Met de compagnie naar karnaval Ik ben nen echten, zegt Cyriel Zet de maskers maar op en verberg uwe kop Kinderkarnaval in Erembodegem 6 - 8.2.1991 - De Voorpost (4) Alle vastenavondliederen hebben het element vrolijkheid gemeen en ze onderscheiden zich dooreen satirische ondergrond. Hierin komt tevens tot uiting dat men via een uitgelaten spotlust voor een paar dagen de drukken de last van het leven wil aan de kant zetten. Het is als het ware een schadeloosstelling voor de maandenlange geleverde inspanningen. Net zoals vroeger viert men karnaval gedurende drie dagen met als hoogtepunt de stoet op zondag. Was de kamavaloptocht vroeger geken merkt door nabootsingen van dieren, dan schenkt men thans bijna uitsluitend aandacht aan de uitbeelding van recente gebeurtenissen van of over politiekers. Zij hebben in de stoet de plaats ingenomen van de volkstypen van weleer en het narrenschip uit de vroegere eeuwen door praalwagens vervangen. De narren daarentegen zijn ook vaak vervangen door verklede en vaak vieze mannen die zich over vele zaken in het leven beklagen en niet in het minst over de huiselijke toestanden waarbij de vrouw, volgens hun zienswijze, niet alleen de plak zwaait maar vooral de oorzaak is van ondraaglijke mistoestanden. Liedeken der vieze mannen met carnaval Vrienden met de vasten avond dagen Zijn wij vieze mannen bij malkaar, Die hier staan op dezen wagen En wij onderzoeken alles maar. Van de getrouwde die men hoort klagen Die met malkanderen niet zijn tevree, Partikulier alle die horens dragen Nemen wij op onzen wagen mee. Wat vindt men toch met de duur tijden Anders niet als haat en nijd, Van huwelijken die hier lijden Daar men niet hoort als altijd lawijt. Zij hebben niet om den buik vol te eten En het wijf is altijd zoo kwaad, En boven dat wordt hij verweten Dat hij nog op een ander gaat. Men vindt veel wijven die lammeren Hier in de stad en ook aan het fabriek Die het doen om kunnen te smeren Die kwade tongen zijn toch komiek. Zoo kunnen zij van een ander wat klagen Waar dat men somtijds is mee gekuld, En om dat weer over te dragen Is hunnen derm toch gevuld. Als men de mannen hier hoort blaggeren Die en doen in hun leven niet mis, Zij doen de wijven voor slechte passeren En onder hun geenen eenen goeden is. Dat moet het wijf toch altijd bekoopen Al doet de man de laatste centen op, Met te zuipen en op een ander loopen En voor ons is 't een blinde soep. Leelijk wijf en wilt daarvoor niet spinnen Op het drinken van een pintje bier, Het zijn wij die alles moeten winnen Daarvoor nemen wij ons plezier. En wij die hebben reden van klagen Het werd nu tijd dat gij hier zwijgt En 't is om dat wij horens dragen Dat gij zooveel jongeren krijgt. Ongelukkigen man die gaat uit werken En zijn vrou die het huishouden doet En met nen andere achter 't gat hun versterken Dan doet den man in hun oogen niets goed. Want hier en daar waar wij nu passeren Ziet men de kammemakers op de loop Daar moet nu geen schip meer arriveren Daar zijn hier horens genoeg te koop. Ach, waren wij dan nooit niet geboren Dan werd er van ons niet gezaagd, Een vrouwpersoon is altijd geschoren Zij is den ezel die het juk draagt. En om met onze man goed te leven Geef hem geld want zijn ander wacht, Om daar het zijn gaan weg te geven Waar dat ons hertjen zelf naar tracht. Voor het sluiten nu met deze dagen Ziet dat gij uit onze handen blijft, Want zij komen hier op onzen wagen Die met zulke dagen dan kijft. Zoo zal men zien in onze geburen Aan het fabriek hoe dat het zal gaan, Daar zullen zij het moeten bezuren En worden naar Hoogstraten gedaan. Vrienden wij gaan met onze wagen Al de vieze mannen bij malkaar, En uitzien naar al die horens dragen En die pakken wij bij hun haar. Want men vindt er vele van de wijven Dat zij naar de pens kramen dan gaan, Voor twee drij centen hebt gij daar na kijven Dan moet gij op een ander niet meer gaan. Wat minder bekend staat is het feit dat karnaval ook het voorwerp uitmaakt van de vruchtbaarheidsrite uit vroeger tijden. Uit de teksten is gebleken - en nog steeds -dat van een ernstig karakter geen sprake is maar dat ze zich kenmerken door een aaneenschakeling van luim en scherts en meer speciaal in het belachelijk maken van personen en handelingen. Het is een innerlijke drang van de mens om zich ongebreideld uit te leven met de begeerte zich aan dwaze spot over te geven. Men drijft de neigingen om kwinkslagen te maken en de feiten op een belachelijke manier aan te klagen, zover dat men gerust van prikkelende satire mag spreken. Dergelijke vorm van satire vindt men in verschillende kuituren terug en zowel met de fysische als met de geestelijke eigenschappen wordt de spot gedreven. Deze spotfeesten komen bij de meeste volkeren aan de orde in de periode van januari tot maart, wanneer in de natuur alles en iedereen zich voorbereidt op een nieuw bruisend leven en het is de ontwikkeling van de levenskracht die vaak leidt tot overdreven uitgelatenheid en feestelijkhe den. Deze stonden bij de Grieken als Bachanaliën en bij de Romeinen als Saturnaliën of Hilariën bekend. Op deze feesten genoten de deelnemers reeds van een onbegrensde vrijheid om met alles en nog wat de spot te drijven en niemand zag er reden toe om zich beledigd te voelen zelfs als het zijn eigen persoon aanbelangde. Het hoogtepunt van de Bachanaliën was een stoet waarin men de voorstel ling bracht van de in triomf terugkerende Bachus uit Indië, omstuwd door een dansende en springende menigte. Ook toen was deze feestende menigte verkleed, rinkelden ze belletjes en narren stelden ze vooral als geesten voor die nergens terecht konden. Aldus bleven zij zowel verstoken van de hel als van de hemel en moesten eeuwig door het luchtruim blijven zweven, gedoemd zonder einddoel. Vermaekelijk Vasten-Avond liedeken ofte Heydens Bacchus Feest getrokken op den wereldschen handel der menschen Komt vrolyke Bacchus geesten, Fama die steekt haer trompet 't Is nu Vasten-Avond feeste, Neemt wel acht dit belet, Heel de wereld is vol gec/cen, Niet alleen met Carnaval, Cupidos gloed, En Bacchus soet, Menig aerdig spel verwecken, Met desen tyd, 't Is al verbleyt, In playsier en vrolyckheyd. Men vind hedendaagsch veel schapen Seer gequelt door liefdens vier, Die door onrust niet en slapen Als sy peysen op 't plaisier, Men vind ook getrouwde vrouwe, Die beminnen Carnaval, Vulcanus Smis, Geloedig is, Want hy is vol betrouwe Dat Mars sijn vriend, Die hy bemind, Venus wel en trouw bedient. Wat vind men al Ipocriten, Daer de wereld vol van is, Die nochtans konnen genieten Al wat goed en deugtsaem is, De beleeftheyd en de zeden, Passen wel aen man en vrouw, Voor het aenschyn Des wereld tryn Word seer wonderlyk gestreden, De waerheyd liegt, Als men bedriegt, Soo word elk in slaep gewiegt. Plutus wil het al regeren, Want de werksters van den kant, Konnen hun niet mentineren, Wat fingeert dat heeft verstand, Sonder geld is niet te krygen, Ider doet syn meeste best Om net en brouw, Te sijn Jonvrouw, Eens te groeten en te neygen, De Coopmanschap, Dat is den trap, Van Antwerpsche beterschap. Geen Cretiek en moet men vinden Daer de waerheyd triompheert, Bacchus minnaers venus vrinden, Vasten Avond die floreert, Schoon dat men de Tore Kappen, Wilt begrouwen door den haet, Men doet sijn best, Als al de rest, Met te naeyen en lappen, Bij het gespin Is goed gewin, Want daer stekt noch leynwaert in. Dochters wensche om te paeren, Opgeset en gepalleert, En hun leste duyt niet spaeren, Dat in kaelheyd niet mankeert, Soo van stricken en Cofueren, Om te dansen op het bal, Gans op geset, Seer pront en net, Maer 't playsier komt somtyds suere, Als 's haer bevind, Met een kleyn kind, Daer den vader van is blind. Men vind heden nu veel vrouwen Die gaen loopen van hun mans En al Vasten Avond houwen, Met een ander op avans Om Comelis hoofd te Croonen, Met Eteons lauwerier, Naer wensch en eysch, Met ander speys, Soo hun voor hun mans vertoone, Genipt en fyn, Beleeft in scheyn, Die nochtans niet veel en sijn. Daer sijn ook getrouwde mannen, Vol beleeftheyd aen hun vrouw, Die met anderes goed in spannen, Vol bedrog en vol ontrouw, Die den Vasten Avond vieren, En soo trecken naer den bal, Vol minne gloed, In hun gemoed Om op Bacchus feest te swieren, Daer sijnder wel, Die 'thuys als d'hel, Spelen 't Vasten Avond spel. Heel de wereld is vol gecken, Met den Vasten Avond Feest, Die de Sotte wagen trecken, Vol genucht en bleyden geest Eerbaer Vreugt is niet verbode Met den Vasten Avond tyd Verheugt den geest Met Bacchus Feest Die u al te saem komt noode Niet tot het quaed Nog averdaet Maer in vreugt naer wete en maet. Julien De Vuyst Cyriel woont in de Vakschoolstraat te Aalst en behoort als zovelen tot het legertje van de individuele kar- navalisten. Sedert 1957 is hij pre sent op de jaarlijkse kavalkades en altijd opnieuw maakt hij daarbij ge bruik van zijn minifiets. In die tijd is er veel, zeer veel veran derd, zegt Cyriel die eraan toevoegt dat er meer geweld en agressiviteit is gekomen. 'Bovendien is het niet meer zo volks als weleer'. Al heeft hij ook herinneringen aan het kar naval van voor de oorlog en kort na. Ook toen kon het er wel eens bru taal en kwetsend aantoe gaan. Maar nu wordt veel te veel aandacht ge schonken aan het visuele en aan nepaktiviteiten. Karnaval wordt ge mener en het ergst van al is dat die gemene dingen vaak komen van mensen waarvan je dat allerminst had verwacht. Over de Voil Jeannetten zegt Cyriel dat die alle beschikbare attributen van de zolder moet halen. Het Eu- Aalst. Kamavalisl Cyriel (a) ropees karnaval is voor hem een tegenvaller geworden. Toch wat de opkomst van de buitenlandse dele gaties betreft. Aalst, zoveel is voor hem duidelijk geworden, is en blijft een unieke karnavalstad. Hij werpt meteen een pluim naar Betty, Jan en Fancine voor de mooie tentoon stelling die in de Werf en in het Oud Hospitaal werd opgezet, (ad) Met karnaval wil elke Aalstenaar een karnavalplunje aantrekken. Jong en oud willen dit hoogfeest mee beleven in de keizerlijke stede. Wij van onze kant bezochten een aantal gespecialiseerde zaken in karnavalartikelen. Het huis De Winter in de Welvaertstraat, kan bogen op een traditie. Zoon Mark volgde vader August op en maakte van zijn handel in karnavalartikelen een wereldfirma. Men koopt in Thailand, Duitsland, Polen, Span je... en verkoopt over de hele we reld. Hier werkt men een heel jaar door aan karnaval. Men neemt deel aan internationale beurzen o.a. De speelgoedbeurs van Nurnberg... Men weet ons te vertellen dat een karnavalkostuum met alles erop en eraan nog geen 1.000F kost. Dit jaar ten gevolge van de golfkrisis liggen Arabieren, Mariniers en Rambo's zeer goed in de markt. Voor echte durvers kan men ook een masker van Saddam Hoessein aankopen. Het huis De Winter beschikt ook over een eigen merk van kosmetika- produkten, zodat je er een rijk gam ma aan schmink kan vinden. Bij de Firma Liebaut in de Kool straat weet men ons te vertellen dat de karnavalist het vooral zoekt bij kleurrijke kostumes. Het tema Bra- sil ligt daar bijzonder goed in de markt. Voor de kinderen zoekt men vooral naar warme kledij. Kinderen zelf kiezen voor pluche dieren waarbij vooral de Ninia Turtles graag gezien zijn. De heer Liebaut wijst er ons op dat de karnavalindustrie duidelijk moet inspelen op de media. Aktualiteit is troef en TV is de grote trendsetter. Bij het huis Lydia zegt men ons dat men gezien het koude weer vooral kostumes zoekt waaronder men zich goed kan kleden. Lydia ont werpt zelf heel wat kostumes. Tema's van dit jaar zijn o.a. De ka bouters van Bingo, Speelkaarten, Arabieren en andere Oosterse kost umes. De prijs van een karnaval kostuum varieert er van 910 tot 1390F. Kleur en originaliteit zijn volgens haar de punten waar men op let bij aankoop van een kostuum. De bonte kostuumwereld kan je zelf bekijken op één van de bals in één of ander zaal of op de openluchtdisco op de Grote Markt. Vergeet zelf ook niet je karnavalplunje aan te trekken. JM Heyman De Dekenij van Erembodegem Dorp organizeert weer het kinderkar naval. De handelaars van het Dorp bieden dit gratis aan de kinderen aan. Zij worden verwacht op zaterdag 9 februari om 14.00 uur. De kinderen komen samen op het Kerkplein van Erembodegem om 14.00 uur en trekken dan in een bonte sliert door het dorp voorafge gaan door een al even vrolijke fanfare. Omstreeks 15.00 uur wordt de stoet dan verwacht in de A. Van de Maelezaal waar ondertussen alles in gereedheid is gebracht voor een onvergetelijk feest. De animatie wordt er verzorgd door Mare, Tijl en Nele en natuurlijk is er ook voor iedereen die aan deze karnavalviering deelneemt een verrassingsge schenk klaar gezet. Aan dit kinderkarnaval is ook een kleurwedstrijd verbonden. De kinderen kregen een tekening ter beschikking die ze naar eigen goedvinden mochten inkleuren. Die tekeningen worden op zaterdag 9 februari door een jury bekeken en de winnaars er van die worden bedacht met een mooie prijs, (db) DEKENIJ DOKP E R E M B O U E 12 E M

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 6