Victorine Stalpaert uit
Erpe houdt van bloemen
W.A. Mozart en de popmuziek van 1955 tot nu
Algemene Vorming in C.C. De Werf
Muziekkunst én techniek in „Digital
Multivision" door Trio CD-Live
Ernst in De Werf
Algemene Vorming in C.C. De Werf - Muziek
Kunstgeschiedenis Barok - Wassily Kandinsky
Schilderen als therapie
Jeugd en Muziek Aalst
14-1.2.1991 - De Voorpost
- Vrijdag 1 en zaterdag 2 februari om 20.30 uur in de Schouwburg:
dansproduktie «Jazzcraze 2» door de Dendermondse Jazzvereniging,
balletschool Hedwige Hardies, de Brusselse «Dancing Shoes», The
New Orleans Night Owls o.l.v. Joris De Cock; koreografie van R. De
Proft en regie van L. Janssens; tickets aan 300 fr. (voorverkoop) of 350
fr(kassa) en -10% voor groepen van min. 20 en houders van een C. J.P.
of een 3-Pas; reservatie 052/21.45.82.
- Maandag 4 februari om 13.45 uur in de Schouwburg: voordracht
over «Het beeld van de Japanse maatschappij voor de literatuur» door
Frans Boenders, georganiseerd door Aktueel Leven Denken; info
053/80.40.64.
LET OP: De voorstelling «Opération Fu» door Drambakus, die
gepland was op vrijdag 8 februari in de Schouwburg om 20 uur, wordt
wegens een chirurgische ingreep bij een van de hoofdrolspelers ver
schoven naar een latere datum.
De al verkochte tickets voor deze produktie blijven geldig voor de
nieuwe voorstelling. Wanneer de nieuwe datum vaststaat, zal deze
onmiddellijk via de pers meegedeeld worden.
Tijdens het vooijaar van 1991 orga
niseert het Vormingswerk van het
C.C. De Werf weer een hele resem
vormingsaktiviteiten. In de serie 'al
gemene vorming' komen twee mu
ziekseries aan bod, die waarschijn
lijk op een zeer ruime belangstelling
zullen kunnen rekenen: popmuziek
en Mozart.
Wolfgang Amadeus Mozart:
een muzikaal talent
Mozart stierf op 5 december 1791,
twee eeuwen geleden dus; maar dat
heeft u intussen al wel vernomen.
Hij liet de wereld echter ook een
muzikale erfenis na, die nog elke
dag velen verbaast en inspireert.
Daarom maakt De Werf van de ge
legenheid gebruik om de vele facet
ten van deze Salzburger te belich
ten; niet enkel om de muziek, maar
ook om Mozart als persoon met zijn
impakt op de tijdsgeest en het be
lang van zijn muzikaal erfgoed in
1991.
Talrijke muziekillustraties helpen
de geïnteresseerde in deze kursus
op de goede weg en vormen de voe
dingsbodem van de ontleding.
Gedurende 11 avonden zal dhr. Luc
Leupe, leraar muziekgeschiedenis,
voor de begeleiding instaan.
De kursus wordt gegeven telkens op
maandag van 20.15 tot 22.45 uur: 4,
11, 18 en 25 maart, 8, 15, 22 en 29
april; 6,13 en 27 mei; telkens in de
Studio.
Het aantal deelnemers is beperkt
tot max. 80; het kursusgeld bedraagt
1.600F. per deelnemer (inklusief
nota's).
Er klinkt... popmuziek
Deze kursus richt zich tot alle mu
ziekliefhebbers die hun beeldvor
ming omtrent de ontwikkelingen in
de popmuziek willen bijschaven,
vervolledigen en die tevens bereid
zijn hun reeds verworven kennis te
kaderen in een historische kontekst
en een breder perspektief.
Tijdens elke bijeenkomst wordt er
dieper ingegaan op een welbepaal
de tematiek, zodat iedere les een
afgerond geheel vormt.
Om de onderwerpen in te kleuren,
pla;
In samenwerking met Amarant, het
Gentse Centrum voor Artistieke
Confrontatie, zetten de vormings
werkers van De Werf tijdens dit
voorjaar van 1991 twee lessencycli
op het getouw voor mensen die hun
kunstzinnige vorming binnen de
wereld van de beeldende kunten en
een aantal randgebieden ervan wil
len verdiepen.
Barok - over religieus triomfalisme
en burgerlijke eenvoud of Van Ber
nini tot Vermeer
Barok, etymologisch wellicht afge
leid van het Portugese «baroco»,
een ruwe en onperfekt geslepen
steen, roept waarschijnlijk in de al
lereerste plaats het beeld op van de
weinig toegankelijke allegorieën,
zoals Rubens die op basis van de
antieke mythologie en aan de hand
van weelderige naakten wist op te
bouwen. Maar de barokke kunst die
in het laatste decennium van de
16de eeuw, vnl. onder impuls van
Caravaggio ontstond, heeft echter
ook totaal andere gezichten.
Zo was de contra-reformatie niet
alleen verantwoordelijk voor het re
ligieus reveil van de 17de eeuw,
maar het bepaalde ook grotendeels
het godsdienstig triomfalisme en de
aparte, vaak zeer direkte ikonogra-
fie van altaarstukken en kerkelijke
cycli. Daarnaast wordt de 17de eeuw
eveneens gekenmerkt door ophef
makende filosofische stellingnames
en revolutionaire wetenschappelij
ke ontdekkingen; Tijd en Ruimte
worden verder geëxploreerd en krij
gen een nieuwe artistieke inhoud.
Het kunst- en rariteitenkabinet, een
in wezen maniëristische erfenis,
wordt met de nieuwste wetenschap
pelijke instrumenten en met pas
ontdekte exotica, vreemde natura-
lia en de wonderlijkste mirabilia uit
gebreid. Maar net zoals tijdens de
renaissance, gaat ook de barokke
kunstenaar op zoek naar antieke
prototypes. Die vindt hij vnl. in Ro
me, waar tussen de vele nieuw opge
richte kerken en paleizen, brede la
nen en pleinen worden aangelegd.
Bernini, architekt en beeldhouwer,
ontvangt er o.m. dankzij het mece
naat van pausen en adel talrijke op
drachten. Terwijl Velasquez aan
het Spaanse hof de bescherming ge
niet van Filips IV, werkt het gunsti
ge artistieke en politieke klimaat
onder Albrecht en Isabella inspire
rend op het genie van Rubens, In
Holland daarentegen bloeit de
meer burgerlijke genre- en portret
schilderkunst, disciplines die vaak
sterk simbolisch en zinnebeeldig
doorwrocht zijn.
Het is nu precies deze veelzijdig
heid, aangevuld met enkele lezin
gen over de stilistische eigenheid
van de barok en de kunstteoretische
fundamenten van de 17de-eeuwse
kunst, die in deze lessenreeks door
dhr. Bernard Descheenmaeker aan
de hand van 12 capita selecta, zal
worden geïllustreerd. Een ruwe en
onperfekt geslepen steen wordt ge
polijst tot een vierentwintig-karaats
diamant, Barok geheten.
De lessen worden georganiseerd in
de Studio van De Werf telkens op
dinsdagavond (20 uur) van 5 maart
tot 4 juni (geen les op 2 en 9 april).
Het kursusgeld bedraagt 3100 fr.,
2800 fr. voor reduktiehouders en
2500 fr. voor Amarant-leden (sylla
bus inbegrepen). Voor inschrijvin
gen en informatie: Amarant vzw,
Hoogpoort 50, 9000 Gent (091/
33.03.24).
Sleutelfiguren uit de kunst van de
20ste eeuw: Wassily Kandinsky
Kandinsky (1866-1944) manifesteer
de zich als een persoonlijkheid in de
artistiek woelige jaren aan het begin
van deze eeuw. De gangbare kon-
venties omtrent de schilderkunst
werden door hem in vraag gesteld,
over boord gegooid, om uit te mon
den in een abstrakte stijl.
De latere kleureksplosies in zijn
werk moesten op hun beurt baan
ruimen voor komposities opge
bouwd rond een punt of een lijn, om
tenslotte uit te monden bij biomorfe
wezens. Hij bestudeerde de invloed
en uitwerking van kleur, met een
knipoog naar de ons welbekende
«verborgen verleiders» uit de aktu-
ele publiciteit.
Op vier donderdagen belicht do
cente Caroline Mattheeuws leven
en werk van Kandinsky: inleiding
tot zijn werk en zijn beginperiode
(18.04); zijn eerste bloeiperiode en
het belang van de verborgen beel
den (25.04); de ontwikkeling van
een abstrakte stijl (02.05); welke in
vloeden heeft Kandinsky onder
gaan en op welke manier heeft hij
zijn stempel gedrukt op de kunst
van de 20ste eeuw? (16.05). Telkens
om 20 uur in de Studio. Het kursus
geld bedraagt 1000 fr., voor Ama
rant-leden 800 fr. Voor inschrijvin
gen en informatie: Amarant vzw,
Hoogpoort 50, 9000 Gent (tel. 091/
33.03.24).
L.
horen bij elke les muzikale illust
ties: volledige nummers of korti
klankfragmenten.
Gedurende zeven avonden kom
volgende tema's aan bod: de pi
muziek uit de periode 1955-15 15.:
(ontstaan, verklaring en vertegi clul
woordigers van rock and roll n
Elvis Presley, Bill Haley en Chu
Berry o.m., maar ook popkomp
nisten, balladezangers en folk);
jaren 1963-1976 (The Beatles,
'Mersey'-sound, de flower-pow
de glitterperiode, aangevuld met
carrière-uitbouw van artiesten
David Bowie, Steeley Dan en M
Bolan); de tijdsspanne 1976 tot I che
den (punk, new wave, Elvis Cost
lo, The Police, U 2, hard rock, he: 20"
metal... voor elk wat wils);
'alternatieve' popmuziek (novel
song, psychedelische muziek,
derground, klassieke popmuzii-
jazz-rock en rock-jazz, reggae, s;
thesizermuziek); The Beatles
rière, invloeden, innovati ^.1
groepsmotieven); ontwikkeling
in de zwarte muziek (blues, ja
rhythm and blues, gospel; fans v
Stevie Wonder, Sly Jones, Jam
Brown, Prince, Michael Jackson
men ruimschoots aan hun trekkei Bur
de betekenis van hitparades en 1
rol van de gitaar in de pop/rockm jjer
ziek.
Deze kursus wordt begeleid do
dhr. Etienne Baeke en loopt op vi het
dag van 20 tot 22 uur op volgen
data: 8,15 en 22 februari; 1, 8,151 °V
22 maart. Het aantal deelnemen
max. 25 en het kursusgeld bedraa
1200 fr. per deelnemer (eksklusi
nota's). a
Voor inschrijvingen of meer inlic
tingen i.v.m. deze twee kursussc
053/76.13.11.
Talent is aangeboren of niet en Victorine Stalpaert uit Erpe is een van die
mensen met een zekere vaardigheid voor het schilderen. Nochtans is haar
kunstzin slechts op late leeftijd tot ontluiking gekomen na het overlijden
van haar man alhoewel ze reeds in haar kinderjaren veel aanleg had voor
tekenen en schilderen. Het volgen van speciale lessen is nooit verwezenlijkt
maar enkele jaren terug is daar toch verandering in gekomen en heeft zij
haar vrije tijd besteed aan het volgen van lessen in de kunstacademie te
Erpe-Mere. De Erpse schilderes Victorine Stalpaert tussen haar geliefkoosde Aalst. Sindsdien beoefent zij gepassioneerd de schilderkunst als hobby.
stillevens, kleurrijke bloementuilen (jv)
Op jeugdige leeftijd trachtte de
thans 61-jarige Vict. Stalpaert zo
veel te tekenen en te schilderen
maar ze begrensde haar werkter
rein tot het plaatselijke, hetgeen
wat in de onmiddellijke omgeving te
zien was. Alhoewel ze kunstenares
was bij de gratie Gods, met andere
woorden een beetje natuurtalent,
heeft ze ervaren dat het niet genoeg
was om ergens zo maar iets op doek
te zetten want de finesse moet aan
geleerd worden. Houden van schil
deren en daarenboven nog over ta
lent beschikken is nog niet alles en
daarvan was ze zich ten volle be
wust. Die wetenschap leidde haar
de eerste helft van de jaren zeventig
naar de Academie te Aalst waar ze
de basis legde van een noodzakelij
ke vorming die moet resulteren in
het afleveren van beter en fijner
werk.
Tijdens de première op 11 januari 11.
van "Broadway Baby" door de mu
sicalafdeling van het Koninklijk
Ballet van Vlaanderen te Strom-
beek-Bever werd de muziek live ten
gehore gebracht door een heel or
kest van drie muzikanten: Trio
CD-Live. Met synthesizers en der
gelijke wisten ze op een meer dan
aanvaardbare manier de volle
klankrijkdom van een heus orkest
op te roepen; geen geringe ver
dienste!
Op dinsdag 5 februari om 20 uur
organiseert Jeugd en Muziek, afde
ling Aalst, in de Feestzaal van het
stadhuis, een uitzonderlijk koncert
waar muziekkunst en techniek per-
fekt samengaan. Het Trio CD-Live
stelt zijn programma "Digital Multi
vision" voor.
De bedoeling is de synthesizer en
aanverwante als volwaardig koncer-
tinstrument naar voor te brengen.
Te vaak schildert men deze toestel
len af als artificieel, onmuzikaal,
koud en noem maar op. De bespeler
zelf wordt meestal beschouwd als
iemand die maar wat aan knopjes
draait. Het tegendeel zal hier bewe
zen worden.
Door een doordachte programma
keuze laten ze de luisteraar zien en
horen dat synthesizer spelen een
grondige en degelijke muzikale op
voeding en kennis vergt. In onze
geautomatiseerde wereld - ook wat
de muziek betreft - zullen ze zo aan
tonen dat de sythesizer een instru
ment is dat de muziek kan dienen.
Het is niet de bedoeling aan te to
nen dat "synths" de bestaande in
strumenten zullen vervangen. Wel
zijn ze er rotsvast van overtuigd dat
in de nabije toekomst, dankzij aan
gepaste komposities, deze moderne
instrumenten hand in hand zullen
gaan met de traditionele, die nooit
te vervangen zullen zijn. Het Trio
CD-Live bestaat uit: Jan Huyle-
broeck, Charles Van Houtte en Luc
Goethals.
Jan Huylebroeck studeerde aan het
Koninklijk Muziekconservatorium
te Gent, waar hij eerste prijzen pia
no, slaginstrumenten, pianobege
leiding, harmonie en praktische
harmonie behaalde. Nu is hij full-ti
me leraar, belast met de begeleiding
aan het Stedelijk Muziekconserva
torium te Brugge en aan het conser
vatorium te Gent. Hij is vooral ge
specialiseerd in het "inspelen" van
muziekbegeleiding voor digitale in
strumenten. Hij is de stichter en
artistiek leider van CD-Live.
Charles Van Houtte deed muziek
studies aan het Koninklijk Muziek
conservatorium te Gent en behaal
de er eerste prijzen slaginstrumen
ten en kamermuziek. Momenteel is
hij werkzaam als leraar slaginstru
menten aan de muziekakademies
van Knokke en Blankenberge, aan
de Rijksmuziekakademie te Alsem
berg en aan de Kunsthumaniora te
Brussel. Daarbij is hij freelance per-
kussionist in diverse ensembles en
gespecialiseerd in klankversterking
en klankopname.
Luc Goethals behaalde aan het Ko
ninklijk Muziekconservatorium te
Gent het pedagogisch diploma 1ste
en 2de cyclus en is nu leraar A.M. V.
en samenzang aan het Stedelijk Mu
ziekconservatorium te Brugge.
Sinds 1985 is hij intens bezig met
muziekinformatica en specialist in
hard- en software.
Op het programma van deze kon-
certavond staan komposities van
Haendel, Moussorgsky, Sanit-
Saëns, Huylebroeck, Goethals,
Vangelis, Hammer en Sardou. Tus
sendoor geven de artiesten veel tof
fe voorbeelden en een gezapig
woordje uitleg.
De toegangsprijs bedraagt 150 fr.;
jonger dan 30 betalen slechts 100 fr.
en leden en abonnementen krijgen
gratjs toegang.
L.
Schilderen als vrijetijdsbesteding
De meeste mensen op leeftijd zoe
ken een bezigheid om de tijd te do
den maar bij V. Stalpaert whs het in
de eerste plaats om aan een innige
drang te voldoen en het is meer dan
een hobby want ze schildert met
passie zoals men van een echte kun
stenaar verwacht.
Indertijd schilderde ze «te braaf»,
zoals ze het zelf bestempelt, maar
door haar kontakten in de Aalsterse
academie is zij van «taktiek» veran
derd door toedoen van een impres
sionisten en hiervoor stelt zij vooral
Jos De Schrijver, oud-leerling van
Opsomer, verantwoordelijk. Dit is
trouwens de man waar ze naar op
kijkt en die haar het meest blijkt
bijgebracht te hebben, vooral dan
op een spontane manier te leren
werken, ongedwongen en zoveel!
mogelijk de fouten wegwerken, men
mag nog zoveel aanleg hebben dan
nog heeft men de raad van de leer
meester nodig.
Kleuren en bloemen
Iedere kunstenaar heeft zijn eigen
stijl en werkwijze. Geen van beide
doet iets ter zake als het resultaat
maar positief is. Zo gaat laatbloeier
Victorine pas 's avonds hyet palet
opnemen en zet ze zich voor de
schildersezel als het rustig is en ze
nog weinig kan gestoord worden.
Ze werkt in lange pauzen door en
daarom wenst ze ongestoord aan
een begonnen doek door te werken.
Van het ogenblik dat ze met haar
penseel vertrokken is moet ze het
landschap of de bloemenruiker zien
groeien, niet tot het volledig af is
maar toch houdt ze slechts op als
het schilderij de door haar gewenste
vorm en kleur gekregen heeft. Van
wat nachtwerk is ze trouwens niet
vervaard, vooral omdat ze 's ande
rendaags weinig of geen verplich
tingen heeft.
De kleurenschakeringen voVmen bij
Victorine het hoofdbestanddeel
van een stilleven. Ze geeft de voor
keur aan blauw, oranje, roze en
bruin, kleuren die in bijna alle schil
derwerken te zien zijn: «Vooral
bloemen zijn mijn geliefkoosd on
derwerp. Ik moet me forceren om
iets anders te maken maar soms
schilder ik wel eens landschappen
maar zelfs daarin vindt je mijn bloe
men in terug om reden dat ik er de
specifieke kleuren wil instoppen».
Eigen stijl
Alhoewel V. Stalpaert geneigd is
om toch iets nieuw te proberen
keert ze toch altijd naar de oude
manier terug, een werkwijze die
haar ligt en dus nooit beu wordt. Ze
verklaart echter hierbij steeds zich
zelf te blijven en geen «tuimelaar»
te zijn want of het nu modern
klassiek is, men zal er steeds 117'
hand en de idee van Victorine 19 :1
herkennen. Als nieuwigheid waa ju"
ze zich de laatste tijd aan aquan
len, niet zozeer omdat ze er me
begint van te houden maar omdati
beter in een modern interieur staa
Elke kunstenaar wil zich profileri
via tentoonstellingen maar Victoi ®e;
ne heeft slechts een paar keer aa u
groepstentoonstellingen deelgem
men. Ze gaat wel vaak de doeke estl
van andere collega's bekijken mal if>
in feite schildert ze voor zichzei
Haar jarenlange ervaring heeft g(
leid tot een meer speelse vorm en!
werkt vlotter dan vroeger. Aan kii
tiek stoort ze zich weinig want
doet het uit eigenliefde en voon reÉ
omdat ze altijd nog graag dod
steeds denkend het volgende ka
nog beter. Dat ze degelijk werk alle
vert is een feit want zelfs door h<
gemeentebestuur wordt ze gewaai
deerd dat bij haar een regelmatig
klant is als er een geschenk moe
afgeleverd worden in de vorm vai
een schilderij... van de hand va \l
Victorine Stalpaert.
Lege ketchup-flessen vormen in de kirt
nigde Staten de basis voor schokdempc
van de Chevrolet Cavalier. De bumpersi
voor 75% uit gerecycleerde flessen besla0
voldoen aan de eisen op het vlak 1'
schokdemping. Bij Volkswagen en Mat
des wordt steeds meer gebruik gemaakt» 14
gerecycleerde kunststoffen voor bepaalt ChÊ
auto-onderdelen.
In samenwerking met de Kamers w Got
Koophandel uit Oost- Vlaanderen den 8011
mov organizeert Flanders Expo zijn ded °F
uitgave van de Bedrijven KontaktdageM
hal 3 van Flanders Expo op 6 en 7februm
Nokia Bikeman Ls een telefoon die ment 83(
de fiets kan installeren. Met een eenvom Mus
ge handbeweging kan men de telefoon fa
koppelen en hem gebruiken in de auto1 ;sp.
als draagbare telefoon. De Nokia Bikerri
weegt 470 gram maar is wel duur in om
koop (140.000fr)