Aalst juicht in zwart-wit voor Fazekas-boys Kultuurprijzen voor Fanfare Burst en KVLV Vlekkem Tien jaar 'Arts Projects' 4 - 7.6.1991 - De Voorpost Aalst. Kunstenaar Luc De Block, Vervolg van blz. 1 In 1960 werd de promotie naar eer ste klasse een feit. Wat echter Een dracht in november 1961 over kwam, staat te lezen in alle Aalster- se geschiedenisboeken, als de vloek van Blavier. De zaak Van den Ende tegen Charleroi in 1965 en de zaak Suys tegen Cercle Brugge in 1968 bezegelden het lot van Eendracht. Het zou nog tot 1977 duren, voor Aalst weer in tweede klasse geraak te, waar het vervolgens veertien sei zoenen lang is gebleven. Dan na dertig jaar vagevuur, de euforie van donderdag 23 juni 1991: Turnhout- Aalst: 0-1. Een memorabele avond en een memorabele nacht. Kedwesj Fasjekasj Baraat Volgens schepen De Smedt bracht Eendracht het afgelopen seizoen het soort voetbal dat de mensen aanspreekt en begeestert, door in alle omstandigheden een gedurfd Aalst. Ongeduldig wachtten de supporters op het verschijnen van hun ploeg op het balkon van het stadhuis (a) maar niet risicoloos aanvallend koncept te propageren. "Misschien ligt hierin het geheim om als under dog toch de eindronde te halen. Na de zwaluwloze lente van het jaar voordien, nam het bestuur de wijze beslissing om nu vooral te investe ren in een goede trainer", verklaar de de schepen. Trainer Laszlo Faze- kas, werd begroet als de koning van de poesta en door de schepen toe gesproken in het "Hongaars". Hij meende hem in zijn taal duidelijk gemaakt te hebben dat de naam Fa- zekas nu al een legende is in de geschiedenis van zwart-wit. De bewindsploeg, onder de leiding van voorzitter Eric Goethals, heeft klaarblijkelijk op korte tijd enorm veel geleerd. De kombinatie verjon ging-zakelijkheid heeft vlugger vruchten afgeworpen dan verwacht. Dit leidde ondermeer tot de aan werving van manager Patrick Or- lans. In navolging van de burgemeester alludeerde Patrick De Smedt over de Eendrachtsupporter. Als de ploeg lekker draait, wordt een ge middelde van vijfduizend toeschou wers, per match behaald. Als eer steklassers komen daar wellicht nog enkele duizenden bovenop. Qua sfeer en belangstelling is Aalst on getwijfeld een verrijking voor eerste klasse. In zijn uitbundigheid heeft Vervolg van blz. 1 en steun van drie bestuursleden: Elv. Van den Eeckhout, Anna Van den Bossche en Clarisse Van der Meulen. Reeds na enkele maanden werking werd de beperkte ploeg aangevuld met Evel. Rottiers en een paar an deren. Zij zorgden dat er na het afsluiten van de ledenwerving toch niet minder dan 29 vrouwen tot hun vereniging toetraden. Samen heb ben de bestuursleden enorm veel inspanningen geleverd om in dit nietig dorpje, waar toen geen enke le vereniging bestond, de KVLV bloeiend te houden en daarin zijn zij in ieder geval wonderwel geslaagd met het gevolg dat zij na ruim veer tig jaar werking door de andere ver enigingen sterk gewaardeerd wor den. Nochtans is er in Vlekkem - en ze ker niet in het verleden - geen over vloed aan akkommodatie en bij de aanvang konden ze voor hun aktivi- teiten enkel maar beschikken over een kleuterklasje. Daar kwam nog bij dat dit lokaaltje na elke aktiviteit moest ontruimd worden en in orde gebracht voor de volgende lesdag. Dat ze niet in ideale omstandighe den hun vrije tijd konden besteden bewijst ook nog dat ze voor even tuele praktische lessen, en dan heb ben zij het over koken, zelf alle attri buten moesten meebrengen en meermaals moesten zij op man kracht met kruiwagen beroep doen want in de beginperiode was dit hét vervoermiddel te Vlekkem en nog in vele gemeenten. Ondanks de moeilijkheden op dit vlak hebben de bestuursleden toch heel wat aktiviteiten ontplooid met o.a. een lessenkursus in 1966 waar bij ze zich gedurende zeven namid dagen moesten behelpen met een klein "teatertje" achter de bewuste kleuterklas gelegen. Het bestuur geeft toe dat het moeilijk was maar alles bij elkaar hadden alle bijeen komsten toch ook hun charme en hun goede kanten ook al liep de slotfase soms slechts af zoals na de befaamde lessenreeks toen de toe nmalige voorzitster zich moe maar gelukkig op de tafel leunde en daar door haar eigen eetservies aan dig gelen stootte "en 't was zo mooi afgewassen" reageerde ze hierop. Laureate Na het overlijden van Germ. Hen- drickx nam Marie Buyle in 1975 het voorzitterschap waar en zij zette de taak zowat in dezelfde zin verder. Men bleef bij het oude stramien met aktiviteiten eigen aan de KVLV- werking in het algemeen. Na de be stuurswisseling in december 1989 werd Angèle Wijmeersch tot voor zitster verkozen en zij kreeg als se- kretaresse Marie Hendrickx ter be schikking. Gedurende veertig jaar had A. Wijmeersch haar funktie van het sekretariaat waargenomen, een heel werk, ook al bestrijkt men maar een kleine gemeente. De ver eniging heeft steeds gebloeid en voor de toekomst wil men dit nu ook verzekeren en daar heeft men de laatste tijd wel voor gezorgd, want sinds een paar jaar is er versterking gekomen van vrouwen op jeugdiger leeftijd. Samen met de steun van pastoor D. De Backer heeft men alles op een vernieuwde manier aangepakt en dit is lonend voor de ledenwer ving die nog steeds de hoogte in gaat. Men richt zich echter vooral op het leren koken en dit gebeurt via lessen gegeven door Mw. De Bruycker en Mw. De Somer, even als andere. Men bekijkt daarbij alles van de praktische kant en thans kan men rekenen op wat meer akkom modatie dank zij de medewerking van de gehele parochiegemeen schap die het mogelijk maakte om een klaslokaaltje om te bouwen tot parochiezaal waar alle aktiviteiten van Vlekkem nu kunnen doorgaan. Angèle Wijmeersch werd dus niet alleen verkozen tot kultuurlaureate ten persoonlijken titel om haar ja renlange inzet maar ook met haar verkiezing is het een waardering voor de gehele KVLV van Vlek kem. Dat het niet beperkt blijft tot koken bewijst het bestuur met een wande ling door de kleine gemeente op zondag 23 juni met vertrek om 14.30 u. aan de parochiezaal. 50 jaar Fanfare Burst Daar waar bestuurslid en mede stichter Rich. Goossens in 1989 reeds de kultuurprijs van Erpe-Me- re toegewezen kreeg, dan was het nu de beurt aan zijn vereniging de Fanfare Sint-Cecilia uit Burst die al een halve eeuw akticf is. Gegroeid uit de "Burstsche Kunst vrienden" een toneelvereniging die ook aan muziek deed, is de muziek vereniging van Burst in volle oor logsperiode gestart. Niet de ideale tijd om aan kuituur te doen maar toch heeft men zich sindsdien ge handhaafd. Het begon met muziek meester Ben. Torrckens en enkele bestuursleden en is uitgegroeid tot een korps van ongeveer 35 man. Vooral in de beginjaren hebben zij kunnen rekenen op veel belangstel ling maar de onvermoeide werking zorgde steeds voor de nodige stabi liteit en verzekerde telkens de toe komst van de fanfare. Zij hebben echter ook alle tijden meegemaakt, zowel van miserie als van geluk, bloei en diepgang hoorden bij de leefgewoonten. De inzet heeft uit eindelijk alle moeilijkheden over wonnen wat de muziekvereniging tot de viering van hun halfeeuwfeest gebracht heeft. In 1961 zorgden zij zich voor een vlag wat blijkbaar meer respekt af dwong en bij de viering van hun zilveren jubileum trokken de muzi kanten een nieuw uniform aan. Dit was tevens een gelegenheid om een trommelkorps op te richten met de daarbij horende majoretten. In 1976, het 35-jarig bestaan van de fanfare, kreeg een feestelijk tintje met nog maar eens een nieuwe vlag en talrijke muzikanten werden ver- eremerkt. Sinds de stichting heeft men vaak van lokaal moeten veranderen door diverse omstandigheden maar daar kwam een einde aan met de bouw van een eigen lokaal dat door de muzikanten en bestuursleden zelf gebouwd werd. In de vijftig jaar van de fanfare werden de muzikanten opgeleid door dirigent Torrekens die tijdelijk zijn dirigeerstok afstond aan Rob. Van Ermen, maar dan de fakkel weer overnam. In 1981, na veertig jaar dienst, kwam P. De Smet in zijn plaats en hij heeft nu voor een nieuwe aanpak gezorgd naar het voorbeeld van talrijke an dere muziekverenigingen die zich gaan ontpoppen als koncerterende muzikale groepen. Ook in Burst heeft men zich stilaan losgewerkt van de traditionele wandelkoncer- ten alhoewel men nog vaak op stap gaat maar dan toch voor speciale gelegenheden. Begin dit jaar werd zelfs een plaat uitgebracht met op namen van de Burstse fanfare en tevens heeft men nog maar eens voor een nieuw uniform gezorgd. Met de keuze van de fanfare Sint- Cecilia uit Burst is de kultuurprijs alleszins in verdiende handen en het mag een stimulans wezen om er een eeuwfeest van te maken. JV de Eendrachtsupporter met zijn karnavalmentaliteit, slechts een vonk nodig om op een doordeweek se avond op tafel te staan dansen. Hij wordt echter nooit agressief, die ene keer in 1961 niet meegerekend. Nostalgie Zoals menig Aalstenaar dacht Pa trick De Smedt met nostalgie terug aan de tijd van toen en haalde herin neringen op als: Boma-Boma 't zen de leste, allemaan moe leef wit en zwertver wie nog den iendrach- ter Ge doetj da papierken der af, ge pakt da bei a stoksken, frisko- smak etj em op, op a gemak. Hij herinnerde zich ook de namen van figuren die niet meer terug komen als: Mie Stoefhaat, Fonsken de Kin- ne, Fernang den baalenroaper. Eén relikt is gebleven: de gekaste erw ten, dank zij het geslacht Ottoey. Spelers, trainer, voorzitter, ze wer den allen in de bloemetjes gezet. Voorzitter Goethals beperkte zich tot het uitspreken van een dank woord en liet de kersverse manager, Patrick Orlans, aan het woord. De ze herinnerde eraan dat Eendracht Aalst maar weinig centen heeft en de burgemeester en hoofdsponsors zich maar moesten tevreden stellen met een tweedehandsgeschenk, matchbal en trui. De wedstrijdballen werden door de Aalst. 'Eendracht veroit' en zwaaien met wit en zwart bracht de sfeer spelers genaamtekend en burge- Aalsterse marktplein (a) meester De Maght met een zwart wit shirt omgord. Stoetsgewijze trok men dan naar de voorzijde van het stadhuis waar op het balkon de spe lers en bestuur uitbundig werden toegejuicht door een massa suppor ters die hen op de Grote Markt stonden op te wachten. De spelers werden één voor één voorgesteld. Supporter-burgemeester A. De Maght trachtte het enthousiasme nog te verhogen met het aanheffen van het "Eendracht vooruit"-lied, wat door de supporters in koor werd beantwoord. Teruggekeerd in de trouwzaal werd het guldenboek ondertekend en werden de emoties van de voorbije weken weggespoeld met duivels- sponsorbier. Aalst. Promotor van Arts Projects, gemeenteraadslid Roger D'Hondt ui ter )jj d( P.H. rechts) en mederealizator Karei Baert (uiterst links) samen met de undo crga organizatoren, verwachten veel van hun gedurfd kunstprojekt (a) Vervolg van blz. 1 aantrekkingspool zijn voor kunst liefhebbers, maar ook voor het dag- toerisme dat hiermee, naast de tra- ditionèle organisatie, een belang rijk kultuurgebeuren kan meepik ken. In het museum Oud Hospitaal loopt de andere helft van de manife statie. Die dubbeltentoonstelling wordt een hoogseizoenmanifestatie die pas zal eindigen op 15 septem ber, de dag van de Aalsterse kunst- ambachtenmarkt. Bij de ingang van het stadspark zal de aandacht van elke bezoeker on middellijk gevangen worden door negen hoge metalen stoelen, elk aangesloten op een individuele bliksemafleider. Met deze 'Safe place' wil de kunstenaar een ver band leggen met de natuur van het park en het storend element van de grote schouwpijp van de nieuwe elektriciteitscentrale op de achter grond. 'Ik kreëer beelden die ter plaatse moeten spréken, in funktie van het natuurlijke gegeven. Deze beelden manipulator van materialen, tijd en ruimte (a) ontstaan niet in het atelier maar in de ruimte waarin ze gekreëerd wor den-. De omgeving speelt een grote rol. Beelden krijgen maar zeggings kracht in een geheel. Een konfliktsi- tuatie bijvoorbeeld tussen industrie en natuur, stoort mij en daar wil ik dan ook op één of andere manier extra de nadruk leggen' verklaart Luk De Blok. Verderop in het park, toont hij 'Brons en grafiet'. Het brons wordt over de grond uitgegoten, waardoor het zijn oorspronkelijke betekenis van het edel metaal verliest. 'Fos sielen in wording' zijn waarneem baar als automobielen die langzaam in de bodem zakken. De kracht van de natuur neemt het op tegen een industrieel technisch produkt. De installatie 'Primary' wordt uitge werkt aan de kleine ballonvijver. Met 400 kg. niet-toxicologische verf, legt Luk De Blok het ritme van licht en schaduw vast, dat zich mani festeert in de schaduwen van de bo men. Een dagdagelijks veranderend kunstwerk dus. In de grasvlakte tus sen de beek en de middenvijver, verschijnt het 'Objekt'. Deze skulp- tuur samengesteld uit horizontale en vertikale boomstammen, door gesneden en beplakt met kunsthars van fineerhout. Hieruit ontstaat een verrassend vervreemdingsef- fekt. Op de middenvijver wordt, met dezelfde kritische bedoeling het werk 'Fisch stick' getoond. De kunstenaar laat de vissen aan de mensen zien op een wijze die als afschrikker is bedoeld. 'Traces of fire' zijn langs de zijde van de Erem- bodegemse straat uitgevoerd. De afdruk van een uitgebrand haard vuur met gebakken klei. Op de gro te ballonvijver kreëert Luk De Blok een werk, ontdaan van alle piktura- le kontekst: 'Fish Stick 2'. Duizend vissen zwemmen in bokalen boven het wateroppervlak, een steeds be wegend pallet van kleurrijke stipjes, natuurlijke pointillisme. Museum Oud Hospitaal De historische kapel van het muse um Oud Hospitaal tracht de kunsk naar in zijn oorspronkelijke kontei te herstellen, door inspiratieele menten uit het gebied Mali er int: brengen. De tekening 'Bandiagara zal langzaam verdwijnen onder (k invloed van het schaarse licht. He; werk '1953-1990' geeft de indrukken van een stomend strijkijzer weer in een monumentaal wandwerk van 4m80 op 2 m.: 'Several points in several fields' is als een symbiose tussen kunstenaar en techniek te beschouwen. In 'The collection' tracht De Blok het onderscheid te maken tussen echte en nep-kunst Een reis doorheen midden-Afrika, inspireerde De Blok, tot een reeks schilderijen waarin hij een konfron- tatie aangaat van de oeroude Afri kaanse symbolen met persoonlijke reakties. Deze serie kreeg dan ook de naam van 'African reflections' mee. In de Sierenzaal, waar de vaste kollektie schilderijen van Valerius De Saedeleer te zien zijn, zorgt 'Sentimental Journey', langs een monumentaal werk van 5 m. op 3m50, voor een konfrontatie tussen klassieke en hedendaagse kunstbe leving. 'Het geziene kijkt naar de ziener', 'Spiegelbeeld' en brande tekens' in de wandelgangen van het museum opgesteld, ronden het geheel af. Net zoals de tentoonstelling 'Tem pels, zuilen, sokkels' met het opzet 'Art projects' als spreidingsten toonstelling, het bezoek aan heel het Aalsterse stadsmidden stimule ren. Van 8 juni tot en met 15 septem ber kan dat in het Aalsterse Stads park en museum Oud Hospitaal, Oude Vismarkt 13. In het stadspark wordt de tentoon- stellinggeopend om rondleiding om 15 u. en in het Oud Hospitaal om 16 u. De openingsuren van museum Oud Hospitaal zijn: op dinsdag, donderdag en vrijdag van 10 u. tot 12 u. en van 14 tot 17 u. Woensdag van 10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 19 u. Zaterdag en zondag van 14 tot 17 u. en op maandag gesloten. P.H.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 4