Met Anton van Wilderode én Vergilius
kijken naar Italië en te Erembodegem....
Geslaagd lustrum-muziekkoncert van
Niets zonder Arbeid-Trouw en Eendracht
Erembodegem
Ernst in De Werf
Met Anton van Wilderode én Vergilius
jkijken naar Italië en te Erembodegem....
De Voorpost -16.11.1990 -11
tandag 19 mei '91 (Pinksterdag) viert het ACW-Vlaanderen '100 jaar
Rerum Novarum' op het Sint-Pietersplein te Rome.
A.C.W. Aalst, Vakantiegenoegens en Ultra Montes-reisburo nodigen ie
dereen uit voor een kennismaking met de reisprogramma's Rome-Assisi
die doorgaan in mei 1991 ter gelegenheid van de viering van 100 jaar Rerum
Novarum.
Op vrydag 16 november 1990, om 20
uur in de bar-kelder van het Groen
Kruis in de Sint-Jorisstraat 26 te
Aalst, wordt elkeen zelfs de unieke
gelegenheid geboden, samen een
>lik te werpen op Italië, maar tevens
heel wat schoonheid te ervaren in
woord, beeld en muziek, bij het be-
luisteren en bekijken van 'Het Land
van Vergilius. Met Anton van Wil
derode - en Vergilius - kijken naar
Italië'.
Een diamontage gerealiseerd en ge
fotografeerd door Herman Bos-
teels en Roger De Witte, met mu
ziek door Fernand Van Durme, ge
luid Piet Velghe en stemmen van
Anton van Wilderode, Kris Yserbijt
enJef Demedts. De inkom bedraagt
50F. - wijndegustatie inbegrepen.
Op zondag 25 november 1990 is deze
montage - een echte schoonheids
bedevaart naar het Italië door de
eeuwen heen, met een professione
le eenheid van beeld, tekst en mu
ziek - nogmaals te bekijken en te
beluisteren in de Krypte onder de
O.-L.-Vrouw Hemelaartkerk in het
centrum van Erembodegem, te
14.30 uur.
Anton van Wilderode ("Moerbeke-
Waas, 28 juni 1918) is de auteurs
naam van de priester-dichter en
klassicus Cyriel Coupé. Hij is zeker
niet alleen een lyrisch dichter. Hij
schreef literaire studies, stelde di
verse bloemlezingen samen, schreef
kommentaren bij prachtige foto
boeken over zijn geboortestreek,
toespraken, deklamatieteksten
voor de Ijzerbedevaart... Als kun-
tenaar is hij vooral als vertaler van
Vergilius beroemd. Twintig jaar
heeft hij aan de vertaling van Vergi
lius 'Aeneïs', 'Bucolica' en
'Georgica' gewerkt. De mooiste be
loning, die hem voor die veelzijdige
bedrijvigheid kon toegekend wor
den, is in 1975 het ere-doctoraat van
de Universiteit van Leuven, de
Driejaarlijkse Staatsprijs voor Lite
ratuur. Grote inspiratiebronnen
voor zijn 'reisgedichten' zijn het
zuiden en de zon, de wieg van onze
beschaving. Hij heeft een voorkeur
voor Griekenland, bereisde vooral
Spanje en Italië intensief tussen
1950 en 1954, om er later herhaalde
lijk terug te keren. 'Reizen is voor
van Wilderode in wezen een sakraal
gebeuren. Het onderstelt de 'piëtas'
van Aeneas, de gebondenheid aan
goden, voorgeslacht, natuur en va
derland. Van Wilderode reishori-
zon reikt zover als de wortels van de
grond waaruit hij stamt...' (Aldus F.
van de Velde, intieme vriend van de
dichter).
Vergilius (70-19 v.C.) was de groots
te dichter van de Romeinen. Be
langrijke dichtwerken van hem zijn:
de 'Bucolica' (42-37 v. C.), de
'Georgica' (36-29 v.C.), de 'Aeneïs'
(29-19 v.C.). De 'Georgica' is een
gedicht in vier boeken over de land
bouw, de vier delen behandelen res-
pektievelijk de akkerbouw, de
boomkwekerij, de veeteelt en de bij
enteelt. Het is een lofzang op het
landleven. Het is een mijlpaal in de
ontwikkeling van het Latijn, met na
me als poëtisch uitdrukkingsmid
del. Bovendien geldt het technisch
als een der volmaakste werken uit
de wereldliteratuur. De 'Aneïs' is
een nationaal epos in 12 boeken, die
de sage behandelt van Aeneas, die
de Trojaanse Oorlog overleeft, een
nieuw rijk in Italië sticht en de le
gendarische stamvader wordt van
de eerste Romeinse keizerdynastie,
het Julische Huis. Aeneas' voor
naamste karaktertrek is de 'pietas',
de vroomheid, in de betekenis van
plichtsgevoel en liefde ten opzichte
van zijn roeping, waarvan hij zich in
de loop van de gebeurtenissen
steeds meer bewust wordt...
Herman Bosteels werd geboren op 8
februari 1933 te Denderbelle. Na
zijn humaniorastudies aan het H.
Maagdkollege te Dendermonde en
zijn seminarieopleiding werd hij in
1958 priester gewijd te Gent. 29 jaar
lang was hij leraar aan het St. Maar
teninstituut te Aalst. Op 22 oktober
1987 werd E.H. Herman Bosteels
door de bisschop van Gent be
noemd tot pastoor van Herdersem,
waar hij op 6 december 1987 als
nieuwe parochieherder feestelijk
werd verwelkomd. Hij volgt er de
betreurde Armand Mussche op.
Pastoor Herman Bosteels is een
overtuigd Vlaming en een entoe-
siast reiziger. Als fotograaf-ama
teur realiseerde hij regelmatig unie
ke dia-reportages over wat reilt en
zeilt in Vlaanderen, maar ook over
Griekenland, Italië, Rome... Zo
ook 'Het Land van Vergilius. Met
Anton van Wilderode - én Vergilius
- kijken naar Italië'.
Voor deze audio-visuele diamonta
ge schreef E.H. Marcel De Mullier -
36 jaar priester-leraar (overleden
op 12.10.87) aan het St.-Maartenin-
stituut Aalst - die jarenlang ook 'ge
woond heeft in het 'geestelijk huis
van Vergilius (en Horatius) en de
vreugde en het verdriet van de
vertaler' heeft gekend' volgend pro
grammaoverzicht: 'Herman Bos
teels, is geen klassicus van beroep,
maar een onvermoeibare, nooit af
latende 'veldarbeider' die vanuit de
klassieke teksten op Griekse en Ro
meinse bodem gaat zoeken' of alles
wat de dichter zegt, bestèat.
Met de hulp van het verfijnde vak
manschap van zijn vriend Roger De
Witte brengt hij het gevonden mate
riaal dan in beeld. Hun diamontage
over 'het land van Vergilius' is een
schoonheidsbedevaart geworden
naar het land van 'zoveel luisterrij
ke steden en zoveel praalgebouwen'.
De eenheid van beeld, tekst en mu
ziek is zo geslaagd dat het uitgangs
punt onherkenbaar is geworden.
Fernand Van Durme zorgde voor
een muzikale aanpassing: steeds
aristokratisch aanwezig, nooit op
dringerig. Piet Velghe monteerde
een techniek-volmaakte klankband.
Over de gedichten van Anton van
Wilderode kunnen wij slechts zeg
gen wat hijzelf zegt over zijn grote
voorganger: zij zullen voor de toe
komst duren.
Aalst. Mevrouw Becker kwam in het Vredeshuis een uiteenzetting geven over
de mensenrechten in Chili (a)
Bij de eerste beelden horen wij de
stem van Anton van Wilderode. Hij
is geen deklamator, maar zegt alles
gewoon en daarom zo echt: 'loop ik
uw land door, - loop ik door uw
boek'. Regelmatig wordt er terug
gegrepen naar van Wilderodes ver
taling van de Aeneïs en de Georgi
ca... Met haar mooie en gevormde
stem 'zegt' Kris IJzerbijt de teksten.
Zij deklameert nooit, maar medi
teert op de ritmen van van Wildero
de en geeft deze stille beelden,
klank en leven... Afwisselend, met
voller geluid en meer sonoor, maar
beheerst en onderdanig aan de
tekst, klinkt soms de stem van Jef
Demedts: de Etna blaast een hoos
van vlammen uit opgebarsten
ovens... Het tweede deel brengt ons
in het Italië van de late Middeleeu
wen en de Renaissance. Op het
einde komt Anton van Wilderode
zelf 'afscheid' nemen met een mooi
gedicht. We zijn dan weer bij de
dichter in het Waasland: hij is van
alle reis terug en wil zichzelf blijven.
Vele jaren heeft hij gewoond in het
geestelijk huis van Vergilius. Hij
leerde er 'het verdriet en de vreugde
van de vertaler' kennen. Hij dwong
Vergilius te leven in een tatd die wij
de onze noemen. We zijn er hem
dankbaar voor...'.
Wie een voorstelling van deze dia
reeks wenst aan te vragen, gelieve
zich te wenden tot Herman Bos
teels, Grote Baan 202,9310 Herder-
sem-Aalst. Tel. 053/21.24.64.
De Bruyn
ij ziel
- Vrijdag 16 november om 20 uur in de Schouwburg: koncert door het
Harmonieorkest van de Godsen o.l.v. Norbert Nozy, georganiseerd
door Jeugd en Muziek, afdeling Aalst; info en reservaties 053/21.81.07.
- Van zaterdag 17 t.e.m. zondag 23 december in De Werf, het Belfort,
het Oud-Hospitaal e.a.: tentoonstelling «Tempels - Zuilen - Sokkels».
- Zaterdag 17 november om 20 uur in de Schouwburg: muziekpro
gramma «Sexteto Tango Al Sur» door Dirk Van Elsbroeck, Juan
Masondo en ensemble; info 053/76.13.12.
- Zaterdag 17 november om 15 uur in de Foyer van De Werf: vernissa
ge van de tentoonstelling «Tempels - Zuilen - Sokkels».
- Zondag 18 november om 15 uur in de Schouwburg: teatervoorstel-
ling voor de jeugd «B is A in Bubbels» van Willy Thomas door Oud
Huis Stekelbees in regie van Guy Cassiers; toegang 1 strip of 100 fr.
voor kinderen en 2 strippen of 170 fr. voor volwassenen; info 053/
76.13.12.
- Zondag 18 november om 14 u. in Vergaderlokaal 1: voordracht
«Homeoptahie: voorschrift en toepassingen», georganiseerd door
vzw De Groene Dag; info 054/33.20.46.
- Dinsdag 20 november om 20 uur in de Studio: «Kulturele Armoede
in Aalst?», georganiseerd door het Frans Masereelfonds en de Stede
lijke Biblioteek; info 053/78.24.08.
- Dinsdag 20 november om 19.30 uur in Vergaderlokalen 1 en 2:
vormingsavond voor K.V.L.V., info: 091/62.66.56.
- Dinsdag 20 november om 14.30 uur in de Studio: voordracht «De
waarden van het Westen en van het Oosten kunnen elkaar verrijken»,
georganiseerd door de Aalsterse Akademie voor Senioren; info 053/
21.27.59.
- Maandag 19 november om 20 uur in de Schouwburg: opera- en
operettekoncert, georganiseerd door het Willemsfonds; toegang 200
fr. in voorverkoop en voor leden, 250 fr. aan de kassa; reservatie
053/76.13.12.
- Woensdag 21 november om 14 uur in de Studio: vertelnamiddag
voor de jeugd (van 6 tot 9 jaar) door Willy Van Boxstael, georgani
seerd door de Jeugdafdeling van de Stedelijke Openbare Biblioteek;
info 053/76.13.30.
- Woensdag 21 november om 20 uur in de Studio: voordracht «De
Kracht van de magie», georganiseerd door vzw De Nieuwe Mens; info
053/2L99.37.
- Woensdag 21 november om 19.30 uur in Vergaderlokaal 1: informa
tieavond «Kan geloofsbeleving helpen bij het verwerken van proble
men met psychisch zieken?», georganiseerd door Similes; info 091/
23.24.05.
- Donderdag 22 november om 20 uur in de Studio: lezing georgani
seerd door het C.M.B.V. info 053/21.16.75.
- Vrijdag 23 november en zaterdag 24 november om 20 uur en zondag
25 november om 15 uur in de Schouwburg: teatervoorstelling «Happy
Birthday» van Marco Camoletti door Sint-Barbara toegang 200 fr.,
informatie 053/70.44.64.
- Zaterdag 24 en zondag 25 november in de Belfortkiypte: tentoon
stelling door Jacob Van Den Berghe.
- Maandag 26 november om 13.45 uur in de Schouwburg: voordracht
«Gezondheid of ziekte?» door D. Verhelst, georganiseerd door Aktu-
eel Denken en Leven; info 053/80.40.64.
Fanfares en harmonieën: ze helpen feestelijkheden opluisteren in en
buiten de gemeente. By nagenoeg elke belangrijke lokale gebeurtenissen,
blijde of droeve, worden ze betrokken. Ze spelen een belangrijke rol in de
plaatselijke gemeenschap, het dorp of de wijk... De laatste jaren hebben
hun bestaansredenen zich weliswaar verruimd. Ze zijn meer geworden
dan een straat-attraktie. Het verfijnd samenspel is gaan primeren. Kultu
rele aspiraties en kwaliteit krijgen de bovenhand... Ze wenken ons regel
matig naar de koncertzaal.... De Koninklijke Fanfare «Niets zonder
Arbeid-Trouw en Eendracht - Erembodegem» organizeerde zaterdag 10
november 1990 voor de vijfde keer een avondvullend muziekkoncert in de
ruime O.L.Vrouw Hemelvaartkerk in hethar(je van Erembodegem. Deze
plaatselijke fanfare haalde er het zangkoor «Vrolijke Musici Haaltert» bij
om de klus te klaren: een koor dat in de regio reeds heel wat naam verwierf.
De fanfare werd kunstig geleid door Freddy Van Laer en koordirigent was
Wilfried D'Hondt. De eerste noot werd geblazen om 20 uur. Presentator
was Hans Van den Stock.
«Het kunstkoncert, dat nu voor de
vijfde keer gebracht wordt door de
K.F. Niets zonder Arbeid, is uitge
groeid tot een hoogtepunt en een
klassieker in het kulturele leven van
Erembodegem. Het bewijst dat een
fanfare een noodzakelijke funktie
vervult in onze volksgemeenschap.
Deze funktie ligt niet alleen in op
tredens bij belangrijke sociale ge
beurtenissen, maar vooral in de mo
gelijkheid die wij bieden aan de in
woners van Erembodegem tot de
ontplooiing van hun muzikale ta
lenten. Heel speciaal heeft onze
fanfare dit jaar een zware inspan
ning gedaan om enkele leerlingen
van de Stedelijke Muziekakade-
mie-Afdeling Erembodegem een
instrument te bezorgen. Uw massa
le aanwezigheid op ons jaarlijks
koncert is een hart onder de riem
om onze inspanningen ter verbre
ding en ter verjonging van de basis
van onze fanfare verder te zetten en
ons verder aan te passen aan de
noodwendigheden van een moder
ne dorpsgemeenschap....» Met die
bekentenis opende fanfare-voorzit
ter Géry Vandewalle zaterdag
avond het eerste lustrum-optreden
van de K.F. Niets zonder Arbeid-
Trouw en Eendracht in de O.L.
Vrouw Hemelvaartkerk van Erem
bodegem. We maakten er nadien,
twee uur lang, een werkelijk prach
tig koncert mee, met meerdere
smetteloos uitevoerde hoogstand
jes. Op het programma van de Ere-
mbodegemse dorpsfanfare stond
«De Kalief van Bagdad» een stuk
uit een komische opera met zeer
melodieuze partituur van F.A.
Baieldieu (1775-1835). Ook «Cor-
pentiers in Concert», een arrange
ment van Pi Scheffer (1909-1988)
met een krachtige, opwindende in
leiding en nadien in een steeds ver
anderende instrumentatie «We've
only just begun», «Yesterday once
more» en «Top of the world». «The
Phantom of the Opera» bij velen
wel bekend als filmtitel, was een
prachtig stukje filmmuziek van de
Engelse komponist A.L. Webber
(die samen met Tim Rice in 1970 de
rockopera «Jesus Christ Superstar»
maakte die in 1973 werd verfilmd).
In «East Anglia» van Jacob de
Haan, gekomponeerd in 1982, was
duidelijk een melancholisch tintje
waar te nemen, ook een rijke klank
kleur waarin het slagwerk een be
langrijke rol was toebedeeld. Sinds
de muziek van H.L. Walters (°1910
in USA) in Europa verspreid werd,
is die niet meer weg te denken uit
ieder blaasorkest-repertoire. Zijn
kompositie «A night at the Ballet»
werd geopend met de Scheheraza
de» van Rimsky-Korsakov. Hierop
volgde «Prince Igor» van A. Boro
din (een Poolse dans waarin de tam-
bourijn een belangrijke rol speelt),
daarna volgde «Les Milliani
d'Arlequin van Drigo, en vervolg
ens het alombekende «Faust-bal-
let» van Gounod, ook het romanti
sche «Swan Lake» van Tschaikows-
ky, de zwierige en uiterst verfijnde
wals «Les Sylphides» van Chopin,
Sylvia van Delibes: een in 2/4 geno
teerde mars en processie van Bac
chus en tenslotte «Red Poppy» een
heel pittige Russische dans van
Glière.
Een pareltje op het programma van
de fanfare was eveneens «The
Young Amadeus» een bewerking
van een Melodie uit W.A. Mozart
concerto voor klarinet en orkest.
In een bewerking van Willy Haut-
vast (1932 te Maastricht), getiteld
«Celebre Adagio» van Tomaso Al-
binoni (°1671,11750 in Venetië) kre
gen de iklarinetten (resp. de bugels
in fanfare) de rol toebedeeld van de
solo-viool. Terwijl de klankrijkdom
van het orgel werd weergegeven
door de rest van het orkest. De
trompetten vertegenwoordigden
het hoge register. Het middenregi-
ster werd toevertrouwd aan de
zachte kopers en de saxen. Tenslot
te gaven de bassen op een ostinaat
ritme de harmonische ondertoon.
In de laatste melodie «Only Love»,
een bewerking van R. Ares werd de
romantische melodie voorgedragen
door de trompetten, afgewisseld
met de saxen, waarna het gehele
orkest de song naar zijn climax
bracht. Het gaat de Erembodegem-
se fanfare «Niets zonder Arbeid»
blijkbaar biezonder voor de wind.
Je moet ze de laatste jaren vooral in
de koncertzaal zoeken. Ze wordt
gedirigeerd door Freddy van Laer
("Aalst 6.10.1945). Hij studeerde
aan de Stedelijke Muziekakademie
van zijn geboortestad en vervolgens
aan het KOn. Muziekkonservatori-
um te Gent en te Brussel. Sedert
1973 is hij solist bij het Groot-Har
monieorkest van de Gidsen te Brus
sel. Freddy Van Laer is sedert 1985
dirigent van «Niets zonder Arbeid».
De Erembodegemse fanfare be
staat al 146 jaar en kan vandaag
terugblikken op een rijk palmares.
De laatste jaren is de opmars niet te
stuiten... Een grote bijdrage tot het
wellukken van het lustrumkoncert
werd zaterdagavond ook geleverd
door «De vrolijke Musici» uit Haal
tert. Het tweede luik van het pro
gramma bestond immers uit liede
ren als «Viva Tutt» van Felice de
Giardini, «El condor passa» van het
duo Simon Garfunkel, «Guata-
namera»: een Zuid-Amerikaans
lied, «Barcarolle» van Jacques Of
fenbach, «Plovi Plovi» een volkslied
uit Dalmatië, «Kalinka»: een Rus
sisch volkslied en ook «Oklahoma»
van Richard Rodgers, een mijlpaal
in de geschiedenis van de Ameri
kaanse musical. Het gemengd koor
«Vrolijke Musici» Haaltert werd ge
sticht in 1969 o.l.v. Jan Joos. Een
kleine bezetting groeide steeds ver
der uit. Hun eerste lustrum vierden
ze met de uitvoering van de eerste
vierstemmige Mis, gekomponeerd
door hun huidige dirigent en orge
list Frans De Meyer. Onder zijn
kundige leiding verwief het koor
een faam die velen hen benijden...
De eigen komposties van Frans De
Meyer staan nog steeds bovenaan
hun repertorium. Sinds 1981 worden
de dirigeerstok en het klavier regel
matig opgeruild tussen Frans De
Meyer en Wilfried D'Hondt. Verle
den zaterdag was de koorleiding in
handen van D'Hondt.
Het vijfde muziekkoncert van
«Niets zonder Arbeid» werd zaterd
agavond kunstvol afgerond met als
verrassingsnummers een fragment
uit de musical «Westside Story» een
hommage aan Bernstein, en «Nabu-
co-donosor» van Verdi. Een buiten
gewone prestatie, ons gebracht
door de «Vrolijke Musici» en de
Erembodegemse muziekvereniging
samen.
Liefhebbers van de zoete klank van
koren en van mooie koorliederen
werden vast en zeker niet ontgoo
cheld! Ze kregen muziek van hoog
niveau te beluisteren. Een buiten
gewone van koor en orkest die door
het talrijke entoesiaste publiek
werd gehonoreerd met een dave
rende ovatie!
De Bruyn
Knokke-Heist heeft zijn brochure voor win
terweekend aan zee uitgegeven. Naast de
culinaire geneugten heeft deze badstad nog
veel meer te bieden. Denken we maar aan
het Casino, aan de sportieve mogelijkhe
den en de ontspanning. De brochure is
verkrijgbaar bij de dienst voor toerisme,
Zeedijk KnokJce 660te 8300Knokke-Heist
(050/60..61.85.)
Van 15 december tot 1 april van volgend
jaar heeft in het Haags gemeentemuseum
een overzichtstentoonstelling plaats met
werk van Karei Appel. Het museum is
geopend van dinsdag tot en met zondag
van 11.00 tot 17.00 uur en is gelegen aan de
Stadhouderslaan 41 in Den Haag.
Organizatoren van school- en groepsreizen
kunnen bij het Nederlands Bureau voor
Toerisme in Brussel de nieuwe Groepsrei
zen brochure afhalen. Er worden 21 tips
gegeven voor uitstappen in verschillende
delen van Nederland. Nederlands Bureau
voor Toerisme, Ravensteinstraat 68 te
1000 Brussel (02/511.86.46).