F Venetiaanse koormuziek i in Dendermondse Abdijkerk Melissa Van den Broeck moeders mooiste Achttiende Nationaal Jeugdsolistentornooi in De Werf Norbert Detaeye speelt aperitiefkoncert in Honky Tonk Frank Veldeman expozeert in Lokeren Marnixring Ros Beiaard Dendermonde nodigt uit 10 - 7.12.1990 - De Voorpost Het voorbije weekend werd in Oudegem bij 'Cash and Carry De Clippel' een schoonheidswedstrijd georganizeerd onder het tema 'Moeders mooiste kind'. De inzet van deze wedstrijd een massa prijzen samen goed voor 100.000 fr en bovendien voor alle deelnemers heel wat gratis geschenken. Zo kregen de moeders een bloemetje mee naar huis, ontvingen de kinderen van Sinterklaas een zakje met snoepgoed en werd van hen ook een foto gemaakt op de schoot van de Heilige Man. Liefst 96 kinderen werden ingeschreven en zij namen zaterdag deel aan de schifting. Zondag namiddag had dan de finale plaats en daarvoor had een jury dertig kandidaten uitgekozen. Die kwamen uit de hele regio en zelfs uit Brussel. De kandidaten, van wie de leeftijd varieerde van 4 maand tot 3 jaar, werden door de jury aandachtig bekeken en de ukkepukken die het aandurfden zichzelf voor te stellen of een liedje te zingen voor Sinterklaas, kregen de mikro in de handen. Uiteindelijk werd Melissa Van den Broeck uit Haaltert uitgeroepen tot 'Moeders mooiste kind'. Melissa is 28 maand oud. Op de tweede plaats eindige Carlo De Caluwe uit Lede. Hij is 7 maand en Robby Van der Gucht uit Aalst, drie jaar, werd knap derde. Muziek was zaterdag troef in het kultureel Centrum De Werf. Het was Sylvain Bogaerts, sinds jaar en dag aktief in de Aalsterse Harmonie Hand in Hand en voorzitter van de bestuurskommissie van de stedelijke akade- mie die het 18e nationaal jeugdsolistentornooi naar onze stad bracht. Op alle verdiepingen werd muziek gebracht, naast de deelnemers aan het jeugdsolistentornooi, kon men ook leerlingen van de akademie beluiste ren. Vanuit het hele land kwamen zowat 140 deelnemers opdagen. Vanuit het hele land kwamen zowat 140 deelnemers opdagen. In zijn in leiding op de proklamatie wees Maurits Torrekens, nationaal en te vens provinciaal voorzitter van Oost-Vlaanderen van het Muziek- verbond erop dat alle deelnemers reeds over een ruime bagage moes ten beschikken om tot de finale toe gelaten te worden. 'Hier zijn geen verliezers. Al wie tot deze finale kon doorstoten, deed reeds veel moeite'. In de lagere graad had men geen deelnemers uit onze regio. In de middelbare graad hoorden we Huguette Meirsman, dwarsfluit, van de Koninklijke Harmonie St.Cecilia Zele. Ze bracht 'Andaloese' van E. Pessard Krist. De Vuyst en Ilse Callewaert speel den respektievelijk dwarsfluit en sa xofoon en Huguette Meirsman (17- 19 j.) afkomstig van de Koninklijke Harmonie Sint Cecilia Zele, werd laureaat van de groep kleine ensem bles, middelbare graad. Ze speel den Sonate G. Major van J. Hook. Sandra Temmerman werd individu eel ook algemeen laureate van het muziektomooi en winnares van de uitmuntendheidsgraad. Deze 17-jarige Zeelse won met het Concertino voor dwarsfluit van C. Chamin alles wat er op het tornooi te winnen was. Ze kreeg de vermelding 'lof van de jury' de beker van SABAM, de me daille van minister De Wael en de gouden medaille van de Koning. Dennis Van Den Broeck speelde het Trompet Conserto van A. Ar- utunian en behaalde 88,6 procent. Dennis is lid van de jeugdharmonie Dynamic Dendermonde. Hij was niet weinig blij met zijn eerste prijs met onderscheiding in de uitmun tendheidsgraad. Op Alt saxofoon hoordne we Bart Sannen van de Koninklijke fanfare St.Willibrordus - Meldert. Hij speelde Melopee et. Dance van R. Defossez. Vicky Vermeulen, speelde op alt saxefoon 'oosterse schetsen' van R. Kips en kreeg in de hogere graad 85,3 procent, goed voor eerste prijs met onderscheiding. Vicky is aktief bij de jeugdharmonie'Dynamic'van Dendermonde. Een goede prestatie hoorden we nog van de 18-jarige Bart Piqueur op klarinet met Capricio van H. Suster- meister. Bart is lid van de Koninklij ke Harmonie St.Cecilia Zele. JM. Heyman Norbert Detaeye begint in Vlaanderen stilaan de bekendheid te krijgen die hij al vele jaren verdient Was hij al vele jaren geliefd in vele klubs en festivals, hij krijgt nu ook aandacht in de media. Terecht, want Norbert is topkwaliteit! In Dendermonde weten zeer velen dit al zeer lang. Dendermonde heeft, dank zij de Honky Tonk Jazzklub, Norbert als het ware weten 'beginnen', hem weten ontbolsteren en hem zien evolueren tot een jazzsinger die by ons op een eenzame hoogte aktief is. We zitten deze regels te typen ter wijl Jeggpap N.O. Jazzband 'De Ze vende Dag5 en het debat over de maaltijdcheques opvrolijkt. En we leggen natuurlijk de link naar Nor bert Detaeye. Beide zijn immers nauw verbonden met de Honky Tonk: als ze er al niet de kinderen van zijn, dan werden ze er toch ge adopteerd, werden ze er, met vallen en opstaan, groot... en verlieten ze min of meer het nest, al kwamen ze toch nog op bezoek. Norbert was dit jaar al te gast op de Kroegentocht, op het Festival, bij de voorstelling van zijn jongste én schitterende ce- dee. En volgende zondag, 9 december, is Norbert opnieuw in de Bunker voor een aperitiefkoncert om 11 uur. Na tuurlijk wordt het een typisch De- taeyekoncert: muziek en songs uit New Orleans, maar ook een reper toire dat vanuit NO vertrekkend ei genlijk de muziekuit het diepe zuid en van de States omvat, en zelfs naar het noorden toe wortels heeft. Maar er is meer. Dit koncert wordt een dankbaar herdenken van het onlangs overleden Honky Tonk-be- stuursiid André D'Hanens. Voor zitter Piet Heuvinck zal een kort in memoriam uitspreken en Norbert Detaeye zal Andrés lievelingsmelo die 'Amazing Grace' vertolken. Zoals steeds bij een koncert met Detaeye, zal het wel nodig zijn - indien u tenminste een plaatsje wil bemachtigen - om heel goed op tijd te zijn. Uiteraard is er gelegenheid om het aperitief te gebruiken... maar er zal ook dagverse soep te verkrijgen zijn. L. Dendermonde is op gebied van de ernstige muziek een rare stad. Maandenlang is de stad op dit gebied een doti stad maar dan barst het plots los. Zoals nu: het ene koncert volgt het andere in een heel snel tempo op. Na ht Lions-koncert met Walter Boeykens (vóór twee weken), volgt deze week een koorkoncert in het coilef (donderdag) en een koncert met Venitiaanse koorwerken (vrijdag). Natuurlijk is de maand december traditioneel een periode waarin het alom wemelt van kerst- en ander koncerten. Een beetje overleg tussen de diverse organisatoren zou toch geen kwaad kunnen. Zeker als men we» dat het publiek voor dergelijke organisaties toch niet zo dik loopt. Herinneren we ons maar even aan het fiasb van de plaatselijke poging om een aantal koncerten te organiseren in het kader van het Festival van Vlaandertt waar het publiek het duidelijk liet afweten, met alle spijtige gevolgen vandien. In onze Ros Beiaardstad is het n eenmaal zo dat een aantal mensen wel van goede muziek houdt, maar dan wel alleen indien men een koncert k* bijwonen dat ver van de deur georganiseerd wordt of wanneer de eigen vereniging het organiseert... Vanavond, vrijdag 7 december, zorgt het ensemble Musica Tenera- mundi o.l.v. Ludwig Van Gijsegem, in de Dendermondse Abdijkerk voor een koncert met Wenetiaanse koormuziek uit de 17e eeuw'. De Marnixring heeft tot doel 'te dienen' en dit ideaal aan te moedi gen en te ontwikkelen door: trouw aan de Nederlandse stam, het ver spreiden en bevorderen van de Ne derlandse kuituur, vriendschap en dienstbetoon onder de leden, zon der onderscheid van politieke of fi losofische overtuiging, solidariteit met beproefde stamgenoten, het be vorderen van nationale en interna tionale verdraagzaamheid en vrede. Venetiaanse koormuziek uit de 17de eeuw Wie enig benul heeft van de mu ziekgeschiedenis, weet dat wanneer men het heeft over 'Venetiaanse koormuziek uit de 17e eeuw', hierbij onmiddellijk gedacht wordt aan de cori spezzati ofte de meerkorigheid. De iaee om muziek te laten uitvoe ren door ruimtelijk van elkaar ge scheiden groepen is al heel oud en vindt men terug in de volksmuziek en in de Joodse psalmodie. Als kunstvorm werd dit principe doel bewust toegepast zeker vanaf de 15e eeuw. Het gevaar bestond immers dat eenvoudige muzikale struktu- ren eentonig gingen worden en daarom was het zo aantrekkelijk een eenvoudige maar effektvol principe toe te passen: door de mu- zikantengroepen op te splitsen en aan elk alternerende frasen of pas sages toe te bedelen bereikte men het gewenste resultaat. Zo lag het ook voor de hand dat de renaissan- cckomponisten dc mogelijkheden ervan verder zouden uitwerken om dat het nu eenmaal de periode was waarin groots opgezette plechtighe den, zowel binnen als buiten de kerk, vrij algemeen waren. In de vroege 16e eeuw hebben twee komponistenscholen zich daar vooral op toegelegd. De eerste wordt gesitueerd in Noord-Italië, waarin minder bekende figuren komposities maakten waarin elk vers afwisselend werd gezongen Dendermonde. Ludwig Van Gijsegem, een van de vertolkers op het koncert van Venetiaanse muziek in de Abdijkerk te Dendermonde Norbert De Taeye Van 17 december tot en met 12 januari loopt in Fnac Antwerpen een tentoonstel ling met tekeningen uit het Russische tijd schrift Krokodil. Hoe die tekeningen eruit zien en over welke onderwerpen ze gaan kan men zien in de Snoeck 91 waarin een artikel staat over dit satirisch blad. België, het centrum van de Europese Ge meenschap, beslaat slechts 1,4% van de totale EG oppervlakte. Met een bevolking van 9,9 miljoen inwoners vertegenwoordigt het 3,1% van de totale EG bevolking van 325 miljoen mensen. De door België naar derde landen uitgevoerde produkten zijn goed voor 5,6% van de totale EG-uitvoer. In Galerij Di-Art aan het Vrijheids plein 1 te Lokeren expozeert van 8 december tot 13 januari de lyrisch abstrakte kunstenaar Frank Velde man zijn werk. De Dendermondse kunstschilder Frank Veldeman is in zekere zin een buitenbeentje. Hij is ook huisarts en vertegenwoordigt een kombinatie van aktiviteiten die eigenlijk slechts zelden voorkomt. Frank Veldeman is geen neofiet. Hij hanteert het penseel reeds lang en won -nog in de beginfase van zijn artistieke ontplooiing- de Hoppe- landprijs en de Provinciale Prijs van de stad Lokeren. Het winnend werk van deze laatstgenoemde wedstrijd, 'Bed' hangt trouwens in de gebou wen van de technische dienst. Mo menteel beoefent Frank Veldeman een type van lyrische abstraktie waarbij als het ware op verschillen de visuele niveau's wordt gewerkt. De schilderijen geven aan de kijker de indruk van 'diepte' te hebben. Men kijkt als het ware doorheen de verschillende 'geledingen' van het schilderij naar de basiskleurlaag. Deze manier van schilderen is er niet zomaar gekomen. Ze volgt op een periode waarin Veldeman, ge ïnspireerd door zijn praktijk als arts, zijn doeken vulde met strukturen die verwezen naar organisch weef sel, naar celstrukturen, kortom naar die dingen waarmee een arts bezig is. Dat was trouwens niet de eerste keer dat deze kunstenaar zich liet inspireren door zijn profes sionele bezigheden. Jaren geleden schilderde hij ruimten die aan kli nieken en konsultatiekamers deden denken. Wat de lyrische abstraktie van Frank Veldeman onderscheidt van wat hij vroeger bracht, is niet alleen het feit zelf dat het om ab straktie gaat, maar ook het wegval len van de onderkoelde sfeer die kenmerkend was voor zijn vroeger werk. Veldeman hierover 'Meer dan vroeger schilder ik nu echt met plezier. De losse manier van wer ken, het vrije creeëren, het gebruik van drippingstechnieken, het is alle maal zo ongedwongen'. De tentoonstellingsruimte van gela- rij Di-Art bevindt zich op de eerste verdieping. De tentoonstelling is vrij toegankelijk op maandag en donderdag van 14.00 tot 17.00 uur, op vrijdag van 14.00 tot 18.00 uur, op zaterdag van 10.30 tot 18.00 uur en op zondag van 14.00 tot 18.00 uur. door twee koren. Waar de muzie een klimaks bereikte, maakten 2 overgangen van het ene naar h; andere koor en op het einde van hi werk klieten ze de twee koren s< menklinken. De Vlaming Adriaa Willaert (ca. 1485/90-1562) die mae stro di Capella was van San Mare in Venetië, nam deze stijl over. De roem van Venetië als muziel centrum was begonnen met c stichting van een zangschool aan d San Marco in 1403. In deze basilie bevinden zich twee orgels op tegei over elkaar gelegen balkons. Wi laert heeft zich waarschijnlijk doe het samenklinken van de beide 01 gels en de hieraan toegevoegde vc kale en instrumentale koren late inspireren tot het ontwikkelen va de instrumentale en vokale meerki righeid. Een kenmerk van de kooi galerijen in San Marco was dat d twee zanggroepen vrij ver van e kaar zaten zodat de harmonie eet voudig moest gehouden worden. Deze ruimtelijke spreiding was ecl ter niet direkt een probleem voord cori spezzati-komponisten van d tweede school, die we kunnen situe ren in Zuid-Duitsland en Ooster rijk, zangers en musici stonde meestal opgesteld rond een klaviei instrument met niet eens veel ruin te ertussen. In deze muziek worde nochtans alle mogelijke kontrast! rende toonkleuren uitgepuurd doe verschillende kombmaties va stemmen en instrumenten te late afwisselen. Dit soort kompositie werd door de twee Gabrieli's in V< netië geïntroduceerd. Andrea Gi brieli (ca. 1510 -1586), die bij Lassi studeerde en er reeds meerkorig muziek komponeerde, moest - toe hij eerste organist werd van de Sa Marco - komponeren met het 00 op de specifieke bouw van deze bi siliek en hii maakte hierbij danl baar gebruik van de methodes va Willaert. Het hoogtepunt van de Venetiaai se meerkorigheid kwam er echt« bij Andre's neef, Giovanni Gabrie (ca. 1555-1612) hoewel deze ree< erg onderhevig was aan de modi wisseling in de muziek. Hij lej meer de nadruk op het diepere rakter ervan en minder op de plecl tige of bijna wereldlijke kenmerke En vreemd genoeg was dat, toe Giovanni Gabrieli stierf, men in Venetiaanse muziek geen gebru meer maakte van de cori spezzati Op het eerste zicht een beetje e genaardig misschien, maar op h( programma prijken ook twee we ken van de Duitse komponist e organist Samuël Scheidt, (ca. 158 1654), wel en grootmeester Italiaanse koncerterende stijl, ma die toch met Venetië niks te make had. En ook een toccatina voor 0 gel van de mij onbekende Spiridic (1615-1685). Natuurlijk ook Claudi Monteverdi (1567-1643) die in 161 tot kapelmeester van de San Mara werd aangesteld. Van hem hore we twee werkjes voor twee sopra nen en basso continuo. Deze vokal duetten ontstonden waarschijnlij tussen 1610 en 1620 en werden late samengebracht en afgedrukt in he 'Zevende Madrigaalboek'. Musica Teneramundi Ludwig Van Gijsegem bracht voo dit programma een vokaal én eei instrumentaal ensemble samen me bekende namen uit de muziekwe reld van onze eigen regio. Het vokale ensemble bestaat uit eei aantal welbekende solisten: de so pranen Diane Verdoodt en Hilde gard Van Overstraeten, de alt Ma rianne Byloo, de tenoren Patrid Van Goethem en Ludwig Van Gijs egem, bariton Philippe Souvagie ei bas Lieven Deroo. Het instrumentaal ensemble be staat uit: Noe Struynckx en Wilfriei Van Gorp (viool), Erik Boone (vio la), Julius Stenzei (cello), Lievei Decoster (trompet), Geert EX Praetere, Freddy Wauters, Guidi Liveyns en Louis Verhavert (trom bone), Dirk Vermeir en Luc Vat Vaerenbergh (orgel). Het gehec staat onder de leiding van Ludwj Van Gijsegem zelf. Toegangskaarten kosten in voor verkoop 250 fr., aan de kassa zei 300 fr. Een koncert dat we warn durven aanbevelen! L slei

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 10