ederijkerskamer 'De
verlingen' uit Denderbelle
innen Renaat Ravijtstornooi
iMuziek, kleurensymfonie en
levensliefde bezielen Herwig's
vormbehandeling
De Voorpost-7.6.1991 - 13
rige zaterdag kon men in de feestzaal van het Aalsterse stadhuis, voor de
nde keer getuige zijn van de proklamatie van het tweejaarlijkse
naat Ravijtstornooi voor amateurstoneelkringen uit Oost-Vlaanderen
Vlaams-Brabant. Een paar uur na het toejuichen van de spelers van
dracht Aalst door hun voetbalsupporters op het balkon van hetzelfde
adhuis tijdens de kampioenenviering was nu een ander aspekt van
enderend Aalst' aan de beurt, de theatertraditie.
inaat Ravjjts
jmond De Cooman, voorzitter
n de jury en werkgroep van het
mneeltornooi Renaat Ravijts, her-
nert in zijn openingsrede van de
ademische zitting aan de hete zo-
-l j erdag, achttien jaar geleden, toen
d :naat Ravijts op schouders van
Erp n medespelers uit Toneelvereni-
leei ig De Schakel uit Aalst, naar zijn
itste rustplaats werd gedragen,
va j overleed op 19 augustus 1973 op
leeftijd van 36 jaar.
eboren te Aalst op 25 maart 1937
Igde Renaat Ravijts zijn lagere
idies in het St. Jozefscollege te
alst. Na in het Aalsters Koninklijk
nvj iheneum de Grieks-Latijnse afde
ling doorgemaakt te hebben, trok
hij naar de Rijksuniversiteit te Gent
en de Katolieke Universiteit te Leu
ven waar hij de titels van Doctor in
de Rechten, Licenciaat Notariaat
en Licenciaat Verzekeringsrecht en
Ekonomie behaalde.
Naast zijn intensieve beroepsaktivi-
teiten vond hij toch nog de tijd om
als spelend lid van de Handbalclub
Sparta Aalst te fungeren en verder
al zijn aandacht te laten gaan naar
toneel en teater. Niet alleen als spe
lend bestuurslid van de toneelver
eniging De Schakel Aalst, maar ook
als regisseur van het Aalsterse
Jeugdtoneel, het Aalsterse Toneel
verbond en ook als gastspeler in het
Aalst. De Trofee Renaat Ravijtswed-
strijd is een bas-relief naar een ont
werp van Fons Huylebroeck
beroepstoneel in Theater Vertikaal
te Gent en de Brugse Korrekelder.
'Wie Renaat Ravijts heeft gekend,
mist hem nog elke dag. Hij was een
bezetene van het toneel, een talent-
göilfl/it. Vertegenwoordigers van de deelnemende toneelverenigingen wachten in spanning op de uitslag (a)
86
rijk akteur, een regisseur, maar
vooral een man die kwaliteit boven
structuren, ideologieën of andere
ismen stelde. Toneel als drijfveer
dus, goed toneel als doel. Hij gaf de
aanzet tot samenwerking tussen de
diverse toneelverenigingen in
Aalst, hij gaf de aanzet tot profes
sionalisme binnen de liefhebberij,
ervan overtuigd dat grenzen moes
ten en konden verlegd worden', ver
klaarde Gracienne Van Nieuwen-
borgh, schepen van cultuur.
Op de dag van zijn begrafenis werd
door zijn toneelvrienden dan ook
het Toneeltomooi dat zijn naam
zou dragen, ingesteld.
Negende tornooi en gelauwerden
Voor het negende tornooi werden
acht toneelkringen uitgekozen. De
vijfkoppige jury, bestaande uit voor
zitter Edmond Cooman, sekretaris
Paul Sonck en de leden Maurits De
Smet, Adolf Sedeyn en Ward Uyt-
tersprot, trokken naar Lot, Lebbe-
ke, Anderlecht, Liedekerke, Brus
sel, Denderbelle en St. Amands-
berg om de produkties te gaan be
oordelen.
'Er wordt dikwijls gepraat over de
zin en 'de onzin van wedstrijden',
bevestigde voorzitter Edmond Coo
man, 'Wij kunnen toch echter beve
stigen dat de konfrontatie met ver
schillende groepen, werkend op
verschillende niveau's en het afwe
gen van de prestaties ervan, toch erg
verrijkend is. Het vermijdt zelfover
schatting waar menige groep zich
aan bezondigt', verklaarde Coo
man. 'Het brengt een dieper inzicht
in de begrippen ritme en tempo,
twee elementen waarin meestal on
dermaats wordt gewerkt. Het na
tuurlijk gevoel van het ritme van het
gesproken woord maakt meestal
plaats voor stijve boekentaal waarin
alle natuurlijk ritme zoek is', eva
lueerde de juryvoorzitter.
Afgewisseld en omlijst door
prachtige muziekintermezzo's ge
bracht door pianiste Mevrouw Erna
Van der Meirsch en toneelfragmen
ten door Karin De Lil, Chris Ver
hoeven, Lieve Ruys en Tuur Van
den Brulle, gebeurde de proclama-
Aalst. De voorzitter van de Iverlingen uit Denderbelle ontvangt de Renaat
Ravijtstrofee uit de handen van de moeder van Renaat Ravijts (a)
Aalst. De familie van Renaat Ravijts houdt eraan aanwezig te zijn op de
uitreiking van de trofee (a)
tie van de laureaten.
De Camere van Rhetorica 'Iverige
Jocnkheit' uit St. Amandsberg be
haalde de vierde prijs (6000 fr). Aan
toneelkring 'Wij' uit Lebbeke viel
de derde prijs (9000 fr) te beurt,
terwijl door de Koninklijke Reder
ijkerskamer 'Den Boeck'-'De
Kunstvrienden' uit Brussel de twee
de prijs werd behaald met de opvoe
ring van Tartuffevan Molière. Win
naar van het negende Renaat Ra
vijtstornooi werd de Rederijkerska
mer 'De Iverlingen' uit Denderbelle
met de produktie van 'One flow
over the Cuckoo's Nest' van Dale
Wasserman. De Iverlingen namen
voor de vijfde keer deel aan dit tor
nooi. Ze werden éénmaal vierde,
tweemaal derde en éénmaal twee
de.
De eerste twee geplaatsten staken,
volgens het juryverslag, boven de
andere deelnemers uit. Er werden
ook nog een aantal individuele no
minaties toegekend: voor de beste
bijrolvertolking mocht Walter De
Rop uit Denderbelle een smeed
werkkandelaar ontvangen uit de
handen van de kunstenaar Luc De
Mot voor zijn prestatie als Scanion
in 'Een vloog over het
koekoeksnest'. Petrouchka Meert
uit Brussel werd door schepen Van
Nieuwenborgh gelauwerd als de
vertolkster van de beste hoofdrol,
als Dorine in Tartuffe. De prijs van
de beste mannelijke vertolking in de
hoofdrol ging naar Dirk De Ridder,
eveneens uit Denderbelle voor zijn
rol als Murphy in het winnende stuk
van De Iverlingen. Hij mocht deze
ontvangen van burgemeester A. De
Maght.
De tiende editie van het Tornooi
Renaat Ravijts zal plaatsvinden in
het seizoen 1992-1993 en zal op bij
zondere wijze gevierd worden.
PH
616
>i '3
491
48'
432
?96ftan de Hoveniersstraat 43b te
296 lalst opende Herwig Van Hols-
eeck een permanente tentoonstel
van zijn lyrichs-abstrakt werk
it 1991 in zijn Herwig's Gallery, Art
Jesign. Internationaal design en
ledendaagse kunst gaan er hand in
land en geven een beeld van
ferwig's gevoelswereld.
paar jaar na zijn grote retros-
•ektieve tentoonstelling in het kul-
ureel centrum te Aalst, pakt Her-
'ig Van Holsbeeck in zijn eigen
ferwig's Gallery uit met een reeks
*n zeventien lyrisch-abstrakte wer
en uit 1991.
'eboren in 1945 in het kunstmin
nend gezin Van Holsbeeck-Louies
heeft Herwig van jongsafaan zich
aangetrokken gevoeld naar kunst
zinnige expressie. Zijn grootmoe
der Palmyre Van Herreweghe-Gil-
bos was een zeer verdienstelijke
pianiste en sopraan. Ze zong als
jong meisje reeds solo in de Maria
Cantate onder leiding van Lodewijk
De Vocht (juli 1913), later ook in de
Rubenscantate, beide uitgevoerd
op de Grote Markt te Aalst. Zijn
meter maakte in hem de liefde voor
het schone in alle expressievormen
wakker.
Zijn ouders woonden oorspronke
lijk aan de Moorselbaan maar Her-
Aalst. Internationaal interieurdesign en hedendaagse kunst gaan in Herwigs
tobdj hand in hand (a)
wig werd geboren in de Hoveniers
straat. Later verhuisd naar de Mo
lenberg te Affligem kocht Herwig in
1969 een oude drankgelegenheid in
de Molenstraat te Aalst en bouwde
ze om tot de gekende galerij Pieter
Coecke. Gehuwd in '70 met Frieda
Van der Helst vestigde hij zich op
nieuw te Affligem.
De werkstijl van Herwig blijft evo
lueren, maar het beleven van de
dingen en de gebeurtenissen rond
om hem blijven hem beroeren en
vormen nog steeds de ondertoon
van zijn werken. Realiteit en
droomwereld worden in één geheel
bespeeld in hevig kleurenpalet,
soms sterk vormelijk ingedeeld
door zwarte omlijsting. Het lezen
van de ondertiteling wijst opnieuw
op het engagement met natuur en
de alledaagse dingen, met dramati
sche gebeurtenissen en grappige
anecdotische momenten.
'The joy of life', 'Fraternité fragile',
'Die Narrenkoning', 'La Mama',
'Enjoyment of nature' Hij be
toogt met kleuren en schitterende
kleuren voor het behoud van de uit
stervende 'Rhinosseros'. Toont nog
steeds zijn voorliefde voor de tra-
gie-komische achtergrond van de
clownsfiguur. Schildert opvallend
vormelijk zijn verdwenen hond Or
ka, een prachtige labrador. Penseelt
vogels als een kleurensymfonie. Ge
zichten van personages zijn univer
seel en verwachten van de kijker het
in transponeren van zijn eigen ge
laat.
Zijn drang naar monumentalisme
uit Herwig nog steeds en meer en
meer op viriele wijze. Al maar dan
vijfentwintig jaar maakt het werk
van Van Holsbeeck deze evolutie
door. Terwijl hij in de zestiger jaren
afstudeerde als binnenhuisarchi-
tekt, groeide Herwig mee met de
beweging rond solidariteit, rond de
vredesproblematiek, de steun en de
sympatie voor de verdrukte etni
sche groepen, de toenadering tot de
kleine man en de verbondenheid
met de natuur zoals Franciscus het
in zijn zonnelied verkondigde. Dit
alles blijft de ondertoon vormen in
zijn visuele expressie, samen met
het zich afzetten tegen het plaats
maken van luistermuziek voor la
waai en solidariteit voor individua
lisme, egoïsme en kompetitiedrang.
Als folklorist, karnavalist blijven
clown-figuren zijn inspiratiebron
voor figuratieve tekeningen, aqua
rellen en schilderwerken. Door zijn
dagelijks kontakt uit hoofde van zijn
beroep met interieur design is zijn
werk van in de zeventiger jaren
meer konstruktivistisch geworden
en krijgen strak lijnenspel een aan
vulling in sterke kleurenkombina-
ties die het geheel ook sterk dekora-
tief maken.
-Herwig's vriend en dichter Norbert
De Winne beschrijft dan ook zijn
werk van 1991 als volgt:
Waar de geest zonder meer is en het
hoofd wordt hoog gedragen,
Waar de kennis vrij is
Waar de wereld niet in stukjes ge
broken wordt door kleine, huiselij
ke twisten, maar woorden en kleu
ren opwellen uit de diepten van
waarheid en liefde, waar rusteloos
Aalst. Natuur en levensrealiteit worden door Herwig op een lyrisch abstrakte
wijze met elkaar verweven (a)
streven van zijn handen uitstrekt en daad, daar wil ik rusten, in de
naar volmaaktheid in lijn en kleur, schaduw van zijn rechterrib en mij
Waar de klare stroom der Rede nog koesteren in de schoonheid van zijn
niet verzand is in de woestijn der kleurentaal die wij schilderijen noe-
alledaagsheid, waar de geest van de men van Herwig.
kunst gevoed wordt door gedachte PH
Aalst. Een massale opkomst op de ACV Groene nacht in de Aalsterse
Keizershallen (a)