Victor Van Frachen en Laurette
Bosteels met eerbetoon overladen
Het magisch surrealisme
van Dennis Van Den Bossche
Huldebetoon aan Mozart
in Aalst
Affligems kunstenaarsechtpaar onderscheiden in Amerika
Merenaar stelt tentoon in de Zwalm
6 - 22.3.1991 - De Voorpost
Een van 's werelds hoogste academische instellingen: het Albert Einstein International Academy Foundation, vertrokken zijn. Zelfs tijdens al de
onder het voorzitterschap van Dr. Marcel Dingli-Attard, de baroni Inguanez, kende de "Speciale Onderschei- jaren dat zij Diensthoofd was in de
ding en Medaille met lint" van de Albert Einstein-Academie toe aan het Affligems echtpaar Victor Van Frachen Sociale Dienstverlening van het
en Laurette Bosteels. De "Albert Einstein Foundation" (gesticht in 1965) is in de Verenigde Staten zeer gekend. OCMW te Aalst, vond zij de tijd om
Het officieel wapenschild werd bevestigd door de Koninklijke Kroon van Spanje, Ministerie van Justitie, Madrid, teksten te schrijven waar haar echt-
Ul't prhtnanr nntvino Hp nnHpr^chpiHinn vnnr Kun irnAi*nomc nracfnlin •-» 1 1 K,1 T n..Mni«A I-_i_
Het echtpaar ontving de onderscheiding voor hun voorname prestatie op cultureel gebied. Laurette Bosteels als
dichteres-letterkundige en ook vertaler en Victor Van Frachen als scheppend en uitvoerend musicus. De
prestaties werden opgenomen in het Internationaal Register van Biografieën. Deze verdiensten werden nauw
keurig bevestigd op de vergadering van de strenge U.I.D.B.A.-criteria voor selectie. Bij de bekendmaking van de
bekroning werden beide gelauwerden het beste toegewenst voor al hun toekomstige verdiensten. "Wij zijn echt
onder de indruk van hun prestaties", aldus de leden die over de nominatie oordeelden. Er werd hun ook de
"Medal For Peace" toegewezen, met al de eer, rechten en privileges eigen aan zo een toekenning.
In "Huize Meizang" aan de Brussel-
baan 244 te Hekelgem-Affligem,
wonen een wel uitzonderlijk artis
tiek echtpaar. Beiden hebben niet
alleen grote verdiensten als dichte
res en musicus. Ze zijn ook diepge-
voelige, eenvoudige mensen, met
een groot hart, door de gemeen
schap zeer geacht, geliefd en ge
waardeerd.
Een gesprek met beiden is een bele
venis op zichzelf. Victor weet, in
zijn geëigende Brabantse vertel
trant zijn belevenissen te vertellen.
Niettegenstaande de zware ziekte
die hij nog maar pas heeft doorge
maakt, blijft hij optimist en zijn ver
halen zijn zeker niet van humor ge
speend. Zijn echtgenote Laurette
Bosteels, blijft terwijl bescheiden
op de achtergrond en geniet mèe.
Geboren op 8 mei 1924 in St.-Ul-
riks-Kapellen kreeg hij waarschijn
lijk zijn artistieke begaafdheid deels
van zijn ouders mee. Zijn moeder,
Angèle De Bremaeker was namelijk
een gekende dichteres, wiens wer
ken nu nog door velen worden op
prijs gesteld. Toen Victor nog maar
6 jaar was, trad hij reeds op als zan
ger-solist. Hij was er echter van
overtuigs dat grondige studie en
doorgedreven strenge zelfdiscipli
ne, een noodzaak waren om te kun
nen slagen in het leven. Deze inzet
werd bekroond met de laureaats-ti-
tel aan de Koninklijke Muziekaca
demie van Brussel, waar hij o.a. les
kreeg van Marcel Poot en Léon Jon
gen. Nadien ging hij zich nog verder
bekwamen in kompositie en orke
stratie. Hiervoor werden studies ge
volgd bij Francis de Bourguignon,
Marinus de Jong en Theo De Jonc-
ker. Zelf kursus volgen te Parijs
schrikte hem niet af. Deze grondige
opleiding heeft van hem een toon
dichter gemaakt die indrukwekken
de werken schrijft zowel vokaal als
instrumentaal. Hij wil steeds een
getuigenis leveren van zijn onwan
kelbare oprechtheid. Door zijn
evenwichtige klankenarchitektoni-
sche opbouw, hebben zijn werken
een buitengewone sonoriteit. Zijn
inspiratie is van lyrische aard. Bij
hem is spreken met klanken ook een
moedertaal.
van figuren als M. Tatcher, Lech
Walesa, Ronald Reagan, Prince
er terecht fier op.
heeft ook heel wat artistiek werk
gepresteerd. Of zij haar gave als
dichteres te danken heeft aan haar
oom Aimé De Corte of was het een
spontaan aangeboren talent laten
we hier in het midden. "Reeds van
schreef ik gedichten" verklaart zij.
Ook later tijdens haar vorming als
Sociale Assistente. Heel wat van
haar poëzie heeft zij toen gebruikt
als leidster van het VVKS in toneel
avonden of speciale vieringen in de
abdij van Affligem. Zo bv. heeft zij
nog heel wat herinnering aan de
afscheidviering in '46 toen er mon
niken van Affligem naar Transvaal
Victor Van Frachen en zijn vrouwkunst neemt een belangrijke plaats in hun
leven in (a)
Een volledig overzicht geven van
Victor's kunstenaarsleven is onbe
gonnen werk. Wat die man allemaal
heeft gepresteerd grenst aan het on
gelooflijke: zijn optredens in NIR,
INR, BRT en Radio Luxemburg
waren overbekend. Vele vijftig
plussers herinneren zich nog de spe
ciale radioprogramma's zoals "Non
stop rechtdoor" en vrijdagavond-
koncerten met het Groot Symfo
nisch Orkest met heel wat recitals.
Voeg daarbij zijn optredens als lied
en operazanger en beweeglijk ak-
teur. Hij stelde verschillende pe
dagogische en didaktische werken
samen die hij toetste aan de werke
lijkheid tijdens zijn 30 jaar durende
opdracht als lesgever aan verschil
lende instituten. Vermelden we
zoal: het VTI te Aalst waar hij in
1962 het Mannenkoor en het koper
ensemble oprichtte. Hij behaalde
met hen zelfs prijzen van uitmun
tendheid op het Grote Internatio
naal Zangconcours te Vucht in Ne
derland. Het VMTS van Asse, hu
maniora en technische afdeling van
het O.-L.-Vrouw Belvédère Insti
tuut te Asse, Immaculata Instituut
Mollem en Angela Instituut te Ter-
nat hebben hem jaren als bijzonder
muziekpadagoog gekend.
Van 20 maart 1940 tot 1 augustus
'63 (dag van zijn huwelijk) was hij
organist van de St.-Stefanuskerk te
Mollem. Een hele reeks van optre
dens als dirigent, organist en zanger
in eigen land maar ook in Neder
land, Frankrijk, Duitsland, G.H.
Luxemburg, Spanje, Italië, Oosten
rijk, Joegoslavië en Noorwegen,
staan op zijn palmares. Jarenlang
was hij samen met bekende schrij
vers als Prof. C. Van Gestel o.p.;
André Demedts, Pieter G. Buckinx
en F.K. David, schrijver van de ru
briek "Kunst en Letteren" in het
"Nieuws van de dag" en het "Vrije
Volksblad" als kommentator en Na zijn moderne humaniora te
biograaf. Aalst trok Dennis Van Den Bossche
Door dit alles is hij uiteraard ook naar het Sint-Lucasinstituut te
internationaal bekend geraakt en is Brussel waar hij gedurende vier jaar
zijn levensbeschrijving opgenomen schilderkunst volgde. Terzelfdertijd
in het Biographical Record of Con- volgde hij ook nog les in de kunst-
temporary Archievement - First academie te Aalst. Dat hij niet de
Ed. '84. Ongelooflijk maar waar richting van de kunst bleef volgen
prijkt hier zijn biografie naast die had duidelijk zijn reden. Hij scha
kelde over naar de verpleegkunde
omdat dit modern beroep voor hem
ook perspektieven opende om zich
vooralsnog als kunstenaar uit te le
ven want in beide zag hij de anato
mie als een primordiale faktor. Dat
hij nu juist de verpleging verkoos
boven andere studierichtingen in
hetzelfde vak ligt aan de sociale op
tiek van dit beroep. Bovendien is
hijzelf pedagogisch gericht en het
was voor hem de bedoeling op gelijk
welke manier in het onderwijs te
belanden. Hiertoe behaalde hij het
D-diploma verpleegkunde en geeft
nu les aan leerling-verpleegkundi
gen waarbij een groot gedeelte sta
ge voorzien is en men dus met de
anatomie gekonfronteerd wordt.
Tijdens zijn stagelessen zoekt de
kunstenaar inspiratie bij de zieke
mensen en hier observeert en no
teert hij vooral de reakties van de
zieken, hun vriendschap en om
gang. Het afreageren op deze toe
standen vindt men dan ook gedeel
telijk terug in zijn schilderijen.
Daarbij wil hij tevens onderzoeken
wat de echte waarden van het leven
voor hem betekenen en wil alle op
pervlakkigheid weren. Juist om die
redenen volgt hij thans nog lessen
filosofie aan de R.U.G.
Dennis Van Den Bossche rekent
zich bij de surrealisten, een reden
waarom hij het meest houdt van
schilders die dezelfde stijl beoefe
nen. Ook De Meerse schilder tracht
in zijn beelden een konfrontatie te
zoeken met het ijle, het ledige en
het oneindige om een magische
sfeer te scheppen binnen een land
genoot muziek op componeerde.
Vele van haar gedichten werden op
muziek gezet door andere toon
dichters zoals Ignace De Sutter, Lo
de Van Dessel, Marinus De Jonghe.
Sommige werden in zangbundels
uitgegeven en andere opgenomen
in bloemlezingen. Zo is o.a. een
bundel van een dertigtal kerstliede
ren bijzonder mooi. Daarnaast ver-
Victor Van Frachen en zijn echtgenote, fier met de hoge onderscheiding (a)
Rainier, Juan Carlos, Carl Gustaf taalde zij heel wat teksten uit het
en zelfs Saddam Hussein. Duits, Engels, Italiaans en Latijn.
Dat Victor Van Frachen vorig jaar Zij schrijft betekenisvolle, oor
tot Erevoorzitter van de Kulturele spronkelijke gedichten over het ge-
Raad en Ereburger van Affligem voelsleven van de mens en de ver-
aangesteld werd moet U dan ook bondenheid met de natuur. Dit alles
niet verwonderen. Uiteraard is men komt ook tot uiting wanneer zij haar
hobby beoefent: schilderen. "Graag
Zijn echtgenote, Laurette Bosteels, had ik deze teken en schildergave
nog meer ontwikkeld, maar men
kan niet alles doen" verklaarde
Laurette Bosteels.
De inspiratie putten beide kunste
naars in de eerste plaats in de na
tuur. Hun grote, prachtige tuin
naarsechtpaar. Zij zijn niet alleen in
het buitenland maar ook in ons land
gewaardeerd geworden. Getuige
hiervan de indrukwekkende lijst
van onderscheidingen die hun te
beurt vielen. We vermelden er en
kele uit: 1948: Grote Prijs Solozang
Micro; '62: Regeringsmedaille "Pro
Musica" van de Minister van Nat.
Opv. en Kuituur; '80: voor beiden
het "Western Europe Diploma';
'85: Ereplaket en diploma van het
IBC Cambridge (Engeland); '88:
Trofee "Fuga", hooggewaardeerde
onderscheiding van de Unie van
Belgische Komponisten enz...
Beide kunstenaars werden uitgeno
digd voor de officiële uitreiking van
de onderscheiding der Einstein-
Academie in de staat Missouri inde
USA, doch gezien de grote afstand
en het feit dat Victor Van Frachen
nog herstellend is, werd de prijs bq
hen thuis afgeleverd.
Mogen zij nog lang in goede ge-
zondheid met hun kunst hun mede
mensen gelukkig maken.
Een bijzondere huldiging van Vic
tor Van Frachen zal nog plaats heb
ben in Aalst op 1 april 1991 te ld
uur. Door de Koninklijke Harmo
nie St.-Cecilia Hekelgem wordt dan
een Paasconcert gegeven o.l.v. Pier
re Weemaels in het CC De Werf,
Molenstraat 51, 9330 Aalst. Vooi
Affligem is er een gratis bus dan ter
beschikking vanaf 14.30 u. aan Café
Sportwereld.
tijdens mijn studie in de humaniora biedt hen daarvoor de gelegenheid.
Gedichten en muziekstukken zoals
de Leeuwerik, Zomeravond,
Stormwind, Avondrust, Lente zijn
er het levend bewijs van.
Waar men in ons land maar al te
dikwijls onachtzaam voorbij gaat
aan mensen, kunstenaars die ons
Dit jaar wordt de 200e verjaardag
herdacht van het overlijden van
Wolfgang Amadeus Mozart. Die
kultuurpatrinmonium bloei en verjaardag wordt in de hele wereld
waarde schenken, is dit niet het ge- gevierd en overal wordt de onsterfe-
val van het gevierde kunste- lijke muziek van de grote komponist
extra onder de aandacht gebracht
van het publiek.
Jeugd en Muziek Aalst en zijn Ka
merorkest wilden niet achterwege
blijven en zorgden in de schouw
burg van het kultureel centrum De
Werf voor een schitterend Mozart-
koncert. Dirigent Francois Schol-
laert leidde het geheel. Op het pro
gramma stonden enkele van de
meest bekende werken van Wolf
gang Amadeus Mozart. Als solisten
traden op Diane Verdoodt en Lydia
Rossignol op klarinet, (da)
Het klinkt misschien eigenaardig dat een verpleger schilder wordt maar de
werkelijkheid is in feite het tegenovergestelde, want de 38-jarige in Mere
wonende Bambruggenaar, Dennis Van Den Bossche, was in de wieg gelegd
om schilder te worden. Zijn beroep en kunstuiting hebben echter meerdere
raakpunten vooral daar waar het de anatomie van de mens betreft en bij
deze surrealistische schilder vullen beide elkaar aan.
schap of een ander tema.
gagement is volledig, maar blijft
louter artiestiek'. Wie de schilder
ijen van Dennis Van Den Bossche
niet met oppervlakkigheid bekijkt,
maar ze in werkelijkheid ontleedt,
zal het opvallen dat er in zijn levens
filosofie veel plaats is voor het lu
dieke, het plezante en hij geen kans
Daarnaast deinst hij evenmin terug geeft aan kniezers
om er vervormde figuren bij te be- |n zijn slreek> Erpe-Mere, verzorg-
trekken die wel nog de essentie van de hij reeds tentoonstellingen in
de natuurlijke anatomie behouden ,973 en 1976 maar door hcpaa,de
maar dankzij de fijn geschilderde
details, in een omgeving of kontekst
geplaatst, komplementair staan ten
opzichte van het onderwerp. Zijn
schilderijen zijn doordrongen van
een zekere symboliek waarvan de
betekenis niet altijd onmiddellijk
vatbaar is, wat hem tot de 'magische
surrealisten' doet bestempelen.
Deze stijl ligt hem best, verklaarde
hij, omdat hij liefst konkrete zaken
uit hun verband trekt om het in een
ander verband op doek te brengen.
Daarbij beoogt hij, als spuiter, het
ludieke van de temata om zogeno
emde dubbele bodems te leggen.
Net zoals in de schilderkunst in het
algemeen speelt ook de vrouw bij
hem een grote rol maar dan om
reden dat ze door het geven van
kleuren meer toont dan het vrouwe
lijke en omdat hij wil contrasten
leggen op alle vlakken. In plaats van
konkrete situaties brengt hij gevoe
lens tot uiting want 'een schilderij
moet dragen maar dat vraagt wel
technische achtergrond'.
D. Van Den Bossche is een denker,
op zoek naar wat hem intrigeert en
misschien kan de filosofie hem
daarbij helpen. Zijn aangeboren ta
lent, geschraagd door zijn oplei
ding, helpen hem doorheen zijn ge
wrochten worstelen. Hij is geen pro
ducent van schilderijen aan dc lo
pende band maar een schilder die
met veel geduld zoekt naar de beste
vorm: 'Ik schilder wat ik door een of
andere omstandigheid niet onder
woorden kan brengen, zonder hi
erom een boodschap te willen ver
kondigen Elke emotie komt op
doek. Een schilderij mag ook zijn
geestigheid niet verliezen. Anders
vervalt ze in een zagerig psychia
trisch ingekaderd geval. Mijn en-
omstandigheden is hij nu te gast in
Munkzwalm in de zaal 'Ten Berge
Kouter' en dit op 30 en 31 maart en
ook op 1, 7 en 8 april vanaf 10 u. De
opening geschiedt door minister
Herman De Croo met als eregast
J.P. Van Rossem. De openstelling
zal gepaard gaan met muzikale om
lijsting van pianist M. Pollyn en de
voordrachtkunstenaar Fr. De Cor-
Erpe-Mere. Dennis Van den Bossche uit Mere (jv)