Aalsterse amateur-aktrice Annie Moortgat schittert K. Van Meirhaghe in Galerij Palet te Dendermonde Eugène Ysaya Strijkkwartet speelt voorjaarskoncert Walter Moeremans regisseert bij Area Gent zijn 'Derniers Détails' vzw Gamma Herzele 10 -19.4.1991 - De Voorpost Wat Symphorien aan Edmée bindt, houdt je als toeschouwer een paar uren bezig. Symphorien en Edmée zijn de hoofdpersonages in Gildas Bourdets tweede toneelstuk "Derniers Détails" uit 1981. Het wordt tot en met 1 juni opgevoerd in het Gentse Arcateater. Het stukt toont vier personages die op een eilandje, een dorre aardkluit, een niemandsland, een stukje van de voorstad leven. In een van de hoofdrollen herkennen we Annie Moortgat, aktrice van het Aalsterse Tejater 80 en in het dagdagelijkse leven ook nog gewoon lerares Nederlands aan de Middenschool I van het Gemeen schapsonderwijs te Aalst. Wij waren geboeid door het stuk van Gildas Bourdet en waren benieuwd naar de mening van Annie Moortgat zelf. Een korte impressie over deze produktie én over de ervaringen van de aktrice in deze bijdrage. Gildas Bourdet Gildas Bourdet (°1947) groeide op in de randstad van het Bretoense Le Havre. Vanaf 1967 werkt hij in het Franse teater, aanvankelijk vooral als dekorbouwer en kostuumont werper. Aan het begin van de zeven tigerjaren richtte hij met anderen in Le Havre het Théatre la Salaman- dre op, waarvan hij direkteur en artistiek leider werd. In '74 verhuis de de groep naar Tourcoing bij Lille en wordt La Salamandre het Centre Dramatique du Nord. Begin '82 wordt hier de titel Théatre National de la Région Nord Pas-de-Calais plus veel ekstra middelen aan toe gevoegd. Bourdet, wiens naam zeer nauw aan het werk van La Sala mandre verbonden is gebleven, schreef voor deze groep verscheide ne stukken, zoals "Didascallies" (1980), "Derniers Détails" (1981). Zijn grote doorbraak als toneel schrijver kwam in 1982 met "Le Sa- perleau" ("De Sapeurloot"), waar voor hij o.a. de Prix Lugne-Poë ont ving. "Le Saperleau" werd in een speciaal environment gespeeld in Lille, Avignon en Parijs, en beleef de niet minder dan 162 voorstellin gen. Le Monde riep het stuk uit tot dé triomf van Avignon 1983. "De Sapeurloot" werd door Pjeroo Roobjce vertaald en bewerkt; in re gie van Wim Meuwissen ging het in september '85 in het Nederlands in première. In hetzelfde 1985 ging "Un station service" in première; Ton Lutz re gisseerde het in het Nederlands bij het Amsterdamse Publieksteater en op 25 april 1986 ging het, in regie van Jos Verbist, in première bij het N.T.G.; Walter Moeremans speel de toen de rol van Richard. En dan kwam in 1986 "Les crachats de la Lune", een zgn. "tragiko medie", door Area in regie van Jap- pe Claes en Jos Verbist gespeeld vanaf 12 september 1987; Walter Moeremans was Gégé. Zijn jongste stuk heet "L'Inconvenant" en da teert van 1988. "Derniers Détails" De wat vreemde, gefragmenteerde monoloog "Didascalies" kreeg wei nig erkenning. Het tweede stuk van Bourdet was "Derniers Détails", dat in 1981 door La Salamandre in Tourcoing werd gekreëerd en al op even weinig entoesiasme. ontvangen werd. De tematieken die Bourdet nauw aan het hart liggen, beginnen in "Derniers Détails" vorm te krijgen: de seksuele aantrekkingskracht tus sen de personages, hun marginale opstelling t.o.v. een bepaalde ge meenschap en - in aanzet reeds - de obsessie omtrent de mogelijkhe den en onmogelijkheden van de menselijke taaimachine. In een caravan op een verwilderd braakland een eindje buiten een stad wonen Symphorien, een schrij ver van pornografische boeken, en zijn vriendin Edmée. Edmées doch ter Sonia komt af en toe langs en heeft duidelijk last met de dwang van haar gezinnetje. Simon wil als journalist meer over Symphorien te weten komen en tracht in zijn be wust gekozen marginaliteit door te dringen. Een echt verhaal is er niet; de personages praten veel (al geldt ook hier het principe: kijk maar, er staat niet wat er staat...) en springen meedogenloos met elkaar om: het loopt dan ook uit op een drama. "Derniers Détails" kan ongetwij feld beschouwd worden als een po ging van Bourdet om een heden daagse vorm van tragedie te schrij ven; net zoals bij Racine met een beperkt aantal personages, in één lokatie bijeengebracht en met een overeenkomstig principe dat aan de schriftuur ten grondslag ligt: het is namelijk de taal die de handeling voortstuwt en niet omgekeerd. (Zo stond te lezen in de programmabro- sjure t.g.v. de opvoering van "Sta tion Service" van Bourdet in het N.T.G. tijdens het seizoen 1986-87). Intrigerende uitvergroting van de banaliteit Gildas Bourdet zegde ooit zelf over zijn teaterstukken: "Waar ik naar op zoek ben - zowel via mijn dialo gen als via mijn dekors - is om door een zo zorgvuldig mogelijke ensce nering van mijn stukken de toe schouwer een licht overdreven beeld mee te geven van de banaliteit van het alledaagse". Het dekor dat Niek Kortekaas voor dit stuk ontwierp, toont duidelijk de vereenzaming, de marginaliteit van de personages: een doorsnede van een caravan (waarvan we nu eens de voorzijde en dan weer het interieur zien waarlangs we naar binnen kun nen gluren) ergens buiten de stad, op een draaiend soort platform (een simbolisch eiland, het bijna kompleet afgesloten zijn van de bui tenwereld). Een echt verhaal is er niet; de pers onages worden niet of slechts zeer vaag gesitueerd; wat er al gebeurt is bijna incidenteel zonder direkt aan- Aalst. Annie Moortgat (links) in 'Derniers Details' bij Area wijsbare oorzaken of gevolgen. Kortom, Bourdet maakt het de mo dale toeschouwer niet zo gemakke lijk. De voorstelling balanceert voortdurend op irrealiteit, illusie en uitvergroting enerzijds en een natu ralistisch gebeuren anderzijds. De regie van Moeremans zal hieraan uiteraard niet vreemd zijn, al ligt de hoofdoorzaak hiervan zeker en vast in de schriftuur van Bourdet zelf. En deze dualiteit zit ook verscholen in de akteerstijl van de vier akteurs: Hans Royaards zet een veel te reali stische Simon neer, Bert van Tiche len hoopt te vaak dat zijn gewone tics het wel zullen doen, Sien Eggers zorgt konsekwent voor de nodige uitvergroting (misschien een klein tikkeltje te nadrukkelijk) en ama teur-aktrice Annie Moortgat IS ge woon een fascinerende Edmée, het konsekwente naturel in persoon! Toch blijft de hele voorstelling een intrigerend gebeuren: je zit voort durend uit te kijken naar verklarin gen die niet komen, je blijft geboeid gluren naar de marginale banaliteit van deze outcasts al blijft een echt kristalisatiepunt wel uit... "Beroepsaktrice worden is altijd mijn droom geweest" (Annie Moortgat) De Aalsterse Annie Moortgat is ei genlijk lerares Nederlands in het Gemeenschapsonderwijs te Aalst. Maar de teatermikrobe heeft haar al heel veel jaren in de ban. Over haar ervaringen in het beroepstea- ter laten we haar zelf aan het woord. rol in het beroepsteater (we repe teerden uiteraard tijdens de dag), moest ik gedurende zes maand ver lof zonder wedde nemen; maar dit had ik er graag voor over. De équipe waarmee ik in Area mocht werken was zeer aangenaam; ik voelde mij er heel goed want ik was door hen aanvaard. Ik kende Walter van mijn vroegere rol in het N.T.G., ik kende ook Sien Eggers, Bert Van Tichelen en zelfs de saxo fonist Jos Verlinden. Alleen Hans Royaards keek aanvankelijk een beetje neer op het amateurtje dat ik was, maar ook dit beterde snel. Het werkproces van deze produktie was heel intens en verrijkend. Sa men met de dramaturg vertaalde Moeremans de tekst wat bij Bour det niet zo eenvoudig is: de psycho logie en de vrij ruwe taal van primai re marginalen moest behouden blij ven. Volgens mij is Walter hierin schitterend geslaagd: de taal is niet dialektisch maar wel spreektaal met dezelfde melodie in het Nederlands bestemd voor Ann Petersen maar als in het Frans. Met alle akteurs om allerlei redenen moest zij deze praatte Moeremans afzonderlijk produktie afzeggen. Nu zijn er in over het stuk, over wat hij met zijn het Vlaamse beroepsteater niet zo- regie beoogde en over de rol die je veel aktrices die fysionomisch ge- zelf te spelen kreeg. Hij schotelt schikt zijn voor deze rol. En het was voorbeelden voor uit de realiteit, uiteindelijk Els Magerman, de personages uit films en doet beroep vrouw van regisseur Walter Moere- op je eigen levenservaringen. En mans, die hem attendeerde om mijn dan kunnen de repetities beginnen, persoontje. Ik had, ook in regie van Onmiddellijk wordt gewerkt in de Walter, immers al "Dikke Jeanne" definitieve scenografie, in de be- gespeeld in de N.T.G.-versie van perkte spéelruimte die Niek Korte- Willem Elsschots "Lijmen Het kaas kreëerde. Been" tijdens het seizoen 1986-87. Het stuk zelf is niet zo gemakkelijk: Vermits een fulltime job in het on- er zit immers meer achter de woor derwijs in het geheel niet te kombi- den dan erin. Er komt een heel gam- neren valt met een zo belangrijke ma van gevoelens los: de angst en de onaangepastheid van de persona ges t.o.v. de buitenwereld; de stol ling van de levensverwachtingen; de labiliteit van de dochter; het voyeu- I risme van de fotograaf Simon; de angst voor de verstoring van het j dagelijks leventje door de indringer. I Het inleven in de rol gebeurt bij mij vrij instinktief. Een kwartier voor iedere voorstelling begin ik in me- i zelf de gevoelens op te roepen die ik bij het begin van de eerste scène j moet hebben. De rest komt dan wel. Het verschil tussen werken aan een produktie in een amateurgezel schap en in een beroepsteater is vrij i groot: in Area repeteren we over- dag en veel intenser; in een ama- teurgroep komt de techniek en al wat ermee samenhangt er pas tij- I dens de laatste week bij. Maar ook I in het liefhebberstoneel werkt te genwoordig bijna iedereen met een j beroepsregisseur. De reakties van kollega's, vrienden en kennissen op mijn akteren waren zeer positief; maar ook Vic Moere- mans, Chris Lomme en andere ak teurs uit de beroepswereld staken hun lof niet onder stoelen of ban ken. En dat doet natuurlijk plezier. Ik vind het enig! En indien men mij morgen opnieuw een rol aanbiedt, zal ik geen sekonde aarzelen om onmiddellijk toe te zeggen! "Derniers Détails" wordt nog tot 1 juni gespeeld op woensdag, donder dag, vrijdag en zaterdag om 20 uur in het Arcateater, Sint-Widostraat 3 te 9000 Gent; tel. 091/25.18.60. Doen! L Nog tot 25 april loopt er in Kunstga lerij Palet aan de Franz Courtens- straat 33 te Dendermonde een ten toonstelling met werk van de kunst schilder K. Van Meirhaeghe. De kunstenares werd geboren op 14 april 1961 en is woonachtig in Ade- gem, vlakbij Maldegem. Zij beleef de haar jeugd in het mooie Loten- hulle waar zij naar de lagere school ging om dan naar Machelen aan de Leie de lagere humaniora te door lopen. Nadien trok Katrien Van Meir haeghe naar Gent om er verpleeg kunde te studeren. Via de midden- "Beroepsaktrice worden is eigenlijk jury behaalde zij het diploma van altijd al mijn droom geweest. Ik L*- volgde dan ook de toneelklas in de Stedelijke Akademie. Maar ja, je trouwt en krijgt kinderen. Dan maar het amateurtoneel ingedoken: vele jaren lang speelde ik bij de Cathari- nisten en in 1980 stichtte ik met Hugo en Dirk Klinck Tejater 80, in Aalst welbekend! Deze rol van Edmée in "Derniers Détails" van Bourdet was eigenlijk Gewoontegetrouw brengt de Werk groep Muziek van de Herzeelse kui tuurvereniging Gamma, naast een koncert in het kader van het Festi val van Vlaanderen, ook nog een voorjaarskoncert. Deze koncerten bestaan meestal uit kleinere bezet tingen en brengen genres met de meest verfijnde werken uit het mu- ziekarsenaal, waarbij de luisteraar een veel direkter kontakt heeft met de muzikant én met de muziek. Dit geldt zeker voor het ensemble dat op donderdag 2 mei a.s. te gast is: een kwartet dat in de kortste tijd tot .een van Vlaanderens meest bespro ken ensembles is geworden, name lijk het Eugène Ysaye Strijkkwartet Brussel, dat reeds vele positieve re censies kreeg in de gespecialiseerde pers. Het Eugène Ysaye Strijkkwartet Brussel werd eind 1989 opgericht op initiatief van de heer Paul Beu- sen, prokuratiehouder van de afde ling Jeugd en Muziek van het Ge meentekrediet. De leden Jenny Spanoghe (viool), Bart Lemmens (viool), Béatrice Derolez (altviool) en Rigo Messens (cello) zijn allen laureaten van de Nationale Mu- ziekwedstrijd van het Gemeente krediet. Het Strijkkwartet maakte zijn de buut op 5 maart 1990 met een kon cert in het Paleis voor Schone Ku nsten te Brussel in de Kamermu- ziekcyclus van de Filharmonische Vereniging. Deze suksesvolle start ligt aan de basis van nieuwe optre dens in het P.S.K. in het seizoen 1990-91 en op belangrijke muziek festivals op het Festival van Vlaan deren, het Festival de Hainaut, het Festival van de Westhoek en het Ars Musica-festival. Verscheidene Belgische komponis- ten namen de opdracht aan een he dendaags werk voor dit strijkkwar tet te schrijven. Op 11 november 1990 werd reeds de wereldkreatie gebracht van het vijfde strijkkwartet van Victor Legley, opgenomen door Radio 3. De muzikanten spelen op instrumenten van Pierre Gaggini, "le Stradivarius Moderne". Op het programma van het koncert van donderdag 2 mei te Herzele staan werken van Elias Gistelinck, Dimitri Sjostakovitsj en Mozart. Dit koncert, onder auspiciën van het Gemeentekrediet, is zeker en vast een aanrader. Snel zijn dus om een toegangskaartje te bemachtigen! Dit kan bij leden van de Werkgroep Muziek van Gamma en in het kan toor van het Gemeentekrediet te Herzele (053/62.39.20). Een kaartje kost in voorverkoop voor Gamma leden 250 fr. en voor niet-leden 300 fr.; aan de kassa betaalt men echter 350 fr. Dit koncert wordt georganiseerd op donderdag 2 mei in Hof ten Daele, Provincieweg 359 te Hillegem; het koncert begint stipt om 20.30 uur. L. gebrevetteerde verpleegkundige nu nog volgt ze een opleiding voor operatie-verpleegkundige in Brug ge- Ondertussen is ze in het huwelijk getreden en telt het gezin twee kin deren, Marieke en Jan. Vermits ze een groot deel van haar leven in Gent doorbracht, heeft ze haar hart aan deze stad verpand. Katrien Van Meirhaeghe is op een eigenaardige wijze tot het schilde ren gekomen. Op een nacht droom de ze ervan dat ze kon schilderen. Het moet het eind van de zeventiger jaren zijn geweest. Ze droomde dat ze vreemde figuren schilderde. Het bleef niet bij de droom. Met water verf begon ze te schilderen op een paar planken en haar kennismaking met het schilderen beviel haar uit stekend. Ook het publiek vond dat haar werk er mocht wezen. Hier en daar kreeg ze positieve reakties die Katrien Van Meirhaeghe stimu leerden om verder te doen. En twaalf jaar later schildert ze nog steeds met evenveel entoesiasme en overgave. 'Het maakt me gelukkig en vooral ook rustig', zo zegt de kunstenares zelf. Men kan deze tentoonstelling in Kunstgalerij Palet nog bezoeken tot 25 april, elke weekdag van 10.00 tot 12.00 en van 13.30 tot 18.00 uur en op zondag van 14.30 tot 18.00 uur. De Ouderwerkirig van Gezin en Handicap organizeert een gespreksnamiddag met als tema 'ingrijpen in het leven: tot (w)elke prijs?'. Deze dag heeft plaats op 4 mei en begint om 14.00 uur in het MP1 Heilig Hart. Leernesesteenweg te Bachte-Maria- Leeme. Informatie: mevrouw Van Haudt-Aelbrechl, Begonialaan 4 te Lebbe- ke (052/41.20.08.) Weekberichten van de Kredietbank heeft het over de streepjescode die we kennen vanuit de warenhuizen. Toch is de streep jescode niet het enige systeem van automa tische dala-idenlifikatie. Dendermonde. Een werk van Katrien Van Meirhaghe (foto Piet Hermans)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 10