Vaclav Havel te Aalst
Toevallige dood van een anarchist
Balinese kunst
in 't Kapelleken in Aalst
lectin ?ahrelS' 'en'°°nS'e"inS fp'Mig'met
Ivo D'Herde in de Belfortkrypte
Tejater 80 speelt «Poetsoek»
Het Progressief Aalsters Collectief Theater brengt
14 - 26.4.1991 - De Voorpost
AaJsl,.De v°l'aUW beheerraad van de vzw Parochiale Werken Sint-Jozef:
(a)
Van zaterdag 4 mei tot en met zondag 12 mei stelt kunstenaar Ivo
D'Herde zijn werk tentoon in de Aalsterse Belfortkrypte.
Ivo D'Herde, geboren te Aalst op 4 juni 1966, is regent plastische
kunsten van beroep.
Het tema van de tentoonstelling in de Belfortkrypte is 'de mens in de
schilderkunst'. De beeldtaal (kompositie, materie weergeven, e.a.)
van de Renaissance en de kracht van het expressionisme (o.a. de
toetsen, de lijn) zijn voor hem belangrijke aspekten in de olieverftech
niek. De tentoonstelling is alle dagen te bezoeken van 10 tot 19 uur.
Voor meer informatie: 053-78.17.58
L.
Niet de president-dissident van Tsjechoslovakije zelf natuurlijk, wel een
van zijn teaterstukken - «Poetsoek» - komt van zaterdag 27 april tot en met
zondag 5 mei naar Aalst. In een regie van Dirk Van Vaerenbergh speelt
Tejater 80 in het Kat-teater aan het Vredesplein dit stuk van Havel.
Aalst. Gracienne Van Nieuwenborgh, schepen van onderwijs en kuituur, en
sympatizanten van de akademie voor muziek, ballet en toneel genoten van het
W.A. Mozart koncert gebracht door leraren van de school in de feestzaal van
het stadhuis (a)
Aalst. Christiane Vantomme en Jacques Truyens, klarinet, brachten samen
met Lydia Rossignol, basklarinet, het Divertimento KV in C op het Mozartkon-
cert in het Aalsters stadhuis (a)
Als vierde seizoenproduktie brengt Pact in zaal De Bathyscaaf aan de
Meuleschettestraat 74 te Aalst de produktie van 'Toevallige dood van een
anarchist' van Dario Fo, in de regie van Guido Van den Berghe. Met
Ronald Schollaert in de hoofdrol van 'de zot' brengen zij een kritische doch
satirische kijk op het politie-apparaat.
Het stuk is gebaseerd op een waar
gebeurd verhaal. De zaak Pinelli die
in 1970 Italië bezighield, leverde
stof voor een harde, politieke thril
ler. Dario Fo (1926) schreef er ech
ter een farce rond.
Een spoorwegarbeider, lid van een
anarchistische groepering en ver
dacht als dader van een bomaan
slag, valt tijdens de ondervraging uit
het raam van de vierde verdieping
van het politiebureau.
Hoe is het ongeval gebeurd? Werd
de anarchist plots gegrepen door
een dermate onstuitbare zelf-
moorddrang, dat niemand van de
ondervragers en bewakers hem
heeft kunnen weerhouden? En wat
was dan de reden van die onver
wachte zelfmoordneiging? Werd hij
tot het uiterste getergd? Of werd hij
in feite vermoord en behoorde hij
misschien al niet meer tot de leven
den toen hij uit het raam werd ge
worpen? Al deze vragen zijn het
tema geworden van een satire rond
de werking van een politie-appa
raat.
De aktie wordt ontketend door nie
mand minder dan 'een zot'. De man
lijdt aan zogenaamde histriomanie,
een onweerstaanbare drang tot to
neelspelen. Omdat hij zich voor een
psychiater heeft uitgegeven komt
hij terecht op het politiebureau, dat
hetzelfde blijkt te zijn als dat waar
de anarchist uit het raam is getui
meld. Hij weet beslag te leggen op
het proces-verbaal ter zake en, his-
triomaan als hij is, gaat hij zich voor
doen als een hoge onderzoeksmagi
straat, belast met het herzien van
het dossier.
'Een zot zegt al lachend de
waarheid', is de ondertoon van Da
rio Fo's anarchist. Het is een opeen
stapeling van vindingrijke visuele
grappen en vinnig woordenspel dat
borg staat voor een kostelijke
avond. Het is een adekwate spotter
nij geworden die echter uitmondt in
politieke uitspraken en onverhulde
waarheden waar niemand rond kan.
Een duidelijke aanklacht tegen kor-
ruptie en brutaliteit en dus spijtig
genoeg nog brandend aktueel...
Speeldata: 26,27,28,29 en 30 april,
3,4 en 5 mei telkens te 20 uur in De
Bathyscaaf, Meuleschettestraat 74
te Aalst.
Reservatie in Reko, H. Hartlaan 30,
Aalst, tel. 053/78.40.27 - 77.19.89.
Op werkdagen van 9 tot 12 uur en
van 13 tot 17.30 u.
Aalst. Joseline Haegeman (Felletti), Ronald Schollaert (de zot) en Eddy
Veeckman (de hoofdkommissaris)
Nog tot en met zondag 28 april staat
in de zaal 't Kapelleken, Meule
schettestraat te Aalst de Balinese
kunst centraal. Dit zaterdag van 17
tot 21 uur en zondag van 14 tot 21
uur. Men kan er de sfeer van deze
uitzonderlijke tentoonstelling gaan
opsnuiven en eventueel een kunst
werk aankopen, de toegang is gratis.
Er is permanent een videovertoning
over Bali en U kan er getuige zijn
van de kunstvaardigheid en de be
gaafdheidvan een Balinese houtbe
werker. Ida Bagus Sumartha is spe
ciaal voor deze gelegenheid van Ba-
li overgekomen.
Vorige vrijdag werd deze kultureel
hoogstaande manifestatie ingeleid
door Paul Ghijsels, presentator van
het bekende toeristische TV-pro-
gramma "Van Pool tot Evenaar".
Hij sprak met kennis van zaken
doordat hijzelf langdurig op reis is
geweest in Bali.
Heel wat bezoekers bewezen dat
het initiatief dat genomen werd
door de VZW Parochiale werken
St.Jozef, bijzonder goed gekozen is.
Op het ogenblik zijn er ook al ver
schillende werken als verkocht ge
noteerd. Tegelijkertijd konden de
leden van de verschillende organis
aties, die in het parochiaal complex
van de Meuleschettestraat gehuis
vest zijn, zien dat er positief gewerkt
wordt aan het onderhoud en de uit
bouw van hun accommodatie.
Aalst. Mireille Vispoel (assistentie), Guido Van Den Berghe (regie) en Nicole
Tuyttens (assistentie)
Aalst. De Balinese houtsnijbewerker Ida Bagus Sumartha was speciaal voorde
gelegenheid overgekomen (a)
Aalst. Een algemeen beeld van de edukatie\'e tentoonstelling Balinese kunst in
't Kapelleken (a)
Vaclav Havel
Sinds vorig jaar is Vaclav Havel ook
in Beotië bekend. Hij werd immers
vorig jaar de nieuwe president van
Tsjechoslovakije die de nieuwe
post-kommunistische koers van zijn
land in goede banen moet leiden.
Voordien was hij waarschijnlijk en
kel in literaire en teaterkringen be
kend als dé dissidente schrijver bij
uitstek. In het buitenland, vooral in
West-Europa, kon hij op heelwat
steun rekenen en o.a. daardoor kon
hij de repressie in zijn eigen land
overleven.
Havel werd geboren te Praag in 1936
in een welgestelde familie, wiens
eigendommen echter gekonfis-
keerd waren. Hij studeerde voor
technisch laborant en volgde ook
economie aan de Tsjechische Hoge
school te Praag. Hij brak deze stu
dies echter af en na zijn militaire
dienst werkte hij als toneeltechnie-
ker in verschillende Praagse teaters.
Hij werd dramaturg van het Balus
trade Teater, dat avantgarde toneel
bracht. Ondertussen kon hij toch
verder studeren aan de Akademie
voor Dramatische Kunst. Het tea-
termilieu rond Havel werd een be
langrijk trefpunt voor allen die zich
aangetrokken voelden tot politiek
en ekonomisch «vernieuwende»
denkbeelden. Havel werd op dat
ogenblik nog door het regime ge
duld. Hij schreef verscheidene to
neelstukken: «Het Geheugensteun
tje» (1959), «Het Tuinfeest» (1963),
«De Dienstnota» (1965) en «Poet
soek» (1968).
Na de inval van de troepen van het
Warschaupakt echter, die een einde
maakte aan de Praagse Lente van
1968, werd hij uit het teaterleven
verdreven. Hij kreeg publikatiever-
bod; zijn stukken mochten niet
meer opgevoerd worden. Hij werk
te dan noodgedwongen als knecht
in een bierbrouwerij. Daar haalde
hij de inspiratie voor stukken als
«Audiëntie» en «Vernissage». Zijn
stukken werden wel in het buiten
land gespeeld. Havel bleef politiek
aktief en was één van de samenstel
lers en woordvoerders van het ma
nifest «Charta 77». Regelmatig
werd hij aangehouden en gevangen
genomen. In 1979 werd hij tot vier
en een halfjaar gevangenisstraf ver
oordeeld. De Westeuropese teater-
wereld bleef hem steunen en zijn
familie kon dankzij de auteurs
rechten van zijn stukken financieel
het hoofd boven water houden. In
de gevangenis kreeg Havel ook
schrijfverbod. Het was hem enkel
toegelaten brieven te schrijven aan
zijn vrouw Olga.
Na een zware ziekte werd hij in 1983
vrijgelaten maar de geheime politie
bleef hem volgen en bespieden. In
1986 kreeg hij de Erasmusprijs en
ook de Oostenrijkse Staatsprijs
voor Toneel. Hij weigerde steeds
zijn land te verlaten omdat hij vrees
de geen terugreisvisum meer te zul
len krijgen. Op 16 januari 1989 werd
hij (voorlopig voor het laatst?) ge-
aresteerd en schuldig bevonden aan
«het ondermijnen van de Tsjecho-
slovaakse Republiek».
Toen er eind 1989 uiteindelijk met
de «fluwelen revolutie» een einde
kwam aan het kommunistisch regi
me, werd Havel door Burgerforum
voorgedragen als de nieuwe presi
dent en met een zeer ruime meer
derheid ook verkozen. L'imagina-
tion au pouvoir, weet je wel... Op
zijn schouders rust nu de zware taak
Tsjechen en Slovaken samen naar
een nieuwe maatschappij te leiden.
De periode van kritiek ligt achter
hem; die van de daad is nu aange
broken. Ook dit presidentschap be
schouwt hij als een soort «grap»,;
maar wat we moeten weten is dat bij
Havel zijn grappen en zijn zin voor
het absurde steeds door en door!
ernstig zijn!
Regisseur Dirk Van Vaerenbergh
over «Poetsoek
Dirk Van Vaerenbergh, die vorig:
seizoen tekende voor de regie van j
«De nacht der Tribaden» van P.O.
Enquist, regisseert nu ook Vaclav
Havels «Poetsoek». We laten hem i
zelf aan het woord over dit stuk. j
«De gebeurtenissen in «Poetsoek»,
het stuk dat Havel in 1968 schreef, j
zijn allereenvoudigst. U bent getui-1
ge van een doodgewone dag uit het
leven van professor Eduard Huml. I
's Ochtends zit hij gezellig met zijn
vrouw te ontbijten en belooft haar
dat hij zijn minnares de laan zal
uitsturen; dan doet hij wat dikteer-
werk met zijn jonge sekretaresse, hij
luncht met zijn minnares en belooft j
haar dat hij zijn vrouw zal verlaten;
's namiddags ontvangt hij een j
groepje geleerden die bezig zijn met
een sociologisch onderzoek. Uit- j
eindelijk dineert hij rustig met zijn
wettige echtgenote en gaat slapen. J
Niets aan de hand dus...?
Maar stel nu dat professor Huml
wat verstrooid is, dat hij wat moeite
heeft met de koncentratie en alle
gebeurtenissen van de dag door el- i
kaar haalt. Wel, dan krijgt u natuur-
lijk een heel ander stuk. Want u ziet
mensen afscheid nemen en u ziet
Huml die in de keuken verdwijnt om
de honing te krijgen van zijn vrouw,
te voorschijn komen met een pot
mosterd en zijn minnares. Om maar
te zwijgen van alle anderen die de
deur platlopen in de verwarde geest
van de arme man. Kortom: het
wordt een absurd stuk over een ge
woon gegeven.
Vaclav Havel maakte met dit stuk
voor het eerst de desintegratie van
de identiteit van een intellektueel
tot tema van zijn toneelwerk. En hij
maakt dit destruktieve proces zicht
baar door allerlei herhalingen en
omkeringen in de volgorde van de
replieken. Als u soms ook het idee
hebt dat u door de stress het leven
vermoeiend vindt, dat «alles zo vlug
gaat» en dat u soms de dingen door
elkaar haalt, dan kunnen wij u
«Poetsoek» aanraden. U zal zien: er
zijn nog veel hopelozer gevallen dan
uzelf».
Tot zover regisseur Dirk Van Vae
renbergh over dit stuk. «Poetsoek»
wordt gespeeld door Piet De Ko-
ninck (Kriebel), Oliva De Roo
(minnares), Nathalie Everaert (se
kretaresse), Dirk Klinck (professor
Huml), Nadia Morel (geleerde),
Monique Van de Velde (echtgeno
te), Erwin Van Herreweghe (direk-
teur) en Peter Van Molle (Machul-
ka).
Er wordt gespeeld op zaterdag 27
en zondag 28 april, op vrijdag 3,
zaterdag 4 en zondag 5 mei, telkens
om 20.30 uur in het KAT-Teater aan
het Vredeplein te Aalst, de vroege
re stadsschouwburg dus achter het
monument der gesneuvelden. De
toegangsprijs bedraagt 200 fr. of 170
fr. (redukties) of 150 fr. (Davids-
fondsleden); groepen van minimum
15 personen betalen slechts 160 fr.
per persoon, mits vooraf gelijktijdig
reserveren en gelijktijdig betalen
van de kaarten. Reserveren kan 24
uur op 24 uur op nr. 053/78.47.70.