Kunstschilder Georges Steel te gast in Herdersem Ereteken voor organist-komponist Walter De Troyer uit Aalst Chiro Feniks druk in de weer 14-18.1.1991 - De Voorpost Ter gelegenheid van de Sint-Antoniusfeesten is door de plaatselijke afde ling van het Davidsfonds, een uitzonderlijke kunsttentoonstelling georga niseerd in het Kultureel Centrum (Polyvalente zaal), naast de bibliotheek in de Kouterbaan te Herdersem. Gedurende vier dagen kan men er kennismaken met de prachtige werken van kunstschilder Georges Steel. Georges Steel werd geboren te Slei- dinge op 13 juni 1923. Zoals zijn vader Leo Steel is hij van jongsafaan de weg van de plastische kunsten gaan bewandelen. Hij was leerling aan het Sint-Lukasinstituut te Gent bij Gerard Hermans. Volgde in 1943 het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Hij doorliep er de volledige kursus le vend model, anatomie en schilde ren, onder leiding van Isidoor Op- somer. In 1944 kwam er tevens beeldhouwen bij en behaalde hij de 'Van Leriusprijs'. Na de oorlog werd de opleiding aan de Antwerpse akademie geken merkt door een vloedgolf van mo derne vormgevingen en na enkele maanden onder Constant Permeke, verliet hij de akademie en betrok een atelier aan de Stadswaag te Antwerpen. Zich nu vrij voelend, als kunstenaar en als mens, lokten het avontuur en de kennismaking met andere kuituren. In de volgen de jaren vinden wij hem terug in Nederland, Zweden, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, maar voor al in het Zuiden zoals in Libanon, Egypte, Turkije, Jordanië, Syrië, Griekenland, Marokko, Italië, Por tugal en Spanje. Uiteindelijk koos hij zijn vaste verblijfplaats in Span je. In 1956 vestigde hij zich te Grana da, aan de voet van de Sacromonte, waar de zigeuners hun in de rotsen uitgehouwen woningen betrekken en hijzelf een typisch Spaans land huis bewoont. Dat hij daar woont laat zich herkennen in het feit dat de zigeuners zijn vaste modellen zijn. Georges Steel is een veelzijdig kunstschilder die alle ontwerpen moeiteloos en meesterlijk aankan: landschappen, stadsgezichten, stil levens, bloemen en vooral portret ten. Zijn totaal-oeuvre is een ode aan Spanje. Het is derhalve niet ver wonderlijk dat hij al zijn ontwerpen in de omgeving van zijn atelier te Granada vindt. Georges Steel schildert figuratief, niet omdat hij het niet anders zou kunnen, maar omdat hij op die ma nier het eerlijkst handelt tegenover zichzelf. Hij schildert de visuele werkelijkheid, de Spaanse realiteit vol tintelend leven, de vurige kleur en het licht van het Zuiden. De genres door Georges Steel be oefend zijn voldoende bekend. Hij is een voortreffelijke portrettist en schilder van figuren, maar ook van stillevens en landschappen. Wat dit laatste betreft is de kunst bij hem een dialoog tussen mens en natuur. Hij tracht de natuur aan te vullen, hoe moeilijk dit soms ook kan zijn. Voor de schilder is kunst zeker geen imitatie van de natuur. Hij interpre teert en wil een persoonlijke expres sie brengen, een persoonlijke taal in een eigen kleurenpalet. Hij brengt Spanje regelmatig naar 'Samen met het diploma werd aan Walter De Troyer, organist-titularis van 'Ars Organi'-orgelkoncerten de Sint-Janskerk te Aalst, het zilveren ereteken van Sint-Bavo uitgereikt... in erkenning van de uitnemende diensten door begunstigde aan de kerk in het bisdom Gent bewezen. Getekend Leonce-AJbert Van Peteghem, bis- Bij de plaatsing van het nieuwe or- scbop van Gent'. gel in de Sint-Janskerk te Aalst startte hij meteen met de 'Orgel- koncerten Sint-Jan Aalst' die nu de benaming kregen van 'Ars Organi'- HOrgelkoncerten. Dit moet aan dit 3-klaviers koncertorgel de moge lijkheid geven om ook buiten de eredienst in zijn volle konceptie te klinken. De voornaamste doelstel lingen zijn 'steunen van initiatie ven van muzikale en artistieke kul- turele aard. De orgelmuziek van het ernstige genre naar een ruimer pu bliek te propageren en jonge, talentrijke solisten uit de regio de kans te geven voor een koncert-op- treden op het Jaarlijks Orgelkon- cert in de Sint-Janskerk te Aalst en dit traditioneel integreren in het muziekleven van Aalst en ook daarbuiten'. Sinds de oprichting van deze kon- certen verleende De Troyer als so list reeds zijn medewerking aan 18 koncerten of recitals in en buiten de provincie, waarvan het meest ge denkwaardige dat in de hoofdkerk van Geraardsbergen in 1988, tijdens de uitgave van de speciale postzegel gewijd aan het gekende Annees- sens-orgel. De postzegel werd op 2,1 miljoen eksemplaren uitgegeven en is nu niet meer te verkrijgen. Steevast maakt De Troyer er een traditie van, elk orgelkoncert te be sluiten met meerdere improvisaties en 'gewaagde' registerkombinaties en speeltechnieken niet uit de weg te gaan. Zouden deze laatste dan toch een zilveren erkenning verdie nen? Aalst. Organist De Troyer Voor muziekminnend Aalst is deze -soms omstreden- figuur zeker geen onbekende. De in 1952 geboren Aalstenaarse telg kwam reeds vroeg in de ban van de muziek. In het Sint-Maarteninstituut aldaar, kwam hij in kontakt met het 'Orff- Instrumentarium'onder leiding van Jos D'HolIander (die later zijn eer ste leraar orgel zou worden) en het befaamde koor 'Cantate Domino' onder leiding van Michael Ghijs, waar hij enige lid van was, later ook als begeleider. Zijn muzikale vor ming kreeg hij aan de Stedelijke Muziekakademie van Aalst, de Ko ninklijke Muziekconservatoria te Gent en nadien te Brussel. Tijdens deze periode volgde hij tevens de kursus 'organologie' aan het 'Lemmensinstituut' een afdeling van de Fakulteit voor Musicologie aan de KU Leuven. Na deze vor ming publiceerde hij verschillende organologische werken in vaktijd schriften (De Praestant; Gewijde Dienst) en in 1971 een studie voor het Provinciebestuur van Oost- Vlaanderen. Tevens is hij titularis van de Belgische Vereniging voor Auteurs Komponisten en Uitge vers. In 1986 verwierf hij als kompo- nist (ernstige genre) drie Sabam no minaties voor eigen orgelwerken die hij creeerde op het orgelkoncert te Aalst in 1985, alsmede de realiza- tie van radio-opnamen. Ter gelegenheid van de viering van 150 jaar België, gaf hij in de Sint-Mi- chielskatedraal een opmerkelijk or gelkoncert, georganizeerd door de Belgische Staat en in aanwezigheid van een delegatie van het Kabinet van de Koning. Aalst. Een familiefoto van de Chiro Feniks uit Aalst (a) Verleenden reeds hun medewerking Vanaf de oprichting in 1985 werd op volgende solisten of groepen een beroep gedaan Lut Lievens (viool), Mare De Cock (trompet), 'Amabile Consort Immerzeel', het knapen- en mannenkoor Schola Cantorum 'Cantate Domino' onder leiding van Michael Ghijs, Nelly De Ro (zang), klarinettenkwartet 'Clarus' onder leiding van Francois Schollaert (Jeugd en Muziek afde ling Aalst), Patrick De Smet (piano en synthesizer), A-Capellakoor 'Termueren' onder leiding van Ma rijke Coghe die ook als dirigent op trad met het meisjeskoor van de Stedelijke Muziekakademie 'Laetare' op het jongste orgelkon cert in de Sint-Janskerk op 22 no vember jl. Ook in de Heilig Hartparochie te Aalst heerst er een druk vereni gingsleven en een van die vereni gingen is de Chiro Feniks. Een groep die haar naam niet heeft ge stolen, want Feniks herrees in eind april 1986 nadat een eerdere Chiro- beweging ter ziele was gegaan om uiteenlopende redenen. Maar se dertdien is men weer op het goede spoor en wordt er elke zondagna middag gezorgd voor een uitgebreid pakket aan spelmogelijkheden. En dan niet alleen in de zomer wanneer de zon haar uiterste best doet. Ook in de wintermaanden, bij regen en bijtende kou, is Chiro Feniks aktief zoals dat voor een jeugdbeweging past. Elke spelnamiddag verloopt vol gens een geeikt patroon. Begonnen wordt met een openingsformatie in het vierkantmotief. Een typische ei genschap van de Chiro. De hoofd leider zet dan uiteen welke punten op het programma staan en de ver schillende spelletjes worden per leeftijdsgroep toegelicht. Staat er een bosspel op het pro gramma, dan trekt Chiro Feniks bij voorkeur naar de Erembodegemse Gerstjens. Speurtochten worden dan weer voorzien in de omgeving van de parochie of in Klein-Aalst. Zo leren de kinderen al spelend hun eigen stad en omgeving kennen. Verder staan er geregeld gezel schapsspelletjes op het programma en worden allerlei binnenhuisakti- viteiten voorzien wanneer de weers omstandigheden daartoe dwingen. Ivan en Eddy zijn twee van de steun pilaren van Chiro Feniks. Zij zijn de leiders en willen die verantwoorde lijkheid ook ten volle dragen. Bei den zijn ze niet aan hun proefstuk toe. Ivan draagt al 14 jaar het lei dersembleem en Eddy heeft er ne gen jaar als leider opzitten. Zij vin den dat je als student nog wel de nodige vrije tijd kunt vinden om je te wijden aan de jeugdbeweging. Het wordt een stuk moeilijker wanneer men uit werken gaat, oordeelt Ivan. Over een ding zijn beiden het roe rend eensheel wat jongeren weten niet hoe ze hun vrije tijd kunnen beleven en gebruiken. Ze slenteren maar wat rond. Bovendien maken velen er een erezaak van dat vaak spijbelen. Op zondag kan men in het stadscentrum met eigen og« zien hoeveel jongeren niet wete wat doen. Een jeugdbeweging is ee ideale oplossing. Men maakt er vel vrienden, leert er de anderen waai deren en wat meer is, men vermaal er zich uitstekend en kan er heel wi opsteken. Tenminste, wanneer me kan terugvallen op een degelijke vakkundige leiding. En die is er Chiro Feniks, zoveel is duidelijk. Dat men bij Chiro Feniks niet bij pakken blijft zitten, ook dat is zeke Er is de jaarlijkse wafelslag en wal iedereen reikhalzend naar uitkijk het jaarlijkse kamp. Verder staani meerdere kontaktavonden met ouders op het programma. Wa; ook die zijn belangrijk, aldus de Fi niksleiding. (da) Aalst. Ivan en Eddy, leiders met de glimlach (a Aalst. De vooropening van de tentoonstelling van de Vlaams-Spaanse kunst schilder Georges Steel zal opgeluisterd worden door deze Flamencogroep zijn geboorteland over in schilde- schilderkunst, rechtstreeks uit het rijen. We worden getroffen door de bloed en het hart van de artiest ont- picturale omzetting van de zonnige staan. weelde van het openluchtleven. De Het wordt een opmerkelijke ten- thematiek dus exotisch maar de toonstelling, die vertrouwelijk ge hand van de schilder is Vlaams. tuigt van de gevoeligheid van de De formule is Vlaams en Spaans, schilder. In sommige kleuren en De grondigheid van het Noorden is trekken vinden we het kenmerk en vermengd met het licht van het de betovering terug van het majes- Zuiden. De variatie en de uitbun- tueuze palet van meester Steel, die digheid van het Spaanse koloriet in Herdersem een daverend succes worden getemperd en gemodereerd zal oogsten, door de Vlaamse zin voor maat. De vooropening gebeurt op vrijdag Georges Steel suggereert en con- 18januarioml9u. door Luc Lekens, cretiseertdezielvanhetlandenvan kunstrecencent en lid van het de mens, in het biezonder van de hoofdbestuur V.T.B. Dit alles zal zigeuners. Soms ontwaren we de passend opgeluisterd worden met langoureuze blikken van vrouwelij- een 'Spaanse Flamenco' groep, ke figuren, starend- zoals men dat Verder is de tentoonstelling ge- zegt - naar onbekende verten. Als opend en vrij toegankelijk: volbloed trekker moet hij de ziel Zaterdag 19 januari van lOuOO tot van de zigeuners wel zeer goed aan- 20u00, zondag 20 januari van lluOO voelen: hun onrust, passie en droef- tot 12u30 en van 14u30 tot 20u00 geestigheid. Georges Steel schil- Maandag 21 januari van 14u00 tot dert. Dit werkwoord drukt heel de 19u00, in het Cultureel Centrum zin van zijn leven uit Het is de reden (Polyvalente Zaal) naast de biblio- AalsGeorges Steel mijdt in zijn schilderijen beslist de oppervlakkigheid. Hij van zijn bestaan. Wat hij creërt is theek, Kouterbaan - Herdersem. dringt door in het inwendige van zijn figuren

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 14