Podium-uitjes in De Werf Ri I Francois Deshommes. Zeven kunstenaars in Galerij Muylaert-Hofman te Aalst Ernst in de Werf Teater: voortreffelijke «Amadeus» met Willem Nijholt (04.05) Teater: M.M.T. en zijn «Komieken» (08.05) Ten huize van kunstschilder De Voorpost - 26,4.1991 - 13 Zaterdag 4 mei: Shaffers «Ama deus», een mooi kijkstuk In 1991 wordt herdacht dat Wolf gang Amadeus Mozart 200 jaar ge leden (5 december 1791) gestorven is. Een heel geschikt moment dus om het teaterstuk «Amadeus» van Peter Shaffer opnieuw te spelen, vond men in Nederland. Dit is echter niet de belangrijkste reden om «Amadeus» te spelen. Natuurlijk bevat het stuk werkelijk heidsgetrouwe elementen, maar Sa- lieri en Mozart vormen slechts de bron tot «Amadeus». Bovendien zien we alles door de tijd vertekend, via Salieri's geheugen, die verant woording wil afleggen aan het nage slacht. Niettemin vormt het Mo- zartjaar wel een heel mooie bijkom stigheid. In het moderne toneelrepertoire, en vooral na het absurdisme, is «God» geen tema meer. De oude God heeft afgedaan. Maar toch kent de mens een verlangen naar Goddelijkheid dat niet bevredigd wordt door wetenschap of materia lisme. In «Amadeus» zien we on dermeer hoe de desillusie van de mens tegenover God zijn relatie met de medemens en met zichzelf vergiftigt. Salieri is een soort Faust. Hij sluit een verbond met God waarin hij een leven in deugd en Godsvrucht ruilt voor roem als komponist. Hij ziet de Godheid als een God met wie te marchanderen valt. Wals waarbij hij gekonfronteerd wordt met Mozart die allesbehalve vroom te noemen is en wel over een boven menselijk talent beschikt, verklaart Salieri de oorlog aan de voor hem tekort schietende God. Het bestaan van een werkelijk superieur wezen kan hij eigenlijk niet verdragen. Eerder dan het falen van zijn eigen wereldvisie te erkennen, zal Salieri God bevechten. Een gevecht dat Salieri uiteindelijk met zichzelf voert. Hij roept het toneelpubliek op als getuige van zijn biecht. Ironisch ge noeg gelooft niemand zijn biecht; zelfs zijn poging om onsterfelijk te worden als «moordenaar» van de «Goddelijke» Mozart is gedoemd te mislukken. Aan het einde van zijn in feite enorme monoloog komt Salie ri tot inzicht. Hij begrijpt de aard van «Gods straf»: hij heeft zijn roem, hij wordt de wereld in gepre zen, maar voor zijn werk dat hijzelf als absoluut waardeloos erkent. Daarmee heeft hij de wereld voor zich gewonnen, maar zijn ziel verlo ren. Sinds zijn première in 1979 is Shaf fers «Amadeus» a.h.w. een klassie ker geworden in het moderne we reldrepertoire. En dan was er na tuurlijk de verfilming door Milos Forman. Vele mensen hebben waarschijnlijk dankzij de film voor het eerst met de muziek van Mozart kennisgemaakt. Waaraan is dit suk- ses te danken? Natuurlijk aan de evokatieve werking van de muziek maar evenzeer aan de zeggings kracht van het drama zelf: er is de rijke tematiek én er is de teatraliteit van het stuk waardoor met een mi nimum aan middelen een maksi- mum aan beelden opgeroepen wordt. «Amadeus» handelt natuur lijk ook over de positie van de kun stenaar. En ook hierin is Mozart een schrij nend slachtoffer van zijn omgeving geweest. Allereerst weer als rivaal van Salieri, de welgemanierde, in telligente, stijlvolle en gerespek- teerde man. Mozart daarentegen is een al te vitale puber die zijn in- stinkten volgt. Deze «Amadeus» is een vrije pro- duktie van de John Van de Rest Theaterprodukties dat sinds 1 ja nuari bijna dagelijks gespeeld wordt tot eind mei! Teater kan dus kom- mercieel lonend zijn! De laatste voorstelling in Vlaanderen is deze in De Werf van zaterdag 4 mei. De hoofdrol van Salieri wordt ge speeld door Willem Nijholt, nog al tijd een kasmagneet, die trouwens ook de regie voert, én reeds 10 jaar geleden de rol van Salieri speelde in de versie van de Haagse Comedie. Intussen herwerkte peter Shaffer zijn stuk en het is deze nieuwe versie die gespeeld wordt. Nijholt koncentreerde zijn hele re gie op drie rollen; deze van Salieri (door hem zelf gespeeld), die van Mozart (een schitterende Paul Röttger) en diens vrouw Konstanze Wolke Durand die de plaats van de eerst gecaste Josine van Dalsum schitterend innam). Aan de regie van de rest van de cast werd duide lijk veel minder aandacht besteedt en dit is te merken! Toch slaagde regisseur Nijholt erin het geheel le vendig, lichtvoetig en zelfs boeiend te maken. Vermelden we tenslotte het eenvoudige maar efficiënte «buiten»-dekor van onze Antwer penaar John Bogaerts. Een voor stelling - wij zagen de produktie in Antwerpen - die toch wel de moeite loont, al lijkt 700 fr. voor een toe gangskaartje ons wel vrij veel. Voor reservaties: 053/76.13.12). Woensdag 8 mei: M.M.T. en «Ko mieken» of de ernst achter de hu mor Lions Aalst organiseert op woens dag 8 mei om 20 uur in de Schouw burg van De Werf een teatervoor- stelling ten voordele van hun socia le werking. Het Mechels Miniatuur Teater speelt er «Komieken» van Trevor Griffiths in een nederlandse bewerking van Tom Lanoye en in regie van Jo Dua. En het is een vrij aardige voorstelling, waarbij je nu eens niet zuchtend naar het einde zit te snakken. Het hoort bij het betere werk dat door de toneelmen sen uit de Mechelse Hanswijkstraat wordt geproduceerd. Dus toch maar eens gaan kijken! Trevor Griffiths (°1935 Manches ter) was - na een universitaire graad in de Engelse taal- en letterkunde behaald te hebben - vanaf 1957 le raar. In 1967 schreef hij zijn eerste toneelstuk en vanaf 1972 is hij fullti me schrijver. Hij schreef veel voor televisie en radio. Zijn bekendste toneelstukken zijn: «Occupations» (1970), «Apricots» (1976), «Sam, Sam» (1969), «The Party» (1972) en «The Comedians» (1974). «The Comedians» of «Komieken» speelt zich af in een schooltje waar buitenschoolse aktiviteiten zoals koken, gevechtssporten en taalkur- sussen worden gegeven. Eén van deze avondkursussen is een bijscho ling voor komieken. De mannen, want het zijn uitsluitend mannen, komen samen om de laatste richtlij nen te krijgen van hun lesgever, een ex-komiek. Daarna zullen ze een talentenjager konfronteren met hun act. Het stuk eindigt dan met een beoordeling over de verschil lende acts en de uitverkiezing van enkelen voor een toekomstige job. De anderen blijven achter, een des illusie rijker. Het onderwerp van het stuk is dus humor, hoe en waarom het werkt, welke donkere geheimen liggen achter het lachen met sex, hand;- kaps en etnische groepen. Maar er is meer. Grappen vertellen is ook een vrij ernstige zaak die angst, pijn en waarheid blootlegt. Grappen vertellen is een mogelijke vluchtweg voor de melkboer, de zakenman, de werkloze. Dus achter het humoris tisch gegeven ligt ook een diepere, ernstige kant verborgen. Maar ook het publiek krijgt een spiegel voor geschoteld. Ook de toeschouwers zullen ontdekken waarom en met welke grappen zij terecht of onte recht zullen lachen. Waar ligt de grens van vulgariteit, platvloersheid en subtiliteit in de konfrontatie met de entertainer? Aalst. PaulAdriaenssens, voorzitter Lions cluben Andre Lefeyre van het MMT samen met Jo Dua tijdens de voorberieding van de produktie 'Komieken(a) Aalst. MMT speelt 'Komiekenvan Tr. Griffiths in de Werf Volgens Tom Lanoye (°1958, Sint- Niklaas) is «Komieken» een mooi uitstalraam van de verschillende soorten humor die overal ter wereld worden bedreven. Lanoye bewerk te/adapteerde het stuk: hij zette de Engelse versie om in tijd en plaats; de Engels-Ierse tegenstelling in het origineel maakten plaats voor een Nederlands-Vlaamse aktuele te genstelling op het vlak van kabaret- traditie. «Komieken» is een aanklacht tegen de al te gemakkelijke lach, zodat je soms de indruk krijgt dat het M.M.T. zichzelf staat te parodië ren. Toch presteert het M.M.T. in deze produktie lang niet slecht. Jo Dua slaagt erin duidelijk te maken hoe vreselijk humor wel kan zijn. En toch kan er gelachen worden in dit stuk. De cast van dit mannenstuk bestaat uit: Geert Defour (Kevin Peelman), Jaak Van Assche (Mon van Hoey- landt), Jos Geens (Jan Cordeel), René Verreth (Isaac Fischler), Jan Lauwers (William De Bondt), Tuur De Weert (Pol De Bondt), Mandus de Vos (Ed Wagenaar), Luc Sprin- guel (Tonko Boomstra), Frans Dijck (concierge), Nourddine Ab- arkan (Meneer Lashif), Yves Van Innis (barpianist) en Theo Hijzen (voorzitter van St.-Cecilia). Voor reservaties kan men terecht op nr. 053/78.22.90. Zeven maal glas is het tema van de tentoonstelling die van 3 tot en met 31 mei te zien is in de Galerie Muylaert-Hofman aan de Nieuwstraat 36 te Aalst. Het cijfer slaat op het aantal kunstenaars, het glas op de materie die ze gebruiken om hun kunstwerken te maken. Aalst. Willem Nijholt Salierien Paul Röttger Mozartde hoofdrolspelers in 'Amadeus' De expozanten zijn Anouk Marce- lis, Anick Fyens, Jan Wyckmans, Koen Vanderstukken, Krystyna Lit- wornia, Lieve Van Stappen en Luc Janssens. Anouk Marcelis is een in Ternat wonende kunstenares die in 1961 werd geboren. Na haar studies aan het Kon. Atheneum van Keerber gen, volgde ze een opleiding in de glaskunst aan het Rijks Instituut voor Kunstambachten te Mechelen waar de Tsjechoslovaakse Milosla- wa Svobodova haar lesgeefsterwas. Ze volgde er de technieken gravuur, diepgravuur, zandstralen, fusing, pate de verre en glasblazen. In Frauenau (Duitsland) bekwaamde zij zich verder in pate de verre. Ze nam ondertussen deel aan verschil lende tentoonstellingen. Jan Wyckmans noemt zichzelf een glass artist en designer. Hij is een Mechelaar die in 1936 werd gebo ren en een selfmade kunstenaar die nooit een glasschool volgde. Hij is gehuwd met de bekende glaskun stenares Svobodova. Hij organi- zeerde taal van hot-glass workshops en werd bij zijn eerste tentoonstel ling al onmiddellijk door de kunst- kritici opgemerkt en kreeg heel wat lovende kommentaren. Hij is de ontwerpen van monumentale beel den en ensembles in glas voor speci fiek architekturale ruimten en wo ningen. Nielenaar Koen Vanderstukken is een leerling van de Industriële ho geschool van Antwerpen die een opleiding glasblazen kreeg aan de Lamp door de Duitser Dieter Dorn- heim. Hij kreeg ook les van Liloslo- va Svobodova in Mechelen. Sinds 1986 werkt hij in zijn eigen atelier. Hij nam deel aan diverse tentoon stellingen en won tal van belangrij ke prijzen. De Poolse Krystyna Litwornia be haalde het diploma aan de akade- mie voor schone kunsten in Wro claw en legt zich toe op de glas design. Over haar verschenen al heel wat bijdragen, onder meer in de 'New Glass Review'. In 1985 ves tigde zij zich in Palermo en nam ze deel aan kunstsessies in Messina, Catania en Giarre. Momenteel woont ze in Rome. Lieve Van Stappen uit Gent is een leerling van het Hoger Instituut voor Beeldende Kunsten te Gent waar hij de specializatie 'vrij schilderen' volgde. Hij studeerde glazenierskunst aan het kunston derwijs voor socio-kulturele pro motie in Mortsel en nog enkele an dere kunstrichtingen. Onder meer toneelgrime, lay-out, beeldhouwen, algemeen ondernemingsbeleid, en glaskunst. Dit laatste aan het Rijks instituut voor Kunstambachten te Mechelen. Hij heeft al meerdere tentoonstellingen op zijn naam staan. Tenslotte is er nog Luc Janssens uit Mechelen die tekenakademie volg de in zijn geboortestad en nadien studeerde in het glasatelier van Mi- loslova Svobodova te Mechelen. In 1990 volgde hij een zomerkursus in Frauenau in Duitsland. Hij expo- zeerde vorig jaar voor de eerste keer. De tentoonstelling 'Zeven maal glas' is te zien van 3 tot en met 31 mei in de Galerie Muylaert-Hof man aan dc Nieuwstraat 36 te Aalst van 9,30 tot 12.30 en van 14.00 tot 18.30 uur, behalve tijdens de zon- en feestdagen en op maandagvoormid dag. Van donderdag 25 t.e.m. zondag 28 april in dc Belfortkrypte: tentoon stelling door Koen De Munter. Van zaterdag 27 april t.e.m. dinsdag 7 mei in de Tentoonstellingsruim tes 1 en +2: tentoonstelling "De Rederijkers in de Nederlanden", georganiseerd door St.Barbara en de Catharinisten; info 053/77.91.09. Vrijdag 26 april om 20u. in de Schouwburg: proklamatie van de voor drachtwedstrijd georganiseerd door St.Barbara; info 053/70.44.64. Zaterdag 27 april om 20u. in dc Schouwburg: gastvoorstellinggeorgani seerd door St.Barbara en de Catharinisten; info 053/70.44.64. Zondag 28 april om lü.30u. in de Schouwburg: Rederijkerskongres georganiseerd door St.Barbara en de Catharinisten; info 053/70.44.64. Maandag 29 april om 20 uur in de Schouwburg: Poolse jazzavond georganiseerd door Wally's Promotions België; info 051/20.24.00. Dinsdag 30 april om 20 uur in de Schouwburg: optreden door Willem Vermandere en zijn groep, georganiseerd door vzw 't Nest; info 053/ 76.13.12. Van zaterdag4 t.e.m. zondag 12 mei in de Belfortkrypte: tentoonstelling door Yvo D'Hcrde; info 053/78.17.58. Zaterdag 4 mei om 20 uur in de Schouwburg: teatervoorstelling "Ama deus" van Peter Schaffer in regie van Willem Nijholt die ook dc rol van Salieri speelt, toegangsprijs: 700 fr.; reservatie 053/76.13.12. Zondag 5 mei om 10.30u. in de Schouwburg: jubileumviering 100 jaar Catharinisten info 053/78.33.90. Nog op zaterdag 27 en zondag 28 april 1991 van 14 tot 18u. (ook op afspraak) krijgen kunstminnaars de gelegenheid, opnieuw of voor 't eerst kennis te maken met Frangois Deshommes en zijn schilderwerk, in zijn eigen woon- en werkplaats: Maanstraat 25 te Aalst. Iedereen is welkom! Frangois Deshommes werd gebo ren te Aalst op 9 september 1939 en woont er nog steeds: Maanstraat 25. Zijn artistieke vorming kreeg hij aan de Stedelijke Akademie voor Schone Kunsten, waar hij met suk- ses hoger kunstonderwijs gevolgd heeft en geschilderd heeft naar le vend model. Met zijn werk is hij reeds enkele keren naar buiten ge treden tijdens geslaagde tentoon stellingen - individuele en kollektie- ve - te Lokeren, Mere, Brussel, Aalst... Zes jaar geleden was hij te gast, samen met Dany Van Brempt uit Landen (Neerwinden), in de Be lfortkrypte te Aalst. Dany Van Brempt spitste zich toe op de boeiende wereld van de fotografie. Frangois Deshommes leerden we toen kennen als schilder van kom posities en marines. Deshommes' komposities zijn zeker niet kom- mercieel. Ze zijn gekenmerkt door een uitgekiend, weloverwogen vlak- kenspel. Hij gebruikt meetkundige figuren die hij als spiegelbeelden tegenover mekaar plaatst, de kleu renvlakken zijn duidelijk afgelijnd wat enkel mogelijk is door het be heersen van de techniek. Alhoewel de struktuur strak is kan men niet onbewogen blijven voor de span ningen in het werk. Het is in de perfektie uitgevoerd. Frangois Des hommes streeft alvast naar een uni versele vormkunst met een even wicht tussen gevoel en geest. Wij noteerden reeds eerder: "onder welk isme" men mijn werk rang schikt heeft voor mij geen belang; en dit omdat ik op mijn kreaties mediteer. Het geestelijk denken speelt een zeer belangrijke rol bij het opbouwen van mijn werk. Om dat sommige werken veel tijd inbe- slag nemen, vóór ze voltooid zijn - ieder schilderij moet immers een uniek exemplaar zijn - ben ik niet zo produktief. Mijn kleuren hou ik be perkt, zoals bijvoorbeeld in mijn wit-grijze komposities. Ik tracht met beperkte middelen goede kunst te produceren zonder het gebruik van uitgebreid materiaal en technische truuks te moeten overgaan. Ik streef naar een universele kunst en geef niet om wat het schilderij voor stelt. Veel belangrijker is de manier waarop het tot stand is gekomen, m.a.w. de periode tussen het ontlui ken van de basisidee en de konkrete uitwerking op doek. "Het werk moet dan het evenwicht zijn tussen geest en gevoel". Frangois Deshommes is ongetwij feld weinig produktief juist omdat hij zoveel eisend is! Hij is een kon- struktivist die zelden in de open baarheid komt maar al jaren met dit werk bezig is. Graag nodigt hij U uit op de tentoonstelling van zijn schil derijen. Naar het werk van deze Aalstenaar kan je gaan kijken in zijn woon- en werkplaats, Maanstraat 25, Aalst, op zaterdag 27 en zondag 28 april 1991, van 14 tot 18u. of op afspraak. De Bruyn

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 13