Weihnachtsoratorium te Aalst Jeugd en Muziek met barokkoncert Jeugdkoor Aalst-Mijlbeek zingt voor Sint-Maarteninstituut Camiel Herman in 't Apostelken p p Grahamjohnson- De Voorpost - 14.12.1990 -11 iet ai voa re bei taan] date! iw boi or he mdej idvid AR itkai lint Drdei Aalst. In de feestzaal van het stadhuis had een barok/concert plaats georgani- Hie! zeerd door Jeugd en Muziek afdeling Aalst (a) hoi in stadhuis ggen Jeugd en Muziek afdeling Aalst or- ganizeerde een meer dan geslaagd barokkoncert in het stadhuis van Aalst. Het koncert werd verzorgd door het Kamerorkest van Jeugd en Muziek Aalst onder leiding van diri gent Schollaert. Solisten waren Kristiaan Van Ingelgem en Louis Van der Paal. Zij speelden het be kende concerto voor twee clavecim- bels van Bach. Ook de Ouverture nr 3 van Bach stond op het program ma, net als het Weihnachtskonzert opus 6 nr 8 van A. Corelli en het Concerto Armonico nr 5 van Graaf Unico Wilhelm van Wassenaar. De werken van deze Nederlandse graaf werden tot voor enkele jaren toege schreven aan Pergolsesi. Na de ont dekking van het originele manus cript, waarvan het huisorkest een kopij bezit, kon men het werk aan de Nederlander toeschrijven. Zo werd deze toondichter in zijn muzi kale eer hersteld, (da) Aalst. Octavus Willems expozeert zijn werk in de Belfortkrypte (a) In het Sint-Maarteninstituut aan de Moorselbaan wordt er gezongen. Het parochiaal jeugdkoor van de Onze-Lieve-Vrouwparochie van Aalst geeft er twee kerstkoncerten in de parochiale feestzaal en de turnzaal van de school op zaterdag 15 december om 20.00 uur en zon dag 16 december om 19.00 uur aan de Moorselbaan 128 te Aalst. Het gemengd jeugdkoor werd ge sticht in 1972 en bestaat uit een vijftigtal jeugdige zingende mensen en orkest dat tien man sterk is. Het zijn vooral oud-leerlingen van het instituut. Het geheel staat onder lei ding van Willy Keymeulen, tevens schoolhoofd van het Sint-Maarten instituut aan de Moorselbaan en de Langestraat. Hij leidt het koor al vanbij de oprichting. Het koor werd oorspronkelijk opge richt om de jeugdliturgie op de pa rochie Mijlbeek op te luisteren. Doch al vluch groeide het koor in kwaliteit en bekendheid, zodat ook bij andere gelegenheden op koor en bijhorend orkest een beroep werd gedaan. Zo zong het koor reeds in verschillende parochiekerken van de stad, in de Werf, maar ook in de fusiegemeenten Herdersem, Erem- bodegem, Moorsel. Ook buiten de stad werd gezongen, onder meer in Lede, Liedekerke, Opwijk, Olsene, enz. Ook trok het hele koor reeds naar Oostenrijk en Frankrijk. Op het repertorium staan vooral eigentijdse religieuze liederen van gekende en onbekende toondich ters. Het koor bezit een schat aan 'eigen werk', getoondicht door ver schillende orkestleden. De koncerten zijn een realizatie van het ouderkomitee van de school en de opbrengst gaat integraal naar het bouwen van een nieuw groot afdak voor de speelplaats. De toegangs prijs bedraagt 100 fr. (JMH) Aalst. In 't Apostelken woonden veel belangstellenden de opening van de Li tentoonstelling van Karei Hereman bij (a) Frankrijk, waar het op 29 december het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach zal brengen in de Notre-Dame van Parijs. Het Lokers Kamerorkest Het orkest vindt zijn oorsprong in de Stedelijke Akademie voor Mu ziek en Woord. Ter gelegenheid van diploma-uitreikingen speelden le raars en leerlingen in orkestver- band om deze plechtigheid de nodi ge luister te bezorgen en om begaaf de afgestudeerden de gelegenheid te geven te kunnen koncerteren met orkest. Sinds 1982 heeft het orkest een vas te vorm gekregen en in 1986 werd het uitgebouwd tot een beroepsfor matie, gekontroleerd door een Raad van Bestuur. De dirigent, Jo Van Eetvelde, heeft een ensemble gecreëerd dat barok muziek (met moderne instrumen ten maar met de uitvoeringspraktijk van de barok), de vroegklassiekers, Mozart, Haydn en Beethoven, de romantische muziek en de heden daagse muziek vertolkt. Het entoesiasme van de musici voor deze verscheidenheid blijft een sti mulans om de ingeslagen weg te blijven volgen. De dirigent: Jo Van Eetvelde Jo Van Eetvelde studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent en behaalde er een eerste prijs voor notenleer, muziekge schiedenis, geschreven en prakti sche harmonie, contrapunt en fuga en het hoger diploma orgel met grootste onderscheiding. In Duitsland studeerde hij bij Prof. Michael Schneider; in Italië bij Prof. Luigi Tagliavini; in Zwitser land bij Prof. Michel Corboz; in Frankrijk bij Prof. Michel Chapuis. Bij André Rieu volgde hij in Neder land orkestdirectie. Aan de Ko ninklijke Beiaardschool te Meche- len behaalde hij het uitgangsdiplo ma met grootste onderscheiding en aan het Koninklijk Vlaams Muziek conservatorium te Antwerpen een eerste prijs kompositie. Hij is direkteur van de Stedelijke Akademie voor Muziek en Woord te Lokeren en docent aan het Bra bants Conservatorium te Tilburg (NL). SOLISTEN: Diane Verdoodt Na haar humaniorastudies Latijn wetenschappen behaalde zij het di ploma van gegradueerde verpleeg kundige. Ondertussen studeerde ze reeds van haar achtste levensjaar muziek in de Stedelijke Muziekaka- demie van haar geboortestad Aalst. Ze behaalde er een regeringsme daille met grote onderscheiding voor piano (bij Lucf Bauwens) en voor zang (bij Rita Piron). Ze stu deerde orgel bij Kristiaan Van In gelgem. Daarnaast studeerde ze muziekge schiedenis, kamermuziek en har monie. Na het behalen van een eer ste prijs zang (met grote onder scheiding en de prijzen M. Cardon, A. Servais en E. Luart) bij Louis Devos in het Koninklijk Muziek conservatorium te Brussel, studeert ze verder bij Bernadette Degelin in het Koninklijk Vlaams Muziekcon servatorium te Antwerpen, dit als voorbereiding op het hoger diplo ma zang. Diane Verdoodt volgde ook les bij Prof. Rudolf Bautz in Aachen. Met het ensemble Pandora maakte ze een fonoplaat met muziek uit Re naissance en vroeg-barok. Ze maakte als soliste opnamen voor de BRT. Ze werkte mee aan twee plaatopna men voor Erato (Charpentier) en trad meerdere malen als soliste op in het kader van het Festival van Vlaanderen. Diane Verdoodt werkt geregeld mee aan uitvoeringen van kantaten en grote oratoria. Ze zong de rollen van "La Princes- se" en "La Bergère" in de opera "L'Enfant et les Sortilèges" van M. Ravel. Diane Verdoodt trad op in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Marina Wauters De in Zeeuws-Vlaanderen geboren Marina Wauters, studeerde solo zang aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Ant werpen en vervolgde daarna haar studie bij Mevr. Vera Rosza in Lon den. ai. d n xm a u i a l. ZiJheeft klussen gevolgd bij o.a. Lions Club Dirk Martens organiseert net als vorig jaar een kerstkoncert Dit jaar viel de keuze op het Weihnachtsoratorium van JS Bach. Het gaat door in de Sint-Martinuskerk op vrijdag 21 december om 20 u. Het koncert wordt gebracht door het Lokers Kamerorkest en het gemengd koor Fiori Musicali. Solisten zijn Diane Verdoodt sopraan, Marina Wouters alt, Axel Steven Everaert tenor, en Dirk Van Croonenborgh bas. De algemene leiding is in handen van Jo Van Eetvelde. Het werk Eigenlijk is Bach's Kerstoratorium in het geheel geen oratorium, al heeft de komponist het werk zelf zo genoemd. De kwestie is aldus: Bach schreef in het jaar 1734 voor de zes feestdagen van de Kersttijd even zo veel kantates; voor de drie Kerstda gen, voor Nieuwsjaarsdag, voor de Zondag na Nieuwjaar en voor het feest van Christus' verschijning (6 januari). Zes zelfstandige kantates dus, die alleen door hun inhoud ver bonden zijn. Het is daarom verde digbaar, uit deze kantates een keuze te doen. Bach zelfheeft het oratori um nooit geheel uitgevoerd. Laten wij ze nader bespreken, voorzover het de drie kantates betreft, die meestal worden uitgevoerd. De feestelijke klank van pauken en trompetten opent het forse inlei dingskoor: "Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage". De Evange list verhaalt dan met de woorden van Lucas 2, dat Jozef en Maria naar Nazareth gingen om 'beschreven' te worden. De alt ver volgt dit recitatief met een uiting van vreugde, dat de held uit Davids stam tot heil van de mensheid werd geboren. Hierop sluit aan de heer lijke aria "Bereite dich Zion mit zartlichen Trieben". Het koor be seft de ernst van deze vermaning en vraagt zich af: "Wie soil ich dich empfangen?", een koraal op de me lodie van "Herzlich tut mich verlan gen". De tenor beschrijft in een kort recitatief, dat Jezus werd geboren in een stal, omdat voor Zijne Moeder geen plaats was in de herberg. Als de stemmen van twee gelovigen houden sopraan en bas beschou wingen over de heerlijkheid, dat Gods Zoon op aarde kwam. Dit duet sluit af met een "Kyrie eleis". Over de aria voor de bas "Groszer Herr und starker König" is de Bach- kenner Schweitser niet goed te spreken. Zij valt even uit de toon van het geheel door haar krijgshaf tig karakter, vooral als tegenstelling met het koraal: "Ach mein herzlie- bes Jesulein", hoewel het koor tel kens onderbroken wordt door het feestelijk koper. De kantate voor de tweede Kerst dag opent met het fraaiste stuk uit het gehele oratorium: een pastorale Sinfonia, een schilderij in muziek van de engelen, die aan de herders verschenen en God prezen. Eigen lijk is dit een vooruitlopen op wat volgt: het recitatief, waarin ver haald wordt, dat de engel des Heren aan de herders verscheen en hun de geboorte van de Zaligmaker ver kondigde. Het relaas van de engel wordt tot twee keer toe onderbro ken: eerst door het koraal "Brich an, o schönes Morgenlicht", daarna door de vermanende aria "Frohe Hirten, eilt das holde Kind zu sehn". Na het recitatief weer een koraal "Schaut hin, dort liegt im finstern Stall". Dan is het alsof één der herders het initiatief neemt, het bevel van de engel te volgen: "So geht denn hin, ihr Hirten". Bach laat de herders Maria verrassen bij het in slaap zingen van het kindeke: wij horen het edelste wiegeliedje uit de gehele muziekliteratuur: "Schla- fe, mein Liebster, geniesze der Ruh". De kantate volgt hier niet de volgorde van het bijbelverhaal. Want pas nu komt de lofprijzing Gods door de hemelse heerscharen: "Ehre sei Gott", door de herders beantwoordt met het koraal: "Wir sigen dir in deinem Heer"; aan het einde van elke regel flarden uit de Sinfonia, waarmee de kantate be gint. Het koncert te Aalst wordt besloten met de derde kantate voor de derde kerstdag. Meestal worden uit deze kantate slechts enkele nummers ge zongen. Toch zal de aandachtige luisteraar vooral bekoord zijn door het feestelijk beginkoor 'Herscher des Himmels, erhöre das lallen', het koor 'Lasset uns nun gehen gen Bethlehem', ingeleid en besloten door enige mooie recitatieven. Het geheel wordt uniek besloten door het koraal "Seid Froh die- weil". DE UITVOERDERS Orkesten: Fiori Musicali Fiori Musicali, wat zoveel betekent als "muzikaal boeket", werd in 1983 opgericht door een groep ervaring rijke koorzangers. Onder de veelei sende leiding van Jo Van Eetvelde brengt het koor een breed palet van koormuziek. Naast 'a capella'-werk treedt het koor regelmatig op met het Lokers Kamerorkest. Uit deze intense sa menwerking groeiden reeds vele mooie concerten met werk van o.a. WA. Mozart, A. Vivaldi (Magnifi cat, Gloria,...), G.F. Handel, J. Haydn, (Die Schöpfung), G. Fauré (Requiem), J.S. Bach (Weihnachts oratorium). Fiori Musicali trad reeds op in Ne derland en Frankrijk. Het laatste weekend van 1990 is Fiori Musicali opnieuw te gast in Zoals reeds aangekondigd vorige week, werd op vrijdag 7.12 11. de tentoonstelling van de Aalstenaar Camiel HERMAN (°1922) ge opend in 't Apostelken te Mijlbeek. In een imponerende openingstoe spraak schetste Mevrouw DE MAAGD, Burgemeester Aalst, in haar eigen vlotte stijl een portret van de kunstenaar. Camiel Herman wordt door iedereen geapprecieerd niet alleen als mens maar ook als artiest. Als jonge knaap van 18 be gon hij in 1940 aan zijn schilderscar rière, naast zijn beroep als taxi chauffeur. 50 jaar later staat hij sterker dan ooit. Hij is immers spe cialist in het uitdrukken van de rust en de schoonheid van de natuur, wat vooral tot uiting komt in zijn sneeuwlandschappen. Dat het pu bliek zijn kunst weet te waarderen, bleek vooreerst door het opmerke lijk aantal bezoekers maar tevens door het feit dat ruim een derde van zijn werken reeds verkocht werden op de openingsavond. Allen die zijn werken hebben ge zien, zullen volmondig kunnen be amen dat wij hier terecht van een geslaagde tentoonstelling mogen spreken. Zij nam deel aan de zomerkursus van The European Center for Ope ra and Vocal arts te Alden-Biesen (Belgisch Limburg), waar zij de hoofdrol (Madame Flora) in The Medium van G.C. Menotti gekre gen heeft. Zij heeft haar medewer king verleend aan talrijke belcanto- en liederavonden van het E.C.O. V. in Vlaanderen en Wallonië. Marina Wauters heeft deel uitgemaakt van de recital-performance-group Le porello, tijdens de produktie Herz und Schmerz. Zij hebben met deze produktie veel sukses gekend in België, Nederland en Duitsland. Haar operadebuut maakte zij als Sorceress in Dibo-Aeneas van H. Purcell, onder leiding van Flo- rian Heyerick. Zij heeft deze rol gezongen in Brussel, Gent en Ant werpen. Zij heeft religieuze muziek gezon gen in Nederland en België, o.a. The Messiah van G.F. Handel in het Paleis van Schone Kunsten in Brus sel. Stabat Mater van G.B. Pergolesi in de Kapellekerk in Brussel. Te Deum van M.A. Charpentier in de Sint-Pieterskerk in Ukkel. Weihnachtsoratorium van J.S. Bach in de Sint-Pietersabdij in Gent. Deze winter zal zij het Weihnachts oratorium zingen in de kathedraal Saint Etienne in Auxerre en in de Notre Dame van Parijs. Marina Wauters heeft ook haar medewer king verleend aan een serie televi sieuitzendingen van de BRT. Axel Steven Everaert Axel Steven Everaert is geboren op 22 december 1965 in Roeselare. Hij kreeg zijn eerste muzikale oplei ding als sopraan aan de Nationale Opera. Hij studeerde zang, kamer muziek en lyrische kunst met Rita Piron, Viviane De Groote-Spano- ghe en Christiane Lemaïtre. Daarnaast behaalde hij het diploma van licentiaat in de Muziekweten schap aan de Katholieke Universi teit Leuven. Hij geeft zijn eerste liedrecital in 1986. Sindsdien is hij regelmatig te horen in recitals en koncerten. Hij zong onder meer te Leuven, Gent, Brussel (De Munt), Firenze, Rome, Ischia, Lugano. Hij maakte ver scheidene opnames voor de BRT. Van 1987 tot 1990 studeerde hij te Rome, onder leiding van Maestra Giannella Borelli en Loredana Franceschini-Shenker. Hij behaalde de eerste prijs op het Concorso Gian Battista Pergolesi voor vokale barokmuziek aan de Accademia Barocca di Roma en studeerde vervolgens aan de Inter national Masterplayers Music Aca demy te Lugano, waar hij biezonder opgemerkt werd voor zijn Schu- bert-interpretatie. Sinds maart 1990 studeert Axel Ste ven Everaert met Professor Ré Ko ster. Zijn repertorium omvat naast het Duitse liedrepertorium ook werken van Bach, Handel en Vival di en in Italië heeft hij zich specifiek toegelegd op de opera en het Ita liaanse romantische lied (Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi, Zando- nai, Respighi). Dirk Van Croonenborgh Stichter-dirigent van het vokaal en instrumentaal ensemble Scarabee studeerde aanvankelijk dwarsfluit en harmonie. Hij behaalde eveneens diploma's in muziekgeschiedenis, kamermuziek, koordirektie en bekroonde deze opleiding met het Hoger Diploma Solozang. Als zanger was hij aktief in heel West-Europa en verzorgde een groot aantal plaat- en radio-opna mes. Hij was als gastzanger verbon den aan de voormalige Opera van Vlaanderen en de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel, waar hij in 1978 tot 1980 een opleiding aan de befaamde Operastudio vol tooide. Daarnaast was hij ook drie jaar werkzaam in het BRT-omroep- koor onder de eminente leiding van de Heer Vic Nees. Momenteel is Dirk Van Croonen borgh leraar solozang aan de mu- ziekakademies te Brasschaat en Merksem (Antwerpen) en vertolkte hij gastrollen in de Vlaamse Opera stichting (VLOS). Kaarten voor dit konsert zijn te be komen bij de leden van de Lions Club Aalst en Kompakt HIFI, Hoogstraat 9 te Aalst. Toegangsprijs: 350 fr. Reduktie van 100 fr. voor CJP en 3-pas. JM Heyman

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 11