i m Symbolist bij uitstek 32 - 12.7.1991 - De Voorpost De raadselachtige Ferdinand Khnopff Ferdinand (anderen hebben het over Fernand) was de zoon van een magistraat. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Brussel. Maar achter die studies zette hij vrij snel een punt. Hij liet zich inschrij ven in de Akademie voor Schone Kunsten te Brussel waar hij les kreeg van Xavier Mellery, een kun stenaar die geboeid is door het in nerlijke leven van de dingen. Khnopff zou de invloed van Mellery ondergaan en liet zich in de richting van het symbolisme stuwen. Hij komt nog meer onder de invloed van de symbolisten na een bezoek aan Parijs in 1877. Khnopff bewon dert er de werken van Delacroix en Moreau en legt veel belangstelling aan de dag voor Burne-Jones en Rossetti. Eens terug in Brussel de buteert hij in de kring L'Essor, later in de groep van de XX waarvan hij in 1883 een van de stichtende leden ingang, een huisaltaar in Tiffany- glas met daarboven een masker van Hypnos, de god van de slaap, gaven het een heel apart karakter. Het is een zuiver symbolische woning. Hij heeft een voorliefde voor wit, zwart en goud, voor rechtlijnige kanten en strenge ordening. Ferdinand KhnopfT? Nog nooit van gehoord. Dat is het verrassend ant woord op de vraag wie deze man kent en wat hij heeft gedaan. Weinigen weten dat Ferdinand Khnopff een begenadigd schilderwas en nog minder mensen weten dat hij eigenlijk van Grembergen afkomstig is. Hij werd er geboren in 1858. In sommige boeken wordt 'Grimbergen bij Dendermonde' als zijn geboorteplaats aangegeven. En vermits KhnopfT een groot deel van zijn leven in Brussel doorbracht -hij overleed erin 1921, nu 50 jaar geleden- wordt allicht de schrijffout Grimbergen-Grembergen over het hoofd gezien. Khnopff zal wel een hoofdstedeling geweest zijn. Het tegendeel is waar. Hij zag het levenslicht op het kasteel dat zijn grootvader in Grembergen betrok en bleef daar zelfs zijn eerste zeven levensjaren. De rest van zijn jeugd bracht hij door in Brugge. En dat die stad op Khnopff een enorme indruk heeft nagelaten zal niemand verwonderen. Bekende werken In 1882 doet Khnopff een eerste keer van zich spreken. Zijn werk 'Een crisis' maakt ophef op een ten toonstelling bij l'Essor waar ook doeken van James Ensor en Theo Van Rysselberghe te bewonderen Khnopff geraakt dan bevriend met Josepnin Peladan die hem uitnodigt deel te nemen aan het eerste Salon van de Rozenkruisers in 1892. De kunst van Ferdinand Khnopff is zeer nauw verbonden met de sym bolistische literatuur, onder meer deze van Verharen (dichter uit Sint-Amands), Gregoire, Le Roy (die later in Hingene kwam wonen), Peladan en Rossetti. Hij gebruikte bij voorkeur akwarel, pastel, ge hoogde tekening, gravure, penteke ning en zelfs gehoogde fotografie, meer dan olieverf. Hij maakte ook enkele gepolychromeerde beelden, dekoratieve panelen, kostuums en teaterdekors en geïllustreerde wer ken van symbolistische dichters. Rozenkruiser Ferdinand Khnopff wórdt be schouwd als een der eerste Belgi sche volgelingen van Joseph Pela dan. Die richtte in 1888 opnieuw de orde van de Rozenkruisers op. Pe ladan wil het kristelijk ideaal die nen. Hij wordt zelfs grootmeester van de orde van het katoliek Rozen kruis, dat het Rozenkruis van de Tempel en de Graal heet en waar over hij alleen eerst. In 1892 richt Peladan het 'Salon de la Rose- Croix' op en vangt hij zijn estheti- sceh kruistocht aan. Khnopff die zijn jeugd in Brugge doorbracht en daar zich oriënteer de op het grootste kristelijk verle den van deze stad, geraakte in de ban van het Venetië van het noord en. In Mellery vond hij een ideale leermeester die al evenzeer door Brugge geboeid was. En in Parijs stuitte Khnopff op Delacroix en Moreau die een heel aparte zin had den voor de mythe. Khnopff gaat zelfs zover dat hij de aristokratische spiritualiteit en de vrouwenafkeer van Moureau overneemt. Het schoonheidsideaal van de Praeraf- faëlieten wordt zijn grote voorbeeld en.de zorgvuldige faktuur van de Engelsen zijn voorbeeld van perfek- tie. het is dan ook niet verwonder lijk dat heel wat werken van Ferdi nand Khnopff een Engelse titel dra gen. Hij kent Engeland door en door dank zij herhaalde bezoeken aan Londen. Hij neemt er in 1880 deel aan een tentoonstelling van British pastellists in de Grosvenor Gallery. Hij geraakt bevriend met Burne-Jones met wie hij werken uit wisselt. Hij wil ook de Belgische kunst in Engeland bekendheid ge ven en zou vanaf 1894 tot aan zijn dood meewerken aan 'Studio' een van de beste kunsttijdschriften van over het kanaal. Ferdinand Khnopff wordt beschreven als een kunstenaar van zijn tijd die eruit zag als een dandy. Groot, een beetje stijf, uiterst verzorgd, met scherpe blik, misprijzende mond en keurig geknipte baard. Later zou hij zich in rok, soms met hoge hoed en wan delstok in de hand laten fotografe ren. Zijn woning in de Aveneu des Cour ses 41 beantwoordde volledig aan zijn karakter. Hij tekende voor dat huis zelf de plannen. De gebruikte materialen waren witte marmer, goud-en-azuren glasramen, lak werk, een opgezette pauw bij de zijn. In het werk zit weinig klcu geen detail. Khnopff suggereeitjl les de eenzaamheid, de hooghait ge wanhoop, het mysterie van lot. In 1883ishijerweernumet'l beluisteren van Schumann', es werk dat met veel lof wordt overlt den. Ook hier speelt het symbob me een hoofdrol. De eenzaamhal staat ook in dit werk centraal. Khnopff schildert voor zichtó twee tegengestelde vrouwentypei de sfinx en de engel. De sfinx haai; hij bij Peladan en geven uiting; de vrouwenafkeer en het pessin* me dat de schilder kenmerkt. F' treft deze sfynxfiguur aan in onthoofde Medusa'. 'De slaper; Medusa' en andere. Khnopff he« bijna als een vrijgezel geleefd alm er het mysterieuze huwelijk n Marthe Worms van wie men allee weet dat ze maar korte tijd bij hem geweest en nadien zonder mcene: dween. Hij was zeer gehecht zijn zuster Margueritte, de engel,4 muze, de officiante die hij ook nx» wist te protretteren. Margueril F* Khnopff huwde in 1890 met Charlo Freson Zij vormt het tweede vr» wentype in het werk van de schikia Men vindt haar terug in werkens 'Arum Lily', "Bij de zee', eenzaamheid', 'De offerande', wordt er telkens afgebeeld met hooghartige gelaat dat ook de sctiü 1 der karakterizeert, met de zwtut 1 vierkante kin, rechte mond en nca met de prachtige leeuwinnenoea helder en mysterieus. In 1887 sivs dert hij het buitengewoon mooi 'Portret van de zuster van de kun- stenaar'. Dat schilderij werd n aangekocht door de Koning Boude- wijnstichting. Daarin ziet men te volmaakte voorbeeld van de aris#> kratische esthetiek. Gehuld in ee nauwsluitend, lang kleed met hof kraag, streng, met handschoenei de voeten onzichtbaar, het hook afgewend, de ogen onbewogen gf richt op iets dat zich buiten hetvd van het doek afspeelt, is deze vrou wenfiguur de ontkenning zelf v» iedere zinnelijke suggestie. Ookit de tekening die Khnopff in 1891 ontwerpt voor het salon der 'XX staat zijn zuster afegbeeld. Na* zijn zuster Margueritte hed j Khnopff nog andere modellen. Hi heeft toegang tot de rijke en gekuip veerde families van zijn tijd die bi steeds weer zeer flatterend weet» te beelden. Khnopff shcilderde ook naakte» die nooit zinnelijk sensueel zijn nooit voldoende suggestief om eet schandaal te veroorzaken. Hij ha- vindt zijn eenvoud wanneer hij zid naar de natuur keerk. Khnopfl' ook landschapschilder en wanneet het kon de schilder van een symbol! stisch stilleven. In 'De verlaten stac is hij de voorloper van de lands chappen die Magritte zou schilde ren. Khnopff heeft altijd een schi pend kunstenaar willen zijn in volle betekenis van het woord. R was ook beeldhouwer en dekoratie schilder. Hij modelleert meerdert materialen, onder meer zwarte was. en waagt zich zelfs aan de duro' dat door de Engelsen tcrugit gerbuik was genomen. 'Gesso duro is een mengsel van kalk en gom da warm zeer handelbaar is. maa' koud snel hard wordt zodat het steen kan gekapt worden. In 190. schildert hij zelfs het plafond het stadhuis van Sint-Gillis bij Brus sel en later zal hij voor de munt schouwburg kostumes ontwerpf' en toneelschikkingen tekenen. Vijftig jaar geleden, in 1921, over leed deze raadselachtige man en schilder, een symbolist zoals geen ander die helaas in zijn geboorte streek al te weinig en zelfs niet be kend is. Misschien komt daar veran dering in nu de Koning Boudewijn- stichting een prachtig werk van deze kunstenaar heeft aangekocht.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1991 | | pagina 32