Yvo D'Herde: De mens in de schilderkunst Kunstschilder Karei De Schrijver te gast in C.C. Affligem Bernard Bosschaert en Godfried Theunynu* in 't Hof te Puttens in Lede Aktiviteiten in de Mikisklub Derde grote vedettenparade in Erembodegem De Voorpost - 3.5.1991 - 11 j Yvo D'Herde werd in Aalst op 5-6- 1966 geboren en was zich niet van de I eerste minuten bewust van zijn schildersroeping. Alhoewel hij op i 12-jarige leeftijd toch naar de Aka- demie voor Schone Kunsten gaat om er op woensdagnamiddag te kenles te volgen. Dit tekenen blijft hem boeien tot 16 jaar, en dan is de interesse over, want hij kiest de richting Moderne Talen aan het Atheneum te Aalst. Na het beëindi gen van zijn Humaniora gaat Yvo naar Brussel. Aan de VUB begint hij het eerste jaar moraalweten en de schilderkunst. Lesgeven houdt voor hem in, eerst de tech niek aanleren, het leren spreken in een vormentaal, dan pas kunnen we beginnen met een kuituuropvoe ding, met het vormen van kuituur mensen Yvo is van mening dat er veel te weinig aandacht besteed wordt aan kuituur in het algemeen. De kinderen worden al zeer jong naar een specialisatie gestuurd, waardoor ze een zeer eigen algeme ne kennis en kuituurbasis krijgen. Zo komen ze in hun vakje terecht en zelden komen ze er eens uit. De schappen, omdat dit toch in het ver- algemene kulturele vorming is aan lengde van zijn voorgaande studies het degenereren. j. Maar na een tijdje begint hij te beseffen dat dit het toch niet is. Zijn handen en geest hebben dorst naar de eigen kreatie. Dus wordt het de Rijksnormaal school Gent, waar hij het Regentaat Plastische Kunsten bereikt. In het RNS werd Yvo gekonfron- teerd met alle takken van de kunst schilderen - boetseren - beeldhou wen en hij stond met zijn neus op wat hij allemaal kon zeggen en uit drukken in zijn taal. In het eerste jaar ging het hem om te presteren op tekenkundig vlak, in het tweede jaar werd hij geselekteerd op het lesgeven. Het draaide hier toch al tijd om lesgeven, iets waar hij ook wat wil zeggen. Toch is het pas in 't midden van zijn opleiding dat hij de impuls kreeg om zelf vorm te geven. Onder de invloed van Landuyt Oc taaf en Verduyn Jacques, 2 lesge vers aan het RNS en tevens 2 vak mensen die Yvo gestimuleerd heb ben om het vak tot in de perfektie uit te oefenen. Zij hechten veel belang aan vak manschap en geven dit door vanuit hun vakkennis. Hun motto was: 'eerst de praktische knepen van het vak kennen, dan pas komt de kreativiteit'. Dit motto probeert Yvo te kombineren in het lesgeven Dit kunnen we enkel voorkomen door de kinderen op school een ba sis te geven van alles wat te maken heeft met kuituur, en deze kuituur vakken moeten gegeven worden door mensen die vanuit hun prakti sche ervaring, het kunnen weten. En dit brengt ons naar de kunste naar. Ook de kunstenaar moet iets te zeg gen hebben. De maatschappij waar in men leeft, brengt de kunstenaar op zijn manier naar voor. Men hoeft naast het schilderij geen aantal te hangen. Men herkent het jaartal naar de tijdsgeest. De manier waar- moet niet altijd het slechte aan bod laten komen. En voegt hij eraan toe: 'toch komt bij schilderkunst geen filosofie te pas'. Over schilderkunst hoefje niet te praten of te schrijven, dit kan je wel over de techniek, maar niet over hetgeen het schilderij zegt, want het schilderij spreekt al voor zichzelf en je moet dat respekteren. Schilderen is een taal op zichzelf. Het is een vormentaal. Schilderen is harmonie maken met penseelstre ken. Door kleur en penseelstreken maak je een schilderij levendig, en passief, heeft het iets te zeggen. En eigenlijk zijn de verschillende soor ten penselen, het alfabet van de schilder, de penseelstreken zijn een bruikt moet levendig zijn, speels en fris, ook de koude kleuren worden zo verplicht om toch door de kun stenaar te laten gebruiken. Koude en warme kleuren moeten een har monie vormen. De kontrasten die in het leven hand in hand gaan, vinden we weer in het werk. Zodat we een kombinatie krijgen van schoonheid en levendig heid. Om deze schoonheid en levendig heid weer te geven gebruikt hij meestal vrouwenfiguren. Op de vraag waarom antwoord hij grinni kend omdat hij een man is. De echte reden is omdat hij er zijn technici- teit in kwijt kan, een vrouwenmodel taal en het hanteren van deze taal is is moeilijker te tekenen. vakmanschap. De anatomie van het lichaam speelt Spijtig genoeg wordt in onze maat- een belangrijke rol. De verhoudin- op het naar voor is gebracht hangt af kreeërd werd. schappij minder belang gehecht aan dit soort vakmanschap. Daarom proberen ze het steeds te vertalen naar hun taal en dan krijg je misver standen. Als we Yvo zijn werk pro beren te omschrijven zouden we kunnen stellen dat het een kombi natie is van figuratieve en abstrakte kunst. Volgens hem is het een kombinatie van zijn opleiding en al het andere dat al door zijn voorgangers ge- van de instelling van de kunstenaar en van de maatschappij. Volgens Yvo kan je op zijn werk geen duidelijk etiket plakken. Het genre waarin hij werkt is gegroeid uit zijn opleiding en zal nu door de praktische ervaring verder blijven groeien. Zijn tema daarentegen zal nog een hele poos dezelfde blijven. Centraal staat de mens of de figuur in zijn maatschappij. En deze maat schappij is levendig, vrolijk, ze is Hij bestudeert het bestaande en geeft het weer zoals hij het ziet en dit doet hij op een zeer eigenzinnige manier. Kreatie vloeit voort uit het weten. Hij kijkt met de ogen van zijn geest, want die registreert de essen tie. Hierdoor moet de kunstenaar gen moeten in een duidelijk lijnen spel weergegeven worden. Het geheel staat in een koude kleur, de aksenten worden gelegd met een warme kleur, waardoor het een war me indruk geeft. Het wordt een kombinatie van rust en levendige drukte. Yvo zegt van zijn werk dat het braaf mag zijn, het moet pure expressie en anders zijn, het moet passen in de kontext van een zelfstandige maat schappij. Hij zegt dat hij niet schil dert voor de meerderheid, maar voor zichzelf. Hij schildert niet wat men wil dat hij schildert. En toch kan iedereen zijn werk begrijpen, kennen en waarderen, en wanneer je dit doet dan ken je ook de schoon heid die alom tegenwoordig is en Een werk van Karei De Schrijver de realiteit soms aanpassen. Dit dan ken je ook de kunstenaar en aanpassen is eigenlijk een spel tus sen lijn, kleur, verhouding, kontrast en kompositie. De dominante in het spel is de kleur. Hij laat ons zien hoe helemaal niet luguber ondanks de je kleur de baas moet zijn, hij han- vele negatieve kanten. Hetgeen on- teert kleur, die soms gevaarlijk en ze maatschappij goed maakt is de gewaagd is, met een ongegeneerd mens die het leven levendig maakt, gemak. Het zet zijn werk meer Je moet positief ingesteld zijn. Je kracht bij. Iedere kleur die hij ge- begrijp je de intentie van zijn werk. Ivo D'Herde vergast ons op zijn eer ste tentoonstelling in de Belfort- crypte van 4 tot 12 mei. Het is een kijkje waard. Brigitte De Coster Vorige vrijdag werd in het Kultureel Centrum Geen enkele van zijn werken verraadt een van de Abdij te Affligem met inleiding van vastomlijnde compositie, maar ze kunnen Paul Ghijsels (van Pool tot Evenaar) de alle aanzien worden als éénmalige kunstver- tentoonstelling geopend van de Hekelgemse effening die slechts de fijnzinnige uitborste schilder Karei de Schrijver uit de Geraards- ling van de details, de evenwichtige composi- bergsesteenweg 36 te Terjoden-Aalst. Daar tie en het soms vrij scherpe contrasteren van hij in 1980 als dirigent de fanfare "De Terjo- kleuren en tinten met elkaar gemeen heb- denaren" nieuw leven wist in te blazen, was het dan ook te begrijpen dat zijn de voorope ning met een muzikale omlijsting kwamen opluisteren. De kunstenaar. Karei De Schrijver is een geboren en getogen Hekelgemnaar! Hij werd geboren op 25 ja nuari 1929 op de wijk "Ten Bos". Hij liep academie te Brussel op 20-jarige leeftijd, en was er leerling van Van Gelderen en Van Campenhout. Hij werkte gedurende twee jaar als kopiist in het Museum voor Schone Kunsten te Brussel. Sinds verscheidene jaren heeft hij zich gevestigd in Erembodegem- Terjoden, en houdt zich aktief bezig met de fanfare "De Terjodenaren", waarvoor hij het ben. Dit individualiseren van elk werk van Karei De Schrijver, samen met een niet altijd getrouwe weergave van de werkelijkheid, maken zijn werk sterk persoonlijk. Zijn herfstlandschappen met hun mooie blauwe hemel, zijn rustige oogsttaferelen, oude hoeven en huisjes, met prachtige, dik in de verf gezette muren van leem, zullen elke kunstliefhebber weten te boeien. Een bloemstuk wordt in zijn hand een boeket van kleuren, zelfs een vuurwerk van bloemen; zijn fraaie stillevens dragen de stempel van zijn gevormde artistieke persoonlijkheid en weten te treffen door hun spontaneïteit en door hun fris en harmonieus coloriet. Elk op zichzelf sfeervol plekje en hoekje weet hij op doek een eigen betekenis te geven, dirigeerstokje hantert, en verschillende zeer soms badend in het licht, dan weer schaduw- Van 3 tot 26 mei brengt Kunstcentrum VTB-VAB Galerij 't Hof te Puttens, door de juiste stemming. Wichelsestraat 20-22 te Lede, een tentoonstelling met werken van God- Het werk van Bosschaert is als het fried Theunynck en Bernard Bosschaert. De vooropening heeft plaats op ware een rondleiding door het vre- vrijdag 2 mei om 19.00 uur. Galerij 't Hof te Puttens viert dit jaar haar tienjarig bestaan en is in al die jaren een ideale ontmoetings plaats geweest voor de liefhebbers van beeldende en plastische kunst. Ook woordkunstenaars kwamen er aan hun trekken en de laatste jaren wordt aan elke vooropening een gastronomisch hoogstandje toege voegd.. 't Hof te Puttens is in de streek een begrip geworden. In de Galerij heeft ook een Kunstkring het levenslicht gezien en die is bie- zonder aktief. Maar meer daarover zo dadelijk. Eerst aandacht voor de twee expozanten. Godfried Theunynck is een Wcst- vlaming. Hij werd geboren op 16 november 1944 in Esen nabij Diks- muide. Zijn vader was niemand minder dan kunstschilder-boer Gaston Theunynck. De kunstenaar Godfried Theunynck die nu woont op de schilderachtige ouderlijke Eikhofhoeve, gaat al vele jaren zijn eigen en eigenzinnige weg. Hij heeft lak aan elk kunstsnobisme en -isme. Hij heeft een eigen stijl en tematiek. Vrouw en kind, aarde, lucht en zon. Dat zijn de bronnen van alle leven in een allesomvattende verbonden heid met het religieuze. Zij inspire- dig en wijds Vlaams landschap. De tentoonstelling wordt geopend ren hem om de experimenten met op vrijdag 2 mei om 19.00 uur. Op kleuren zoals een musicus dat doet vrijdag 10 mei is er voor de fijnproe- met klanken. Godfried Theunynck vers, kunstminnaars, een fijn is een schitterend kleurenkompo- avondeten voorzien waarop ook nist die de onbevangen kijker een beide kunstenaars zullen aanwezig intense warmte en vreugde ver- zijn. Het menu, samengesteld en schaft. klaar gemaakt door Lieven De Bernard Bosschaert werd geboren Smet, de prive-kok aan het konink- in Wervik op 8 november 1933. Hij h'k Pa[eis te. Lak™, kost 1.100 fr en is een autodidakt die al op 15 jarige voor w,ln betaalt men 500 fr. leeftijd begon te schilderen. Zijn Reserveren kan tot 8 mei op het voorstellingswereld wordt in hoofd- nummer 053/80.51.30. zaak bepaald door landschappen, Men kan de tentoonstelling bezoe- bosgezichten, marines en typische ken elke vrijdag van 19.00 tot 22.00 Brugse stadsgezichten. Zijn krea- uur en op zaterdag, zondag en de tieve veelzijdigheid pleit voor de feestdagen van 14.00 tot 22.00 uur. merkwaardige picturale behendig- Op de andere dagen na telefonische heid, die uit zijn onderwerpen afspraak, spreekt. Hij is een uiterst kleuren- gevoelig kunstenaar die niet houdt kunstkring op reis van felle, kolorische effekten. Hij UII n leeft zich uit aan de hand van een Ook de Kunstkr.ng t Hof te Puttens geraffineerd spel van bezonken, donkere toonwaarden, die zijn ge hechtheid aan het Vlaams expres sionisme weerspiegelen, maar waaraan hij een persoonlijke toets weet toe te voegen. In de loop der jaren is zijn werk sterk geëvolueerd. De samenstelling van zijn doeken zit niet stil. Zo wordt er op zaterdag 18 mei een busreis naar Giverny, Rouen en Amiens georganizeerd. Men vertrekt aan de kerk van Lede op 7.00 uur stipt. Voor deze reis bestaat heel wat belangstelling zo dat er geen plaatsen meer vrij zijn op de bus. Zaterdag 8 juni wordt dan een ge leid bezoek gebracht aan het Felix De Boeck Museum in Drogenbos. Het vervoer gebeurt met de eigen wagen. Vertrek aan 't Hof te Put tens om 9.00 uur en bijeenkomst aan het gemeentehuis van Drogen- geslaagde opvoeringen bewerkte. Uit een inleiding op een tentoonstelling ge houden te Outer, citeren wij enkele gegevens over deze kunstenaar, om zijn werk beter te leren kennen: "Als bediende aan het "Bestuur van de Post- checks" te Brussel, eindigde zijn dagtaak vroeg in de namiddag, en besloot hij zich te vervolmaken aan de Academie te Brussel. Geudrende vijf jaar leerde hij er tekenen en schilderen, en verwierf zich dus een vrij degelijke basiskennis van beide kunstuitin- rijk. Zijn werken zijn gewoonweg een streling voo het oog, een zoete herinnering aan het verleden, maar terzelfdertijd een harde waarschuwing voor al dat schone, dat helaas, door de steeds verder doorgedreven mode rnisatie, weldra tot het verleden zal behoren. Dit is meteen, menen we, de waarachtige betekenis van het oeuvre van Karei De Schrij ver. Voor het Kultureel Centrum Affligem is het de vierde maal dat wij van hem een tentoon stelling mogen organiseren. Het komt over een met de doelstelling die wij voor ogen gen Nadien trachtte hij zich te vervolmaken bij kunstschilder Van Campenhout uit Oos- hadden met de oprichting van dit Centrum: tende en bij Van Gelderen. mensen vooral van eigen streek de mogelijk- De Schrijver heeft niet de pretentie zich als heid te verschaffen hun kunstwerken te bos om 9.45 uur Het geleid bezoek een rasech,e landschaps- en natuurschilder tonen aan eigen volk. Een tentoonstelling vangt aan om 10.00 uur. Jan De naar voren te dringen. Deze eerlijke beschei- van Karei de Schrijver beschouwen wij steeds Keiver, prive-sekretaris van mees- denheid en ziin experimentele durf doen als een hoogtepunt in het seizoen, ter De Boeck zal het bezoek leiden. niets van de waarde van dc talri)ke creaties Kalender van de tentoonstelling: Indien de gezondheidstoestand van d'e k''reeds °P z'in akt'ef heeft Open: tot en met 12 mei op zaterdag van Felix De Boeck het toelaat, zal hij "et 's allemaal gegroeid uit zijn omzeggens 14.30 tot 20u.; op zondag van 11 tot 12 en van de groep komen begroeten. De le- aangeboren bewondering voor de natuurlij- 14.30 tot 20u.; op donderdag 9 mei den van de Kunstkring 't Hof te ke Pracht en de landschappelijke rijkdom (O.L.H.Hemelvaart) zoals op zondag en op van zijn eigen pittoreske streek waar hij geboren werd. Hij biedt vooral een kunst vorm aan, die zijn onderwerpen haalt direkt bij het volk, de boer. in de natuur. Puttens kunnen gratis binnen, niet- leden betalen 150 fr. Vooraf in schrijven is gewenst op het nummer 053/80.51.30. weekdagen op afspraak (tel. 053/66.70.25) In de Mikisklub aan de Nieuwbeek- plus 3 pas betalen 100 fr. 'Eindesiezoensfeest' plaats. 20.00 uur wordt in het kultureel straat 35 te Aalst hebben in de loop En op 14 juni is de tentoonstelling Maar eer men zover is heeft op 8 centrum De Werf een debat opge- van de maanden mei en juni volgen- 'Tekens aan de wand'te gast. Deze mei een vredesmanifestatie plaats zet rond het tema Vrede. Mede- - de aktiviteiten plaats tentoonstelling loopt tot 18 juni en in samenwerking met het stadsbe- werkers zijn dr Jef De Loof, prof. blijft eenvoudig, maar spreekt aan Na de solidariteitsavond over het brengt acht Vlaamse kartoenisten stuur, de stuurgroep ontwikkelings- Guy Van Audenhove en de heer ANC en het mei-avondfeest waarop bij elkaar die ieder hun visie geven samenwerking en vredesproblemen Thielemans. Moderator is Frans een Peruaans trio optrad, wordt op over racisme, plurikultureel samen- en het Vredehuis. Om 19.00 uur Vanvolsem. En op hetzelfde ogen- vrijdag 24 mei om 20.30 uur de film leven en verdraagzaamheid. In het heeft dan een symbolische aktie blik heeft in De Werf een tentoon- 'Noces en Galilee' gedraaid. Ki- kader van deze tentoonstelling plaats aan de Vredespaal op het stelling plaats van kindertekenin- neast Michel Kchleifi zorgt voor de wordt ook een gespreks- en infor- Esplanadeplein. Schepen Patrick gen, de resultaten van een teken inleiding en geeft ook de nodige matieavond georganizeerd. Me- De Smedt spreekt het welkomst- wedstrijd die door het stadsbestuur kommentaar over deze film die de vrouw Paula D'Hondt, koninklijk woord uit waarna Jef De Loof een aangrijpende geschiedenis van een kommissaris voor het migrantenbe- korte toespraak zal houden en vre- jong Palestijns paar in de bezette leid zal op deze avond aanwezig desliederen worden gezongen. Om gebieden weergeeft. De toegang be- zijn. Haar derde rapport over de draagt 100 fr. migranten staat centraal tijdens het Op zaterdag 1 juni om 20.00 uur gesprek. Dat rapport heeft het over wordt 'Ons kind is een grap' opge- een eerste scenario dat het verwijt bevat geen biezondere inspanning- enwerd geleverd voor de migran ten. In het tweede scenario wordt gesproken over de integratie en in een derde scenario komt de aan moediging van een veralgemeende, in de Aalsterse scholen rond het vredestema wordt gestimuleerd. voerd. Het is een toneelstuk van Anton Cogen met Hilde Wauters en Walter De Donder. Het verhaal gaat over een echtpaar dat ten on der gaat aan het hoopje ellende dat hun kind is. Eingelijk houden ze van dat kind, maar het is noch min noch vrijwilliger terugkeer, waarvan de a 1n meer een stukje menselijke ellende, gevolgen op ekonomisch en finan- L ypae vergadering van Jaycees Aalst werd Hugo De Ridder gevraagd om De toegang voor deze opvoering cieel gebied negatief zijn. le spreken overzijn boek 'Sire, geef mij 100 dagen' (a) bedraagt 150 fr. Houders van een En op 15 juni heeft normaal het Op zaterdag 18 mei organizeert de vzw Fiesta zijn derde grote vedettenpara de. Die heeft plaats in het Parochiaal Centrum, Dorp te Nieuwerkerken en begint om 20.00 uur. Op het programma een optreden van Jean-Philippe en Paul Severs. Werken verder meeLittle Cindy, Christoff en danseresjes, Manuel, Ricky Morgan, Marijn van Duin, Mare Sommers, Hans Hanssens, Dan Everly, Violetta, Rita Gitari, Eddy Mars, Nicky Jones en Benny Michiels. Mark Van der Steen staat achter de discobar.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 9