Twaalfde Honky Tonk
Jazzkroegentocht
in veertien kroegen
Vrijdag 8 maart in Centrum Dendermonde
10 - 1.3.1991 - De Voorpost
derlijk. Het repertoire bevat o.m
nummers van Sydney Bechet, Dukt
Ellington, Louis Armstrong en he:
vuur zal pas goed in de pan slaan al.
ze op de blues- en boogiewoogie.
toer gaan. Positief is zeker de spon*
tane manier van spelen, zodat dt
luisteraar geboeid wordt door de
verscheidenheid en het entoesias.
me. Een kleine band met prestaties
die de grotere hen soms wel kunnen
benijden.
Na een korte afwezigheid is ook He:
Vaderland weer van de partij, en
nog wel met de hele benedenverdie
ping! En toch nog wel met good old
Jeggpap N.O. Jazzband zeker van
Miel Leybaert, een van de oudste én
de beste oude-stijlbands van België
en omstreken! Na het overlijden
van stichter-leader-klarinettist Ben
Heuvinck in '85 onderging de band
heel wat wijzigingen; alleen de om
we getrouwen Miel Leybaert aan de
drums en Pol Van den Durpel aan
de bas blijven nog over. Uiteraard
heeft dit ook wijzigingen met ziet
gebracht in de stijl van het ensenv
ble: er is meer aandacht gekomen
voor de kollektiviteit, voor het fijne
arrangement, voor een meer
lijste sound.
Nieuw in het kroegentochtcircuit is
het mooie, nieuwe etablissemenl
Barleys, op de hoek van de Mark!
en het Gulden Hoofdstraatje. Dooi
de twee verdiepingen zal de muziel
fladderen van het Beranger Trio
En zij spelen muziek naar ons har!;
zigeunerjazz ofte 'hot club' zoals dit
in de 30 er jaren ontwikkeld werd
door reuzen als Grapelli en Djangc
Reinhardt. Een swingend ritme,
een dubbelzinnige vrolijkheid-
met-melankolische-ondertoon et
een grote virtuositeit, gespeeld ia
een kleine bezetting en met de gi
taar als onmisbaar element. Gita
rist-zanger Martin Beranger, w
rist Jokke Schreurs en bassist-zan
ger Tino Wimme spelen naast hel
gewone Django-repertoire ook
csardas, zigeunerliederen, boss
nova's, musettewalsen en jazzstan-
dards. Iets voor fijnproevers!
Ook op een markt, maar dan aanè
Vlasmarkt - en dat is toch maar he:
hoekje om - ligt de Taverne Oudt
Vismijn (ook al nieuw in het circuit) Kli
waar in een prettig sfeertje The Sa
voy Jazzmen te gast zijn. Dit sextet
uit Eindhoven heeft een typisch ei
gen gezicht door de opvallende in
breng van meerstemmige zang éi
door de uitgebreide kombinaticmm
gelijkheden in instrumentale bezet
ting (alle bandleden beheerset
meerdere instrumenten). Hun re
pertoire bestaat hoofdzakelijk u
New Orleans en dixieland, mak:
ook skiffle, country, rhythm am
blues, rock roll, salsa, pop, Latin
American en echte bigband kornet L
aan bod. Ze hebben reeds meer daij
1.000 optredens achter de rug!
Boss Quéraud voor Artsen zonder
Grenzen in het Kon. Atheneum
Sinds vele jaren werken de leerlio
gen van het Koninklijk Atheneum
ieder schooljaar gedurende één dat
rond een bepaald sociaal probleem
in de wereld: de dag Mundiale Vor
ming. In 1988 pikten de leerlinge!
in op de H.T.-Jazzkroegentocht
bedoeling was fondsen te verzan»
len om één straatarm kind uit Afri
ka te adopteren volgens het beken
de Foster Parents Plan. Twee jaai
geleden ging de opbrengst naar he y.
geestelijk gezondheidscentrum
t Sas in Dendermonde en vorigjaat
ging de winst integraal naar he:
World Wildlife Fund,
Onder het motto 'Wij storten mee
dan een traan...' wordt de opbrengü
van dit jaar overgemaakt aan de oi
ganisatie 'Artsen zonder Grenzen',
vermits het projekttema van dit jaa
'Gezondheidszorg in de Derdi
Wereld' is.
Vedette wordt hier zeker en vas
trompettist Michel 'Boss' Quéraui
die er begeleid wordt door de Ne
derlandse band The David Living
stone Jazzmessengers. Michel Qué
raud was tot voor kort de trompet
tist van het Franse orkest Les Hari
cots Rouges, die naast ongelooflijk
lolbroeken ook uitstekende muzi
kanten waren. Zo is Michel een vat
de weinige Franse muzikanten
de N.O.-muziek werkelijk begrepet
hebben! Twee jaar geleden was hi,
in de H.T.-bunker te gast, gesteun
door de jongens van Rudi Balliu
Een schitterend koncert toen!
In het Koninklijk Atheneum woi
hij gesteund en begeleid door T1k
David Livingstone Jazzmessengeft:
een van de degelijkste Nederland»
N.O.-bands die niet alleen traditio-,
nals, maar ook ballads, swinging
ziek uit the thirties en forties flj
boogiewoogie op zijn repertoitfj
heen.
Toegangskaarten kun je in voorvetj
koop aanschaffen aan de prijs vat,
250 fr. in alle deelnemende herbet-
gen, of bij Honky Tonk zelf (052:
21.63.85 of 052/21.63.39) of t)|
V.V.V. - Dienst Toerisme op W
Dendermondse Stadhuis (051
21.39.56). Op vrijdagavond 8 maai
betaal je voor een toegangsticke
wel 300 fr., wat eigenlijk toch no,
altijd goedkoop is!
O ja, er rijdt ook dit jaar een bus dij!
je gratis van kroeg tot kroeg voert
Voor de twaalfde keer reeds organiseert Honky Tonk Jazzklub in het centrum van de Ros Beiaardstad haar
Jazzkroegentocht. Voor de twaalfde keer zullen een paar duizend jongere en minder jongere mensen in groepjes
door de Dendermondse binnenstad kuieren van kroeg tot kroeg op zoek naar vlotte jazzmuziek, op jacht naar
gezelligheid.
Ook op het gebied van jazzkroegentochten was Honky Tonk de eerste in Vlaanderen en sinds die eerste zijn er
vele gekomen, sommige zelfs met meer kroegen maar zeker niet met even veel gezelligheid.
Het is nog niet zo lang geleden dat er 20 kroegen (of meer) deelnamen aan het hele gebeuren. Dit aantal is
intussen gedaald tot amper 14; toch wel een hele aderlating.
Ook de 'Kroegentocht-wedstrijd', vorig jaar nog in een nieuw kleedje gestoken, is verdwenen.
Zo op het eerste zicht zou men kunnen spreken van een afgeslankte versie, een krisis-editie of een zwakker ogende
uitgave. Toch menen we dat er nog steeds genoeg troeven voorhanden zijn om ook deze 12dt editie tot een muzikale
én gezellige happening te maken!
Dendermonde. The Mardi Gras Jazzband
14 kroegen en 14 jazzensembles
Dat er dit jaar nog maar 14 kroegen
overblijven, zal de meeste kroeglo
pers niet deren, want waarschijnlijk
niemand 'deed' ze allemaal, tenzij
uw verslaggever. Er blijven er nog
genoeg om de hele avond mee bezig
te zijn. En kwa muziek kunnen er
ook nu weer verrassingen te beleven
zijn, zodat je langer dan gepland
ergens blijft 'hangen'.
Van de 18 kroegen die vorig jaar
deelnamen, vielen er niet minder
dan 10 weg: Defoo, 't Gangsken, de
Supertent op de gedempte Dender-
arm, Top Tien, Lifeline, The Funk,
Den Hert, La Ruelle, Ómmeganck
en de Vlasmarkt. Met sommige van
deze kroegen wenste Honky Tonk
niet meer scheep te gaan omdat er
strubbelingen waren/zijn i.v.m. de
afrekening van vorige Kroegen
tocht. Andere kroegen wensten niet
meer mee te doen onder de (finan
ciële) voorwaarden die Honky
Tonk voorstelde; maar hierover
straks meer. De acht die er, na vorig
jaar, ook nu weer bij zijn: Ckomil-
foo, 't Peirt, Ramses II, 't Moleken,
Regent, Stadhuis, Koninklijk Athe
neum en de H.T.-Bunker (indien je
de laatste drie kroegen kunt noe
men). En er zijn ook zes kroegen die
opnieuw of voor het eerst meedoen
in het gebeuren: Het Vaderland en
de Zep (opnieuw) en Olossy, Taver
ne Oude Vismijn, Barleys en Taver
ne Grote Markt (nieuw).
Horeca en Honky Tonk
Ie kunt moeilijk beweren dat de re
laties tussen het Horeca-bestuur en
het Honky Tonkbestuur zeer harte
lijk zijn de jongste tijd.
Volgens bepaalde H.T.-bestuursle-
den is alles te herleiden tot het feit
dat sommige kroegbazen vinden dat
H.T. zelf te veel winst maakt en zij
een te klein deel van de koek krij
gen. Horeca zou ook bezwaar heb
ben tegen de deelneming van het
Koninklijk Atheneum en het Stad
huis, die toch geen 'kroegen' kun
nen genoemd worden.
Hendrik Marievoet, voorzitter van
de Horeca-vereniging, ontkent niet
dat er een financieel probleem is.
Het kan volgens hem niet ontkend
worden dat het 'drink'-gedrag van
veel jazzkroegentochtlopers serieus
gewijzigd is. Er zouden nogal wat
personen zijn (vroeger niet, nu wel)
die vinden dat ze met hun toegangs
kaart reeds genoeg betaald hebben
en niet meer hoeven te drinken. En
wanneer men als deelnemer tussen
de tien- en de vijftienduizend frank
moet ophoesten om te mogen deel
nemen (het bedrag is afhankelijk
van de reputatie van de band en ook
van de oppervlakte van de kroeg),
dan moet men al zeer veel pintjes
tappen voor men aan winst toe is.
Een kroegbaas had ook een percen
tje op iedere kaart verkocht in voor
verkoop, maar deze voorverkoop
prijs was identiek aan deze van de
avond zelf, zodat... er maar weinig
voorverkoop was.
Horeca had reeds vrij vlug na de
vorige editie zijn bezwaren meege
deeld aan H.T.-voorzitter Piet Heu
vinck en aangedrongen op een seri
eus gesprek hierover. Volgens dhr.
Marievoet werd dit gesprek steeds
maar op de lange baan geschoven,
zodat verscheidene Horeca-leden
dit jaar niet wensten mee te werken;
het sop was in die omstandigheden
de kool niet waard. Toen Honky
Tonk dan met nieuwe voorstellen
voor de dag kwam, was het volgens
het Horeca-bestuur te laat om nog
van mening te veranderen.
Dhr. Marievoet zelf vond het een
spijtige evolutie, want hij onder
schat geenszins de verdiensten van
Honky Tonk of het belang ervan
voor de animatie in de stad Dender
monde. Hij hoopte dan ook dat de
ze kroegentochttraditie zou blijven
bestaan maar hoopte op een mini
mum aan goede wil vanwege het
H.T.-bestuur, zodat in de toekomst
de samenwerking tussen beide ver
enigingen opnieuw vlot zou kunnen
verlopen.
Van het station naar het Atheneum
via de Grote Markt
We nemen u in volgende kolommen
mee op een rondrit langs alle kroe
gen en vertellen u wie er waar
speelt.
We beginnen aan het station in het
'Regenthotel' waar The New Or
leans Train Jazzband te gast is. The
Train bestaat nu ongeveer 15 jaar
en kwam tot stand vooral onder im
puls van trombonist Alajos Van Pe-
teghem, die voordien meer dan tien
jaar werkzaam was geweest bij Hon-
Dendermonde. Norbert Detaeye
ky Tonk en Jeggpap. Geen wonder
dus dat de muzikale roots in de New
Orleans-stijl liggen al is het swinge
lement een hoofdbestanddeel van
hun repertoire en hun stijl. Het ge
lukkige samenbrengen van deze
twee bronnen zorgt enerzijds voor
goeie afwisseling en anderzijds voor
een aangenaam te beluisteren mu
ziek. Voeg hier nog het entoesiasme
van de mensen van de Train aan toe
en je hebt alles wat nodig is voor een
geslaagde avond.
Een gegadigde van het elfde uur in
deze Kxoegentochteditie is zeker
Olossy, eveneens aan het station,
waar The Loudspeakers voor de
muziek zullen zorgen. Hier zou u
wel eens dé verrassing van deze
kroegentocht kunnen meemaken,
want de muziek van zanger-gita
rist-leader Wigbert Van Lierde
werd door Bart Peeters het beste
genoemd wat hij in 1990 gehoord
had. The Loudspeakers is een or
kest dat naast Wigbert Van Lierde
nog een aantal muzikanten (gitaris
ten, bassisten en drummers) omvat
waaruit, al naargelang de vereisten
of de beschikbaarheid, kan gekozen
worden. Ze spelen eigenzinnige
versies van oude en recente blues-,
soul- en rock rollkrakers in de
klassieke rock 'n rollbezetting (2 gi
taren, kontrabas, drums en zang).
Naast zanger-gitarist van Ine
Loudspeakers is Wigbert Van Lier
de, jarenlang rechterhand van Kaz-
zen Co., ook de vaste begeleider
van Jan De Wilde.
De bunkers
Meervoud, inderdaad: er is eerst
en vooral natuurlijk dé bunker, het
Honky Tonk-heiligdom waar The
Mardi Gras Jazzband speelt. Ei
genlijk vieren ze er hun achtste ver
jaardag: ze begonnen immers in het
voorjaar van 1983 in Grembergen.
The Mardi Grass JB is langzaam
kunnen groeien: na een bescheiden
start op plaatselijk vlak, komt de
eerste bekendheid en steeds meer
aanvragen voor optredens. Mo
menteel wordt onderhandeld over
een toernee in Duitsland en in Ne
derland. Op het repertoire staan
vooral bewerkingen van bekende en
minder bekende nummers, met zij
sprongetjes naar blues, stomps, rag
time, gospels en spirituals. Solide
samenspel, aandacht voor vocals en
beheerst solowerk én aanstekelijk
entoesiasme zijn hun kwaliteiten!
Buur van Honky Tonk is de Zep of
het scoutslokaal dat, in tegenstel
ling tot wat de Honky Tonk Info
meedeelt, vroeger reeds in het kroe
gentochtcircuit zat. Hier speelt de
Julian's New Orleans Jazzband van
Julien Goethals, het huisorkest van
de Gentse Lazy River Jazz Club.
Het repertoire van de in '87 opge
richte zevenkoppige band bestaat
uit klassiekers van de geijkte N.O.-
stijl a la Bunk Johnson en George
Lewis tot blues, spirituals en swing.
De groep heeft tijdens de voorbije
jaren een behoorlijke live reputatie
samengespeeld en gaat vooral prat
op een heel eigen en erg ingetogen,
hoewel entoesiaste, aanpak van de
diverse muziekstijlen.
Een overvolle Ckomilfoo voor 'The
Scene'?
Vorige week ook de Amsterdamse
gitarist Thé Lau gezien in
'Incredibile' bij Felice? Deze zelfde
Thé Lau komt met zijn groep The
Scene naar de Ckomilfoo in de
Dijkstraat. Het is dé groep van het
ogenblik, de evenknie van De Kreu-
ners of Clouseau, de lieveling van
het jonge publiek. Na eerdere suk-
sessen met 'Real is Real' ('85), 'Rij,
Rij, Rij' ('88) en 'Rauw, hees en
teder' ('89) verscheen vorig jaar de
allesoverrompelende lp/cd 'Blauw',
een nederlandstalig rockalbum dat
er zijn mag!
In het voorprogramma spelen 'The
Jones' uit Lebbeke.
Down by the Riverside
De bovenzaal van 't Peirt zal wel
licht goed gevuld zijn, want hier is
een van de 'speciale' jazzbands te
beleven, namelijk 'Efkes Anders
Jasskapel' uit Eindhoven. Eigenlijk
is het een streetparade-orkest van
het zuiverste kaliber. Een dergelijke
band is in de eerste plaats een ple
zierige happening voor het pu-
bliekn maar zeker ook voor hen
zelf. Met deze filosofie vonden tien
jaar geleden enkele muzikanten el
kaar. Een flink deel van het reper
toire is gebaseerd op traditionele
streetparade-nummers.
Vaste klant op alles wat in Dender
monde op jazzgebied georganiseerd
wordt, is zeker Norman Holliday, is
het niet als muzikant dan maar als
toehoorder. Vroeger was Norman-
met-de-klarinet-en-met-de-pet ver
gezeld van The Eagle Jazzband, te
genwoordig van zijn Stour Valley
Stompers. Hij speelt dit jaar in
Ramses II. Deze Britten musiceren
in die typische goeie ouwe Engelse
stijl, die het in Dendermonde nog
altijd zo goed doet. Zorg dat je er
tijdig in kunt, of je loopt het risiko
dat je Norman niet hoort.
Derde kroeg langs 't water is 't Mo
leken waar, naast de bazin, ook de
jongens van The Lazy City Jazzband
het voor het zeggen hebben. Acht
jaar jong is nu dit huisorkest van de
Crazy Bol Jazzclub in Aalst. En wat
een muzikale weg hebben ze intus
sen afgelegd! Ze zijn meer dan ge
woon maar knappe entertainers:
met hun originele improvisaties en
swingende arrangementen is hun
muziek meer dan gewone dixieland
en doordeweekse New Orleans!
The King troont in 't Stadhuis
Wat moeten we in een Dender-
monds weekblad nog vertellen over
vokalist-pianist Norbert Detaeye en
zijn muziek? Iedereen die Norbert
al een tijdje kent, weet dat hij alleen
zoveel muziek in zijn lijf had als de
halve Jeggpap waarmee hij toch ve
le jaren rondtoerde in binnen- en
buitenland. Wie hem ooit hoorde,
beseft dat deze 43-jarige Gentenaar
nog wat anders in zijn mars heeft
dan dixieland en wat dan gewoon
lijk als New-Orleansmuziek wordt
afgedaan. Detaeye is de vleesge
worden muzikaliteit, de negroïde
witte jazzsinger, de man die je nog
weet te verstillen en te ontroeren
midden in het drukke gewoel en
gejoel van een kroegentocht. Hij
dwingt je tot luisteren!
Marktjazz
Voor Marktrock moet je in Leuven
zijn, voor marktjazz in Dendermon
de.
In Taverne Grote Markt speelt Wil
ly Aelvoet's New Orleans Swing
Band, de Oudenaardse band met de
specifieke sound die te danken is
aan iedere instrumentalist afzon-
Dendermonde. The David Livingstone Jazzmessengers
Dendermonde. Het Beranger Trio
Dendermonde. Norman Holliday
Dendermonde. The Scene
Dendermonde. Willy Aelvoets New Orleans Swing Band