■Romaanse doopvont van Dendermondse Onze-Lieve-Vrouwekerk de mooiste in haar soort 11!| Helaas werd de restauratie een miskleun Omgaan met kinderen uit een andere relatie De Voorpost-11.1.1991 -31 ie romaanse doopvont die in de dekanale Onze-Lieve-Vrouwekerk van ■endermonde staat is een pareltje van schoonheid van de Doornikse :hool. De doopvont, bestaande uit een groot blok rustend op een zware cylinder en door vier rijzige hoekzuiltjes ondersteund, is een prachtig roorbeeld van rommaanse kunst en wordt door kenners al te vaak miskend onderschat. Sommigen gaan zelfs zover om de doopvont af te doen als Ünde van weinig waarde. Het tegendeel is eerder waar. Hoe dat komt en raarom de restauratie eigenlyk een mislukking is geworden, dat zette Leo 'ée, historicus, dinsdagavond in het stadhuis van Dendermonde op een irachtige wijze uiteen. Het werd een druk bijgewoonde avond, waarbij de Beschouwers met haast ingehouden adem luisterden naar wat de spreker evertellen had en met bewondering keek naar de dia's die zijn voordracht llustreerden. De romaanse doopvont in de On- «-Lieve-Vrouwkerk van Dender- monde dateert uit de elfde eeuw. n Lange tijd is er diskussie geweest over de juiste periode. Sommigen beweerden dat ze dateerde uit de eerste helft van de elfde eeuw. lister is, aldus Leo Pée de doop- mt te situeren in het derde kwart, nisschien het vierde van de elfde leuw. Hij zette ook uiteen waarom. )m zijn uitspraak te staven greep ij naar vergelijkende doopvonten larvan men wel met zekerheid *eet wanneer ze werden gemaakt, 'let komt er dus op aan de stijlken- ierken te vergelijken. De romaan- i doopvonten uit het begin van de Ifde eeuw vertonen alleen symboli- :he friesen. Later schakelde men ver naar een mengvorm van sym- olische en verhalende friesen. De )endermondse doopvont heeft zo- fel symbolische als verhalende frie- jn. Zij is dus van een latere datum, övendien is zij best te vergelijken, ijna gelijkaardig aan een doopvont Winchester. Op deze doopvont, d ook nog op andere uit het derde l wartaal van de elfde eeuw, komen dentieke afbeeldingen voor en we enken dan aan een gebouw met indbogige vensters. Ook de verha- ende afbeeldingen bevatten een elfde boodschap zij handelen ver het doopsel. )at is een eerste punt. De doopvont j bovendien een staaltje van ro- tse|iaanse kunst. En ook dat kan Leo ée bewijzen. De romaanse kunst, fanfco zegt hij, zit boordevol symboliek, ns "Jemen we de afmetingen. Een bij- ia vierkante monoliet (100 op 104 m) wordt gebruikt als bovenstuk. )aarin is de eigenlijke vont uitge- ouwen. Die heeft een doormeter an 2 voet en 2 duim en de kuip is 1 oet en 1 duim diep. Nu moet men neten dat in de romaanse tijd het ijfer een het symbolische getal was oor God en het cijfer 2 stond voor e gekruisigde Kristus. Het is dus liet zo toevallig dat men deze afme- ngen heeft genomen. En dan zijn r de afbeeldingen op de friesen. tan de ene kant ziet men medail- -— >ns met daarin griffoenen, vervaar- 2,^ jk uitziende monsters, die bijna het mi ele medaillon in beslag nemen. Zij Ejn een symbool van het kwaad, ypisch voor de romaanse kunst is at men zoveel mogelijk het hele ppervlak in beslag neemt. Lege lekken waren uit den boze. Op een ndere fries ziet men duiven die ikken aan een tros druiven. Ook symbool dat vaak voorkomt. In middelste medaillon staat een leiding van het Lam Gods. Nog duidelijke verwijzing, de andere friesen staan afbeel- igen van de apostelen. Meer be- van de apostel Paulus die be keerd wordt en aan de andere kant een fries waarvan men steeds heeft gedacht dat het om het Laatste Avondmaal gaat. Over deze beide friesen weet Leo Pée een heel ver haal op te hangen. En een verhaal dat de moeite loont. Gemeenschap van de apostelen Beginnen we met de fries waarop de apostel Paulus staat afgebeeld. He lemaal links in de hoek ziet men hoe de soldaat Saul door een bliksem wordt getroffen en van zijn paard wordt geworpen. Lange tijd ver keerde men m de mening dat die bliksem een tak was. Maar het gaat echt om een bliksem. Op het mid delste tafereel staan twee mannen bij een vuur. Hiervan werd beweerd dat het ging om de apostel Petrus bij de verloochening van Kristus. Maar, zegt Leo Pée, die teorie klopt niet. Want waar ergens is de haan die in het verhaal een zo belangrijke rol speelt? Waarom staan er dan maar twee en geen drie personen op afgebeeld? Volgens hem -en hij staat met die teorie niet alleen- gaat het om een andere symbolische uit beelding. Om twee jonge manssen die hun hart komen verwarmen aan het brandend vuur van het geloof. Dat het niet om apostelen gaat mo ge duidelijk blijken uit het feit dat de twee figuren schoeisel dragen en in de romaanse kunst is het nu een maal een geplogenheid dat de apo stelen blootvoets worden weergege ven. Een derde tafereel op deze fries gaat over twee apostelen, want blootvoets, die op weg zijn naar een reusachtig gebouw (dat gebouw vindt men terug op meerdere ro maanse doopvonten van Doornikse komaf). Het zijn de apostelen Pe trus, hij draagt sleutels, en de on dertussen bekeerde Saul die de apostel Paulus is geworden. Al deze afbeeldingen verwijzen naar het sa- krament van het doopsel. Over het gebouw rechts op de fries lopen de meningen uiteen is het een afbeel ding van de hemel? gaat het over het Vatikaan? of is het gewoon de Heilige Kerk symbolisch voorge steld? Deze laatste opvatting wint steeds meer veld. De andere fries dan waarvan men steeds heeft beweerd dat ze het Laatste Avondmaal als motief had. Niet juist, zegt Leo Pée, want de voorstelling van het Laatste Avond maal is anders. Normaal vindt men de figuur van Kristus te midden van zijn twaalf apostelen zes- zitten rechts, de zes anderen links van hem. Hier zitten er twaalf apostelen achter een tafel waarop enkele be kers wijn, wat brood en schalen met vis staan. Dat het om apostelen gaat is duidelijkonder de tafel ziet men de blote voeten. Voor de tafel rechts zit een figuur met een kroon. Dat is Kristus. En nog meer op de voorgrond ligt een andere figuur. Sommigen zeggen dat het om Judas gaat, die werd uitgestoten uit de gemeenschap van de apostelen. Maar dat kan niet want dan zouden er dertien apostelen zijn op dat mo ment. Wie is dan deze figuur Vol gens sprekers gaat het om de apo stel Paulus. En als bewijs voert hij aan de gelijkheid van de haar dracht van de liggende figuur met de haartooi van de apostel Paulus op de andere fries. De restauratie De doopvont heeft eerst de ro maanse kerk, later de gotische On- ze-Lieve-Vrouwkerk gesierd. Tij dens de renaissance werd ze echter op zij geschoven en omschreven als een minderwaardig produkt van de 'style barbaresque'. In de plaats kwam een koperen doopvont in re naissancestijl die later zou verkocht worden aan de kerk van Buggen- hout, voor een prijs die heelwat lager lag dan het bedrag dat men aan de restauratie van de romaanse doopvont heeft uitgegeven. Het was Prudens Van Duyse, toen stadsarchivaris, die de romaanse doopvont uit de vergetelhoek haal de in 1838. De doopvont was opge borgen in het noordelijk transept van de kerk, gedeeltelijk verwoest en ook voor een stuk weggezakt in de vloer. Sommigen beweren dat dit verwoesten het werk is geweest van de Beeldenstormers, wat onjuist is. De Beeldenstormers gingen im mers waar ze langs kwamen zo nauwkeurig te werk dat er niets meer overbleef van de kerkelijke interieurs, Gebeurde de verwoes ting dan tijdens de Franse overheer sing. Dat is mogelijk. In elk geval werd de doopvont na 1838 weer te voorschijn gehaald en in ere her steld. Wel diende men ze te restau reren. Hiervoor werd een beroep gedaan op de Gentse architekt L. Roelandt die de plannen tekende voor de restauratie. De Dender mondse beeldhouwer Jan-Baptist De Pauw voerde die plannen nauw gezet uit. De heer Geert De Geyter maakte voor zijn eindwerk een studie over de restauratie en in die studie vindt men schetsen terug van de friesen met daarop in zwarte vlakken aan geduid de restauratiepunten. Uit hetzelfde eindwerk heeft men ook tekeningen waarop de juiste maten van de doopvont staan aangeduid. En die verschillen met andere afme tingen die vroeger werden gemaakt en minder nauwkeurig waren. Kan men zeggen dat de restauratie technisch, naar vomr en inhoud zeer geslaagd is, ze is evenwel een vloek met het tijdskader waarin de doopvont werd gemaakthet derde kwartaal van de elfde eeuw. Leo Pée zet uiteen waarom de restaura tie eigenlijk een kunsthistorische miskleun is. Er is de fries met de bekering van de soldaat Saul, de latere apostel Paulus. In het midden staat de afbeelding van twee jonge mannen die zich verwarmen aan een vuur. De ruimte boven dat vuur is geheel leeg. Niet ingevuld. Een tegenstrijdigheid met de gangbare normen in de romaanse kunst waar idermonde. Op de rechtse fries heeft de restaurateur een grote fout gemaakt. Het vlak boven het vuur is niet ingevuld. Ie romaanse kunst worden geen lege vlakken geduld (foto Piet Hermans) V I Dendermonde. De fries (links) van de romaanse doopvont in de Onze-Lieve-Vrouwekerk waarover zoveel misverstan den bestaan, heeft niet het Laatste Avondmaal als onderwerp, wel de gemeenschap van de apostelen (foto Piet Hermans) lege vlakken uit de boze waren. Het Dan de middensokkel. In Dender- vergelijking steeds teruggreep naar vuur had men hoger moeten laten monde zijn daarin vertikale groeven doopvonten in Frankrijk en Enge- oplaaien, misschien zelfs over de aangebracht, uitgekapt in de sokkel, land die uit dezelfde peride date- hoofden van de mannen heen moe- Ook dat is een fout. De andere ren. ten laten slaan. Er hebben mis- Doornikse doopvonten in romaan- Over een ding is hij het roerend schien boven aan de fries druiven- se stijl hebben allemaal sokkels eens met pastoor Ronse die een ranken gehangen in het oorspron- waarop koorden liggen in horizon- sterke studie maakte over de ro- kelijk model, of waren er daar ook tale lijn. Koorden die niet zijn uitge- maanse doopvonten van de Door- bliksems te zien. In elk geval was het kapt in de steen, maar er bovenop nikse schoolde doopvont van Den geen kale plek. Op geen enkele an- liggen. En dan is er nog het voet- dermonde is de mooiste van alle- dere doopvont uit dezelfde periode stuk. Ook daar valt heel wat over te maal. vindt men lege ruimten terug. zeggen, aldus spreker die bij zijn Johan De Bruycker, licentiaat psy chologische en pedagogische we tenschappen, sprak op uitnodiging van Teledienst Dendermonde over het tema 'omgaan met kinderen uit een andere relatie'. Echtscheidin gen zijn in België dagelijkse kost. Van de 60.000 huwelijken die jaar lijks worden voltrokken, wordt een derde officieel ontbonden. De toe name van de scheidingen is een nog relatief recent verschijnselin 1970 waren er 73.000 huwelijken en 6.000 echtscheidingen en in 1985 waren er 58.000 huwelijken, maar liefst 18.000 scheidingen. Een ander gegeven is dat heel wat gescheidenen een nieuwe relatie aangaan. In sommige gevallen is dat 88 en meer. Men kiest een nieu we partner uit liefde. Maar als er kinaeren zijn trouwt men niet met een enkele persoon, wel met een heel gezin. Men krijgt dan te maken met een reeks fenomenen waarop men niet of niet helemaal is be dacht. Problemen als angst om ver laten te worden bij de kinderen, fru straties over de mislukte relatie, de reaktie van de omgeving, enz, het zijn zovele faktoren die dan naar boven komen. Het jammerlijke bij een scheiding is dat kinderen vaak de onschuldige en juridisch ook de onmondige speelbal zijn van de re latieproblemen van hun ouders. Zelfs na de scheiding blijft de touw trekkerij om de kinderen voortdu ren. Er wordt vaak niet stilgestaan bij het feit dat ook de kinderen bij het aangaan van een nieuwe relatie betrokken zijn. Men moet hen voor bereiden op de op til zijnde wijzi ging. Voor de nieuwe partner kun nen de kinderen al evenzeer een probleem vormen gaan ze de nieu we partner aanvaarden of gaan ze stokken in de wielen steken. Ja loersheid, wraakgevoelens, zich ge kwetst voelen, niet kunnen loslaten, het oneens zijn met pedagogische principes het zijn zovele redenen die een rol spelen. En men moet weten dat het opbouwen van een relatie met kinderen die ook nog iemand anders toebehoren, niet van een leien dankje loopt. Wie ouder wordt van andermans kinderen kan niet rekenen op na tuurlijke liefdesband. Die is afwe zig. In plaats van zomaar gratis lief de te krijgen, moetje het verdienen, Het is met gemakkelijk deze beper king te leren aanvaarden. En toch bouwt men heel wat ver wachtingen op rond het nieuwe ge zin, rond de relatie. Je hebt voor jezelf uitgemaakt hoe je er als vader of moeder wil uitzien. Alleen, het wil wel eens anders lopen. Tegen over de kinderen van de partner nooit de plaats van de echte ouder willen innemen, dat is voor spreker primoridaal. Al is dat niet altijd in de praktijk om te zetten. Kinderen kunnen in reaktie op de nieuwe re latie van vader of moeder echte et tertjes worden. Chantage, inspelen op schuldgevoelens, boosheid, kris- es, zwijgen, mokken, weerstand, weerspanningheid, het zijn er alle maal uitingen van. Het is een soort van psychologische oorlog die wordt gevoerd met de bedoeling het eigen territorium af te bakenen, de indringer mag daar niet in. Op dit vlak is een samenspraak van de partners van kapitaal belang. De nieuwe partner is in het begin vaak een soort speelkameraad, een ge zellige tante of oom. De omschake ling naar verantwoordelijke ouder wil een spanningsveld rond gezag en territorium met zich brengen in vele gevallen. Als ouder zal men moeten uitkijken om niet in de ettelijke 'onschuldige' valstrikken te tuime len. Goede ouders hebben geen nare gedachten over de kinderen. Ze hebben er begrip voor dat ze soms weinig terugkrijgen van de kinde ren. Men moet als ouder van kinde ren uit een andere relatie leren le ven met het feit dat de echte ouder desondanks alles bij het kind veel krediet blijft genieten. Dendermonde. Johan De Bruycker ging dieper in op de relaties tussen ouder en de kinderen van een andere partner (foto Piet Hermans) Dendermonde. De Zombies werken aan een nieuwe prinsenwagen. Na 15 jaar mag het /Sat voil 'verdwijnen zeggen zij (foto Piet Hermans)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 31