Jubelende Catharinisten spelen Passiespel "Passio Christi" "La Cenerentola" van Rossini in Vlaamse Opera Jos Van den Abeele expozeert in 't Hof te Puttens in Lede Cafe Chantant Het Narrenschip op de planken De Voorpost - 22.3.1991 - 13 •fa De Koninklijke Aloude Rederijkerskamer De Catharinisten viert tijdens het toneelseizoen 1990-1991 het heuglijk feit dat zij 100 jaar geleden na een korte sluimerperiode werd heringericht. Haar ontstaan dateert van 1421. Op 22 maart wordt de start gegeven voor een aantal feestelijke en artistieke evenementen. Vooreerst zyn er de opvoeringen van "Passio Christi". Deze hebben plaats in de dekanale kerk van Sint-Martinus op vrijdag 22, zaterdag 23 en zondag 24 maart 1991, telkens om 20.30 u. Enige ingang: Pontstraat. De oorspronkelijke tekst werd geschreven door Willem Caudronjr. (1607- 1692), lid en factor van de toenmalige Rederijkerskamer van de Cathari nisten. Deze tekst werd door Wouter De Bruyne hertaald tot een moderne, speelbare versie. De regie is in handen van Herman Slagmulder. Er werd gekozen voor een zeer sobere interpretatie, zodat precies door de zeggings kracht van de tekst het passiespel zijn volle waarde krijgt. Omdat het lOOjaar geleden is dat de Aalsterse Koninklijke Aloude Re derijkerskamer De Catharinisten opnieuw werd ingericht vieren zij feest... Immers honderd jaar geleden kwa men enkele entoesiaste Aalsterse burgers en middenstanders in "De Oude Posterij" tot het besluit de aloude rederijkerskamer "De Ca tharinisten" nieuw leven in te bla zen. De Kamer, ontstaan in 1421, vertoonde in het midden van de vo rige eeuw inderdaad nog slechts sporadisch tekenen van bestaan. Sedert 1891 hebben de Katrienen ononderbroken een belangrijk aan deel gehad in het kulturele leven van de stad Aalst en bij het ama teurstoneel in het bijzonder. En dat willen zij vieren... Op 22 maart wordt de start gegeven voor een aantal feestelijke en arti stieke evenementen. Het eindsi gnaal komt pas op zondag 5 mei 1991 met de jubelviering "100 jaar herinrichting" in het CC De Werf te Aalst. In woordspel, klank en video beeld wordt dan "lOOjaar herinne ring" belicht en worden aksenten gelegd op markante feiten en groot se toneelgebeurtenissen uit dit ver leden. Vooreerst willen wij nu speciale aandacht vragen voor de opvoering van het Passiespel "Passio Christi", op 22,23 en 24 maart 1991 om 20.30 uur in de St.-Martinuskerk te Aalst. Algemene toegangsprijs: 200 fr. Abonnees: gratis. Jeugd, 3-pas en groepen vanaf 20 personen: 180 fr. Voor scholen in klasverband, met begeleiding van de leerkracht kan er een ekstra korting bekomen wor den mits zij zich vooraf wenden tot het sekretariaat of tot de schatbe waarder: Erik De Smet, Marktweg 172, Aalst (053/77.91.09) of M. De Smet, Hugo Lefèvrestraat 2, Aalst (053/77.87.03). Om even duidelijk te belichten "hoe het groeide" laten we met genoegen dhr. Herman Slagmulder, Deken van de Kamer, aan het woord: "Het is nu zeven - of is het al acht - jaar geleden dat stadsarchivaris Karei Baert me uitnodigde in het Stadsar chief en met gewettigde trots de vrucht liet zien van zijn lange en moeizame arbeid: het leesbaar uit getikte handschrift van twee passie verhalen toegeschreven aan Guil- liam Caudron jr., factor van de Ca tharinisten (1607-1692), zoon van Guilliam sr. (1586-1636). Het verhaal van de passieverhalen en -spelen in Europa, in Vlaande ren en in Aalst is zeer oud. Het zijn overigens deze spelen die aan de basis liggen van het huidige Weste rse Europese teater. Er zijn vast staande bewijzen van talloze relig ieuze opvoeringen door de Cathari nisten vanaf 1447 en later regelma tig gedurende de drie volgende eeu wen! Teksten van de 16de en begin 17de eeuw zijn niet bewaard. Bo venvermelde handschriften dateren respektievelijk van 1680 en 1721. Op de laatste bladzijde van de ver sie 1721 wordt zelfs de volledige rolbezetting aangegeven voor de vertoningen van 3 en 5 april. Verde re wijzigingen voor 1730 en 1751 en diverse regieaanwijzingen (ja, ook al in de 18de eeuw!). E.H. Alouïs De Maeyer (1888-1973) die vele ja ren in Aalst woonde en er gods dienstleraar was aan het Kon. Athe neum besteedde als essayist en to neelhistoricus ook aandacht aan het passietoneel en het werk van Guil liam Caudron. Volgens hem zou het werk van Caudron eigenlijk maar een aanpassing zijn van het eerste voluitgeschreven en bewaarde pas- Guy Joosten, samen met Luc Perce val artistiek leider en regisseur van de suksesrijke Blauwe Maandag Compagnie, kreeg van Mare Clé- meur het aanbod een operaregie te doen. Joostens operadebuut staat nu op de planken van het Kunsten centrum Vooruit te Gent en bin nenkort van de Vlaamse Opera te Antwerpen. En hii miste zijn entrée in de operawereld niet! Zijn "Asse poester" is een produktie gewor- daj den, die geen enkele operaliefheb ber mag missen! Rossini's "La Cenerentola" "La Cenerentola" van Giocchino Rossini (1792-1868) ging in premiè re te Rome in 1817. Het is een opera buffa in twee bedrijven op een li bretto van Jacopo Ferretti naar het sprookje "Assepoester" van Char les Perrault. Bij Rossini is het sprookje echter nog maar weinig magisch; het is een verhaal gewor den met sprookjeselementen, zeker maar met nog meer burgerlijke trekken, een bijna menselijk ver haal. Assepoester Angelina-Cene- rentola is meer een meisje dat zich noodgedwongen schikt in haar lot dan dat ze een "doetje" zou zijn; uiteindelijk zal ze, als ze haar eigen identiteit gevonden heeft, helemaal openbloeien, wat trouwens ook in de muziekpartituur duidelijk blijkt. De fee uit het sprookje is vervangen door Alidoro, de goeverneur van prins Ramiro, die door deze erop uitgestuurd wordt om een bruid te zoeken. En dan begint het spel van de verkleedpartijen en het spel van aantrekking en afstoting, tot uitein delijk "La bonta in trionfo" ofte de goedheid overwint: Angelina krijgt haar prins en Angelina vergeeft haar stiefzusters en Don Magnefi- co. Joostens produktie echt een 'trionfo' Een ondernemend opera-intendant moet al eens een risiko nemen; bv. een regie toevertrouwen aan ie mand die niet zo direkt echt ver trouwd is met het genre. Een teater- regisseur moet eveneens al eens een risiko nemen, bv. met een genre waarmee hij niet zo vertrouwd is. Maar indien deze regisseur met res- pekt voor het libretto én voor de muziek het werk benadert, dan kan er iderdaad iets moois ontstaan. Dit gebeurde met de regie door Guy Joosten van "La Cenerentola": hij schrapte slechts één scène (Don Magnifico in de wijnkelder) en hij liet de muziek de hoofdrol (Prima la musica, poi le parole). Maar toch maakte hij er écht, eerlijk en heer lijk muziek-teater van! De humor (niet eens sarkastisch), de teatrale virtuositeit, de visuele gags, de tedere melancholie, de monkelende fantasie, de mooi gete kende personages (zonder dat ze in karkaturen vervallen!), het maakt alles samen één geheel dat tot spon tane reakties van het publiek aanlei ding geeft. Indien de Blauwe Maan dag Compagnie een hecht teate- rensemble is, dan heeft guy Joosten van deze "Cenerentola"-équipe even goed een vrij homogeen en semble weten te maken. Alle solis ten deelden in de verdiende ovatie achteraf; met misschien toch een dubbele pluim voor Urban Malm- berg als prins Ramiro's knecht Dan- dini en voor Jozsef Gregor als de stiefvader Don Magnifico. Er was zowel tijdens (als Don Mag nifico zingt "Presto - via di Qua" ofte "Vlug wat, scheer je weg") als na de voorstelling een paar keren boegeroep aan het adres van diri gent Rudolf Werthen. Wij zaten in de buurt van deze boe-roepers. De afkeuring had niets te maken met Werthens muzikale interpretatie of prestatie (al had het orkest ofwel niet zijn beste dagje ofwel nog niet de juiste "touch"); hier waren dui delijk ex-muzikanten "aktiefdie de likwidatie van de vorige "Opera" nog niet verteerd hadden en Wer then (toch voor het eerst in Gent als operadirigent!) daar nog eens wil den aan herinneren. Toch zou men in Gent beter luid zijn vreugde uiten om zoveel operakwaliteiten! U kunt deze voorstelling nog zien in Ant werpen op 27 april, 1,3 en 7 mei om 20 uur en op 5 mei om 15 uur. Plaats bespreking: 03/233.66.85. sieverhaal in de Nederlanden van de hand van Jacobus Jeannes De Condé (Brussel 1617-1675). Een tijdje na het eerste onderhoud met Karei Baert trok ik samen met hem en zijn ambtsgenoot Jef Dauwe, ar chivaris te Lebbeke, naar Anton Van Wilderode, onze grote Vlaam se priester-dichter, om hem te vra gen de Passio Christi van Caudron te willen hertalen. Wegens overlast van werk, maar ook waarschijnlijk afgeschrikt door de omvang van de taak, stuurde Anton Van Wildero de na enige tijd de manuskripten met zijn negatief antwoord terug naar Aalst. De sierlijke handschriften en de moeizaam uitgetikte teksten ver dwenen terug in het Stadsarchief... Vijf jaar geleden, toen de eerste plannen gesmeed werden voor de feestelijke herdenking van honderd jaar herinrichting van de Catharina- kamer kwam de Passio Christi als een obsessie terug in mijn gedach ten. Ik bezorgde Wouter De Bruy ne, lie. klassieke filologie, de doku- menten van Karei Baert en deze keer was de kogel door de kerk. Wouter was bij ons niet aan zijn proefstuk. Hij maakte de gloed nieuwe vertaling van de "Midzo- mernachtsdroom" van Shakespeare waarmee de Kamer drie jaar gele den de publieke prijs won op het Landjuweel. Een jaar later schreef hij een moderne vertaling van Mo lières "Bourgeois Gentilhomme" maar met Caudron laadde hij een werk op zijn schouders dat veel in gewikkelder was dan de vertaling uit een vreemde taal. Wouter las, kneedde en herhaalde het archaï sche Vlaamse (Nederlandse) pas sieverhaal van 300 jaar geleden tot een eigentijds teaterstuk van hoge literaire en dramatische waarde. Sobere en toch poëtische taal, ster ke karaktertekening in monoloog- of dialoogvorm, aktieve betrokken heid van het koor. Maar ik had nog meer gevraagd. De grote gezongen passies van J.S. Bach indachtig, schreef Wouter zangteksten voor een ricitant die als het koor in het antieke Griekse dra ma het verhaal volgt en kommenta- rieert. Volkse koraalverzen vullen het geheel op en als sluitstuk staan een proloog en een epiloog als acro stichon op de Catharinisten-leuze "Amor Vincit". Een muzikale taak werd opgedra gen aan Kristiaan Van Ingelgem, titulair organist van de Sint-Marti- nuskerk te Aalst. Kristiaan maakt al jaren faam als komponist en is een veelgevraagde orgelvirtuoos in bin nen- en buitenland. Ook hij is bij de Catharina-kamer niet aan zijn proefstuk. De toneelmuziek bij "De Vogels" van Aristofanes getuigde van fijne originele muzikaliteit. Wie "Een Midzomernachtsdroom" en "De Troonsafstand" zag, weet dat wij met scenograaf Marnik Baert, verbonden aan NTG een derde hoge worp naar kwaliteit de den. Niet voor niets is hij langza merhand de evenknie geworden van zijn betreurde leermeester An drei Ivaneanu die wij ook zo dikwijls in ons midden mochten begroeten (o.a. Antigone en Maric Octobre). Marnik staat in voor het komplekse probleem van de kostumering. Een passieverhaal in een kerk. Zo hoort het toch? De Sint-Martinus- kerk voor de gelegenheid omgeto verd tot een toneelzaal biedt zijn natuurlijk rijkgotisch kader aan als een enig dekor. Wij zijn nu zover dat het afgewerkte produkt aan de veel eisende toeschouwer van 1991 ge toond kan worden... De Catharinisten willen met dit werk de waardering uitdrukken voor én hulde brengen aan de inzet van zovele ongekende en gekende voorgangers. De Passio Christi 1991 is dan ook in grote dankbaarheid aan alle Catha rinisten van 1421 tot op heden opge dragen." (Aldus Herman Slagmulder in "Ka- trienennieuws", 9e jaargang, n°4, maart 1991, het tweemaandelijks in foblad van de Koninklijke Aloude Rederijkerskamer De Catharinis ten.) D.B. Kunstschilder Jos Van den Abceleis te gast in het Kunstcentrum 't Hof te toonstelling 'Het goud der Skythen, uttens aan Wichelsestraat 20-22 te Lede waar hij van 22 maart tot 17 schatten uit het Hermitagemuseum april zijn allegorische werken tentoon stelt. Op vrijdag 22 maart om 19.30 te Leningrad'. De Kunstkring uur wordt de kunstenaar ingeleid door Marcel Brauns, letterkundige, brengt een bezoek aan deze ten- doctoi in de teologie en voorzitter van de vereniging van katolieke Oost- toonstelling op zaterdag 13 april, vlaamse schrijvers. \fen komt om 9.45 uur samen aan de Musea voor Kunst en Geschie- t„o au i denis aan het Jubelpark 10 te Brus- Jos Van den Abeele werd geboren muteerde van de 7e tot de 3e eeuw Sel. Het vervoer gebeurt met eigen in Zingent op 29 april 1912. Hi, voor Kristus het gebied ten noorden middelen. De toegang tot de ten- stamt uit een artistieke familie en en ten oosten van de Zwarte Zee. toonstelling bedraagf 120 fr in he is dan ook n,et zo verwonderlijk Daar dit deel van de Euraziatisehe plaats van ISOfr. Niet leden betalen dat hij zich al vroeg aangetrokken steppen wemig geschikt was voor 200 fr. Slechts 15 personen zijn tol loan r PL' T" en.schllderen 'n landbouw, leefden ze van de op- het bezoek toegelaten. Vooraf in- kToninH Ï'J Z'a£ '"Schrljven aa"de <?engst van een extensieve veeteelt, schrijven is noodzakelijk en kan op Koninklijke Akademie voor Te- Georganizeerd in stammen, ver- het nummer 053/80.51.30. ken-, Schilder- en Bouwkunst in plaatsten ze zich over grote afstan- Oudenaarde. Hij was er een schitte- den om vers weiland voor hun kud- Op reis naar Frankrijk rend leerling die zijn studie be- den te vinden. Door de volkeren uit kroonde met een gouden medaille, de verre omtrek werden ze gevreesd Zaterdag 18 mei organizeert de Jos Van den Abeele legde zich ook om hun meedogenloze aard. De be- Kunstkring een eendaagse autoca- toe op kunstgeschiedenis, stijlkun- graafplaatsen van de Skythen leren ruitstap naar Frankrijk, waar een de en kopergravure. ons dat het een maatschappij was bezoek gebracht wordt aan Giverny Sedert 1936 werden zijn werken met een strenge hiërarchie, die zijn (de tuinen van Monet), Rouen waar tentoon gesteld in verschillende leiders met een ongekende lukse een bezoek wordt gebracht aan de Belgische en buitenlandse steden begroef. Onder enorme grafheu- oude stad, en Amiens waar van een Oudenaarde, Gent, Antwerpen, veis, werden de hoofdmannen be- korte stop gebruik wordt gemaakt Brussel, Parijs, Frankfurt, Mainz, graven met hun rijkdom, hun paard omdemooiekatedraalaantedoen. Keulen, Madrid, Bergem-op-Zoom en zelfs hun dienaars en vrouw die Men vertrekt om 7.30 uur aan de om die maar te noemen. bij de begrafenisceremonie werden kerk van Lede en de terugkomst is In zijn werk is zijn sterke verbon- geofferd. denheid met zijn woonstreek -de Karei De Meulemeester, sekreta- Vlaamse Ardennen-zeer sterk ver- ris-generaal van VTB-VAB, zal weven. Van den Abeele is in de loop hierover een voordracht houden. der jaren wel een schilder geworden Elke aanwezige ontvangt gratis een - - van visionaire beelden, deels gela- uitgebreide syllabus. De toegang tot de inschrijving moet men een voor den met een verfijnde mystiek, de voordracht is gratis voor de le- schot betalen van 500 fr. Dat kan deels met autentieke, bizarre fanta- den van de kunstkring. Niet-leden men betalen in de galerij of per sieën. In zijn werk vindt men de betalen 100 fr. De voordracht is een overschrijving op rekeningnummer spanning terug tussen het sterke en inleiding tot het geleid bezoek dat 000-0593640-97 van De Smet in Le- voorzien voor 24.00 uur. In de prijs is inbegrepen de busreis, een mid dagmaal in Giverny, alle toegangs prijzen en de baantaks. Inschrijvin gen worden aanvaard tot 1 mei. Bij de Kunstkring brengt aan de ten- de. het zwakke, het klare en het sombe re, de stilte en de drukte, de verin nerlijking en het explosieve. Die te genstellingen geeft de kunstenaar weer in allegorieën met insektachti- ge monsters, kwelduivels, trave sties, gemaskerden, dansend in het rond, strompelend of optrekkend in gigantische pelgrimstochten in des- oldate landschappen. Men zou ver gelijkingen kunnen maken met Je roen Bosch en James Ensor. Ook zij hebben deze allegorieën geschil- ^are Chantant Het Narrenschip uit (jer(j_ Heldergem pakt slechts uit met Anderzijds zijn er de hiërarchische ^wai't,^,t' 's, °ndertussen figuren de paarden, de kinderen, duidelijk. Dit keer heeft men de Van den Abeele is een origineel beroemde Franse blijspeldichter kunstenaar die een zeer levendige Moliere uit de vergeethoek geraakt. Antrxn i rtnpn moaktp non mArlprn Anton Cogen maakte een modern concept van Molieres 'Tartuffe' met de veelzeggende titel 'Getaruffieerd'. Het resultaat is een swingende aktuele voorstelling, met liedjes en orkest inclusief. Een prima stel akteurs van 'De Brusselse Kunstvrienden' zorgden reeds in de Brusselse KVS voor en toesiaste ovaties, gekruid met be- Aan 't Hof te Puttens hebben nog grijpend gelach en een aangenaam een aantal andere aktiviteiten gevoel van sensatie. Begrijpelijkde plaats. Zo is er op vrijdag 12 april godsdienst en zijn oprechte of tri- om 20.00 uur een voordracht over cherende beoefenaars staan in deze 'De Skythen'door Karei De Meule- voorstelling centraal. Een lach, meester, sekretaris-generaal van maar ook subtiele erotiek, cynisme VTB-VAB. en gedreven filmische vormgeving. De bevolkingsgroep de Skythen do- Op de planken staan Danny Ver- virtuoze toets heeft en beschikt over een delikaat en rijk koloriet. Men kan deze tentoonstelling be zoeken elke vrijdag van 19.00 tot 22.00 uur en tijdens de weekends en op feestdagen van 14.00 tot 22.00 uur. Andere akti iteiten beeren, Jef Vermoesen, Bruno De Turck, Benny Dhaeseleer, Bob Vanhole, Robert Mosselmans, Ma- lou De Langhe, Hermine Wynant, Fabienne Seis, Petrouchka Meert, Elisa Theugels en het muzikaal en semble 'Allegro ma non tropo' on der leiding van Stef Noppe en na tuurlijk Anton Cogen. Er zijn drie voorstellingen voorzien in cafe Chantant Het Narrenschap, Ouddorp 54 te Heldergem en wel op zaterdag 30 maart, zaterdag 6 en zondag 7 april telkenso m 21.00 uur. De toegang bedraagt 150 fr en in voorverkoop 120 fr. Kaarten zijn verkrijgbaar in cafe Chantant Het Narrenschip tijdens het weekend en in 'Vleesboetiek De Langhe' in de Zonnestraat 25 te Denderhoutem. Telefonisch reserveren kan op de nummers 053/83.56.26; 053/ 62.67.72 en 053/62.58.44. l Aalii. Vast als Eik uil Hofslade kende mei Fataalheel wal sukses (a)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 13