale danstaal die het gebruikt! We hebben nog geen individuele prestaties vermeld bij de diverse koreografieën. Welbewust! Want het Koninklijk Ballet van Vlaanderen is veel meer dan een aantal beroemde solisten, aangevuld met een balletkorps in dienst van deze solisten. Het Ballet is door de opties van zijn artistiek direkteur Robert Denvers uitgegroeid tot een hecht gezelschap dat homogeen dans, mooi en jong oogt maar vooral toch een ensemble is waar het teamwork centraal staat, waar de solistische glans ingebed is in een danskoncept in dienst van de dans, eerder dan in dienst van de dansers. Voor wie onze schitterende streekgenoten Chris Roelandt (Aalst) en Bernice Coppieters (Dendermonde) in eigen streek aan het werk wil zien, is dit een mooie gelegenheid! Toegang 450 fr. reserveren kan op nr. 053/76.13.12. Frans chanson door Sylvie Sivann Sylvie Sivann wordt niet zomaar een rijzende ster aan het chansonfir mament genoemd. In "café Moka" maakt deze Franse soprano met Enkele maanden geleden kondigde het gouwbestuur van het Verbond van de Kringen voor Heemkunde in Oost-Vlaanderen aan het jaarpro gramma te beperken met uitzonde ring van de steeds weerkerende jaarlijkse aktiviteiten als de gouw dag, raadsvergaderingen en niet in het minst de uitreiking van oorkon den voor geslaagde restauraties in de provincie. Traditiegetrouw heeft deze aktiviteit plaats in oktober in de KB te Gent en gaat gepaard met een academische zitting. Thans was het al de achttiende keer en er wa ren maar liefst veertig restauraties bekroond. Het Verbond van Kringen voor Heemkunde in Oost-Vlaanderen richt zich tot alle facetten wat met onze leefgemeenschap te maken heeft. Eén ervan is de monumen tenzorg, of beter nog, de drang voor het behoud van het historisch bouwkundig erfgoed in onze gewes ten. De inzet gedurende talrijke ja ren heeft geresulteerd in het bekro nen van een paar honderd geslaag de restauraties waarvan een groot aantal reeds in een boek verzameld werden. Commissie Sinds 1973 reeds is in de schoot van het Verbond een speciale commis sie werkzaam in verband met het beoordelen van geslaagde restaura ties in de provincie Oost-Vlaande ren. Mede dank zij het mecenaat van de KB-Gent kan het gouwver- bond jaarlijks een academische zit ting houden waarop de eigenaars van gerestaureerde 'monumenten' gehuldigd worden. Met dergelijke bekroningen is het de bedoeling om op die manier het ruime publiek te sensibiliseren tot het behoud en in standhouding van ons historisch-bouwkundig erf goed. Daarbij tracht men vooral het privé-initiatief te stimuleren om hun eigen patrimonium op een ver antwoordelijke wijze te restaureren en/of te renoveren, met respect echt voor ons architecturaal-historisch patrimonium. Voorzitter R. Ruys stelde daaren boven dat men als Verbond voor Heemkunde geenszins een zoge noemde Bokrijk-mentaliteit wil propageren maar integendeel een levende gemeenschap wil blijven. Het probleem zit hem in het feit dat sommigen het recht toeëigenen om gebouwen af te breken die toch ge tuigen van een groot verleden. In alle opzichten is de maatschap pelijke geïntegreerde monumen tenzorg een noodzaak geworden en daarvan wordt de gemeenschap zich meer en meer bewust sedert het Monumentenjaar van 1975. Toen een jaar nadien een decreet ter bescherming van monumenten, stads- en dorpsgezichten de defini tieve doorbraak betekende kreeg men een bredere 'demokratisering' van de beschermingsprocedure. Het zijn niet alleen de 'grote' monu menten die in aanmerking komen voor bescherming want van toen af zag men het veel ruimer zodat ook 'kleine' monumenten als waardevol ervaren worden. 40 oorkonden Dat het initiatief van het gouwver- bond gewaardeerd wordt bewijst het aantal stijgende restauraties en het aantal daarmee gepaard gaande bekroningen. Schommelde het ge tal vroeger tussen de twintig en de dertig dan is dit thans ruim over schreden want alleen in Gent selec teerde men vijftien 'monumenten' die een oorkonde waardig zijn. Het betreft hier gevels, huizen evenals de Minardschouwburg. In Appels, net zoals in Brakel re staureerde men een kapel die toe gewijd is aan O.L.Vrouw van Lour- des. Te Elversele kreeg de Sint- Margarethakerk een geslaagde op knapbeurt samen met een boeren- burgershuis dat gekend is als het ontmoetingscentrum De Fortune. In Hamme werd het gewezen sta tionsgebouw gelauwerd met een oorkonde omdat het prachtig gere staureerd en gerenoveerd werd tot burelen voor een firma die er nu gehuisvest is. Daarnaast bekroonde men ook de Sint-Laurentiuskerk van Lokeren en de Sint-Antonius- kerk van Moerbeke evenals de Sint-Pauluskerk van Ottergem. na 12 jaar restauratie en een kost van 20 miljoen frank bekroonde de commissie ook het Forceville-orgel van O.L.Vrouwkerk van Ninove evenals het Lovaertorgel in de Sint-Stefaankcrk van Zonnegem. Het oog viel ook op de restauratie van neo-gotische muurschilderin gen in het college te Geraardsber- gen en oordeelkundig lauwerde men ook dit initiatief. Dat men 'kleine monumenten' zeker niet over het hoofd ziet wordt bevestigd met de bekroning van het Poor thuisje te Oudenaarde, de O.L.Vrouwkapel te Ouwegem, de kapel van O.L.Vrouw ten Beuken boom te Voorde, de parochiepomp te Verrebroek, de Sint-Annakapel en de H. Wivinakapel te Zele en de pastorie van Verrebroek. Een voorbeeld Sinds geruime tijd was het initiatief van het gouwverbond enig in Vlaan deren en wellicht in gans het land. Nergens anders was er een dergelij ke filosofie voor de monumenten zorg. Gelukkig maar heeft het in itiatief navolging gekregen in enke le gouwen en het moet niet altijd monumentale gebouwen zijn die als waardevol moeten beschouwd wor den want vooral de kleinere gebou- Aalst. Lars Van Cauwenbergh in 'Napoli-divertissement' van het Kon van Vlaanderen in De Werf op 3 november. ma; het publiek een ommetje door drie kunstmetropolen (Parijs, Berlijn I" Zi en New York) en dit gesitueerd in de jaren '30, les années folies. De j/ild« vertoning respekteert de autenticiteit door dat de liederen en teksten fen I altijd in de respektieve voertalen worden gezonden en gedebiteerd, ben Ook het charisma van elke stad komt duidelijk tot zijn recht. Sylvie Priei Sivann moet men niet bekijken maar degusteren; men proeft werke- noj lijk de gedrevenheid waarmee ze het werk van o.a. Yvette Guilbert.bna Kurt Weill en George Gershwin ten tonele voert. Toegang 200 fr. toe t reserveren kan op nr.053/76.13.12. pld< Kunstgroep Vredon presenteert dansspektakel "Da Capo" fijn Kunstgroep Vredon uit Aalst is een dynamische dans- en vendel-j groep. De groep met zijn 160 leden verzorgt jaarlijks een 65-tal optredens in binnen- en buitenland. Vredon was reeds te gast in West en Oost-Europa, Zuid-Afrika en Israël. "Da Capo" is een dansspekta kel op klassieke en moderne muziek met kleurrijke kostuums en passende vlaggen. Het geheel wordt ondersteund met klank en licht. De koreografieën zijn van Herman Buyl, Chris Caudron, Bart De, Neve, Peter Kongs, Hilde Quix en Marie Rondot. Hugo De Pot, de Canadese Aalstenaar of Aalsterse Canadees, zorgde voor artistiek] advies. Toegang 300 fr. info 053/77.93.67. wen verdienen alle aandacht omdat ze evenveel waarde hebben voor de leefgemeenschap. Ook dit kuituur patrimonium moet een getuigenis blijven voor het nageslacht en juist daarom moet de belangrijkheid er van benadrukt worden. De monumentenzorg in Oost- Vlaanderen krijgt de nodige stimu lans van het gouwverbond voor heemkunde en het is vooral dank zij de propaganda van de 35 aangeslo ten kringen dat veel bouwkundig erfgoed van verkrotting of volledige verdwijning gered wordt. Door het initiatief worden vele eigenaars aangezet tot een verantwoorde re stauratie ook al vergt het soms en orm veel werk en kosten. Een oor konde en een foto van het eventueel gerestaureerde gebouw dat als een geslaagde restauratie bestempeld Gijzegem. Het Sint-Martinuskoor vierde zijn 35-jarig bestaan (jmh) Aalst. In groten getale trokken de foto-amateurs naar Photokina *90 in Duitsland (da) werd, weegt natuurlijk niet op! de moeite die men zich gel heeft gedurende maanden,! toch is niet alleen het resulttf moedigend want ook de waar] van het Verbond voor Heem en is een prettige en waardd morele steun.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 4