Provinciale voordrachtwedstrijd Sint-Barbara
Geen klachten over 'klachten'
in Herdersem
Proloog van Internationaal Rederijkersfestival te Aalst
10-3.5 1991 - De Voorpost
erscheiding
Aalst. De jonge laureaten worden gelukgewenst door de voorzitter van de wedstrijd Marcel Crombeen (a)
1539 en op precies 7 april 1540 kreeg
de Kamer uit de handen van de
toenmalige stadsmagistraat haar
ordonnantiën, keure en statuten.
Aangezien die datum ook werd aan
genomen door de Soevereine
Hoofdkamer «De Fonteyne» te
Gent, kreeg de Barbarakamer als
«geboortedatum» 1540 aangewe
zen.
Gedurende drie eeuwen spelen de
Barbaristen een zeer belangrijke rol
in het kulturele leven te Aalst, tot al
hun activiteiten bij decreet van
28.04.1796 door de Franse over
heerser worden verboden.
Ondanks dit verbod bleef de Kamer
aktief tot 1846, waarna het stil werd
rondom haar, tot ze in 1959 nieuw
leven werd ingeblazen door «Ar
beid en Kunst», de toneelvereniging
die precies vijftig jaar eerder te
Aalst, binnen de schoot van de Kris
ten Arbeidersbeweging was opge
richt. In de loop van al die jaren
heeft de Kamer een kleurrijk palet
van markante toneelprestaties sa
mengesteld. In 1965 was de Kamer
met het Aalsters Toneelverbond, te
gast in Leeuwarden met de «Twaalf
Gezworenen». In 1974 werd de Ka
mer de eerste laureaat van het nu
nog steeds gewaardeerde «Renaat
ling aan van het Mechels Minia
tuurtheater. In april '93 nodigen zij
uit voor de overbekende musical:
«The Sound of Music».
Monologen festival
Dhr. André Van der Eist, Deken
van de Kamer, wist de geprokla-
meerde wedstrijd te schetsen als
een gebeuren, niet alleen hoog
staand naar kwantiteit maar ook
naar kwaliteit. Eind januari had hij
bij zijn bezoek aan Nederland wel
opgemerkt dat het gebruik van de
Nederlandse taal in Vlaanderen te
vergelijken is met die van uit het
Noorden, de streek van Groningen.
Daar is ook precies dat overgeble
ven wat het opzet was geweest van
de wedstrijd: voordragen - rederij
ken. «Op BRT-radio werd aange
kondigd dat Aalst dit weekend
gonst van Rederijkersaktiviteiten.
Dat is ook zo en deze proklamatie is
er dan ook de proloog van «betoog
de de Deken in zijn Welkoms
woord.
Juryverslag
Lien Smolders, bracht dan namens
de jury, voorlezing van het beoorde-
lings verslag. «Bij de opening op 6
maart van dit festival, zei de Deken
en het ondergaan van gemakkelijke
beeldkuituur ten aanzien van de af
stompingvan de taalkommunikatie,
door de kandidaten toch ruimte
werd gevonden om door kreatief
leven zichzelf te leiden tot ontplooi
ing. «Het is hoopvol te zien, dat er
nog bewijzen kunnen geleverd wor
den van het feit dat de kreatieve
mens altijd zal winnen. Nooit zal hij
zich door een regime of een instel
ling de mond laten snoeren» be
toogde de schepen. «Het is een be
vestiging dat rede-rijke initiatieven
als deze onschatbaar zijn, omdat zij
ons hart verwarmen».
Proclamatie van het festival
Reeks A (12 en 13 jaar)
Grootste onderscheiding:
1. Van Erum Frank (Lokeren)
«Egeltje» Walter Haesaert
2. Verhofstadt Nele (Lokeren)
«Dag Mensen» J.D. (uit «De
Bond»)
3. Geeroms Veerle (Denderhou-
tem) «Zoenen» Cor Ria Leeman
Grote onderscheiding
4. Kinoo Chris (Aalst) «Jan Brom
pot» Cornelissen-Vervliet.
4. Van Herreweghe Steven (Aalst)
«Alaska's ontbosser» Dan T. Gra-
SOp
5. Redant Els (Haaltert) «Een
Groentenbal» Diet Huber
6. Van Dorpe Sofie (Herdersem)
«De Koning moet bezuinigen» Vera
Witte
Onderscheiding
8. Lannoy Katrien (Aalst) «Rom
mel» Karei Eyckman
9. Cruyplant Lieve (Lebbeke) «Het
Kind» Fons Janssens
10. Talloen Caroline (Denderhou-
tem) «Assepoester» Ronald Dahl
11. De Ceuninck Saskia (Aalst)
«Een Groentenbal» Diet Huber
11. De Meyst Caroline (Lebbeke)
«Pim» Simon Carmiggelt
11. Dhollander Nele (Aalst) «Femi
nisme» Misjoe
Aalst. Zelfs de Nederlandse afvaardiging van de Rederijkers was vol lof over 14 Herssens Eva (Aalst) «Isabella
de prestaties (a) Caramella» A.M.G. Schmidt
De Koninklijke Toneelbond De Vriendenkring in Herdersem bracht drie
bijzonder goed geslaagde opvoeringen van het stuk "Klachten", geschre
ven door hun regisseur Paul Coppens.
De regisseur stond voor een bijzonder zware opdracht. Hij had niet alleen
het stuk dat hij regisseerde zelf geschreven, maar werd enkele weken
geleden gekonfronteerd met het onverwachte wegvallen van acteur Gilbert
Van Geert, die verplicht werd om gezondheidsredenen af te haken. Paul
Coppens nam dan maar zelf de rol over.
De opvoeringen lieten op geen en- op een doordachte en goed afge-
kel moment deze moeilijkheden bij wogen manier. Zij bracht een voor
de voorbereidingen van "Klachten" het publiek zeer goed aanvaardbare
voelen. Voor een telkens afgeladen karikatuur, doorgetrokken tot het
Parochiaal Centrum werd een meer laatste moment in het stuk. Uiter-
dan genietbare voorstelling ge- aard werden volgens de struktuur
bracht. Schrijver-regisseur-akteur van het stuk de andere vrouwelijke
liet duidelijk voelen dat hij met de rollen op het tweede plan geplaatst,
toneelmikrobe geboren is. In het Het was daarom des te meer belang-
verleden heeft hij dit wel al meerde- rijk dat deze op niveau gebracht
re malen bewezen, maar Herder- werden. Nicole Van Antenhove als
sem blijkt toch wel het goede terrein Daisy, Ann Heyvaert als klagende
te zijn voor de in Hofstade wonende Dame en Ann Du Mongh in de rol
Aalstenaar. van Nicole zijn hierin zeker ge
slachten" is een ontspannend slaagd. Zij brachten de gepaste aan-
spektakel geworden. Dolle, clow- vulling in de stijl van het stuk, op het
neske situaties werden afgewisseld gepaste moment. Zij werden daarin
met poëtische droommomenten. gevolgd door Hugo De Cooman
Grappige en goed uitgetekende ty- alias Johny die het geheel van de
petjes werden goed in de verf gezet situaties passend bijkleurde. Mis-
en brachten een spetterende reeks schien wel de moeilijkste typering
van dolle situaties, ontstaan uit mis- lag in de handen van Lucien De
verstanden, gewisseld met showele- Pelsmaecker in de rol van inspek-
menten in operette-stijl. teur Verhulst. Het tonen dat men
In de eerste plaats een pluim voor stilaan dronken wordt zonder het te
de prestatie van Werner Van der zijn, is een zware klus. Hij scheen er
Eist: de figuur van Kareltje Troch wel wat moeite mee te hebben het
leek hem op het lijf geschreven. Hij niet alleen vol te houden maar ook
wist de karakterzetting uitzonder- het naar het einde toe in crescendo
lijk goed vol te houden, zonder tem- te brengen. In elk geval "ga er maar
poverzwakking. Er zat vaart in, wat aan staan" zegt men.
zeer belangrijk is bij een dolle Het publiek genoot bijzonder van
klucht zoals "Klachten". Werner de scènes waarop geacteerd werd
sleurde de andere figuren mee in de op de maat van de muziek zonder
wervelwind van gekke situaties op tekstzetting. Zij brachten de gepas-
een bijzonder vlotte manier. te sfeer en ritme in het stuk. Vooral
De keuze van de rolbezetting liet het showelement verwerkt in
aanvoelen dat de regisseur zijn ak- droomscènes was een fijne vondst
teurs door en door kent. Francois en gebracht door een goed inge-
Peirlinck bv. bleek de uitgelezen fi- speelde, kleurrijke groep van figu-
guur te zijn om de rol te brengen van ranten, waarvan enkele zelfs bijzon-
de impulsieve, zich bedrogen voe- der jong waren. Zij brachten een
lende echtgenoot. Hij zette elk mo- afgewerkt geheel. Ze nog even alfa-
ment gepast in de verf zonder te betisch op een rijtje gezet: Ronny
vervallen in overdrijving. De Wolf, Katrien Dierickx, Koen
Sabrina Buyl voelde zich duidelijk Peirlinck, Davy Perdaens, Anne-
thuis in de rol van het volksvrouwtje Katrijn Vandersmissen, Brian Wal-
Adeline. Zowel wat het akteren als graef, Kenny Walgraef en Nele
de tekstzetting betrof, bracht zij het Wellekens.
Toneelminnend Herdersem en an
dere sympatisanten van de Vrien
denkring kijken reeds uit naar de
reeds aangekondigde opvoering in j
november van het stuk "Hokus, Po- I
kus" voor het seizoen '91-'92.
Dat de Koninklijke Toneelbond De
Vriendenkring een technisch ploeg I
bezit met heel wat toneelervaring
lijdt geen twijfel. Een enscenering
smaakvol in kleur en dekoratie, af
gewerkt tot in de détails was daar
ook het bewijs van. Op gepaste ma
nier belicht en op perfekte manier
muzikaal omlijst was het geheel
werkelijk af.
Hopelijk zijn er heel wat ingevulde
bijsluiters van het programmafol
dertje afgegeven waarop niet alleen I
opbouwende kritiek vermeld staat
maar ook namen van toekomstige I
medewerkers van deze uitzonder- I
lijk verdienstelijke toneelliefheb-
bersgroep.
(H.P.)
In 1986 startte men in Antwerpen met een
uniek projeklde opbouw van de stad in
miniatuur. Antwerpen Miniatuurstad is nu
klaar en staat opgesteld aan de Schelde-
kaai in Hangar 15. Men kan er elke dag
terecht (03/237.03.29.)
Tot 23 juni heeft er in het Stedelijk Prenten
kabinet aan de vrijdagmarkt 22-23 te Ant
werpen een tentoonstelling plaats met als
tema 'Rondom Rubens tekeningen en
grafiek'.
Als gevolg van het dekreet op het nieuw
Vlaams Fonds voor Gehandicapten ko- I
men naar schatting 10.000 gehandicapten j
meer in aanmerking voor een tussenkomst
voor een hulpmiddel dan voorheen het
geval was.
Tot 9 juni loopt in de tentoonstellingszaal t
van de BBL aan het Koningsplein 6 te j
Brussel een tentoonstelling 'Van Nijl tot
Schelde' met merkwaardige Egyptische
kunstwerken sedert 5 eeuwen in Belgisch
bezit.
In het stadhuis van Damme werd een
'Uylenspieghel's Kring' opgericht die tot
doel heeft de wetenschappelijke kennis van
de Uilenspiegellegende in al haar aspekten
te stimuleren. Voor meer informatieRoe-
selbergdal 45 te 3012 Wisele (0161
23.54.07)
Als aanloop op het 8ste Internationale Rederijkerskongres dat dit jaar in
Aalst werd geprogrammeerd, had vrijdagavond de proklamatie plaats van
de 45 kandidaten die hadden deelgenomen aan de jaarlijkse provinciale
voordrachtwedstrijd, die sinds 1956 ingericht wordt door de jubilerende
Koninklijke Aloude Rederijkerskamer St.-Barbara uit Aalst. In een feeste
lijk programma werden optredens van laureaten en gastsprekers, afgewis
seld met korte muzikale omlijstingen. Hierin werden muzikale bewerkte
fragmenten gebracht, in het kader van het Mozartjaar, uit «De Tover
fluit». Deze werden vertolkt op een bijzonder hoogstaand artistiek niveau
door het duo Nathalie Bosch en Els Moeyersoons.
Rederijkerskamer St.-Barbara «Ar
beid en Kunst»
Wanneer de Aloude Rederijkerska
mer Sint-Barbara ontstaan is, kan
niemand met volle zekerheid zeg
gen. 1475 is de vroegste datum die
men in dit verband kan brengen. A.
Sanderus schreef in zijn «Flandria
Illustrata» dat de St.-Barbarakamer
door pausen en graven met voor
rechten was begiftigd en zelfs een
brief bezat waarin de bisschop van
Kamerijk in 1475 haar bestaan
roemde. Een vermelding in het Aal-
sterse Schepenboek van 28 juni 1487
wijst erop dat de Barbarakamer
toen reeds volop actief was.
De oudst teruggevonden erken-
ningsbrieven dateren evenwel uit
Ravijtstornooi». In de zeventiger ja
ren werkte de Kamer herhaaldelijk
mee aan televisiefilms o.m. «Kamer
7», «Maria Speermalie», «De Belgi
sche Republiek», «Zomer te Zilver
berg» en «Verrassende Vertellin
gen» van E.A. Poe. Ook tracht de
Kamer regelmatig operettes, en
o.m. in maart '90 onder massale be
langstelling de musical «My Fair
Lady». In maart '91 realiseerden zij
het monodrama «Romero» in op
dracht van Broederlijk Delen. Van
deze laatste produktie zijn nu al een
dertigtal reisvoorstellingen ge
pland. Voor het toneelseizoen 91-92
voorzien zij o.m. het onovertroffen
blijspel van Michaël Frayn, «Stilte,
a.u.b.», en bieden een gastvoorstel-
van de Kamer: Succes is er nu al,
door jullie deelname en jullie inzet.
Met die woorden typeerde hij een
voordrachtwedstrijd die op alle
niveau's bijzonder geslaagd was»,
vertelde Mevr. Smolders.
De jury sprak lovend over de ge
brachte voordrachten. Afgezien
van een paar matige beurten wer
den er opnieuw mooie prestaties
geleverd. Het feit dat de plaatsen in
de uitslag dicht bij mekaar liggen is
een bewijs van de hoge en homoge
ne kwaliteit van het aangebodene.
Het aanduiden van laureaten werd
daardoor meer een kwestie van af
wegen van details waar dan onver
mijdelijk de geluksfaktor in speelt.
Het blijft een noodzakelijk kwaad,
maar het besef hiervan kan de kan
didaten behoeden voor een over
dreven geestdrift of voor een
gebeurlijke teleurstelling.
Gracienne Van Nieuwenborgh,
schepen van onderwijs, kuituur en
toerisme, schetste de wedstrijd als
een initiatief geschreven op de huid
van de rederijkerskamer. Zij achtte
zich vooral gelukkig omdat, niette
genstaande de tijd van vervlakking
15. Beeckman Erlinde (Aalst) «Se-
bastiaan» A.M.G. Schmidt
15. Van den Driessche Elke (Haal
tert) «De Heksenschool» Bosch van
Drakenstein
17. Dhollander Karen (Aalst)
«Verhaaltje voor jullie» Rutger
Kopland
18. Van Cromphaut Greet (Haal
tert) «Een tienervlieg» Magda Bu-
ckinx
18. Vantilborgh Karen (Aalst)
«Vissenconcert» A.M.G. Schmidt.
Voldoening
20. Bogaerts Carolien (Aalst)
«Thuiskomst uit Italië» Erich Kast-
ner
21. Paepe Heidi (Aalst) «De Kle
ren slapen» Armand van Assche
22. Paepe Sarie (Aalst) «Vriend
schap» Erik Stijnen
Reeks B (14 en 15 jaar)
Grootste onderscheiding
1. Van Boxstael Sara (Aalst) «Jan»
Jos van der Veken
2. Van der Heyden Helga (Aalst)
«Het wilde zusterke» Mathias
Kemp
Grote onderscheiding
3. Verbraeken Kaatje (Lokeren)
Jos van der Veken
an Erum Bart (Lokeren) «Be-
e Vlaming» Louis Verbeeck
ollemaere Liesbeth (Haaltert)
>on Revisited» Alvaro de Cam-
)e Leenheer Ann (Denderhou-
«Jongensmijmering» Nicolaas
Aalst. Patroonheilige van de Rederijkskamer Sint-Barbara op de dubelten- j
toonstelling ter gelegenheid van het Internationaal Rederijkerskognres (a)
7. Moernaut Ireen (Meldert) «Om
een portret van een vogel te schilde
ren» Jacques Prévert
8. Temmerman Amaryllis (Nei-
gem) «Hiroshima» Karl Bruckner
9. Borloo Tessa (Denderleeuw)
«Zwamen» Armand van Assche
10. Bultynck Marjolein (Erembo-
degem) «Ode aan Dordrecht» Cees
Buddingh
11. De Bolle Christoff (Denderlee
uw) «Op Zondag» Hanny Michaelis
Reeks C (16 en 17 jaar)
Grootste onderscheiding
1. Verdurmen Isabel (Beveren) «Ik
ben een heel klein beetje gek» Ernst
van Altena
Grote onderscheiding
2. Geeroms Ann (Denderhoutem)
«Over tante Lien» Peter van Strae-
ten
3. Van Heddeghem Elisabeth (Er-
ondegem) «Heeft U dat ook?» M.
Van der Plas
4. Muylaert Vicky (Aaigem) «De
mug en de leeuw» L. Tolstoi
5. De Proft Filip (Erembodegem)
«Zonder Antwoord» Willy Spille
been
5. Van Overwaele Elke (Erembo-1
degem) «Een gedicht schrijven» Jos
Vandeloo
Onderscheiding
7. Jacob Nele (Hofstade) «De
Kong was bang voor K.» A.M.G. j
Schmidt
Reeks D (18 jaar en ouder)
Grote onderscheiding
1. Vandermeulen Kristien (Nieuw-
kerken-Waas) «De anderen» uit
«Het gevorkte Beest) Inez Van Dul- j
lemen
2. Moernaut Inge (Meldert) «Ik j
zag Cecilia komen» Paul Schrooten j
3. Opgenhaffen lea (Nieuwerken-
Waas) «Ode aan de Poëzie» Pablo
Neruda
Onderscheiding
4. De Mecheleer Hilde (Dender
leeuw) «Terts» uit «De naam van de
Roos» Umberto Eco