Worden schilderijen uit
St. Gudulakapel te Moorsel
toch voor het nageslacht bewaard?
Muziekatelier Aalst
dl leemtes in
muziekonderwijs
Invullen
Luc Kiekens
is niet meer
De Voorpost - 12.7.1991 - 13
hdanks de brede waaier van mo-
Mjkheden binnen het traditionele
jciekonderwijs blijven een aantal
«gelijkheden onbenut. Precies
pop wil het Muziekatelier inspe-
:t iedereen vindt zijn gading bin-
:nde bestaande structuur. Hierbij
iken wij vooral aan zeer jonge
leren (beneden de gestelde leef-
Sgrens van de Academies), maar
aan volwassenen die door be-
ingen op gebied van tijd en m.o-
lijkheden buiten het menu van
academie vallen.
Muziekatelier wil een aantal
latieve mogelijkheden in haar
tmma bundelen en tegelijk
trefpunt zijn voor wie van mu-
houdt.
ireet gezien willen de initiatief-
aners vanaf 1 oktober starten met
dgende aktiviteiten:
lork-shop voor jonge kinderen
(vanaf 3-4 jaar) met muziekbelui-
steren, creatief musiceren, zelf in
strumenten maken, zingen en mu-
ziekexpressies. Voor deze groep
is er ook de mogelijkheid om
reeds met een instrument te be
ginnen. De praktijk heeft duide
lijk uitgewezen dat jong beginnen
een extra troef is voor begaafde
kinderen die in de muziek een
toekomst zien.
Voor volwassenen biedt het Mu
ziekatelier muziek 'a la carte'. In
de mate van het mogelijke wordt
ingespeeld op wat de kandidaten
van de lessen verwachten. Hierbij
wordt vooral gedacht aan die vol
wassenen die wel graag hun mu-
ziekkennis willen verruimen,
maar weinig voelen voor een lang
durig engagement, een verplicht
programma en jaarlijkse exa
mens.
Het aanbod zal zeer gevarieerd
zijn. Van korte sessies muziekbe-
luisteren (6 tot 8 avonden per
Aalst. Dolf, de prins van de preselekties liet het zich smaken op het brochetten-
Aolst. Op de plaats van het onheil werd het verhaal nog eens overgedaan (a) Aalst. A KV De Marcoentjes aan het werk op het brochettenfestival (a) festival (a)
Onlangs werd door CVP-raadslid Vera Van der Borght op de Aalsterse
raadszitting geïnterpelleerd over een conserveringsbehandeling van ne
pt schilderijen die zich bevinden in de geklasseerde St. Gudulakapel te
Moorsel. Reeds verschillende jaren geleden zou hieromtrent een procedu-
ngestart zijn die dan toch eindelijk in de nabije toekomst een oplossing
riijnt te krijgen.
itdt
da
a» i>Smt-Gudulakapelophetdorps-
I* #1 van Moorsel, dateert uit de
all ifceeuw. In 1466 verschijnt de'Sen-
tairftpoedelen Capelle' expliciet in
a oorkonde. Evenals de kerk
wd de kapel omstreeks 1580 door
faatsgezinden in brand gestoken
i in 1597-1598 hersteld. In 1644
mden er opnieuw werken plaats.
11907 werd de kapel gerestaureerd
lop 3 juli 1942 werd de .kapel tot
echermd monument verklaard',
ddus de gegevens die terug te vin-
te zijn in de 'Geschiedkundige
Verhandeling van Groot-Aalst' -
Deel8:'Moorsel'van Dom Wilfried
Verleyen.
Voor wat het interieur betreft, le
an we in dezelfde verhandeling het
rolgendc: 'Het barokke portiekal-
Uar met gebroken fronton uit ge
marmerd hout, werd omstreeks
1660 bekostigd door Lodewijk Cai
ro, baron van Moorsel, wiens wa
penschild erop aangebracht is. An-
loon Blanckaert vervaardigde in
1661 het altaarschilderij, dat de H.
Gudula met lantaarn voorstelt. Die
zelfde Antoon Blanckaert vervaar
digde in 1661 de negen schilderijen
die aan de muren hangen en die
taferelen uit het leven van de H.
Gudula voorstellen. Deze schilde
rijen zijn voorzien van archaïsche
onderschriften'. Over deze negen
schilderijen gaat het nu.
Volgens een schrijven van het Be
stuur van Monumenten en Land
schappen, in 1986 gericht aan de
kerkfabriek van Moorsel, is een
spoedige conserveringsbehande
ling van deze schilderijen noordza-
kclijk, gezien de slechte bewarings-
tocstand. Volgens datzelfde schrij
ven, konden er restauratietoelagen
voorzien worden, eventueel via een
spoedprocedure.
De kerkfabriek sprak op haar beurt
het stadsbestuur aan, die in samen
spraak met hen, een aanvraag
moest indienen bij het Bestuur van
Monumenten en Landschappen. In
opvolging van dit schrijven heeft de
kerkfabriek van Moorsel dan de
procedure opgestart.
Op 18 december 1986 is er een schrij
ven van de toenmalig waarnemende
burgemeester aan de kerkfabriek
waarin staat dat in zitting van 1 de
cember 1986 kennis was genomen
van de vraag tot restaureren van de
schilderijen en er werd dan ook aan
de kerkfabriek gevraagd om een
ontwerper aan te stellen voor het
opmaken van een raming en bestek.
Op 3 juli 1988 heeft de kerkfabriek
ontwerp en bestek, opgemaakt door
dhr. Leo De Beul, kunstschilder te
Dendermonde, overgemaakt met
de vraag dit voor advies voor te
leggen aan de gemeenteraad en het
over te maken aan de Heer Gouver
neur. Geen van beiden is tot heden
gebeurd en de Moorselse kerkfa
briek heeft ook geen enkel bericht
meer ontvangen betreffende het
dossier van het stadsbestuur sedert
het schrijven van 3 juli 1988.
De raming van de restauratiekosten
bedroeg toen 3.746.120 fr. Van dit
bedrag zou 60% betoelaagd worden
door de Vlaamse Gemeenschap,
20% door de Provincie, 10% door
de gemeente en 10% door de kerk
fabriek.
Uit interne documenten, die raads
lid Van der Borght ontdekte, blijkt
Aalst. A KVPertotal organizeerde een korfbaltomooi. Met veel precisie werd de
bal naar de korf gegooid (a)
Aalst. Nog te jong voor de muziekakademie worden vroegtijdige
ontwikkelingskansen geboden door het Aalsterse muziekatelier
item) rond bepaalde tema's of in
aansluiting met bestaande
koncertprogramma's, tot het aan
leren van een instrument. Deze
laatste lessen worden dan wel in
dividueel gegeven, met een pro
gramma op eigen maat in samen
spraak met de leerkracht.
Binnen het volwassenenprogram
ma richt het Muziekatelier zich ook
tot de grote groep muziekliefheb
bers die ooit een aantal jaren mu
ziekonderwijs volgden maar met de
tijd hun motivatie verloren of hun
instrument opzij hebben gezet.
Naast de bestaande mogelijkheden
wordt voor hen gedacht aan klassen
samenspel, waarbij groepen worden
samengesteld in funktie van het in
strument en de mogelijkheden van
de kandidaten.
Wie graag meer verneemt over dit
initiatief kan de folder bestellen op
volgend adres: W. Druwé, Korten-
hoekstraat 6 te 9308 Hofstade-
Aalst, tel. 053/78.96.85.
PH
Zaterdag 11. brachten in de Dekena
le Kerk van Sint-Martinus, heel wat
Aalstenaars een laatste groet aan
Luc Kiekens. Geboren in Aalst op
29 augustus 1910, overleed hij op
zondagnamiddag 30 juni in zijn wo
ning aan de Zonnestraat 15 te Aalst.
Hij is heengegaan, in alle rust en
eenvoud, zoals hij heeft geleefd.
Luc Kiekens maakte zich ver
dienstelijk op vele terreinen. In de
eerste plaats was hij archivaris van
de Koninklijke Aloude
Rederijkerskamer de Catharinis-
ten. Einde 1990 vierde hij er nog zijn
60 jarig jubileum. In zijn functie als
archivaris bouwde hij een van
Vlaanderens meest volledig reder
ijkersarchief uit. Hij stelde een in
ventaris samen van alle beschikbare
archiefstukken. Luc was tevens me
deauteur van het boek: "De Catha-
rinisten in de 19* en 20"* eeuw" uit
gegeven in 1989.
Luc Kiekens was tevens bezieler
van de Werkgroep Bomen, Park en
Osbroek, die hij oprichtte in 1975.
Hij ontpopte zich tot een groot
pleitbezorger voor de herwaarde
ring van het Aalsterse stadspark en
het aanpalende natuurgebied Os-
broek. Eén van de realisaties bin
nen de werkgroep was een inventa-
Aalst. Wijlen Luc Kiekens
risatie van de belangrijkste bomen
en struiken.
Luc Kiekens hield van het leven en
genoot in stilte. Vooral jonge men
sen konden uren naar hem luisteren
en hij straalde, in deze jachtige tijd,
een aangename rust uit!
P.H.
dat de diensten van Openbare Wer
ken verder moeten instaan voor de
afhandeling van het dossier. Raads
lid vroeg zich dan ook af hoe ver het
met deze afhandeling staat.
Schepen van Openbare Werken
Hooghuys antwoordde dat hij
slechts onlangs kennis had gekre
gen van het dossier. Schepen Re-
dant werd in de Kerkfabriek hier
nooit over aangesproken. Door
schepen Hooghuys zelf werden heel
wat vragen gesteld over de manier
waarop het dossier behandeld werd
in het verleden door de stadsadmi
nistratie. Volgens burgemeester A.
De Maght werd gesteld dat de VVV
De Faluintjes gezegd zou hebben,
zelf voor de restauratie te zorgen.
De reden van de vertraging moet
volgens de burgemeester gezocht
worden bij een stadsambtenaar en
de kerkfabriek zelf, die het destijds
zouden oneens geweest zijn over de
aangeduide restaurateur.
Hopelijk wordt door deze interpel
latie het restauratiedossier terug
opgenomen en afgehandeld. Hier
door zou eens een stuk kultuurpa-"
trimonium uit de Faluintjes voor
het nageslacht bewaard blijven in
plaats van te verdwijnen.
PH
t. De Sint'-Gudulakapel van Moorsel
Aalst. Profiteren van het mooie weer a