Archief van stad en land
van Aalst in
zomertentoonstelling
Aalst neemt voorbereidingen
voor opname Priester Daens-film
Art-Nouveau-woning
gekocht door Paribas
14 - 5.7.1991 - De Voorpost
De Art-Nouveau-woning van wijlen
apotheker Robert Van Ongevalle,
aan de Esplanade te Aalst werd vo
rige week verkocht aan het aan-
koopcomité van de bank Paribas.
De verkoopprijs van deze bijzonde
re woning, gebouwd in 1905 en ont
worpen door architect Moonens,
leerling van bouwmeester Henry
Van de Velde, werd niet bekend
gemaakt.
Met deze aankoop volgt Paribas
een bewuste politiek die, onder
voorzitterschap van Maurits Naes-
sens werd ingezet. Hun optie is his
torische en waardevolle panden ko
pen om ze in hun echtheid voort te
laten leven.
De voorgevel van de Art-Nouveau-
woning zal worden gereinigd maar
blijft verder in zijn oorspronkelijke
staat. Wanneer alles aangepast is
zal de zetel van de vestiging van
Paribas in de Nieuwstraat er in
overgebracht worden.
De binneninrichting van het huis zal
in orde gebracht worden en toegan
kelijk voor het publiek. De inkom,
traphal blijven volledig behouden,
terwijl de stijl van de verschillende
waardevolle kamers en zalen wordt
bewaard. De restauratie en aanpas
sing zal nog wel heel wat investering
vragen. Men hoopt in de loop van
1993 de nieuwe zetel van Paribas
Aalst te kunnen openen.
Inboedel veiling
Door veilingmeester Van der Steen
werd eveneens de inboedel van de
woning van apotheker van Ongeval
le onder de hamer gebracht. In de
St. Annazaal te Aalst waren hier
voor meer dan 500 belangstellen
den aanwezig. Een driedelig
schouwgamituur in brons en brons
doré, getekend Gallé-Paris, werd
geveild voor 1,5 miljoen frank.
Een bronzen "Gazelle annelée
d'Afrique et son faon" van Siro To-
facani, haalde een prijs van
550.000F.
P.H.
Aalst. Heel wat vertegenwoordigers van de verschillende verenigingen uit Groot Aalst waren sterk geïnteresseerd aan
eventuele deelname aan de figuratie van de nieuwe Daensfilm (a
De Aalsterse kermis draait weer op volle toeren. Voor dit jaarlijks zomer-
evenement wil het stadsbestuur een totaalspektakel maken. Als meer
verfijnd by verschijnsel wordt dan ook een jaarlijkse zomertentoonstelling
georganiseerd. Vorige week werd deze manifestatie in het Belfort dan ook
plechtig geopend en blijft nog toegankelijk tot 15 september.
Deze tentoonstelling heeft ieder
jaar een ander tema, waarbij men
telkens één welbepaald facet van de
stad belicht. Dit jaar werd in samen
werking met het Rijksarchief een
overzichtstentoonstelling opge
bouwd in de Belfortzaal van de voor
Aalst relevante archiefstukken. Im
mers: "Het archief is de basis van
onze kennis van een gewest" zoals
Schepen van Kuituur Gracienne
Van Nieuwenborgh in haar open
ingswoord stelde. Als vroegere
hoofdstad in de middeleeuwen van
Keizerlijk Vlaanderen, had Aalst
een aanzienlijk belang en dit heeft
uiteraard schriftelijke weerslag ge
vonden.
Keure en wandtapijten
Belangrijk is een kleine selektie van
documenten die getuigen van de
werking van de stad in het verre
verleden. Niet alleen werd hiervoor
geput uit het eigen stadsarchief
maar werd ook medewerking ver
leend door het Rijksarchief dat erg
waardevolle werken voor deze ten
toonstelling ter beschikking stelde.
Een ogenschijnlijk bescheiden stuk
is wel bijzonder belangrijk: het gaat
hier over een oorkonde uit 1174 van
de hand van Filips van Elzas, Graaf
van Vlaanderen, met de vrijheden
en privileges van de Aalstenaars.
Met dit perkament wordt het be
staansrecht van Aalst als stad bewe
zen. Vroeger werd deze "keuze"
zoals ieder van ons in de school
leerde, in het belfort bewaard in een
speciale kist, achter slot en grendel.
Ook Brusselse wandtapijten uit de
16de en 17de eeuw zijn blikvangers
in deze zomertentoonstelling. Een
viertal exemplaren komen deels uit
stadsbezit en deels uit een particu
liere collectie van Dhr. D'Hauwé,
die de stukken tijdelijk ter beschik
king stelde. Schepen Gracienne
Van Nieuwenborgh drukte tevens
op het belang van een herinventari
satie van het archief van het Land
van Aalst. Dit is, wetenschappelijk
gezien nog braakliggend terrein.
Plaatselijk archief
Dr. E. Persoons sprak zich in dit
verband uit, voor de terugkeer van
stukken uit het Rijks- naar het
Stadsarchief waarop de stukken ei
genlijk staan. Regelmatig krijgt men
in het Rijksarchief te maken met
specifieke vragen van gemeenten en
lokale besturen die, door het gebrek
aan eigen archief, in hun wetens
chappelijk opzoekingswerk worden
belemmerd. Hierdoor wordt aange
toond dat de vroegere grote centra
lisatie van archieven te Brussel, een
misvatting is geweest.
Wel zouden de plaatselijke archie
ven zich op een adikwate manier
organiseren en uit de magazijnsfeer
gehaald worden. Men moet regel
matig over de collecties kunnen be
schikken.
Dagelijks kan men in het belfort te
Aalst deze zomertentoonstelling
bezoeken tussen 10 en 12 uur en van
14 tot 18 u. Dit nog tot en met 15
september.
P.H.
Aalst. Schepen Gracienne Van Nieuwenborgh feliciteert de laureaten van de stedelijke muziekakademie (a)
Op woensdag 26 juli werden in de theaterzaal van CC De Werf te Aalst de
laatste concrete afspraken gemaakt en alles nader toegelicht om in augus
tus te Aalst de opnamen voor de langspeelfilm "Daens" van Styn Conincx
vlot te laten verlopen. Op de auditie op zaterdag 6 juli van 14 tot 18 uur in
het CC De Werf, Molenstraat 51, te Aalst verwacht men nog een driehon
derd mannen en vrouwen van 15 tot 70 jaar, die zich kandidaat stellen om
als figurant aan deze film mee te werken.
Aalst. Jozef Dauwe gekend historicus uit Lebbeke, is blijkbaar op zoek naar
dokumenten over Aalst en de rest van de Denderstreek (a)
Aalst. In samenwerking met het Rijs/carchief werd in de Aalsterse Belfortzaal
een overzicht opgebouwd van de voor Aalst relevante archiefstukken a
Stijn Conincx start op 19 augustus
'91 met de opname van een nieuwe
langspeelfilm "Daens" over het le
ven en de tijd van deze beroemde
Aalsterse historische figuur. Het
scenario speelt zich vanzelfspre
kend af in Aalst en in het Brusselse
parlementsgebouw. Er zullen ook
opnamen gemaakt worden in het
parlement, het Gentse bisschoppe
lijke paleis en te Ronse.
De Aalsterse Grote Markt zal voor
de gelegenheid heringericht wor
den maar het tijdsbeeld van het
einde van vorige eeuw.
De Aalsterse Stadsfeestzaal zal ook
in dezelfde sfeer gebracht worden.
Verschillende authentieke lokaties
zijn niet meer in Aalst terug te vin
den om een gepast kader te vormen.
Daarom wordt uitgeweken naar
Ronse, naar de Sint-Hermeskerk
die in de film de Aalsterse Sint-
Martinuskerk zal moeten voorstel
len en naar Polen. Daar vond pro
ducent Dirk Impens in drie steden
nog fabrieken die in voldoende ma
te een beeld oproepen van het fa-
briekstadje Aalst in de vorige eeuw.
Gedurende 14 weken zal er door de
filmploeg gewerkt worden maar dit
is reeds gedurende een jaar voorbe
reid.
Pieter Daens en Louis Paul Boon
Het uitgangspunt voor de scenario
schrijver van de Daensfilm, Stijn
Conincx, die tevens de regisseur is,
was het boek "Priester Daens" van
Louis Paul Boon.
Voor de gelegenheid werd de
nv Daens opgericht die overheids
subsidies kreeg uit België, Neder
land en Frankrijk. De Franse film
en televisiemakers zijn geïnteres
seerd aan de medewerking van de
produktie, omdat zij door hun parti
cipatie aan een verplicht te behalen
quotum produkten van eigen bo
dem geraken. De Fransman Fran-
qois Chevalier is dan ook mede-re
gisseur. De film krijgt meteen een
TV-bewerking met drie afleverin
gen. Deze zullen uitgezonden wor
den door BRT, KRO en een Franse
zender. Een inbreng van 21,5 mil
joen privé-kapitaal vervolledigt,
naast de overheidsbijdragen, het
volledige filmbudget van 140 mil
joen.
Er wordt door regisseur en produ
cent in de eerste plaats gestreefd
naar historische correctheid maar
bovenal om een goede film te ma
ken.
Opmerkelijk is ook de volle mede
werking van het bisdom, niettegen
staande de film een aantal passages
zal bevatten die toch niet bijzonder
flatterend zijn voor de rol die het
bisdom Gent destijds in de "affaire
Abbé Daens" heeft gespeeld.
De film zal beginnen met Daens die
in 1887 finaal bedankt voor het le
raarschap, na heelwat heibel met
zijn oversten, en naar Aalst terug
keert.
"Wat oneerbiedig gezegd, trekken
we een parallel met een western. Je
weet wel: Daens in de stad - moei
lijkheden op komst. Het wordt ze
ker geen triestige film. Daens is een
universeel verhaal van mensen die
streven naar iets beters" verklaarde
de Gentse producent, Dirk Impens.
Hij verdiende zijn sporen reeds als
produktieleider van "Hector",
"Crazy Love" en producent van
"Blueberry Hill".
Figuranten gevraagd
De hele filmcast telt 86 sprekende
rollen en vierduizend figuranten
voor alle opnamen in Vlaanderen
Aalst. Dirk Impens van de nv Daens zocht nog een 300 Aalstenaars died
figuranten willen deelnemen aan de Daensfilm' van Stijn Conincx' a
en Polen samen. De casting is nog
niet helemaal rond.
De rol van priester Daens wordt
gespeeld door Jan Decleir. De fi
guur van Charles Woeste zal gestal
te krijgen langs Gerard Desarthe,
een gerespecteerd man in het Fran
se filmmilieu. Verder treden Julien
Schoenaerts en Jappe Claes op. De
figuratie voor 10 belangrijke kin-
derrollen ligt reeds vast na selectie.
In Aalst zullen opnamen gemaakt
worden van donderdag 22 tot en
met dinsdag 27 augustus. Hiervoor
wordt nog uitgekeken naar meer
dan driehonderd kortharige man
nen en langharige vrouwen. Daar
naast zoekt men ook nog een dozijn
ruiters, paarden en muziekmaat
schappijen.
Op zaterdag 6 juli zal dan ook van M
tot 18 uur auditie gehouden worde»
in het CC De Werf, Molenstraat 51,
te Aalst. Er worden jongeren van 15
jaar en mannen en vrouwen tot 70
jaar, verwacht.
Wie hiervoor geïnteresseerd is, ne
me contact op met nv Daens, Gene
raal Eisenhowerlaan 2, 1030 Brus
sel. Een pasfoto moet aan het curri
culum vitae worden gehecht. Van
zelfsprekend verwacht men dat de
ze figuranten op vrijwillige basis
meewerken.
P.H.