Hamme krijgt kultureel centrum
Sint-Cecilia Wieze
bracht hoogstaand kunstkoncert
Kiezen voor kunst in Lebbeke
Rommelmarki
Vera Dedeurwaerdere in
Galerij Pionier te Lebbeke
in de Wastijne
32 - 17.5.1991 - De Voorpost
Landuj
Van de Kon. Fanfare St.-Cecilia van Wieze zijn we al lang gewoon dat ze
hoge muzikale toppen scheren. Met het artistiek lentekoncert, dat ze
vorige zondalg in het Gildenhuis aanboden, werd deze positieve trend weer
denderend doorgedrukt. En dat de zaal voor deze klankrijke happening
eivol liep is al even vanzelfsprekend.
viering van 150-jarig bestaan van de
St.-Ceciliafanfare). Niet te verwon
deren dat dit nummer met een bis-
optreden onderstreept moest wor
den.
Vervolgens werd de avond passet
afgerond met een dankwoord
de voorzitter aan de
het trommelkorps, de chefs,
mensen van de licht- en
stallatie (Mare Colman en
Heuvinck), de bloemisten van
ze en alle sympatizanten.
J. Van
Buggenhout. Heel wat volk woonde de opening van de tentoonstelling 'Egypte hertekend' bij (foto Guy)
In het Lebbeekse 'Volkshuis' werd de derde editie van 'Kiezen voor Kunst'
georganiseerd. Dit initiatief van CSC-Vormingswerk streeft ernaar plaat
selijke kunstenaars de kans te bieden om in groep hun werk aan het grote
publiek voor te stellen.
Plaatselijk CSC-afdelingsvoorzitter, Alfons De Geest, zette in zijn wel
komstwoord de modaliteiten van 'Kiezen voor Kunst', uiteen. Na diverse
tentoonstellingen op plaatselijk vlak, waarvan de Lebbeekse editie er één
vormde, mondt het initiatief uit op een grote arrondissementele tentoon
stelling (25 mei a.s.) en op een nationale eindtentoonstelling (15 septem-
Kunst van en voor allen
Voor de openingstoespraak zorgde
gemeenschapsminister Norbert De
Batselier. Zei de minister o.a.: 'Kie
zen voor Kunst' doorbreekt een star
en stug patroon, dat er al te vaak in
bestaat kunst te reserveren voor en
kelen. Hier geeft men iedereen kan
sen, zowel publiek als kunstenaar.
Het publiek omdat men de idee de-
mystifieert alsof kunst enkel wegge
legd zou zijn voor hooggeschoolde
en gespecialiseerde deskundigen.
Of nog erger, dat men de mythe in
stand houdt dat begoeden een
'betere' smaak hebben en bijgevolg
kunst enkel in deze hoge sferen
thuishoort.
Maar ook de kunstenaars krijgen
kansen met 'Kiezen voor Kunst'.
Men geeft hun immers een forum
waarop zij hun werken kenbaar
kunnen maken, zonder enige dwin
gende norm. De kunstenaar kan
hier zonder remming zijn uitdruk-
kings- en verbeeldingskracht de
vrije loop laten gaan. De kunst dient
hier dus niet als bewijsmaterieel
voor een pretentieuze opvatting
van kunst, maar gewoon als een in
dividuele ekspressie van een indivi
duele emotie.
De rol van de kunst in het leven van
de mensen, aldus verder Norbert
De Batselier, bestaat erin beweging
te brengen, nieuwe horizonten te
openen. Kortom, de kritische door
lichting van mensen en maatschap
pij te bevorderen. Wat één der fun
damenten vormt van een socialisti
sche kultuurpolitiek.
Zes deelnemers
De gemeenschapsminister stelde
ook de zes deelnemende kunste
naars voor:
Clementina Sanders is een geboren
en getogen Lebbeekse. Zij volgde
bijna een decennium lang akademie
te Dendermonde, waarvan zo'n ze
ven jaar naar haar tekenopleiding
gingen. Ze kreeg les van o.a. Paul
Vermeir en Walter Brems. Daar
naast volgde ze twee jaar kunstge
schiedenis. Maar dit volstond blijk
baar nog niet, want schilderen leert
ze nu in het atelier van Rik Bettens,
ook al aan de Dendermondse Aka-
Nog tot en met 26 mei eksposeert
Vera Dedeurwaerdere (Malde-
gem) olieverfschilderijen van haar
nand in galerij 'Pionier' langs de
Dendermondsesteenweg te Lebbe
ke. Hoewel het haar eerste indivi
duele tentoonstelling is - tevoren
waren o.a. in Pionier enkele van
haar werken te zien - blijkt uit haar
werken reeds een gerijpt kunste
naarschap.
Luk Van Parijs, lesgever aan het
VASA (Vlaamse Ardennen Schil
der Atelier) noemde, tijdens de ver
nissage, de thematiek die in het
werk van Dedeurwaerdere aan bod
komt, heel gewoon, bijna alledaag
se. Toch slaagt de kunstenares erin,
via o.a. een zeer viriele verftoets en
een gedurfd kleurengebruik de dag
dagelijkse dingen die ze in interieu-
ren en haar omgeving bemerkt, op
te tillen boven de sleur van de alle
daagsheid. Vooral omdat ze - wat
getuigt van moed en durf - is losge
komen van de realiteit.
Haar werk is immers geen slaafs
kopiëren, de zichtbare realiteit is
slechts aanleiding tot wat ze te zeg
gen heeft. Op die manier toont ze
de mensen rondom haar en hij of zij
die kennismaakt met haar werk, dat
de gewone dingen hun banaliteit
verliezen wanneer men er maar vol
doende aandacht aan schenkt.
Schilderen, besloot Luk Van Parijs,
is voor Vera Dedeurwaerdere geen
pose, wel een middel om uiting te
geven aan datgene wat in haar leeft.
Deze tentoonstelling - ze is toegan
kelijk op vrijdag van 18 tot 20 u., op
zaterdag van 14 tot 19 u. en op zon
dag van 10 tot 12u30 en van 13u30 tot
19 u. - is een bezoek overwaard.
Verrassend niet van onderwerpen,
wel van aanpak en métier.
Pierre Van Rossem
demie. De werken die ze tentoon
stelde waren vervaardigd uit inkt,
rood krijt en pastel.
Luc en Mamix Davidt zijn broers uit
Dendermonde. Beiden hebben
geen specifieke kunstopleiding ge
volgd. Luc, de oudste, schildert
reeds vanaf zijn negende. Met olie
verf geeft hij gestalte aan zijn doe
ken.
Mamix daarentegen verkiest het
potlood als ekspressiemiddel. Hij
laat in zijn werken zijn fantasie de
vrije loop.
Yvan Limpens werd geboren te
Aalst. Hij studeerde bouwkundig
tekenen aan dé Stedelijke Akade
mie voor Schone Kunsten te Aalst.
Hij ging zich echter steeds meer
gaan interesseren aan de artistieke
kant van zijn opleiding. Hij volgde
schilderlessen en ook grafische
kunsten (etsen).
Hij deed aan zelfstudie en vervol
maakte zijn teken- en schildertech
nieken aan de akademie te Wette-
ren.
Jean Heymans is afkomstig uit Leb
beke en heeft reeds vanaf zijn veer
tiende te maken met de schilders
stiel. Hij doorliep schildersscholen
te Buggenhout, Lebbeke en Meche-
len en kreeg o.m. les van Pros Bos-
teels. De voorbije tien jaar heeft hij
reeds diverse eksnosities achter de
rug. O.a. te Dénaermonde, Lebbe
ke en Schellebelle.
Al zijn werken zijn olieverfschilde
rijen.
Paul Huylebroeck is van geboorte
afkomstig uit Hamme. Hij heeft een
opleiding monumentale keramiek
en twee jaar beeldhouwerij en
kunstgeschiedenis achter de rug.
Paul kan reeds een indrukwekken
de lijst aan tentoonstellingen voor
leggen, zowel in het binnenland
- Gent, Knokke, Brussel, Luik - als
in het buitenland: Montélimar en
Kyoto (Japan).
Verder is Paul Huylebroeck aktief
in de Vereniging ter bevordering
van visuele kunsten en heeft hij
meegewerkt aan het projekt 'Ver
dwenen Aarde' in de historische ab
dij van Hemiksem.
Van touwen, flessen, katoen en nog
veel meer, vervaardigt deze kunste
naar zijn werken.
Pierre Van Rossem
Music, master!
Nog maar pas was voorzitter Robert
Devriese met zijn welkomstwoord
klaar, of daar kondigde bestuurslid
Georges Cornelis al het openings
stuk aan, nl. de mars "Festivo" (La-
seroms) in een samen-optreden van
de fanfare (o.l.v. chef Noël Per-
daens) en het trommelkorps gediri
geerd door Albert De Smet. In het
eerste gedeelte bracht de fanfare
dan verder de "Friendship's Hymn"
fvan Crepin), "Evergreen Gruss"
(een bew. van Tuschla), "Sinfonia"
(bew. van W. Hautvast), "Brasilia-
na" (J. Van der Roost) en "I can't
take my eyes of you" (bew. J. De
Mey).
Na de pauze, steeds goed voor een
verfrissing, een brok op de hand of
simpelweg maar een sigaretje,
kwam o.l.v. Bruno Van der Vorst
het "Harmonieken", eigenlijk de
jeugd en dus de toekomst van de
fanfare, in aktie met een zeer ge
nietbaar optreden. De fanfare zette
nadien het programma verder met Lebbeke. In het Gildenhuis te Vieze trad ook 't Harmonieken onder
een echt huppelende en happy pol- van Bruno Van der Vorst aan (foto Guy)
En daarna gingen de poppen... of
liever de trommels weer aan het
dansen. Chef De Smet pakte fluks
uit met een vijftal daverende stok
jesnummers, stuk voor stuk parel
tjes van ritmewijziging en klankac
centuatie, en als dusdanig een ware
streling voor het oor. Hij presen
teerde achtereenvolgens: Repeat,
een paarstapmarsen, Butch Percus
sion, Triomf door Ritmiek III en
Margo's in Jumping Five. De fanfa
re vertolkte daarop "Unter Frem-
den Sternen" (bew. Seifert), ge
volgd dooreen ludiek optreden van
dc fietsers. Bruno Van der Vorst en
Gilbert De Wolf, die een leuk "solo
op fietsbel" ten beste gaven in het
nummer 'The Happy Cyclist".
Naar het einde van het koncert toe
werden weer de klassieke bloemp
jes uitgedeeld, waarna fanfare cn
trommelkorps besloten met de
zwierige mars "Wieze 150" (gekom- l ebbeke. In het Gildenhuis leidde Noel Perdaens de harmonie Sint-Cecilia
poneerd door chef Noël t.g.v. de ^et lentekoncert te Wieze (foto Guy)
Op zaterdag 25 mei organizcert hel
Wijkontmoetingscentrum Wastijne
een rommelmarkt waaraan ieder
een kan en mag deelnemen. Men
kan vanaf 10.00 uur inschrijven en
de rommelmarkt gaat officieel van
start om 13.00 uur. Het einde is
voorzien omstreeks 18.00 uur.
Op maandag 27 mei om 19.30 uur
wordt in het Wijkontmoetingscen
trum Wastijne (het vroegere buurt
huis Wastijne) een vrijwilligers-
avond georganizeerd voor de men-
Hamme. Dc Roos op de revers. De organizaloren en sprekers van de SP sen van de buurt.
tentoonstelling in het Volkshuis (vh)
Het Land van Ooit, hel kasteelpark lussen werk aan 350 Ooiiers, heeft 30 paarden, 9 keien en jonkheren.
Drunen en Vlijmen in Nederland verwacht ijkers, 5 zwanen en I ezel in dienst. Lr
weer 400.000 bezoekers. Het park biedt wonen ridders, freules, jonkvrouwen, la-
Tijdens de jongste gemeenteraad te Hamme heeft schepen van kuituur
Saeys het ontwerp voorgesteld van het kultureel centrum dat de gemeente
wil bouwen in de eerstkomende jaren. Het kultureel centrum zal moeten
klaar zijn tegen 1993 zo werd door burgemeester Baert bekend gemaakt.
Lebbeke. Knap werk van Vera Dedeurwaerdere
Het kultureel centrum zal gebouwd
worden naast de sporthal in het
Meulenbroek. De ingang zal ge
schieden langs dezelfde ingang als
deze van de sporthal. De zaal zal
een oppervlakte hebben van 360 m:,
een podium van 170 m: en zal 90 cm
boven de grond worden opge
bouwd. In het kultureel centrum is
nog ruimte voor een vergaderzaal
voor 50 personen, een ontvangst
zaal, lokalen voor regie en techniek,
leskeuken, bergingsplaatsen, sani
tair voor gehandicapten.
De grote zaal zal ruimte kunnen
bieden aan 400 zitplaatsen. Gezien
de vloer volgens de normen volledig
plat moet zijn, kunnen er meer
plaatsen worden voorzien als de
normale uitschuifplaatsen niet wor
den benut. Voor bievoorbeeld een
popkoncert waar de bezoekers
rechtstaan of gewoon op de vloer
zitten, stijgt het aantal plaatsen dui
delijk. De uitschuifbare tribune is
een dure aangelegenheid maar
schijnt zeer degelijk te zijn. Inge
schoven heeft deze tribune maar
een oppervlakte van anderhalve
meter. Gezien de rugleunen van de
stoelen naar voor worden gescho
ven. zijn die leuningen nog een dc-
koratief dekor van de achterwand.
Het podium zelf dat een hoogte
heeft van 90 cm, heeft een opper
vlakte van 49 op 18 meter. De vrije
hoogte is 7 meter en zou voldoen
aan de vormen die worden opgelegd
door de hogere overheid.
Twee aktiviteiten kunnen moeilijk
gezamenlijk plaatsvinden in de zaal,
aldus schepen Saeys die daarmee
antwoordde op een van de gestelde
vragen.
Via in de dakkonstruktie geïnte
greerde loopbruggen heeft men
kontakten met de regiekamer. Die
loopbruggen liggen boven de zit
plaatsen. Het ontwerp dat nu werd
voorgesteld is een voorontwerp.
Binnen een viertal maand hoopt
men een definitief ontwerp te kun
nen voorstellen en de werkzaam te
beginnen. Eind 1993 moet de zaal in
gebruik zijn.
De kostprijs wordt geraamd op 55
miljoen. Hamme bouwt dit kultu
reel centrum met eigen middelen.
De burgemeester zei dat men niet
wneste te wachten op een betoela
ging en dat men daar ook niet moest
op rekenen. Er zijn voor dit jaar
immers geen subsidies meer be
schikbaar. En bovendien zal men
wanneer men toch een toelage
krijgt, vele jaren op het geld van dc
overheid moeten wachten en daar
tegen is het gebouw allang klaar.
'De Hamse verenigingen kunnen
we zolang niet in de jou laten staan',
aldus de burgemeester die zei dat
men denkt aan een leasingformule
via het Gemeentekrediet. 'We heb
ben heel wat financiële instellingen
in dit verband aangeschreven, al
leen het Gemeentekrediet blijkt
met deze formule enige ervaring te
hebben', aldus nog burgemeester
Baert.
Werken met subsidies is tijdverlies,
zo zoegdc hij er nogaan toe. Ham
me heeft als twee jaar verloren door
dc fout van de overheid die van de
ene dag op de andere op een ander
been danst en ons van de ene dienst
naar de andere heeft gestuurd, luid
de de kommentaar van de burge
meester.
Raadlid Formesyn had wel kritiek
op het leasingsys'teem. Dc kostprijs
van 55 miljoen zal volgens hem op
lopen. ongetwijfeld zelfs verdubbe
len. Want met een afbetaling over
20 jaar verdubbelt dc som. Een an
dere vraag is wat er gaat gebeuren
indien één de aannemers of onder
aannemers over dc kop gaat. Heeft
men inspraak in het hele projekt. nu
het Gemeentekrediet de bouwheer
wordt?
Volgens schepen Saeys zijn er geen
problemen wat het leasingsysteem
betreft. Er is een gemeentelijke
kontrole via de koördinatieop-
dracht van het financieel organis
me. Het vertragen van de werk
zaamheden wordt onder kontrole
gehouden. Hoe vlugger het kultu
reel centrum is afgewerkt, hoe gro
ter de besparing is, legde schepen
Saeys uit. En volgens burgcmceter
Baert zou de kostprijs van de sport
hal lager zijn geweest wanneer men
die men eigen middelen had ge
bouwd. Ook al kreeg men 6 miljoen
subsidies. (HVC)