M
Muziekkapel van de Belgische Zeemacht
verdedigt reputatie op briljante wijze
Walter
en Anne Boeykens
schitteren in derde
koncert van
Lions Dendermonde
Tiende Orgelweek
tijdens 28ste Inter
nationale Muziekdagen
The Mardi Gras Jazzband
in de Honky Tonk Bunker
op 23 november
Breit Dolman expozeert
Festival van Vlaanderen 1991
10 - 23.111990 - De Voorpost
Lions-voorzitter Georges Van de
Voorde had in zijn welkomstgroet
woorden van dank voor de abt van
de Sint-Pieters- en Paulusabdij voor
de logistieke steun en ook voor de
sponsors, zonder wie geen kwalita
tief hoogstaand koncert meer kan
ingericht worden. Woorden van
trots ook omdat Lions er voor de
derde keer reeds in geslaagd was
een programma te kunnen aanbie
den dat het allerbeste kon beloven:
een ensemble en twee solisten om U
tegen te zeggen. «Kuituur in dienst
van de sociaal en fysiek minderbe
deelden in deze maatschappij is
mooi.» Of hoe sponsoring, sociale
bewogenheid en kuituur hand in
hand kunnen gaan
Programma
Voor deze derde koncertavond had
Lions uitvoerders van bij ons gekon-
trakteerd. Na Duitse en Franse mu
sici toch ook de beurt aan «eigen
volk». Niemand minder dan Walter
Boeykens, zijn dochter Anne (bei
den op klarinet) en een okkasioneel
strijkersensemble (drie eerste en
drie tweede violen, twee altviolen,
twee celli en een contrabas) vertolk
ten een programma met werken van
Hoffmeister, Bach-Groslot, von
Weber, Cimarosa-Benjamin, Pa-
chelbel en Mendelssohn. Bijna uit
sluitend werken waarin de klarinet
centraal gesteld wordt.
Van Franz Anton Hoffmeister
(1754-1812) hoorden we het driede
lige «Concerto in es voor twee klari
netten en orkest»: een virtuoos
klassiek allegro, een lieflijk zingend
romanza en een dartel dansend
rondo.
Van Johan Sebastian Bach (1685-
1750) zijn twee vioolkoncerten be
kend én het prachtig dubbelkoncert
in d klein BWV 1043 uit zijn Cöthe-
nerperiode. Voor dit orkest van
Walter Boeykens bewerkte zijn
vriend Robert Groslot het adagio
Vorige week verzorgde de Muziekkapel van de Belgische Zeemacht in de
Singel te Antwerpen een galakoncert o.l.v. Vaandrig-ter-Zee Kapelmeester
Peter Snellinckx.
Dit koncert werd georganiseerd door de Vereniging voor Hulpbetoon in de
Zeemacht en de Nationale Federatie van Informatieweekbladen, samen
met het P.R.- en Organisatiebureau VPR uit Sint-Niklaas. Tevens werd de
eerste C.D. van de muziekkapel voorgesteld, die eveneens werd uitgegeven
ten voordele van de vzw Vereniging voor Hulpbetoon in de Zeemacht.
Dendermonde. Koncert in abdijkerk Veel volk in de abdijkerk voor een
prachtig koncert (foto Piet Hermans)
De Basiliek van de Dendermondse Sint-Pieters- en Paulusabdij was vorige
vrijdag bijna volledig volgelopen voor bet koncert dat georganiseerd was
door Lions Dendermonde. En de vele aanwezigen zullen het zich zeker niet
beklaagd hebben: ze waren immers getuige van een schitterend klassiek
koncert met een hartverwarmend programma en uitstekende uitvoerders.
Het ovationeel applaus na afloop was hiervan trouwens het dankbare
bewijs.
Muziekkapel Belgische Zeemacht
De Muziekkapel van de Belgische
Zeemacht werd gevormd in 1947
door muzikanten komende van ver
schillende korpsen van de Land
macht. Het werd onder de leiding
geplaatst van lt. Louis Gasia, die de
'Mars van de Belgische Zeemacht'
komponeerde, zich hierbij inspire
rend op bekende folkloristische
liedjes zoals "t Loze Vissertje' en
'Maman les petits bateaux'. Na Ga
sia kwam Jos Hanniken aan de lei
ding van het ensemble; deze werd in
'63 opgevolgd door Guy Duyck die
in '78 het dirigeerstokje doorgaf aan
Jozef Wauters, in '87 opgevolgd
door D. Acquet. Sedert 1 juli '89
wordt de leiding waargenomen
door Vaandrig-ter-Zee Kapitein
Peter Snellinckx. Het trommel- en
trompettenkorps stond achtereen
volgens o.l.v. H. Vermeire en sinds
'87 van H. Moreels.
De Muziekkapel heeft reeds een
enorm aantal prestaties achter de
rug, zowel in binnen- als in buiten
land: Amsterdam, Luxemburg, Bre-
mershaven, Keulen, Düsseldorf,
Parijs, Vichy, Bari, Monaco e.a.
Alle muzikanten zijn laureaten van
een Koninklijk Muziekconservato
rium. Velen onder hen staan op hun
beurt in het onderwijs, aan conser
vatoria of muziekakademies; weer
anderen maken deel uit van dans
en simfonische ensembles of ope
ra-orkesten.
Galakoncert
Na de uitvoering van het vaderlands
lied opende dit galakoncert met de
'Festive Ouverture' uit 1954 van Di-
mitri Sjostakovitsj, gevolgd door
'Atlantis' een simfonisch gedicht
van ex-chef Guy Duyck, die trou
wens in de zaal aanwezig was, en
een ovationeel applaus kreeg. Na
de '3* Fantasie', een harmonie-ar
rangement van Moerenhout van de
3d* pianofantasie van Peter Benoit,
werd het eerste deel van dit koncert
besloten met 'Cap Kennedy', een
stukje programmamuziek van S.
Lancen.
Het tweede deel was populairder
opgebouwd. Het begon met de
'Symphonic Dance Music from
West Side Story' van de betreurde
L. Bernstein, gevolgd door 'The
Phantom of the Opera' uit 1986 van
A.L. Webber in een arrangement
van Johan De Mey en door het
spektakulaire 'Starflight' van Peter
Laine.
Echt militair werd heUsas met 'Mili
taire Wals' van L. Fremaux, een
kompositie gebaseerd op de diverse
militaire simbolen die in het leger
worden gebruikt. Met de uitvoering
van dit werk kwam ook het trom
mel- en trompetterskorps - ofte de
'kliek'- op het podium. Na de
'Mars van het 6* Linieregiment' van
Jozef Delaet, kwam voor velen het
hoogtepunt van de avond: de uit
voering van de 'Mars van de Belgi
sche Zeemacht' van L. Gasia. De
kepies werden opgezet, een zinde
ring ging door de bijna volzette zaal
en sommigen (en niet alleen oudge
dienden) konden amper hun ont
roering meester blijven.
Verdiende bloemen voor de diri
gent, ook bloemen voor Lutgart Si-
moens die de presentatie verzorgd
had. En natuurlijk als toemaatje
'Anchors Away'!
De Muziekkapel van de Belgische
Zeemacht bewees nog maar eens
dat een blaasorkest niet noodzake
lijk sinoniem hoeft te zijn van 'zo
maar wat blaasmuziek', zonder veel
interpretatie of nuancering. Onder
leiding van zijn kapelmeester Peter
Snellinckx (Temse 0 1956) werd
technisch én interpretatief degelijk
gemusiceerd met zin voor verfijning
en kleur, met kunde en inzet.
Een uitstekende C.D.
Ter gelegenheid van dit galakoncert
stelde de Muziekkapel van de Belgi
sche Zeemacht haar eerste C.D.
voor; uiteraard werden er voordien
reeds elpees uitgebracht.
Deze C.D. wordt uitgegeven ten
voordele van de vzw Vereniging
voor Hulpbetoon in de Zeemacht,
een vereniging in '65 opgericht om
financiële of materiële noden bij le
den van de Zeemacht en hun fami-;
lieleden te kunnen lenigen. Vice-;
admiraal J. De Wilde, stafchef va*
de Zeemacht, is er de voorzitter!
van.
Op de C.D. (71' 54") staan 9 num
mers: 'Marines' March' (een tradi
tional in een arrangement van Pi
Scheffer), het simfonisch gedicht
opus 65 'Atlantis' (Guy Duyck),
'Holiday for Band' (Rex Mitchell),
de balletsuite 'Les Papillons' (Coby
Lankester in een bewerking van Jo
han De Mey), 'Olympic Fanfare and
Theme' (Jonn Williams, in een ar
rangement van Jim Curnow), 'Cap
Kennedy' (Serge Lancen), 'Yankee
Doodle' (Morton Gould), 'The
Phantom of the Opera' (A.L. Web
ber, bewerkt door Johan De Mey)
en uiteraard de 'Mars der Belgische
Zeemacht' van Louis Gasia.
De C.D. werd geproduceerd door
VPR Consult in Sint-Niklaas, en
opgenomen in de Studio Steurbaut
te Gent.
L.
uit Bachs dubbelkoncert voor twee
klarinetten en strijkers in fa groot.
Wij staan vaak nogal huiverig tegen
over dergelijke bewerkingen, maar
Groslot toonde aan dat, met res-
pekt voor de geest en de kleur van
het origineel, er wel degelijk een
muziekwerk kan herwerkt worden
zonder er een flauw, vals afkooksel
van te maken.
Carl Maria von Weber (1786-1826)
interesseerde zich sterk voor de kla
rinet, vooral sedert hij de beroemde
klarinetvirtuoos Heinrich Barmann
had leren kennen. Alhoewel hij dit
instrument niet zelf kon bespelen,
wist hij zich de aard ervan eigen te
maken en de mogelijkheden ervan
dusdanig uit te breiden, dat geen
enkele andere komponist er later
nog iets aan kon toevoegen. Geen
wonder dus dat von Weber een der
komponisten is van wie Walter
Boeykens vaak werk op het pro
gramma neemt. Nu was dit «Intro-
duktie, tema en variaties voor klari
net en orkest», een werk dat om
streeks 1815 werd gekomponeerd.
Walter Boeykens was de solist.
Domenico Cimarosa (1749-1801) is
vooral bekend als operakomponist;
zijn andere komposities zijn trou
wens - op zijn «Missa da Requiem»
na - kwalitatief van een minder ge
halte. Van hem speelde Anne Boey
kens met het orkest het «Concerto
voor klarinet en strijkers» in een
bewerking van Arture Benjamin.
Musicologen zijn het er nog steeds
niet over eens voor welk solo-in
strument dit concerto eigenlijk ge
schreven werd.
Als tussenspel kregen de toehoor
ders de «Canon voor orkest» te ho
ren van de Neurenbergse organist
en komponist Johann Pachelbel
(1653-1706) die op orgel de schakel
vormde tussen Froberger en J.B.
Bach. Een sober, mooi gedragen
kompositietje.
Het koncert werd besloten met een
werk van Felix Mendelssohn-Bar-
tholdy (1809-1847) die veel kamer
muziek schreef, hoewel men deze
stukken slechts zelden in de kon-
certzaal hoort. De meeste van deze
komposities waren erop gericht de
solist te laten schitteren. Van hem
speelden Anne en Walter Boeykens
met het strijkersensemble het
«Konzertstück nr. 2 voor twee klari
netten en orkest» uit 1833. Na af
loop van het programma werd het
rondo (3de deel) van dit werk nog
als bisnummer aangeboden.
Schitterende solisten
Van Walter Boeykens (°1938, Bor-
nem) is geweten dat hij hét type is
van de veelzijdige, moderne vir
tuoos die zowel de hoogtepunten
uit het klassieke repertoire (Mo
zart, Weber,...) op onvergetelijke
wijze kan brengen, als de nieuwe
klanken op de grensgebieden van
zijn instrument weet uit te experi
menteren (Boulez...). Hij is een
veelzijdig virtuoos - hij wordt door
zeer velen beschouwd als de groots
te klarinettist van deze tijd! - voor
wie ieder koncert (Berlijn, Parijs of
Dendermonde: het maakt geen ver
schil uit!) een uitdaging blijft. Wie
foed geld neertelt voor een koncert,
eeft ook recht op een goede uit
voering! We hoorden er al anderen
bezig «in de provincie»... Een der
gelijke professionele ingesteldheid
siert alleen de grootsten.
In de Dendermondse Abdijkerk
toonde Boeykens nog maar eens dit
vakmanschap, dit eerlijk musiceren.
Dat hij sukkelde met een nekwer-
vel, zodat twee vingertoppen bijna
gevoelloos waren, bleek geen hin
derpaal om er een heerlijke muzika
le avond van te maken. Geen routi
neklus maar musiceren met grote
virtuositeit, een onberispelijke
techniek, een warm kleurenpalet én
een aanstekelijke musiceervreugde
die de andere musici meevoert in dit
gevoel. Dan krijgt het publiek na
tuurlijk een heerlijke muzikale
avond.
Dat Anne, de 24 jaar jonge dochter
van Walter Boeykens, uit hetzelfde
muzikale hout gesneden is, konden
we duidelijk ervaren. Ze heeft alles
om een uitstekende soliste te wor
den: een mooie toon, een grote vir
tuositeit, een prima interpretatie-
vermogen. Na het werk van Cimaro
sa, waarin Anne de soliste was,
glunderde vader Walter fier, zoals
alleen een vader fier kan zijn!
Ook over het strijkersensemble
niets dan lof: ze musiceerden attent,
met zin voor schakering, technisch
feilloos.
Een dankbaar publiek, dat zich veel
gedisciplineeraer gedroeg dan in
veel «grote» muziektempels, reage
erde entoesiast en dankte de uit
voerders met een staande ovatie.
Kon er echt geen bloemetje meer af
voor de solisten?
Slechts twee kleine schaduwvlekjes
op dit mooie koncert: de taalkundi
ge slordigheidjes in het overigens
typografisch erg verzorgde pro
gramma én de storend flitsende
«huisfotograaf».
We kunnen enkel Lions Dender
monde gelukwensen met hun keuze
van de uitvoerders en de puike or
ganisatie en hopen dat hun vierde
koncert even suksesrijk mag wor
den
(L.)
De "Vette Dinsdag-band" is mee
gegroeid uit de Grembergse kermis-
dinsdagfestiviteiten; natuurlijk ook
omdat Mardi Gras het hoogtepunt
is op de Jazzmarkt van New Or
leans, het Mekka van de jazz.
De band bestaat nu zeven jaar want
hij ontstond in 1983. De nodige
jazzlessen kregen de pioniers van de
mannen van de Lokerse Train Jazz
band; met uitstekend resultaat
trouwens.
Na zeven jaar zijn de zwaarste hin
dernissen natuurlijk al lang met suk-
ses genomen: koncerten in Gorin-
chem, in Honky Tonk, tijdens de
jazzfestivals van Breda, Oostende
en Dendermonde; natuurlijk tallo
ze optredens overal te lande en uit
eraard tijdens de Dendermondse
Kroegentochten.
Hun stijl is New Orleans: ontwape
nend fris, doortastend en entoesiast
gebracht. Naast de onvermijdelijke
klassiekers brengen ze vooral num
mers met een mooi thema en van
eigen arrangementen kennen de
Mardi Gras-jongens ook wat!
"Papa" Paul Calïebaut leidt de band
en bespeelt steeds de massa. De
band is immers een geweldige
smaakmaker voor het publiek.
Door hun ongekompliceerde mu
ziek op gezapig tempo weten ze het
publiek te boeien. Ze hebben er
trouwens het handje van weg in te
spelen op de reakties van ee dank
baar publiek. Dat is hun sterkte:
gezellige muziek voor een gezellig
publiek.
Momenteel spelen ze veel in de
Brusselse Preservation Hall.
Al worden ze nog niet tot de échte
jazztop in Vlaanderen gerekend,
toch wisten ze zich duidelijk te ma
nifesteren in de sub-top!
De vermoedelijke samenstelling
van The Mardi Gras Jazzband voor
het Bunkerkoncert: "Papa" Paul
Calïebaut (trombone, leader), Ka-
rel Peleman (trompet), Danny
Smooch Verleyen, Marc Coudron
(banjo), Jaak Slabby Van Hooien
(bas), Wim De Commer (piano) en
Rik Van den Eede (drums).
The Mardi Gras Jazzband speelt in
de Honky Tonk Bunker, Leo
pold II-laan (Bastion V) op zater
dag 23 november om 21 uur.
L
Dendermonde. Koncert in abdijkerk. Het ensemble Walter Boevkens maakt
zich klaar voor wat een schitterende muzikale avond zou worden (foto Piet
Hermans)
Kuntschilder en beeldhouwer Cy-
riel Verbeken, geboren in de Boc-
renkrijggemeente Overmere in
1937, maar thans woonachtig in
Vlierzele, stelt zijn werken tentoon
in de Kunstkelder van het kultureel
centrum van de abdij te Affligem
tijdens de weekends van december
vanaf de vijftiende. De tentoonstel
ling is te bezichtigen telkens van
11.00 tot 13.00 en van 14.00 tot 20.00
uur.
Cyriel Verbeken is autodidakt en
brengt -soms onder de schuilnaam
Breit Dolman- vooral via twee tech
nieken, namelijk schilderen en
beeldhouwen, zijn eigen aard tot
uitdrukking.
Zijn schilderkunst koncentreert
zich vooral rond twee tematische
polen. Enerzijds strijdt de kunste
naar in zijn symbolisch geladen
werk met onderwerpen als entitei
ten (rassen), het mysterie van de
archetypiscne vrouw, macht en
machtsverhoudingen, agressie, ge
rechtigheid en onrechtvaardigheid.
Anderzijds verraden de dynamiek
van zijn zeegezichten zijn onrustige
natuur en het statische van zijn
dorps- en landschapsschilderingen
zijn onvervulbare drang naar rust.
Met zijn recentere clown- en pier
rotfiguren, waaraan elke uitbundig
heid of vrolijkheid vreemd is, wijst
Verbeken op de vereenzaming en
vervreemding in onze samenleving.
Zijn beeldhouwwerk in hout en
marmer wordt gedragen door een
dualistische tematiek van man
vrouw relatie. Deze meestal naar
het abstrakte neigende skulpturen
ademen een expressie kracht en
fluïditeit uit, die bij de beschouwer
een gevoelen van sereniteit, her
kenning en zelfs aanvaarding kun
nen oproepen.
Zijn atelier is gelegen in het Peper
straatje 4 te Vlierzel;e.
Het laatste festivalkoncert van de
editie 1990 is amper achter de rug,
of het Brugse luik van het Festival
van Vlaanderen verstuurt reeds zijn
plannen voor de uitgave 1991. Zoals
steeds zijn de Internationale Mu
ziekdagen, zoals ze in Brugge nog
graag genoemd worden, opge
bouwd rond twee krachtlijnen: de
koncerten Musica Antiqua en de
wedstrijd(-enl. Tijdens deze 27'" In
ternationale Muziekdagen, die ge
organiseerd worden van zaterdag
27 juli t.e.m. zaterdag 10 augustus, is
het opnieuw de beurt aan het orgel.
De ló* orgelweek (van 27.07 t.e.m.
03.08) vertoont volgende krachtlij
nen: tentoonstelling rond het orgel
en het orgelpositief; referaten, ïn-
terpretatiekursussen en recitals;
ochtendwandelingen en een eks-
kursie langs historische orgels in
Brugge, Vlaanderen en Frans-
Vlaanderen; Concours Bach-Mo-
zart-Salieri; Prijs Mozart-Vivaldi
Brugge 1991.
Wedstrijden
Het Concours Bach-Mozart-Salieri
en de Mozart-Vivaldiprijs vormen
twee atzonderlijke proeven. Kandi
daten die aan de leeftijdsvereisten
voldoen (voor de eerste: geboren
zijn na 31.12.'58; voor de tweede is
geen leeftijdslimiet!, kunnen even
tueel aan beide wedstrijden deelne
men. Alle proeven, van preselekties
tot finale, van het Bach-Mozart-Sa-
lieri-concours staan geprogram
meerd op het orgel naar barokkon-
cept (19/6) van de Sint-Gilliskerk.
De proeven Mozart-Vivaldi wor
den afgelegd op het nieuwgebouwd
conservatoriumorgel (1988) in de
Anglikaanse kerk aan ae Ezelstraat.
Voor het Concours Bach-Mozart-
Salieri zijn prijzen en premies voor
zien voor 500.000 fr.; de eerste lau
reaat gaat met 125.000 fr. naar huis.
De Prijs Mozart-Vivaldi Brugge
1991 bedraagt 75.000 fr.
De kandidaten worden beoordeeld
door een internationale jury: James
D. Christie (V.S.), Xavier Darasse
(Frankrijk), Johan Huys, voorzitter
(België), Leo Kramer (Duitsland),
Michael Radulescu (Oostenrijk) en
Luigi Tagliavini (Italië).
Geïnteresseerde kandidaten kun
nen de wedstrijdfolder met alle
praktische informatie over het pro
gramma, de organisatie en de wed
strijdinstrumenten verkrijgen bij de
Dienst Toerisme, Burg 11, 8000
Brugge; tel. 050/44.86.86.
Musica Antiqua
Het koncertaanbod tussen 27 juli en
10 augustus is zeer ruim: niet min
der dan 25 produkties staan ge
pland. De organisatoren program
meren werk van o.m. John Dow-
land, Niccolo Fontei, Andrea en
Giovanni Gabrieli, Georg Friedrich
Haendel, Wolfgang Amadeus Mo
zart (het is immers het Mozart-
jaar!), Peter Philips, Henry Purcell,
Antonio Vivaldi.
Het volledige programma is vanaf
15 januari e.k. te verkrijgen bij de
Dienst Toerisme, Burg 11, 8000
Brugge; tel. 050/44.86.86. Snel aan
vragen en ook snel plaatsen reserve
ren!