Valentijnfuif met The Scabs en Pitti Polak:
De Voorpost schenkt gratis kaarten
Sint-Antoniustocht
met verrassingen in Affligem
De Voorpost - 4.1.1991 - 5
Music Events organiseert op 2 fe
bruari in zaal Volkskring Lede een
Valentijntjesfestival met Pitti Polak
en The Scabs
Pitti Polak: «Geen maske dat een
lieke komt zingen»
In een bio over Pitti Polak zou één
van de meest gebruikte woordjes
«ex» kunnen zijn. (Zoals in ex-Sa-
mantha Brothers, ex-Softies, ex-
Kommeniste, ex-Scheuren, ex-Mid-
night, ex-The Plant, ex-Gigolo's én
ex-traordinair).
«Het verleden wil ik niet vergeten»,
zegt Paul Mertens, «want het is heel
nuttig geweest en we moeten er ons
niet voor schamen. Maar het moet
niet zo zijn dat ze er iedere keer
naar verwijzen als ze de single van
PITTI POLAK draaien, zo van: ex-
Kommeniste. Dat is flauwekul na
tuurlijk. Weet je wat misschien het
grootste verschil is met vroeger?
Toen moest je als Belgische rocker
dokwerker zijn, vandaag filosoof».
De grootste brok verleden hebben
de drummer en de bassist.
Paul Mertens, bassist (en produk-
tiechef in een reklamebureau): «Als
ik over vroeger moet beginnen, dan
zijn we wel een paar uur bezig. De
eerste serieuze groep waarin ik zat
was De Scheuren. Als ik dat nog
eens terughoor, dan denk ik: on
danks alle fouten en de slechte tech
nische opnamekwaliteit, is dat qua
songs nog altijd stukken beter dan
veel van wat vandaag in België ge
maakt wordt.
Maar De Scheuren zijn slecht ge
ëindigd: verkeerde personeelskeu-
ze, op de duur geen goeie muzikan
ten meer gevonden, bref, ik heb een
paar jaar zwaar in de put gezeten.
Maar muziek bleef in mijn bloed
zitten, ik kon het niet laten. In '84
heeft Bob me als bassist voor Mid
night Sex gevraagd: een cover
groepje voor bals met veel zwarte
muziek, soul onder andere. Veel
sukses en een gemakkelijk leven: ik
moest zelfs geen nummers meer
schrijven».
Bob Campenaerts, drummer (en
allround parttime magazijnier in
een computerfirma en manager van
de groep): «Muziek heeft altijd een
groot deel van mijn leven uitge
maakt. Ik ben in '76 begonnen. Mijn
tweede groep was Blaffetuur, waar
in ook Paul Mertens zat. Daar ben
ik uitgestapt en de Kommeniste
hebben me gevraagd.
Een korte, maar boeiende periode.
Die groep heeft maar anderhalfjaar
bestaan en nog word ik er om de
haverklap over aangesproken. De
elpee gaat in tweedehandszaken
voor forse sommen over de toon
bank. Een legende, hé, een cult-
groep. We hebben de elpee opgeno
men op een moment dat we al ge
split waren. Ach, ik ben er trots op.
Maar het is al heel lang voorbij.
Tijdens de opnames voor die elpee
ben ik gevraagd voor The Gigolo's,
wat eigenlijk veel minder grensver
leggend was - om maar eens een
groot woord te gebruiken - maar
veel leuker.
Na twee jaar is die groep doodge
bloed door gebrek aan ambitie bij
de andere musici. Op sommige mo
menten moet je je als groep vernieu
wen, iets anders proberen, durven
experimenteren, maar niet elk
groepslid durft zoiets aan. Na een
eerste sukses, komt er een terugval.
Dan komt het er op aan door te
bijten.
Ik heb de idee dat we dit met Pitti
Polak voor de eerste keer doen.
Doorgaan en blijven geloven in je
eigen kunnen».
Paul Grauwels, gitarist (en grafisch
vormgever), speelde vanaf '84 met
Midnight Sex, vanaf '88 in The Sof
ties: «Mijn liefde voor de gitaar
stamt uit mijn punktijd. Toen was
mijn beste vriend veel met muziek
bezig en ik volgde hem daarin. Eerst
als zanger, maar dat was geen vette.
Dus heb ik dan maar een gitaar in
mijn handen gepakt. Ik ben een au
todidact. We speelden covers, veel
rhythm blues, ook wat seventies-
materiaal.
Soms voorprogramma's voor The
Gigolo's.
Ik was gedreven om te leren, ik wou
perse die gitaar onder de knie krij
gen. Nog altijd trouwens. Maar mijn
smaak is sindsdien geëvolueerd:
harde funk boeit me nu, de Red Hot
Chili Peppers, rap ook».
Het einde van Midnight Sex kwam
toen de zanger sterallures kreeg.
Mertens, Campenaerts en Grau
wels besloten onder de naam The
Softies verder te gaan. Hun reper
toire bestond weliswaar nog altijd
grotendeels uit covers, maar de oc
casionele eigen kompositie van
Mertens (in het Nederlands) kwam
ook weer bovenborrelen. Ze had
den ondertussen zangeres Petra
«Pitti» Polak leren kennen en ze
vroegen haar of ze geen zin had
enkele nummers mee te komen zin
gen tijdens een oudejaarsconcert.
Ze wou.
Mertens: «Wij zijn nogal kleurloze
figuren, we vroegen haar er dus bij
om het geheel wat kleur te geven».
Pitti Polak, zangeres (en onderwij
zeres): «Ik kom uit een muzikale
familie. Mijn vader is beroepsdrum
mer geweest. Wij zongen thuis veel
aan de afwas, maar niets professio
neels. Mijn drie zussen zijn ouder
dan ik. Ze noemden me «Pitti»,
naar een figuur uit een van hun
kinderboeken 'Pitti op kostschool'.
Eigenlijk heet ik Petra. De eerste
groep - en iedereen raadt me af om
dit publiek te maken, maar ik doe
het toch - die ik gezien heb, was
Boney M. De eerste live-groep Mid
night Sex.
Ik dacht: dat wil ik ook doen. Ik heb
toen in een zatte bui aan de Saman-
tha Bros gevraagd of ze geen bac
king zangeres konden gebruiken.
Dat was een grote, moeilijke stap.
Er moest veel meer power en soul
achter mijn stem zitten en ik moest
opeens een groep dragen. In het
begin wist ik niet wat ik moest doen,
ik vond het vervelend dat iedereen
naar mij zat te kijken.
Geen scholing, neen, ik vrees dat
mijn stem snel kapot zal zijn. Joe
Cocker hé. De hele dag als onder
wijzeres spreken en dan nog eens
zingen, da's hard voor een keel, ja».
Na een naar eigen zeggen «walge
lijk» optreden in het voorprogram
ma van Vaya Con Dios, kreeg de
groep slechte kritieken en begon de
moedeloosheid toe te slaan. Zes
maanden later splitten ze zelfs tijde
lijk. «Niet meer in jezelf geloven,
hé», zegt Grauwels. En Mertens:
«Het publiek kwam voor Vaya Con
Dios, wij speelden toen nog veel
ruiger dan vandaag. Het sloeg als
een tang op een varken. We waren
er een paar maanden niet goed
van».
Maar de split was, zoals gezegd,
tijdelijk.
Want een paar maanden later werd
besloten om het nog een ultieme
keer serieus aan te pakken, werk te
maken van goeie, eigen nummers,
een demo op te nemen, eventueel te
mikken op een platenkontrakt.
Campenaerts: «Tijd en geld in de
groep investeren». Het mondde uit
in de demo «Poor, Stupied Ugly»
waarop naast het titelnummer ook
«Time's Up», «Only For Losers» en
«I'm So Bored» stonden. Ze wisten
waar ze naartoe wilden. Campe
naerts: «De sobere bezetting van
bas, drums, gitaar en zangeres be
paalt dat grotendeels».
Mertens: «Maar ik begin nooit met
de idee van: nu ga ik eens een Dave
Edmunds-song schrijven. Graham
Parker, Creedence Clearwater Re
vival, daar blijf ik natuurlijk fan van.
Maar stel dat je een nummer in de
CCR-traditie zou schrijven, dan
zingt Pitti dat en klinkt het plots
toch helemaal anders».
Iedereen aan wie ze de demo-cas
sette lieten horen, viel bijna auto
matisch voor 'Poor, Stupid Ugly'.
EMI stond eerst recht en bood de
groep een deal aan. Het sukses stelt
de groep voor een klein dilemma,
want hun meeste andere nummers
zijn iets steviger en vooral live dur
ven ze het gaspedaal nogal eens in
te drukken.
Polak: «In zeker opzicht is 'Poor,
Stupid Ugly' toch wel karakteris
tiek voor ons omdat je ook in een
traag nummer power en soul kunt
steken».
Grauwels: «Ik vind 'Poor, Stupid
Ugly' helemaal niet soft. Maar ik
kan me wel voorstellen dat mensen
schrikken als ze dit als introduktie
horen en daarna de rest van onze
set».
Mertens: «Maar het moet absoluut
duidelijk gesteld worden dat wij een
rockgroep zijn, geen epigonen van
bijvoorbeeld Vaya Con Dios.
En daarom vrees ik een beetje de
reaktie bij de volgende single a la «'t
is absoluut geen slecht nummer,
maar 't is toch geen 'Poor, Stupid
Ugly' deel II». Aan de andere kant:
laatst zei iemand dat deze single
slijmerig is en dat hij het alleen goed
vond omdat het Belgisch is. Hij zei
«het barst van het zelfbeklag». Jam
mer: die man heeft de dubbele bo
dem niet gehoord.»
Polak: «Blondie heeft ook slows».
Mertens: «Het is altijd moeilijk om
een antwoord te verzinnen als ze
vragen wat we spelen. Pop. En als ze
vergelijking willen, dan kan ik al
leen aan Blondie denken. Da's ook
melodieuze, maar stevige, soms
harde pop».
Een groep met zangeres. Een zan
geres tout court.
Vergelijkingen zijn zeker dan des
menschens en dus bijna onvermij
delijk.
«Ik luister niet anders naar
kollega's sinds ik zelf leadzangeres
ben», zegt Polak.
«Ik koop trouwens erg weinig pla
ten. Laatst Neneh Cheriy: prachtig.
Maar ik ben een verschrikkelijk kri
tisch mens.
Maar ik ben ook erg kritisch op ons
zelf. Een beetje de Antwerpse men
taliteit: een tikje pretentieus. Kijk,
ik kan niet goed presteren als ik er
met mijn klak naar zwaai. Dus vind
ik dat ik kan zeggen: de meeste Bel
gische produkten zijn erbarmelijk.
Ik vind meestal nummers goed, ik
ben zelden fan van iemand. Enkele
songs van The Smiths en The Scabs
zijn uitstekend, Fishbone is niet
mis, The Police indertijd.»
De hamvraag, vooral aan Mertens
en Campenaerts, die al jaren vech
ten: waarom?
En: hoe zat het ook al weer met die
bierkaai?
Mertens: «Ik kan niet anders. Het is
een obsessie. Maar deze keer heb
ben we gezegd: 't is de laatste keer,
nu moet het lukken, we denken een
strategie uit, we doen er alles voor.
Natuurlijk: ik ben een ongeduldig
mens. Maar na al die jaren lijkt het
iets te gaan worden. Ik ben al bang.
Ambitie? Ik wil respekt voor mijn
songs, ik wil dat de mensen zeggen:
die man kan songs schrijven.»
Campenaerts: «In de laatste vijftien
jaar ben ik twee keer helemaal ge
stopt met muziek te maken en dat
waren de slechtste periodes uit mijn
leven. De grootste kick in mijn leven
is een geslaagd optreden, da's met
niets te vergelijken. Ik wil een volle
kalender met optredens in goeie
omstandigheden, dan ben ik perfect
gelukkig.»
Grauwels: «In de tijd van de punk
ben ik naar optredens gaan kijken
en toen heb ik gezegd: dat podium,
daar wil ik staan. Ik ben verslaafd
aan mijn gitaar, ik moet minstens
elke dag daarmee bezig kunnen zijn,
riffjes spelen. Ik wil een goed muzi
kant worden, die alle stijlen onder
de knie heeft en die daaruit zijn
eigen stijl heeft gedistilleerd. Her
kenning zegt me weinig, erkenning
des te meer.»
Polak: «Ik wil de beroemdste vrouw
van België worden, haha.
Serieus: mijn beslissing om zange
res te worden, is impulsief geweest,
zo van: dat lijkt me plezant, dat wil
ik ook doen. En ik krijg een onvoor
stelbare kick van het podium en een
goed concert. Alleen jammer dat ik
het moeilijk heb om achteraf de so
ciale kontakten te moeten verzor
gen en aan de toog te gaan nakaar
ten. Ik wil dat wij muziek maken,
waarvan ik kan zeggen: naar mijn
normen is dit perfekt. Of we daar
mee hoog scoren, is voor mij van
minder belang dan voor de jongens.
Als het lukt, dan is het prachtig.
Maar als het tegenslaat, dan kan ik
daar ook mee leven.»
Pitti Polak is een zangeres.
Pitti Polak is evenwel in eerste in
stantie een groep.
Pitti Polak: "Geen maske dat een
lieke komt zingen».
The Scabs
In 1985, na een mislukte zelfmoord
poging (ik liet me tevergeefs in de
polsslagader bijten door een giftige
kabeljauw), raakte ik in een diepe
depressie. Die kabeljauw ook trou
wens, doch dit terzijde. Ik kwam
niet meer buiten, ik at niet meer, ik
dronk niet meer, of ja drinken nog
wel, zij het anderhalve fles whisky
per dag, ik boetseerde geen sneeuw-
popjes meer met een hoed op. Kort
om, ik verloor al mijn hobby's. Ik
was een wrak en iedere vorm van
levenslust was mij vreemd.
Om mij terug 'onder de normale
mensen' te brengen, sommeerde
mijn toenmalige Engelse, bloed
mooie Nieuwe Verloofde (Miss Un
derstanding '84, doch dat zou pas
later blijken) mij mee naar een op
treden van de rockband The Scabs
in établissement 'De Schaatsbaan'
te Geel. Nu kende ik The Scabs wel,
maar alleen van naam (The Scabs),
want tot die tijd beperkte ik mij tot
klassieke muziek, vooral barok.
(Zelf bespeelde ik niet onaardig het
spinet, tot ik helaas keelproblemen
kreeg van het harde blazen). Doch
waar zat ik, welja vrijdag 30 augus
tus 1985 te Geel! Ik zal die datum
nooit meer vergeten. Dank zij het
optreden van The Scabs stroomde
mijn lichaam weer vol emergie, lei
mijn ziel haar kluisters af, verstuikte
ik mijn linkerenkel (ik! die anders
nooit dans! jamais!), sloeg ik mijn
spinet tot kreupelhout en werd ik
voor eeuwig een fan van het Diestse
viertal, want ze komen oorspronke
lijk uit Diest en vormen een quartet,
vandaar die guitige bijnaam.
En een fan zal ik voor eeuwig blij
ven. Pareltjes als de LP's Rockery
(1985, met de fantastische hit
'Stay'!) of Skintight (1988, met
'Halfway Home', met 'Cristal
Eyes'!!!) zijn sindsdien maanden
geleden maar toen stond dan ook
het hele appartement in de fik. (Een
anonieme brandstichter was na zijn
misdaad in de kelder in slaap geval
len met een smeulende sigaret in z'n
poten). Hoe dan ook, de eerste din
gen die ik na de verhuizing kocht
waren... meubelen, Rockery en
Skintight! En... Gangbang (1989,
verzamelelpee)!
Ondertussen leerde ik The Scabs
ook nog 's persoonlijk kennen, en
wat was het resultaat? Gie Swinnen
(zang, gitaar), Willy Willy (gitaren),
Fons Symons (bas) en Frankie Sae-
nen (drums), bleken in mijn ogen de
sympathiekste groep sinds het mei
sjeskoor Santa Gloria (waarvan ik
ook vier leden van nabij heb ge
kend). Ik bedoel, het zijn heel toffe
gasten; ze zijn bescheiden, talent
rijk, hardwerkend; ze hebben lieve
mooie vrouwen, grootse backingvo-
cals (Patrick Riguelle! B.J. Scott!
Toni Kaza!), een compleet instru
mentarium, kanjers van roadies,
een kei van een producer (Werner
Pensaert!), een enorm gevoel voor
humor (lachen! gieren! glimla
chen!), en ze schrijven al hun num
mers zelf.
Wie een kwaad woord over The
Scabs vertelt, die krijgt met mij te
doen, en dat zeg ik niet zomaar: ik
heb zonet namelijk even de demo
van de nieuwe LP beluisterd. Royal
ty in Exile, zo luidt de schitterende
titel, en wie in de jaren 90, in Vlaan
deren, van plan is om een betere
rockelpee dan Royalty in Exile te
maken, die mag nu al beginnen wan
hopen.
Ik ben zeer blij dat Royalty in Exile
simpelweg een mijlpaal is, en ik ben
op dit moment niet eens dronken.
Herman Brusselmans,
te Gent, 8-11-'90.
Kaarten:
De Voorpost reserveerde een aan
tal vrijkaarten. Deze zijn af te halen
op het kantoor, Dr. De Moorstraat
6, Aalst. Wie echter te laat komt,
kan nog een kaart aanschaffen op
de voorverkoopadressen aan 200 fr.
Lede:
't Hof te Puttens, Wichelsestraat
20-22, 9310 Lede, 053-80.51.30
Het Reklaamblad, Nieuwstraat 19,
9310 Lede, 053-80.11.71
De Bonte Os, Molenbergstraat 20,
9310 Lede, 053-80.47.70
Het Prieëltje, Nieuwstraat 26, 9310
Lede, 053-80.14.41
Topke Hubert, Br. De Saedeleerstr.
8, 9310 Lede, 053-80.08.00
Jeugdhuis Leeuwerik, Ommegang
laan, 9310 Lede, 053-80.48.36
Luc Linda, Hoogstraat 64, 9310
Lede, 053-80.22.01.
Aalst:
Solbemol, Sluierstraat 1, 9300
Aalst, 053-77.21.69
Center, St.-Jorisstraat 14, 9300
Aalst, 053-78.32.48.
Wichelen:
Het Abbeeltje, Margote 28, 9298
Wichelen, 052-42.24.42.
Wetteren:
Charlie's Music, Kerkstraat 4, 9200
Wetteren, 091-69.55.63.
Gijzegem:
Taverne 'In 't Safken', 053-77.42.29.
JM Heyman
Aalst. In de Heilig Hartkerk werd met medewerking van het koor en orkest van de Dames van Maria en Cantate een
kerstkoncert gegeven (JMH)
Op zondag 20 januari organizeren de Vlaamse Toeristen- en Automobili-
stenbond en de Vlaamse Wandelaarsbond (de klub Belletrekkers) afdeling
Affligem, een prachtige wintertocht, waaraan iedereen mag deelnemen
mits t|jdig in te schrijven.
Het wordt een volle-dag of halve-
dagtocht volgens keuze. Men kan
vertrekken voor de dagtocht om
8.45 uur aan de abdijtoren in Affli
gem. Laarzen zijn noodzakelijk en
men doet er goed aan zich warm in
te duffelen.
In de voormiddag wordt deelgeno
men aan de religieus-folkloristische
viering te Essene, waar na de stem
mige hoogmis varkenskoppen en
dergelijke op het kerkplein worden
verkocht. Aan alle wandelaars in
het parochiecentrum worden ge
trakteerd op een boerenpens en op
vrolijke deuntjes van de Gooikse
Straatzangers.
De namiddagtocht vertrekt om
13.00 uur aan de kerk van Essenen
ofwel om 14.00 uur aan de kerk van
Asse Terheide. Het wordt een vro
lijke wandeltocht naar Krokegem
waar in de herberg 'De Kilo' alle
wandelaars worden vergast op een
natje en een droogje. Terugtocht
langs Asse Terheiden (eventueel
ook Essene) bezijden het Kravaal-
bos en door Doment al dan niet heel
het trajekt volledig te voet.
Na de tocht wordt er verzameld in
de Abdijhoeve te Affligem waar
versgebakken koeken worden ver
orberd en een 'varkensvogelpik'
wordt georganizeerd en met wat ge
luk win je een stuk van 't varken
een kop, een poot of een, koddeken.
Vooraf inschrijven voor deze toch
ten is wel noodzakelijk en dat kan
op het nummer 053/66.72.00 van
Laurens van der Schueren, Kruis
straat 23 te 1790 Affligem.
Verdere voorjaarsaktiviteiten
Op het verdere programma van de
VWB Belletrekkers en VTB-VAB
Affligem staan nog volgende voor
jaarsaktiviteiten op vrijdag 1 maart
"Kluizenissen' (de Kluis vroeger en
nu) een ludieke avond met dia's uit
de oude doos, interviews, Kluis-
liekes enz, in het kultureel centrum
van de abdij van Affligem om 20.00
uur. Op zondag 17 maart 'lente in
Liekerbod' een namiddagwande
ling vanuit Hekelgem of Essene.
Vertrek om 14.00 uur aan de Sint-
Michielskerk in Hekelgem of om
14.45 uur aan Oud Nelen in Essene.
Zondag 7 april wandeltocht naar
Fluitjeskermis (vertrek om 14.00
uur aan de abdijtoren). Donderdag
9 mei vierdaagse pretreis naar Alt-
muehtal en Regensburg. Een schit
terende autocarreis, gekombineerd
met boottochtjes op de Donau, be
zoek aan de abdij van Weltenburg
en wandeltochten in het grootste
natuurpark van Duitsland.
De voorgenomen hervorming van het mo
netaire beleidinstrumentarium beoogt in
niet geringe mate de overheid goedkopere
leningsvoorwaarden aan de hand te doen.
Weekberichten van de Kredietbank heeft
het over de ekonomische betekenis van
liquide middelen.