l Hamme herdacht Filip De Pillecijn Grafische en keramische aktuele kunst in Dendermonds stadhuis VAL Buggenhout kampioen in Appels Kwisverbond Stephan Gorus aast niet op oppervlakkig sukses Daensdag in Lede Derde Kiwanis Selektie een pareltje 10 - 26.4.1991 - De Voorpost Dendermonde. Walter Brems is een van de blikvangers op de tentoonstelling Dendermonde. Een druk bijgewoonde opening van de derde Kiwanis kunstse lf oto Piet Hermans) lektie (foto Piet Hermans) Martin Baeyens, Fred Bervoets, Walter Brems, Luc Hoenraet, Roger Raveel, Veerle Rooms, Gerard Segers, Piet Stockmans, Lucas Vandeghins- te, Andre Van Schuylenbergh en Linda Vinck, dat zijn de namen van de kunstenaars die deelnemen aan de derde Kiwanis Dendermonde kunstse- lektie die dit keer in het teken staat van de grafische en keramische aktuele kunst. Moderne werken in het majestueuze middeleeuwse stadhuis. Een kontrast dat helemaal niet storend werkt, want deze tentoonstelling mag gezien worden. Ze is van een hoge kwalitatieve waarde. Belangstelling voor kunst en kul- zeer in het kort de waarde van de tuur tentoonstelling 'Grafische en kera mische aktuele kunst' had toege- Kiwanis Dendermonde is met deze licht, zette Willy Juwet van het mi- tentoonstelling niet aan haar proef- nisterie van de Vlaamse Gemeen- stuk toe. Eerder al, in 1987, werd schap dienst kuituur, de bezoekers een tentoonstelling 'de mens in de op de juiste weg om deze expozitie kunst' opgezet en twee jaar kwam te benaderen. Een tentoonstelling de 'avant-garde beweging' aan bod is meer dan het opnemen van beel- en werd een uitzonderlijke kunst- den. Men moet zich als kijker ook kunstwerk de taal van de beeldende kunstenaar. Men moet de kunste naar achter het werk zoeken. Een hele reputatie Dendermonde heeft een grote re putatie wat betreft de schilder kunst, zo verklaarde schepen van kuituur Patrick Meulebroek die er aan toevoegde dat de stad inspan ningen moet leveren om jong en oud in de gelegenheid te stellen de kunst te ontdekken. De schepen verklaarde zich gelukkig met het initiatief van Kiwanis dat mogelijk heden tot ontplooiing biedt. Het is een bijdrage tot de opvoeding en krijgt hopelijk een ruime weer- map uitgegeven. Kiwanis Dendermonde Beyaert, zo stelde voorzitter Walter De Batse- lier tijdens de plechtige voorope ning, heeft waardering voor de kunnen inbeelden wat voor een in spanningen de kunstenaar heeft moeten leveren om zijn werk te vol tooien. Men moet dus de kunste naar tegemoet gaan die van zijn mens en zijn talenten. Belangstel- kunnen zijn werk heeft gemaakt, ling voor kunst en kuituur is de Ki- Dat is niet gemakkelijk. Maar het wanis dus niet vreemd en een initia- kan best. Men zal dan ervaren dat tief zoals de kunstselektie zal vast wat in de kunst gebeurt anders is en zeker heel wat mensen ertoe dan wat er in de 'gewone' wereld aanzetten om een verrijkend kon- gebeurt. En voor een kunstenaar takt te zoeken met de kunst. De betekent deelnemen aan een ten tentoonstelling, zo vervolgde de toonstelling dat hij zijn werk eens voorzitter, is het werk van maan- aan 'een andere muur kan hangen', denlange kontakten. Maar het re- Dat is voor hem belangrijk. Het sultaat is biezonder goed. De op- naar buiten treden, het kontakt met brengst van deze derde Kunstselek- het publiek. Dat expozeren vergt tie komt ten goede aan de sociale een inspanning en is een uitdaging, werken van de Kiwanis. Een kunstwerk is een echo. Sommi- Nadat Lieven Dhaenens van het ge werken zullen u aanspreken, an- Museum voor Sierkunst te Gent deren niet of minder. Zo wordt een De vzw Priester Daens organizeert net als vorig jaar een Daensdag die plaats heeft op zondag 12 mei. De dag wordt ingezet met een eu charistieviering in de dekanale kerk van Lede om 10.00 uur. E.H. Kan. Staf Van de Vreken zal een gelegen heidshomilie uitspreken. Na de of fergang wordt een gelegenheid- szaantje uitgereikt. Na de mis heeft een rondgang plaats in het centrum van Lede met de Daensvlag die vorig jaar gewijd werd. De Kon. Harmonie 'Sint- Cecilia' uit Erondegem zal deze op tocht begeleiden. Nadat Fiasco zowel in 1989 als in 1990 het kwisgebeuren in eerste af deling AKV had beheerst stond de eindzege van VAL Buggenhout in het twaalfde AKV-seizoen al een tijdje vast. Ook al vond VAL op de laatste kwisavond nooit de goede draai toch eindigden de mannen van ploegleider Georges Eraly met een straat voorsprong op de dichts te achtervolgers. Unaniem zakt weg uit eerste afdeling en wordt daar vervangen door de kampioen in tweede Kwintet. In zaal 't Peirt leidde Fiasco de laatste kwisavond. Vooral het de gradatieduel tussen Volgend Jaar Beter en Unaniem maakte ook de slotopdracht spannend. VJB bleek eindelijk weer op niveau te draaien en tot bij de pauze bleef de oudste ploeg in eerste afdeling, VJB zakte ook nooit weg uit eerste, de leiders plaats opeisen. Met de steun van Reinaertfiguur Hermelinde, veld rijder Blomme, architekt Hilde- brandt en wetenschapper Dewar bleef VJB na dertig vragen duidelijk voor op Tiem en Wodeismedoade. Vooral de al ruime kloof met Una niem stelde de VJB-kwissers gerust. Na de pauze moest VJB de leiders plaats wel uit handen geven en het was Tiem uit Schoonaarde dat de laatste avond van het seizoen opeis te. Na Tiem (100 p.) ging ook Entity (91 p.) nog voorbij VJB (88 p.). Val (85 p.) eindigde op een gedeelde vierde plaats maar op de ploeg uit Buggenhout hield toch genoeg voorsprong over om afgetekend kampioen te worden. Fiasco zag trouwens nog even de tweede plaats bedreigd door Tiem. Unaniem speelt volgend jaar in tweede afde- ling. De plaats van Unaniem wordt inge nomen door Kwintet dat na een spannend duel met Perestroïka kampioen werd in tweede. De Zalmkes en de Pleeboys verdwijnen uit tweede afdeling en hun plaats wordt ingenomen door de twee be ste ploegen uit derde. Daar won Pinkstertongskes voor Juventus. Op 1 juni wordt naar goede gewoon te een (korte) algemene vergade ring gehouden door het AKV. In zaal Casino te Baasrode begint daarna, rond 20 uur, een bekertor- nooi voor alle bij AKV aangesloten kwisploegen. De eindstanden Eerste afdeling 1. VAL 762 p., 2. Fiasco 740, 3. Tiem 737, 4. Meerhof 677, 5. Wo deismedoade 661, 6. Entity 661, 7. Loco 659, 8. VJB 622, 9. Unaniem 607. Tweede afdeling 1. Kwintet 739, 2. Perestr. 728, 3. FN-Club 716, 4. Aad Gaad 683, 5. Tora Tora 678, 6. Kwistet 663. 7. 538. Ter gelegenheid van het eeuwfeest van de geboorte van Filip De Pillecii voert de Hamse toneelvereniging 'Voor God en de Evenmens' het enij toneelwerk op dat deze Hamse auteur schreef'Dona Mirabella'. Het is ee merkwaardig toneelstuk dat tot dusver slechts twee keer op de plankc werd gebracht. Maar de viering krijgt niet alleen gestalte met deze opvo ring van het toneelstuk. klank, aldus de schepen die ver klaarde dat de stad en hijzelf de schouders zullen zetten achter in itiatieven zoals dit. Maar er hangen ook dreigende onweerswolken: in de toekomst zal de grote bovenzaal van het stadhuis alleen nog gebruikt worden voor de gemeenteraad. 'Maar er is nog plaats genoeg over voor een initiatief zoals dit', zo be sloot de schepen die zei dat men over dat probleem eens rond de ta fel moest gaan zitten. Men kan de mooie tentoonstelling 'Grafische en keramische aktuele kunst' nog tot en met 5 mei gaan bekijken in het stadhuis van Den dermonde. Dan volgt een gratis broodmaaltijd voor alle deelnemers in de zaal Soe- tekin waar om 14.30 uur een akade- mische zitting begint. Tijdens deze bijeenkomst heeft er een panelge- sprek plaats rond het tema 'de fe- deralizering van de sociale zekerheid', een aktueel heet hang ijzer. Deelnemers zijn senator dok ter Walter Peeters, Pierre Janssens algemeen sekretaris van de Bond Moyson, Rob Librecht verbondsse- kretaris van de CM en Mark De Moor van het ziekenfonds Priester Daens. Roger Quintijn zal het ge sprek in goede banen leiden. Twee vertoningen krijgen speciale aandacht. Voor de premiere van 1 mei werden alle leden van de fami lie De Pillecijn uitgenodigd. Twee naaste familieleden vertolken een rol in het stuk. De voorstelling van 25 mei om 17.30 uur kadert volledig in de jaarlijkse gouwdag van het Algemeen Kristen Vlaams Toneelverbond Oost- Vlaanderen; die geheel is opgevat als een eerbetoon aan de schrijver. Er is behalve het toneelstuk ook een voordracht over het leven en het werk van De Pillecijn door Fernand Van de Velde; er is een wandeling naar de plaatsen in Hamme die voorkomen in.de boeken van De Pillecijn en natuurlijk de opvoering en de bespreking van dit stuk. Het gemeentebestuur werkt aan deze manifestaties mee. 'Voor God en de Evenmens' heeft er goed aan gedaan om het stuk op de rol te nemen. Deze vereniging staat op de vooravond van haar 100 jarig bestaan en Filip De Pillecijn was in zijn studententijd lid van de ze Hamse toneelgroep. De 'Prins der Nederlandse letteren' schreef dit stuk in 1951 naar een tema uit 'The devil is an aas' van de 17e eeuwse Engelse schrijver Ben Jon- son. In het begin van de jaren 50 werd het stuk enkele malen ge speeld in Mechelen en Gent. KNS Antwerpen bracht het in 1963 nog eens keer. Met de opvoering van dit stuk waagt het Hamse amateurgezelschap zich aan een bijna zuivere comedia dell'arte stijl. Als dekor een witte 'infini', een trap en een tuinbank. Voor de resthun handen, voeten, de stem, enkele attributen en het hele lichaam dat vertelt. Bij de to neelkring zegt men dat dit stuk te mijden is voor de puriteinen. Ben Jonson moest daar in zijn tijd ook al niet van weten. Er wordt menige slag onder de gordel uitgedeeld. Het stuk zelf is geschreven in een Krachtige taal van iemand die wist oe mooi het Nederlands wel kon klinken. Soms hoort men schitte rende volzinnen, dan weer felle spot. Filip De Pillecijn schreef zeil' ov< zijn stuk ik las het toneelspel va Ben Jonson. Zou het integraal wo den uitgevoerd, dan speelt het voo zeker vijf uur aan stuk. Als je ee uur te laat komt. hindert dat heli maal niet, want er blijft nog genoe spektakel over er zijn minstens dr tema's in het stuk. Toen op zekt tijdstip van mijn leven (dat was i 1951) veel tijd en eenzaamheid ha< viel een van die tema's me te bii nen. Ik liet mijn fantasie de vri. teugel en dat zo kwam Dona Min bella tot stand. In de tijd van Be Jonson werden de vrouwerolle ook gespeeld door mannen. Dat gt beurt gedeeltelijk ook in Dona M rabella. Wat de duivels betreft, di kwamen niet in aanmerking. W hebben de laatste jaren genoeg du veis in burgerklederen gezien', z schreef een verbitterde De Pilleciji dri bu Dt dii Het verhaal P'< Het stuk vertelt het verhaal van eej immobiliënmakelaar, een advokaa en een student die de handen i elkaar slaan om een ijdele maa domme rijkaard grondig te bedrie gen. Met list en leugen ontfutsele hem zijn land, zijn vrouw en zij geld. Dat doen ze door in te spele op de wellust, de hoogmoed van d rechterlijke macht. Ze zetten de we helemaal naar hun hand en om he vonnis wetenschappelijk te verant woorden, doen ze een beroep op d verwaandheid en de eigendunk vat de dokters. Dona Mirabella is eei komedie in drie bedrijven en word gebracht in een regie van Martii Gijselinck. De opvoeringen vindei plaats op woendag 1, zaterdag 4 ei 11 mei, zondag 5 en vrijdag 10 me telkens om 20.00 uur in de zaal Dt Ring. Op zaterdag 25 mei is er noj een voorstelling om 17.30 uur. Ak teurs zijn André Fobe, Erik Boo ne, Ivan Mettepenningen, Etiennt De Munck, Martine Peelman, Mau rits De Pillecijn. Annemie De Pille cijn, Claudine De Waele, Paul Eng e(bcen, Mare De Rijcke, Marcd d< D K Van den Bossche en Greta Munck. (HVC) De Asdammen 646, 8. Zalmkes 571, 9. Pleeboys 506. Derde afdeling 1. Pinkst. 742, 2. Juventus 720, 3. Wanhoop 715,4. Beiren 682,5. Mo- davi 664, 6. T'Peirt 620, 7. Rossers 602, 8. Hopduvels 601, 9. Rolders HA Hamme. Voor God en de Evenmens voert Dona Mirabella op (arch) kan men merken aan de titels die hij aan zijn werken gaf (Roemenië, smekend kind, negerprotest, angst, clochard). Hij schildert de afschu welijke toestanden van vluchtelin gen, doodgehongerde kinderen, soldaten met flets lijkje op de ar men, moeders op zoek naar eten in de koude winterregen. Ofschoon Gorus deze werken vele jaren gele den schilderde, toch zijn ze vandaag de dag nog steeds aktueel. Maar er zijn ook andere werken die titels meekregen als vrede, miserie, wan hoop, de veroordeelde, de beloften van Komeini. Gorus kent echter ook een andere wereld, een nieuw soort mens die hij leerde kennen op zijn wandelingen, tijdens een reisje of tijdens het leg gen van een kaartje. De enige ont spanning die hij zich gunde in zijn haast ascetisch leven. Hij schildert dit nieuwe mensbeeld in felle kleu ren waarin de zon schittert als nooit voorheen. Hij geniet van het land schap met volle teugen, van de kleu ren in al hun pracht en verscheiden heid. Maar ook hier heeft hij aandacht voor de mens, voor zijn gedragin gen. In vele van deze schilderijen merkt men een rust. In stillevens, bloemstukken, strandsccncs en reisherinneringen komt die rust nog meer tot uiting. En dan is er nog de tederheid van de moeder die met haar kind bezig is, de clown en de visser. Gorus' werk is nooit statisch, het beweegt altijd. Dat maakt zijn werkl zo uitzonderlijk. Hij laat zich mee slepen door het leven en merkt tot zijn grote teleurstelling dat de jeugd haar leven vergooit, hij ziet de wan hoop en de miserie. Zij werk is met feweld geladen treurigheid. Gorus ehandelde in zijn werk alle aspek- ten van de mens en in dat opzicht is hij een volmaakt observator vanl mens en wereld. Een onvermoeid scheppende ideeënbrouwer, vol kontrasterende emoties van laaiend entoesiasme en bittere maatschappijkritiek, geen charme- schilder, wel van grote waarde. Zo typeerde Maurits Nevens, kunstrecen sent de kunstenaar Stephan Gorus die momenteel zijn werken expozeert in de feestzaal van het gemeentehuis van Hamme. Bezoekers kunnen er nog terecht tot en met 28 april. Stephan Gorus blijft de zoekende stelling dat oorlog, ziekte en ver- naar het meer verhevene. Hij is woesting zinloos zijn. Die ervaring geen schilder die aast op oppervlak- heeft diepe sporen nagelaten en in kig sukses, hij is geen lijmer maar het werk van Gorus is die periode gaat resoluut zijn eigen weg. Dat ook lang voelbaar, heeft hij altijd gedaan. Hij was in de Zijn hele schildersloopbaan lang vijftiger jaren de stuwende kracht heeft Gorus de mens gevolgd in zijn achter Celbeton dat Dendermonde destruktieve krachten, in de boeze in het belangstelling van de kunst- machten van onder- en achter wereld plaatste. Celbeton overleef- gronden, motieven en beweegrede- de niet omdat Vlaanderen zich weer nen van onheil en destruktie. Dat eens al te kleinzielig opstelde. Maar Stephan Gorus ging door, zocht en vond zijn eigen weg, wars van alle stijlen. Celbeton heeft ongetwijfeld een belangrijke invloed gehad op Stephan Gorus. En toen de groep ter ziele ging, leek het wel of de wereld hield voor Gorus op te be staan. Hij kroop in zijn schelp en vanuit die positie observeerde hij met scherpe blik wat er in de wereld omging. Zinloosheid van de oorlog De oorlog en de zinloosheid ervan hebben Gorus steeds bezig gehou den. Toen hij soldaat was, werd hij getroffen door het lijden. Vanuit de kazerne en de veldhospitalen no- teerde hij situaties en observeerde j{amrne_ Schepen van Kuituur Saeys (rechts) opende de tentoonstelling van Hamme. Kunstschilder Stephan Gorus bii een van zijn werken (vh hij mensen. H.j kwam zo tot de vast- Stephan Corns (vh)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 10