Na vijftien jaar restauratie, de Kluisviering te Affligem Kluiskam Islamitisch slachthuis in Aalst? VTB - VAB vertelt in een ballade de hele geschiedenis Kluizenissen Programma Rock Lede definitief Geen principiële bezwaren van hogere overheid 2 - 29.3.1991 - De Voorpost Aan de rand van het Kloosterbos, op het einde van de Kluizendreef, die uitmondt in de Bredestraat staat de Kluiskapel. De VZW Vrienden van de Kluis uit Affligem blikken na 15 jaar restauratie met fierheid naar de Kluis: het heiligdom is herboren, veel schoner dan te-voren en de beganke nis werd nieuw leven in geblazen. De jaarlijks, weliswaar kleinschalige maar juist hierom zo treffende, viering is de beste getuigenis van het welslagen. Op zaterdag 6 en zondag 7 april kan men dit alles opnieuw meemaken. «Vele jaren terug betekende de «Kluizenkermis en begankenis» voor de inwoners van Affligem, Moorsel, Meldert, Erembodegem, Aalst, Teralfene en Asse een van de belangrijkste manifestaties uit het voorjaar. Zondagen op voorhand keek men er reeds naar uit en wer den afspraken gemaakt. Het bracht een massa volk op de been. Ieder een deed mee met de «begankenis» en de kraampjes rond de kapel en het kluizeputteken werden druk be zocht», zo vertelt ons Fons Van de Maele uit Erembodegem. In de Folkloristische tijdspiegel van België van André Vereist leest men: Rondom het zogeheten «Kluize- putteke» van Hekelgem heeft zich een legende van een monnik uit Af fligem ontwikkeld. Deze zou eer tijds, en dit gedurende meer dan tweehonderd jaar, aan deze put ge luisterd hebben naar het zogenaam de «Kluizevogeltje». Dit vogeltje moest de monnik van zijn twijfels verlossen. Thans grijpt er naar de «Kluiskapel», die ondertussen in de nabijheid van het «Kluizeputteken» gebouwd werd, telkenjare op twee de paasdag en op Beloken Pasen een begankenis plaats, die tegelijk te vertellen dat de kleintjes uit dit putteken zouden komen. In de vijftiger jaren was de kluiska pel en de begankenis zo wat in de vergeethoek geraakt. Ze werd niet meer onderhouden en scheen ge doemd te zijn te moeten verdwij nen. Gelukkig zorgden een groep heelwat bedevaarders naar de ver maarde «Kluizenkermis» lokt. On- ze-Lieve-Vrouw-ter-Kluis (of «ter Kruis») wordt in de kapel vereerd. Het water uit het putteke zou een koortsverdrijvende kracht bezitten en de moeders plegen hun kinderen enthoesiaste mensen uit de streek er 15 jaar terug voor dat dit folkloris tisch attraktiepunt in ere werd her steld. Na intens werken en heel wat belangloze inzet is er heel wat ver anderd. Bedevaartvaantjes werden ontworpen, herdenkingsprentjes getekend, ballades werden geschre ven... Ieder jaar is er iets verbeterd of verrijkt het patrimonium... De bedevaartgangers zullen kunnen merken hoe eind vorig jaar twee beeldhouwwerken van Mark De Bruyn werden geplaatst in de gevel van de aangrenzende huizen: het beeld van het levensschenkende water en het beeld van Sint-Radul- fus, de Zwijger... En opnieuw sme den «De Vrienden van de Kluis» plannen, maar rekenen hierbij op de belangstelling van iedereen. Men heeft ook van deze «Kluizen kermis» een folkloristisch lente feest gemaakt. Naar oud gebruik wordt de winterduivel weggefloten en worden met veel lawaai de boze geesten bedwongen. Er wordt ge danst rond de meiboom en er wordt jaarlijks een ander wagenspel opge voerd, telkens refererende naar een ander punt uit de historiek van «De Kluis». Ook dit jaar wordt weer een uniek programma gepresenteerd: Zater dag 6 april: te 18.30 u. wordt de viering geopend en heeft er een ten toonstelling plaats van zendschil- derwerken (uniek in de streek) van Greet De Boeck, die hiermee deze oude traditie in Hekelgem verder zet. Te 19 uur wordt er in de Kluis kapel een avondmis opgedragen die passend zal opgeluisterd worden door het Sint-Amanduskoor. Hier na wordt het jaarlijkse wagenspel opgevoerd met voor 1991 de titel «De Minnezanger van de Kluis» door V.W.B. Belletrekkers. Ver volgens «Serenade» door de Ko ninklijke Fanfare «De Katolieke Gilde» waarna gezelligheid en ge- smul in de feestent.... Op zondag 7 april wordt er gestart met een hoogmis om 10 uur. Hierna samenkomst voor «Die van de Hoek»... Te 14 uur Fluitjestocht naar de Kluis (vertrek aan de abdij toren). Deelneming gratis mits fluit je, klakkebus of muziekinstrument. Organisatie VTB-VAB Affligem. Bij de Kluis: wedstrijd in Gerrebol- ling. Te 17 uur avondmis opgeluisterd door het Sint-Michielskoor, waarna kort wagenspel «De Minnezanger van de Kluis» door de Belletrekkers (Vlaams Wandelaarsverbond). Verbranding van de winter - Fluit- jeskoncert - Vreugde rond de mei boom en in de feesttent. Peeters Hugo De organisatie van Rock Lede 1991 heeft een grondige wijziging onder gaan in vergelijking met de vorige edities. Music Events Lede is orga nisator i.s.m. Herman Schuermans en gebeurt in opdracht van ASLK- Club 001. De ASLK is dan ook een hoofdsponsor, samen met HUMO, FilmNet, Studio Brussel e.a. Van de oorspronkelijke organisatie Jong- VTB - Jeugdhuis "Leeuwerik" is dus niets overgebleven, alhoewel de plaatselijke organisatie in de han den blijft van de oorspronkelijke kern medewerkers rond Lieven De Smedt. Het programma ziet er uit als volgt: Vrijdag 3 mei (20.00 u.): Hugo Magghijsen De Bomen, Raymond van het Groenewoud en de Vlaamse Mustapha's, Les Né- gresses Vertes (Frankrijk); zater dag 4 mei (15.30 u.): Whycliffe (G.B.), Ludo Mariman The Ex ceptions, The Silencers (G.B.), The Scene (NI.), Londonbeat (G.B.) en Arno. De presentatie wordt ver zorgd door Madame Germaine de Coeur Brisé. De toegangsprijs zal zijn: vrijdag (wk kassa): 450 F, zaterdag (wk kassa): 550 F. Duo tickets: wk: 650 F en kassa: 800 F. Ook de lokatie is veranderd: in- plaats van het terrein achter Jeugd huis "Leeuwerik" wordt het voet balterrein van Jong Lede aan de Openveldstraat, in een reuzengrote tent, de plaats van gebeuren. Wat ook nieuw is, de eventuele winst zal gaan naar Amnesty International. Als alles naar wens verloopt dan komt er in Aalst een Islamitisch slacht huis waar dagelijks de rituele slachting van 2.500 schapen mogelijk is. Koninklijk kommissaris voor de Migranten, mevrouw Paula D'Hondt is van oordeel dat er tegen de bouw van een dergelijk slachthuis in principe geen bezwaar kan bestaan. Alleen wijst ze erop dat het bij sommigen wel eens wat wrevels zou kunnen opwekken. Waarmee de Koninklijk Kommis saris groepen op het oog heeft die dergelijke situatie zouden misbruiken. De woordvoerder van de Islamiti sche zakenlui in ons land, Jehad Jaber, verklaarde dat het hele pro- jekt een goede 280 miljoen zou kos ten. In het slachthuis komt ook een versnijderij voor het schapenvlees dat bestemd is voor de muzelmaan- se gemeenschappen in Europa. Hij verklaarde verder dat er in het slachthuis werkgelegenheid zal zijn voor 36 personen. Dagelijks zouden er 2.500 schapen op een rituele wij ze kunnen geslacht worden. De schapen worden ingevoerd uit Ier land, Schotland en Polen. Maar de mogelijkheid bestaat dat men ze in een later stadium ter plekke kweekt. Of het slachthuis er zal komen hangt voor een groot gedeelte ook af van de overheid. De zakenlui hebben immers bij de Vlaamse re gering hun dossier ingediend met het verzoek het projekt te subsidië ren. Rituele slachting Bij ons bestaan er nogal wat bezwa ren tegen het 'rituele slachten' van dieren. Maar de wet op de dieren bescherming laat het ritueel slach ten toe. Die praktijk is trouwens nauwkeurig beschreven in de Ko ran. Het ritueel slachten moet on der bepaalde voorwaarden geschie den. Zo is een van de voorwaarden dat het te slachten dier zo weinig mogelijk pijn moet lijden en dus moet het slachten gebeuren met een vlijmscherp mes. In de Koran staat ook dat het dier op zijn rechterzijde moet liggen en met de kop in de richting van Mekka. Met een vloei ende beweging moet het scherpe mes de slokdarm, de luchtpijp en de slagaders doorsnijden. Zo wordt het dier onmiddellijk bewusteloos en voelt het niets meer. Verder be paalt de Koran dat de slachter een volwassen moslim moet zijn die voor hij het dier slacht de spreuk 'In naam van God, God is de grootste' over het dier moet uitspreken. Wordt het dier verdoofd, dan wordt het volgens de Koran niet be schouwd als een offerdier. De Dierenbeschermingsverenigin gen hebben heel wat bezwaar tegen deze metode van slachten. Volgens hen maakt het dier een doodstrijd Kluizenkermis in het begin van deze eeuw door van 15 tot 25 seconden eer het bewusteloos wordt. Dat kan niet, zeggen zij. Aan de andere kant wordt er ook protest verwacht van milieuverenigingen. Het slachthuis gaat enorm veel water verbruiken en het zou wel eens kunnen dat de buurtbewoners in de waterbevoor rading bedreigd worden. En er is altijd de geurhinder. Anderzijds zou de bouw van het Islamitisch slachthuis een oplossing kunnen betekenen voor het verdo ken slachten van offerdieren in ei gen huis. Dat gebeurt wel eens meer. Er zijn KB's die zeggen dat rituele slachtingen alleen in het slachthuis mogen plaatsvinden, door offeraars die door de Islamie ten zelf zijn aangeduid. Het wordt nu afwachten of de za kenlui bij de Vlaamse regering ge hoor vinden. In de lijd, de lijd der Kelten, kwamen druïden hier te gaar, nauwelijks was de zon aan 'l smelten of zij stonden rond 't altaar- Met 'n sikkel, maanbeschencn, klom er één tot in de eik wijl een bronnenkind ging wenen in zijn onderaardse rijk. Sint-Amands met zijn kwispel gaf de druïden vlug de bon en vast één van zijn discipels bouwd' een kluis dicht bij de bron 't Is wel duizend jaar geleden dat hier 't wonder is geschied van de monnik die al preevlend schrok van 't wonderbare lied. 't Vogelborstje ging aan 't trillen en de monnik trilde mee. Ja, men leek hem op te tillen naar een eeuwig rijk van vree- Wel een drietal eeuwen later stond hij voor zijn kloosterpoort Ongelovig zocht 'n pater naar zijn naam... Nooit van gehoord. Op een keer sloegen de vlammen torenhoog boven d'abdij— G'hoorde 't knettren van de stammen en geroep «God, sta ons bij!» Dom Radulfus was een zwijger die onnodig nooit en sprak, maar toen riep hij, haast al hijgend: Vuur sta stil!» én 't vuur werd mak. In de Kluis werd hij begraven bij de eeuwenoude bron. Pelgrims kwamen er zich laven en genazen er terstond. Ook de Liefste Vrouw der Vlamen nam haar intrek in de Kluis; kreeg er wonderzoete namen; bracht ook zegen in elk huis! Maar op 't keerpunt van de tijden stond zij eenzaam in de Kluis. Ja, men zoch Haar zelfs te mijden. 't Schaliedak viel grad in gruis. Doch Roger van Kallepitjes schreeuwde luid «Dat mag niet zijn! Godmiljaar, Sakkerdepietjes Red de Kluis, dat schone schrijn!» Vrienden sloegen d'handen samen en de Kluis rees uit haar as en met schuierende ramen werd ze mooier dan ze was Maar Roger moest afscheid nemen veel te vroeg, dal is wel waar, maar hij volgt ons dat is zeker minstens nog wel duizend jaar... Zie, nu strooit hij ginder boven 't allerschoonste zandtapijt want Maria blijft hij loven vast tot in der eeuwigheid. 't Kluizeklokje kreeg veel namen maar de schoonste was Rogier en we roepen 't allen samen: Here-God, was hij maar hier: In de zes klein Kluize-englen vrat de memel zeer diep 'in maar nu hangen ze te benglen met bladgoud tot aan hun kin... M Ook het schamel Kluizeputje werd 'n kunstwerk van formaat en hel water dat beschut je is 'n Affligemmer waard! Fluitjeskermis is herboren en de Kluis viel niet in gruis nog veel schoner dan te-voren troont 't Lief Vrouwken in haar huis! Lieve Vrouwke van de Kluis Lieve Vrouwke van de Kluis dicht bij jou voel ik mij thuis, in je stille, witte huis wil ik voor jou zingen. Lieve Vrouwke 'k schaam me zeer ik vergat je keer op keer... Lieve Vrouwke zoet en teer als een tuil seringen. Lieve Vrouwke, bij de bron stoeien kindren in de zon 'k Wou dat ik het ook zo kon rustig, onbevangen. Lieve Vrouwke, 't weet het wel jij bent blijkbaar niet van tel maar de wereld wordt een hel nu zij jou verbannen— Lieve Vrouwke van de Kluis, neen, jouw stralend-wille huis viel gelukkig niet in gruis dank zij vriendenhanden. Lieve Vrouwke van de Kluis, ik duld niet dat hij verhuist want in Vlaandren hoor jij thuis, 't Liefste aller landen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 2