Hoger streven richt de nonnen op Navarone Vrijdag 8 maart: vrijdagavond-jazz met «Harry Doesn't Mind» Kamerorkest Sinfonia koncerteerde in De Werf Gomov bundelt Oostvlaams statistisch materiaal Schilderijen van Cesar Bailleux in Galerij Cotthem te Aals Ernst in De Werf Tableaux Vivants 14 - 1.3.1991 - De Voorpost Een toneelgroep ontstaat vaak uit een muzikale of kulturele vereniging en men begon in de schoot van die bepaalde vereniging om eventueel later autonoom te gaan werken. Ook in Bambrugge is men op die wijze te werk gegaan en hier was het de plaatselijke Davidsfondsafdeling die de toneel- aktiviteiten patroneerde. Sinds 1932 staan leden van het Davidsfonds op de planken maar dan niet enerzijds door het ontbreken van akkommoda- tie en anderzijds door een mindere belangstelling van de akteurs. Het was ook in de tijd dat toneel tot de weinige aktiviteiten van het toenmalige ontspanningsleven be hoorde en als dusdanig enorm suk- ses oogste bij de bevolking. Het was bijgevolg ook vaak de enige kulture le aktiviteit die de gewone man bij woonde maar "het koncert" mocht men zeker niet missen want in het dorp was dit meestal het kulturele hoogtepunt van het jaar ook al had een Davidsfondsafdeling nog ande re lovenswaardige initiatieven. Binnen en buiten Meestal wordt toneel binnen in een zaal, met de aangepaste dekors, ge speeld alhoewel vroeger toneel in openlucht opgevoerd werd. In Bambrugge begon men ook in een vzw Gamma Herzele De Werkgroep Jazz van de kulture le vereniging vzw Gamme uit Her zele organiseert op vrijdag 8 maart een jazzavond in Hof te Rullegem in de Peperstraat 24 te Herzele. Te gast is de band «Harry Doesn't Mind». De meeste leden van de groep komen uit de rockwereld, maar hebben ook hun hart verpand aan de jazz, vooral aan de legenda rische pianist Bill Evans. Zo maakten Harry Vanbuel, Eric De Wolf en Gerry D'Hayer deel uit van de Steve Turcksin Band, Ro land and The Blues Workshop, Big Bill en nog vele andere formaties. Zanger Free Sturtewagen ontpopt zich bij «Hariy Doesn't Mind» als een echte jazzcrooner en laat zich ook opmerken als een sterke song writer. Hij zingt tevens in de groep «Instant Karma» waar we ook Ger ry D'Hayer en Eric De Wolf terug vinden. De groep «Harry Doesn't Mind» is eigenlijk gestart na een toevallige ontmoeting van de leider Harry Vanbuel met trompettist Johnny Evans. Deze Welshman, na de oor log in Leuven blijven wonen en ge pensioneerd bioloog aan de K.U.L., is als 70-jarige nog steeds zeer ak- tief. Na in verschillende orkesten te hebben gespeeld, trad hij met alle Belgische jazzgrootheden op, waar onder Philippe Cathérine, René Thomas, de gebroeders Van den Driessche en Willy Doni. Het repertoire van «Harry Doesn't Mind» omvat vooral naoorlogse klassiekers tot en met 1960, vele main-stream standards met werk van o.a. Cole Porter, Bill Evans en Dexter Gordon. Dit rijke repertoire wordt opgesmukt met gastmuzikan ten als saxofonist Ben Blankaert en violist Filip de Chaffoi. Een avond geschikt voor iedere mu ziekliefhebber: «Harry Doesn't Mind» brengt jazz met een swingen de uptempo-beat en maakt jazz toe gankelijk voor iedereen. Dus op vrijdag 8 maart om 21 uur in Hof te Rullegem. Toegangskaarten aan de prijs van 120 fr. (leden) of 170 fr. (niet-leden) in voorverkoop of aan 200 fr. aan de kassa kunnen verkregen worden bij de leden van Werkgroep Jazz of bij het Gemeen tekrediet, Kerkstraat 7 te Herzele (tel. 053/62.39.20). L. Naar aanleiding van de zeventigste verjaardag van Firmin Van Der Poorten stellen van 1 tot 10 maart Marijke Van Der Eist Gerrit Baeten en Luk Arijs etsen en houtsneden tentoon in Galerij Muylaert-Hof- man, Nieuwstraat 36, te Aalst. Terzelfdertijd wordt een bibliofiele uitgave verzorgd met vijf gedichten van Firmin Van Der Poorten, waaraan deze jonge kunstenaars hun medewerking verlenen. Door onvoorziene omstandigheden wordt de voorstelling van de bundel tijdens het poëzie-aperitief van zondag 3 maart uitgesteld tot 10 maart om 10u30. JM Heyman zaal en in 1932 brachten de leden van het Davidsfonds de opvoering van Vrede op Aarde met naast dit drama het blijspel De Koning komt. In hetzelfde seizoen trad men een twee keer op de planken met deze twee genres: De plichtvergeten va der en Advokatenrekeningen. In de vooroorlogse periode was het gebruikelijk dat een toneelavond in twee en zelfs in drie delen opge splitst werd: men speelde eerst een drama, dan volgde een pauze die meestal opgevuld werd met de uit voering van enkele liederen en tot slot van de avond konden de toe schouwers nog genieten van een blijspel dat zich meestal tot een een akter beperkte. Vrijdag koncerteerde het kameror kest Sinfonia in De Werf te Aalst en zoals bij vorige gelegenheden werd het optreden ook nu weer een suk- ses. Op het programma stonden werken van L.E. Larson, J. Sibelius, C. Nielsen, E.Grieg, allemaal Noor se komponisten. Het Kamerorkest Sinfonia wordt tot de belangrijksten in Vlaanderen gerekend. Het bestaat uit een basis bezetting van 12 strijkers die in funktie van de uitgevoerde werken kan worden uitgebreid met blazers en slagwerk. Sinfonia, onder leiding van Dirk Vermeulen, realizeerde onlangs zijn eerste platenopname getiteld 'Grieg, het integraal werk voor strijkers'. Het werd een sukses en er kwam meteen ook een CD van hoogstaande artistieke kwaliteit. Het orkest heeft een hele reputatie verworven met zijn sterk klassieke programma's voor kinderen. In sa menwerking met Veerle Keuppens werd 'Kinderen luisteren naar Bach' opgezet evenals 'Kinderen luisteren naar Mozart' terwijl nu een projekt 'Kinderen luisteren naar Vivaldi' klaar staat. Met dat programma doet Sinfonia in maart eveneens De Werf aan. In 1933 opteerde men voor hetzelf de systeem en speelden de Davids- fondsleden Bij het wassen van den vloed met het blijspel in één bedrijf De Moord. Ook het jaar daarna volgde men dit stramien en speelde men Moeder (drama) en Sint-Ceci- lia (blijspel). Later op het jaar volg den nog de Mijnramp en De Gril van de hertog. 11 Juli-toneel Het Davidsfonds Bambrugge ligt te vens aan de basis van de 11 julivierin- gen in de dertiger jaren. Alhoewel het geheel als een druk bijgewoond Vlaams feest bestemd werd, met kernachtige toespraken, dan ont brak het toneel toch niet op het programma. Davidsfonds Bam brugge organiseerde het hele ge beuren dat doorging in het toen nog vrijwel ongerepte Steenberg en ook al deed men beroep op een beroeps gezelschap dan nog stonden de to neelspelers van Bambrugge in voor de figuratie. In 1934 werkte men op die wijze mee aan de opvoering van Lamme en het jaar daarna verleen den de Bambrugse akteurs hun me dewerking aan het Nieuw Vlaams Volkstoneel voor Boudewijn van Vlaanderen. In 1936 en 1937 speel den ze schijnbaar wel toneel maar hier ontbreken de titels. Hoe dan ook, werkte men achtereenvolgens ook mee aan Als Roelandt luidt, en Judas, een stuk opgevoerd door de Christene Vlaamsche Volksgezel len. Tijdens de Guldensporenviering van 1938 in het Steenberg was de Sint-Augustinuskring te gast met Reinaert de Vos en het Davids- fondsgezelschap van Bambrugge voerde een blijspel op. Ook de jaren daarna organiseerde Davidsfonds Bambrugge elke keer de 11 julivie- ring in Steenberg maar de toneelop voeringen werden telkens door de eigen leden verzorgd. Achtereen volgens speelden zij Priestereed, De Waterduivel, De Halfbloed en Starkadd. Toen was men in 1942 en de oorlogsjaren zorgden voor een korte onderbreken van de toneelak- tiviteiten. In 1948 nam het Davidsfonds Bam brugge de draad weer op maar dan speelden de leden als sub-groep van de vereniging onder de naam Hoger Streven, met de opvoering van De Zonen Stendahl. Dit was een een malige heropflakkering maar men kwam niet van de grond, met uit zondering van een paar gastoptre dens en gedurende twintig jaar zou Bambrugge verstoken blijven van een eigen toneel. Tweede start Het is niet bepaald gemakkelijk een toneelvereniging in stand te houden en soms liggen verschillende oorza ken aan de basis van mindere pres taties of praktisch verplichte stop zetting van de aktiviteiten. Maar toch komt er altijd weer een ogen blik dat een paar mensen belang stelling vertonen voor een verdwe nen cultuurtak om de zaak weer op gang te trekken. Na twintig jaar inaktiviteit op ge bied van eigen toneel richtten een paar Davidsfondsmensen, onder impuls van hoofdonderwijzer A. Focket de toneelbond Hoger Stre ven opnieuw op. In 1968 gaf men de Aalst. Het kamerorkest Sinfonia aan het werk (a Inspelend op de vraag van verschil lende socio-ekonomische milieus heeft de Gewestelijke Ontwikke lingsmaatschappij (Gomov) beslist de basisgegevens die het ontwikke lingsbeleid ondersteunen, in een overzichtelijke reeks samen te bun delen. Als eerste in deze reeks komt de tewerkstelling aan bod. Aan de hand van statistische data wordt voor de provincie Oost- Vlaanderen en haar arrondisse menten een nauwkeurig overzicht gegeven van de tewerkstellingsevo lutie in het voorbije decennium. De gegevens worden per bedrijfstak opgesplitst naar geslacht en werk nemersstatuut. Grafieken verschaf fen daarenboven een snel inzicht. Het eerste volume van dit achtdelig werk bevat absolute cijfers over de provincie en haar zes arrondisse menten. De zeven overige volumes geven voor de provincie en voor elk arrondissement afzonderlijk zowel de absolute waarden als de meest gangbare analyses. Elk deel is afzonderlijk te verkrijgen door storting van 250 fr op reke ningnummer 091-0015655-67 van de Gomov, Floraliapaleis bus 6 te 9000 Gent. De volledige reeks kost 1.500 fr. Bijkomende inlichtingen kunnen bekomen worden bij Erwin Cambie of Josse Willems op de Go mov (091/21.55.11). voorkeur aan het toen nog steeds populaire drama Schipper naast God. Van toen af beperkte men zich tot één toneelopvoering per seizoen en achtereenvolgens waren dit Wel te rusten Excellentie, Ik ben ge trouwd, Doden betalen geen belas ting, Paradijsvogels (ander gezel schap), Slisse en Cesar, Getuige a charge, Papa is Professor, Waar de sterre bleef stille staan en tenslotte de Bemoeial waarmee in 1977 eens te meer een punt gezet werd achter de Toneelaktiviteiten van het Da vidsfonds Bambrugge. Nochtans kon men toen al terecht in de Sint-Annazaal die betere ak- kommodatie bood dan de vroegere toneelzaal. Bovendien was de komi sche thriller een sukses geweest, dankzij de regie van A. Hendrickx uit Erondegem, akteur bij het Aal- sters gezelschap Arbeid en Kunst. De rollen van de Bemoeial werden gespeeld door Brig. Mehauden, Marc en Menis Van Den Bossche, Rog. De Paepe, Chris en Ilse De Winter, Jules Colen en Katr. De Rijck. Derde keer... Het seizoen daarna was er blijkbaar minder interesse en een paar ak teurs hadden het dorp verlaten wat in 1978 tot een nieuwe stop aanlei ding gegeven had. Maar in Bam brugge - op gebied van toneel al thans - blijkt het een kwestie van vallen en opstaan te zijn en nog eens tien jaar nadien ging men het nog eens proberen. In 1988 namen oud- akteur Rog. De Paepe en de vroege re dekorbouwer Ch. Tillon opnieuw het initiatief om Hoger Streven weer aan de oppervlakte te bren gen. Hiervoor deden zij in eerste instantie beroep op een ander oud- akteur J. Colen en dit drietal ging op zoek naar toneelliefhebbers met een ruime belangstelling om zelf voor het voetlicht te staan. Zij ge lukten in hun poging en vonden ge noeg geïnteresseerden om met Greenwich op de planken te ver schijnen. F. De Corte leidde de re gie en uit het resultaat bleek dat Bambrugge een toneelvolk is want de drie opvoeringen van dit stuk waren goed voor enkele honderden toeschouwers wat een stimulans be tekende om er mee door te gaan. F. De Corte regisseerde ook de twee volgende seizoenen, telkens met vier opvoeringen van De ingebeel de zieke en Zwijg Kleine. Niettegenstaande regisseur F. De Corte afgehaakt heeft bij Hoger Streven, heeft men vorige week al sukses geoogst met De Nonnen van Navarone, dankzij de knappe regie van Charles Schautteet van het Zot- tegemse Meibloempje. Wie de sub-groep van het Davids fonds Bambrugge, Hoger Streven, nog aan het werk wil zien kan dat nog op 2 en 3 maart; telkens om 20 uur in de Sint-Annazaal te Bam brugge. Over een paar jaar zou men in Bam brugge het 60-jarig bestaan van het toneelgezelschap kunnen vieren maar dan met dien verstande dat Hoger Streven en de vorige groep slechts voor de helft aktief is ge weest. JV Aalst. In de Molenstraat expozeert Cesar Bailleux zijn werken eti i vooropening was er heel wat belangstelling (a) 'Bailleux, schilderijen 1988-1990' is de titel van de tentoonstelling die in Galerij Cotthem aan de Molen straat 28B te Aalst te zien is. Cesar Bailleux is een hedendaags kunstenaar die zich niet laat vangen door -ismen. Hij zoekt waar de an deren kennelijk vinden dat ze al ge vonden hebben. Naast verzet tegen verstarring, vindt men in het werk van Bailleux ook het verlangen naar de bevrijding terug. Voor hem is vrijheid ook een geestelijk principe. Zijn werk leunt ook aan bij de na tuur. En die strekking is niet van vandaag, maar steeds aanwezig ge weest in zijn werk. Het is onder meer op te merken in zijn bizarre kronkelbeelden, in zijn geplooide metalen die vaak met hun felle kleu ren schreeuwen om de bevrijding, de vrijheid; de verlossing. Bailleux verzet zich ook tegen het cynisme. Voor hem is de stof geen onvermij delijke weerbarstigheid, maar een evenwaardige partner. Het is vorm van de geest. Hij manipulee het licht dat in alle richtingen spa in alle kleuren en in alle staten. H heeft resoluut gekozen voor e< metode die van vlak naar verhevei van oppervlakte naar diepte werf Bailleux werd geboren in Maai tricht in Nederland in 1937 en sta deerde aan de akademie van zi geboortestad. In 1959 vestigde! zich in Antwerpen om dan een trel tocht te ondernemen die hem naa Zaïre, Spanje, Denemarken t Zweden bracht. Hij ging zich va 1963 tot 1965 verder bekwamen het Nationaal Hoger Instituut voc Schone Kunsten te Antwerpen e sedert 1965 maakt hij werken u rekuperatiemateriaal. In 1970 wh hij de Prijs voor de Jonge beek houwkunst en begint hij grote bi kendheid te krijgen. Sedertdien ei pozeerde hij op tal van plaatsen,! binnen- en in buitenland. Aalst. De kunstenaar Cesar Bailleux bij zijn werk (a) - Vrijdag 1 maart om 18 uur in de Teaterzaal: kwisavond georgani seerd door het Davidsfonds; info 053/77.40.12. - Vrijdag 1 maart om 20.30 uur in de Studio: toeristische info-avond over Portugal met o.m. een unieke film waarin zowel het historische als het huidige Portugal aan bod komen; georganiseerd door de Koninklijke Belgische Touring Club; info 053/70.03.87. - Zaterdag 2 maart om 20 uur in de Schouwburg: amusement op niveau met «The Best of De Nieuwe Snaar»; res. 053/76.13.12, toegang 400 fr. - Zondag 3 maart om 15 uur in de Schouwburg: koncert door Jeugd koor Ronkenburg; info 053/80.61.52. - Maandag 4 maart om 13.45 uur in de Schouwburg: voordracht over «Eindigheid en zin» door professor Dr. Leo Apostel; georganiseerd door Aktueel Denken en Leven; info 053/80.40.64. - Woensdag 6 maart om 15 uur in de Schouwburg: «Tenendans», teatervoorstelling voor kinderen vanaf 4 jaar door de Finse teater- groep Raatikko Tanssiteatteri; toegang 1 strip of 100 fr. voor kinde ren en 2 strippen of 170 fr. voor volwassenen; res. 053/76.13.12. - Van vrijdag 8 t.e.m. zaterdag 30 maart: tentoonstelling «25 jaar Vlaamse Film» in C.C. De Werf en in de Belfortzaal. - Vrijdag 8 maart om 20 uur in de Schouwburg: Mozartkoncert voor Jeugd en Muziek door het Kamerorkest van Jeugd en Muziek o.l.v. Fr. Schollaert m.m.v. de solisten Lydia Rossignol en Diane Ver doodt; toegang 150 fr., voor -30-jarigen slechts 100 fr. en voor leden en abonnees gratis; res. 053/77.41.07. - Vrijdag 8 maart om 20.30 uur in de Studio: toeristische info-avond in het teken van Indonesië, een aangrijpend relaas overeen misteri- eus deel van de wereld; georganiseerd door de Koninklijke Belgi sche Touring Club; gratis toegang; info 053/70.03.87 of 053/21.14.00. - Zaterdag 9 maart om 20 uur in de Schouwburg: teatervoorstelling «Macbeth», gebaseerd op Shakespeares gelijknamige toneelstuk, gespeeld door het internationaal befaamde Stuffed Puppet Theatre van Neville Tranter; toegangsprijs 300 fr., res. 053/76.13.12.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 14