Podium-uitjes in De Werf Suksesvol operette- en musical-aperitief in Aalst Internationale kunst in Salons Verspaille te Aalst Vreugde in deugd leerde rijen en vrijen Lede rockt SALONS VERSPAILLE VERKOOPEXPOSITIE Arriaga Strijkkwartet speelt Mozart, Beethoven en Brahms (30.03) Totaalprogramma rond vrouwengedichten: La Passionata (04.04) Dans 'Rijk gevulde thema's en donkere kleuren' - Eric Raeves (05.04) Muzikaal Koncert door De Terjodenaren (06.04) ZEER LAGE PRIJZEN!!! as ZONDAG 24 MAART 14 - 22.3.1991 - De Voorpost Zaterdag 30 maart: Arriaga vertolkt strijkkwartetten Het Belgische Arriaga Kwartet werd opgericht in 1979. De naam werd ontleend aan de relatief onbe kende Spaanse komponist Juan Cri- sostomo de Arriaga, die in 1806 te Bilbao werd geboren en die in enke le jaren een niet onaanzienlijk oeuvre wist te kreëren, o.a. drie prachtige strijkkwartetten. De vier musici komen uit diverse Vlaamse orkesten en ensembles. Vlaanderen is helemaal niet rijk aan strijkkwar tetten en toch is het materieel totaal onmogelijk voor een musicus om zich uitsluitend toe te leggen op het werk als lid van een kwartet. Na tuurlijk is dit geen ideale toestand en moet de kwaliteit hieronder lij den. Toch krijgt het Arriaga Strijk kwartet terecht vrij veel lof toege zwaaid! Het maakte koncerttoernees door Nederland, Noorwegen, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Ze traden ver scheidene keren op in het kader van het Festival van Vlaanderen en zijn eveneens de residerende musici in de Schouwburg van de Europese Gemeenschap in Brussel. De helft van het kwartet werd sinds zijn start vervangen: momenteel be staat het ensemble uit Michaël Guttman (eerste viool), Ivo Linter mans (tweede viool), Paul De Clerck (altviool) en Luc Tooten (cello). Op het programma prijken drie strijkkwartetten. Eerst het 'Strijk kwartet in D, KV 155' van W.A. Mozart. Tijdens de Italiëreis van 1772 schrijft de 16-jarige Mozart een bundel met zes strijkkwartetten KV 155-160. Hiermee begint hij een waarachtige eigen kamermuzikale stijl te ontwikkelen: de tweede viool en de altviool worden waardige partners van de eerste viool, die niet meer uitsluitend voor zich de zang partij, de tema-aanbreng en het zui ver melodieuze verloop kan opei sen. De bouw van deze kwartetten is nog driedelig. Dan volgt het 'Strijkkwartet opus 18 nr. 3' van Ludwig van Beethoven. Pas in 1801 begint Beethouven, 31 jaar oud, met het komponeren van strijkkwartetten. In dit genre zullen zijn eksperimenten vanaf dan ech ter zonder gelijke blijven: de ro mantische ekspressiviteit van de laatste kwartetten (rond opus 132) is,zo opgedreven, dat men gerust van een romantisch ekspressionis- me kan spreken. Opus 18 is de eerste bundel strijkkwartetten van Beet hoven. Dit derde kwartet staat in D. Het koncert besluit met het 'Strijk kwartet opus 51 nr. 2' van Johannes Brahms. Pas na jarenlange aarze ling besloot Brahms (1833-1897) zich aan het moeilijke kwartetgenre te wagen, zodat hij zijn tweede strijkkwartet pas op 40-jarige leef tijd publiceerde. In het allegro non troppo kenschetsen de twee tema's de kontrasten waartussen Brahms zich bewoog: het introverte eerste vertegenwoordigt zijn Noordduitse afkomst, het elegante tweede zijn Weense omgeving. Het andante heeft een zeer lyrische melodielijn en ademt een weemoedige sfeer uit. Het derde deel is een quasi minuet- to, dat tweemaal onderbroken wordt door een levendig allegretto vivace. In de finale is het eerste tema sterk ritmisch gedacht, terwijl het tweede een eerder cantabele, vloeiende melodie ontplooit. Op zaterdag 30 maart om 20 uur in de Schouwburg, toegangsprijs 400 fr, res. 053/76.13.12. Donderdag 4 april: La Passionata met live koncert rond vrouwenge dichten 'Chateau La Passionata, of de vel den die vol roze zijn', de dichtbun del van Koen Stassijns en Ivo Van Strijtem (Lannoo, Tielt), vormde de basis voor een aantal kunstenaars om een totaalprogramma samen te stellen rond deze vrouwengedich ten. Poëzie en muziek hebben het altijd goed met elkaar kunnen vinden. Ze gelijken op elkaar, inspireren el kaar. Eddy Peremans, gitarist, kom ponist én leraar aan de Stedelijke Muziekakademie te Aalst, gebruik te teksten van beide dichters en kreëerde chansons, blues en klas siek gerichte melodieën. De gedich ten krijgen een nieuwe dimensie en worden sierlijk aan- of uitgekleed. Door de medewerking van profes sioneel geschoolde muzikanten, het vakmanschap van de beide zangers, een getalenteerd dekorontwerper en een kreatieve enscenering ont stond een verfrissende cocktail, u aangeboden door een verrassend entoeziast gezelschap. Dat is ten minste wat de programmatie van De Werf eind december beloofde... Op donderdag 4 april om 20 uur in de Schouwburg, toegangsprijs 300 fr, res. 053/76.13.12. Vrijdag 5 april: Eric Raeves presen teert boeiende danskreatie Eric Raeves is een van die dansers- koreografen van de tweede genera tie van jonge Vlaamse dansers, die in binnen- én buitenland de aan dacht trekken van de dansliefheb bers. De Werf is een van die weinige cen tra die koppig blijven volhouden de ze jonge Vlaamse dansers een po dium te geven, zelfs al is de belang stelling van het publiek niet (nog niet, durven we hopen) denderend te noemen. Het siert De Werf dat het naast gemakkelijke en 'publieksvriendelijke' programma's ook kwaliteit nastreeft en probeert een publiek ook voor dit genre op te bouwen! Eric Raeves werkte vroeger nog bij Jan Fabre (o.m. in 'Het is teater zoals te verwachten en te voorzien was' in 1982) en bij die danser uit de 'eerste generatie' Mare Vanrunxt, bij wie hij niet alleen danste maar ook kostuums ontwierp (van '82 tot '88). In 1988 ging hij de zelfstandige toer op en probeerde hij een eigen dans en bewegingstaal te ontwikkelen. Zijn eerste produkties 'Amper Zonder' en 'Mud Man', die door pers en publiek goed werden ont vangen, werden in '89 en '90 gevolgd door drie kleinere projekten (voor Klapstuk 89, Contre-danse en later voor Stad aan de Stroom), die ook voor een kleiner publiek werden ge- koncipieerd. Deze kleinere produk ties waren een aanloop voor 'Rijk- gevulde tema's en donkere kleuren', dat op 13 november van vorig jaar in De Warande te Turn hout in première ging. Eric Raeves over de titel van het projekt: 'De titel draagt een vleugje kitsch of ironie in zich die ook in de voorstelling is terug te vinden. Maar toch is ze gemaakt vanuit een don kere ondertoon, de 'donkere kleuren'. Ja, de titel blijft wel klop pen voor mij.' Samen met zijn danspartners Bart Bosmans, Lucius Romeo-Fromm en Thierry Smits danst Raeves ook zelf in deze koreografie in drie be wegingen: drie variaties op één te- ma. Toch is 'Rijkgevulde tema's en donkere kleuren' niet echt een ko- herent geheel te noemen. In 'Rijkgevulde tema's en donkere kleuren' vertaalt Raeves vragen en toestanden die hem in zijn eigen levenssituatie bezighouden naar dans toe: het zoeken naar even wicht en harmonie, de dualiteit tus sen individuele en universele emo ties, de onuitputtelijke energie. De ze produktie is het leven zoals Rae ves het momenteel beleeft, weers piegeld in een koreografisch gene reuze dans, uitgevoerd door vier mannelijke dansers. De basisidee mag in de loop van het werkproces ergens vervaagd zijn, ze heeft plaats geruimd voor de emotie van beweging, vorm en ruimte, licht en kleur. Eric Raeves is een emotio neel esteet die dans maakt in tema's en kleuren. Op vrijdag 5 april in De Schouw burg óm 20 uur, toegangsprijs 250 fr, res. 053/76.13.12. Zaterdag 6 april: De Terjodenaren koncerteren Sinds hun oprichting in 1951 kenden De Terjodenaren, tot in de jaren 60, een steile opgang. Nadien kwam er door de opkomst van de televisie een lichte terugval, een fenomeen waarmee de meeste muziekmaat schappijen in Vlaanderen hadden af te rekenen. In 1980 werd K.L. De Schrijver lei der van de fanfare en dat bleek me teen een schot in de roos. Ze be kwaamden zich niet alleen in het begeleiden van een optocht maar ook in het spelen van koncerten. Momenteel bestaat de fanfare uit ruim 50 muzikanten, met o.m. een groot aantal jongeren, waardoor de muziek een modern tintje mee kreeg. Voor het jubileumkoncert van za terdag 6 april om 20 uur in de Schouwburg van De Werf staan De Terjodenaren borg voor een aange name avond met muziek voor elk wat wils. Marceau Van de Velde zorgt voor de vokale inbreng tijdens het kon cert, dat gepresenteerd wordt door René Van der Speeten en Paul Ghysels. De toegangsprijs bedraagt 100 fr in voorverkoop en 150 fr aan de kassa. Voor meer informatie en reservaties 053/83.88.00. L. Aalst. Sopraan Rosette Lenaerts en bariton Freddy Grey waren de vedetten (a In samenwerking met de Generale gebracht door sopraan Rosette Le- Bank organizeerde hotel-restau- naers en bariton Freddy Grey. Jef rant Royal Astrid een operette- en Baetens, viool en Tony Bauwens, musical aperitief. Op het program- piano, namen de begeleiding voor ma stonden bekende melodieën uit hun rekening, (da) operettes en musicals die werden Aalst. Heel wat belangstelling voor het operette- en musical aperitief (a) De Koninklijke Toneelvereniging 'Vreugde in Deugd' uit Lede bracht het voorbije weekend 'Rijen en vrijen' van Raf Cooney voor het voetlicht. Wie Cooney zegt, weet dat het ook nu om een komedie ging. Fons Vinck zorgde niet alleen voor de bewerking van het stuk, maar voerde ook de regie. Het stuk gaat over de chaotische belevenissen en dolle huwelijksle ven van de Leedse taxichauffeur Jos De Smedt. Hij geraakt in nesten, maar zoals het spreekwoord zegt 'in nood kent men zijn vrienden'. Zo wordt onze taxichauffeur bijgestaan door 'Dizzen', zijn bovenbuur. Het gevolg is natuurlijk dat de situatie nog uitzichtlozer, hog hopelozer is geworden. En dat alles omdat de taxichauffeur een groot geheim heeft dat hij aan niemand wil ver klappen. Maar de toeschouwers ko men er natuurlijk in de loop van de opvoering wel achter. Treden in dit stuk aan Karei Lie- vens, Bart Cornu, Magda Heester mans, Nele De Clercq, Wouter De Smedt, Marc Mertens, Walter Tem merman en Ivo Bosman. Deze laatste viert dit jaar zijn vijftig jarig lidmaatschap bij Vreugde in Deugd. Het tsuk wordt nog opgevoerd op 22 en 23 maakrt telkens om 20.00 uur in zaal Volkskring in de Kasteel- dreef te Lede, waar men ook kaar ten kan bekomen, (da) Op vrijdag 3 en zaterdag 4 mei is Lede weer in de ban van rock. Het Roelandstation van Lede staat dan bol van de rockgroepen uit eigen land en uit het buitenland die er het beste van zichzelf brengen. Beetje bij beetje wordt door de organizato- ren een tipje van de deelnemers sluier opgelicht. Naarmate deze berichtgeving bin nensijpelt, geven we ze u ook door. Noteer alvast voor vrijdag 3 mei vanaf 19.00 uur het optreden van Hugo Matthijsen en de Bomen, Raymond Van het Groenewoud en Les Negresses Vertes. Op zaterdag 4 mei om 16.00 uur barst het feest opnieuw los. Dit keer staan op de affiche Ludo Mariman en The Exceptions, The Silencers uit Schotland, The Scene uit Neder land, ons aller Arno Hintjens en de Lede. Vreugde in Deugd beleefde zo te zien veel pret aan 'Rijen en vrijen(aEngelse groep Whycliffe. Op zondag 24 maart vindt van 10.00 tot 17.00 uur een schilderijenten toonstelling plaats in de Salons Ver spaille aan het Keizerlijkplein 61 te Aalst. Het is een rondreizende tentoon stelling die bestaat uit een verzame ling van meer dan 150 schilderijen van Nederlandse, Engelse en Fran se kunstenaars. Het heeft een hele tijd geduurd voordat deze kollektie samengesteld werd en uitgebouwd werd tot een werkelijke beziens waardigheid. Alleen daarom al is ze een bezoek meer dan waard. De kollektie bestaat uit klassieke en moderne schilderijen. De opzet is geweest om de mensen die graag een olieverfschilderij willen aanko pen, en die een galerie te duur vin den, aan hun trekken te laten ko men. De tentoongestelde kunstwer ken worden dan ook aan een rede lijke prijs aangeboden. De schilderijen zijn tentoongesteld in een passepartoute. Men kan de lijst naar eigen keuze erbij kiezen. De toegang tot deze tentoonstelling is gratis. MEER DAN 150 DOEKEN: BLOEMEN, STILLEVENS, MODERN, LANDSCHAPPEN, ZEEGEZICHTEN... Betaalbare kunst voor IEDEREEN! in zaal van: KEIZERLIJKPLEIN 61, AALST GRATIS TOEGANG UNIEKE ÉÉN DAAGSE van 10.00 -17.00 uur PRACHTIGE OLIEVERFSCHILDERIJEN OP LINNEN

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 14