Bosdekreet: Een nieuw bosbeleid voor Vlaanderen 'Venetiaanse koormuziek uit de 17de eeuw' of hoe het niet moet! Erna Palsterman schittert in mooi eindejaarsspektakel Milieu-edukatieve boottochten op Schelde en Dender K.V.S. Brussel en «Piaf» 10 - 14.12.1990 - De Voorpost De Wielewaalafdeling 's-Heerenbosch participeerde met Aalst 2000 in de organisatie van milieu-edukatieve boottochten op Schelde en Dender. Deze korte boottochten richtten zich tot het lager en het sekundair onderwijs. Tijdens deze boottochten werd niet alleen ruime aandacht besteed aan het probleem van de watervervuiling en -zuivering (oorzaken, aard, gevolgen vervuiling) van Schelde en/of Dender, maar ook aan het leven en het landschap langs de waterkant. Ook de tentoonstelling van de eigen Wielewaalafdeling werd aan boord van 'De Ark' ge bracht. Het was in aansluiting met de akties rond de vervuiling van de Schelde en haar bijrivieren dat Wielewaal 's-Heerenbosch dit initiatief nam. Het gidsen op de boot gebeurde door natuurgidsen van de Wielewaa lafdeling, bijgestaan door gidsen van Aalst 2000. Deze aktiviteiten mogen als een sukses beschouwd worden, want niet minder dan 2.000 leerlingen schreven in voor een korte milieuboot tocht op Schelde of Dender. Aalst 2000 en Wielewaal koesteren al plannen om in de lente van 1991 (maand maart) opnieuw dergelijk initiatief te realiseren. (pvr) Op 13 mei^ 11. werd in de Vlaamse Raad, met een overigens overgrote meerderheid (87%) het bosdekreet gestemd. De tekst ervan verscheen in het Staatsblad van 28 september jl., zodat tien dagen later, op 8 oktober nl., het bosdekreet van kracht werd. Het dekreet, dat van toepassing is op 115.000 ha Vlaams bos (in Oost- Vlaanderen is slechts 2% van de open ruimte bos), vervangt het oude boswetboek, daterend van 1854. Dit oude boswetboek aldus Gustaaf Van Gucht, boswachter van o.a. het Buggenhoutse bos, heeft gedurende 136 jaar het beheer van de openbare bossen geregeld, heeft ervoor gezorgd dat de bossen van de overheid op een verantwoorde manier voor het nageslacht werden bewaard. Dat vroegere bosbeleid was trouwens hoofd zakelijk gericht op de oogst van hout; de ekonomische funktie van het bos kwam dan ook het sterkst aan bod. Wat nu met het nieuwe bosdekreet? We laten Gustaaf Van Gucht aan het woord... We kunnen ons heel moeilijk voorstellen dat ook maar één vokalist of instrumentist van 'Musica Teneramundi' erg gelukkig was met de uitvoe ring van het programma Wenetiaanse koormuziek uit de 17de eeuw' dat dit 'ensemble' vorige vrijdag ten gehore bracht in de Dendermondse Abdijk erk. Dit koncert, dat georganiseerd werd door Marnixring Ros Beiaard Den- dermonde, oogde nochtans mooi op papier: goede uitvoerders die hun sporen al verdiend hebben én prachtige 17de-eeuwse muziek. En toch is het een koncertavond geworden om snel te vergeten! Weinig uitgevoerd repertoire Als we zeggen dal hel programma dat ten gehore gebracht werd, 'wei nig uitgevoerd wordt', bedoelen we hiermee natuurlijk in onze eigen streek. Natuurlijk vind je regelmatig komposities van Monteverdi, de beide Gabrieli's en Samuel Scheidt op koncerten met oude muziek, we denken dan in de eerste plaats aan Brugge natuurlijk- Het was dus een goed idee van Lu- dwig Van Gijsegem om met num mers van deze komponisten een programma samen te stellen als eindejaarskoncert. Men had dus duidelijk niet voor de gemakkelijks te weg gekozen: geen platgetreden paden maar wel een origineel pro- jekt: meerkorige werken van An drea en Giovanni Gabrieli, meestal bestemd voor de san Marco te Ve netië, twee 'Magnificats' van Sa muel Scheidt en twee nummers ('Sancta Maria' en 'Salve Regina') voor twee sopranen en basso conti nuo van Claudio Monteverdi. Mooie muziek dus die echter een zeer doordachte en erg verzorgde uitvoering vergt, zeker indien men ook vormelijk indruk wil maken. Musica Teneramundi Het gezelschap 'Musica Teneramundi' is eigenlijk een ad hoc-ensemble, speciaal voor dit koncert bijeengebracht dus. Slechts uiterst zelden lukt men erin een der gelijke groep aaneen te smeden tot een echt én hecht ensemble. Wan neer men dan nog de tegenslag heeft niet minder dan twee vokale solisten (van de zes) en vier instru- mentisten (van de elf) om allerlei redenen - ziekte, ongeval of wat dan ook - te moeten vervangen, dan weet je het wel. Van een goed ge olied geheel is dan al geen sprake Meerkorigheid De meerkorigheid of de cori spez- zati is zeker geen Venetiaanse 'uitvinding' maar wordt er wel vaak mee geassocieerd omdat de San Marco nu eenmaal twee koorgaleri jen had met elk een orgel én omdat vele komponisten die meerkorige werken schreven, er werkzaam wa ren. Dit betekent daarom nog niet dat de diverse 'koor'-groepen ver van elkaar verwijderd moeten staan. Niet iedere ruimte leent zich hier immers toe. In de Abdijkerk werkte Ludwig Van Gijsegem met drie lokaties: in het midden van het kerkschip stond een podium opgesteld, waarrond het publiek gezeten was in een halve cirkel met de dirigent er recht te- fenover; rechts hiervan (aan de erkpoort) stond een tweede podi um en links, aan het altaar stond een derde. Er was een orgelpositief geplaatst in het midden en rechts, de strijkers bevonden zich meestal in het midden of links; de blazers eveneens in het midden of rechts. De vokalisten evolueerden van het ene podium naar het andere, al of niet met de lessenaar in de hand. U kunt moeilijk volgen? Geen nood, ook de muzikanten en de zangers wisten het zelf soms ook niet zo best meer; maar het publiek was gedul dig... De vertolking U denkt misschien dat er niet gemu siceerd werd. Dan hebt u het ver keerd voor. Er werd wel degelijk gezongen en gespeeld. En soms nog neel mooi ook. We denken dan in de eerste plaats aan de twee num mers van Monteverdi, door de so pranen Diane Verdoodt en Hilde- gard Van Overstraeten erg mooi Klemtonen In het dekreet wordt een bos om schreven als "een grondoppervlakte waarvan de bomen en de houtachti- fe struikvegetatie het belangrijkste estanddeel uitmaken, waartoe ei gen fauna en flora behoren die een of meer funkties vervullen". Het bosdekreet heeft tot doel het behoud, de bescherming, de aanleg en het beheer van de bossen te rege len. Het is van toepassing zowel op de openbare als op de privé-bossen. Tuinen, parken, kerstboomaan- plantingen, lijnbeplantingen en kwekerijen, evenals tijdelijke aan plantingen in uitvoering van Euro pese verordeningen, vallen niet on der dit besluit. In tegenstelling tot het vroegere boswetboek, vallen nu ook de 80.000 ha privé-bos (van het Vlaams bos is 30% openbaar bos en 70% privé-bos) onder het dekreet. Benevens ambtenaren en boswach ters van het Bosbeheer, zijn ook de Rijkswacht, de Gemeentepolitie en de veldwachters bevoegd voor het bosdekreet, evenals de privé-bos- wachters, echter beperkt tot de bos sen van hun opdrachtgevers. Voor wat betreft de vervolging van bos- misdrijven, blijven een aantal arti kels uit de oude boswet, van toepas sing. Deze bevoegdheden worden immers nationaal geregeld. Een beheersplan is voorzien voor alle openbare bossen en voor de andere boskompleksen, groter dan 5 ha. Eigenaars van bossen kleiner dan 5 ha, kunnen zich wel groepe ren voor het opmaken van een geza- melijk beheersplan. Dit beleidsplan op lange termijn is onmisbaar, ka derend in het ruimtelijk beleid voor de landeüjke gebieden. De landin- richtingsprojekten zullen op dit Ëlan afgestemd worden. »e groeiende maatschappelijke herwaardering van het bos is even eens in het bosdekreet vertolkt. Ekonomisch blijft het bos één van de belangrijkste hulpbronnen, het bos dient te worden behandeld als een 'in stand te houden hernieuw bare hulpbron'. Aan de sociale en edukatieve funk tie van het bos, onderstreept Gu staaf Van Gucht, wordt in net de kreet veel aandacht besteed. Het principe van de publieke toeganke lijkheid wordt vooropgesteld, maar aan een reeks voorwaarden onder worpen. Dit principe wordt ook ge ldelijk aangemoedigd voor bossen in privé-bezit. Nieuw is de funktie schermbos die in het dekreet wordt erkend. Dit ziin bossen die ongewenste milieu- effekten zouden moeten milderen of voorkomen. De ekologische betekenis van het bos wordt door een aantal bepalin gen in het dekreet verzekerd. Deze bepalingen hebben betrekking op de klimaatregeling, waterhuishou ding, bodembescherming, lucht kwaliteit en fauna en flora. De wetenschappelijke funktie van het bos komt vooral tot uiting in de aanwijzing of erkenning van bosre- servaten. In deze reservaten wor den typische bosplantgemeen- schappen, bosbestandtypes en groeivormen bestudeerd. Konkrete gevolgen Konkreet gevolg van het nieuwe de kreet is het feit dat alle gemeentelij ke kapvergunningen en beplan tingsverordeningen niet meer van toepassing zijn op de bossen, wel op de lijnbeplantingen en andere aan plantingen die niet als bos be schouwd worden. De toelating tot kappen van bomen in een bos, wordt verleend door het Bosbeheer in bossen van minder dan 5 ha, en wordt bepaald door het goedge keurde beheersplan in bossen van minimum 5 ha. Wat de privé-bossen betreft bestaat de mogelijkheid tot subsidiëring van aanplantingen. Hieromtrent zullen uitvoeringsbesluiten getrof fen worden. Ontbossen, in de zin van aan het bos een andere bestemming te geven, bvb. bouwgrond of landbouwgrond, wordt niet door het bosdekreet ge regeld. Hier blijft de wet op de ste- debouw van toepassing. Het is in de openbare bossen verbo den van planten of onderdelen van planten te verwijderen of te versto ren en vuur te maken. Wat betekent datje geen paddestoel mag plukken in een openbaar bos, datje ook geen andere planten mag meenemen. Ook hier zullen uitvoeringsbeslui ten meer aanwijzigingen verstrek- Dendermonde. Koncert Marnixring. Het orkest en koor aan het werk (foto Piet Hermans) Dendermonde. Koncert Marnixring. Het werd geen gemakkelijke opdracht voor de dirigent om de uitvoerders die op verschillende podia verspreid in de kerk in de hand moest houden (foto Piet Hermans) vertolkt, met continuobegeleiding op orgel door Dirk Vermeir. Deze 'Sancta Maria' en 'Salve Regina' waren meteen het aangenaamste dat er te beluisteren viel. De meerkorige komposities gingen immers grotendeels de mist in. Hiervoor waren verscheidene oor zaken. De voornaamste was wel licht de samenstelling van het gezel schap. Zes solistische stemmen, vier strijkers, twee kwa volume toch erg bescheiden positieforgels het laten opnemen tegen vier stoere (en meestal stoer spelende) trombones is natuurlijk niet bevorderlijk voor een evenwichtige klankbalans tus sen de diverse 'koor'-groepen. Een solistische bezetting van iedere stem kan in dit geval moeilijk optor nen tegen de volumineuze trombo nes en trompet. Als een sopraan of alt dit toch wil proberen, ontstaat gemakkelijk de mogelijkheid om te gaan forceren. Organisatie Dat de toehoorders een twintigtal minuten dienden te wachten op het begin van het koncert omdat som mige muzikanten vast zaten in het verkeer of een ongeval hadden, kan men moeilijk op de rug van de orga nisatoren schuiven. Evenmin dat er zes van de twaalf uitvoerders dien den vervangen te worden. En ook niet dat de muzikanten twee kom posities niet uitvoerden. Maar men zou toch mogen ver wachten dat men hiervan een woordje uitleg krijgt. Wij hadden het vermoeden dat dit koncert onzorgvuldig overdacht was, dat er ook te weinig tijd uitge trokken was om het geheel diep- faand en verzorgd voor te bereiden, laar ook hierin treft de organisato ren zelf natuurlijk geen verwijt, de vertolkers wel. Van de toehoorder verwacht de musicus de nodige aan dacht en respekt, terecht. Maar hetzelfde mag de toehoorders toch ook verwachten van de musi cus! L. ken. Voor wat betreft de openbare bos sen en de bosreservaten zijn een hele reeks verbodsbepalingen op genomen in het dekreet. Deze heb ben betrekking op de busvernieling en -beschadiging, strooiselverwij dering, verkeer in de bossen, afval enz. Zo is bvb. prikkeldraad verbo den! Bosdekreet: een goede zaak, als... Het bosdekreet, besluit Gustaaf Van Gucht, is een goeie zaak voor het Vlaamse bos, doch enkel als er daadwerkelijk medewerking komt van de privé-boseigenaar, als men werk maakt van de voorgestelde 2.000 ha bosreservaten (binnen be staande openbare bossen), als men het personeelsbestand van Waters en Bossen uitbreidt, om de toepas sing van het dekreet ook te begelei den en op te volgen naar de privé- boseigenaar toe, en als men tenslot te voorzichtig omspringt met de openstelling van de privé-bossen. Elk bos is immers niet geschikt en hetis, om diverse redenen, niet ai tijd wenselijk bepaalde bossen voc het publiek open te stellen. Het bosdekreet zal een betere be scherming geven voor het bestaan bos, maar het is overduidelijk date door het bosdekreet geen nieuw ba zal bijkomen. Integendeel, voor hel bebossen van landbouwgronde moet nu ook het eenslüidend advii van de Dienst Landbouw van Al OL worden bekomen!! Ook de bescherming van houtk. ten, alleenstaande bomen en lii vormige groenelementen wordi door het dekreet niet geregeld. Hi< dient dus een beroep gedaan andere wettelijke bepalingen. Wie meer informatie wenst omtrei het nieuwe bosdekreet, kan de br< chure 'Bosdekreet, een nieuw bos beleid voor Vlaanderen', uitgegi ven door het Min. van de Vlaams Gemeenschap, schriftelijk aanvn gen bij: Boswachterij Buggenhoul Kasteelstraat 250, 9255 Buggei hout. De brochure is gratis. Pierre Van Rossei Erna Palsterman als Edith Piaf Tien jaar nadat regisseur Jaak Van de Velde bij het ondertussen ter ziel gegane Gentse Arenateater «Piaf» van de Engelse Pam Gems met vee sukses op de planken zette, doet hij deze job nog eens over by de tot voo kort artistiek-zieltogende K.V.S. in Brussel. Werd het geen echt onvergete lyk teaterervaring, toch werd het een echt aangename eindejaarsproduk tie, veel leuker dan wat we meestal in deze tijd van het jaar aan de Lakensestraat geserveerd krygen. Pam Gems schreef «Piaf» in 1978. In bewijs van grote klasse! De rest van een heleboel, meestal vrij korte, de cast krijgt weinig gelegenheid om scènetjes perste hij het gedramati- zijn kunnen te tonen en aoet dit dan seerde leven van Edith Gassion ofte ook niet. Piaf, die vijftien jaar voordien was Men kan dus moeilijk spreken van overleden. Vooral in het gedeelte een echt grootse teaterervaring voor de pauze bleek deze verkapte Toch hadden we een echt aangena- struktuur een mooie dramatische me avond. Deze produktie was dui- opbouw in de weg te staan, laat delijk opgezet om het publiek een staan dat er op deze manier enige spektakel aan te bieden waarin de ruimte zou ontstaan voor echt ak- liedjes van Piaf centraal stonden en teerwerk. In het tweede deel - na de haar leven van uitgebuite maar al- dood van Piafs «grote liefde» Mar- tijd echte artieste de mensen doen cel Cerdan - verbetert dit zodat er ontroeren. En daarin lukt men wel vanaf nu ruimte komt voor een ka- in K.V.S.: het publiek blijft niet om rakteropbouw van de personages én beroerd en de liedjes van Piaf herle dus voor akteerwerk. ven op de scène, dank zij een schit- Het zijn vooral Erna Palsterman en terende Erna Palsterman (en dc Sien Eggers die deze gelegenheid muzikale begeleiding van pianis- aangrijpen. Erna Palsterman is ge- tWilly De Maesschalck en akkor- woon Piaf: ze overtuigt als aktrice deonist Jules Van Hoeck). én als zangeres zonder te vervallen In K.V.S. nog te zien tot en met 31 in een gemakkelijke nabootsing van december telkens om 20 uur; op de muzikale vedette die Piaf was. zondag om 15 uur, op maandag er Maar ook Sien Eggers toont nog dinsdag wordt er echter niet ge maar eens wat ze als aktrice in haar speeld. mars heeft, haar Toine, de vrien- Voor reservaties: 02/217.69.37. din-«half-zuster» van Edith, is een L Hei On: Aal in turi 15 i dag de Hei stic vijf en i zijn insl din sch insl Lar van He ricl roe Do

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 10